Onko 219 000 euron laina ISO laina?

• Viestiketjun aloittaja Niaa
  • Ensimmäinen viesti
Niaa (ap)
[QUOTE="vieras";24117684]Ja minua huvittaa sinun ja toisen kaltaisesi tyypit jotka ottaa lainaa sen minkä irti saa ja sitten ollaan pankin kanssa naimisissa 25 vuotta. Kun eihän nyt ME voida jäädä työttömäksi eikä nyt ME voida sairastua eikä MEILLE voi sattua mitään. Thank good itsellä on unelma-asunto, vakaa taloudellinen tilanne, mahdollisuus tehdä osa-aikatöitä ja pärjättäisiin HYVIN vaikka molemmilta menis työkyky tai työpaikat. Te tuskin eläisitte peruspäivärahalla noiden lainojen kanssa. Toivotaan parasta että TEILLE ei tapahdu mitään.[/QUOTE]

Missä kohtaa olen kirjoittanut, että MEILLE EI VOI TAPAHTUA KOSKAAN MITÄÄN? Totta kai voi, kenelle vaan voi. Mutta EN halua elää elämääni miettien "mitä jos". Jos jotain MEILLE tapahtuu, niin sitten eletään ja toimitaan sen mukaan. Nyt kun kaikki on hyvin (mikä on tuhat kertaa todennäköisempi olotila kuin se, että jotain todella pahaa tapahtuisi), niin elämme sen mukaan:) Nauttien:)

"Manna"
Ei mun mielestä. Meillä mies maksaa yksinään 240 000 euron lainaa, kun olen vielä kotihoidontuella. Ja hirveesti ei jää säästöön mut elellään kuitenkin. Sitten kun menen töihin niin niin jää hyvin säästöihinkin. Tuloistahan ja muista veloista ja menoista se riippuu onko iso laina vai ei. Jos maksukyky riittää vaikka korot nousís yli viiden niin hyvä niin.

Niaa (ap)
[QUOTE="äölk";24117788](en ole lukenut koko ketjua)

paljon teillä nyt menee vuojkraan ja paljon jää säästöön?[/QUOTE]

Emme asu vuokralla, asumme vielä hetken rivitaloasunnossa. Enpä muista lainaeriä tällä hetkellä ihan tarkkaan (mies on hoitanut lainajutut tähän mennessä), mutta noin 800 euroa menee lainaan. Säästöön jää ihan kivasti 1000-1500 euroa/kk.

Niaa (ap)
[QUOTE="Manna";24117818]Ei mun mielestä. Meillä mies maksaa yksinään 240 000 euron lainaa, kun olen vielä kotihoidontuella. Ja hirveesti ei jää säästöön mut elellään kuitenkin. Sitten kun menen töihin niin niin jää hyvin säästöihinkin. Tuloistahan ja muista veloista ja menoista se riippuu onko iso laina vai ei. Jos maksukyky riittää vaikka korot nousís yli viiden niin hyvä niin.[/QUOTE]

Kiva kuulla näitä positiivisiakin kommentteja lainasummaan liittyen:)

"vieras"
Emme asu vuokralla, asumme vielä hetken rivitaloasunnossa. Enpä muista lainaeriä tällä hetkellä ihan tarkkaan (mies on hoitanut lainajutut tähän mennessä), mutta noin 800 euroa menee lainaan. Säästöön jää ihan kivasti 1000-1500 euroa/kk.
Teillä ei taida vielä olla lapsia kun 4000e tuloista jää 1500e/kk säästöön?! Tai sitten teillä ei oo vakuutuksia...?

Niaa (ap)
[QUOTE="vieras";24117894]Teillä ei taida vielä olla lapsia kun 4000e tuloista jää 1500e/kk säästöön?! Tai sitten teillä ei oo vakuutuksia...?[/QUOTE]

Lapsia on ja vakuutuksetkin kunnossa:) Tienataan yli 4000 tonnia (joinakin kuukausina lähemmäksi 5000 tonnia nettona) ja siihen päälle lapsilisät:) Kyllä sitä säästöön jää, eikä tarvitse edes pihistellä.

[QUOTE="vieras";24117894]Teillä ei taida vielä olla lapsia kun 4000e tuloista jää 1500e/kk säästöön?! Tai sitten teillä ei oo vakuutuksia...?[/QUOTE]

Meillä on pienimmät tulot ja siltikin me saatais muutaman satasen pienempiä summia säästöön..On 1 lapsi, kaikenmaailman vakuutuksia, pari autoa, moottoripyörä jne jne..Kysehän on siitä MITEN ne rahansa käyttää.

