Onko 219 000 euron laina ISO laina?

• Viestiketjun aloittaja Niaa
  • Ensimmäinen viesti
Niaa (ap)
Taas tätä typerää pelottelua. Kyllä ihmiset normaalisti osaavat mitoittaa lainansa maksukykynsä mukaan. Jokaikinen pankki laskee lainanottajalle kuukausierän varmasti myös tuon 6 prosentin mukaan.

Ei tästä ole kuin pari vuotta, kun meilläkin oli korko 5,8 % ja minä jäin juuri silloin hoitovapaalle. Lainaa otettiin alunperin 210 000 euroa. Mies on alle keskituloinen, joten sain jopa vähän hoitolisää. Silti ei ollut mitään vaikeuksia lainan maksamisessa. Lyhennysvapaita ei ole koskaan tarvinnut käyttää.

Ja ap:lle tiedoksi. Ei, tuon kokoinen laina ei ole suuri ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla.
Kiitos tästä viestistä:)

dfdf
No en minä nyt sanoisi yli 4000 euron NETTOtuloja melko pieniksi. Toki suuremmatkin voisi olla, mutta jos käteen jää joka kuukausi yli 4000e, niin kyllä sillä jo hyvinkin lainaeriä makselee ja jää ylimääräistäkin sen jälkeen. :)
Totta. Tällä hetkellä olemme molemmat töissä ja saamme myös reilut 4000 e/kk nettona. Menot jaamme puoliksi. Pelkästään minulta jää säästöön joka kuukausi 1000 euroa. Mieheltä ehkä vähän vähemmän, koska hänellä on kalliit harrastukset.

Älä kuuntele näitä palstamammoja, jotka eivät hallitse rahankäyttöään. Rahat hukataan jonnekin kaivoon ja eletään kädestä suuhun. Ei ymmärretä, että vuokraa joudutaan maksamaan vähintään yhtä paljon kuin lainaakin maksettaisiin.

pp
Siinäpähän uskottelette itellenne ettei 219000 euroa oo paljoa lainaa :)

Onneksi sitä maksat sinä enkä minä, harmi vaan jos ongelmia tulee jossain vaiheessa. Mä ainakin kattoisin mihin tää eurooppa lähtee täs lähiaikoina luisumaan....

Niaa (ap)
Totta. Tällä hetkellä olemme molemmat töissä ja saamme myös reilut 4000 e/kk nettona. Menot jaamme puoliksi. Pelkästään minulta jää säästöön joka kuukausi 1000 euroa. Mieheltä ehkä vähän vähemmän, koska hänellä on kalliit harrastukset.

Älä kuuntele näitä palstamammoja, jotka eivät hallitse rahankäyttöään. Rahat hukataan jonnekin kaivoon ja eletään kädestä suuhun. Ei ymmärretä, että vuokraa joudutaan maksamaan vähintään yhtä paljon kuin lainaakin maksettaisiin.
No sitä mekin ollaan laskeskeltu, että säästöön voisi hyvinkin jäädä lainaerien ja muiden ns. pakollisten menojen lisäksi tuo tonni tai enemmänkin. Ikinä ei olla jouduttu elämään kädestä suuhun, joten uskon kovasti siihen, että tulevaisuudessakin pystytään pitämään raha-asiat kunnossa:)

Ihana juttu, että kaikki eivät arvostele tai kauhistele lainasumman määrää:D

Niaa (ap)
Siinäpähän uskottelette itellenne ettei 219000 euroa oo paljoa lainaa :)

Onneksi sitä maksat sinä enkä minä, harmi vaan jos ongelmia tulee jossain vaiheessa. Mä ainakin kattoisin mihin tää eurooppa lähtee täs lähiaikoina luisumaan....
No totta, onneksi minä maksan, etkä sinä. Mikä onnenpotku on sattunutkaan:) Ei elämää (mielestäni) voi elää kauhun ja pelkotilojen vallassa..."mitä, JOS jotain ongelmia tulee", "ehkäpä asiat menevät jossain vaiheessa kuitenkin huonosti", "en uskalla tehdä sitä tai tätä, JOS tapahtuukin joskus jotain kamalaa". Haluan elää! Toki asioita mietitään ja ollaan tietoisia siitä, että jokin voi mennä pieleen. Mutta suuremmalla todennäköisyydellä harkitut asiat sujuvat ilman ongelmia:)

pox
Onhan se iso, mutta eipä ole kauheasti vaihtoehtojakaan. Asun espoossa. Täällä tuolla summalla saisi kerrostalokaksion tai kolmion. Jos tahtoo perheelleen sopivan omistusasunnon, niin summat pyörivät useissa sadoissa tuhansissa.

