Onko kukaan synnyttänyt luomuna, ilman puudutuksia?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mulla kaks synnytystä takana. Ekassa otin epiduraalin, synnytys kesti sillon 16h. Toinen käynnistettiin ja en ottanu mitään kivunlievitystä. Kun olisin halunnut niin se oli jo siinä vaiheessa liian myöhäistä mutta hyvä niin. Oon ollu tyytyväinen tuohon synnytykseen. katotaan miten tän kolmannen kans sitten menee.En meinaa ottaa ainakaan epiduraalia

Moraalinvartija, samma häär :( Se on aika karsea tunne kun myöhemmin tajuaa, että ei ollu täs maailmas eikä muista mitään. Mutta moni on kommentoinut synnytyksen kestoa, että "pääsit helpolla". Niin vissiin sitten. Luulen, että jokin kammo jäi...

wwefer
Kivun tunne on niin yksilöllistä. Minä en pitänyt synnytystä mitenkään poikkeuksellisen kivuliaana eikä missään nimessä niin kipeä käynyt että olisi edes lähelläkään ollut taju mennä. Sain pari buranaa mutta muuta kemikaaleja en suostunut itseeni ottamaan.

"piipi"
Kaksi ekaa ilokaasun voimin ja mukavat muistot jäänyt. Ei ollenkaan paha. Kolmannessa sain kohdunkaulan puudutteen ja se meni väärään nikamaan ja se tunne sen jälkeen oli kamala. puudutti vain jalat ja päässä huippasi. Lisäksi piti laittaa kaikenmaailman letkuja eli ilokaasua ottaisin jos neljäs tulisi...

"vieras" ap
Siis joo en aijo kyllä lähteä sankaroimaan, että kyllä sen eduraalin otan jos vain saan sen! Vaikka nyt joku luomua kannattaakin. Mutta koska ed. synnytys meni hyvin, ei hidastanut tuo epiduraali mitenkään eikä siitä ollut muutakaan haittaa niin en näe syytä olla ottamatta sitä. En oo niin urhea :)

• Tykkää
Reactions: Land
Kivun tunne on niin yksilöllistä. Minä en pitänyt synnytystä mitenkään poikkeuksellisen kivuliaana eikä missään nimessä niin kipeä käynyt että olisi edes lähelläkään ollut taju mennä. Sain pari buranaa mutta muuta kemikaaleja en suostunut itseeni ottamaan.
Totta, se on tosi yksilöllistä. Mä kyllä olisin ottanut vaikka kaikki maailman kemikaalit jos niitä olisi ehditty antaa. Ilokaasua tungettiin naamaan, kun kaikki oli jo käytännössä ohi - sitä ei kysytty haluanko vai en. Jotenkuten pysyin kai sen avulla tajuissani... Mutta mitään kivun tuntemusta synnytyshetkeltä en muista, kun on tarpeeksi sekaisin ei kai vaan tajua...

Moraalinvartija, samma häär :( Se on aika karsea tunne kun myöhemmin tajuaa, että ei ollu täs maailmas eikä muista mitään. Mutta moni on kommentoinut synnytyksen kestoa, että "pääsit helpolla". Niin vissiin sitten. Luulen, että jokin kammo jäi...
No voin kyllä sen verran lohduttaa, että mun kolmesta synnytyksestä tämä mainittu jätti mukavimman muiston :) Sitä edellinen, myös erittäin nopea johon kuitenkin sain epiduraalin, teki aika hurjaa jälkeä tullessaan. Lapsi tuli kiireellä, ja minä vielä ponnistin kaikin voimin kun epiduraali vei osittain tunnon.

Onhan se selvää, että jos avautuu tunnissa sen minkä toinen 20 tunnissa, niin se on pikkuisen raaempaa menoa. Mutta en silti koskaan ole toivonut että saisin kärvistellä vuorokausikaupalla miedompien kipujen kanssa. Ja se tietynlainen kontrollin menetys kuuluu kuitenkin synnytykseen, tavalla tai toisella.

