Onko kukaan muu sitä mieltä, että nykyisessä yhteiskunnassa tyttölasta arvostetaan poikaa enemmän?

  • Viestiketjun aloittaja Rouva x
  • Ensimmäinen viesti
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja en:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva x:
"Kympin tytöt" paistattelevat opettajan suosiossa ja pojat ovat lähinnä niitä, jotka (muka) aiheuttavat kaikki järjestyshäiriöt.
Ei mun kokemuksen mukaan pidä paikkaansa. Just ne kympin tytöt jää ihan huomiotta. Ne ei saa edes kiitosta menestyksestään, koska sehän nyt oli odotettavissakin. Sen sijaan vieressä riehuva Ville-Petteri, joka saa viisi kertaa enemmän opettajan huomiota muutenkin, saa rutkasti kehuja, kun sai historian kokeesta 7-. Että Ville-Petteri jaksoikin istua koko tunnn hiljaa!

No joo, nää on tyypittelyjä. Mut vaikka verrattais kympin tyttöä ja kympin poikaa, niin se poika sitä kunniaa niittää ja sitä kannustetaan haleutumaan hyviin opiskelupaikkoihin ja etenemään uralla jne.
Kyllä näin on. Mutta kuka muistaa sitä seiskan tyttöä, jonka vihkokin on aloitettu molemmista päistä ja piirrelty, vaikka se on matikanvihko?

Tämä syynä siihen, miksi minä halusin tytön. Mä haluan kasvattaa tytön niin, että hän saa olla sellainen kuin on, eikä hänen tarvitse olla kiltti tai hikipinko, jos hän ei sitä ole.

 
pyh
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva x:
Missään tapauksessa en itse pidä poikalasta arvokkaampana! Kaikki kolme lastani ovat aivan ihania ja arvokkaita.
Koko homma lähti liikkeelle siitä, että ihan tosissaan olen saanut osakseni himeman säälintää, koska poika on tulossa.... Nuoremman tytön hoidossakin sanotttiin jotakin sen suuntaista, että nämä teidän tytöt ovat niin ihania tyttöjä, että olisihan kolmaskin tyttö ollut kiva!

Ja jos nyt ihan näin nimettömänä tunnustan, niin ehkäpä olisin toivonutkin hitusen enemmän tyttöä! Juuri sen takia, että poikien paikka yhteiskunnassa hieman pelottaa....
Taidat olla provo, poikiahan lellitään kaikissa asioissa ja erityisesti koulumaailmassa. Pojille sallitaan mitä tahansa, tytölle ei.
 
vieras
Kyllä kasvatusalan ihmiset sanovat täysin päinvastoin. Ne hiljaiset tytöt jäävät täysin ilman huomiota näiden juhopettereiden takia. Ja kasvatusalan ihmiset ovat murheellisia siitä, että vain röyhkeydellä ja huonolla käytöksellä saa nykyään sen huomion. kun ei riitä aika kaikille.

Ei todellakaan kympin tytöt ole saaneet koskaan huomiota opettajilta. Juuri näin kuten nimimerkki "en" sanoo.
 
En ole huomannut. Minusta Suomessa nykyisin tyttöjä ja poikia arvostetaan yhtä paljon. Vanhemmilla ihmisillä saattaa edelleen olla se käsitys, että pojat on jotenkin "parempia".

Kaupat suosivat tyttöjä vaatteissa, mutta leluissa pojille saattaa olla enemmän valikoimaa (tämä huomautuksena tuohon Piika-äidin mielipiteeseen, että mainostajat suosivat tyttöjä ).

Mutta noin yleisesti yhtä arvokkaita ja yhtä tärkeitä.
 
vieras
Kyllähän tytöille on aika paljon leluja ja vaatteita tarjolla. tämä on aivan totta. Mutta johtuisiko siitä, että tyttöjen maailma nähdään monipuolisempana kuin poikien?

Mutta eihän lapsia ylipäänsä arvosteta.

Minusta on inhottavaa puhua kympin tytöistä. Kympin tyttö voi olla ja onkin lahjakas mutta me naiset itse teemme tytöille heikon itsetunnon. Siinä vaiheessa kun pitäisi lähteä opiskelemaan ja valita ala, nainen hakeutuu kykyihinsä nähden alakanttiin, pojat yläkannttiin, juuri tämän asenteen vuoksi, että seiskan kalle-eemeli on oikeasti lahjakas, kympin tyttö taas on vaan ahkera.

totuus kun kuitenkin on tutkimuksissa aivan päinvastoin. Poikien ja tyttöjen osaamisessa ei niin paljon ole eroja. tytöt ja pojat ovat yhtä hyviä matematiikassa, lukemisessa tytöt ovat parempia. Kuitenkin sitten jossain vaiheessa tytöt alkavat uskoa itsestään liian vähän kykyihin nähden. Juuri meidän naisten itsemme takia. Me olemme kasvattajia ja me emme usko tyttöihin.
 
