Olin tänään siellä lääkärineuvolassa..

• Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
heissan satuinpas sopivasti koneelle. muistan vaan kun tasta oli muutama viikko sitten puhetta talla palstalla. yyta voit laittaa jos sulla on jotain kysyttavaa, mutta ihan kiva ettei laakari saua painostanut sisatutkimukseen. rakenneultrasta sen verran, etta juuri tuo istukan paikka on ihan kiva tsekata etukateen.
Joo, ei se pahasti sitä ottanut :)
Ja siihen rakenneultraan kyllä varmasti ollaan menossa kun on noita kaksosiakin suvussa :whistle:

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
no voi kurjuus!mulla oli se kans oksutauti mut onneks meni ohi jo ja poika vältty kun heti puunailin kaikki paikat.harmitti kun ei päässy pussaileen :D
onneks ei kauaa kestäny sun pahoinvointi, mä jouduin kärvisteleen rv 15 asti.ja oot saanu ääneskin takas nii on helpompaa :D
näätte sit ainakin rakenneultrassa jos oliskin tuplayllätys :)
meillä on aika huomen aamulla, ei olla vaan päästy vielä yhteisymmärrykseen että kysytäänkö sukupuolta vai ei...oon kuullu myös ettei sitä täällä niin herkästi ees kerrottais!
Mä oon pelännyt sitä oksutautia..vielä ollaan vältytty...
Ylilääkäri ei ainakaan kovin herkästi kerro sukupuolta, oon kullut :)

memmu
Tuosta ultrasta... tällä mulle terkka sanoi, että se eka ultra on sitten viikolla 11-14 ja siinä samalla voidaan katsoa se niskapoimu. Eli täällä se niskapoimun katsominen on vaan niinkuin sellainen "lisäpalvelu". Muuten tarvistetaan että raskaus oikeassa paikassa, istukan paikka, sikiöiden lukumäärä ja noin päällisinpuolin kaikki ok.

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja rr:
Mikäs siinä sisätutkimuksessa on niin kamalaa ettei toiset siihen suostu?! Eihän se nyt mukavaa oo, mut välillä kyllä pakollista...
Sitä on vaikea selittää kun ei oikein itsekkään tunnista mistä se johtuu.

rr
Jos vaikka saat kohtutulehduksen synnytyksen jälkeen ja musta kyllä olis aina sillon tällön ihan hyvä käydä kattomassa et kaikki ok ja muistaakseni ehkäsyä vartenkin täytyy käydä gynellä.. Ite joutunu kystan yms takia käymään useemminkin jalkojani levittelemässä...

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja muru:
satakunnan keskussairaalassa maksaa kaikki äitiyspolikäynnit, ultrat mukaan lukien muistaakseni 22? eli poliklinikka maksun verran.
Niin täällä tosiaan on np-ultra ilmanen, mutta jos ei anna np:tä mitata niin sitten maksaa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Toki noi on jokaisen päätettävissä, mutta ainakin täällä neuvolalääkäri tekee sen sisätutkimuksen alle minuutissa. Eihän monikaan asia kivaa ole, mutta ehkä minuutti ihan järkevästä asiasta ei ole liikaa ja kestämätöntä...
Mitä siinä sisätutkimuksessa silloin rv 12 oikein edes tutkitaan? Kohdunsuun tilanteella ei ole oikeastaan mitään merkitystä, koska ei niillä viikoilla äitiä mihinkään lepoonkaan laiteta, raskaus menee kesken jos on mennäkseen. Kohdun kokoa tunnustellaan kai, mutta sikiön koon näkee ultrallakin (jos siis menee np-ultraan).

Suomessa ollaan poikkeuksellisen innokkaita ronkkimaan odottajien alapäätä, monissa muissa maissa turha kohdunsuun tunnusteleminen katsotaan lähinnä riskiksi raskaudelle, sekä infektioiden että turhan mekaanisen ärsytyksen takia.

hahhah
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Toki noi on jokaisen päätettävissä, mutta ainakin täällä neuvolalääkäri tekee sen sisätutkimuksen alle minuutissa. Eihän monikaan asia kivaa ole, mutta ehkä minuutti ihan järkevästä asiasta ei ole liikaa ja kestämätöntä...
Mitä siinä sisätutkimuksessa silloin rv 12 oikein edes tutkitaan? Kohdunsuun tilanteella ei ole oikeastaan mitään merkitystä, koska ei niillä viikoilla äitiä mihinkään lepoonkaan laiteta, raskaus menee kesken jos on mennäkseen. Kohdun kokoa tunnustellaan kai, mutta sikiön koon näkee ultrallakin (jos siis menee np-ultraan).

Suomessa ollaan poikkeuksellisen innokkaita ronkkimaan odottajien alapäätä, monissa muissa maissa turha kohdunsuun tunnusteleminen katsotaan lähinnä riskiksi raskaudelle, sekä infektioiden että turhan mekaanisen ärsytyksen takia.

onko myös esileikit ja seksi turhaa mekaanista ärsytystä ja keskenmenovaara? harva mies sentään käsidesiä käyttää ennen sormetusta, tai kulliaan desinfioi...

typeriä puolusteluja teillä. onhan se nyt ihan kauheeta jos lääkäri sattuu näkemään odottajan toosan!!

