Olin tänään siellä lääkärineuvolassa..

• Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Mulan:
Apua, miksei joku halua seurata vauvan vointia? Eihän se sisätutkimus niin kivalta tunnu, mutta ei mulle ole tullut mieleenkään kieltäytyä siitä. Siinähän vaan seurataan, että kaikki on hyvin.
Aiotko kuitenkin käydä neuvolassa ihan normaalisti?
Tottakai käyn normaalisti neuvolassa

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Meinaatkos rakenneultraan mennä?
Siitä en tiiä vielä, pojasta olin vaikka np:ssä en ollutkaan
Jospa sun kannattais tässäkin raskaudessa kuitenkin ainakin rakenneultrassa käväistä... Nähtäisiin mahdolliset rakennepoikkeamat esim. sydämessä tai muissa elimisssä ja niihin osattaisiin sitten syntymän jälkeen varautua, mikäli vaativat toimenpiteitä :)

Niin ja tosiaan, selviäisi tuo istukan paikkakin samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Narkissos:
no, onhan se aika kyseenalaista mennä seulontatutkimukseen vain kurkistamaan miltä vauva näyttää ja kieltäytyä siitä seulonnasta, jonka vuoksi kyseinen tutkimus odottajille kustannetaan.
Niin no täällä se ei ole ilmainen jos np:tä ei anna mitata..
eikö oo vai!?outoo, mä oon aina luullu et se on ilmanen, mitattiin niskaturvotus tai ei.Nyt on kyl pakko myöntää et me oltiin np-ultrassa sillä asenteella et ei oltas kyllä turvotus-tiedoilla mitään tehty, eli mentiin vaan "moikkaan" vauvaa.Eiks sua ollenka huoleta ettei esim. vauva ookaan elossa tms. ja haluisit siks mennä ultraan?kuitenki ainaki mulla tuli siihen neuvolakäyntien väliin tosi pitkä aika.

mä sain ihmettelyä kun kävin vaan ultrasa mut en otattanu verikokeita sunmuita sellasia, meillä siis takana pari km ja muutenkin vaikeuksia saada lasta.
Ite en luota noihin verikokeisiin yms, mut ultraan halusin ihan vaan siks että mahdollisuus kaksosiin ti kolmosiin on vahva kun suvussa on molempia.

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
eikö oo vai!?outoo, mä oon aina luullu et se on ilmanen, mitattiin niskaturvotus tai ei.Nyt on kyl pakko myöntää et me oltiin np-ultrassa sillä asenteella et ei oltas kyllä turvotus-tiedoilla mitään tehty, eli mentiin vaan "moikkaan" vauvaa.Eiks sua ollenka huoleta ettei esim. vauva ookaan elossa tms. ja haluisit siks mennä ultraan?kuitenki ainaki mulla tuli siihen neuvolakäyntien väliin tosi pitkä aika.
Ei oo, joutuu sen polimaksun maksaan jos ei anna sitä np:tä mitata.
Mutta 1kk on seuraavaan neuvolaan aikaa ja oikeesti jos niin kurjasti käy että vauvan sydän lakkaa lyömästä niin ei sitä sillä utralla mihkään muuteta...

Eks sää kippuravarvas pääse ees rakenneultraan meneen?
Me päätettiin poikaa odottaessa, että mennään sellaseen ultraan missä nähdään rakenteet. Ja käytiin sitten vielä ylimääräsissä tarkastuttamassa sikiön sydäntä, että onks kaikki ihan kohillaan.
Mä ainakin koin, että niistä ultrista missä me käytiin oli apua, olis ollu kauheeta odottaa synnytykseen asti, että onko se sydän ihan ok, ja tartteisko sille tehdä heti jotain jos ei oo.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Meinaatkos rakenneultraan mennä?
Siitä en tiiä vielä, pojasta olin vaikka np:ssä en ollutkaan
Tähän mä kehottasin menee. Siellä kun tarkastellaan mm. sydäntä ja jos todetaan ongelmia sydämessä, voidaan joutua synnytyspaikka miettiin jo etukäteen, että vauva pääsee sit heti synnyttyään parhaaseen mahdolliseen hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Itse menin myös viikolla 12+ ultraan mutten halunnut mittauttaa niskaturvotusta.
Olin onnekas, sillä sain kätilön kuka suostui tutkimaan kaikki muut paitsi sen niskaturvotuksen (jonka olin vähän aikaisemmin tosin mittauttanut jo yksityisellä ). :)
No tämäpä varsin looginen ratkaisu... :eek: :eek: :eek: Ja syy tähän loogisuuteen oli?

