Olin tänään siellä lääkärineuvolassa..

• Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti
Kohta neljän äippä
Luin tätä ketjua ihan ihmeissäni ja ihmettelen tosiaan edelleenkin kuinka jotkut voi ihan perustellusti kertoa jättävänsä kaikki noi seurantamahdollisuudet väliin. Siis suomessa on ihan tajuttoman korkeatasoinen neuvolajärjestelmä ja mahdollisuudet ainakin yhteen maksulliseen ultraan on kohta jo kaiketi jokaisella odottajalla äitiyspolilla. Mä en vaan uskaltais jättää noita etuja käyttämättä. Eihän ne neuvolakäynnit mitään eriskummallista tietoa anna, mutta mulle ainakin tärkeintä on se, että kuulen ne sydänäänet ja joku kertoo, että vauvalla ja mulla on kaikki kunnossa. Np-ultra antaa sen verran helpottavaa tietoa, että ylipäätänsä kyseessä on "oikea" raskaus eikä esim. tuulimuna ja kaikki on suht ok sillä hetkellä. Joten en kyllä ymmärrä sua AP. Mut eipä kait tarvikaan.

Karoliina
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Se on mahtavaa, kun eletään maassa, jossa äidin ja lapsen terveyttä valvotaan tarkemmin kuin ehkä missään muualla maailmassa ja jossa myös äiti- ja lapsikuolleisuuden pienuus lienee maailman huippua.

Täällä on sitten mukava jättää käymättä neuvolassa ja tekemättä sisätutkimusta ja antamatta rokotuksia ja mitä vielä, kun ei huvita eikä tunnu siltä ja kun vaan jotenkin se ei ole kivaa.

Sen verran olen maailmalla kiertänyt, että suorastaan hieman vihastuttaa. Suurin osa maailman äideistä olisi onnellisia, jos saisivat edes mikroskooppisen osan kaikesta tästä terveydenhuollosta ja huolehtimisesta osakseen, eikä tarvitsisi kärsiä hoitamattomuuden seurauksista katkerasti.
Juurikin näin!

[/quote]

Kuka on sanonut että niskapoimu-ultran pohjalta pitäisi joku päätös tehdä =) Mä olen aina päättänyt jo etukäteen, että mitä tahansa niskapoimu-ultra kertoo, se ei muuta mitään.[/quote]

Näin juuri.
Ja miten helvetissä se sisätutkimus nyt voi noin paljon ahdistaa?!?! Eikös se nyt kuulu jokaisen naisen normaaleihin kontrolleihin muutenkin kuin raskaana ollessa? Vai etkö käy niissä ollenkaa?! :eek:

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Kohta neljän äippä:
Luin tätä ketjua ihan ihmeissäni ja ihmettelen tosiaan edelleenkin kuinka jotkut voi ihan perustellusti kertoa jättävänsä kaikki noi seurantamahdollisuudet väliin. Siis suomessa on ihan tajuttoman korkeatasoinen neuvolajärjestelmä ja mahdollisuudet ainakin yhteen maksulliseen ultraan on kohta jo kaiketi jokaisella odottajalla äitiyspolilla. Mä en vaan uskaltais jättää noita etuja käyttämättä. Eihän ne neuvolakäynnit mitään eriskummallista tietoa anna, mutta mulle ainakin tärkeintä on se, että kuulen ne sydänäänet ja joku kertoo, että vauvalla ja mulla on kaikki kunnossa. Np-ultra antaa sen verran helpottavaa tietoa, että ylipäätänsä kyseessä on "oikea" raskaus eikä esim. tuulimuna ja kaikki on suht ok sillä hetkellä. Joten en kyllä ymmärrä sua AP. Mut eipä kait tarvikaan.
Siis mä käyn neuvolassa ja tänään kuultiin sydänäänet, että kyllä siellä joku on.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Karoliina:
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Se on mahtavaa, kun eletään maassa, jossa äidin ja lapsen terveyttä valvotaan tarkemmin kuin ehkä missään muualla maailmassa ja jossa myös äiti- ja lapsikuolleisuuden pienuus lienee maailman huippua.

Täällä on sitten mukava jättää käymättä neuvolassa ja tekemättä sisätutkimusta ja antamatta rokotuksia ja mitä vielä, kun ei huvita eikä tunnu siltä ja kun vaan jotenkin se ei ole kivaa.

