Onko oikein vai väärin opettaa lapselle, että takaisin saa lyödä, mutta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites te, jotka opetatte, että takaisin saa lyödä? Tilanne: Lastasi lyödään. Hän lyö takaisin. Ensimmäinen lyöjä kaatuu, lyö päänsä ja kuolee. Haluatko, että lapsesi joutuu kantamaan moista taakkaa ikänsä?
En tietenkään halua, mutta en halua sitäkään, että lapseni tulee kiusatuksi (ja kenties samalla lailla maahan kaadetuksi ) sen takia, ettei ikinä puolusta itseään.
 
Jos meistä aikuisista nyt sinä lyöt minua ja poskiluu murtuu ja sitten minä tempasen ja sinun nenäluusi murtuu niin kyllä me molemmat saamme syytteen pahoinpitelystä, eli lain mukaan on väärin lyödä myös takaisin.
En ole keksinyt sopivia perusteluja miten äidibn sana ohittaisi suomen lain... :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites te, jotka opetatte, että takaisin saa lyödä? Tilanne: Lastasi lyödään. Hän lyö takaisin. Ensimmäinen lyöjä kaatuu, lyö päänsä ja kuolee. Haluatko, että lapsesi joutuu kantamaan moista taakkaa ikänsä?
En halua, mutta eipä lasta mistään syytettäisi, oletan. Eikä tuota tapahtuisi, ellei se joku olisi ekana päälle käynyt.
Arveletko, ettei lapsi joutuisi miettimään tapahtunutta ja kärsimään niin? Jos pystyy takaisin lyömään niin onko ensimmäinen isku ollut kaiken arvoinen?
 
mie
minä oon sitä mieltä et jos on niin paha tilanne et joku käy vaikka kunnolla koulumatkalla päälle niin lapsi kyllä lyö ja potkii päästäkseen irti eikä vaan makaa maassa "kun on opetettu että ei saa lyödä". Sit taas jos tilanne on vaa et joku löis ja lähtis menemään niin sillon ei tartte kyllä juosta perään ja lyödä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Monilla on mukana puhelin. Voi soittaa apua. Myös ohikulkijoita voi pyytää auttamaan. Jos tilanne näyttää uhkaavalta, moni ohikulkija saattaa puuttua tilanteeseen pyytämättäkin.
Ekana pitää saada se tyyppi niskasta pois, sitten vasta voi soittaa apua tai pötkiä pakoon.

Mun 6½ veellä menisi ainakin ikuisuus siihen, että saa kännykän kaulapussukasta tai repusta, jos joku siinä löisi ja olisi kimpussa...:/

Ja me ollaan Suomessa. Täällä kävellään ohi eikä olla huomaavinaankaan - tai jotkut ehkä puuttuu, onneksi, muttei kaikki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Arveletko, ettei lapsi joutuisi miettimään tapahtunutta ja kärsimään niin? Jos pystyy takaisin lyömään niin onko ensimmäinen isku ollut kaiken arvoinen?
Opeta sinä kääntämään toinen poski ja ottamaan iskut vastaan, minä opetan toisin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites te, jotka opetatte, että takaisin saa lyödä? Tilanne: Lastasi lyödään. Hän lyö takaisin. Ensimmäinen lyöjä kaatuu, lyö päänsä ja kuolee. Haluatko, että lapsesi joutuu kantamaan moista taakkaa ikänsä?
En tietenkään halua, mutta en halua sitäkään, että lapseni tulee kiusatuksi (ja kenties samalla lailla maahan kaadetuksi ) sen takia, ettei ikinä puolusta itseään.
Loppuuko kiusaaminen siihen, että lyö takaisin? Todennäköisesti tilanne vain pahenee.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Arveletko, ettei lapsi joutuisi miettimään tapahtunutta ja kärsimään niin? Jos pystyy takaisin lyömään niin onko ensimmäinen isku ollut kaiken arvoinen?
Opeta sinä kääntämään toinen poski ja ottamaan iskut vastaan, minä opetan toisin.
En opeta. Nyt sinä saivartelet. Asiat eivät ole noin mustavalkoisia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites te, jotka opetatte, että takaisin saa lyödä? Tilanne: Lastasi lyödään. Hän lyö takaisin. Ensimmäinen lyöjä kaatuu, lyö päänsä ja kuolee. Haluatko, että lapsesi joutuu kantamaan moista taakkaa ikänsä?
No sama jos lapsi esimerkiksi tönäisee kohti tulevaa lyöjää... lyöjä voi kaatua, lyödä päänsä ja kuolla. Tai lähtee karkuun, kompastuu ja takaa-ajaja kompastuu kaatuneeseen "pakolaiseen", lyö päänsä ja kuolee... mitä vaan voi tapahtua
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Monilla on mukana puhelin. Voi soittaa apua. Myös ohikulkijoita voi pyytää auttamaan. Jos tilanne näyttää uhkaavalta, moni ohikulkija saattaa puuttua tilanteeseen pyytämättäkin.
Ja meitaat että toiset katselee rauhassa kun toinen soittaa eivätkä nappaa puhelinta pois