"vieras" ap
Mä vähä luulen, että toiset saa yksinkertaisesti kovempia supistuksia kuin toiset. Ettei kyse oo niinkään siitä kipukynnyksestä tai jostain mielenvahvuudesta. Vaikka kyllä nekin ehkä vähän vaikuttaa. Joku vuosi sitten, kun sain keskenmenon ja sain sitten niitä supistavia lääkkeitä tyhjennyksessä niin ne oli paljon pahempia supistuksia kuin luonnolliset supistukset. Ja olo oli muutenkin ihan kamala.

minnikki
Synnytys, jossa mulla oli epiduraali, oli sellanen että lapsivedet meni ensin mutta supistuksia ei vaan alkanut kuulumaan. Synnytys käynnistettiin joten se oli paljon kivuliaampi kuin seuraava, itsestään alkanut synnytys. Olen siis se joka kirjoitti että ekassa oli epiduraali ja toisessa pelkkä ilokaasu. Tai sen lisäksi olin vielä ammeessa joka lievitti kipua tosi tehokkaasti.

mulla
viimeisn meni täysin luomuna. muita on käynnistelty ja vauhditeltu, ja sit on tarttenut puudutteita, kun keinotekoiset supparit on kivuliaita.

joten jatkossakin toivon luomuja synnytyksiä, jos synnyttää täytyy.

Synnytys ilman puudutusta ei tarkoita synnytystä ilman kivunlievitystä. Itse en halunnut puudutuksia, mutta olen käyttänyt akupunktiota, suihkua ja vesiammetta sekä synnytyslaulua. En tuntenut tarvitsevani puudutuksia näiden ansiosta. Ponnistusvaihe ei ollut mitenkään kivulias. Ainoastaan siinä kohdassa, kun pää oli syntymässä, tuntui sellaista kiristävää tunnetta, mutta sehän ei kestänyt kauan eikä ollut mitenkään "sietämätöntä" kpua tai edes supistuksiin verrattavaa.

Jos vielä kolmannen kerran synnyttäisin, toivoisin taas voivani käyttää vaihtoehtoisia menetelmiä mieluummin kuin puudutteita.

[QUOTE="vieras" ap;28744213]Joku vuosi sitten, kun sain keskenmenon ja sain sitten niitä supistavia lääkkeitä tyhjennyksessä niin ne oli paljon pahempia supistuksia kuin luonnolliset supistukset. Ja olo oli muutenkin ihan kamala.[/QUOTE]

Itselläni on myös yksi synnytys käynnistetty, ja kyllähän ne keinotekoiset supistukset ovat terävämpiä, kun kyseessä on synteettinen oksitosiini eikä luonnollinen oksitosiini.

Äiti jo
Asennekin vaikuttaa, jos on motivoitunut synnyttämään alateitse eikä hätäänny kesken kaiken niin homma sujuu paremmin.
Itsellä kaksi synnytystä takana ja kummatkin ilman mitään puudutteita ja kaasuja tms. Ilokaasua en halunnut edes kokeilla kun menisi nuppi sekaisin ja pelkäsin että alkaa oksettaa ja pyörryttää. (olen lääkkeille herkkä)

Toisessa halusin kohdunkaulan puudutetta mutta laittajaa ei ollut saatavana ja epiduraalia ei ehtinyt saada kun eteni niin nopeasti. Samaa mieltä siitä että avautumisen viimeiset sentit on vaikeinta aikaa, ainakin minulla kun aukean niin nopeasti sen lopun. Toisessa olin tuskissani jatkuvien supistusten kanssa ja tarkistettiin että 4cm auki. Silloin tuntui hetken ettei tästä selviä ja kätilö lähti hakemaan epiduraalin laittajaa. Siitä ei mennyt montakaan minuuttia kun käskin miestä soittamaan kätilön takaisin kun ponnistutti,kokeiltiin tilanne ja olin täysin auki! Ei siinä puudutteet ehtineet edes tilaukseen =) Jos tulisi kolmas menisin luomuna taas. Toisessa supistukset tosi rajuja kun synnytys käynnistettiin tipalla, ekassa selvisin tosi hyvin hengitysharjoituksilla ja jooga-ohjeilla supistukset.

"kahden äiti"
Erittäin positiivinen oli mun täysin luomu synnytys :) Toka lapsi siis. Kivunlievityksenä hengitystekniikka jota olin harjoitellut jo raskausaikana ja kauratyynyt. Alussa kun supistukset alkoivat yritin rentouttaa koko kehon ja hengitin syvään nenän kautta. Kun supistukset voimistuivat siirryin pintahengitykseen, eli nopeasti ulos ja sisään nenän kautta samalla pitäen koko kehon (erityisesti lantion alueen)täysin rentona. Pintahengitys tekee sen ettei pallea liiku liikaa ja haittaa näin kohdun työskentelyä (pallean ja kohdun törmäily aiheuttaa kipua). Synnytys kesti yhteensä vähän yli 4 tuntia ja mitään hirveää kipua en tuntenut missään vaiheessa (pahempia oli synnytyksen jälkeiset jälkisupistukset).