Sabira harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Eihän se ole tytön arvostamista, jos odotetaan kilttiä prinsessaa. Se on lapsen toivomista ahtaaseen muottiin.

Tytöiltä odotetaan liikoja, pojilta ei mitään. Eipä ihme, että aikuisenakin vielä ajatellaan, että miehet on ikuisia poikia joita naiset hoitavat.
Juuri näin! Itsellä neljä tyttöä, joista olen todella ylpeä ja onnellinen, siskolla sitten taas kaksi tyttöä ja kaksi poikaa (tässä järjestyksessä). Tiedä sitten, miten itse kukin toivoisi, kaipa se on yksilöllistä. Itse en kuitenkaan oo koskaan toivonutkaan poikaa. Sen muistan, kun odotin kolmatta lastani, niin naapurin vanhempi rouva sanoi, että toivotaan että se poika, niin mieskin olis iloinen..! *Whistle*
 
Sabira harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Eihän se ole tytön arvostamista, jos odotetaan kilttiä prinsessaa. Se on lapsen toivomista ahtaaseen muottiin.

Tytöiltä odotetaan liikoja, pojilta ei mitään. Eipä ihme, että aikuisenakin vielä ajatellaan, että miehet on ikuisia poikia joita naiset hoitavat.
Juuri näin! Itsellä neljä tyttöä, joista olen todella ylpeä ja onnellinen, siskolla sitten taas kaksi tyttöä ja kaksi poikaa (tässä järjestyksessä ) . Tiedä sitten, miten itse kukin toivoisi, kaipa se on yksilöllistä. Itse en kuitenkaan oo koskaan toivonutkaan poikaa. Sen muistan, kun odotin kolmatta lastani, niin naapurin vanhempi rouva sanoi, että toivotaan että se poika, niin mieskin olis iloinen..! *Whistle*
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän tytöille on aika paljon leluja ja vaatteita tarjolla. tämä on aivan totta. Mutta johtuisiko siitä, että tyttöjen maailma nähdään monipuolisempana kuin poikien?

Mutta eihän lapsia ylipäänsä arvosteta.

Minusta on inhottavaa puhua kympin tytöistä. Kympin tyttö voi olla ja onkin lahjakas mutta me naiset itse teemme tytöille heikon itsetunnon. Siinä vaiheessa kun pitäisi lähteä opiskelemaan ja valita ala, nainen hakeutuu kykyihinsä nähden alakanttiin, pojat yläkannttiin, juuri tämän asenteen vuoksi, että seiskan kalle-eemeli on oikeasti lahjakas, kympin tyttö taas on vaan ahkera.

totuus kun kuitenkin on tutkimuksissa aivan päinvastoin. Poikien ja tyttöjen osaamisessa ei niin paljon ole eroja. tytöt ja pojat ovat yhtä hyviä matematiikassa, lukemisessa tytöt ovat parempia. Kuitenkin sitten jossain vaiheessa tytöt alkavat uskoa itsestään liian vähän kykyihin nähden. Juuri meidän naisten itsemme takia. Me olemme kasvattajia ja me emme usko tyttöihin.
Tässä on totuutta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän tytöille on aika paljon leluja ja vaatteita tarjolla. tämä on aivan totta. Mutta johtuisiko siitä, että tyttöjen maailma nähdään monipuolisempana kuin poikien?

Mutta eihän lapsia ylipäänsä arvosteta.

Minusta on inhottavaa puhua kympin tytöistä. Kympin tyttö voi olla ja onkin lahjakas mutta me naiset itse teemme tytöille heikon itsetunnon. Siinä vaiheessa kun pitäisi lähteä opiskelemaan ja valita ala, nainen hakeutuu kykyihinsä nähden alakanttiin, pojat yläkannttiin, juuri tämän asenteen vuoksi, että seiskan kalle-eemeli on oikeasti lahjakas, kympin tyttö taas on vaan ahkera.

totuus kun kuitenkin on tutkimuksissa aivan päinvastoin. Poikien ja tyttöjen osaamisessa ei niin paljon ole eroja. tytöt ja pojat ovat yhtä hyviä matematiikassa, lukemisessa tytöt ovat parempia. Kuitenkin sitten jossain vaiheessa tytöt alkavat uskoa itsestään liian vähän kykyihin nähden. Juuri meidän naisten itsemme takia. Me olemme kasvattajia ja me emme usko tyttöihin.
työelämässä jatkuu sama malli. Jos miehelle tarjotaan uutta tehtävä, hän ei mieti onko hänestä siihen, hän ottaa ilomielin uuden työn vastaan. Nainen sensijaan miettii onko hänestä siihen ja miten perheelle jää aikaa ja voimia.