Ja entäs jos ei ole ohikulkijoita?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites te, jotka opetatte, että takaisin saa lyödä? Tilanne: Lastasi lyödään. Hän lyö takaisin. Ensimmäinen lyöjä kaatuu, lyö päänsä ja kuolee. Haluatko, että lapsesi joutuu kantamaan moista taakkaa ikänsä?
En tietenkään halua, mutta en halua sitäkään, että lapseni tulee kiusatuksi (ja kenties samalla lailla maahan kaadetuksi ) sen takia, ettei ikinä puolusta itseään.
Loppuuko kiusaaminen siihen, että lyö takaisin? Todennäköisesti tilanne vain pahenee.
No jaa, minun kokemukseni mukaan kiusatuiksi joutuvat alun perinkin ne, jotka eivät mitenkään puolustaudu. Kun ensimmäisen kerran tullaan uhittelemaan ja tönimään ja saadaan samalla lailla takaisin, aletaan etsiä jotakuta otollisempaa uhria.

Mutta toki tilanteita on erilaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väärin! Toisen ihmisen satuttaminen on aina väärin. Lasten ei pitäisi joutua tilanteisiin, joissa tarvitaan "fyysistä itsepuolustusta". Aikuinen heti apuun, jos asiat eivät selviä puhumalla.
siinähän on kieroutunut kommentti. lasten ei pitäisi joutua tilanteisiin, joissa tarvitaan fyysistä itsepuolustusta? luenko rivien välistä että se on sun mielestä sitten aikuisilla ihan ok joutua sellaiseen tilanteeseen? ällöttävä ajatusmaailma..

lyö takaisin jos lyödään, mutta älä aloita lyömistä, siinä on hyvä ohjenuora. "ole reilu reiluille, ja mulkku mulkuille". mitä oikeasti odotetaan että olisi se joku muu puolustautumiskeino väkivaltaa vastaan kuin vastaava voima? ala-asteikäinen alkaa pitää koulun pihalla kiusaajalleen saarnaa rauhanaatteesta ja gandhista? voihan peeniks-lintu.

 
H
Mite te vastustajat käyttäydytte kun päällenne hyökätään eikä pakeneminen ole mahdollista?

Kyyhötättekö paikoillanne liikkumatta vai puolustatteko itseänne? :eek:

Käsittämättömän moni ei rakasta itseään sen vertaa, että PUOLUSTAUTUISI! Olette ihan pimeitä. :eek:

Ja vastaus apn kysymykseen; Aina olen lapselleni opettanut, että ensimmäiseksi ei mennä KOSKAAN toista lyömään, MUTTA jos joku lyö sinua, saat tirvasta takaisin. Turpaan ei tarvitse ottaa keltään.
Otatteko mieheltännekin turpiin jos se sattuisi olemaan pahoinpitelevää sorttia...? :eek:

 
Hanna
Jos minä saan joskus lapsia niin minä sanon niille että tekee kuten tuntuu oikealta ja hyvältä. Tärkeintä on valaista lapselle oikean ja väärän ero, auttaa heitä huomaamaan itse että hyvä maan perii. Jos ajattelette tarkemmin, huomaatte että puolustautua voi ilman väkivaltaakin. Lykkyä tykö.
 
jdh
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Väärin. Mieti jos ekä lyöjä on 1v ja takaisin lyö 6v. Tulee aikas pahaa jälkeä... :(
tähänkin käy mielestäni tämä:
Minä opetan näin: puolustaa saa itseään mutta ei kostaa.. minun mielestä tämä erottaa erilaiset tilanteet mistä täälläkin keskustellaan..

