Onko kukaan synnyttänyt luomuna, ilman puudutuksia?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras" ap
[QUOTE="vieras";28752517]Ja toisilla vaan on korkeampi kipukynnys, vaikka se sua kuinka ärsyttäis. Tää on just tätä, jos joku sanoo että mulla on korkea kipukynnys ja kestin synnytyksen suht hyvin, niin heti ollaan ampumassa alas kun ei mistään saa koskaan olla onnellinen ja tyytyväinen itsensä suhteen. Ihan niinkuin se olisi sulta jotenkin oleellisesti pois, jos joku pärjää ilman puudutuksia synnytyksessä, koska oikeasti ON korkea kipukynnys.

Mutta ei, kun aina jollain on niin pal kamalamppa ollu ku muilla, että ei muut voi käsittää miks mulla piti olla kaikki mömmöt mitä irti sai ja muilla ei. Ku muil oli vaa nii pal kauhian helppo synnytys verrattuna minuun! ja nyyh nyyh, marttyyrit saa taas kirkkaimman kruunun.[/QUOTE]

Vähä kakspiippunen juttu. Mä en kokenu synnytystä mitenkään hirveänä, mutta siskon synnytys oli kuulemma yhtä tuskaa. En kyllä menis hänelle sanomaan että no sulla on vaan niin surkea kipukynnys vaan uskon kyllä että se oli tuskallista oikeasti ja mulla taas oli sattumoisin vähemmän kivuliaat supistukset. Että yritetään vain ymmärtää toisiamme :)

myös ylpeä itsestään
[QUOTE="Vieras" ap;28752560]Vähä kakspiippunen juttu. Mä en kokenu synnytystä mitenkään hirveänä, mutta siskon synnytys oli kuulemma yhtä tuskaa. En kyllä menis hänelle sanomaan että no sulla on vaan niin surkea kipukynnys vaan uskon kyllä että se oli tuskallista oikeasti ja mulla taas oli sattumoisin vähemmän kivuliaat supistukset. Että yritetään vain ymmärtää toisiamme :)[/QUOTE]

vierestä....

En menisi kellekkään sanomaan noin, mutta kyllä minullakin oli ihan helvetilliset kivut, että turha tulla kenenkään lässyttämään että sulla oli vaan normaalia pienemmät supistuskivut! Ei kyllä ******** ollut! :D Ponnistusvaihekin kesti 1,5h, sain liki 3 asteen repeämät joita ommeltiin huonolla puudutuksella 45 minuuttia. Kyllä voin sanoa että olen YLPEÄ että kestin ja jaksoin koko synnytyksen. Jos joku puudutettu siitä loukkaantuu niin se on voivoi.

härreguud. Ihan niinkuin jonkun pitäisi saada jotain hyväksyntää jollekkin epiduraalille, sillä että painotetaan että oli muka jotenkin kamalampaa kuin kaikilla muilla ja siksi sen tarvitsi.

Ja ens kerralla otan epiduraalin JOS mahdollista, ihan siksi kun sen haluan eikä sitä tartte selitellä kenellekkään.

"vieras" ap
No sehän on tosiaan kunkin oma asia ottaako sen epiduraalin vaiko eikö. Ja kaikki synnytykset on erilaisia niinku näistä kokemuksista on huomannukki. Ja se tais ollakki tän ketjun alkuperäinen tarkoitus, jakaa kokemuksia. :)

erilaiset äidit..
En kyllä suosittelis sitä Erilaisten Äitien luomukotisynnytysjaksoa kellekään noin niinkuin ohjenuoraksi. Isäntä on katsonut muutaman youtube-videon synnyttämisestä ja toteaa, että "no jos se tulee jalat edellä, niin sitten se tulee jalat edellä" :eek: Kovat on luulot itsestään kätilönä ilman minkään valtakunnan kokemusta synnytyksestä ja vähät välittää vaimon ja lapsensa turvallisuudesta, jos asenne on tuo.

