Onko miehellä muka oikeutta toivoa naista hoitamaan lapsi 3-vuotiaaksi kotona, jos itse ei ole valmis jäämään kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "libbe"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"libbe"

Vieras
Alunperin suunnitelma oli, että itse olen kotona 6kk ja palaan töihin ja mies jää toiseksi kuudeksi kuukaudeksi lapsen kanssa ja sitten hoitoon. Työni on melko joustavaa eikä aina sido työpaikalle, joten voin tehdä töitä myös jonkin verran kotoa käsin ja valita, milloin pidän vapaata. Meillä on myös iso talo ja omat työhuoneet, joten se käytännössä jopa onnistuu. Mutta tokihan keskittyisin pääsääntöisesti töihin, jos kotoa käsin teen töitä. Olisin vain tarvittaessa lähellä.

Raskausaikana sanoin, että lopulliset suunnitelmat tehdään vasta, kun lapsi on siinä ja tarvittaessa suunnitelmia muutetaan. Lapsi on nyt 4kk ja olen valmis palaamaan töihin parin kuukauden päästä, se tuntuu edelleen hyvältä suunnitelmalta.

Mutta ongelma onkin nyt mies, joka on kääntänyt kelkkansa täysin. Hän esitti toiveen, että en palaisikaan vielä töihin, vaan jäisin lapsen kanssa kotiin ja alkaisimme etsiä hoitopaikkaa lapsen ollessa 3-vuotias. Olisi kuulemma myös helpompaa vain toisen laittaa työt jäihin ja hän tienaa enemmän. Ja arvostaisi, että äiti hoitaa lapsen kotona, hänenkin äitinsä on tehnyt niin.

Mä koin tuon todella loukkaavana. Sopimus on sopimus. Olen yliopistolla töissä. Työ ei ole mulla vain keino saada rahaa, mä ihan oikeasti pidän työstäni ja se on iso osa identiteettiäni ja arkeani. En myöskään mitenkään oikein voi olla noin pitkiä aikoja kotona, enkä kyllä edes haluaisikaan. Ja jos aion saada akateemista uraani (onko mulla vielä edes sellaista) johonkin suuntaan, mun on todellakin tehtävä töitä sen eteen ja palattava tutkimuksen pariin. Väitöskirja ei edisty, jos en pääse sitä edistämään. Paljon on tehtävää.

Mies on myös korkeakoulutettu, mutta töissä yritysmaailmassa ja tienaa enemmän. Koen, että hän mitätöi tarpeeni ja tavoitteeni esittämällä tuollaista, vaikka en kotihoitoa itsessään vastustakaan. Se ei vaan ole meille nyt vaihtoehto. Olen myös hyvin pettynyt, että hän ei koe tarvetta hoitaa omaa lastaan rauhassa sen 6 kk.

Asetelma ei olisi tasapuolinen. Ovatko minun tavoitteeni vähempiarvoisia? Mies taas sanoi, että toivoi tätä oikeastaan jo alusta alkaen, mutta ei uskaltanut ehdottaa aiemmin, koska en olisi kuitenkaan suostunut. Toivoi lapsen syntymän muuttavan mieleni.

Mä en voi sanoin kuvailla, kuinka raivoissani olen nyt. Mies saa luvan pitää puheensa, se on selvä. Hänestä on kuoriutunut myös raivostuttavan konservatiivinen kotiäitipuheineen ja oman työnsä tärkeyden ja suuremman rahallisen arvon korostamisen myötä. On myös aivan varmasti jutellut asiasta äidilleen, kun anoppi ihan muka muuten vain otti puheeksi kotiäitiyden hyvät puolet ja yritti saada mut vakuuttumaan siitä, että mun kannattaisi lykätä töitä vielä kahdella ja puolella vuodella.

Toivoa toki saa ja toiveensa esittää, mutta jos toinen ei edelleenkään halua jäädä kotiin, on miehen minun mielestäni pidettävä se, minkä on luvannut.

Eli minusta on ihan ok, että mies kertoo haluavansa, että jäät kotiin. (Ajattele, jos vaikka olisit muuttanut mielesi sinäkin, etkä vain uskaltaisi kertoa, kun kerran on muuta sovittu. Molemmat toimisivat toisin kuin tahtoisivat ja kaikilla olisi kurjaa.) Mutta jos kerran haluat mennä töihin ja asia on niin aikanaan sovittu, sinä menet töihin ja mies jää kotiin.

