Onko kukaan muu sitä mieltä, että nykyisessä yhteiskunnassa tyttölasta arvostetaan poikaa enemmän?

  • Viestiketjun aloittaja Rouva x
  • Ensimmäinen viesti
Tyttöjen äiti
En ole huomannut. Ennakkoluulot, sukupuoliroolit jne. ovat tiukassa tänäkin päivänä. Kuopukseni, tyttö, on "poikamainen" ja siitä syytetään tietenkin kasvatusta. En tajua, miksei tyttökin saisi ulkona tunkea taskut täyteen hienoja kiviä, rakastaa vauhdikkaita leikkejä ja tykätä lyhyistä hiuksista.

Olis helpompaa, jos kaikkia katsottaisiin ihmisinä, ei sukupuolina.
 
tytönjapojanäiti
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
no. Mielestäni kyse ei ole poikien arvostuksen puutteesta. Meillä on kolme tyttöä ja olen saanut kuulla olevani aika surkea kun "en osaa poikia tehdä".
Sanoit, että tuttava-äidit toivovat tyttöjä. Koska pojat ovat ns.riehujia. Uskon, että kyse on lähinnä siitä, että yhteiskunnassamme pojilta puuttuu selkeät miehen mallit. Miehet ovat itse epävarmoja asemastaan, koska naisten tasa-arvoa toitotetaan jatkuvasti. Asiat ovat alkaneet kääntyä miehiä vastaan. Pojan on vaikea nähdä selkeää kuvaa tai roolia, jollaiseksi haluaisi isona kasvaa. Poika on lapsena mielestä tyttöä "herkempi" sukupuoli. Tarkoitan, että pojan psyyke vaurioituu herkemmin, koska poikien tunteenkäsittely on yleensä tyttöjä heikompaa. Tämäkin on osaltaan aikuisten vika, koska pojan itkiessaä sanotaan"ei pojat itke". Tytölle taas sanotaan "voi voi, mikä hätänä, kerrotko siitä? jne!" Jos poika taas tekee jotain pahojansa esim. lyö tai tappelee, hän pääsee tilanteesta helpommalla kuin tyttö. Pojalle hyväksytään enemmän väkivaltaista käytöstä, joka johtaa joidenkin kohdalla häiriökäytökseen.
Poika tarvitsee selkeät rajat ja rakkautta. Kunnollisen isän mallin. Hänen on myös nähtävä, että mies kohtelee puolisoa kunnioittavasti. Jatkuvat tappopelien rämpyttämiset voi jättää pois, ne eivät edistä mitään. Poika saa ja hänen pitää näyttää heikkoutensa ja herkkyytensä kasvaakseen tasapainoiseksi.

Hei tämä oli asiallista tekstiä ja olen täysin samaa mieltä!

 
Kippuravarvas
Täällä päin tuntuu olevan pojat arvossaan, kun saatin esikoiseksi poika niin kaikki oli hyvin :whistle: nyt tietysti koko suku puhuu tulevasta tytöstä..no sen näkee sitten marraskuussa kumpi tuli.
Yksi tuttuni sanoi kahden tytön jälkeen että hän voisi vielä yhden lapsen tehdä jos varmasti tietäisi sen olevan poika..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Maailmassa, jossa kovin paljon halutaan myydä asioita, on helpompi myydä pienelle tytölle söpöjä unelmia ja unelmien toteuttamiseen tarvittavia huimia leluja. Villi, reipas ja meluisa poikalapsi, ainakaan maalla asuessaan, ei marmorikuulien kanssa pitkälle pärjäävänä sovi sievään markkinavoimien maailmaan erityisen hyvin.

Tästä syystä kauppiaat ja mainostajat arvostavat tyttölapsen ja hänen vanhempansa selvästi korkeammalle, ja jos ette usko, niin vilkaiskaapa esim. elloksen luettelosta sivumääriä, joilla tytöille ja pojille myydään vaatteita.

Olen itse neljän maalaispojan ylpeä äiti. Niin, ja koulussa olevien poikien keskiarvot kyllä huitelevat yhdeksän tienoilla kaikilla kolmella koululaisella, ja heillä on hymypoikapatsaita sellainen rivi, että voivat ampua niitä hernepyssyllä lommoille (kauheita riivöitä...).