Muutenkin raskaus oli mennyt lasketun yli jo kolme viikkoa, kellään ei ollut tietoa lapsen koosta, saati tarjonnasta. Luojan kiitos, että kaikki meni heillä hyvin. Olis mahtanut olla kovat itsesyytökset, mikäli se pitkittynyt synnytys olisi vammauttanut lapsen.

"vieras" ap
Alkuperäinen kirjoittaja erilaiset äidit..;28753409:
En kyllä suosittelis sitä Erilaisten Äitien luomukotisynnytysjaksoa kellekään noin niinkuin ohjenuoraksi. Isäntä on katsonut muutaman youtube-videon synnyttämisestä ja toteaa, että "no jos se tulee jalat edellä, niin sitten se tulee jalat edellä" :eek: Kovat on luulot itsestään kätilönä ilman minkään valtakunnan kokemusta synnytyksestä ja vähät välittää vaimon ja lapsensa turvallisuudesta, jos asenne on tuo.

Muutenkin raskaus oli mennyt lasketun yli jo kolme viikkoa, kellään ei ollut tietoa lapsen koosta, saati tarjonnasta. Luojan kiitos, että kaikki meni heillä hyvin. Olis mahtanut olla kovat itsesyytökset, mikäli se pitkittynyt synnytys olisi vammauttanut lapsen.
No huhhuh, menee jo överiksi tuo luomuintoilu! Tyhmän rohkeaa oikeastaan. :/

Alkuperäinen kirjoittaja erilaiset äidit..;28753409:

Toivottavasti kaikki sitten tajuavat, etteoi luomusynnytys tai edes kotisynnytys tarkoita tuota, mitä tuossa Erilaiset äidit -jaksossa. Vaihtoehtoisuus kun EI tarkoita naiiviutta tai tietämättömyyttä - niin, itse asiassa tuossa jaksossa oli jotenkin kammottavaa se, että tyypit olivat oikeasti muka lukeneet ja ottaneet selvää asioista, ja SILTI toteuttivat tuon ideansa synnyttää "maallikkotaidoilla".

Viimeksi muokattu:
Ilmanpuudutusta
Jep, minä synnytin esikoisen ilman kivunlievitystä. Olisin kyllä sellaista halunnut, mutten ehtinyt. Kohdunsuu oli 5cm auki sairaalaan tullessa ja kahdella supistuksella aukesi lähes auki ammeessa ollessani. Siihen eteen jäi vielä kätilön mukaan 0,5cm lieve, jota kätilö työnteli sormillaan syrjään. Ei ***** että se sattui! Ponnistusvaihe kesti 1,5 tuntia, ilman kivunlievitystä sekin piti mennä. Oksitosiinitipalla saatiin sitten vauva vihdoin maailmaan...

"huoh"
En ole enkä aio, en näe mitään syytä miksi kiduttaisin itseäni kun on mahdollista tänä päivänä saada kivunlievistystä. En koe siinä mitään hienoa, ehkä vähän tyhmänä pidän jos joku on tosi kipeä eikä silti ota itsepäisesti mitään.

Toki jos ei oikeasti tuntuisi siltä missään vaiheessa niin en sitten ottaisi. Ehkä joillain on helppoja synnytyksiä, itselläni ei ollut.

[QUOTE="huoh";28755946]En ole enkä aio, en näe mitään syytä miksi kiduttaisin itseäni kun on mahdollista tänä päivänä saada kivunlievistystä. En koe siinä mitään hienoa, ehkä vähän tyhmänä pidän jos joku on tosi kipeä eikä silti ota itsepäisesti mitään.
[/QUOTE]

On myös muita keinoja kuin puudutteet! Luomusynnytys ei tarkoita "itsensä kiduttamista", vaan voi esim. käyttää vesiammetta - mikä omasta mielestäni on varsin tehokas keino. Ja muitakin keinoja on.

