Olin tänään siellä lääkärineuvolassa..

• Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti
se yks vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
koska ette anna lääkärin ronkkia, niin ette varmaan myöskään harrastaneet seksiä raskauden aikana?
Ainakaan vieraiden setien kanssa :D Ei siinä lääkärintarkastuksessa ole mitään eroottista, ainakaan sen lääkärin mielestä :kieh:
ilmaisen sitten itseäni huonosti vissiin? Vai tahallasiko ymmärsit väärin?
Sisätutkimus kun kestää vähemmän aikaa kuin seksiakti. Joten mun mielstäni tämä ontuva perustelu että turha sinne on mennä ronkkimaan ei päde.
Koska seksikin on alapään ronkkimista.

Alkuperäinen kirjoittaja se yks vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
koska ette anna lääkärin ronkkia, niin ette varmaan myöskään harrastaneet seksiä raskauden aikana?
Ainakaan vieraiden setien kanssa :D Ei siinä lääkärintarkastuksessa ole mitään eroottista, ainakaan sen lääkärin mielestä :kieh:
ilmaisen sitten itseäni huonosti vissiin? Vai tahallasiko ymmärsit väärin?
Sisätutkimus kun kestää vähemmän aikaa kuin seksiakti. Joten mun mielstäni tämä ontuva perustelu että turha sinne on mennä ronkkimaan ei päde.
Koska seksikin on alapään ronkkimista.
Mistäs sä tiedät miten nopeita meidän miehet on? :LOL:

ohis
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
ultraan kannattaa mennä, onhan muitakin vikoja kuin se niskaturvotus :| Kyllä sillä "moikkaamisella" aika hyvin nähdään jos jotain todella vakavia vammoja on. ja istukan sijainnin varmaan ainakin voi katsoa, ja virtaukset

sen niskaturvotuksen voi mitata niinkin ettei sulle kerrota tuloksia, mä tiedän muutaman jotka on tehneet niin :)
Istukan sijaintia ei katsota vielä np-ultrassa. Itse kysyin sitä tästä kolmannesta np-ultrassa ja lääkäri sanoi, että tämä käynti ei ole sitä varten, mutta se näyttäisi olevan takaseinässä. Rakenneultrassa sama lääkäri kuitenkin totesi, että etuseinämässä se kuitenkin on ja sanoi, että np-ultra ei tosiaan ole oikea aika sen katsomiseen.

kissanviikset
Siis eikö se ole hyvä, että ne sisätutkimukset tehdään ihan missä vaiheessa vaan. Siinä selviää kuitenkin monta asiaa, vaikkei loppuraskaus olisikaan.
Itse en kyllä noin tekisi, mutta jokainen tyylillään.
Olisin luultavasti myös hoomoilasena jos olisin ollut tk.Si

+
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
[

Istukan sijaintia ei katsota vielä np-ultrassa. että np-ultra ei tosiaan ole oikea aika sen katsomiseen.
Ja vaikka katsottaisiinkin, paikka yleensä vaihtuu kohdun kasvaessa...
Ite jättäny ultrat väliin, koska täällä ei niitä tarjota ja yksityisnen rahastusta. Terveitä kuitenkin suurinosa lapsista... Ja olisin mennyt, jos olisin pkl-maksulla päässyt...

Minäkään en ollut np-ultrassa, koska se ei täällä ollut ilmainen ja olisi pitänyt lähteä Turkuun yksityiselle jos sen olisi halunnut. En myöskään halunnut joutua tilanteeseen , jossa olisi pitänyt turvotuksen takia päättää jatkotoimista, koska vaikka turvotusta olisi ollutkin lapsi olisi saattanut olla terve. Itseäni lähinnä pelotti mahdollinen lapsivesitutkimus ja siihen liittyvä keskenmenoriski.
Rakenneultrassa olin ja valvoin pari edeltävää yötä peläten pahinta. Kaikki oli kuitenkin OK eikä loppuraskaudessa olleet kaksi ultraa enää pelottaneet juuri yhtään.

