Oletteko törmänneet vastaavaan (äidin sairastaessa kotihoidontuella)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Olen aikoinaan kotihoidontuella sairastanut ja hoitanut sairaana omat lapsemme ( näin varmaan useimmat tekee ).Hengissä selvisin.Olihan ne päivät raskaita ja otti voimille.Mulle ei tullut mieleenkään, että oisin pyytänyt sairaslomalappua, jotta mies ois voinut jäädä kotiin hoitaan lapsiamme.

Näin. Meillä kyllä mies taisi jokusen vatsatautin olla kotona, kun minä, taapero ja vauva oksentelimme kilpaa. Mutta hän vaan soitti työnantajalle, selvitti tilanteen ja pyysi palkattoman vapaapäivän. Onneksi se järjetyi :)

Kyllä, ymmärrän tämän, että olisin voinut vetää päivät läpi vaikka olisikin ollut raskasta, mutta minun nähdäkseni minulla oli oikeus sairaslomaan, ihan niinkuin työssäkäyvilläkin. Saako siitä jonkun mitalin sitten myöhemmin, että on vaan jaksanut painaa sairaana vaikka olisikin oikeus sairaslomaan, vai miksi te haluatte toimia noin?

Mulla ei ole ollut mitään mitallinkiiltoa silmissä :D Kun on flunssa, niin kyllä sitä saa lapset hoidettua samalla. Ei siinä mielestäni sairaslomia tarvita jos ei flunssaa isommasta asiasta ole kyse.

Yritän nyt sanoa, että tämä ei ollut mikään tavallinen flunssa. Eläissäni ei ole flunssa ollut tällainen, ei edes silloin kun on ollut 40 astetta kuumetta. Pelkäsin jo masussa olevan vauvankin puolesta, jos oisin vaan väkisin koittanut jaksaa.

Ok, ymmärrän.Taisin lukea huonosti kirjoituksesi jos tuolla jo aiemmin mainitsit ettei kyse tavallisesta flunssasta :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija ejk:
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Omppompooa:
:laugh:

Anteeksi :ashamed: Mutta joo enpä sano mitään, hyvä kun asiat sitten selvisi...... :whistle:

Anteeksi, voitko kuitenkin selventää? Tarkoitatko, että ihmisellä joka hoitaa pientä lasta kotona ei ole oikeutta sairastaa?

On. Mutta lastenhoito pitää järjestää muulla tavalla kun miehen työpaikan kustannuksella.

Siis kyseessä kahden päivän loma. ja sekö on kohtuuton silloin jos vaimo sairastaa, ja mies hoitaa lasta, mutta ei silloin jos lapsi sairastaa ja mies hoitaa lasta? En ymmärrä tätä logiikkaa.

No mitä tässä nyt on vaikeeta ymmärtää? Vanhemmalla on lain mukaan oikeus saada vapaata sairaan alle 10v lapsen hoitamiseksi / hoidon järjestämiseksi. Terven lapsen hoitoa varten ei voi saada palkallista lomaa, vaikka äiti sairaana olisikin.

Onko se kahden päivän loma sairasloma? Vai pois esim. vuosilomista? Palkaton?

Väärin. Kyllä siihen lomaan ON oikeus. Perustelu on pakottavat perhesyyt tai jotain sinnepäin. Työnantajasta riippuu, onko palkallista vai ei. :)

Aivan. Mutta palkkaa siltä ajalta ei tarvitse maksaa. Ja oikeasti, miksi pitäisikään?
Ja olen kyllä itsekin sairastanut niin etten ole voinut lasta hoitaa. Siltikin tätä mieltä.

Riippuu työnantajasta maksaako vai ei, miehen työpaikassa muistaakseni kaksi päivää on palkallista tuosssa tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Alkuperäinen kirjoittaja Omppompooa:
:laugh:

Anteeksi :ashamed: Mutta joo enpä sano mitään, hyvä kun asiat sitten selvisi...... :whistle:

Anteeksi, voitko kuitenkin selventää? Tarkoitatko, että ihmisellä joka hoitaa pientä lasta kotona ei ole oikeutta sairastaa?

