oletko valmis lahjottamaan....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
Alkuperäinen kirjoittaja apu:
Oikeesti vähävaraisia ei suomessa ole, koska kaikille taataan perustoimeentulo.

kyllä on kun toimeen tulotuki ei ota huomioon kaikkea. jos vaikka velka kiereessä on tullut konkurssi tai jotain niin niitä asioita ei oteta huomioon ja lasketa että ne laskut on pois tomeentulosta. ihmiselle jää aika vähän käteen.

No tuossa tapauksessa ei ole oikeasti köyhä vaan tyhmä!

jos konkkaan menee ei ole omasta tyhmyydestä kiinni vaan markkinoista!
kukaan ei hae itseään tuohon jamaan tahallaan,mutta hiton hyvä huomata että sulla menee kovaa ja kaikkea on,,niin meilläkin mutta totuutta ei saa unohtaa,,haluan auttaa niitä joilla on vaikeeta,mulla on sydäntä ja munaa siihen....onko sulla??

Kuulehan nyt, mun mies on yrittäjä ja tällähetkellä on siinä kintaalla että kauanko yritys jatkuu, mutta ei saa niin tyhmä olla että kaiken laittaa siihen yritykseen ellei rupee tulosta tulemaan. Eli meille jää säästöt ja omaisuus vaikka yritys menisikin konkkaan ja vielä työkykyinen ihminenkin. Ja se mitä firman konkassa tulisi takkiin itselle on laskettu jo siinä vaiheessa kun velkaa on otettu että mitä sitten? Eli osaa omaisuutta pitäisi myydä tai sitten palkasta maksaa, mutta ei niin tyhmä yrittäjä saa olla että kaiken menettää.

aivan,tuossa oli se mun pointti =) mutta jos huonosti käy niin....se on siinä!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mä oon lahjoittanutkin ylimääräisiä kamoja, ja ilahduttanut pienimuotoisesti jotain lasta monena jouluna. Mä koen että mulla on vara siihen, vaikka meidän perheen tulot onkin virallisen köyhyysrajan alapuolella.

olet ihana :hug:

HEipä hei! Me olemme köyhiä emmekä saaneet valitettavasti sitä joulumielikorttia. Jos siis tiedät tuttavapiirissäsi jonkun työtön/opiskelija tms. perheen, kysy ihan rehellisesti että onko tiukkaa näin opiskelijana/työttömänä/eläkeläisenä joulunaika? Ja jos hän vastaa myönteisesti niin auttakaa heitä/meitä ihmeessä. Aivan ihana lahja olisi. Itsekin autoin silloin kun meillä ei vielä ollut tämä tilanne. Nyt jos joku tulisi ja haluaisi auttaa... tuntuisi niin hyvältä! Sossu ei meitä auta, koska mieheni tienaa "liikaa" kesäisin.

:hug: muuta en osaa sanoa....

Kiitos halista ! Noinkin voi ilahduttaa :D Haluan vielä lisätä, että meidän perheemme voi tällä hetkellä ok, saimme yllättävän avun jouluksi.

kuules Anu :) olen itse ollut aikoinaan opiskeleva yh joka haki toimeentulotukea,,sain kaiken maailman tuet...mutta ei mulla ollut varaa nettiin,,ja tiukkaa oli maidosta ja leivästä ihan kaikesta..tiedän mitä se elämä on,,siksi haluan laitoin tämän aloitteen että saisin auttaa niitä lapsiperheitä joilla on vaikeeta,mua ei kiinnosta juopot tai muut muut vastaavat..
minä en ole öky nytkään mutta taatusti voin tehdä muutaman perheen onneliseks esim joulusta mun tuloilla,,lapsia ne on köyhilläkin jotka uskoo pukkiin ja toivovat yhtä juttua lahjaksi mutta vanhemmilla ei ole varaa sitä ostaa....

Kun ei nämä aloitteet, joista tulee ilmi, että aloittaja tasan tietää miten asiat on, niin menesty kovin hyvin, kun ei ne asiat koskaan yksiselitteisiä ole. Onneksi koulun puolesta tulee muutaman euron netti, muuten ei nykyään opiskelu edes onnistu, kun tenttimateriaalikin on netissä ja tehtävät! Tämä netti on työpaikan, johon onneksi pääsin nyt tässä kuussa, mutta olempa sitten myös jouluna töissä..pakko olla, kun ei oikeasti opintotuella ja lainalla pärjää. Tiedän, että yksinhuoltajia oikeasti ainakin meidän kunnassamme tuetaan hyvin, monenlaista apua tarjolla, mutta muuten raskasta kylläkin.. Meillä ei ole rahaa jouluksi piste. Ei lasten lahjoihin eikä jouluherkkuihin. Emme saa apua, kun mies on työssä, mutta palkka menee peruslaskuihin.

