Onko 219 000 euron laina ISO laina?

• Viestiketjun aloittaja Niaa
  • Ensimmäinen viesti
Tihis
Tuo on kaksipiippuinen juttu:

Jos asuntolainaa lyhennetään vähemmän, laina-aika on pitkä. Korkoineen lainan kokonaissumma on iso. Nyt matalien korkojen aikana kuukausierä on pieni. Kun korot nousevat, lainaerää pitää kasvattaa, mutta laina ei lyhene yhtään sen enempää. Olisiko järkevämpää maksaa matalien korkojen aikana suurempaa erää, johon maksukyvyn pitää riittää kuitenkin tulevaisuudessa? Silloin laina lyhenisi nopeammin ja myöhemmin ei tarvitsisi maksaa niin paljon korkokuluja.

Toisaalta rahaa jää matalien korkojen aikana todennäköisesti säästöön tulevia remontteja, auton vaihtoa tms. varten. Hankintoja varten joutuisi ottamaan lainaa korkeammalla korolla, jos kaikki rahat on laitettu halpakorkoisen asuntolainan lyhennyksiin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24112989]Jos minulla jäisi 1000€ helposti kuukauisttain säästöön, en hetkeäkään epäilisi kk-erän nostamista pariin tonniin. Korkomenot on parinsadantonnin lainassa huikeat, mutta monesti tuntuu, etteivät ihmiset laske niitä kuluiksi ollenkaan :D Sama kuin heittäisi rahaa kaivoon. Sen oman talon todellinen kustannus on äkkiä lukaalin luokkaa kun lainaa maksellaan takaisin 25 vuotta.[/QUOTE]

Juuri näin :flower:

"vieras"

Jos asuntolainaa lyhennetään vähemmän, laina-aika on pitkä. Korkoineen lainan kokonaissumma on iso. Nyt matalien korkojen aikana kuukausierä on pieni. Kun korot nousevat, lainaerää pitää kasvattaa, mutta laina ei lyhene yhtään sen enempää. Olisiko järkevämpää maksaa matalien korkojen aikana suurempaa erää, johon maksukyvyn pitää riittää kuitenkin tulevaisuudessa? Silloin laina lyhenisi nopeammin ja myöhemmin ei tarvitsisi maksaa niin paljon korkokuluja.

Toisaalta rahaa jää matalien korkojen aikana todennäköisesti säästöön tulevia remontteja, auton vaihtoa tms. varten. Hankintoja varten joutuisi ottamaan lainaa korkeammalla korolla, jos kaikki rahat on laitettu halpakorkoisen asuntolainan lyhennyksiin.
Kaikkihan on tosiaan aina vaan mustaa ja valkoista. Jos ap:lla olisi järkeä päässä hän voisi tehdä molemmat. Lyhentäisi 1700 euroa ja säästäisi 500 euroa, vaikka hajautetusti.

Niaa (ap)
[QUOTE="vieras";24112989]Vähän riippuu. Summa kuulostaa isolta, mutta kun sitä alkaa pistämään osiin menojen mukaan, voi käydä toisin. Pitäisi käydä omat menonsa läpi ja katsoa, jääkö rahaa tosiaan yli. Menot taas riippuu nekin. eism. työmatkat, harrastukset, vakuutukset jne. jne.

Samoilla tuloilla 150 000 laina enkä voisi kuvitellakaan moista summaa. Yhden lapsen kanssa menot olivat vielä aika pienet, mutta toisen jälkeen kulut on olleet jyrkässä nousussa:D Myös kulujen ennakoitavuus on heikentynyt tosi paljon.