On. Mutta lastenhoito pitää järjestää muulla tavalla kun miehen työpaikan kustannuksella.

Siis kyseessä kahden päivän loma. ja sekö on kohtuuton silloin jos vaimo sairastaa, ja mies hoitaa lasta, mutta ei silloin jos lapsi sairastaa ja mies hoitaa lasta? En ymmärrä tätä logiikkaa.

No mitä tässä nyt on vaikeeta ymmärtää? Vanhemmalla on lain mukaan oikeus saada vapaata sairaan alle 10v lapsen hoitamiseksi / hoidon järjestämiseksi. Terven lapsen hoitoa varten ei voi saada palkallista lomaa, vaikka äiti sairaana olisikin.

Onko se kahden päivän loma sairasloma? Vai pois esim. vuosilomista? Palkaton?

Väärin. Kyllä siihen lomaan ON oikeus. Perustelu on pakottavat perhesyyt tai jotain sinnepäin. Työnantajasta riippuu, onko palkallista vai ei. :)

Joo, se on just tuo pakottavat perhesyyt, jolloin voi jäädä kotiin hoitamaan lasta, vaikka toinen vanhempi on kht:lla. Ja hoitaminen tässä tapauksessa tarkoittaa ihan lapsen hoitoa, ei sairaan lapsen hoitoa.

Kyllä vapaan työnantaja on velvollinen järjestämään pakottavista perhesyistä, mutta sen ei tarvitse olla palkallista.

Alkuperäinen kirjoittaja Arwen Undomiel:
Valitettavasti hoitajat olivat aivan oikeassa :/
Itse olin todella kipeä ja huonossa kunnosaa odottaesaani kuopusta viime talvena ja miehen oli vaan pakko olla pois töistä. Minulla oli kuumetta lähes 40C ja olin jo kertaalleen pyörtynytkin. Lääkäri sanoi että ainoa mahdollisuus on että ottavat minut osastolle, silloin mies voi saada lomaa.

Olin pöyristynyt tästä ja jälkeenpäin selvittelin asiaa. Kotiäidillä ei tosiaankaan ole mitään mahdollisuutta sairastaa.

Lääkärit kyllä joissain paikoissa kirjoittavat Saikkua kun oikein valittaa mutta työnantajan ei tarvitse tältä ajalta maksaa palkkaa.

Palkanmaksu on asia erikseen, mutta oikeus jäädä hoitamaan lasta kun kht:llä oleva ei pysty, on silti.

http://www.tyomarkkina-avain.fi/cms/index.php?poissaolo-pakottavista-perhesyista

Olen aikoinaan kotihoidontuella sairastanut ja hoitanut sairaana omat lapsemme ( näin varmaan useimmat tekee ).Hengissä selvisin.Olihan ne päivät raskaita ja otti voimille.Mulle ei tullut mieleenkään, että oisin pyytänyt sairaslomalappua, jotta mies ois voinut jäädä kotiin hoitaan lapsiamme.

Näin. Meillä kyllä mies taisi jokusen vatsatautin olla kotona, kun minä, taapero ja vauva oksentelimme kilpaa. Mutta hän vaan soitti työnantajalle, selvitti tilanteen ja pyysi palkattoman vapaapäivän. Onneksi se järjetyi :)

Kyllä, ymmärrän tämän, että olisin voinut vetää päivät läpi vaikka olisikin ollut raskasta, mutta minun nähdäkseni minulla oli oikeus sairaslomaan, ihan niinkuin työssäkäyvilläkin. Saako siitä jonkun mitalin sitten myöhemmin, että on vaan jaksanut painaa sairaana vaikka olisikin oikeus sairaslomaan, vai miksi te haluatte toimia noin?

Mulla ei ole ollut mitään mitallinkiiltoa silmissä :D Kun on flunssa, niin kyllä sitä saa lapset hoidettua samalla. Ei siinä mielestäni sairaslomia tarvita jos ei flunssaa isommasta asiasta ole kyse.

