Onko muilla vanhempia jotka eivät ole lähtenyt takaajiksi?

  • Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti
dd
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Summa jolle joutuisivat lähteä takaamaan olisi n.10000e. Asunto takaisi aika paljon itseään ja tuo summa tarvisi takaajan. Ja asunto ollut kauan haaveena ja siksi kirpasee. Ja maksetaan nyt vuokraa yhtä paljon mitä oisi lainanlyhennys :/ huoh..
miksette ota pankin omatakausta? maksaa kyllä jotakin..
 
ap
Siitä valtion takauksesta jäi vielä tuo 10000e mihin tarvii vielä takaajan. Ja pystytään pikkusumma joka kuussa säästämän mutta saahan tuohon 10000e jonku aikaa säästää.
 
Miten milloinkin
Tässä nyt taas syytellään nuoria typeriksi, kykenemättömäksi huolehtimaan asioistaan, lapsellisiksi..
Omat vanhempani kysyivät minua takaamaan erästä todella tärkeää hanketta, kieltäydyin, koska heillä on alkoholiongelma, vaikka käyvätkin töissä..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miten joku voi loukkaantua verisesti tai laittaa välit poikki jos vanhemmat eivät halua tulla takaajiksi?

Onko tää maailma ihan sekaisin :)
Mulle toi on luottamuskysymys. Ja meidän perheessä todellakin kieltäytyminen olis ollut jotain ennen kuulumatonta. Meillä ehkä erilaiset välit kuin teidän perheessä? Aina puhuttu avoimesti, ei maksuvaikeuksia kenelläkään, jne.
Nyt on lama. Ei ole kysynyt luottamuksesta sinuun, mistä ihmeestä voit ennustaa että sinulla/miehelläsi tulee olemaan töitä seuraavat 20-30 vuotta. Ihmisiä irtisanotaan jatkuvasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nuoria ollaan,alle 30v.
No voi kauheeta jos ette ihanhetimullenyt saa omaa vaan joudutte muutaman vuoden tienaamaan ja säästämään.
Onpa törkeetä kommenttia! Ymmärrän ap sua. Mä olisin loukkaantunut verisesti jos isäni ei olis lähtenyt takaamaan. Meillä takaajina oli kummankin vanhemmat, olisko takuusumma ollu noin 20t?/isi(lainaa 125t?). Ja ei todellakaan saa paljoa säästettyä, jos asuu vuokralla ja siinä sivussa yrittää säästää.
Tuossa kommentissa ei ollut mitään törkeää...

Voi isit... miten ihmeessä te sitten pystytte lyhentämään lainaa, kun asutte "omassa" (eli pankin ja isien) talossa. Yhtiövastike menee ja omakotitalossa paljon muita kuluja...
Siis me on jo maksettu meidän laina pois (10v maksuaika) ja asutaan omakotitalossa.
 
tyy
Kummastuttaa kun kukaan ei taida huomata sitä puolta että vanhemmat ehkä tahtovat tosiaan turvata omankin elämänsä. Ei ole kiva siinä kohtaa alkaa maksaa lapsen lainoja kun eläkeelle pitäisi siirtyä ja alkaa elää sitä viimeistä elämänvaihetta. Ja sellainenkin tilanne voi olla että omaan lapseen luotetaan, mutta ei lapsen puolisoon. Ei nyt ole varmaan ihan harvinaistakaan se että sen rakkaan lapsen puoliso ajaa talouden kuralle ja näin ollen myös niiden vanhempien taluden. Mulla ainakin tiedossa parikin tällästä tapausta.
 
