Onko kukaan synnyttänyt luomuna, ilman puudutuksia?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
zeebraX
Kolme on synnytetty ilman puudutteita, yhdessä sain ilokaasua ja kaksi täysin luomuna. Mulla on puuduteaineallergioita, niin eivät halunneet ottaa riskiä ja oli myös oma toive. No menihän ne ilman puudutteitakin ja hengissä selvittiin :)

Syöksyllä
Kuopus syntyi ilman mitään "troppeja", kun ei ehditty sairaalaan. Avautuminen kävi niin nopeasti, että siinä vaiheessa luulin kyllä kuolevani. Supistukset oli järkyttävän kivuliaita. Tai oikeastaan se oli vesien menon jälkeen yhtä jatkuvaa supistusta, tuntui ettei pystynyt edes hengittämään. Ponnistusvaihe oli siihen verrattuna leikkiä - vauva tuli ulos yhdellä ponnistuksella. Kauaahan tuossa ei tosiaan mennyt eli pitkään ei tarvinnut kärvistellä.

Extremeä
Niin nopeaa toimintaa ettei mitään oo ehtinyt saada.
Edelleen hengissä, miehellä mennyt aina paripäivää synnytyksen jälkeen sulatellessa kun olen kironnut synnytyksessä julmetusti.

"Sirkkeli"
Ei voi millään käsittää, että joku pystyy synnyttää ilman kivunlievitystä :eek:

Mä vaikka juoksisin pää edellä seinään, ja yrittäisin saada tajun kankaalle, jos ei mitään kivunlievitystä ehtis antaa. Oli se vaan niin tuskaa koko synnytys. Tosin mulla rusahti häntäluu, ja oisko tuo selkävika myös synnytksen loppuunsaattelema...

kyllä
[QUOTE="Sirkkeli";28750637]Ei voi millään käsittää, että joku pystyy synnyttää ilman kivunlievitystä :eek:

Mä vaikka juoksisin pää edellä seinään, ja yrittäisin saada tajun kankaalle, jos ei mitään kivunlievitystä ehtis antaa. Oli se vaan niin tuskaa koko synnytys. Tosin mulla rusahti häntäluu, ja oisko tuo selkävika myös synnytksen loppuunsaattelema...[/QUOTE]

se oli ihan tavallista vielä -70 luvulla. Nykynaisethan ei sitä kestäiskään.

6xäiti
Meillä kaikki 6 ovat syntyneet luomuna. En ole kokenut tarvitsevani mitään kivunlievitystä, mutta olisin ottanut, jos siltä olisi tuntunut. En tiedä, onko minulla normaalia korkeampi kipukynnys vai eikö nuo supistukset muuten vaan tunnu niin kipeältä.
Ponnistusvaiheet ovat olleet myös helppoja, ainoa, jossa enemmän kirpaisi, oli 3.lapsen syntymä, kun kätilö päätti siinä vaiheessa, kun vauvan pää oli ulkona, imeä hengitystiet puhtaaksi ja käänteli vauvan päätä ja kielsi ponnistamasta. Tuossa rytäkässä tuli vauvan solisluuhun pieni murtuma, vaikka olin ennemmin synnyttänyt 4.6 kilosen ilman mitään ongelmaa. En tiedä, mikä tuossa oli ideana, koskaan ei myöhemmin tuollaista ole tehty, vaikka lapsivesi olisi vähän vihertänytkin.

Mutta muuten ok, ponnistusvaiheet ovat kestäneet esikoiselta 13min ja muilta (myös tuolta 4.6kg) alle 2min. Kolme nuorinta tulleet yhdellä ponnistuksella.