Olen tosi pahoillani, ettei kumpikaan teistä arvosta lasta ja yhteistä aikaa hänen kanssaan tuon vertaa. Yrittäkää paikata sitten sitä ostelemalla kalliita tavaroita ja viettämällä "laatuaikaa". Lapselle yhteinen arki ja vanhemman läsnäolo on tärkein. Olikohan oikea päätös tehdä niitä lapsia, jos kummallekkin oma ura ja rahat ovat tärkeämpiä kuin lapsen paras. Yksivuotias jää jalkoihin päiväkodissa, se on saletti ja sen tunnustavat hoitajatkin. Monet tutkimukset puoltavat kotihoitoa kolmeen vuoteen asti. Olette itsekkäitä, molemmat.

[QUOTE="Nana";24760837]Olen tosi pahoillani, ettei kumpikaan teistä arvosta lasta ja yhteistä aikaa hänen kanssaan tuon vertaa. Yrittäkää paikata sitten sitä ostelemalla kalliita tavaroita ja viettämällä "laatuaikaa". Lapselle yhteinen arki ja vanhemman läsnäolo on tärkein. Olikohan oikea päätös tehdä niitä lapsia, jos kummallekkin oma ura ja rahat ovat tärkeämpiä kuin lapsen paras. Yksivuotias jää jalkoihin päiväkodissa, se on saletti ja sen tunnustavat hoitajatkin. Monet tutkimukset puoltavat kotihoitoa kolmeen vuoteen asti. Olette itsekkäitä, molemmat.[/QUOTE]

Meitä muitakin itsekkäitä löytyy tässä maassa paljon ja monessa muussa maassa vielä paljon itsekkäänpiäkin niissä kun on vielä lyhyemmät äitiyslomat. Ja joo pilataan varmasti lapsemme ja kaikki menee pieleen koko maailmassa :)

Niin no toivoa tosiaankin saa, mutta musta olis miehen reilua pitää kiinni alkuperäisestä sopimuksesta. Toisaalta olit itse sanonut, että lopulliset suunnitelmat tehdään vasta kun vauva on isompi ja että suunnitelmat voi muuttua. Miksi siis koet loukkaavaksi että mies jakaa muuttuneita ajatuksiaan?

Vaikea olisi itse kuvitella tilannetta, jossa pitää alkaa ihan miehen kanssa riitelemään, että kumpi joutuu jäämään lapsen kanssa kotiin. Ei voi tehdä ihan hyvää perhe-elämälle sellainen. Itse taidan olla sellainen nainen, joka ihan mielellään jäisi lapsen kanssa kotiin, mutta pidän myös sellaisista miehistä, jotka mielellään sen tekisivät. :)

Onko aikuisilla ihmisillä oikeus tehdä lapsi, vain koska haluavat, ja sen jälkeen kokea lapsi vain taakaksi?

Oikein esimerkkikirjoitus pariskunnasta, joka haluaa kaiken koska kaikki kuuluu saada ja ei oikeasti edes tajua mitä haluaa. eikä ainakaan osaa arvostaa sitä. Mutta kun näin kuuluu olla. Mistä näitä "mä haluuuuun" -aikuisia tulee?

Niin no toivoa tosiaankin saa, mutta musta olis miehen reilua pitää kiinni alkuperäisestä sopimuksesta. Toisaalta olit itse sanonut, että lopulliset suunnitelmat tehdään vasta kun vauva on isompi ja että suunnitelmat voi muuttua. Miksi siis koet loukkaavaksi että mies jakaa muuttuneita ajatuksiaan?

Vaikea olisi itse kuvitella tilannetta, jossa pitää alkaa ihan miehen kanssa riitelemään, että kumpi joutuu jäämään lapsen kanssa kotiin. Ei voi tehdä ihan hyvää perhe-elämälle sellainen. Itse taidan olla sellainen nainen, joka ihan mielellään jäisi lapsen kanssa kotiin, mutta pidän myös sellaisista miehistä, jotka mielellään sen tekisivät. :)

Minä kokisin ap:n kuvailemassa tilanteessa loukkaavaksi sen, että mies ei kuuntelisi vaan tuputtaa omaa vaihtoehtoaan.