dd
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siitä valtion takauksesta jäi vielä tuo 10000e mihin tarvii vielä takaajan. Ja pystytään pikkusumma joka kuussa säästämän mutta saahan tuohon 10000e jonku aikaa säästää.
ottakaa pankin omatakaus (on eri nimillä eri pankeissa).
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Kummastuttaa kun kukaan ei taida huomata sitä puolta että vanhemmat ehkä tahtovat tosiaan turvata omankin elämänsä. Ei ole kiva siinä kohtaa alkaa maksaa lapsen lainoja kun eläkeelle pitäisi siirtyä ja alkaa elää sitä viimeistä elämänvaihetta. Ja sellainenkin tilanne voi olla että omaan lapseen luotetaan, mutta ei lapsen puolisoon. Ei nyt ole varmaan ihan harvinaistakaan se että sen rakkaan lapsen puoliso ajaa talouden kuralle ja näin ollen myös niiden vanhempien taluden. Mulla ainakin tiedossa parikin tällästä tapausta.
Ja vaikka luottaisikin siihen lapsen puolisoon, niin moni vanhempi ihminen - varsinkin 90-luvun alun laman kokenut - on sen verran realisti, että fiksuille ja taloutensa hyvin hoitaville ihmisillekin voi elämässä käydä köpelösti. Voi mennä työpaikka alta, tulla ero, työkyvyttömyys tms.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kieltämättä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Summa jolle joutuisivat lähteä takaamaan olisi n.10000e. Asunto takaisi aika paljon itseään ja tuo summa tarvisi takaajan. Ja asunto ollut kauan haaveena ja siksi kirpasee. Ja maksetaan nyt vuokraa yhtä paljon mitä oisi lainanlyhennys :/ huoh..
Siis vain 10 000 euroa!? Aika pieni summa kyllä.
Joo,10000e mutta se on meidän isälle liikaa :(
Pieni summa eli pystytten sen nopsaan itsekin säästämään. =)
 
Marika
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miten joku voi loukkaantua verisesti tai laittaa välit poikki jos vanhemmat eivät halua tulla takaajiksi?

Onko tää maailma ihan sekaisin :)
Mulle toi on luottamuskysymys. Ja meidän perheessä todellakin kieltäytyminen olis ollut jotain ennen kuulumatonta. Meillä ehkä erilaiset välit kuin teidän perheessä? Aina puhuttu avoimesti, ei maksuvaikeuksia kenelläkään, jne.
Nyt on lama. Ei ole kysynyt luottamuksesta sinuun, mistä ihmeestä voit ennustaa että sinulla/miehelläsi tulee olemaan töitä seuraavat 20-30 vuotta. Ihmisiä irtisanotaan jatkuvasti.
Kun itse olen lainan ottanut 10 vuotta sitten.. ei tästä lamasta ollut tietoakaan.
Nyt näyttää siltä, että toinen meistä on pian työtön.. eiköhänn me silti pärjätä.
Lamoja tulee ja menee ja todennäköisesti pitkiin lainoihin ainakin yksi sattuu kohdalle.. onko sitä oikeasti pakko miettiä asioita 20 vuoden päähän.. eihän sitä tiedä edes herääkö huomenna..
Eli kyllä ne päätökset tehdään sen hetkisen tilanteen mukaan..
 
keneen luottaa?
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miten joku voi loukkaantua verisesti tai laittaa välit poikki jos vanhemmat eivät halua tulla takaajiksi?

Onko tää maailma ihan sekaisin :)
Mulle toi on luottamuskysymys. Ja meidän perheessä todellakin kieltäytyminen olis ollut jotain ennen kuulumatonta. Meillä ehkä erilaiset välit kuin teidän perheessä? Aina puhuttu avoimesti, ei maksuvaikeuksia kenelläkään, jne.
Luottamuskysymys joo, vanhemmat voi luottaa suhun, mutta luottavatko he puolisoosi? Ei välttämättä. Mietippä asia omalle kohdalle jos se minijä/vävy ei saakaan sinun luottamustasi taakseen, vaikka omaan lapseen luottaisitkin. Vävy/miniä on kuitenkin loppuviimein vieras ihminen
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Marika:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miten joku voi loukkaantua verisesti tai laittaa välit poikki jos vanhemmat eivät halua tulla takaajiksi?