[QUOTE="Sirkkeli";28750637]Ei voi millään käsittää, että joku pystyy synnyttää ilman kivunlievitystä :eek:

Mä vaikka juoksisin pää edellä seinään, ja yrittäisin saada tajun kankaalle, jos ei mitään kivunlievitystä ehtis antaa. Oli se vaan niin tuskaa koko synnytys. Tosin mulla rusahti häntäluu, ja oisko tuo selkävika myös synnytksen loppuunsaattelema...[/QUOTE]

Luomusynnytys ei tarkoita, etteikö olisi mitään kivunlievitystä. Niitä on nimittäin aikamoinen valikoima luomukeinojakin. Ja ne toimivat.

"ARGH"
Eka synnytys kesti n. 20h (käynnistys),ja supistukset oli niin kovia ja kamalia,että en olisi selvinnyt ilman epiduraalia,jonka laiton jälkeen avautuminen oikeastaan vasta alkoikin kun oksitosiinia päästiin lisäämään. Toinen synnytys oli ihan toisenlainen,supistukset paljon lievempiä ja synnytyksen kestokin vain n.5h. Tällöin pärjäsin ilokaasun voimalla loppuun saakka. Eli supistuskipu voi olla todella erilaista myös samalla synnyttäjällä eri synnytyksissä... [b/]

No näinpä. Mua niin ärsyttää nää kaikki "mulla on korkea kipukynnys" -tyypit. Voi luoja, onko se niin vaikeaa ymmärtää, että synnytykset on todella erilaisia. Toisilla vaan ON kovemmat kivut.

"vieras"
En enkä synnytä ilman kivunlievitystä. Hullun hommaa sanon minä jos ei ota mitään. En ymmärrä miksi synnytys olisi muka hienompi ja parempi jos ei ota mitään kivunlievitystä. Ekassa vei vähän ponnistustehoa pois ja toisessa kärvistelin tosi pitkään ilman epiduraalia, mutta toisessa ei vaikuttanut mitenkään negatiivisesti synnytyksen kulkuun. No kun ei enää tarvitse noita miettiä kun perhe on jo kasassa.

"Inkeri"
Niin ja sellainen lohtu, että jos puudutusta ei ehditä antaa niin homma on joka tapauksessa aika äkkiä ohi :)
Minulla oli lapsi sylissä noin 5 minuuttia sen jälkeen kun olin pyytänyt puudutusta ja kätilö totesi että myöhässä ollaan.
Ei se aina niin mene, varsinkaan ensimmäistä pykätessä. Minulle ei ehditty antamaan epiduraalia, mutta ponnistusvaihe kestikin pari tuntia ja oli yhtä helvettiä. Kohdunkaulapuudutteen sain, muttei siitä tuntunut olevan mitään apua kivunlievityksen kannalta.

Toinen lapsi tuli ulos syöksysynnytyksellä. Siinä ei tosiaan ehtinyt antamaan mitään puudutteita, eikä olisi tarvinnutkaan, koska lapsi tuli ulos jo toisella ponnistuksella. Ponnistusvaihe kesti 2 minuuttia.

....
Kolme ilman kipulääkitystä tai puudutuksia syntynyttä lasta, ensimmäinen synnytys jouduttiin käynnistämään tipalla, ja silloin otin kyllä ilokaasua. Ensimmäinen synnytys kesti 5tuntia, toinen 3.20 ja viimeinen 1 h 20min. Ponnistusvaihe on kyllä kivulias, mutta ainakin minulla valmista tuli aika nopeasti.

Ekan kohdalla ei ehditty antaa epiduraalia (vaikka makasin viikon ennen käynnistystä sairaalassa), siirryttiin vaan sen verran myöhään salin puolelle.Synnytys oli helppo, nopea (5 h 19 min) ja lähes kivuton.

Tokan kohdalla oli ajatellut myös synnyttää ilman kivunlievitystä, mutta kivut vei voiton ja pyysin epiduraalia, tais vaan tulla liian myöhään, kun ei ne kivut kadonnu mihinkään.Synnytys kesti 8 h 20 min.