Alunperin tuo on kuitenkin ollut jo sovittuna ja ap on todennut että ei ole muuttanut mieltään. Eli mies on alunperin siihen suunnitelmaan suostunut. Ei mies voi kyllä vaatia ap:ta jäämään kotiin, toisaalta ap ei myöskään voi pakottaa miestä jäämään kotiin. Mutta aika epäreilua on jos alunperin on sovittu että kumpikin on jonkin aikaa kotona ja nyt olisi vain toinen.

[QUOTE="Myy";24761050]Minä kokisin ap:n kuvailemassa tilanteessa loukkaavaksi sen, että mies ei kuuntelisi vaan tuputtaa omaa vaihtoehtoaan.

Alunperin tuo on kuitenkin ollut jo sovittuna ja ap on todennut että ei ole muuttanut mieltään. Eli mies on alunperin siihen suunnitelmaan suostunut. Ei mies voi kyllä vaatia ap:ta jäämään kotiin, toisaalta ap ei myöskään voi pakottaa miestä jäämään kotiin. Mutta aika epäreilua on jos alunperin on sovittu että kumpikin on jonkin aikaa kotona ja nyt olisi vain toinen.[/QUOTE]

Mun mielestä siinä ei ole mitään suunnitelmaa/sopimusta tehty jos ap on alunperin sanonut, että tästä asiasta sovitaan myöhemmin. Eihän se sitten reilua olis, jos se tarkoittaa että nainen saa yksin päättää tästä asiasta myöhemmin. Se on kyllä totta, että ei mies voi ap:tä pakottaa kotiin jäämään, mutta toisaalta ei voi myöskään ap miestään.

" Raskausaikana sanoin, että lopulliset suunnitelmat tehdään vasta, kun lapsi on siinä ja tarvittaessa suunnitelmia muutetaan. " <- eli mitään ei ollut lyöty lukkoon...

Ja tottahan toki toiveita saa esittää. Mielestäni miehesi ei ole vaatinut mitään. Otat vaan nokkiisi koska tiedät että miehen puheissa on perää. Ajatteleehan hän ensisijaisesti lapsen parasta. Toki päätös on sinun.

Tosi hyvä, jos edes toinen vanhemmista haluaisi olla lapsen kanssa. Hyvät ihmiset, miksi te hankitte niitä lapsia, jos haluatte heti lykätä ne toisten hoidettaviksi!? Minä en mistään hinnasta olisi ollut valmis luopumaan siitä ajasta, jonka olen ollut lasteni kanssa kotona. Ja täytyy sanoa, että nyt murrosiässä tuo panostus selvästi maksaa jo itseään takaisin, kun vertaa omaa tasapainoista nuortaan niiden urakiitureiden nuoriin. Jos olette akateemisia vanhempia, niin luulisi olevan helppoa perehtyä erilaisiin tutkimuksiin kehityspsykologian alalta, ennen kuin teette päätöksiä lapsenne tulevaisuuteen liittyen. Tajuattekohan vastuunne ja ratkaisunne vaikutukset?

ja miksi juuri naisen sitten pitää "alistua" jäämään kotiin? mihellä on yritys,mutta se tulee olemaan myös 6kk päästä,aapeen taas pitäisi saada väitöstä eteenpäin. olen kotona,mulla on koulu kesken,palaan kouln penkille kunvauva on 6kk ja mies jää kotiin.

Koska kummatkin haluavat tehdä töitä, niin harkitsisin lastenhoitajan palkkaamista. Etelä-Euroopassa mukulat laitetaan tarhaan 4kk, jos isovanhemmista ei ole hoitamaan ja vanhemmat eivät pysty maksamaan asuntolainojaan yhdellä palkalla. Itse kyllä kannatan kotihoitoa 3-vuotiaaksi, kukin tavallaan.