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja kissanviikset:
Siis eikö se ole hyvä, että ne sisätutkimukset tehdään ihan missä vaiheessa vaan. Siinä selviää kuitenkin monta asiaa, vaikkei loppuraskaus olisikaan.
No ei kai niistä nyt mitään kauheesti selviä jos niitä ei muualla maailmassa edes tehdä...kuulemma ultralla selviää kaikki samat asiat

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja kissanviikset:
No ei kai niistä nyt mitään kauheesti selviä jos niitä ei muualla maailmassa edes tehdä...kuulemma ultralla selviää kaikki samat asiat
Tuota samaa mietin toisessa ketjussa.

Meilläpäin ei mitään rutiini-sisätutkimuksia edes tehdä. Itse olen noissa pari kertaa ollut, mutta silloin on tutkimukselle ollut syy olemassa.

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Meilläpäin ei mitään rutiini-sisätutkimuksia edes tehdä. Itse olen noissa pari kertaa ollut, mutta silloin on tutkimukselle ollut syy olemassa.
Niin, jos täällä on vaan aina tehty niin..eihän sitä voi muuttaa :whistle:

Miä
Ja hirvee taivastelu kun kertoo ettei ole käynyt neuvolassa =) Minä en katsonut sitä tarpeelliseksi, luotin siihen että se lapsi syntyy aikanaan ilman neuvolassa ramppaamistakin.. Ja syntyihän se =)

Niin, jos täällä on vaan aina tehty niin..eihän sitä voi muuttaa :whistle:
Vähän sellainen maku jää.

Meillä muuten tuota np-ultraakaan ei tarjota rutiinina, pelkkä rakenneultra vaan. Meillä down-riski katsottiin kuitenkin toisessa raskaudessa niin suureksi että sen perusteella tarjottiin lapsivesipunktioa. päädyttiin jättämään tuo punktio väliin ja pyydettiin sen sijaan mahdollisuutta np-ultraan noin oman mielenrahan takia (todetaksemme ettei siinä näy mitään vakavampaa). Kieltämättä tuossakin pyynnössä oli neuvolantädillä ja lääkärillä ihmettelemistä. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mulle tehtiin raskaana ollessa ensimmäinen sisätutkimus viikolla 26+ ..täällä päin on sellainen käytäntö sit vissiin, ettei sitä alkuraskauden sisätutkimusta tehdä, kun ei mulle ees ehotettu semmoista.
Se varmaan riippuu neuvolasta tms kun ite kävin lääkärillä noin rv:lla 18 ja se teki sisätutkimuksen sillon, mitä lie tutkinu, sitä en tiiä. Ja kuitenki aika lähekkäin asutaan...

Kippuravarvas
Vähän sellainen maku jää.

Meillä muuten tuota np-ultraakaan ei tarjota rutiinina, pelkkä rakenneultra vaan. Meillä down-riski katsottiin kuitenkin toisessa raskaudessa niin suureksi että sen perusteella tarjottiin lapsivesipunktioa. päädyttiin jättämään tuo punktio väliin ja pyydettiin sen sijaan mahdollisuutta np-ultraan noin oman mielenrahan takia (todetaksemme ettei siinä näy mitään vakavampaa). Kieltämättä tuossakin pyynnössä oli neuvolantädillä ja lääkärillä ihmettelemistä. :whistle:
Missä te muuten asutte?

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Ja hirvee taivastelu kun kertoo ettei ole käynyt neuvolassa =) Minä en katsonut sitä tarpeelliseksi, luotin siihen että se lapsi syntyy aikanaan ilman neuvolassa ramppaamistakin.. Ja syntyihän se =)
:eek:

Kukin tyylillään, mutta tätä en ymmärrä. Normaaliraskaus toki menee painollaan, mutta entä jos olis tullut esim raskauajan diabetes tms. Lapsen hengen vaarantamista. Mutta hyvä, et kaikki mieni ok.

