Onko muilla vanhempia jotka eivät ole lähtenyt takaajiksi?

  • Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti
pettynyt
Isä sanoi ettei todellakaan lähde takaajaksi ja että säästäkää. Tympäsee alkaa nyt monta vuotta säästämän kun tämänki ajan voisi omaa maksaa pois, eikai se auta. Kummallakin on vakipaikatin. Tekis mieli pistää välit poikki vanhempiin kun näin paljon luotaa omaan lapseen :(
 
Kuka ennää nykyään lähtee takaajaksi? :eek: Luulis että niistä monista järkyttävistä esimerkeistä vuosikymmenien aikana ois jotaki jo opittu ja takaushommat olis historiaa... Sama se kuinka vakipaikat on, elämä on yllätyksiä täynnä enkä kyllä haluais itelleni sellasta yllätystä että jonku toisen velat jouvun maksamaan. Olkoot vaikka oma lapsi, ei tuu mittään.
 
No minusta ihan järkevä ihminen. Millainen ihminen on sellainen, joka ei pysty yhtään säästämään? Minä olen aspiani säästänyt ihan opiskelijanakin, joten uskon sen olevan aina mahdollista, kun menot ja tulot ovat kondiksessa.

Jos pankista ei saa omatakausta, ei kykene säästämään ja siten ei saa lainaa, niin minusta jotain häikkää täytyy olla rahataloudessa. Mitäpäs jos hankitte halvemman asunnon? Saisitteko sitten lainan ilman takaajaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miehen siskolle lähtivät takaamaan 350t e talon, meille eivät lähteneet takaamaan 50t e. Sinällänsä outoa. Eipä ne muutenkaan pojastaan tykkää.
Juu, jos on useampi lapsi niin vielä vähemmän mittään takaamisia, siitä tule ko tappelu ko pitäs olla jokaselle takaamassa lainaa sen jälkeen ko yhelle kerta on...
 
Just
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miehen siskolle lähtivät takaamaan 350t e talon, meille eivät lähteneet takaamaan 50t e. Sinällänsä outoa. Eipä ne muutenkaan pojastaan tykkää.
Tai sitten tietävät paremmin poikansa (ja sun) maksukyvyn ja -halun.

Sitäpaitsi, jos ovat jo takaajina 350t lainalle niin onhan se isompi juttu ottaa lisää siihen?
 
bud
Ei pyydetty. Meillä on täystakaus vai mikä se nyt oli. Vanhemmilla olisi kyllä varaa taata laina, mutta itse kuuluu lainansa hankkia. Itse en myöskään aio taata lainaa edes omille lapsilleni, katsos joku päivä voi koittaa se, että todella joutuu maksamaan sitä takaamaansa lainaa pois.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja pettynyt:
Isä sanoi ettei todellakaan lähde takaajaksi ja että säästäkää. Tympäsee alkaa nyt monta vuotta säästämän kun tämänki ajan voisi omaa maksaa pois, eikai se auta. Kummallakin on vakipaikatin. Tekis mieli pistää välit poikki vanhempiin kun näin paljon luotaa omaan lapseen :(
Jestas, ei tullut mieleenkään ottaa takaajia...säästettii käsiraha ja sitten ostettiin itse...olen TÄYSIN samaa miletä isäsi kanssa. Aikuistukaan hyvät ihmiset!!! Täällä itketään lastenhoitajien, rahan ja takaajien perään. Missä ihmeessä on oma vastuu itsestä, elämästä ja lapsista!

P.S. Minkä ikäisiä te olette??
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miehen siskolle lähtivät takaamaan 350t e talon, meille eivät lähteneet takaamaan 50t e. Sinällänsä outoa. Eipä ne muutenkaan pojastaan tykkää.
Juu, jos on useampi lapsi niin vielä vähemmän mittään takaamisia, siitä tule ko tappelu ko pitäs olla jokaselle takaamassa lainaa sen jälkeen ko yhelle kerta on...
Niin, ehkä vanhemmat huomasivat, että määrättömästi ei kannata taata lainoja. Ne kun on myös kyettävä sitten maksamaan pois.