[QUOTE="Nana";24760837]Olen tosi pahoillani, ettei kumpikaan teistä arvosta lasta ja yhteistä aikaa hänen kanssaan tuon vertaa. Yrittäkää paikata sitten sitä ostelemalla kalliita tavaroita ja viettämällä "laatuaikaa". Lapselle yhteinen arki ja vanhemman läsnäolo on tärkein. Olikohan oikea päätös tehdä niitä lapsia, jos kummallekkin oma ura ja rahat ovat tärkeämpiä kuin lapsen paras. Yksivuotias jää jalkoihin päiväkodissa, se on saletti ja sen tunnustavat hoitajatkin. Monet tutkimukset puoltavat kotihoitoa kolmeen vuoteen asti. Olette itsekkäitä, molemmat.[/QUOTE]

Mulla on yksi vuotias tarhassa. Ei tod jää jalkoihin. Ja on kaikkien aikuisten kuin myös lasten lellikki. Saa paljon huomiota syliä ja haleja.. Että sinä siellä taas liiottelet asioita.

[QUOTE="...";24761032]Onko aikuisilla ihmisillä oikeus tehdä lapsi, vain koska haluavat, ja sen jälkeen kokea lapsi vain taakaksi?

Oikein esimerkkikirjoitus pariskunnasta, joka haluaa kaiken koska kaikki kuuluu saada ja ei oikeasti edes tajua mitä haluaa. eikä ainakaan osaa arvostaa sitä. Mutta kun näin kuuluu olla. Mistä näitä "mä haluuuuun" -aikuisia tulee?[/QUOTE]

Emme me koe lastamme taakaksi. Hän oli erittäin haluttu ja rakastettu. Mutta kun kyse ei nyt ollut siitä. Elämän pitää myös jatkua, vaikka lapsi tuleekin perheeseen. Sinä et tunne meitä, et voi tietää, millaisia olemme ja mitä arvostamme ja haluamme.

Kyse oli nyt minun ja mieheni välisestä konfliktitilanteesta. Aika hurja ajatus, että aikuisilla ei saisi olla erimielisyyksiä, kun on lapsi. Meillä oli sopimus ja suunnitelma, mies ei halua pitäytyä siinä, pitäisikö minun vain hyväksyä asia ja olla hiljaa?

Tosi hyvä, jos edes toinen vanhemmista haluaisi olla lapsen kanssa. Hyvät ihmiset, miksi te hankitte niitä lapsia, jos haluatte heti lykätä ne toisten hoidettaviksi!? Minä en mistään hinnasta olisi ollut valmis luopumaan siitä ajasta, jonka olen ollut lasteni kanssa kotona. Ja täytyy sanoa, että nyt murrosiässä tuo panostus selvästi maksaa jo itseään takaisin, kun vertaa omaa tasapainoista nuortaan niiden urakiitureiden nuoriin. Jos olette akateemisia vanhempia, niin luulisi olevan helppoa perehtyä erilaisiin tutkimuksiin kehityspsykologian alalta, ennen kuin teette päätöksiä lapsenne tulevaisuuteen liittyen. Tajuattekohan vastuunne ja ratkaisunne vaikutukset?

Heti? Suunnitelma oli, että hän menee tutulle pph:lle 12 kk:n iässä. En oikein usko, että olemme ainoita vanhempia tässä maassa, jotka tekevät näin. Jokainen tekee valintansa, asiaa on mietitty ja olemme päätöksemme tehneet. Jos olisimme vakuuttuneita siitä, että lapselle on haitallista olla hoidossa tuon ikäisenä, hän ei menisi hoitoon.

[QUOTE="Kotiäiti";24761225]" Raskausaikana sanoin, että lopulliset suunnitelmat tehdään vasta, kun lapsi on siinä ja tarvittaessa suunnitelmia muutetaan. " <- eli mitään ei ollut lyöty lukkoon...

Ja tottahan toki toiveita saa esittää. Mielestäni miehesi ei ole vaatinut mitään. Otat vaan nokkiisi koska tiedät että miehen puheissa on perää. Ajatteleehan hän ensisijaisesti lapsen parasta. Toki päätös on sinun.[/QUOTE]

Tuskin. Otan nokkiini, koska mies ei ole valmis ottamaan omaa osaansa vastuustaan. Lapsen paras on olla molempien vanhempiensa kanssa, lapsen paras on myös, että molemmat vanhemmat ovat tyytyväisiä ja kokevat elävänsä tasa-arvoisessa suhteessa.