Kyllä miehet ovat tätä maailmaa pyörittäneet itsevarmuudella ahneudella väkivalllalla ja vallanhalulla, eivät viisaudella . Viisautta puuttuu: 50-100 vuoden päästä tätä maapalloa ei ehkä ole, tai ainakin suurin osa ihmisistä kuolee kuivuuden ja veden puutteen vuoksi, jos miesten pyörittämä maapallo jatkaa samaa rataa.
 
en
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta on inhottavaa puhua kympin tytöistä. Kympin tyttö voi olla ja onkin lahjakas mutta me naiset itse teemme tytöille heikon itsetunnon. Siinä vaiheessa kun pitäisi lähteä opiskelemaan ja valita ala, nainen hakeutuu kykyihinsä nähden alakanttiin, pojat yläkannttiin, juuri tämän asenteen vuoksi, että seiskan kalle-eemeli on oikeasti lahjakas, kympin tyttö taas on vaan ahkera.
No näinpä juuri ja valitettavasti täytyy sanoa, että ymmärrän tätä asiaa perinjuurin siksi, että itse olen entinen "kympin tyttö", mutta todellakin hakeutunut aina ja kaikkialla kykyihini nähden alakanttiin. Surullista, että ymmärsin asian vasta nyt.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja en:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva x:
Juuri sen takia, että poikien paikka yhteiskunnassa hieman pelottaa....
No en tiiä tarviiko hirveesti pelätä. Paremmin ne näyttää menestyvän, kuin tytöt.
Niin, miehet on aina sijoittuneet yhteiskunnassa sen molemmille äärilaidoille. Sitäkö sitten tarkoitat?
en tiedä mitä "en" tarkoitti, mutta miehet sijoittuvat kykyihinsä nähden korkealle työelämässä. Naiset sijoittuvat alas korkeammilla kyvyillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän tytöille on aika paljon leluja ja vaatteita tarjolla. tämä on aivan totta. Mutta johtuisiko siitä, että tyttöjen maailma nähdään monipuolisempana kuin poikien?

Mutta eihän lapsia ylipäänsä arvosteta.

Minusta on inhottavaa puhua kympin tytöistä. Kympin tyttö voi olla ja onkin lahjakas mutta me naiset itse teemme tytöille heikon itsetunnon. Siinä vaiheessa kun pitäisi lähteä opiskelemaan ja valita ala, nainen hakeutuu kykyihinsä nähden alakanttiin, pojat yläkannttiin, juuri tämän asenteen vuoksi, että seiskan kalle-eemeli on oikeasti lahjakas, kympin tyttö taas on vaan ahkera.

totuus kun kuitenkin on tutkimuksissa aivan päinvastoin. Poikien ja tyttöjen osaamisessa ei niin paljon ole eroja. tytöt ja pojat ovat yhtä hyviä matematiikassa, lukemisessa tytöt ovat parempia. Kuitenkin sitten jossain vaiheessa tytöt alkavat uskoa itsestään liian vähän kykyihin nähden. Juuri meidän naisten itsemme takia. Me olemme kasvattajia ja me emme usko tyttöihin.
Tyttöjen maailma on monipuolisempi kuin poikien varmasti ihan siksi, että tyttöjen rooliodotukset ovat monipuolisemmat. Tytöille sallitaan myös rajummat leikit, mutta pojille taas vastaavasti ei ole kauhean montaa "hyväksyttyä" mallia olla poika..
 
en
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja en:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva x:
Juuri sen takia, että poikien paikka yhteiskunnassa hieman pelottaa....
No en tiiä tarviiko hirveesti pelätä. Paremmin ne näyttää menestyvän, kuin tytöt.
Niin, miehet on aina sijoittuneet yhteiskunnassa sen molemmille äärilaidoille. Sitäkö sitten tarkoitat?
No, yksinäisiä syrjäytyneitä miehiä on enemmän kuin naisia. Tästäkin huolimatta jos vertaillaan elintasoa ja juuri vaikka palkka- ja eläketietoja, miehet menestyvän aina paremmin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja en:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta on inhottavaa puhua kympin tytöistä. Kympin tyttö voi olla ja onkin lahjakas mutta me naiset itse teemme tytöille heikon itsetunnon. Siinä vaiheessa kun pitäisi lähteä opiskelemaan ja valita ala, nainen hakeutuu kykyihinsä nähden alakanttiin, pojat yläkannttiin, juuri tämän asenteen vuoksi, että seiskan kalle-eemeli on oikeasti lahjakas, kympin tyttö taas on vaan ahkera.
No näinpä juuri ja valitettavasti täytyy sanoa, että ymmärrän tätä asiaa perinjuurin siksi, että itse olen entinen "kympin tyttö", mutta todellakin hakeutunut aina ja kaikkialla kykyihini nähden alakanttiin. Surullista, että ymmärsin asian vasta nyt.
vähän sama asia täällä. meillä oli koulussa tasokurssit esim. matematiikassa ja sain aina kiitettäviä. Silti valitsin lukiossa lyhyen matematiikan, vaikka peruskoulun matematiikan opettaja erikseen minulle puhui välitunnilla, ja kysyi miksi näin.
Itsetunto vain on naisilla heikko. Naisia arvostellaan suomessa edelleen, aina ovat huonompia. Meilläkin perheen ainoa poika sai ainoat arvokkaat tavarat (mopoa ym), me tytöt saimme lahjaksi vaatetta.
Koin lapsena, että jos pärjään hyvin ja olen kiltti, olen ok.
 