Kuvittelevatko ihmiset, että on ihan yksi ja lysti iskeä nimensä takauspaperiin. Että se on vain allekirjoitus, ilman mitään velvollisuutta. Eli kun kerran jotain takaa, niin sitten voi ihan hyvin taata mitä tahansa?
 
juup
vanhempani ovat taanneet jokaiselle lapselleen osan talon / asunnon hinnasta. Jokaisella on kuitenkin ollut osa säästössä. Meillä esimerkiksi otettiin valtion takaus niin isolle summalle kuin vain saatiin ja sit pienemmälle loppusummalle takaus saatiin vanhemmilta. Ja tää vanhempien takaama laina maksettiin ensin pois.
 
gg
ei kai kukaan enään suostu takaan kaikkia, meilläkin kävi talo 70% ja loppuosasta kävi omatakaus ja vanhemmat takas sen puuttuvan 15% eli rahassa 15 000? mutta ei nekään koko 100 000? olis suostuneet takaan
 
Juu
Jos vanhemmat on jo 350t lainalle takaajina, ei heidän nimensä välttämättä enää edes kelpaa muiden lainojen takuumiehiksi. Ei sitä yksi ihminen eikä kaksikaan nyt määrätöntä summaa pysty takaamaan.
 
noo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miehen siskolle lähtivät takaamaan 350t e talon, meille eivät lähteneet takaamaan 50t e. Sinällänsä outoa. Eipä ne muutenkaan pojastaan tykkää.
ei pankkikaan määrättömästi hyväksy takaajaksi. eli jos miehen vanhempien omaisuus ei riitä enää uuteen takaukseen?
 
Huom
No ei tullut missään vaiheessa edes mieleen kysyä. Ei varmasti olisi lähtenyt, enkä yhtään ihmettele että miksei. Tyhmän hommaa sotkea sukulaisia ja ystäviä raha-asioihin.
 
No, meille ei tullut edes mieleenkään lähteä kysymään vanhempia takaajiksi :eek: , eivät tosin sitä vaatineetkaan, vaan ihan itse hoidamme maksut, tietysti. Ei kukaan lähde nykypäivänä kenellekään takaamaan, ei edes sukulaiset, itse se on pärjättävä ja hyvä vain. Ja kun teillä on kerta molemmilla vakipaikatkin eli siinä mielessä asiat todella hyvin, niin ei muuta kuin suuta soukemmalle, mölinät mahaan ja pussin suuta pienemmälle. Yhdessä kun säästätte tovin unelmaanne varten, niin vois pian jo toteutuakin!
 
vieras
Säästettiin itse, eikä todellakaan kysytty vanhempia takaajiksi. Lainan takaisinmaksuajat ovat nykyään niin pitkiä, että siihen valitettavsti voi sattua monta mutkaa matkaan. Niihin sotkuihin en halua vanhempiani sotkea, he ovat omat lainansa takaisin maksaneet eikä heidän tarvitse enää niihin riskeihin lähteä.
 
s
Mun vanhemmat sai juuri ennen eläkeikää maksettua asuntolainansa eivätkö olleet hyvillään kun kysyttiin heiltä takausta. Itselle oli karvas pettymys mutta nyt kyllä tajuan miksi eivät lähteneet. Nykyisin noi takausjutut on aika kiven alla kun on 90-l laman myötä monet takaajat joutu maksumiehiksi.

Ihan järkevä päätös vanhemmiltasi mutta ymmärrän että kirpasee. Ei ole kyse lapseen luottamisesta vaan siitä että elämä kohtelee joskus hyviäkin ihmisiä huonosti (sulla voi tulla maksuongelmia vaikka kuinka hyvä tytär olisit).
 
vieras
on muitakin ja olen nyt tyytyväinen etteivät lähteneet takaajiksi. Otettiin pankin omatakaus ja on mukava, ettei kukaan ulkopuolinen ole meidän lainoissa kiinni. Itse tosin ajattelen että takaisin tulevaisuudessa omien lasten lainoja...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pettynyt:
Isä sanoi ettei todellakaan lähde takaajaksi ja että säästäkää. Tympäsee alkaa nyt monta vuotta säästämän kun tämänki ajan voisi omaa maksaa pois, eikai se auta. Kummallakin on vakipaikatin. Tekis mieli pistää välit poikki vanhempiin kun näin paljon luotaa omaan lapseen :(
Itse säästin ASPia jo opiskeluaikana. Tiiviimmin kun sain töitä. Eli aloitin paljon ennen kuin edes tiesin mille paikkakunnalle tulisin asettumaan.
 
Keittiönoita
Mä luulen, että mun vanhempani eivät lähtisi takaajiksi. En tosin ole koskaan kysynyt. En mä itsekään aio lähteä lasteni lainoille takaajaksi. Mutta jos lapseni tarvitsisi esim 150 000 euroa lainaa, mutta ilman takaajia saisi vain 100 000 euroa, niin mä voisin ottaa sen puuttuvan 50 000 euroa lainaa itselleni ja rahoittaa sillä lapseni asuntoa. Luonnollisesti omistaisin silloin myös 1/3 siitä asunnosta. Lapseni voisivat sitten maksella velkaansa mulle takaisin ja sitä mukaa kun laina lyhenisi, pienenisi myös osuuteni siitä asunnosta.
 

Yhteistyössä