Ei oo, joutuu sen polimaksun maksaan jos ei anna sitä np:tä mitata.
Mutta 1kk on seuraavaan neuvolaan aikaa ja oikeesti jos niin kurjasti käy että vauvan sydän lakkaa lyömästä niin ei sitä sillä utralla mihkään muuteta...
totta sekin...mä nyt oonki sellane ressaaja et ei ois varmaan hermo kestäny oottaa rakenneultraan että ois nähnyt tulokkaan. Mut mitäs sulle muuten, onko vointi ollut ihan ok?

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Itse menin myös viikolla 12+ ultraan mutten halunnut mittauttaa niskaturvotusta.
Olin onnekas, sillä sain kätilön kuka suostui tutkimaan kaikki muut paitsi sen niskaturvotuksen (jonka olin vähän aikaisemmin tosin mittauttanut jo yksityisellä ). :)
No tämäpä varsin looginen ratkaisu... :eek: :eek: :eek: Ja syy tähän loogisuuteen oli?
Henkilökohtainen, laitanko yv:tä?

Lisään vielä, että viimeisessä raskaudessa, en ois menny minäkään pelkkään niskapoimu-ultraan. Odotin siis kaksosia ja monikko-odottajilta ei edes oteta sitä ultraa tukevaa veriseulaa, joten mahdoll. diagnoosi ois sit ollu pelkän turvotuksen varassa. Lisäksi oltiin päätetty, että oli sitä turvotusta tai ei, keskeytystä ei tehdä, eikä mennä mahdoll. lapsivesipunktioonkaan.

Mutta niillä samoilla viikoilla ois pitänyt käydä kuitenkin ultrassa, koska kaksosilta katottiin ovatko mono- vai dikoriaaniset. Niinpä me sit mentiin ultraan ja kaikki katsottiin samalla.

Rakenneultrissa oon käyny joka raskaudessa.

Mä taas haluan kaikki mahdolliset ultrat jos raskaana vielä olen joskus. Ja mut varmaankin halutaan tarkempiin tutkimuksiin, kun on ollut syöpä kaksi kertaa. Likkaa odottaessani olin sairastanut kerran ja jo silloin jouduin tarkempaan syyniin.

Enkelivauvan äiti
Sisätutkimusta noilla viikoilla ei tarvitse tehdä mutta tuota ultrajuttua en ymmärtänyt. Sitä np-mittaa ei tarvitse ottaa, sehän on vapaaehtoinen tutkimus josta jokainen raskaana oleva voi kieltäytyä. Ultrassa näkyy montaa muutakin asiaa niin kuin edellä on esitetty. Minulle itselle tieto vammaisesta lapsesta oli järkytys mutta myös tavallaa helpottava. Saimme tietoa asiasta jo etukäteen ja pystyimme valmistautumaan tulevaan. Sukulaisille kerroimme kuinka asia on ja tiesimme että riskit ovat olemassa. Valitettavasti raskaus päättyi kohtukuolemaan rv 30.