Yritän nyt sanoa, että tämä ei ollut mikään tavallinen flunssa. Eläissäni ei ole flunssa ollut tällainen, ei edes silloin kun on ollut 40 astetta kuumetta. Pelkäsin jo masussa olevan vauvankin puolesta, jos oisin vaan väkisin koittanut jaksaa.

Ok, ymmärrän.Taisin lukea huonosti kirjoituksesi jos tuolla jo aiemmin mainitsit ettei kyse tavallisesta flunssasta :ashamed:

Jos meinaa pyörtyä on kyllä vähän enemmän kuin normiflunssasta kyse... ei kai sinne kukaan väänny sen takia, että on just ja just yli 37 kuumetta ja vähän nuhaa.

Laki ei todellakaan tunne sellaista tilannetta, että töistä pitäisi lasta lähteä hoitamaan muusta syystä kuin jos lapsi sairastuu. Kun lapsi on terve se pitää viedä johonkin hoitopaikkaan. Jos lapsella ei ole hoitopaikkaa, on se vanhempien ongelma, ei työnantajien eikä terveyskeskusten. Ennen vanhaan oli olemassa kodinhoitajat sitä varten, että niitä sai kysyä kotiin hätätilanteissa lapsia hoitamaan. Nykyään kodinhoitajien aika menee vanhusten kanssa, lieneekö enää edes koko kodinhoitajia, vanhuksia hoitavia lähihoitajia kotipalvelussa vaan.. Se, että sua kohdeltiin huonosti on asia erikseen sitten. Ei sairaalassa lääkäri ainakaan kyseenalaista sairaslomatodistuksen tarvetta vaan kirjoittaa sen joskus jopa vain varmuuden vuoksi, Kelaa varten kirjoitetaan mm. lukematon määrä SVA-todistuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Laki ei todellakaan tunne sellaista tilannetta, että töistä pitäisi lasta lähteä hoitamaan muusta syystä kuin jos lapsi sairastuu. Kun lapsi on terve se pitää viedä johonkin hoitopaikkaan. Jos lapsella ei ole hoitopaikkaa, on se vanhempien ongelma, ei työnantajien eikä terveyskeskusten. Ennen vanhaan oli olemassa kodinhoitajat sitä varten, että niitä sai kysyä kotiin hätätilanteissa lapsia hoitamaan. Nykyään kodinhoitajien aika menee vanhusten kanssa, lieneekö enää edes koko kodinhoitajia, vanhuksia hoitavia lähihoitajia kotipalvelussa vaan.. Se, että sua kohdeltiin huonosti on asia erikseen sitten. Ei sairaalassa lääkäri ainakaan kyseenalaista sairaslomatodistuksen tarvetta vaan kirjoittaa sen joskus jopa vain varmuuden vuoksi, Kelaa varten kirjoitetaan mm. lukematon määrä SVA-todistuksia.

Höpö höpö. http://www.erto.fi/tyosuhdeopas/perhevapaat/167-poissaolo-pakottavista-perheyista

Mä oon kyllä niin naiivi, että mun mielestä on ihan itsestään selvyys, että noin kuuluu toimia mitä ap teki! Ja kohtelu minkä sai terkkarilla oli töykeää. Olisi se hullua jos näin olisi, että lomaa ei saisi, jos kotona hoitava vanhempi ei kykenisi lastaan hoitamaan. Heitteillejättö se olisi minusta.

oltiin molemmat samassa työpaikassa jo kymmenen vuotta ja jäin normaalisti äitiyslomalle ja sen jälkeen ilmoittivat että lomauttavat kun työtilanne heikko. Kuitenkin sanoivat että halutessani saan tulla töihin heti kun haluan ja missään nimessä ei irtisanota kun tätä kysyin. Meni muutama kuukausi ja irtisanomislappu kolahti postiluukusta. menin shokkiin ja kävin tästä lääkärillä, mutta mies joutui ottamaan palkatonta päivän vaikka diagnosoivat shokkireaktioksi.. Paska firma..

