[QUOTE="vieras";24118984]Minä haluaisin muistuttaa, että perheiden elämässä 20 -25 vuoden aikana tapahtuu paljon muutoksia, vaikka mitään suuria taloudellisia kriisejä (työttömyys, sairaudet, avioero) ei tapahtuisikaan. Esimerkiksi teinien perusmenot ovat ihan toista luokkaa kuin alle kouluikäisten lasten. Lapsilisä riittää nippa nappa ruokamenoihin puhumattakaan vaatteista, harrastusvälineistä, mopo- ja ajokorteista (ja niistä mopoista
). Lapsilisä loppuu 17 vuotiaana ja silloin ne kulut vasta suuret ovatkin opiskelevalla nuorella, joka ei vuoteen saa ollenkaan opintotukea, jos vanhempien nettotulot ovat 4000 kuussa. Harva ajelee 20 vuotta samalla autolla, joten se auton hankintakin tulee tuona aikana ajankohtaiseksi ( ehkä useammankin kerran). Kodinkoneet kestävät nykyään kai keskimäärin 5-8 vuotta, joten niitäkin on pakko uusia.
Itse olen todella tyytyväinen, että maksoimme (pienen) asuntolainamme pois nopeasti lasten ollessa vielä pieniä. Sen jälkeen on ollut varaa rakentaa lisätilaa yläkertaan ja vaihtaa autoa. Ja nyt lasten kasvaessa tukea harrastuksissa ja opiskelukuluissa.[/QUOTE]
Hyvätuloisilla käy usein kylläkin niin, että lasten menot _suhteessa tuloihin_ laskee vuosien mittaan. Rankimmin taloudellisesti verottavat äitiyslomat ja mahdolliset hoitovapaat niiden aiheuttamien tulonmenetysten vuoksi ja sen jälkeen tulee päälle korkeat päivähoitomaksut. Minulla esim tulonmenetykset ä-lomilta oli reilu kymppitonnin per lapsi. Enkä usko, että missään vaiheessa teinimme kuluttavat 500 euroa kuussa kuten päivähoitomaksut nyt ovat. Tai jos kuluttavat, voi katsoa peiliin. Nytkin kuitenkin lapsille ostetaan ruokaa, vaatteita, leluja jne. ja kaiken sen _päälle_ tulevat hoitomaksut (saa niille vastinettakin, en sitä tarkoita, mutta ovat suuri meno kuitenkin). Samalla vuosien mittaan tulot nousevat koko ajan ja palkkakehitys omissa duuneissani hyvä. Muutamien ensimmäisten elinvuosien aikana lapsiimme kohdistuvat menot ja tulonmenetykset ovat siis olleet kymmeniä tuhansia euroja. Tästä eteenpäin kun menevät kouluun, tilanne meidän näkökulmastamme helpottuu. En sano, että ilmaista olisi koskaan, mutta helpottaa taloudellisesti meidän perheen tilanteessa. Jollain muulla perheellä taas eri juttu. Riippuu mihin "lähtötasoon" vertaa, että nouseeko vai laskeeko ne lasten menot omiin tuloihin nähden lasten kasvaessa.