Jos minulla jäisi 1000€ helposti kuukauisttain säästöön, en hetkeäkään epäilisi kk-erän nostamista pariin tonniin. Korkomenot on parinsadantonnin lainassa huikeat, mutta monesti tuntuu, etteivät ihmiset laske niitä kuluiksi ollenkaan :D Sama kuin heittäisi rahaa kaivoon. Sen oman talon todellinen kustannus on äkkiä lukaalin luokkaa kun lainaa maksellaan takaisin 25 vuotta.[/QUOTE]

Olemme kyllä tuhanteen kertaan laskeskelleet tulevia menojamme ja tulojamme. Vaikka laskeskelee kuinka yläkanttiin menoja, niin siltä ylimääräistä tulisi jäämään. Ja 1000 euroa säästöön toteutuu varmastikin silloin, jos ei mitään ylimääräistä ostella, vaan pihistellään asioissa. En halua maksaa itseäni kipeäksi suurilla lainaerillä, vaan haluan jatkaa elämistä ja ns. huoletonta olemista (ettei tarvitse jokaista suupalaa ja vaateriepua laskeskella) :)

dfdf

Näinhän se on. Lisätään soppaan vielä inflaatio. Tällä menolla inflaation kiihtyessä ollaan kohta samassa tilanteessa kuin 70-luvulla, jolloin inflaatio söi lainat. Lainanmaksajilla voi siis joskus käydä myös hyvä mäihä.

Niaa (ap)
[QUOTE="vieras";24113040]Kaikkihan on tosiaan aina vaan mustaa ja valkoista. Jos ap:lla olisi järkeä päässä hän voisi tehdä molemmat. Lyhentäisi 1700 euroa ja säästäisi 500 euroa, vaikka hajautetusti.[/QUOTE]

Ei tämäkään poissuljettu vaihtoehto ole:) Ja järkeä löytyy päästä vaikka muille jakaa:D

hoitoalalla
Mikäs siinä, jos pätäkkää on...
Ei tuo nyt hirveän iso summa ole.
Tosin, riippuu ihan tulotasosta.
Me otettiin -05 lainaa 135000e, tosin meidän nettotulot on vaan 3300 e / kk ja kuitenkin
5 hlö...

Niaa (ap)
[QUOTE="vieras";24113084]Sitten kannattaa ottaa pienempi laina. Korot nousee ihan takuulla ja sitten se on vaan maksettava vaikkei huvittaiskaan.[/QUOTE]

Ei voi enää perääntyä:D Enkä haluaisikaan:) Kyllä mua huvittaa maksaa asumisesta...korot tosin sais pysyä kohtuumatalina:D Mutta jos ottaa laina-ajaksi vaikkapa sen 20 vuotta, niin siinä on pelivaraa 25 vuoteen vielä hyvinkin ja korkojen nousut ei tunnu missään silloin:D

Niaa (ap)
[QUOTE="vieras";24113091]Niin tuntuu löytyvän. *tirsk*[/QUOTE]

*tirsk* itsellesi :) Ja vielä kerta kiellon päälle ---> *tirsk* Nooooin, nyt on päivän naurukiintiö täynnä:)

On kyllä hurja lainasumma. Täällä pohjoisessa tuolla rahalla sais TODELLA hulppean lukaalin! Ja täällä me ei edes saatais tuollaista lainaa mistään pankista. Tätä ketjua lukiessa mietin että aika pienillä tuloilla saa kamalan suuria lainoja, ei onnistu täällä. Mietin että jahka saan opiskelut päätökseen ja lähen töihin niin meidän max. lainasumma mitä saatais olis varmaan joku 150t.....

Niaa (ap)
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE;24113155:
On kyllä hurja lainasumma. Täällä pohjoisessa tuolla rahalla sais TODELLA hulppean lukaalin! Ja täällä me ei edes saatais tuollaista lainaa mistään pankista. Tätä ketjua lukiessa mietin että aika pienillä tuloilla saa kamalan suuria lainoja, ei onnistu täällä. Mietin että jahka saan opiskelut päätökseen ja lähen töihin niin meidän max. lainasumma mitä saatais olis varmaan joku 150t.....
Pohjoinen on pohjoinen:) Täällä meilläpäin ei kyllä tuolla summalla mitään hurjia lukaaleita saada, mutta ihan hienon talon kyllä saa:) Ja onpas meillä myös höveliäät pankkineidit (ja -sedät), kun ihan joka pankista saa tuollaisia summia ja isompiakin halutessaan:D Miksi niin monia hirvittää tuo lainasumma? En edelleenkään ymmärrä:D:D Itsestä tuo ei tunnu miltään jättilainalta...