"vieras" ap
Joo toi kipukynnys on vähä jännä juttu... Miten sitä ees pääsee testaamaan, kun ei voi tosiaan tietää miltä toisen synnytys tuntuu. Varmaan kohdun rakenne ja lihakset ym. vaikuttaa siihen minkä moisia supistuksia. Mulla on tässä raskaudessa ollut paljon herkempi kohtu ja voimakkaita supistuksia jo nyt, että saattaapi olla, että seuraava synnytys tulee olemaan myös kivuliaampi, saas nähä. Tilanteen mukaan mennään. Ei sitä koskaan kannata suunnitella synnytystä kovin tarkkaan, kun ei sitä koskaan tiedä mitä se on lopulta vaikka olisi useammankin synnyttänyt. Joskus on vauvan ja äidin edun mukaista, että ei mennä ihan luomuna. Liika luomuintoilu voi olla joskus jopa vaarallista.

"miisa"
Ekassa epiduraali.

Tokassa avautumisvaihe oli nopea ja siinä vaiheessa kun pyysin kipulääkitystä, oli se jo myöhäistä. Ilokaasua vaan naamariin. Ponnistusvaihe oli kyllä hirveää tuskaa koko 30min.

"riekko"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28751763:
Luomusynnytys ei tarkoita, etteikö olisi mitään kivunlievitystä. Niitä on nimittäin aikamoinen valikoima luomukeinojakin. Ja ne toimivat.
No ekassa kokeilin kauratyynyä, kahdessa seuraavassa en edes sitä. En mä mitään sankaria itestäni sen takia tee. Mä pelkään neuloja enkä kokenut tarvitsevani mitään. Halusin keskittyä vaan siihen hommaan, hengitellä ja puhkua itsekseni ilman mitään härveleitä. Sattuuhan se, mutta elämä on. Ja kaikki synnytykset on kestänyt sen 10-12tuntia.

"vieras"
[QUOTE="ARGH";28751816]No näinpä. Mua niin ärsyttää nää kaikki "mulla on korkea kipukynnys" -tyypit. Voi luoja, onko se niin vaikeaa ymmärtää, että synnytykset on todella erilaisia. Toisilla vaan ON kovemmat kivut.[/QUOTE]

Ja toisilla vaan on korkeampi kipukynnys, vaikka se sua kuinka ärsyttäis. Tää on just tätä, jos joku sanoo että mulla on korkea kipukynnys ja kestin synnytyksen suht hyvin, niin heti ollaan ampumassa alas kun ei mistään saa koskaan olla onnellinen ja tyytyväinen itsensä suhteen. Ihan niinkuin se olisi sulta jotenkin oleellisesti pois, jos joku pärjää ilman puudutuksia synnytyksessä, koska oikeasti ON korkea kipukynnys.

Mutta ei, kun aina jollain on niin pal kamalamppa ollu ku muilla, että ei muut voi käsittää miks mulla piti olla kaikki mömmöt mitä irti sai ja muilla ei. Ku muil oli vaa nii pal kauhian helppo synnytys verrattuna minuun! ja nyyh nyyh, marttyyrit saa taas kirkkaimman kruunun.

myös ylpeä itsestään
Jos joku tulee mulle väittämään että synnytykseni oli helppo ja kivut normaalia pienemmät, koska kestin ilman puudutteita, niin saa kyllä lättyynsä! Voin sanoa että ne kivut oli sitä luokkaa, että heikompi matami olis sinne synnytyssaliin kyllä pökrännyt!

Eipä sillä, minusta ihan ok käyttää puudutuksia.

minosa
1,5h oltiin sairaalassa ennen kun kakkonen synty. Oli mukavaa, mutta ponnistusvaihe oli työläs, sillä tyttö oli yli 4 kiloa. Palauduin kuitenkin nopeammin ja vauva oli erilainen kun ei ollut lääkkeissä. Suosittelen.

Yhteistyössä