Itselleni omistusasuminen ei edes ole vaihtoehto, olen perheemme ainoa vanhempi ja siinä vaiheessa kun minulla on tulot kohdillaan ja säästöjä kasassa, niin lapset ovat jo melkein aikuisia.

"Nalletar"
Mun mielestä reilu neljän tonnin netoilla laina summa on liian iso. Meillä myös netot jotain alle 4500e ja en harkitsisikaan sen kokoista lainaa. Maksettua varmaan saisi ja elettyä muutenkin, mutta menisi sitten tosi suuri osa palkasta asumiseen todella pitkään. En haluaisi elellä niin "niukasti"

Niaa (ap)
Mä en rehellisesti sanottuna ymmärrä näitä juttuja, että "teidän tuloilla liian suuri laina". Jos ajatellaan, että lainan kuukausierät ovat n. 1200 euroa, sähkö-, vesi- ja jätemaksut n. 300 euroa/kk (kesäisin vähemmäkin) ja lasten päivähoitomaksut 500 euroa/kk. Siinä menisi yhteensä n. 2000 euroa. Toiset 2000 euroa voi sitten käyttää ruokaan, vaatteisiin, vakuutuksiin, bensaan yms. Uskoisin, että 2000euroa (joinakin kuukausina 500euroa senkin yli) riittää asumis- ja päivähoitomaksujen jälkeisiin menohin?! Tarkoituksena ei ole tehdä ulkomaanmatkoja tai harrastaa kalliita harrastuksia:)

lip
Meillä on samanlainen laina ja meillä on yksi lapsi. Tulot hieman pienemmät ja pärjätään kyllä. Kyllä se elämä tuntuu paremmalta kun on ihana koti mistä tykkää :) Varsinkin lapsiperheelle joka ei käy kapakoissa jne vaan se kotio on iso asia.

dfdf
Lisään vielä, että oma koti on usein hyvä sijoitus. Esim. meidän talon arvo on noussut viidessä vuodessa yli 100 000 eurolla. Olemme toki sitä remontoineetkin.

Yksikään tutuistani (ja niitä on monta) ei ole ikinä saanut takkiinsa, kun on myynyt asuntonsa. Kaikki ovat olleet voitolla vähintäänkin muutaman kymppitonnin.

Niaa (ap)
Lisään vielä, että oma koti on usein hyvä sijoitus. Esim. meidän talon arvo on noussut viidessä vuodessa yli 100 000 eurolla. Olemme toki sitä remontoineetkin.

Yksikään tutuistani (ja niitä on monta) ei ole ikinä saanut takkiinsa, kun on myynyt asuntonsa. Kaikki ovat olleet voitolla vähintäänkin muutaman kymppitonnin.
Näin olen itsekin ajatellut, että asunto on hyvä sijoitus. Tästä meidän vanhastakin asunnosta saimme yli 30 000 euroa voittoa, joka sitten osittain käytetään uuden talon kauppahintaan:) Uskoisin, että teen hyvän sijoituksen nyt toisenkin kerran.

ihan OK
Noilla tuloilla ihan ok-suuruinen laina. Järkevää ostaa niin suuri asunto, mihin vain on varaa, jos siis tilalle on tarvetta. Jatkuva muuttaminen se vasta kallista oliskin!

dfdf
Mä en rehellisesti sanottuna ymmärrä näitä juttuja, että "teidän tuloilla liian suuri laina". Jos ajatellaan, että lainan kuukausierät ovat n. 1200 euroa, sähkö-, vesi- ja jätemaksut n. 300 euroa/kk (kesäisin vähemmäkin) ja lasten päivähoitomaksut 500 euroa/kk. Siinä menisi yhteensä n. 2000 euroa. Toiset 2000 euroa voi sitten käyttää ruokaan, vaatteisiin, vakuutuksiin, bensaan yms. Uskoisin, että 2000euroa (joinakin kuukausina 500euroa senkin yli) riittää asumis- ja päivähoitomaksujen jälkeisiin menohin?! Tarkoituksena ei ole tehdä ulkomaanmatkoja tai harrastaa kalliita harrastuksia:)
Juuri näin. Meillä on laina+korot tällä hetkellä 850 e/kk. Kaikki muut taloon liittyvät ylläpitokulut max. 400 e/kk sisältäen mm. vakuutukset, kiinteistöveron, lämmön, sähkön, veden, nuohouksen ja jätemaksun. Korkean koron aikaan laina+korot olivat 1200 e/kk.