Esikoisen synnytyksessä turvauduin ilokaasuun, pidempi synnytys (20 h) enkä myöskään tiennyt käyttää tuota pintahengitystekniikkaa joka mulla ainakin lievensi kipua huomattavasti.

Kovasti mulle niitä kivunlievityksiä tyrkytettiin vaikken ollut edes kovin kipeä kun tulin sairaalaan... En todellakan tarvinnut mitään lääkkellistä kivunlievitystä. Sairaalassa ehdin olla pari tuntia.

"vieras" ap
Kyllä se positiivinen asenne auttaa totta kai. Ite olin ekassa synnytyksessä riemuissani, kun lapsivedet meni kotona ja lähdettiin sairaalaan. Naureskeltiin vain miehen kans. Niin kyllähän se auttoi, kun mieliala oli korkealla. Koko ajan oli vain mielessä, että kohta saan pienen vauvani syliin. Ainut ikävä homma tais olla se, kun sitä epiduraalia pistettiin ja piti pyöristää selkää, aika lailla ahdisti ja meinas iskeä paniikki siinä hankalassa asennossa supistusten aikana.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28744043]KaKSI SYNNYTYSTÄ ILMAN PUUDUTUKSIA JA ILOKAASUJA YMS. EN YMMÄRRÄ kun pitää väkisin pilata puudutteilla ponnistaminen.[/QUOTE]

Ei kyllä epiduraali mun ponnistamista pilannut. Ensi synnyttäjä olin, mutta ponnistusvaihe kesti 15 min ja hyvin meni.

"luomu"
3luomusynnytystä takana. Kerta kerralta helpompaa, kun tietää mitä tapahtuu. Sattuuhan se perkeleesti, mutta ei sietämätöntä. Mulla on neulakammo ja mielummin oon ilman piikkejä vaikka sattuu.

"luomu"
3luomusynnytystä takana. Kerta kerralta helpompaa, kun tietää mitä tapahtuu. Sattuuhan se perkeleesti, mutta ei sietämätöntä. Mulla on neulakammo ja mielummin oon ilman piikkejä vaikka sattuu.

"Vieras"
Et sitten varmaan anna puuduttaa myöskään hammaslääkärillä? Kun se kemikaali on niin kamala... ;)

[QUOTE="Vieras";28744446]Et sitten varmaan anna puuduttaa myöskään hammaslääkärillä? Kun se kemikaali on niin kamala... ;)[/QUOTE]

En ole tuo, jolta kysyit, mutta minä otan toki hammaslääkärissä puudutuksen. Siellä kun ei muita kivunlievityksiä ole tarjolla - synnytyksessä oli. Ja toiseksi hammaslääkärissä puudute ei voi aiheuttaa mitään sellaista, joka vaatisi lisätoimenpiteitä ja saattaisi siten hankaloittaa omaa oloani (synnytyksessä epiduraali SAATTAA joskus esim. hidastaa tai pysäyttää synnytyksen ja lisätä siten erilaisten toimenpiteiden tarvetta).

Rollolainen
:wave: meisän kolmonne syntyi niin nopeaan etei olis ehtinyt. ihme kyllä ei ollut edes kovin kivuliaskaan. Rentoutuminen auttoi. Koko hommaoli ohi 59 minuutissa =)
nelosesta otin vain ilokaasua, ihan luomuna hän ei tullut, viaka ketikin synnytys noin 7 tuntia

.....
Toka synnytys ilman puudutteita,ilokaasun avulla. En koennut tarvitsevani vahvempaa kivunlievitystä. Viimeiset supistukset ennen ponnistusta oli aikamoisen tuskaiset,mutta itse ponnistusvaihe oli helppo ja nopea. Mikäli synnyttäisin vielä uudelleen ,yrittäisin taas pärjätä ilman puudutteita, mutta jokainen synnytyshän on erilainen. :)

Yhteistyössä