Onko muilla vanhempia jotka eivät ole lähtenyt takaajiksi?

  • Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nuoria ollaan,alle 30v.
No voi kauheeta jos ette ihanhetimullenyt saa omaa vaan joudutte muutaman vuoden tienaamaan ja säästämään.
Onpa törkeetä kommenttia! Ymmärrän ap sua. Mä olisin loukkaantunut verisesti jos isäni ei olis lähtenyt takaamaan. Meillä takaajina oli kummankin vanhemmat, olisko takuusumma ollu noin 20t?/isi(lainaa 125t?). Ja ei todellakaan saa paljoa säästettyä, jos asuu vuokralla ja siinä sivussa yrittää säästää.
 
Järkeä
Meillä onneksi miehen vanhemmat lähti takaamaan.
Omasta mielestä olisi ollut aika ikävää lasten ollessa pieniä yrittää siinä säästää ja maksaa ison vuokra-asunnon vuokraa, samalla kun oltais sitä omaa maksettu.. lisäksi kun säästämisen aikana olisi lapsetkin kasvaneet aikas isoiksi, ei siinä enää järkeä olisi ollut rakentaa taloa, korkeintaan joku pieni mökki..
Niin 10 vuotta ollaan omassa asuttu ja takaajatkin on puonneet jo pelistä pois..
 
ap
Summa jolle joutuisivat lähteä takaamaan olisi n.10000e. Asunto takaisi aika paljon itseään ja tuo summa tarvisi takaajan. Ja asunto ollut kauan haaveena ja siksi kirpasee. Ja maksetaan nyt vuokraa yhtä paljon mitä oisi lainanlyhennys :/ huoh..
 
kieltämättä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Summa jolle joutuisivat lähteä takaamaan olisi n.10000e. Asunto takaisi aika paljon itseään ja tuo summa tarvisi takaajan. Ja asunto ollut kauan haaveena ja siksi kirpasee. Ja maksetaan nyt vuokraa yhtä paljon mitä oisi lainanlyhennys :/ huoh..
Siis vain 10 000 euroa!? Aika pieni summa kyllä.
 
tyy
Ei meilläkään lähtenyt takaamaan, tosin en edes pyytänyt. Mutta jos olisinkin pyytänyt niin eivät olisi lähteneet hommaan mukaan. Se oli mulle ihan itsestään selvää, enkä itseasiassa olisi halunnutkaan lähteä siihen, en halua riskeerata vanhempieni työllä kasaamaa omaisuutta (siis kotia). Itse en myöskään aio lasteni lainoja taata, säästäväisyys on opittava itse ja se että hoitaa omat asiansa niin että kykenee lainaa saamaan. Muuten taloudellisesti voi tukea pyytää ja tarvittaessa sitä saa, korottomana lainana. Onhan se toki hassua koska perinnöksihän kaikki joskus jää, pointti on kuitenkin siinä että oppivat elämään omillaan ja tienaamaan itse omat rahat.

Eli älä nyt välejä katko vanhempiin, usko pois he ajattelevat myös teidän parasta. Ja onhan heillä täysi oikeus "puolustaa" omaa omaisuuttaan. Turvahan se on heillekin suotava.
 
vieras
Ei kysytty enkä usko et olis lähtenytkään. Olivat 90-luvun alussa takaajina ja osa maksuista tuli heidän maksettavikseen. Uskon et se jos mikä on vienyt kaikki lainanottohalut saati takaamishalut.
 
nih
Alkuperäinen kirjoittaja Pätsmaruu:
No, meille ei tullut edes mieleenkään lähteä kysymään vanhempia takaajiksi :eek: , eivät tosin sitä vaatineetkaan, vaan ihan itse hoidamme maksut, tietysti. Ei kukaan lähde nykypäivänä kenellekään takaamaan, ei edes sukulaiset, itse se on pärjättävä ja hyvä vain. Ja kun teillä on kerta molemmilla vakipaikatkin eli siinä mielessä asiat todella hyvin, niin ei muuta kuin suuta soukemmalle, mölinät mahaan ja pussin suuta pienemmälle. Yhdessä kun säästätte tovin unelmaanne varten, niin vois pian jo toteutuakin!
Meillä ainakin vanhemmat lähtivät automaattisesti takaamaan lainamme, niin ovat myös heidän vanhemat aikanaan taanneet lainoja ja kyllä minä aion taata tyttäremme lainan jos joskus sellaisen ottaa. Eri asia on lähteä takaamaan jonkun tuttavan lainaa, ei ikinä kävisi päinsä, mutta vanhemmuussuhteeseen kuuluu mielestäni myös rahallinen/taloudellinen tuki. Eri asia tietysti, jos vanhemmat ovat varattomia tai jos lainanottajalla on vaikeuksia käsitellä rahaa/saada laskut maksetuksi.
 
