Sairaslomakäytännöt lapsen sairastaessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lex
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minkä ikäiset lapset kyseessä? No voisko se mies kattoa sen aamupäivän sitä sairasta lasta vaikkakin yövuoron jälkeen ja sit kun vaimo tulee kotiin niin painus nukkumaan ja yöks töihin?

[QUOTE="Sanna";25573934]Näinpä.

Vuoropäiväkodeissa lapsen vanhemmille annetaan tietty nukkumisaika.

Kumma juttu, että tällaisissa ap:n kaltaisissa tapauksissa kuitenkin pitäisi jaksaa valvoa lähes nukkumatta päivätolkulla.[/QUOTE]

Meillä on lapsen vuoropäiväkodissa, ja täytyy kyllä hattua nostaa että kaikki (jopa kroonisesti sairaan lapsen hoito) on sujunut todella mallikkaasti ja joustavasti.

Positiivista näissä lomittain olevissa vuoroissa on se, että hoitopäiviä tarvitaan loppujen lopuksi aika vähän, 3-4 viikossa.

[QUOTE="vieras";25573967]Minkä ikäiset lapset kyseessä? No voisko se mies kattoa sen aamupäivän sitä sairasta lasta vaikkakin yövuoron jälkeen ja sit kun vaimo tulee kotiin niin painus nukkumaan ja yöks töihin?[/QUOTE]

Lapset ovat 2v ja 6v, palaan töistä viikosta riippuen klo 17:30 tai 20, joten miehelle jäisi "nukkumisaikaa" semmoinen pari tuntia.
Ei todellakaan.

No eiväthän lapset nyt jatkuvasti ole sairaana. Minä kyllä ihan oikeasti olen sitä mieltä, että aikuinen ihminen pärjää tarvittaessa muutaman yön lyhyemmilläkin yöunilla. Ja voihan sitä lisäksi nukkua lapsen kanssa päiväunet. Ei kaikkea pidä kaataa työnantaja niskaan.

Olen myöskin sitä mieltä, että palkalliset lapsenhoitopäivät pitäisi poistaa kokonaan. Palkattomiin pitäisi olla oikeus edelleen ja mielellään vaikka useampaankin kuin neljään. Kelalata voisi sitten saada kotihoidontukea niiltä päiviltä, kun lasta ei ole voinut sairauden takia viedä päivähoitoon. Sen noin 10 €/päivä, mitä kotihoidontukea muutenkin maksetaan.

Jos sä pääset klo 20, niin tuskin ihan hirveen aikasin töihin menet? Ymmärrän kyllä, että tilanne on hankala, mutta ei sen nyt suurena yllätyksenä pitäisi tulla. Ihan oikeinhan tuo miehen työnantaja toimii.

Kyllä meillä on aina ollut tuo, että puolison työaika pitää merkitä ajalta, jolloin itse on ollut kotona hoitamassa lasta.

Onneksi mulla järkevä pomo, käski mua laittamaan kohtaan miehelle päivävuoro, vaikka mies oli ollut yön töissä ja nukkui siis kotona. Pomo sanoi, ettei ole mitään järkeä yötöiden jälkeen alkaa valvomaan ja hoitamaan lasta. Varsinkin kun miehellä oli siinä useampi yö.

Minä voin onneksi olla kotona kolme päivää hoitamassa sairasta lasta ihan vaan omalla ilmoituksella. Sama pätee myös jos sairastan itse. Miehelläni on tiukempaa; jos hän jää kotiin hoitamaan sairasta lasta on hänen pyydettävä päiväkodin johtajalta todistus siitä, että lapsi ei ole ollut hoidossa kyseisenä päivänä.

[QUOTE="vieras";25574038]Minä voin onneksi olla kotona kolme päivää hoitamassa sairasta lasta ihan vaan omalla ilmoituksella. Sama pätee myös jos sairastan itse. Miehelläni on tiukempaa; jos hän jää kotiin hoitamaan sairasta lasta on hänen pyydettävä päiväkodin johtajalta todistus siitä, että lapsi ei ole ollut hoidossa kyseisenä päivänä.[/QUOTE]

Jatkan vielä, että kummallakaan meillä ei kuitenkaan kysellä onko toinen vanhemmista ollut töissä vai ei.

No niin, kysyin tässä ketjussa kysymyksen, johon sain lukuisia hyviä vastauksia.

Jatkamme toimimista kuten tähänkin asti.

Jos haluatte jostakin aiheesta haukkua mua ja miestäni muuten, niin sana on nyt vapaa!:D

Alkuperäinen kirjoittaja Työssäkäynnin iloja;25573672:
Niinhän se on. Jos toinen vanhemmista on kotona, hän hoitaa lapset. Eli yöllä hoidat sinä, päivällä miehesi. Eihän miehesi voi jäädä kotiin silloinkaan sairaan lapsen vuoksi jos sä olet lomalla, tai toisinpäin. Meilläkin edellisessä työpaikassa oli siinä vapaa-anomuksessa sellainen kohta jossa kysyttiin puolison työpaikka ja onko hän ollut töissä ko. aikana.

