onko 33-vuotias nainen vanha äidiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lulu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kai sentään. =) Täytän ensi kuussa 32v ja kolmonen saattaa lykkäytyä vielä muutamalla vuodella...

Muuten nuo iän tuomat yleiset riskit ei niin hirveästi pelota, oman down-lapseni sain 28v ikäisenä. Tietty jos omassa terveydessä olisi jotain häikkää niin siitä tietty neuvottelisi lääkärin kanssa.

Et todellakaan ole mitenkään vanha !!! Synnyttäjien keski-ikäkin on 30v. Lisää tuoreita tilastoja: http://www.stakes.fi/FI/tilastot/aiheittain/Lisaantyminen/synnyttajat/synnyttajat_teksti.htm

Itse synnytin esikoisen 38v. Kaikki hyvin kaikilla.

Olin 38 ja tuttavani aloitti samaan aikaan, hänellä nyt neljä. Äidit ja lapset terveitä. En huomaa eroja nuorempiin äiteihin, eivätkä he usko ikääni. Varmaan aika tapaus kohtaista.

Alkuperäinen kirjoittaja riippuu tilanteesta:
MINÄ en haluaisi enää siinä iässä lapsia koska olen aloittanut lastenteon nuorempana.

Jos minulla ei vielä olisi lapsia, olisin sitten luultavasti hieman eri mieltä.

Joka tapauksessa 33-vuotias on aika paljon iäkkäämpi äiti kuin 23-vuotias. Hedelmällisyys alkaa siinä 25 v kieppeillä laskea ja riskit lisääntyä jossain vaiheessa, mutta tuossa iässä eivät ole vielä todella merkittävästi suuremmat.

mutta entä kun ei ole ennestään lapsia ja sopiva mies löytyi vasta myöhemmällä iällä. eikä nainen halua saada lasta yksin eikä mistään yhden illan jutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
MINÄ en haluaisi enää siinä iässä lapsia koska olen aloittanut lastenteon nuorempana.

Joka tapauksessa 33-vuotias on aika paljon iäkkäämpi äiti kuin 23-vuotias. Hedelmällisyys alkaa siinä 25 v kieppeillä laskea ja riskit lisääntyä jossain vaiheessa, mutta tuossa iässä eivät ole vielä todella merkittävästi suuremmat.

mutta entä kun ei ole ennestään lapsia ja sopiva mies löytyi vasta myöhemmällä iällä. eikä nainen halua saada lasta yksin eikä mistään yhden illan jutusta.

siitä vaan hommiin :) et ole yhtään liian vanha. Mäkin täytän 33v ja vasta yksi lapsi. Toiveissa on vielä 2.

Alkuperäinen kirjoittaja Lulu:
Alkuperäinen kirjoittaja keskimäärin:
Riski alkaa vasta n. 35v iästä ja silloinkin hyvin lievä. Vasta n. 40v iässä riski vammaiseen lapseen n. 4%

Mutta on täysin eri kuin 33 vuotiaalla. Vielä esim. 30+ vuotiaan riski on käyrien mukaan yhtäläinen 20 vuotiaan kanssa. <3

entä jos tämä 33-vuotias nainen sairastaa 1. tyypin diabetesta?
Riskit riippuvat siitä mikä on hoitotasapaino ja mahdolliset elinmuutokset. Diabeetikon raskaus on aina riskiraskaus -siksi raskautta aletaankin suunnitella aina ensimmäisenä (heti puolison mielipiteen selvittyä) oman hoitavan lääkärin kanssa. Omat lapseni sain yli kolmikymppisenä ja kolmatta lasta ei lääkäreiden suositusten takia enää harkita.

Mun mielestä kolmekymppiset on vielä nuoria! Nelikymppinen alkaa olla jo aikuinen ja viisikymppinen on sitten kypsä ikä. Siitä eteenpäin onkin sitten taas aikaa ottaa lunkisti ja vähän taantua :D

älä ole hysteerinen..

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

älä ole hysteerinen..

en ole hysteerinen..mutta en halua tehdä lasta kenen tahansa miehen kanssa vaan sen oikean. :heart:

Kaikkea sitä ihmiset miettiikin... Kait sinä sitten oot liian vanha, jos kerran niin uskot. Itse täytän tänä vuonna 34 ja eka muksu syntyy hetkenä minä hyvänsä. Enkä ole tippaakaan liian vanha tähän hommaan. Ikä ei ole vaikuttanut jaksamiseen raskauden aikana ja vauvan kanssa tulee olemaan varmasti ihan samat väsymiset kuin nuoremmillakin.

Mulla kanssa löytyi tuo kumppani vasta myöhemmällä iällä. Olen 31 ja lasta toivottu ja yritetty kohta 2 vuotta. Mies 41 ja olen myös miettinyt ettei meille ehkä lasta enää suoda.

Hei, tiesittekö te, että yhtälailla ISÄN ikä vaikuttaa lapsen perimään ja mahdolliseen keskenmenoriskiin sekä poikkevuuksiin? Siitä oli joskus tässä juttua Turun Sanomissa. Tähän asti on kiinnitetty lähinnä huomiota äidin ikään ja ajateltu, että isäksi voi ruveta vaikka 70-vuotiaana, kun kerran siittiöiden tuotanto toimii. Nyt on kuitenkin tehty tutkimuksia, että siittiöiden laatu laskee iän myötä.

Yhteistyössä