"vieras" ap
Siis ei siinä mitään jos joku kokee, että voi itse synnyttää ilman puudutteita, hieno homma. :) Mutta ei sitä tietenkään tyhmä kannata olla ja mennä tieten tahtoen niin pitkälle, että se uhkaa jo äidin ja vauvankin henkeä. Amputoitiinhan sitä ennen vanhaan raajatkin jossain tuvassa ilman mitään troppeja. Että pitääkö sitä nyt sitten palata niihin päiviin ihan vaan todistaakseen oman urheutensa. :D

"vieras" ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28755977:
On myös muita keinoja kuin puudutteet! Luomusynnytys ei tarkoita "itsensä kiduttamista", vaan voi esim. käyttää vesiammetta - mikä omasta mielestäni on varsin tehokas keino. Ja muitakin keinoja on.
Mä taas totesin, kun olin ammeessa ja mies lämmitteli kauratyynyjä, että eihän näistä oo niinku mitään hyötyä. Ja agua rakkuloille sanoin heti ei. Ammeen vesikin ois pitäny olla paljon kuumempaa. Mutta ainakin tuli hetkellisesti vähä puhtaampi olo kun oli yltäpäältä veressä ym sotkussa. :D Sit jostain syystä mä en saanu ilokaasua vaikka pyysin? Sitä vieläkin vähän ihmettelen. Mutta ehkä siitä ois tullu vaan huono olo.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28755977:
Oma kokemus: kokeilin erilaisia kivunlievitysmenetelmiä pitkän synnytykseni (säännöllisiä supistuksia noin 48 h, synnytyksen virallinen kesto 20 h) kuluessa. Kotona kuumaa suihkua ja kauratyynyä. Sairaalassa sain jonkun pistoksen käteeni (mikä sitten ikinä onkaan nimeltään), aquarakkuloita selkään, ilokaasua ja epiduraalin. Joo, kyllä esimerkiksi kuuma suihku ja aquarakkulat helpottivat oloa (ilokaasu toisaalta oli ihan yhtä tyhjän kanssa). Mutta ei noista voi puhua samana päivänäkään epiduraalin kanssa. Kun oli kaksi vuorokautta valvonut, oli tuo epiduraali taivas maan päällä, sain jopa torkahdettua siellä synnytyssalissa. Hienoa, jos kaikki eivät puudutteita tarvitse, mutta itse aion pyytää kyllä seuraavassakin synnytyksessä jos samanlaiset kärsimykset ovat edssä (toki voisin ottaa myös ne aquarakkulat uudestaan oloa helpottamaan). Pointtina tässä sepustuksessa siis se, että eri synnyttäjillä toimivat eri keinot, minulle lääkärinkin mukaan epiduraali toimi poikkeuksellisen hyvin. Jos minulle se "lääkkeellinen" menetelmä on se toimiva, niin tottakai käytän sitä.

"oooooo"
Jos avautumisvaihe menee alusta loppuun tunnissa/ muutamassa tunnissa versus kahdeksassa tai kahdessatoista tunnissa, voisi kuvitella, että supistukset ovat yleensä rajumpia ja voimakkaampia ensimmäisessä vaihtoehdossa. Mutta oli miten oli, on kipukokemukset aina yksilöllisiä.

AnnaliinaP
Mulla keskimmäisen synnytys kesti 6 tuntia, joista yhden tunnin olin todella kipeä. Mutta en luullut kuolevani, vaan tiesin synnyttäväni :) Todella helppo synnytys; ponnistaminen kesti 2 minuuttia; hengitin pojan ulos.