Pohjoinen on pohjoinen:) Täällä meilläpäin ei kyllä tuolla summalla mitään hurjia lukaaleita saada, mutta ihan hienon talon kyllä saa:) Ja onpas meillä myös höveliäät pankkineidit (ja -sedät), kun ihan joka pankista saa tuollaisia summia ja isompiakin halutessaan:D Miksi niin monia hirvittää tuo lainasumma? En edelleenkään ymmärrä:D:D Itsestä tuo ei tunnu miltään jättilainalta...
En mie sillä ettei semmosta kannata teidän ottaa. Ihmettelin vain :) Hurjalta se tuntuu juuri siksi että täällä varmaan aika harva ottaa tuollaisia lainoja...

Niaa (ap)
Nämä asiat on niin suhteellisia. Me asutaan reilu vuosi sitten valmistuneessa talossa. Ennen raksaamisen aloittamista mietittiin minkä kokoinen talo halutaan jne. Meillä oli jo piirustuksetkin valmiina semmoisesta upeasta kaksikerroksisesta isosta talosta (n.160 neliötä). Kustannukset olis nousseet reilusti yli 200 000€, vaikkakin meillä oli aika hyvä alkupääoma.

Oltiin kilpailutettu jo talotoimittajilla tuo pohjakuva ja seuraavana päivänä piti lyödä lukkoon kaupat. Mua ahdisti aivan hirvittävästi tuleva lainasumma ja koitin siitä miehelle puhua. Edellisenä iltana mieskin sitten lopulta tunnusti että häntä ahdistaa myös. Niinpä kaivoin nopeasti yhden reilusti pienemmän talon pohjakuvan esille ja ehdotin miehelle sitä. Seuraavana päivänä sitten lähdin tilaamaan tuota pienempää taloa ja voi pojat että olin helpottunut :D.

Eli mulle tuo esimerkkisi lainasumma olisi kauhistus ja hirvitys. Mä olen sitä tyytyväisempi mitä vähemmän velkaa on. Tulomme on suuremmat kuin teillä, mutta vaikka tienattaisiin tuplat nykyisestä, niin se ei vaikuttaisi lainamme määrään. Siis siltikään ei todellakaan otettaisi isompaa asuntolainaa.
Ihmiset(kin) on tosiaan erilaisia:) Mua ei kerta kaikkiaan hirvitä tuo meidän lainasummi juuri yhtään. Ehkä oon sitten liian yltiöpositiivisesti ajatteleva yksilö, mutta mä en osaa kuvitella sitä vaihtoehtoa, että ei jostain syystä pystyttäisi maksamaan lainaa takaisin. Tai jos sellainen vaihtoehto joskus tulisi jostain kumman syystä eteen, niin sitten toimittaisiin sen mukaan (esim. myytäisiin talo). Mä en jaksa elää elämääni peläten pahinta... Ja sillä tyylillä (pelottomasti) olen mennyt aina ja koskaan ei mitään suurempia vastoinkäymisiä ole kohdalleni osunut:) Ainahan se voi osua, mutta sitten eletään ja toimitaan sen mukaan.