Lähinnä sitä, että vastaako kohdun koko ultran/menkkojen mukaan arvioitua raskauden kestoa.

Mulle tehtiin raskaana ollessa ensimmäinen sisätutkimus viikolla 26+ ..täällä päin on sellainen käytäntö sit vissiin, ettei sitä alkuraskauden sisätutkimusta tehdä, kun ei mulle ees ehotettu semmoista.

muru
minulle ei ole tehty alkuraskaudessa neuvolassa koska olen käynyt alkuraskauden ultrassa yksityisellä ja siellä tehdään aina sisätukimus. Hiivan takia tehtiin sisätutkimus rv 20 ihan sen vuoksi että varmistettiin ettei ole mikään tulehdus, koska ovat vaarallisia. nyt keskiraskaudessa tehdään vasta ensimmäinen virallinen sisätutkimus.

Alkuperäinen kirjoittaja hahhah:
typeriä puolusteluja teillä. onhan se nyt ihan kauheeta jos lääkäri sattuu näkemään odottajan toosan!!
a) sisätutkimus sattuu (ainakin meidän neuvolalääkärimme tekemänä ja useimpien TAYSin äitiyspolilääkäreiden tekemänä )

b) sisätutkimus on turha, koska samat asiat voi todeta ultrallakin

Miksi sisätutkimukseen siis pitäisi suostua? Ihan vain muodon vuoksiko?

a) sisätutkimus sattuu (ainakin meidän neuvolalääkärimme tekemänä ja useimpien TAYSin äitiyspolilääkäreiden tekemänä )

mulla oli kohdunsuu lyhentynyt TÄYSIN HUOMAAMATTA rv16, siis ilman ainuttakaan kivuliasta supistusta. heti oli saikkulappu kädessä, ja rv20 pitikin jäädä sairaalaan makaamaan.

mitäs olisi tapahtunut, jos kohdunsuun tilannetta ei olisi katsottu?

taas on pumpulissa eläneet mammat vouhkaamassa jalkojen levittämisestä. niin siveitä ollaan... :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Vastuuton olet kun et halua varmistaa vauvasi hyvinvointia!
Haista huilu! Miun mielestä ei mitään vastuutonta. Ite kävin kaikki mahdolliset tutkimukset, diagnoosi terve vauva ja lopputulos - kohtukuolema rv 40+5 ilman syytä. Eli ei se tutkiminenkaan takaa hyvää lopputulosta!

Alkuperäinen kirjoittaja :
mulla oli kohdunsuu lyhentynyt TÄYSIN HUOMAAMATTA rv16, siis ilman ainuttakaan kivuliasta supistusta. heti oli saikkulappu kädessä, ja rv20 pitikin jäädä sairaalaan makaamaan.

taas on pumpulissa eläneet mammat vouhkaamassa jalkojen levittämisestä. niin siveitä ollaan... :LOL:
On varmasti erittäin harvinaista. Ja missä rutiinitutkimuksessa kävit silloin rv 16? Tässä on ollut puhetta rutiininomaisesti tehtyjen sisätutkimusten turhuudesta, niitähän tehdään n. rv 12, rv 27 ja rv 36. Vai kävitkö itse "levittelemässä jalkojasi" ihan vain huvin vuoksi silloin rv 16, kun se kerran niin kivaa on?

Mulla jos olis noin käynyt, niin se olis sit ollut voi voi...kun ei edes ollut puhettakaan mistään sisätutkimuksista ennen kuin viimeinen raskauskolmennes alkoi. Eikä mulla käynyt mielessäkään että joillekin tehdään niitä jo alku-,ja keskiraskaudessa. Mut eipä tuolla niin väliä näin jälkeen päin..säästyimpähän ronkkimisilta.

On varmasti erittäin harvinaista. Ja missä rutiinitutkimuksessa kävit silloin rv 16? Tässä on ollut puhetta rutiininomaisesti tehtyjen sisätutkimusten turhuudesta, niitähän tehdään n. rv 12, rv 27 ja rv 36. Vai kävitkö itse "levittelemässä jalkojasi" ihan vain huvin vuoksi silloin rv 16, kun se kerran niin kivaa on?

Tätä miekin ihmettelin.. että mikäs rutiinitutkimus noilla viikoilla tehdään? :whistle:

Passepartout
:wave: Täällä EI edes TARJOTA mitään np-ultraa tai rakenneultraa tms!!!! Raskauden alkuvaiheessa th kyllä katsoo ultralla, että kohdussa on sikiö ja niiden lukumäärän, mutta siinä se! Itse on kustannettava kaikki muut tutkimukset, jos haluaa... Verikokeen Down-riskistä saa viikolla 15 jos haluaa... Ja EI OLLA MENTY yksityiselle ultraan...

Yhteistyössä