Viimeisimmän kohdalla en myöskään saanut mitään kivunlievitystä ja se kyllä tuntui välillä siltä että kuolen. Poika ei laskeutunut, kohdunsuu ei avautunut kunnolla ja lopuksi kätilö repi kohdunsuun loppuun auki. Poika oli kilon verran painavampi kuin aiemmat, mutta eihän sitä kukaan uskonut silloin kun siitä epäilykseni ilmaisin :( Ponnistus kesti pitkään, pojan naama oli mustana ja minä väsyin todella pahasti. Jos olisin tiennyt, niin olisin ottanut viimeiseen jonkun puudutuksen, mutta jotenkin kuvittelin että ei tämä tästä enää pahemmaksi mene...

[QUOTE="vieras" ap;28756022]Siis ei siinä mitään jos joku kokee, että voi itse synnyttää ilman puudutteita, hieno homma. :) Mutta ei sitä tietenkään tyhmä kannata olla ja mennä tieten tahtoen niin pitkälle, että se uhkaa jo äidin ja vauvankin henkeä. Amputoitiinhan sitä ennen vanhaan raajatkin jossain tuvassa ilman mitään troppeja. Että pitääkö sitä nyt sitten palata niihin päiviin ihan vaan todistaakseen oman urheutensa. :D[/QUOTE]

Onko sinusta se, ettei käytä puudutteita, jotenkin verrattavissa tuohon? Eikä se minulla mikään urhoollisuustesti ollut, vaan pikemminkin halusin maksimoida omankin hyvinvointini. Minua kammottaisi enemmän vaikka epiduraalin mahdollisesti aiheuttamat lisätoimenpiteet ja niiden minulle aiheuttama epämukavuus, kipu ja haitta. Itse asiassa valinnanmahdollisuudet ja useat erilaiset kivunlievitysmenetelmät ovat edistyksellisyyttä ja lisäävät naisen (ja lapsenkin) hyvinvointia.

Sitten taas, jos viittasit siihen ohjelmaan, niin se nyt oli ihan eri juttu...

[QUOTE="vieras";28756146]Oma kokemus: kokeilin erilaisia kivunlievitysmenetelmiä pitkän synnytykseni (säännöllisiä supistuksia noin 48 h, synnytyksen virallinen kesto 20 h) kuluessa. Kotona kuumaa suihkua ja kauratyynyä. Sairaalassa sain jonkun pistoksen käteeni (mikä sitten ikinä onkaan nimeltään), aquarakkuloita selkään, ilokaasua ja epiduraalin. Joo, kyllä esimerkiksi kuuma suihku ja aquarakkulat helpottivat oloa (ilokaasu toisaalta oli ihan yhtä tyhjän kanssa). Mutta ei noista voi puhua samana päivänäkään epiduraalin kanssa. Kun oli kaksi vuorokautta valvonut, oli tuo epiduraali taivas maan päällä, sain jopa torkahdettua siellä synnytyssalissa. Hienoa, jos kaikki eivät puudutteita tarvitse, mutta itse aion pyytää kyllä seuraavassakin synnytyksessä jos samanlaiset kärsimykset ovat edssä (toki voisin ottaa myös ne aquarakkulat uudestaan oloa helpottamaan). Pointtina tässä sepustuksessa siis se, että eri synnyttäjillä toimivat eri keinot, minulle lääkärinkin mukaan epiduraali toimi poikkeuksellisen hyvin. Jos minulle se "lääkkeellinen" menetelmä on se toimiva, niin tottakai käytän sitä.[/QUOTE]

Ok, sinulle epiduraali oli tehokkain ja muutenkin hyvä menetelmä - hyvä. Se ei kuitenkaan poista sitä, mitä kirjoitin, eli että luomusynnytys ei (välttämättä) tarkoita synnytystä ilman kivunlievitystä ;) Itse en olekaan kirjoittanut, etteikö niitä puudutteita saisi käyttää tai etteivätkö ne toimisi tms. Omalla kohdallani en niitä halunnut enkä onneksi tarvinnut, mutta hyvä kuitenkin, että ovat olemassa. Minusta joka sairaalassa pitäisi olla iso valikoima sekä lääkkeellisiä että lääkkeettömiä keinoja.