pojan äiti
Pojissa on se hyvä puoli, että ne eivät ole kovin arkoja. Kaikki minun tuntemani poikalapset ovat esim. jääneet hoitoon mielellään. He eivät itke turhasta jos kaatuvat ja loukkaavat ym. Ja ovat mielestäni muutenkin sosiaalisempia. Pojille ei kehity koskaan samanlaisia sosiaalisia ongelmia elämässä kuin tytöille ja naisille. Vaikka tytöt ovat kiltimpiä ja rauhallisempia, minä halusin pojan juuri edellä mainitsemistani syistä.
 
no enpä tiedä. jos maatalon emäntänä esim. alat vääntämään niitä tyttölapsia, ja poikaa ei kuulu, niin alkaa hirveä surkuttelu suvun taholta, että kun ei tilalle sitä jatkajaa synny ja jos toisin päin, että tuleekin poikia, niin johan aletaan vinkua, että tarviis se äitikin sen apulaisen :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja +++:
Jotenkin vaan on hieman pelottavaa, jos tyttöjä arvostetaan ja toivotaan enemmän. Pojat tai nuoret miehet syrjäytyvät jo nyt yhteiskunnasta helpommin ja käyvät vähemmän kouluja. Jos tyttöjen "palvonta" kasvaa, niin poikein ongelmat lisääntyvät
Ja kannattaa muistaa että sama pätee myös toisinkin päin.. :whistle:
 
Rukoilijasirkka
Jos poika on koulussa huono ja tarkkaamaton, on hän vain normaali. Jos poika on hyvä koulussa, on hän suorastaan nero.

Jos taas tyttö on koulussa huono ja tarkkaamaton, hänessä on selvästi joku vika, ehkei hän ole edes oikeasti tyttö, ei hän ainakaan kelpaa tytöksi. Jos taas tyttö on koulussa hyvä, on hän vain normaali.

Terveisin se huono tyttö, jonka vihkokin oli sotkuisempi kuin poikien. (näin opettaja sanoi kovaan ääneen)
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
no enpä tiedä. jos maatalon emäntänä esim. alat vääntämään niitä tyttölapsia, ja poikaa ei kuulu, niin alkaa hirveä surkuttelu suvun taholta, että kun ei tilalle sitä jatkajaa synny ja jos toisin päin, että tuleekin poikia, niin johan aletaan vinkua, että tarviis se äitikin sen apulaisen :xmas:
Eikö tyttö muka voi jatkaa sitä tilaa? :headwall:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pojan äiti:
Pojissa on se hyvä puoli, että ne eivät ole kovin arkoja. Kaikki minun tuntemani poikalapset ovat esim. jääneet hoitoon mielellään. He eivät itke turhasta jos kaatuvat ja loukkaavat ym. Ja ovat mielestäni muutenkin sosiaalisempia. Pojille ei kehity koskaan samanlaisia sosiaalisia ongelmia elämässä kuin tytöille ja naisille. Vaikka tytöt ovat kiltimpiä ja rauhallisempia, minä halusin pojan juuri edellä mainitsemistani syistä.
Niin, näin saattaa olla, että pojat ovat rohkeampia. Mutta onko kysymys kuitenkin pitkälle kasvatuksesta?
Miten tyttöjä ja poikia kohdellaan vauvasta saakka, se on aivan erilainen tapa kohdella heitä.
Meillä on muuten tyttöjä, jotka ovat pieniä sotureita. Huulet puristetaan yhteen, jos kaatuu tai sattuu. Ja jos uskaltaa kysyä, sattuiko, katsotaan vihaisesti, mene pois. Kyllä uskon että tuo itkeminen on pitkälle kasvatuskysymys. Jotkuut vanhemmat paapovat lapsiaan, jos jotain sattuu, ja myös jotkut pojat saattavat olla varsinaisia itkupillejä.
 

Yhteistyössä