vieras2
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nuoria ollaan,alle 30v.
No voi kauheeta jos ette ihanhetimullenyt saa omaa vaan joudutte muutaman vuoden tienaamaan ja säästämään.
Onpa törkeetä kommenttia! Ymmärrän ap sua. Mä olisin loukkaantunut verisesti jos isäni ei olis lähtenyt takaamaan. Meillä takaajina oli kummankin vanhemmat, olisko takuusumma ollu noin 20t?/isi(lainaa 125t?). Ja ei todellakaan saa paljoa säästettyä, jos asuu vuokralla ja siinä sivussa yrittää säästää.
Tuossa kommentissa ei ollut mitään törkeää...

Voi isit... miten ihmeessä te sitten pystytte lyhentämään lainaa, kun asutte "omassa" (eli pankin ja isien) talossa. Yhtiövastike menee ja omakotitalossa paljon muita kuluja...
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nuoria ollaan,alle 30v.
No voi kauheeta jos ette ihanhetimullenyt saa omaa vaan joudutte muutaman vuoden tienaamaan ja säästämään.
Onpa törkeetä kommenttia! Ymmärrän ap sua. Mä olisin loukkaantunut verisesti jos isäni ei olis lähtenyt takaamaan. Meillä takaajina oli kummankin vanhemmat, olisko takuusumma ollu noin 20t?/isi(lainaa 125t?). Ja ei todellakaan saa paljoa säästettyä, jos asuu vuokralla ja siinä sivussa yrittää säästää.
Jos opiskelija tulee toimeen järkyttävän pienellä summalla, niin miksi ei joku muu? Toki se ei ole kivaa kituuttaa pienillä tuloilla, mutta niinhän se säästäminen sujuu. Pitää luopua jostain.

Oletko edes ajatellut, kuinka paljon pystyt säästämään, kun oikeasti luovut asioista ja elintasosta? Vuokrassakin voi säästää asumalla pienemmässä ja halvemmassa asunnossa
:whistle:
 
!
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä luulen, että mun vanhempani eivät lähtisi takaajiksi. En tosin ole koskaan kysynyt. En mä itsekään aio lähteä lasteni lainoille takaajaksi. Mutta jos lapseni tarvitsisi esim 150 000 euroa lainaa, mutta ilman takaajia saisi vain 100 000 euroa, niin mä voisin ottaa sen puuttuvan 50 000 euroa lainaa itselleni ja rahoittaa sillä lapseni asuntoa. Luonnollisesti omistaisin silloin myös 1/3 siitä asunnosta. Lapseni voisivat sitten maksella velkaansa mulle takaisin ja sitä mukaa kun laina lyhenisi, pienenisi myös osuuteni siitä asunnosta.
Itsekästä, minun mielipiteeni!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Summa jolle joutuisivat lähteä takaamaan olisi n.10000e. Asunto takaisi aika paljon itseään ja tuo summa tarvisi takaajan. Ja asunto ollut kauan haaveena ja siksi kirpasee. Ja maksetaan nyt vuokraa yhtä paljon mitä oisi lainanlyhennys :/ huoh..
No milläs te rahoitatte sitten taloyhtiön remontit, jos nyt ei pysty säästämään? Ja tosiaan ette pysty lainaa saamaan tuota 10000e lisää... "Jota pitää säästää vuosia"
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miten joku voi loukkaantua verisesti tai laittaa välit poikki jos vanhemmat eivät halua tulla takaajiksi?

Onko tää maailma ihan sekaisin :)
On :D

Jos on noin lapsi vielä... kananttaisi vähän odotella sitä asunnon ostoa. Kun sen ihan aikuisten oikeesti pitää myös maksaa takaisin...
 