Onko tää maailma ihan sekaisin :)
Mulle toi on luottamuskysymys. Ja meidän perheessä todellakin kieltäytyminen olis ollut jotain ennen kuulumatonta. Meillä ehkä erilaiset välit kuin teidän perheessä? Aina puhuttu avoimesti, ei maksuvaikeuksia kenelläkään, jne.
Nyt on lama. Ei ole kysynyt luottamuksesta sinuun, mistä ihmeestä voit ennustaa että sinulla/miehelläsi tulee olemaan töitä seuraavat 20-30 vuotta. Ihmisiä irtisanotaan jatkuvasti.
Kun itse olen lainan ottanut 10 vuotta sitten.. ei tästä lamasta ollut tietoakaan.
Nyt näyttää siltä, että toinen meistä on pian työtön.. eiköhänn me silti pärjätä.
Lamoja tulee ja menee ja todennäköisesti pitkiin lainoihin ainakin yksi sattuu kohdalle.. onko sitä oikeasti pakko miettiä asioita 20 vuoden päähän.. eihän sitä tiedä edes herääkö huomenna..
Eli kyllä ne päätökset tehdään sen hetkisen tilanteen mukaan..
On eri asia ottaa se riski itse, kuin pakottaa vanhempansakin sen ottamaan.
 
ylivarovainen?
Alkuperäinen kirjoittaja Marika:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miten joku voi loukkaantua verisesti tai laittaa välit poikki jos vanhemmat eivät halua tulla takaajiksi?

Onko tää maailma ihan sekaisin :)
Mulle toi on luottamuskysymys. Ja meidän perheessä todellakin kieltäytyminen olis ollut jotain ennen kuulumatonta. Meillä ehkä erilaiset välit kuin teidän perheessä? Aina puhuttu avoimesti, ei maksuvaikeuksia kenelläkään, jne.
Nyt on lama. Ei ole kysynyt luottamuksesta sinuun, mistä ihmeestä voit ennustaa että sinulla/miehelläsi tulee olemaan töitä seuraavat 20-30 vuotta. Ihmisiä irtisanotaan jatkuvasti.
Kun itse olen lainan ottanut 10 vuotta sitten.. ei tästä lamasta ollut tietoakaan.
Nyt näyttää siltä, että toinen meistä on pian työtön.. eiköhänn me silti pärjätä.
Lamoja tulee ja menee ja todennäköisesti pitkiin lainoihin ainakin yksi sattuu kohdalle.. onko sitä oikeasti pakko miettiä asioita 20 vuoden päähän.. eihän sitä tiedä edes herääkö huomenna..
Eli kyllä ne päätökset tehdään sen hetkisen tilanteen mukaan..
Täh? Ajatteleeko joku pitkäaikiasen ja ison lainan ottaja oikeasti näin? Että ei yhtään varaudu tulevaan? Oikeasti?
 
Sitten aikanaan, kun meidän pesue on omassa elämässään kiinni ja tekemässä omaan eloonsa kohdistuvia suuria hankintoja, niin mä en todellakaan usko, että lähtisimme heille mitään takaamaan. Kyllä on osattava itse elää elämäänsä niin, että myös pystyy taloudellisesti siinä myös pärjäämään ja olemaan riippumaton myös niistä vanhemmistaan. Miksi ihmeessä vanhempien vielä siinä vaiheessa pitäisi toimia ns. lypsylehminä?! Mun mielestä olisi jo törkeetä. Voimme toki antaa vinkkejä säästämiseen ja sijoittamiseen, mutta maksamaan emme ryhdy. Ja nykyään vielä kun on kaikilla mahdollisuus kouluttautuakin hyvin ja siten edetä, niin kyllä pitää pystyä itse pärjäämään. Me ainakin jo nyt aloitamme lapsillemme järkevää rahakasvatusta, ja opetamme, että se raha ei puussa kasva, vaan sen eteen on tehtävä työtä. Mitään ei elämässä ilmaiseksi saa.
 