Pojat saavat tutkimusten mukaan enemmän vanhemmilta rahaa ja kaiken lisäksi pojille myös ostetaan kalliimpia lahjoja. Poikien lelut yleensäkin kyllä ovat kalliimpia kuin tyttöjen lelut.
 
Mustaki tuntuu et tytöt ois toivotumpia. Halutaanko sit niitä äidin pikku prinsessoja vai mitä.. Itselläni rauhallinen ja mukava poika eikä mikää tyypillinen rasavilli. Tuntemani tyttölapset taas ovat villimpiä tapauksia. Yksilöllisyys-kortti pitää tähänkin vetää esiin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Täällä päin tuntuu olevan pojat arvossaan, kun saatin esikoiseksi poika niin kaikki oli hyvin :whistle: nyt tietysti koko suku puhuu tulevasta tytöstä..no sen näkee sitten marraskuussa kumpi tuli.
Yksi tuttuni sanoi kahden tytön jälkeen että hän voisi vielä yhden lapsen tehdä jos varmasti tietäisi sen olevan poika..
Kamala myöntää, mutta minä halusin "ehdottomasti" pojan. Nyt kun olen toista kertaa raskaana niin tällä kertaa on oikeasti ihan sama kumpi tulee koska se poika jo on. Miehelleni oli aivan sama kumpaa sukupuolta esikoinen on, vain minulla oli tällainen "pakkomielle".

Olin aina pitänyt itseäni jonkin sortin feministinä, ja arvostanut vahvaa suomalaista naista. Lapsia ajatellessani minusta oli jokseenkin itsestään selvää että esikoinen on tyttö (olen itsekin esikoinen). Tytön kanssa olisi helpompi olla samalla aaltopituudella yms. koska en ole koskaan ollut tippaakaan poikamainen. Katselin myös usein tyttöjen vaatteita kaupoissa yms. Johtui varmasti omasta sukupuolesta ja siitä että heijastin lapsihaaveisiin omaa lapsuuttaani.

Raskaaksi tultuani olin oikeasti järkyttynyt ja suorastaan häpesin jostain ilmestynyttä toivettani saada poika. Eihan ole korrektia toivoa tiettyä sukupuolta. Kenellekään muulle kuin miehelleni ja yhdelle ystävälleni en kehdannut kertoa tästä tunteestani raskausaikana. Vasta lapsen ollessa melkein vuoden kerroin sukulaisille tms. että olin salaa toivonut poikaa.

Moni ystäväni sanoi että eivät voisi koskaan kuvitella että toivoisivat jotain tiettyä sukupuolta, pääasia että lapsi olisi terve. En minäkään voinut kuvitella ennenkuin tulin raskaaksi. Tunteilleen ei kuitenkaan mitään voi. Varmasti olisin rakastanut samallailailla tyttöäkin jos sellainen olisi ensimmäiseksi syntynyt.

En vieläkään tiedä mistä tuo poikatoive oikein kumpusi, kotona meillä ei koskaan arvotettu lapsia sukupuolen mukaan. Joten lapsuuden peruja se ei ainakaan ole. Joku sanoi että aavistin tiedostamatta syntymättömän lapseni olevan poika, mutta itse en usko tuollaisiin juttuihin tippaakaan.
 
vieras
Meillä on 2 poikaa ja 1 tyttö.En mä nyt tiedä onko nuo pojat villimpiä,mutta leikit on paljon fyysisempiä ja hirmuiset määrät niillä on energiaa! Huomaa kyllä heti jos jää ulkoilut väliin!
Tyttö jaksaa askarrella ym mutta on luonteelta paljon hmmmm haastavampi kuin nuo pojat yhteensä ;)
 