Itse opiskelen diakonissaksi: siksi että jonakin päivänä voin itse autta toisia. Haluan oikeasti auttaa myös niitä, jotka ovat itse tilanteensa saaneet huonoksi, kuten juopot: heistä kukaan ei oikeasti välitä: kyllä hekin ihmisiä ovat ja kiitollisia ihan pienestäkin. heitäkin on moneen junaan. Mutta yksi asia yhdistää: kukaan ei lapsena päättänyt ryhtyä aikuisena juopoksi. he kantavat oikeasti harteillaan raskasta taakkaa ollessaan kaikkien sylkykuppina: mutta totuus on tämä: jonkun on oltava meitä alempana, jotta saamme kokea olevamme parempia.

Haluan keskustella tästä ihan järkevästi ja pidän mielipiteiden vaihdosta. joten, ethän suutu, kun olen näin suorasanainen : )

Aivan jos huonosti käy ja on koko omaisuutensa siihen laittanut niin ei voi kuin kurkata peillin ja sanoa että olenpä minä tyhmä ja mennä töihin.

:headwall: sä olet!!!!!! tuolla ajattelu mallilla!!!![/quot

Juu mutta olen itsekin toiminut yrittäjänä ja ymmärtänyt lopettaa ennenkuin kaikki on mennyt, pakkoko sitä on ihan oikeasti kaikki paasata kaivoon menemään??? Olen pahoillani jos sinä et ole ymmärtänyt ajoissa lopettaa leikkiä!

HEipä hei! Me olemme köyhiä emmekä saaneet valitettavasti sitä joulumielikorttia. Jos siis tiedät tuttavapiirissäsi jonkun työtön/opiskelija tms. perheen, kysy ihan rehellisesti että onko tiukkaa näin opiskelijana/työttömänä/eläkeläisenä joulunaika? Ja jos hän vastaa myönteisesti niin auttakaa heitä/meitä ihmeessä. Aivan ihana lahja olisi. Itsekin autoin silloin kun meillä ei vielä ollut tämä tilanne. Nyt jos joku tulisi ja haluaisi auttaa... tuntuisi niin hyvältä! Sossu ei meitä auta, koska mieheni tienaa "liikaa" kesäisin.

:hug: muuta en osaa sanoa....

Kiitos halista ! Noinkin voi ilahduttaa :D Haluan vielä lisätä, että meidän perheemme voi tällä hetkellä ok, saimme yllättävän avun jouluksi.

ihanaa!!! oikeesti!!!,me mennään kauppaan ja ostetaan mitä halutaan ajattelematta muita,,,minusta on oikeesti todella ihanaa että se joka apua tarvii niin saa sitä :) tuli se apu mistä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Anu:
kuules Anu :) olen itse ollut aikoinaan opiskeleva yh joka haki toimeentulotukea,,sain kaiken maailman tuet...mutta ei mulla ollut varaa nettiin,,ja tiukkaa oli maidosta ja leivästä ihan kaikesta..tiedän mitä se elämä on,,siksi haluan laitoin tämän aloitteen että saisin auttaa niitä lapsiperheitä joilla on vaikeeta,mua ei kiinnosta juopot tai muut muut vastaavat..
minä en ole öky nytkään mutta taatusti voin tehdä muutaman perheen onneliseks esim joulusta mun tuloilla,,lapsia ne on köyhilläkin jotka uskoo pukkiin ja toivovat yhtä juttua lahjaksi mutta vanhemmilla ei ole varaa sitä ostaa....

Kun ei nämä aloitteet, joista tulee ilmi, että aloittaja tasan tietää miten asiat on, niin menesty kovin hyvin, kun ei ne asiat koskaan yksiselitteisiä ole. Onneksi koulun puolesta tulee muutaman euron netti, muuten ei nykyään opiskelu edes onnistu, kun tenttimateriaalikin on netissä ja tehtävät! Tämä netti on työpaikan, johon onneksi pääsin nyt tässä kuussa, mutta olempa sitten myös jouluna töissä..pakko olla, kun ei oikeasti opintotuella ja lainalla pärjää. Tiedän, että yksinhuoltajia oikeasti ainakin meidän kunnassamme tuetaan hyvin, monenlaista apua tarjolla, mutta muuten raskasta kylläkin.. Meillä ei ole rahaa jouluksi piste. Ei lasten lahjoihin eikä jouluherkkuihin. Emme saa apua, kun mies on työssä, mutta palkka menee peruslaskuihin.