Meidän työehtosopimuksissa on ainakin sellainen pykälä, että lähiomaisen ollessa vakavasti sairaana voi saada 3 palkallista (sairas)lomapäivää. Mikä sitten on vakava sairaus, lienee eri asia.

Mutta ymmärrän kyllä nyt niiden sairaanhoitajien reaktiot asiaan, kun yleinen kanta näyttää olevan tuo. Toisaalta minusta ei silti ole asiallista sairaanhoitajalta näyttää noin selvästi mitä mieltä asiasta on. Olin tuon tk:ssa käynnin jälkeen aivan paskana, kun jo pelkkä siellä käyminen oli fyysisesti erittäin raskasta ja sitten siellä melkein nauretaan päin naamaa.

Jos meinaa pyörtyä on kyllä vähän enemmän kuin normiflunssasta kyse... ei kai sinne kukaan väänny sen takia, että on just ja just yli 37 kuumetta ja vähän nuhaa.

Monet menee veteläksi jos ihan tavis flunssassa ja valittaa et pyörryttää.Ja tarkoitan nyt et on kunnolla kuumetta, mutta silti porskuttavat.
Omalta osaltani jätän kommentoimisen tähän ettei mene jankkaamiseksi
=)

Höpö höpö. http://www.erto.fi/tyosuhdeopas/perhevapaat/167-poissaolo-pakottavista-perheyista

Toi on sun oma työehtosopimukses, mun työehtosopimus ei ole yhtä lempeä ja itse puhuin laista, joka siis nykyään sallii työntekijän jäädä pois töistä sairaan lapsen hoidon järjestämistä varten enintään kolmeksi päiväksi.

Mutta ymmärrän kyllä nyt niiden sairaanhoitajien reaktiot asiaan, kun yleinen kanta näyttää olevan tuo. Toisaalta minusta ei silti ole asiallista sairaanhoitajalta näyttää noin selvästi mitä mieltä asiasta on. Olin tuon tk:ssa käynnin jälkeen aivan paskana, kun jo pelkkä siellä käyminen oli fyysisesti erittäin raskasta ja sitten siellä melkein nauretaan päin naamaa.

Ne sairaanhoitajat olivat väärässä, samoin monet täällä ketjussa inttävät. :) Suna mä taitaisin tervehdyttyäni mennä vähän lukemaan lakipykäliä tk:hon.

Alkuperäinen kirjoittaja Arwen Undomiel:
Valitettavasti hoitajat olivat aivan oikeassa :/
Itse olin todella kipeä ja huonossa kunnosaa odottaesaani kuopusta viime talvena ja miehen oli vaan pakko olla pois töistä. Minulla oli kuumetta lähes 40C ja olin jo kertaalleen pyörtynytkin. Lääkäri sanoi että ainoa mahdollisuus on että ottavat minut osastolle, silloin mies voi saada lomaa.

Olin pöyristynyt tästä ja jälkeenpäin selvittelin asiaa. Kotiäidillä ei tosiaankaan ole mitään mahdollisuutta sairastaa.

Lääkärit kyllä joissain paikoissa kirjoittavat Saikkua kun oikein valittaa mutta työnantajan ei tarvitse tältä ajalta maksaa palkkaa.

Palkanmaksu on asia erikseen, mutta oikeus jäädä hoitamaan lasta kun kht:llä oleva ei pysty, on silti.

http://www.tyomarkkina-avain.fi/cms/index.php?poissaolo-pakottavista-perhesyista

Oot aivan oikeassa! Meillä sitä ongelmaa ei olekaan ollut etteikö olisi saanut olla pois palkallisesti mutta miten me pärjätään ilman sitä palkkaa olikin ihan toinen juttu :headwall:

Mun mielestä ihan ehdottomasti pitäis olla palkallinen vapaa jos lapsesta huolehtiva vanhempi on niin sairas ettei pysty lastaan hoitamaan.