+++
Jotenkin vaan on hieman pelottavaa, jos tyttöjä arvostetaan ja toivotaan enemmän. Pojat tai nuoret miehet syrjäytyvät jo nyt yhteiskunnasta helpommin ja käyvät vähemmän kouluja. Jos tyttöjen "palvonta" kasvaa, niin poikein ongelmat lisääntyvät
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Känkkäränkkä:
no siinä olen huomannut että useat kaverit on sanoneet että mieluummin kieltämättä haluaisivat tytön kuin pojan.
Niin, samoin täällä palstalla aika moni toivoo tyttöjä.
kai siinä halutaan sitten "äitin rinsessaa". mutta ainakaan mun lähipiirissä ei voi tehdä lasten sukupuolen perusteella yleistyksiä, on tyttöjä ja poikia jotka ovat rauhallisia ja kilttejä, on myös tyttöjä ja poikia jotka eivät ole niin rauhallisia :whistle:
 
vieras
En osaa sanoa yhteiskunnasta, mutta ap:n kirjoitus selvästi väheksyy tyttölapsia ja pitää poikia arvokkaampina.
tällainen tunne tulee, kun hän puhuu "kympin tytöistä". Kympin tyttö voi olla mahtava persoona, avoin, toisista välittävä, luova, nerokas, lahjakas kaikessa. (vaika olisi hiljaisempi ja toisiakin kuunteleva ja heille tilan antava, eikä itsekäs itsestä ääntä pitävä meuhkaaja). kuitenkin lähes aina kun joku sanoo "kympin tyttö", hän tarkoittaa aliarvioida tyttöjä, antaa kuvan, että helppohan se on olla hiljainen nyhjääjä koulussa.

Sen sijaan se villi poika ei ole välttämättä tippaakaan luovempi tai lahjakkaampi, sen vuoksi ,että on rauhaton. hän saattaa olla äitinsä hemmottelema kuriton typerä itsekäs meuhkaaja, joka saa kuitenkin naispuolisilta kasvattajilta enemmän arvostusta vain siksi, että on miespuolinen. Naiset kun eivät arvosta itseään.
 
vieras
en ole huomannut tällaista lainkaan. Mutta tuli mieleen kun puhutaan että nykyään vanhemmuus hukassa jne että varmaankin vaikuttaa siten että poikien käytöshäiriöt lisääntyvät ja näkyy eri tavalla kuin tytöillä.
Onhan se häiritsevää jos on riehuvia lapsia joista paljon hankaluuksia aiheutuu muille vaikkapa päiväkodissa tai koulussa.
Varmaan nämä riehujat on useimmiten poikia kuin tyttöjä.
Ja kun erotaan niin paljon nykyään ja on yh-äitejä ja uusioperheitä, ehkä poikiin erilainen vaikutus tällä kaikella.
Tytöillä ongelmat saattaa näkyä eri tavalla.
 
vieras
Tästä tuli tv:stäkin. Länsimainen yhteiskunta arvostaa tyttöä, ns. kehitysmaat poikaa.

Ja itse sitä mieltä, että pojat ovat villimpiä pieninä, tytöt rauhallisempia. Kun taas murrosiässä pojat helmpompi, tytöt vaikeampia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En osaa sanoa yhteiskunnasta, mutta ap:n kirjoitus selvästi väheksyy tyttölapsia ja pitää poikia arvokkaampina.
tällainen tunne tulee, kun hän puhuu "kympin tytöistä". Kympin tyttö voi olla mahtava persoona, avoin, toisista välittävä, luova, nerokas, lahjakas kaikessa. (vaika olisi hiljaisempi ja toisiakin kuunteleva ja heille tilan antava, eikä itsekäs itsestä ääntä pitävä meuhkaaja). kuitenkin lähes aina kun joku sanoo "kympin tyttö", hän tarkoittaa aliarvioida tyttöjä, antaa kuvan, että helppohan se on olla hiljainen nyhjääjä koulussa.