äitivm79
Meillä miehen vanhemmat ja mun vanhemmat takasivat puoliksi tämän talolainan. 240 000 e. Mun vanhemmat ovat takaamassa myös neljän muun sisaruksen lainoja, yksi on tietääkseni saanut lainansa sille mallille että ovat saaneet takaajat pois.

Ymmärrän kyllä niitä vanhempia jotka eivät uskalla lähtä. Meillä ei kuitenkaan ole vielä ainakaan ollut kenenkään kanssa onghelmia.
 
tyy
Alkuperäinen kirjoittaja Pätsmaruu:
Sitten aikanaan, kun meidän pesue on omassa elämässään kiinni ja tekemässä omaan eloonsa kohdistuvia suuria hankintoja, niin mä en todellakaan usko, että lähtisimme heille mitään takaamaan. Kyllä on osattava itse elää elämäänsä niin, että myös pystyy taloudellisesti siinä myös pärjäämään ja olemaan riippumaton myös niistä vanhemmistaan. Miksi ihmeessä vanhempien vielä siinä vaiheessa pitäisi toimia ns. lypsylehminä?! Mun mielestä olisi jo törkeetä. Voimme toki antaa vinkkejä säästämiseen ja sijoittamiseen, mutta maksamaan emme ryhdy. Ja nykyään vielä kun on kaikilla mahdollisuus kouluttautuakin hyvin ja siten edetä, niin kyllä pitää pystyä itse pärjäämään. Me ainakin jo nyt aloitamme lapsillemme järkevää rahakasvatusta, ja opetamme, että se raha ei puussa kasva, vaan sen eteen on tehtävä työtä. Mitään ei elämässä ilmaiseksi saa.
Peesin sua. Ei vanhempien vastuu ole huolehtia aikuisten lasten taloudellisista asioista. Sitä vaan on toivottava että ovat ottaneet jotain mallia omasta rahankäyttötavoista ja osaavat elää sen mukaan. Ja että löytävät puolison joka jakaa samantyyppiset elämän perusarvot. Mulle itsellni on jo kunnia kysymys se että olen tullut omillani toimeen koko aikuisiän.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On eri asia ottaa se riski itse, kuin pakottaa vanhempansakin sen ottamaan.
Näin. Mä täytän ensi vuonna 50 v enkä halua, että mulle yks kaks yllättäen 15 vuoden päästä pamahtaa lasteni velkoja maksettavaksi sen vuoksi, että olen ollut takaajana. Mun olisi tarkoitus vähän nauttiakin vielä elämästä ennenkuin olen siinä kunnossa, että päivän suurin ilonaihe on kuiva vaippa. Jos mä olisin ap:n kuvaamassa tilanteessa se isä, ottaisin itselleni tuon 10 000 e lainaa, lainaisin summan lapselleni, makselisin pois lainan niin nopeasti kuin mahdollista ja voisin nauttia elämästäni just niinkuin olin suunnitellutkin.

 
vieras
Meillä ei ole takaajia, eikä riittäviä tuloja säästää. Asumme siis vuokralla. Kummankaan vanhemmat ei ala takaamaan 130 000? lainaa. Sen maksaisimme helposti. Asumiskustannukset menis alle nykyisten. Kysyimme kerran, se riitti. Harmitti kauheasti, mutta ei auta jäädä märehtimään asiaa.

Omia lapsia aiotaan auttaa takaamalla kohtuullinen ja maksettavissa oleva laina.
 
kotiäiti
Mun vanhempani eivät olisi taanneet koska eivät omista mitään.Mieheni vanhemmat ovat osatakaajina tässä talolainassa osan takaa valtio lainaa ei tosin kuin 60000 euroa.
 

Yhteistyössä