Koskas se yötyötä tekevä vanhempi nukkuu, jos heti työvuoron perään pitää hoitaa koko päivä lapsia?

Yksi päivä varmaan sujuisikin jotenkin ihmeen kaupalla, mutta mitä jos lapset on sairaana viikon? Isä ei nuku koko viikkoon? Tekee työtä joka yö ja hoitaa sairaita lapsia kaikki päivät?

Huh huh..

[QUOTE="minä";25574017]No eiväthän lapset nyt jatkuvasti ole sairaana. Minä kyllä ihan oikeasti olen sitä mieltä, että aikuinen ihminen pärjää tarvittaessa muutaman yön lyhyemmilläkin yöunilla. Ja voihan sitä lisäksi nukkua lapsen kanssa päiväunet. Ei kaikkea pidä kaataa työnantaja niskaan.

Olen myöskin sitä mieltä, että palkalliset lapsenhoitopäivät pitäisi poistaa kokonaan. Palkattomiin pitäisi olla oikeus edelleen ja mielellään vaikka useampaankin kuin neljään. Kelalata voisi sitten saada kotihoidontukea niiltä päiviltä, kun lasta ei ole voinut sairauden takia viedä päivähoitoon. Sen noin 10 €/päivä, mitä kotihoidontukea muutenkin maksetaan.[/QUOTE]

Peesi.Tämä voisi myös parantaa naisten asemaa työmarkkinoilla. Nykyäänhän varsinkaan pieniin firmoihin ei nuoria naisia monesti haluta palkata juurikin näiden lasten aiheuttamien kustannusten vuoksi.

[QUOTE="vieras";25574031]Kyllä meillä on aina ollut tuo, että puolison työaika pitää merkitä ajalta, jolloin itse on ollut kotona hoitamassa lasta.

Onneksi mulla järkevä pomo, käski mua laittamaan kohtaan miehelle päivävuoro, vaikka mies oli ollut yön töissä ja nukkui siis kotona. Pomo sanoi, ettei ole mitään järkeä yötöiden jälkeen alkaa valvomaan ja hoitamaan lasta. Varsinkin kun miehellä oli siinä useampi yö.[/QUOTE]

Järkevä ja järkevä. Annappas tämmöinen ohjeistus isossa työyksikössä niin alkaa kaatumaan aikamoinen taakka muiden harteille. Ja miten se järkevyys sitten mitataan? Pomosihan toisin sanoen harrastaa valehtelua ja vielä kehoittaa työntekijää siihen. Tes on mielestäni sitä varten, että sen antamien ohjeiden mukaan toimitaan aina. Se on eriasia onko kaikki ohjeet aina järkeviä. Hyvä pomo kuitenkin noudattaa annettuja ohjeita eikä soveltele niitä itse mielenmukaan.

[QUOTE="minä";25574017]No eiväthän lapset nyt jatkuvasti ole sairaana. Minä kyllä ihan oikeasti olen sitä mieltä, että aikuinen ihminen pärjää tarvittaessa muutaman yön lyhyemmilläkin yöunilla. Ja voihan sitä lisäksi nukkua lapsen kanssa päiväunet. Ei kaikkea pidä kaataa työnantaja niskaan.

Olen myöskin sitä mieltä, että palkalliset lapsenhoitopäivät pitäisi poistaa kokonaan. Palkattomiin pitäisi olla oikeus edelleen ja mielellään vaikka useampaankin kuin neljään. Kelalata voisi sitten saada kotihoidontukea niiltä päiviltä, kun lasta ei ole voinut sairauden takia viedä päivähoitoon. Sen noin 10 €/päivä, mitä kotihoidontukea muutenkin maksetaan.[/QUOTE]

Mun mies ajaa taksia. Olishan se hienoa, kun tuolla olis liikenteessä kuski, joka olisi muutaman vuorokauden sisällä nukkunut muutaman tunnin :whistle:

[QUOTE="vieras";25574072]Järkevä ja järkevä. Annappas tämmöinen ohjeistus isossa työyksikössä niin alkaa kaatumaan aikamoinen taakka muiden harteille. Ja miten se järkevyys sitten mitataan? Pomosihan toisin sanoen harrastaa valehtelua ja vielä kehoittaa työntekijää siihen. Tes on mielestäni sitä varten, että sen antamien ohjeiden mukaan toimitaan aina. Se on eriasia onko kaikki ohjeet aina järkeviä. Hyvä pomo kuitenkin noudattaa annettuja ohjeita eikä soveltele niitä itse mielenmukaan.[/QUOTE]
TES on sitä varten, että sen mukaan pitää vähintään toimia. Työnantajalla on kuitenkin oikeus antaa paljon parempiakin työsuhde-etuja kuin mitä TES edellyttää. Ja joissain työpaikoissa niin toimitaankin, koska siten saadaan myös työntekijä sitoutettua työpaikkaan eikä ole niin herkästi vaihtamassa paikkaa, koska sen seurauksena edut voisivat palata takaisin TESin tasolle.