Sen verran olen maailmalla kiertänyt, että suorastaan hieman vihastuttaa. Suurin osa maailman äideistä olisi onnellisia, jos saisivat edes mikroskooppisen osan kaikesta tästä terveydenhuollosta ja huolehtimisesta osakseen, eikä tarvitsisi kärsiä hoitamattomuuden seurauksista katkerasti.
Juurikin näin!
Järisyttävän iso PEESI =) ja nyt nukkuun

pripel
Miten te jaksatte jankata tätä? Itse tunnen erään äidin, joka on jättänyt paitsi noi ultrat myös neuvolakäynnit väliin, tai kävi niin kauan, että sai ne tukilaput. Sittemmin syntyi terve vauva. Hän perusteli tätä sillä, että on syvässä uskossa ja luottaa siihen, että on korkeemmassa kädessä se, miten käy. Ja mikä mä oon häntä arvostelemaan.

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Kuka on sanonut että niskapoimu-ultran pohjalta pitäisi joku päätös tehdä =) Mä olen aina päättänyt jo etukäteen, että mitä tahansa niskapoimu-ultra kertoo, se ei muuta mitään.[/quote]

Näin juuri.
Ja miten helvetissä se sisätutkimus nyt voi noin paljon ahdistaa?!?! Eikös se nyt kuulu jokaisen naisen normaaleihin kontrolleihin muutenkin kuin raskaana ollessa? Vai etkö käy niissä ollenkaa?! :eek: [/quote]

Kyllä käyn muuten. Ja mä olen jo moneen kertaan kirjottanut että en tiedä mistä tämä johtuu. Ja ehkä se lääkäri olisi edes yrittänyt kääntää mun päätäni jos olisi kokenut että se perkeleen tutkimus olis tarvinnut tehdä, eikö? Oli vaan ihmeissään ja kyseli että koskeeko "kieltoni" koko raskautta.

Alkuperäinen kirjoittaja pripel:
Miten te jaksatte jankata tätä? Itse tunnen erään äidin, joka on jättänyt paitsi noi ultrat myös neuvolakäynnit väliin, tai kävi niin kauan, että sai ne tukilaput. Sittemmin syntyi terve vauva. Hän perusteli tätä sillä, että on syvässä uskossa ja luottaa siihen, että on korkeemmassa kädessä se, miten käy. Ja mikä mä oon häntä arvostelemaan.
Nimenomaan!

Jokainen kantakoon oman lapsensa kohdussa ja käyköön niissä tutkimuksissa missä käy. Sen enempää se ei kenestäkään tee huonoa tai hyvää.

Hyvää yötä! :)

Mulle
on ihan sama, mitä muut raskaudenaikaisen seurannan ja sen myötä mahdollisien kokeiden suhteen tekee, itsepä jokainen kantaa vastuun päätöksistään ja myös elää niiden kanssa lopun elämänsä....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Kerroin vaan oman ratkaisuni ja tiesin että siitä ei pidetä. Mutta minusta on silti omituista että minua verrataan juoppoihin ja narkkareihin ja haukutaan ihan lyttyyn vaan sen takia etten osaa ratkaisuani teitä tyydyttävästi perustella. Mutta näin tein enkä kadu. Saa haukkua ja purkautua jos helpottaa, Eikä minun ratkaisuani tarvitse ymmärtää =)
Se on se nuoruus, vaikka tää nyt varmaan taas teilataan ;) Mutta sunkin mieli voi olla eri sit ku oot elämää "enemmän kokenut" tai se sun lapsi on saamassa lapsia...
Montako lasta pitää kokea, että saa olla samaa mieltä? :whistle:
No juurikin 19 vuotiaalta voi olettaa tuommosta käytöstä, mut monikohan edes hieman iäkkäämpi ja koulutettu nainen jättää seurannat väliin ;)
Niin pitkä ketju etten enää jaksa muistaa mistä seurannoista on kysmys.

En tiedä olenko tarpeeksi iäkäs (31v) tai koulutettu (sairaanhoitaja), mutta olen kyllä valmis jättämään osan noista suomalaisen neuvolajärjestelmän seuloista ja seurannoista väliin. Varsinkin noista alkuraskauteen kuuluvista.

näinpä
Alkuperäinen kirjoittaja Mulle:
on ihan sama, mitä muut raskaudenaikaisen seurannan ja sen myötä mahdollisien kokeiden suhteen tekee, itsepä jokainen kantaa vastuun päätöksistään ja myös elää niiden kanssa lopun elämänsä....
väärin. lapsi kärsii aina eniten äitinsä typeryydestä.