Tyttö tuollainen
Minä olen synnyttänyt toisen lapseni ilman kivunlievityksiä, eli ei edes ilokaasua tai kaurapussia keritty antaa. Ja hyvin meni kaikki, vaikka sattuihan se ja vauva jäi vähän jumiinkin hartiasta ulos tullessaan. Mutta kolmannen synnytän myös ilman, nyt tarkoituksella.

Ja kyllä olen ihan hemmetin ylpeä itsestäni!

"vieras" ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28756710:
Onko sinusta se, ettei käytä puudutteita, jotenkin verrattavissa tuohon? Eikä se minulla mikään urhoollisuustesti ollut, vaan pikemminkin halusin maksimoida omankin hyvinvointini. Minua kammottaisi enemmän vaikka epiduraalin mahdollisesti aiheuttamat lisätoimenpiteet ja niiden minulle aiheuttama epämukavuus, kipu ja haitta. Itse asiassa valinnanmahdollisuudet ja useat erilaiset kivunlievitysmenetelmät ovat edistyksellisyyttä ja lisäävät naisen (ja lapsenkin) hyvinvointia.

Sitten taas, jos viittasit siihen ohjelmaan, niin se nyt oli ihan eri juttu...
Niin en tosiaan mollannut niitä jokka eivät ota puudutusta jos kerran ovat sitä mieltä että eivät sitä tarvitse... Sitä meinasin että ei sitä kuitenkaan tarvitse mennä äärimmäisyyksiin tuossa luomusynnytyksessä, meinaan että ei huolita mitään apua missään riskeistä huolimatta. Että sehän on tosiaan kunkin oma asia ottaako puudutuksen jos sellainen on tarjolla. Itsellä puudutuksesta ei ollut mitään haittaa, päin vastoin joten en sitä vastusta, ihan omalla kohdallani siis!

"Vieras"
Ei ehditty antaa epiduraalia, ilokaasua sen sijaan otin mutta en kokenut siitä olevan mitään apua.
Ei ollut paha, mielestäni ehdottomasti pahin kipu oli avautumisvaiheen kipu, jolloin joka tapauksessa olisin ollut ilman kipulääkkeitä. Avautumisvaiheen kipu oli niin järkyttävää, etten ollut "tässä maailmassa" joten koko synnytys ensisupistuksista lähtien (mulla tuli tauotta supistukset alusta lähtien) oli jotenkin sekava.

"kisu"
huh.tuntuu että kaikkien teixän synnytykset on edenneet tosi vauhdikkaasti. Minulla esikoisen synnytys kesti 44h josta parikymmentä tuntia junnattiin 3-6cm aukeamiseen. Supistuksissa ei tuntunut kunnollisia välejä, ja kipu oli sietämätöntä pitkältikin sen vuoksi että kipua ei rytmittänyt eikä rajannut mikään. Jos olisin tiennyt synnytyksen venyvän noin pitkäksi olisin ottanut epiduraalin. Sain aquarakkuloita ja kohdunkaulapuudutteen, molempien laitto sattui enemmän kuin niistä sain helpotusta. Jos olisin tajunnut että venyy noin pitkäksi olisin varmasti ottanut epiduraalin. Toinen synnytys lähtikin ihan eri tavalla liikkeelle, supistukset olivat tehokkaita ja niissä oli selkeä väli, jolloin olo oli ihan normaali. Edellisestä maratonsynnytyksestä järkyttyneenä pyysin heti puudutteita, mutta kas kummaa, kalvojen puhkaisu sai avautumisen niin nopeaksi, että lääkäri ehti paikalle vain toteaamaan, ettei voi enää puuduttaa koska olin jo täysin auki! Kivut olivat ihan siedettävät, enkä mitään olisi pyytänytkään jos olisin hoksannut ettei minun toista kertaa tarvinnutkaan kärvistellä kahta vuorokautta! tens-laite oli minulla käytössä, se oli suuri apu.

Yhteistyössä