Niaa (ap)
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE;24113229:
En mie sillä ettei semmosta kannata teidän ottaa. Ihmettelin vain :) Hurjalta se tuntuu juuri siksi että täällä varmaan aika harva ottaa tuollaisia lainoja...
Toki aina saa ihmetellä, mutta pitää myös yrittää suhteuttaa ihmettelynsä sen mukaan, että kaikkialla talot eivät todellakaan maksa pieniä summia ja nykyaikana muutenkin eläminen ja asuminen ovat kallista puuhaa:) Elämä on:)

dfdf
Nämä asiat on niin suhteellisia. Me asutaan reilu vuosi sitten valmistuneessa talossa. Ennen raksaamisen aloittamista mietittiin minkä kokoinen talo halutaan jne. Meillä oli jo piirustuksetkin valmiina semmoisesta upeasta kaksikerroksisesta isosta talosta (n.160 neliötä). Kustannukset olis nousseet reilusti yli 200 000€, vaikkakin meillä oli aika hyvä alkupääoma.

Oltiin kilpailutettu jo talotoimittajilla tuo pohjakuva ja seuraavana päivänä piti lyödä lukkoon kaupat. Mua ahdisti aivan hirvittävästi tuleva lainasumma ja koitin siitä miehelle puhua. Edellisenä iltana mieskin sitten lopulta tunnusti että häntä ahdistaa myös. Niinpä kaivoin nopeasti yhden reilusti pienemmän talon pohjakuvan esille ja ehdotin miehelle sitä. Seuraavana päivänä sitten lähdin tilaamaan tuota pienempää taloa ja voi pojat että olin helpottunut :D.

Eli mulle tuo esimerkkisi lainasumma olisi kauhistus ja hirvitys. Mä olen sitä tyytyväisempi mitä vähemmän velkaa on. Tulomme on suuremmat kuin teillä, mutta vaikka tienattaisiin tuplat nykyisestä, niin se ei vaikuttaisi lainamme määrään. Siis siltikään ei todellakaan otettaisi isompaa asuntolainaa.
Eikö ole yhtään harmittanut jälkeenpäin asua siinä pienemmässä talossa? Etkö ole kaivannut yhtään enempää tilaa. En ole koskaan tavannut ihmistä, jonka mielestä oma koti olisi riittävän iso. Kaappeja tai varastotilaan tuntuu aina puuttuvan. Ja vähintäänkin saisi olla yksi lisähuone.

Minä olen tyytyväinen, etten antanut viime hetken paniikin sumentaa ajattelukykyäni, vaan uskallettiin rohkeasti ostaa kerralla riittävän iso talo myös tulevaa perheenlisäystä ajatellen. Päivääkään emme ole katuneet talon ostopäätöstämme, vaikka tuleva lainanmaksu hirvittikin.

Nyt viiden vuoden jälkeen laina on lyhentynyt mukavasti, talon arvo noussut huimasti ja me olemme saaneet koko perhe nauttia todella tasokkaasta asumisesta unelmakodissamme. Ihan turhaan pelättiin lainanottoa. Vuokraa olisimme joutuneet maksamaan paljon enemmän, koska vuokrat ovat vain jatkaneet nousuaan. Sen sijaan lainanlyhennyserät pienenivät mukavasti putoavien korkojen myötä.

Turkilmas
Eikö ole yhtään harmittanut jälkeenpäin asua siinä pienemmässä talossa? Etkö ole kaivannut yhtään enempää tilaa. En ole koskaan tavannut ihmistä, jonka mielestä oma koti olisi riittävän iso. Kaappeja tai varastotilaan tuntuu aina puuttuvan. Ja vähintäänkin saisi olla yksi lisähuone.

Minä olen tyytyväinen, etten antanut viime hetken paniikin sumentaa ajattelukykyäni, vaan uskallettiin rohkeasti ostaa kerralla riittävän iso talo myös tulevaa perheenlisäystä ajatellen. Päivääkään emme ole katuneet talon ostopäätöstämme, vaikka tuleva lainanmaksu hirvittikin.

Nyt viiden vuoden jälkeen laina on lyhentynyt mukavasti, talon arvo noussut huimasti ja me olemme saaneet koko perhe nauttia todella tasokkaasta asumisesta unelmakodissamme. Ihan turhaan pelättiin lainanottoa. Vuokraa olisimme joutuneet maksamaan paljon enemmän, koska vuokrat ovat vain jatkaneet nousuaan. Sen sijaan lainanlyhennyserät pienenivät mukavasti putoavien korkojen myötä.

