Onko oikein vai väärin opettaa lapselle, että takaisin saa lyödä, mutta

minä
Joskus on hyvä olla eka ;
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010080412141301_ul.shtml
12-vuotias tyttö tyrmäsi murtovarkaan yhdellä potkulla

Keskiviikko 4.8.2010 klo 13.16

Murtovaras pakeni valittaen, kun pikkutytön potku osui tarkasti.
 
vieras
Väärin! Toisen ihmisen satuttaminen on aina väärin. Lasten ei pitäisi joutua tilanteisiin, joissa tarvitaan "fyysistä itsepuolustusta". Aikuinen heti apuun, jos asiat eivät selviä puhumalla.
 
Väärin se on, mutta oon sanonut lapsille että itseään saa puolustaa, eli jos joku lyö ja käy päälle niin ei kun vastapalloon & hitonmoinen huuto päälle.

Aikuinen ei ehdi apuun aina, esim. koulumatkalla.
 
Kiitos vastauksista! Näyttää jakavan mielipiteitä samalla lailla täällä kuin kaveripiirissäni. Meillä on opetettu, että takaisin saa lyödä, mutta kun parin kaverin kanssa asiasta juttelin, olivat suunnilleen järkyttyneitä tuosta ajatuksesta.
 
lyömättä pärjännyt
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väärin! Toisen ihmisen satuttaminen on aina väärin. Lasten ei pitäisi joutua tilanteisiin, joissa tarvitaan "fyysistä itsepuolustusta". Aikuinen heti apuun, jos asiat eivät selviä puhumalla.
Samaa mieltä. Vanhemmat pitävät vielä silmällä pieniä ja puuttuvat tarvittaessa tilanteeseen, ennenkuin aletaan ihan takas lyömään.
Tietenkin jos päälle käydään itsepuolustus on sallittua isommilla mutta ei tappelua toinna jatkaa takas mätkimällä. Kenenkään kun ei pitäisi lyödä toisiaan. Sen kun muistaisi aina aikuiset puolisotkin, niin miehet kuin naiset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Väärin minusta. Itse ajattelin aikanaan opettaa tuolle omalle 1,5v:lle että kun tuommoinen tilanne tulee poistutaan tilanteesta ja kerrotaan aikuiselle.
Entä jos ei voi poistua?
No jos tilanne on tosiaan semmoinen että tilanteesta ei pääse millään pois eikä aikuisia ole lähistöllä niin sitten saa itseään PUOLLUSTAA. Huutaa minkä pystyy ja mahdollisella kännykällä yrittää soittaa apua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väärin! Toisen ihmisen satuttaminen on aina väärin. Lasten ei pitäisi joutua tilanteisiin, joissa tarvitaan "fyysistä itsepuolustusta". Aikuinen heti apuun, jos asiat eivät selviä puhumalla.
Mutta entä esim. koulumatkalla? Ei siellä ole aikuisia puolustamassa, jos joku alkaa kiusata. Pitääkö ottaa vastaan vaan, mitä tulee, jos ei karkuun pääse?
 
vieras
Mites te, jotka opetatte, että takaisin saa lyödä? Tilanne: Lastasi lyödään. Hän lyö takaisin. Ensimmäinen lyöjä kaatuu, lyö päänsä ja kuolee. Haluatko, että lapsesi joutuu kantamaan moista taakkaa ikänsä?
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Mä olen ainakin opettanut lapselle että takaisin saa lyödä, itseään pitää puolustaa, mutta ei saa aloittaa lyömistä.
Näin, aina saa itseään puolustaa.
Kyllä itseään voi puolustaa muutenkin kuin nyrkein.
Miten muuten? Jos vaikka lapsi on yksin ja tulee muutama kaveri kimppuun ja pakoon ei pääse?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites te, jotka opetatte, että takaisin saa lyödä? Tilanne: Lastasi lyödään. Hän lyö takaisin. Ensimmäinen lyöjä kaatuu, lyö päänsä ja kuolee. Haluatko, että lapsesi joutuu kantamaan moista taakkaa ikänsä?
En halua, mutta eipä lasta mistään syytettäisi, oletan. Eikä tuota tapahtuisi, ellei se joku olisi ekana päälle käynyt.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väärin! Toisen ihmisen satuttaminen on aina väärin. Lasten ei pitäisi joutua tilanteisiin, joissa tarvitaan "fyysistä itsepuolustusta". Aikuinen heti apuun, jos asiat eivät selviä puhumalla.
Mutta entä esim. koulumatkalla? Ei siellä ole aikuisia puolustamassa, jos joku alkaa kiusata. Pitääkö ottaa vastaan vaan, mitä tulee, jos ei karkuun pääse?
Monilla on mukana puhelin. Voi soittaa apua. Myös ohikulkijoita voi pyytää auttamaan. Jos tilanne näyttää uhkaavalta, moni ohikulkija saattaa puuttua tilanteeseen pyytämättäkin.
 

Yhteistyössä