Miä
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:

Kukin tyylillään, mutta tätä en ymmärrä. Normaaliraskaus toki menee painollaan, mutta entä jos olis tullut esim raskauajan diabetes tms. Lapsen hengen vaarantamista. Mutta hyvä, et kaikki mieni ok.
Tulikin ongelmia, poika meinasi syntyä liian aikaisin. Tottakai silloin menin lääkäriin =) Ja viimeset pari kuukautta sainkin ravata ronkittavana koko raskauden edestä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Edina:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mulle tehtiin raskaana ollessa ensimmäinen sisätutkimus viikolla 26+ ..täällä päin on sellainen käytäntö sit vissiin, ettei sitä alkuraskauden sisätutkimusta tehdä, kun ei mulle ees ehotettu semmoista.
Se varmaan riippuu neuvolasta tms kun ite kävin lääkärillä noin rv:lla 18 ja se teki sisätutkimuksen sillon, mitä lie tutkinu, sitä en tiiä. Ja kuitenki aika lähekkäin asutaan...
Nii, meillä ei neuvolassa ees niitä sisätutkimuksia tehty, vaan siilaisella oli lääkärineuvolat.

huh

Tai sikiö ei ois kasvanu kunnolla, istukan toiminta ois ollu heikkoa, hapetus vaarantunu... niin oishan se sillonki syntyny ajallaan vammautuneena tai jopa kuolleena vain sen takia ettei ole kasvua seurattu :/

Miä
Alkuperäinen kirjoittaja huh:

Tai sikiö ei ois kasvanu kunnolla, istukan toiminta ois ollu heikkoa, hapetus vaarantunu... niin oishan se sillonki syntyny ajallaan vammautuneena tai jopa kuolleena vain sen takia ettei ole kasvua seurattu :/
Mutta se syntyi täysin terveenä onneksi
=) Eiköhän noita kuolleita ja vammautuneita synny vaikka miten ravaisi tutkimuksissa :/

Kippuravarvas
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää että miten noihin asioihin vaikutetaan jos ne saadaan selville raskausaikana?

Miä
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää että miten noihin asioihin vaikutetaan jos ne saadaan selville raskausaikana?
Niin minäkin =)

Ja noi sisätutkimukset on kyllä niin sellanen juttu, että lääkäristä riippuen vaihtelee mitä ne sanoo...

Mulla ainakin viime raskaudessa kohdunsuu meni auki ja kiinni vuoronperään ja kohdunkaula kasvoi ja lyheni jonka jälkeen taas kasvoi. B)
Ja jos haluaa oikeasti tietoa, niin suosittelen oikeasti raskauksiin ja synnytyksiin erikoistunutta kätilöä/lääkäriä. Itse aion käydä tästäedes lääkärikäynnit sellaisen luona. Viime lääkäri oli kyllä niin karvainen kokemus.

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Ja noi sisätutkimukset on kyllä niin sellanen juttu, että lääkäristä riippuen vaihtelee mitä ne sanoo...

Mulla ainakin viime raskaudessa kohdunsuu meni auki ja kiinni vuoronperään ja kohdunkaula kasvoi ja lyheni jonka jälkeen taas kasvoi. B)
Ja jos haluaa oikeasti tietoa, niin suosittelen oikeasti raskauksiin ja synnytyksiin erikoistunutta kätilöä/lääkäriä. Itse aion käydä tästäedes lääkärikäynnit sellaisen luona. Viime lääkäri oli kyllä niin karvainen kokemus.
Niin tota määkin olen miettinyt että neuvolassa on ihan perus tk-lääkäri, ei mikään gyne, niinkun sit taas on täällä meillä kun mennään ultraan..että osaako se tk-lääkäri sitten tutkia oikein?

Niin minäkin =)
Useinhan lapsi otetaan ennenaikaisesti ulos, jos hapetus heikkoa, istukan toiminta huonoa tai kasvu hidasta. Siis mikäli lapsella on mahdollisuudet jo selviytyä ja sitä varten voidaan antaa niitä kortisonipiikkejä, jotta keuhkot taas kypsyisi.

Yhteistyössä