No ei kyllä suoraan sanottuna ole harmittanut hiukkaakaan. Mä koen että meillä on vallan riittävästi tässä tilaa ja sitä on 110 neliötä.

Ainoa mikä harmittaa, on kodinhoitohuoneen kapeus. Mä kun en halua kuivausrumpua, niin pyykkien kuivattaminen on ahtaan sorttista kapeassa kodinhoitohuoneessa. Kaappitilaakin on mielestäni ihan tarpeeksi. Suunnittelin kaikkiin huoneisiin säilytystilaa niin paljon kuin mahdollista ja toisaalta pyrin välttämään kaiken turhan hankkimista.

No juu, vierashuone olis kiva, yövieraiden majoittaminen on vähän haasteellista, myönnettäköön. Meillä on kuitenkin suunnitelmissa tehdä yläkerran ullakkotiloihin kesähuone ja myöhemmin autotallin yhteyteen tulee 1 lämmin huone. Ne helpottaa huomattavasti tuota majoittamista :D.

Lapsia meille ei tule lisää ja talo on tosiaan just passelin kokoinen. Lainaa meillä on maksettavaksi vielä 9 vuoden ajaksi ja olen todellakin tyytyväinen että iski viime hetken paniikki :)

"vieras"
Mä ajattelen niin, että teidän perhe varmaan vuokralla ollessakin maksaisi melkoisen isoa vuokraa (tuskin missään kaksiossa silloinkaan asuisitte), ja asuntolainaa maksaessaan maksaa kuitenkin itselleen eli ehdottomasti kannattaa omistusasunnossa tuossa teidän tilanteessa asua.

219 000 euroa on minusta iso laina, mutta minusta teillä on siihen varaa (jos elämiseen jää 2000 e/kk niin kyllä sillä hyvin pitäisi elää). Teillä on varaa myös siihen, jos korot jonkin verran nousevat. Eikä pääkaupunkiseudulla (Trella, Turussa) sellaisia koteja halvalla saa, minkä ymmärsin tekstistäsi että teillä on tarkoitus ostaa. Itsellä on 130 000 pienempi laina, mutta myös selvästi pienemmät tulot miehen opiskellessa, takana jo 12 vuotta asuntovelallisena ja lisäksi hiukan perinnöstä tullutta rahaa kiinni asunnossa.

Onnea matkaan!

No en tiedä, mikä on teillä "suht iso" asunto mutta täällä saa ihan uuden hienon rivarikämpän tolla rahalla. Siis joku 100+ neliöö. Mutta tämä ei siis ole missään kaupungissa vaan suomen vanhimman kaupungin viereinen kunta n. 10 km matkaa siis Turun keskustaan (erinomaiset yhteydet).

Meillä on nyt lainaa about 200 000 mutta sillä rahalla on rivarineliö ja maaseudulla upea iso tontti + rintamamiestalo (kunnostettava) + venepaikka meren rannalla. Eli on se minusta silleen iso summa että paljon sillä saa. Jossain Hesan seudulla on varmaan ihan tosi pieni summa. Laita oikotielle haku 200 000 ja vaihtele kaupunkeja niin näät mitä sillä saa...

Ai niin, meidän nettotulot on kans 4000 euroa ja ihan normi takaisinmaksuajalla täytyy sanoa, että varsinkin ollessani äippälomalla ja osittaisella hoitovapaalla oli IHAN ÄLYTTÖMÄN TIUKKAA RAHASTA. Autoja on vaan yks, mutta eläminen (vastikkeet, remontit, bussiliput yms.) maksaa. Meillä menee asumiseen (laina, vastike, vakuutukset) vajaa 2000 euroa tuloista kuussa siis. Enkä edes uskalla ajatella et kuinka paljon lainasta on korkoa, vaikka meillä onkin jo alle 20v maksua jäljellä...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä