Onko miehellä muka oikeutta toivoa naista hoitamaan lapsi 3-vuotiaaksi kotona, jos itse ei ole valmis jäämään kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "libbe"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
" minun projekti minun työ minun palkka minun ura minun sitä minun tätä minä minä minä "

Joo lykätkää vaan se 6 kk hoitoon vieraalle ja älkää missään nimessä tunteko huonoa omaa tuntoa asiasta, pääasiahan se on että "minä" saa mitä haluaa. Hei! Kyllähän ne muuallakin maailmassa tunkee lapset hoitoon synnytyksen jälkeen, miksei täälläkin :) (yleistetty harhaluulo) Ja kaikki jotka on asiaa vastaan, on vaan vanhoihin kaavoihin kangistuneita ämmiä :)

En ymmärrä miksi kysyt, jos kukaan ei saa olla sitä mieltä että miehesi on oikeassa.

Mikä se on sen lapsen isän vastuu siitä lapsen hoidosta? Se, että käy töissä ja tienaa enemmän? Onkohan miehelle selvinnyt mitä se vauvan kanssa oleminen oikein on ja siksi asia tuntuu ahdistavalta? Tai sitten ne ulkomaailman mielipiteet ovat alkaneet vaikuttaa liikaa ja se alustavasti sovittu asia ei sitten tunnukkaan niin hyvältä idealta. Se kenelle maksetaan enemmän saa päättää asioista? Kummasti ne naisten työt aina joustavat oli sitten kyseessä kirurgi tai myyjä mutta miehillä on vaan aina huono hetki projektien kannalta tai sitten lama uhkaa ja voihan sitä joutua työttömäksi, jos haluaa hoitaa omaa lasta. Mä en yhtään ihmettele, että naisten euro on edelleen vähemmän kuin miesten.

Miksi lapsen hoitoon meneminen tuntuu olevan vieläkin sidottu vain äidin työhönpaluuseen?Lapsi kiintyy hoitajaansa eikä siinä isä ole mitenkään huonommassa asemassa. Kyseessä on 6 kk eikä tuollainen aika voi olla miehen töiden kannalta elintärkeä kun ei se voi olla palstamammojen mielestä äidillekään.

On todella surullista, että naisten asenteet ovat tuollaisia kuin suurin osa vastauksista täällä eli äidit kotiin ja lapsia ei tulisi hankkia, jos ei ole valmis kotiäitiyteen ja uhrautumiseen. Tuollaiset asenteet eivät ainakaan helpota korkeakoulutettujen naisten uran/työn ja äitiyden yhdistämistä. Todella surullista.

Ongelmahan tässä tapauksessa ei ole se, ettei ap suostu jäämään kotiin, vaan se, että mies pidä kiinni sovistusta, eikä ole valmis tasa-arvoiseen tapaan tehdä. Se, että ap olisi ollut ekat 6kk ja mies toiset 6kk kotona kuulostaa oikein hyvältä, miksi siitä ei saisi pitää kiinni? Miksi ap.n pitäisi jäädä kotiin? Naisella on oikeus myös jatkaa elämää. Vastuu ei voi kaatua vain toiselle. Miehen on pidettävä lupauksensa. JOs toinen kokee tekevänsä jotain vasten tahotaan, siinä on suuri katkeroitumisen vaara.

Mutta toisaalta, tällä palstalla pyörivien naisten tapa olla ja elää saattaa poiketa hyvin paljon ap:n tavasta ja tavoitteista. Eli ei kannata ottaa niin vakavasti. Täällä on paljon kotiäitejä ja näitä ns. perinteisiä naisia, joten totta kai se vaikuttaa siihen, mitä saa vastaukseksi. Mutta ei se kotiäitiys ole yhtään parempi kuin työelämä. Järjestelyt vain ovat erilaiset. Ja kyllähän suurin osa tämän maan naisista kuitenkin käy töissä, harvassa ovat ne, jotka tosiaan jäävät kotiin kolmeksi vuodeksi.

Yhteistyössä