Joo, hyvin tietämättömiä näyttää ihmiset olevan. Mutta se jos täällä palstalla ei tiedetä, on vähän eri asia kuin ettei tiedä ammattiinsa kuuluvia asioita. Ihan sen takia tulee valittaa, että he tietävät jatkossa.

Toi on sun oma työehtosopimukses, mun työehtosopimus ei ole yhtä lempeä ja itse puhuin laista, joka siis nykyään sallii työntekijän jäädä pois töistä sairaan lapsen hoidon järjestämistä varten enintään kolmeksi päiväksi.

Kyllä tuo on ihan lakiin kirjattu oikeus. TES:stä riippuu onko palkallista vai ei.

En nähnyt tässä linkissä mitään viittausta johonkin lakiin (jos sellaisen lakiviitteen vielä joku löytäisi)? Onko kyse ainoastaan toimihenkilöliitto erton työehtosopimuksessa olevasta pykälästä? Jos näin, niin ei ole edes yleissitova.

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Sairaan vaimon hoitamisvapaata ei vaan ole.

Ei tarkoitus ollut hoitaa sairasta vaimoa vaan tervettä lasta jota kotona hoitava äiti oli estynyt hoitamasta sairautensa takia.

Nimellä pakottava perhesyy on työssäkäyvällä oikeus jäädä kotiin hoitamaan lapsia jos kotiäiti on sairas ja saa sairauslomaa. Sairauslomatodistus vain työnantajalle ja se on sillä selvä. Valtaosa työnantajista ei maksa tuolta ajalta palkkaa, mutta vapaata täytyy antaa, maksimissaan 2viikoksi. Siinä ajassa pitää saada järjestymään lapselle muu hoito (vaikka päiväkodista).

http://www.sak.fi/suomi/redirect.jsp?id=29895&location1=2&lang=fi#Poissaolo_pakottavista_perhesyista

http://www.edilex.fi/kela/fi/lainsaadanto/20010055

"7 §

Poissaolo pakottavista perhesyistä

Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta."

Joten on kyllä enemmän kuin yhden tessin juttu, eikä tuo edes ollut mun tes vaan eka joka tuli googlella esiin.

En nähnyt tässä linkissä mitään viittausta johonkin lakiin (jos sellaisen lakiviitteen vielä joku löytäisi)? Onko kyse ainoastaan toimihenkilöliitto erton työehtosopimuksessa olevasta pykälästä? Jos näin, niin ei ole edes yleissitova.

http://www.edilex.fi/kela/fi/lainsaadanto/20010055

7 §

Poissaolo pakottavista perhesyistä

Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

en jaksa lukee kaikkia kommentteja :S

Mä oon ollu kotihoidontuella ja oon kyllä ymmärtäny että kyllä se laps on hoidettava vaikka sairas olisikin, vain lapsen sairauden takia on mahdollisuus olla toisen vanhemmista kotona ja koska meillä äiti on ollut kotona on isä ollut siis töissä.
Mutta kun mä olin synnytyksen jälkeen sairaalassa kuopuksen kanssa, ei mies saanu olla kotona esikoisen kanssa vaan olisi pitäny olla töissä. tähän tarkoitukseen kyllä sairaalasta kirjoittivat todistuksen mutta sepä ei miehen töissä kelvannut vaan ne otettiin lomapäivistä kauhean metakan kanssa - nyt sitten tehnyt sen jälkeen ylitöitä niin että ei paljon herraa kotona näy jotta sais nuo päivät takaisin - synnytyksestä nyt 3viikkoa, eikä isyyslomiakaan työnantajan puolesta myönnetä :/

Lisäämpäs vielä että kyllä mä olen tämän viikon molempia kipeitä lapsia (2v ja 3vko) itse kipeänä hoitanut eikä oo käyny mielessäkään että mies sais jäädä kotiin... ...tosin eipä siihen työnantajakaan varmaan suostuisi.

Yhteistyössä