Niaa (ap)
[QUOTE="niinpä";24117909]NO toi oli laskettu 5 prosentin korolla, joka oli viimeksi vuonna 2008. TAi oli korkeampi + marginaalit. Eli aika lähelle menee, mitä pidempi laina-aika, sitä enemmän maksette.[/QUOTE]

Tuleehan niitä korkoja. Mutta olen valmis niitä maksamaankin. Talo on kuitenkin jossain vaiheessa ikioma (toisin kuin vuokralla asuessa). Olin valmis käyttämään rahaa siihen, että saan asua unelmieni talossa:)

"Äiti"
Kaikki riippuu niin kaikesta. Minulle oli pitkään yksin kannettavan tuon kokoinen laina. En halunnut enää asua vuokralla ja alueella ei juuri muita vaihtoehtoja ollut. Laskin tietenkin riskit ja ajattelin, että pahin (kuoleman ja vakavan pitkäaikaisen sairauden jälkeen) mitä voisi tapahtua olisi se, että joutuisin työttömäksi pitkäksi aikaa tai tuloni muutoin vähenisivät huomattavasti. Takaporttina minulla olisi ollut asunnon antaminen vuokralle ja väliaikainen muuttaminen vanhempieni omakotitaloon, jossa on muutama ylimääräinen makuuhuone veljeni ja minun jäliltä.

Laskin , että kestäisin vielä 6-7% koronkin silloisiilla tuloillani.

Kannattaa itse laskea mihin pystyy, neuvotella läheisten kanssa (jotta tietää auttavatko he tiukan paikan tullen) ja miettiä kestääkö riskit. Kannattaa myös miettiä onko valmis tekemään uhrauksia, jos jokin riski laukeaa (esim. muuttamaan vanhempien luokse hetkeksi, tekemään ylimääräisiä töitä, tekemään työtä joka ei vastaa koulutusta, tinkimään muusta kulutuksesta...)

Elämässä on aina riskejä. Turhia tai todennäköisesti laukevia riskejä ei kannata kuitenkaan ottaa.

"vieras"
[QUOTE="niinpä";24117909]NO toi oli laskettu 5 prosentin korolla, joka oli viimeksi vuonna 2008. TAi oli korkeampi + marginaalit. Eli aika lähelle menee, mitä pidempi laina-aika, sitä enemmän maksette.[/QUOTE]

Ei näille kannata selittää. Kato kun ei nämä jutut heitä koske ;)

Niaa (ap)
[QUOTE="vieras";24117933]Ei näille kannata selittää. Kato kun ei nämä jutut heitä koske ;)[/QUOTE]

Totta, ei korot meitä koske...ne on niille muille vaan:) Mua ei haittaa pitkät laina-ajat.

"niinpä"
Totta, ei korot meitä koske...ne on niille muille vaan:) Mua ei haittaa pitkät laina-ajat.
Lukasin tätä ketjua läpi ja puhetta oli asuntojen voitoista. Sillä lailla vaan nätisti yritän sanoa, että jos teillä on pitkä laina-aika, niin te maksatte asunnosta enemmän kun sen korko on. Siis vaikka myisitten asunnon, niin ette välttämättä pysty maksamaan velkaa pois, koska asunnon arvo ei ole noussut. SEn takia niiden pitkien laina-aikojen pitäisi haitata :)

Mun mielestä toi on liian suuri laina noilla tuloilla, mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa ja jos pankki antaa lainaa, niin eihän teitä mikään estä :D

Tsemppiä!

onhan se iso
Iso summahan se on mutta meilläkin oli alunperin 220 000 euron asuntolaina. Tosin säästöjäkin oli tuossa vaiheessa. Nyt on lainaa jäljellä jotain 180 000. Nettotulot on meillä yhteensä 7000 euroa + säännölliset lisätulot sivutoimisesta työstä. Silti laina tuntuu vieläkin isolta :). Luulen, että joskus 150 000 euron jälkeen se lakkaa tuntumasta isolta ;). Ja tosiaan tiedän jo ihan tuttujenkin kautta, että tämän meidän laina on vielä aika pieni.....