Mulle
Alkuperäinen kirjoittaja näinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja Mulle:
väärin. lapsi kärsii aina eniten äitinsä typeryydestä.
Sä puhut nyt eri asiasta; minä puhuin vastuusta, en siitä, kuka mahdollisesti kärsii äidin tekemän päätöksen takia. Tietysti lapsi voi kärsiä äidin tekemistä (huonoista) päätöksistä, samoin myös esimerkiksi lapsen isä. Vastuu tekemästään päätöksestä kuitenkin on yksin äidin ja hän elää päätöksensä ja siitä johtuvien seurausten kanssa lopun elämänsä.

Minä kävin niskapoimussa (lähinnä kyllä vauvaa moikkaamassa :ashamed: ) ja rakenneultrassa ja juoksin neuvolassa aina kun uuden ajan sain. Ja kun sitten verta rupes vuotamaan lattialle rv 34+2, oli seurauksena ambulanssikyyti (n. 140 km) synnärille. Lapsivedetkin meni ja lääkäri katsoi parhaaksi tehdä hätäsektion. Onneksi vauva oli hengissä ja voi hyvin. Lapsivesien menoon syynä ilmeisesti joku tulehdus, josta minulla ei ollut mitään hajua. Lääkärineuvola olisi ollut parin viikon päästä, joten en tiedä olisiko siellä huomattu, mutta aion kyllä levittää jalkani tarvittaessa vaikka joka kerta kun neuvolassa käyn, kun en koe että niitä tutkimuksia ja mittailuja vain minun kiusakseni tehdään.

js
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Tämä koko asia kuuluu samaan kastiin esim. kotisynnytyksen kanssa.. JOs joku ihan väkisin haluaa vaarantaa (pahimmassa tapauksessa tapattaa) itsensä ja lapsensa niin hittojako se mulla kuuluu... Minä vaan en jaksa sellaista itsekkyyttä ja typeryyttä ymmärtää...
ja hopsis taas. suunniteltu kotisynnytys terveella normaalisynnyttajalla ei ole yhtaan sen vaarallisempi vaihtoehto kuin sairaalasynnytyskaan.

nimim. viimeksi torstaina taas kotisynnytysta hoitamassa B) :wave:

Olisin kuollut neljänteen synnytykseeni ellen olisi ollut sairaalassa. istukka ei irronnut ja menetin kolme litraa verta. Kiireellinen nukutus ja istukan käsin irroittaminen sekä tietenkin lisäveren antaminen pelastivat minut "perusterveen" uudelleensynnyttäjän.

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja hopeapaju:
Minä kävin niskapoimussa (lähinnä kyllä vauvaa moikkaamassa :ashamed: ) ja rakenneultrassa ja juoksin neuvolassa aina kun uuden ajan sain. Ja kun sitten verta rupes vuotamaan lattialle rv 34+2, oli seurauksena ambulanssikyyti (n. 140 km) synnärille. Lapsivedetkin meni ja lääkäri katsoi parhaaksi tehdä hätäsektion. Onneksi vauva oli hengissä ja voi hyvin. Lapsivesien menoon syynä ilmeisesti joku tulehdus, josta minulla ei ollut mitään hajua. Lääkärineuvola olisi ollut parin viikon päästä, joten en tiedä olisiko siellä huomattu, mutta aion kyllä levittää jalkani tarvittaessa vaikka joka kerta kun neuvolassa käyn, kun en koe että niitä tutkimuksia ja mittailuja vain minun kiusakseni tehdään.
No loppuraskaudessa minäkin olen ajatellut antaa tutkia...

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Kuka on sanonut että niskapoimu-ultran pohjalta pitäisi joku päätös tehdä =) Mä olen aina päättänyt jo etukäteen, että mitä tahansa niskapoimu-ultra kertoo, se ei muuta mitään.
Mä en oikein tajunnut tän pointtia :xmas: Mitä järkeä koko niskapoimun mittaamisella edes on, jos se ei vaikuta mitenkään mihinkään?

joku
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Voi voi kun jaksaa vääntää :LOL: Ei ole sen kummempaa syytä, miten se pitää selittää että kelepaa?

Sulla on vara nauraa nyt, kun oli tuuria, että kaikki meni kohdallasi hyvin. Mutta luulenpa, että olisit täällä isoon ääneen liputtamassa kaikkien seurantojen puolesta, jos olisit lapsesi menettänyt.

Yhteistyössä