[QUOTE="vieras";25574072]Järkevä ja järkevä. Annappas tämmöinen ohjeistus isossa työyksikössä niin alkaa kaatumaan aikamoinen taakka muiden harteille. Ja miten se järkevyys sitten mitataan? Pomosihan toisin sanoen harrastaa valehtelua ja vielä kehoittaa työntekijää siihen. Tes on mielestäni sitä varten, että sen antamien ohjeiden mukaan toimitaan aina. Se on eriasia onko kaikki ohjeet aina järkeviä. Hyvä pomo kuitenkin noudattaa annettuja ohjeita eikä soveltele niitä itse mielenmukaan.[/QUOTE]

Meillä ON iso työyksikkö. Eihän tuollaisia tilanteita kovin usein tule, eikä kaikkien työntekijöiden puolisot suinkaan tee vuorotyötä. Meidänkin perheessä on tuo tilanne tullut vastaan yhden kerran 15 vuoden aikana. En näkisi silloin kovin pahana tuollaista.

Mun mies ajaa taksia. Olishan se hienoa, kun tuolla olis liikenteessä kuski, joka olisi muutaman vuorokauden sisällä nukkunut muutaman tunnin :whistle:

Ei kukaan ole miestäsi töihin pakottamassa. Ehotettiin vain, että ne lapsenhoitopäivät olis palkattomia. Jännä muuten, miten naiset aina mainostaa , miten vähillä yöunilla on vauva-aika pärjätty, mutta kun miehen valvoa pari yötä, niin jo on kohtuutonta ja mahdotonta.

Höpön löpöä. Työnantaja on yksinkertaisesti inhimillinen jos on noin ohjeistanut. Työpaikoilla pärjätään kyllä vaikka joskus harvoin tuollainen tilanne tulisi eteen. Yötöitä tekee kuitenkin aika harvan puoliso per työyksikkö.

Tuo on sellaista tyypillistä, suomalaista, ylitunnollista 'työpaikka on elämässä jumala' -juttua.. :) Voidaan kutsua myös nipotukseksi. Suntyyppisten ihmisten takia se duunielämä on joskus vmäistä, ei niiden inhimillisten pomojen. :D

[QUOTE="alma";25574154]Ei kukaan ole miestäsi töihin pakottamassa. Ehotettiin vain, että ne lapsenhoitopäivät olis palkattomia. Jännä muuten, miten naiset aina mainostaa , miten vähillä yöunilla on vauva-aika pärjätty, mutta kun miehen valvoa pari yötä, niin jo on kohtuutonta ja mahdotonta.[/QUOTE]

Jaa, en ole koskaan mainostanut. Niillä parin tunnin yöunilla en MISSÄÄN TAPAUKSESSA olisi voinut ajaa koko yötä taksia tai tehdä mitään muutakaan työtä. Hyvä kun pysyin kotona hereillä tarvittavan ajan ja sain lapset ruokittua ja vaipat vaihdettua.

Nimenomaan sen takia koska tiedän mitä se väsymys on kun nukkuu pari tuntia vuorokaudessa, tiedän ettei kenenkään työelämässä pitäisi joutua töihin siinä tilassa.

[QUOTE="alma";25574154]Ei kukaan ole miestäsi töihin pakottamassa. Ehotettiin vain, että ne lapsenhoitopäivät olis palkattomia. Jännä muuten, miten naiset aina mainostaa , miten vähillä yöunilla on vauva-aika pärjätty, mutta kun miehen valvoa pari yötä, niin jo on kohtuutonta ja mahdotonta.[/QUOTE]

Mites sitten niiden kaikkien yksinhuoltajien kävisi, joilla romahtaisi talous joka talvi kun lapset sairastelisi? Taas ei joku pysty näkemään oman elämänpiirinsä ulkopuolelle.

Meinaakko et kela maksaa 3-10v lapsestakin kotihoidontukea ton sun suunnitelman mukaan.??

Niin no, yleensä sillon vauva aikana nainen on lapsen kanssa kotona, eikä mee vielä töihin niiden huonosti valvottujen öiden jälkeen..
Mun mielestä on oikeesti kohtuutonta, että kenenkään pitäs mennä töihin niin ettei nuku vuorokaudesta kun pari tuntia.. Ei se työpanos voi kovin hyvä olla siinä vaiheessa, kun aivot ei enää kunnolla toimi.

Yhteistyössä