ihan tavallinen vaimo ja äiti
Onko teidän mielestä nykypäivänä 219 000 euron laina iso (liian iso) laina lapsiperheelle? Vanhemmista molemmat ovat työelämässä (nettotulot yhteensä vähän yli 4000 euroa). Mitä mieltä olette tuollaisesta lainasummasta:)?
Sehän riipppuu täysin maksukyvystä . Pk-alueella tuollainen laina on normaali, mutta onko se liian iso riiippuu miten rahat riittävät lyhennyksiin ja asunnon hoitokuluihin ja tavalliseen elämiseen. Ei ne suuret tai keskisuuretkaan tulot vaan pienet menot.

ei oo
Onhan tuo paljon lainaa, mutta ei minusta liian paljon, jos asunto on teille mieluisa. Kukaan ei niitä rahoja kuitenkaan hautaan saa, joten parempi nauttia nyt elämästä ja asua tilavasti ja mukavasti.

Meillä nettotulot saman verran kuin ap:lla ja lainaa alunperin 160 000 euroa. Hyvin riittää rahat, saadaan yleensä monta sataa kuussa säästöönkin.

Turkilmas harmaana
Mua häiritsee miksi tässä ketjussa ei ole ainuttakaan esimerkkiä maltillisesta unelmien toteuttamisesta. Monia tuntuu tosiaan vaivaavan se "kaikki nyt mulle heti"- mentaliteetti, jolloin todellakin ajatellaan että vaihtoehdot on joko vuokrakämppä tai sitten velkarahalla unelmien koti.

Miksei sitä unelmaa kohden voisi mennä rauhallisesti ja järkevästi? Ilman että tarvitsee maksaa järjetöntä määrää korkoja, pelätä velan kanssa pärjäämistä jne. Tai vaihtoehtoisesti tyytyä johonkin sellaiseen asumismuotoon johon on taloudelliset mahdollisuudet, mutta joka ei ole se unelmien kämppä?

Me asuttiin joitakin vuosia siinä kaupungin karmeimmassa kerrostaloluukussa, jossa oli naurettavan halpa vuokra. Tuolloin laitoimme reiluja summia ASP- säästötilille. Sitten ostimme peruskuntoisen rivarikämpän edulliseen hintaan. Velkaa emme joutuneet ottamaan paljoakaan, kiitos tuon ASP- tilimme. Emme liioin tarvinneet muilta takausta tms. ja itse asiassa säästötili oli kasvanut aika kivasti korkoakin.

Rivarikämppä oli tosi kiva, mutta lähes alusta saakka oli selvää että se tullaan vielä myymään. Teimme sangen edullisesti kämppään pintaremppaa, rakennettiin uudet terassit jne. ja saimmekin kämpän tosi fiksuun kuntoon. Remppaa teimme tietysti omalla rahalla ja samaan aikaan lyhensimme muutenkin pientä asuntolainaa.

Noin 4 vuotta vissiin asuttiin rivarissa, kunnes oli aika laittaa se myyntiin. Myytiin itse, säästettiin välityspalkkiot ja kääräistiin melkoisen hyvät voitot. Ja siinähän meillä olikin sitten komea alkupääoma rakentamiseen. Aiemmin jo kirjoitinkin, että alkuun suunnitteilla oli hulppea talo, mutta onneksi tuli järki käteen ja rakensimme sopivan kokoisen talon. Taaskaan emme tarvinneet takaajia. Rakentaessa emme miettineen rahaa, vaan valittiin kaikki pinnat, kaapistot, lattiamateriaalit, takan jne.jne. just sellaisiksi kuin halusimme. Olisimme helposti voineet säästää noissa vielä muutamia tuhansia, mutta halusimme todellakin kodin josta takuulla pidämme.

Nyt asutaan sangen tyytyväisinä meren läheisyydessä ja arvostetulla alueella. On iso tontti, oma rauha ja unelmien koti. Eikä velkaa paljoakaan. Pitkäänhän tässä meni, mutta itse koen että olemme tehneet sangen oikeat ratkaisut. Ja jos totta puhutaan, niin pikkuisen jäi kaivelemaan josko vielä joskus rakennettaisiin hirsitalo. Se olisi sangen järkevä ratkaisu, kääriä jälleen voitot ja rakentaa jälleen pienellä lainalla. Saas nähdä toteutetaanko tämä unelma :)

dfdf
[QUOTE="niinpä";24117853]huimasti maksatte korkoja. yli 160000 euroa-[/QUOTE]

Mitä väliä? Ihan sama minulle, pääasia, että talo on joskus oma. Paljon fiksumpaa on maksaa korkoja kuin vuokraa.

Yhteistyössä