Sen sijaan se villi poika ei ole välttämättä tippaakaan luovempi tai lahjakkaampi, sen vuoksi ,että on rauhaton. hän saattaa olla äitinsä hemmottelema kuriton typerä itsekäs meuhkaaja, joka saa kuitenkin naispuolisilta kasvattajilta enemmän arvostusta vain siksi, että on miespuolinen. Naiset kun eivät arvosta itseään.
ERITTÄIN HYVÄ KIRJOITUS
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Maailmassa, jossa kovin paljon halutaan myydä asioita, on helpompi myydä pienelle tytölle söpöjä unelmia ja unelmien toteuttamiseen tarvittavia huimia leluja. Villi, reipas ja meluisa poikalapsi, ainakaan maalla asuessaan, ei marmorikuulien kanssa pitkälle pärjäävänä sovi sievään markkinavoimien maailmaan erityisen hyvin.

Tästä syystä kauppiaat ja mainostajat arvostavat tyttölapsen ja hänen vanhempansa selvästi korkeammalle, ja jos ette usko, niin vilkaiskaapa esim. elloksen luettelosta sivumääriä, joilla tytöille ja pojille myydään vaatteita.

Olen itse neljän maalaispojan ylpeä äiti. Niin, ja koulussa olevien poikien keskiarvot kyllä huitelevat yhdeksän tienoilla kaikilla kolmella koululaisella, ja heillä on hymypoikapatsaita sellainen rivi, että voivat ampua niitä hernepyssyllä lommoille (kauheita riivöitä...).

Pojat saavat tutkimusten mukaan enemmän vanhemmilta rahaa ja kaiken lisäksi pojille myös ostetaan kalliimpia lahjoja. Poikien lelut yleensäkin kyllä ovat kalliimpia kuin tyttöjen lelut.
Näinpä. Kyllä menee edelleen aivan toisinpäin arvostus. Perhepäivähoitajat ovat yleisesti naisia mutta heitä ei arvosteta tippaakaan.

Arvostetaan nuoria miespuolisia "toimitusjohtajia". jotka eivät oikeasta tylöstä mitään tiedä.

Miesten kiinnostuksen kohteita, jotka ovat tuhoneeen maapallon, arvostetaan, naisten ei.

Pojille annetaan rahaa ja tavaraa paljon enemmän kuin tytöille, ja heidän kiinnostuksen kohteet nähdään arvokkaampina kuin tyttöjen toisten hoivaaminen.
 
en
Mä oon kyllä ihan päinvastasta mieltä. Siis kun katsoo palkkatilannetta, eläkkeitä ym. niin naiset on aina miehiä huonommassa asemassa. Koulussakin ollaan huolissaan lähinnä "villeistä pojista". Ylioppilaskokeitakin muutellaan pojille sopivammiksi.... Tytöt joutuu paljon tiukempaan kuriin eikä saa puoliakaan siitä kiitosten määrästä kuin pojat. Ei tod. suosita tyttöjä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Maailmassa, jossa kovin paljon halutaan myydä asioita, on helpompi myydä pienelle tytölle söpöjä unelmia ja unelmien toteuttamiseen tarvittavia huimia leluja. Villi, reipas ja meluisa poikalapsi, ainakaan maalla asuessaan, ei marmorikuulien kanssa pitkälle pärjäävänä sovi sievään markkinavoimien maailmaan erityisen hyvin.

Tästä syystä kauppiaat ja mainostajat arvostavat tyttölapsen ja hänen vanhempansa selvästi korkeammalle, ja jos ette usko, niin vilkaiskaapa esim. elloksen luettelosta sivumääriä, joilla tytöille ja pojille myydään vaatteita.

Olen itse neljän maalaispojan ylpeä äiti. Niin, ja koulussa olevien poikien keskiarvot kyllä huitelevat yhdeksän tienoilla kaikilla kolmella koululaisella, ja heillä on hymypoikapatsaita sellainen rivi, että voivat ampua niitä hernepyssyllä lommoille (kauheita riivöitä...).
TÄSSÄPÄ MYÖS ERITTÄIN VIISASTA TEKSTIÄ
 
totta
Suomessa tytöt enempi arvossa, muuten pojat. Suomessa poikalapsi jää helpommin heitteille ja muutoinkin kaltoinkohdelluksi. Tätä taas ei kukaan usko, mut en löydä äkkiseltään sitä näkemääni tutkimustakaan.
 