[QUOTE="aloittaja";24761322]Tuskin. Otan nokkiini, koska mies ei ole valmis ottamaan omaa osaansa vastuustaan. Lapsen paras on olla molempien vanhempiensa kanssa, lapsen paras on myös, että molemmat vanhemmat ovat tyytyväisiä ja kokevat elävänsä tasa-arvoisessa suhteessa.[/QUOTE]

Hänhän on valmis kustantamaan koko lystin, eli maksamaan laskut ja elättämään teidät. Vai onko vauvanhoito niin kamalaa että pitää tehdä kristillinen tasajako? Mielestäni tuossa on molemmilla omat vastuunsa, kummatkin yhtä tärkeitä.

"Lapsen paras on olla molempien vanhempiensa kanssa"

Kyse nyt tuskin on siitä että vauva kärsisi koska saa olla vähemmän miehen kanssa koska mies on töissä.. ? mies on varmasti mukana aina kun on kotona..

" lapsen paras on myös, että molemmat vanhemmat ovat tyytyväisiä ja kokevat elävänsä tasa-arvoisessa suhteessa."

onko lapsen hoitaminen vähempiarvoisempaa kuin töissä käyminen? Ja mieshän antaa sinun valita, hän vain esitti TOIVEENSA. Eli kyse ei nyt ole mistään naisten oikeuksien lyttäämisestä...

[QUOTE="Kotiäiti";24761225]" Raskausaikana sanoin, että lopulliset suunnitelmat tehdään vasta, kun lapsi on siinä ja tarvittaessa suunnitelmia muutetaan. " <- eli mitään ei ollut lyöty lukkoon...

Ja tottahan toki toiveita saa esittää. Mielestäni miehesi ei ole vaatinut mitään. Otat vaan nokkiisi koska tiedät että miehen puheissa on perää. Ajatteleehan hän ensisijaisesti lapsen parasta. Toki päätös on sinun.[/QUOTE]

Jos mies ajattelisi pätkääkään lapsen parasta eikä vaan omaa napaansa, hän jäisi itse kotiin. Jos mies oikesti pitää asiaa tärkeänä lapsen hyvinvoinnille, ei luulis olla häneltä kohtuuton uhraus olla pois töistä edes sitä aikaa mitä ap on ollut.

Toki on oikeus toivoa vaimoa jäämään kotiin lapsen kanssa, mutta vaatia ei voi. Mielestäni olisi reilua ja kohtuullista, että sinä hoitaisit ensimmäiset 6kk ja mies toiset 6 kk kuten oli sovittukin, ja tämän jälkeen palkkaisitte hoitajan kotiin, jolloin lapsen ei tarvitsisi mennä ulkopuoliselle hoitoon, ja molemmat vanhemmat voisivat jatkaa uraansa.

Kyllä meilläkin suunnitelmat muuttuivat äitiysloman aikana, tosin niin päin, että minun piti mennä heti vanhempainvapaan loputtua töihin mutta jäinkin hoitovapaalle. Kukin tyylillään.

No voittehan te palkata luotettavan hoitajan lapselle kotiin kun kerran molemmat haluaa töihin. Minä esimerkiksi tulisin hyvin mielelläni perheeseen hoitamaan lasta lapseni kanssa ja saisit mennä töihin.

[QUOTE="vieras";24761393]Jos mies ajattelisi pätkääkään lapsen parasta eikä vaan omaa napaansa, hän jäisi itse kotiin. Jos mies oikesti pitää asiaa tärkeänä lapsen hyvinvoinnille, ei luulis olla häneltä kohtuuton uhraus olla pois töistä edes sitä aikaa mitä ap on ollut.[/QUOTE]

Jos hän haluaa että lapsi hoidetaan kotona 3-vuotiaaksi asti.... voi olla ehkä kohtalokasta ap:n ja miehen taloudelle menettää miehen tulot 2,5 vuodeksi... se kun usein ON oleellista kumpi tienaa enemmän.

Jospa mies olisi lapsen kanssa sen 6 kk niinkuin lupasi, ja ap sitten jatkaa lapsen hoitoa kotona sen jälkeen sinne 2-3-vuotiaaksi saakka. Ehkäpä mies suostuisi tähän?