Meillä on silti varaa hyvin pitää kahta autoa ja elää ihan mukavaa elämää. Kapakoissa ei ole mitään tarvetta juoksennella jatkuvasti. Nautimme omasta kodistamme, joka tuntuu lähes paratiisilta. Lapset saavat telmiä ja meluta rauhassa omalla pihalla. Kesällä on oma uima-allas ja trampoliini. Talvella on pulkkamäki ja hiihtolatu omassa pihassa. Mistään emme ole joutuneet tinkimään. Meillä on varaa ostaa lapsille kaikki tarvittava, eikä jouduta tinkimään omistakaan harrastuksista.

Niaa (ap)
Juuri näin. Meillä on laina+korot tällä hetkellä 850 e/kk. Kaikki muut taloon liittyvät ylläpitokulut max. 400 e/kk sisältäen mm. vakuutukset, kiinteistöveron, lämmön, sähkön, veden, nuohouksen ja jätemaksun. Korkean koron aikaan laina+korot olivat 1200 e/kk.

Meillä on silti varaa hyvin pitää kahta autoa ja elää ihan mukavaa elämää. Kapakoissa ei ole mitään tarvetta juoksennella jatkuvasti. Nautimme omasta kodistamme, joka tuntuu lähes paratiisilta. Lapset saavat telmiä ja meluta rauhassa omalla pihalla. Kesällä on oma uima-allas ja trampoliini. Talvella on pulkkamäki ja hiihtolatu omassa pihassa. Mistään emme ole joutuneet tinkimään. Meillä on varaa ostaa lapsille kaikki tarvittava, eikä jouduta tinkimään omistakaan harrastuksista.
Sun kirjoitus on melkein kuin omasta suustani:D Mäkin vakaasti uskon siihen (laskelmia on tehty tuhat ja yksi kertaa), ettei jouduta suuremman lainan myötä sen kummemmin pihistelemään mistään, vaan voidaan elää ihan mukavasti ja ostaa kaikkea, mitä tarvitaan ja joskus enemmänkin:)

En voi edelleenkään olla ihmettelemättä näitä kauhistelijoita ja arvostelijoita:D

bud
No meidän nettotulot on n.3500e/kk ja itselläni osa-aikainen työ, siksi ei enempää tulot. Lainaa meillä on 205000e, lyhennyserä kuussa hieman alle 1000e. Hyvin on toistaiseksi pärjätty, mutta jos toinen jäis työttömäksi, menisi koti myyntiin.

Niaa (ap)
No meidän nettotulot on n.3500e/kk ja itselläni osa-aikainen työ, siksi ei enempää tulot. Lainaa meillä on 205000e, lyhennyserä kuussa hieman alle 1000e. Hyvin on toistaiseksi pärjätty, mutta jos toinen jäis työttömäksi, menisi koti myyntiin.
Meillä miehellä on vakituinen työ ja itse olen tehnyt pidempiä sijaisuuksia. Pankista kysyin, onko sillä merkitystä lainansaannin kannalta, että itselläni ei ole vakkarityötä vielä. Sanoi, että ei ole merkitystä, koska alallani on todella hyvät työllistymismahdollisuudet ja JOS jäisin kokonaan työttömäksi, saisin hyvää ansiosidonnaista (ja siinä tapauksessa lapset jäisivät kotihoitoon eikä olisi enää päivähoitomaksuja, jolloin "tuloni" eivät radikaalista laskisi kuitenkaan). :)

dfdf
Mielenkiintoista. Me selviydyimme hyvin vanhempainvapaani ja hoitovapaani ajan, vaikka vain mies tienasi. Sen jälkeen jäin vielä osittaiselle hoitovapaalle eli tein 4-päiväistä työviikkoa (30 h/viikko) ja samaan aikaan mies jäi työttömäksi. Mies tosin löysi muutaman kuukauden päästä uuden työn. Edes tässä vaiheessa meidän ei tarvinnut turvautua lyhennysvapaisiin kuukausiin. Taloudessa pitää aina olla vähän pelivaraa, eikä elää kädestä suuhun.

Yhteistyössä