surku
Omassa ajtasmaailmassani pojat ovat vähempiarvosia kuin tytöt, en tiesä mistä se johtuu, en vaan näe poikia kovin persoonallisina olentoina. En siinä määrin ku tyttöjä.
Meillä 2 poikaa ja molemmilla kerroilla petyin ettei tullut tyttöä. Nyt ei tehdä enempää kai lapsia, enkä haluakaan koska taas kuitenkin tulis poika. Jään aina kaipaamaan omaa tyttöä.
 
en
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva x:
"Kympin tytöt" paistattelevat opettajan suosiossa ja pojat ovat lähinnä niitä, jotka (muka) aiheuttavat kaikki järjestyshäiriöt.
Ei mun kokemuksen mukaan pidä paikkaansa. Just ne kympin tytöt jää ihan huomiotta. Ne ei saa edes kiitosta menestyksestään, koska sehän nyt oli odotettavissakin. Sen sijaan vieressä riehuva Ville-Petteri, joka saa viisi kertaa enemmän opettajan huomiota muutenkin, saa rutkasti kehuja, kun sai historian kokeesta 7-. Että Ville-Petteri jaksoikin istua koko tunnn hiljaa!

No joo, nää on tyypittelyjä. Mut vaikka verrattais kympin tyttöä ja kympin poikaa, niin se poika sitä kunniaa niittää ja sitä kannustetaan haleutumaan hyviin opiskelupaikkoihin ja etenemään uralla jne.
 
Rouva x
Missään tapauksessa en itse pidä poikalasta arvokkaampana! Kaikki kolme lastani ovat aivan ihania ja arvokkaita.
Koko homma lähti liikkeelle siitä, että ihan tosissaan olen saanut osakseni himeman säälintää, koska poika on tulossa.... Nuoremman tytön hoidossakin sanotttiin jotakin sen suuntaista, että nämä teidän tytöt ovat niin ihania tyttöjä, että olisihan kolmaskin tyttö ollut kiva!

Ja jos nyt ihan näin nimettömänä tunnustan, niin ehkäpä olisin toivonutkin hitusen enemmän tyttöä! Juuri sen takia, että poikien paikka yhteiskunnassa hieman pelottaa....
 
amazooni
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistä muuten johtuu, että suurin osa esim. adhd-tapauksista on poikia? Sama pätee autismiin ja aspergeriin.
Onhan miessukupuoli muutenkin heikompi ja lyhytikäsempi. Massaa on enemmän mutta ruumis silti hauraampi ja kestämättömämpi kuin naisilla.
Henkinen puolikin murenevaa laatua, naiset kestävät vastoinkäymisiä miehet ei.
Uskoakseni miehet on tehty vain siittäjiksi, todellinen järki ja voima on naisten käsissä.
Ikävä kyllä maailma on niiden heikkojen taukkien käsissä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja en:
Mä oon kyllä ihan päinvastasta mieltä. Siis kun katsoo palkkatilannetta, eläkkeitä ym. niin naiset on aina miehiä huonommassa asemassa. Koulussakin ollaan huolissaan lähinnä "villeistä pojista". Ylioppilaskokeitakin muutellaan pojille sopivammiksi.... Tytöt joutuu paljon tiukempaan kuriin eikä saa puoliakaan siitä kiitosten määrästä kuin pojat. Ei tod. suosita tyttöjä.
peesi. Jos tyttö käyttäytyy villisti, häntä pidetään automaattisesti lähes lastensuojelutapauksensa, kun taas pojat vain yksinkertaisesti saavat olla "poikia".
Kaikki perheet, joissa pojilla on kuri, ja heiltä odotetaan muiden huomioimista ja käytöstapoja, näissä tuntemissani perheissä kasvaa aivan upeita kohteliaita keskittymiskykyisiä poikia.

sitten taas perheissä, joissa oikein kehutaan "tyyliin, pojat nyt ovat villejä" ja kylläpäs meidään erkki on persoona, kun riehuu ja hakkaa muita ulkona, näissä kasvaa riehujia. Kyllä se on kasvatuksesta kiinni, mitä sallitaan, mitä ei. Ei sukupuolesta.
 

Yhteistyössä