juutas
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nuoria ollaan,alle 30v.
No voi kauheeta jos ette ihanhetimullenyt saa omaa vaan joudutte muutaman vuoden tienaamaan ja säästämään.
Onpa törkeetä kommenttia! Ymmärrän ap sua. Mä olisin loukkaantunut verisesti jos isäni ei olis lähtenyt takaamaan. Meillä takaajina oli kummankin vanhemmat, olisko takuusumma ollu noin 20t?/isi(lainaa 125t?). Ja ei todellakaan saa paljoa säästettyä, jos asuu vuokralla ja siinä sivussa yrittää säästää.
Kuinka niin ei saa säästettyä? En kykene ymmärtää...tai no joo, mä olen nyt se kamalan hirveä äiti joka teki lapset vasta kolmekymppisenä. En mä mitään voikkaan ymmärtää. Helppo siis sanoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Summa jolle joutuisivat lähteä takaamaan olisi n.10000e. Asunto takaisi aika paljon itseään ja tuo summa tarvisi takaajan. Ja asunto ollut kauan haaveena ja siksi kirpasee. Ja maksetaan nyt vuokraa yhtä paljon mitä oisi lainanlyhennys :/ huoh..
Ettekö olisi saaneet ostettua sitä pankin täystakausta? Mites ensiasunnon valtiontakaus?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kieltämättä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Summa jolle joutuisivat lähteä takaamaan olisi n.10000e. Asunto takaisi aika paljon itseään ja tuo summa tarvisi takaajan. Ja asunto ollut kauan haaveena ja siksi kirpasee. Ja maksetaan nyt vuokraa yhtä paljon mitä oisi lainanlyhennys :/ huoh..
Siis vain 10 000 euroa!? Aika pieni summa kyllä.
Joo,10000e mutta se on meidän isälle liikaa :(
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Itsekästä, minun mielipiteeni!
Miten niin itsekästä? Minusta tuo olisi jopa lapseni kannalta paljon järkevämpi ratkaisu. Lyhentäisi 100 000 euron lainaansa korkoineen pankille sovitussa aikataulussa ja 50 000 euron lainaansa ilman korkoa mulle sen mukaan, kun pystyy ja haluaa. Ja jos ehtisin kuolla ennenkuin on mulle velkaosuuden maksanut, niin se tasoitettaisiin sitten perunkirjoituksessa.

 
s
Onko sulla vakkari työpaikka? Onko isäsi ollut pienituloinen?

Mietin vain voisiko isäsi olla huolissaan eikä kettuillakseen tehdä tätä. Onhan raha-asiat tärkeitä juttuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miten joku voi loukkaantua verisesti tai laittaa välit poikki jos vanhemmat eivät halua tulla takaajiksi?

Onko tää maailma ihan sekaisin :)
Mulle toi on luottamuskysymys. Ja meidän perheessä todellakin kieltäytyminen olis ollut jotain ennen kuulumatonta. Meillä ehkä erilaiset välit kuin teidän perheessä? Aina puhuttu avoimesti, ei maksuvaikeuksia kenelläkään, jne.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja kieltämättä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Summa jolle joutuisivat lähteä takaamaan olisi n.10000e. Asunto takaisi aika paljon itseään ja tuo summa tarvisi takaajan. Ja asunto ollut kauan haaveena ja siksi kirpasee. Ja maksetaan nyt vuokraa yhtä paljon mitä oisi lainanlyhennys :/ huoh..
Siis vain 10 000 euroa!? Aika pieni summa kyllä.
Eikös toi 10t olisi ihan hyvä ollakin olemassa siinä vaiheessa kun omaan on hinkumassa? Ihan niinkun oman talouden turvallisuuden kannalta. Ja voittehan vaikka väliaikaisesti yrittää muutta halvempaan vuokrakämppään, jotta saisiteen nopeammin rahat kasaan? Ja kyllä ton 10t nyt aika nopsa säätää jos on määrätietoinen ja haluja säästämiseen löytyy.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kieltämättä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Summa jolle joutuisivat lähteä takaamaan olisi n.10000e. Asunto takaisi aika paljon itseään ja tuo summa tarvisi takaajan. Ja asunto ollut kauan haaveena ja siksi kirpasee. Ja maksetaan nyt vuokraa yhtä paljon mitä oisi lainanlyhennys :/ huoh..
Siis vain 10 000 euroa!? Aika pieni summa kyllä.
Joo,10000e mutta se on meidän isälle liikaa :(
Yritittekö puhua järkeä? Että olisitte päässeet mieleiseen kotiin? Ja että maksatte nyt saman verran vuokraa kuin mitä olisitte lyhentäneet lainaa?
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Miten joku voi loukkaantua verisesti tai laittaa välit poikki jos vanhemmat eivät halua tulla takaajiksi?

Onko tää maailma ihan sekaisin :)
Mulle toi on luottamuskysymys. Ja meidän perheessä todellakin kieltäytyminen olis ollut jotain ennen kuulumatonta. Meillä ehkä erilaiset välit kuin teidän perheessä? Aina puhuttu avoimesti, ei maksuvaikeuksia kenelläkään, jne.
Niin, oletit kai että me ollaan jotain rymysakkia :) Ihan on akateemiset ammatit kaikilla ja vakkaripaikat, ei luotto-ongelmia. Mutta emme kuitenkaan elä uskossa että vanhempamme pitkän työuran tehtyään laittaisivat asuntonta takauspantiksi lainalle. Taidamme olla pölöjä sitten kai.
 

Yhteistyössä