1-vuotiasta lyöminen olisi kosto, ei itsensä puolustamista..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites te, jotka opetatte, että takaisin saa lyödä? Tilanne: Lastasi lyödään. Hän lyö takaisin. Ensimmäinen lyöjä kaatuu, lyö päänsä ja kuolee. Haluatko, että lapsesi joutuu kantamaan moista taakkaa ikänsä?
taidat olla vähän vajaa? mites te jotka opetatte että takaisin ei saa lyödä? tilanne: lastasi lyödään. lapsesi ei lyö takaisin. lapsestasi tulee yleinen nyrkkeilysäkki ja hän saa elinikäisiä vammoja ja joutuu kantamaan sitä taakkaa koko ikänsä. onko nyt hyvä?

se on kuule ihan niin että valitset kumpaa haluat että sattuu. sitä joka yrittää lyödä lastasi vai sinun lastasi. henkilökohtaisesti oma lapsi olisi se tärkein, mutta ehkä joillekin rauhanaate on tärkeämpi?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja dechs:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väärin! Toisen ihmisen satuttaminen on aina väärin. Lasten ei pitäisi joutua tilanteisiin, joissa tarvitaan "fyysistä itsepuolustusta". Aikuinen heti apuun, jos asiat eivät selviä puhumalla.
siinähän on kieroutunut kommentti. lasten ei pitäisi joutua tilanteisiin, joissa tarvitaan fyysistä itsepuolustusta? luenko rivien välistä että se on sun mielestä sitten aikuisilla ihan ok joutua sellaiseen tilanteeseen? ällöttävä ajatusmaailma..

l
Säähän helvetin tyhmä olet. Tarkoitin, että lapset liikkuvat useimmiten aikuisten valvonnan alaisina. Aikuinen on lähellä auttamassa tilanteiden selvittelyssä, jos lapset eivät siihen pysty.
 
Hanna
Alkuperäinen kirjoittaja dechs:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väärin! Toisen ihmisen satuttaminen on aina väärin. Lasten ei pitäisi joutua tilanteisiin, joissa tarvitaan "fyysistä itsepuolustusta". Aikuinen heti apuun, jos asiat eivät selviä puhumalla.
siinähän on kieroutunut kommentti. lasten ei pitäisi joutua tilanteisiin, joissa tarvitaan fyysistä itsepuolustusta? luenko rivien välistä että se on sun mielestä sitten aikuisilla ihan ok joutua sellaiseen tilanteeseen? ällöttävä ajatusmaailma..

lyö takaisin jos lyödään, mutta älä aloita lyömistä, siinä on hyvä ohjenuora. "ole reilu reiluille, ja mulkku mulkuille". mitä oikeasti odotetaan että olisi se joku muu puolustautumiskeino väkivaltaa vastaan kuin vastaava voima? ala-asteikäinen alkaa pitää koulun pihalla kiusaajalleen saarnaa rauhanaatteesta ja gandhista? voihan peeniks-lintu.
Aika kieroutuneesti luettu kommentti, älä enää yritä lukea rivien välistä.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja jdh:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Väärin. Mieti jos ekä lyöjä on 1v ja takaisin lyö 6v. Tulee aikas pahaa jälkeä... :(
tähänkin käy mielestäni tämä:
Minä opetan näin: puolustaa saa itseään mutta ei kostaa.. minun mielestä tämä erottaa erilaiset tilanteet mistä täälläkin keskustellaan..

1-vuotiasta lyöminen olisi kosto, ei itsensä puolustamista..
No joo, kieltämättä joku totuuden siemen tässä sun sanomassa. Eli jos joku tinttasee niin ei saa tinttasta takaisin. Mutta jos joku hyökkää kunnolla päälle saa puolustaa itseään niin että pääsee tilanteesta pois. =)
 

Yhteistyössä