Ei tietenkään kumpikaan teistä voi pakottaa toista mihinkään. Todella ikävä tilanne, että ilmeisen kouluttautuneet ja fiksut ihmiset riitelevät siitä, kenen velvollisuus on ensisijaisesti huolehtia yhteisestä vauvasta!

Jos tilanne on todella tämä, että 6 kk:n jälkeen kumpikaan teistä ei halua jäädä kotiin vauvan kanssa, palkatkaa hänelle hoitaja kotiin. Sillähän se selviää!

Itse lykkäsin lasten hankkimista siihen, että sain väitöskirjani valmiiksi. Vuosi väitöksen jälkeen syntyivät kaksoset, joiden kanssa olin kotona kolme vuotta. Kyllä siinä välillä teki tiukkaa ajatella, miten "uran" käy, mutta heti pääsin sitten Suomen Akatemian tutkijatohtoriksi. Siis oikeasti, työasiat ehtii kyllä myöhemminkin.

[QUOTE="kotiäiti";24761420]Jos hän haluaa että lapsi hoidetaan kotona 3-vuotiaaksi asti.... voi olla ehkä kohtalokasta ap:n ja miehen taloudelle menettää miehen tulot 2,5 vuodeksi... se kun usein ON oleellista kumpi tienaa enemmän.

Jospa mies olisi lapsen kanssa sen 6 kk niinkuin lupasi, ja ap sitten jatkaa lapsen hoitoa kotona sen jälkeen sinne 2-3-vuotiaaksi saakka. Ehkäpä mies suostuisi tähän?[/QUOTE]

Fakta on myös se, että mun on jatkettava myös töitäni ja elämääni, olen ilmoittautunut tekemään jatko-opinnot ja minun on edettävä niissä tietyssä aikataulussa tai menetän rahoituksen ja mahdollisuuden valmistua. Tästä on tehty ihan kirjallinen sopimuskin.

Teemme erilaisia projekteja eri yrityksille ja ne on aikataulutettu. Mä en yksinkertaisesti voi laittaa näitä hommia jäihin, muuten voin heittää hyvästit valmistumistoiveille ja tulevaisuuden työllistymiselle. Se ei myöskään olisi kovin korrektia ja järkevää käytöstä muita projektissa työskenteleviä kohtaan. Se olisi lähinnä noloa ja vastuutonta, hyvän käytännön vastaista.

Jatko-opinnoissa kun homma ei mene ihan niin, että tohtorikoulutettava voisi jäädä useammaksi vuodeksi pois opinnoistaan. Helpompi mieheni olisi jäädä kotiin. Kyllä minunkin tuloillani perhe elätetään. Meillä on myös säästöjä.

Ehkä alan tosiaan katselemaan lastenhoitajia, se voisi olla ratkaisu,

Ei tietenkään kumpikaan teistä voi pakottaa toista mihinkään. Todella ikävä tilanne, että ilmeisen kouluttautuneet ja fiksut ihmiset riitelevät siitä, kenen velvollisuus on ensisijaisesti huolehtia yhteisestä vauvasta!

Jos tilanne on todella tämä, että 6 kk:n jälkeen kumpikaan teistä ei halua jäädä kotiin vauvan kanssa, palkatkaa hänelle hoitaja kotiin. Sillähän se selviää!

Itse lykkäsin lasten hankkimista siihen, että sain väitöskirjani valmiiksi. Vuosi väitöksen jälkeen syntyivät kaksoset, joiden kanssa olin kotona kolme vuotta. Kyllä siinä välillä teki tiukkaa ajatella, miten "uran" käy, mutta heti pääsin sitten Suomen Akatemian tutkijatohtoriksi. Siis oikeasti, työasiat ehtii kyllä myöhemminkin.

Niin, mutta tilanne on nyt tämä. Itse ehdin jo sitoutua tekemään opinnot ja kirjoittamaan paperit, hakea rahoitusta ja aloittaa projektin, kun lapsi ilmoitti tulostaan. Tutkijatohtorina ymmärtänet, että siinä tilanteessa en voi jättäytyä pois useammaksi vuodeksi.

Hoitajaa siis etsimään.

Yhteistyössä