No ei tietenkään tarvitse, kunhan kysyin :)

No ei tietenkään tarvitse, kunhan kysyin :)
Voin kertoa, jos haluat tietää. Loogisuudesta ei sinällään ollut kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Enkelivauvan äiti:
Sisätutkimusta noilla viikoilla ei tarvitse tehdä mutta tuota ultrajuttua en ymmärtänyt. Sitä np-mittaa ei tarvitse ottaa, sehän on vapaaehtoinen tutkimus josta jokainen raskaana oleva voi kieltäytyä. Ultrassa näkyy montaa muutakin asiaa niin kuin edellä on esitetty. Minulle itselle tieto vammaisesta lapsesta oli järkytys mutta myös tavallaa helpottava. Saimme tietoa asiasta jo etukäteen ja pystyimme valmistautumaan tulevaan. Sukulaisille kerroimme kuinka asia on ja tiesimme että riskit ovat olemassa. Valitettavasti raskaus päättyi kohtukuolemaan rv 30.
Valitettavasti esim. meidän "lähisairaalassa" vain jotkut suostuu tekemään ultran ilman turvotuksen mittausta ja toiset ei. Se kai kuuluisi saada ilman turvotuksen mittausta jos niin halutaan, mutta ei se käytännössä aina toteudu. :/

Toki noi on jokaisen päätettävissä, mutta ainakin täällä neuvolalääkäri tekee sen sisätutkimuksen alle minuutissa. Eihän monikaan asia kivaa ole, mutta ehkä minuutti ihan järkevästä asiasta ei ole liikaa ja kestämätöntä...
Tämän raskauden aikana meille on oikeastaan annettu päätösvalta halutaanko jotain tutkimusta vai ei. Niskapoimuakaan ei olisi ollut pakko mitata, mutta miksi olisin kieltäytynyt? Mihinkään verikokeisiin ei haluttu, mutta ultrissa on käyty. Ihan vaan siksi että tiedetään mitä on tulossa. Mutta mikään ei olisi kuitenkaan saanut mua keskeyttämään. Siksi en ihan ymmärrä, miksi jotkut ei anna tutkia ollenkaan. Vauvan takia on hyvä tietää jos jotain onkin pielessä, eihän se kuitenkaan sitä tarkoita että olisi edes mietittävä keskeytystä.

Kippuravarvas
totta sekin...mä nyt oonki sellane ressaaja et ei ois varmaan hermo kestäny oottaa rakenneultraan että ois nähnyt tulokkaan. Mut mitäs sulle muuten, onko vointi ollut ihan ok?
pahoinvointi on onneks loppunut mutta nyt tässä parannellaan flunssaa, 1,5vko:eek:n ei tullut ääntä olleskaan :kieh:
Nyt ääni alkaa olla kunnossa :)
Luultavasti tässäkin raskaudessa mennään siihen rakenneultraan :)

pahoinvointi on onneks loppunut mutta nyt tässä parannellaan flunssaa, 1,5vko:eek:n ei tullut ääntä olleskaan :kieh:
Nyt ääni alkaa olla kunnossa :)
Luultavasti tässäkin raskaudessa mennään siihen rakenneultraan :)
no voi kurjuus!mulla oli se kans oksutauti mut onneks meni ohi jo ja poika vältty kun heti puunailin kaikki paikat.harmitti kun ei päässy pussaileen :D
onneks ei kauaa kestäny sun pahoinvointi, mä jouduin kärvisteleen rv 15 asti.ja oot saanu ääneskin takas nii on helpompaa :D
näätte sit ainakin rakenneultrassa jos oliskin tuplayllätys :)
meillä on aika huomen aamulla, ei olla vaan päästy vielä yhteisymmärrykseen että kysytäänkö sukupuolta vai ei...oon kuullu myös ettei sitä täällä niin herkästi ees kerrottais!

heissan satuinpas sopivasti koneelle. muistan vaan kun tasta oli muutama viikko sitten puhetta talla palstalla. yyta voit laittaa jos sulla on jotain kysyttavaa, mutta ihan kiva ettei laakari saua painostanut sisatutkimukseen. rakenneultrasta sen verran, etta juuri tuo istukan paikka on ihan kiva tsekata etukateen.

Yhteistyössä