Itse opiskelen diakonissaksi: siksi että jonakin päivänä voin itse autta toisia. Haluan oikeasti auttaa myös niitä, jotka ovat itse tilanteensa saaneet huonoksi, kuten juopot: heistä kukaan ei oikeasti välitä: kyllä hekin ihmisiä ovat ja kiitollisia ihan pienestäkin. heitäkin on moneen junaan. Mutta yksi asia yhdistää: kukaan ei lapsena päättänyt ryhtyä aikuisena juopoksi. he kantavat oikeasti harteillaan raskasta taakkaa ollessaan kaikkien sylkykuppina: mutta totuus on tämä: jonkun on oltava meitä alempana, jotta saamme kokea olevamme parempia.

Haluan keskustella tästä ihan järkevästi ja pidän mielipiteiden vaihdosta. joten, ethän suutu, kun olen näin suorasanainen : )

voi en suutu :) niin olen minäkin suora sanainen ja toi kohta minkä lihavoin on totta!!!!!!

voi en suutu :) niin olen minäkin suora sanainen ja toi kohta minkä lihavoin on totta!!!!!!

Ks. lihavoitu kohta..juu, olin työharjoittelussa taannoin oman seurakunnan diakoniatyössä ja sinne kävelivät nämä kylän juopot. Eri näkökulma syntyi kun he puhuivat asiallisesti taustoistaan ja itsestään. kyllä he haluaisivat olla jotainmuuta, mutta varmasti todella vaikeaa enää pohjalta päästä takaisin ylös. ongelmat moninaisia.

En tiedä, kun tuttavapiirissämme on useita yh-äitejä: heillä valtavasti jouluostoksia, käyvät ihan shoppailemassa huonekalujakin..lapsille uusimmat vempelleet ja sossu antaa aina uusiin vaatteisiin rahaa..He ovat minuakin kykyneet mukaan ostoksille useasti ja kun sanon, ettei ole rahaa he eivät voi uskoa. Kun meillä tosiaan toinen töissä, ei meitä katsota avun tarvitsijoiksi ja kirppiksiltä vaatteemme katselemmekin. Nyt tosin oli minun mummoni ihana ja osti syntymäpäivälahjaksi molemmille lapsillemme talvipuvut : ) Tosin olen huomannut, että tämä opiskelu; itsensä kehittämien, tuo erilaista henkistä pääomaa, mitä ei oikein näillä nuorilla yh-äideillä ole..mitäs luulet? heillä henkinen jaksaminen tuntuu olevan se suurimman rahattomuuden aiheuttaja, vaikka tosin ei sitä tukea ihan hirveitä saa ja jatkuvat sossun kontroloinnin alla on elettävä.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mä oon lahjoittanutkin ylimääräisiä kamoja, ja ilahduttanut pienimuotoisesti jotain lasta monena jouluna. Mä koen että mulla on vara siihen, vaikka meidän perheen tulot onkin virallisen köyhyysrajan alapuolella.

olet ihana :hug:
No en mä siitä ihanuudesta tiedä. :) Mutta, olen itse ollut joskus todella tiukassa tilanteessa, ja silloin sain apua itse. On ihan kohtuullista, että mä laitan hyvän kiertämään, kun kerran pystyn. :)

Ks. lihavoitu kohta..juu, olin työharjoittelussa taannoin oman seurakunnan diakoniatyössä ja sinne kävelivät nämä kylän juopot. Eri näkökulma syntyi kun he puhuivat asiallisesti taustoistaan ja itsestään. kyllä he haluaisivat olla jotainmuuta, mutta varmasti todella vaikeaa enää pohjalta päästä takaisin ylös. ongelmat moninaisia.

En tiedä, kun tuttavapiirissämme on useita yh-äitejä: heillä valtavasti jouluostoksia, käyvät ihan shoppailemassa huonekalujakin..lapsille uusimmat vempelleet ja sossu antaa aina uusiin vaatteisiin rahaa..He ovat minuakin kykyneet mukaan ostoksille useasti ja kun sanon, ettei ole rahaa he eivät voi uskoa. Kun meillä tosiaan toinen töissä, ei meitä katsota avun tarvitsijoiksi ja kirppiksiltä vaatteemme katselemmekin. Nyt tosin oli minun mummoni ihana ja osti syntymäpäivälahjaksi molemmille lapsillemme talvipuvut : ) Tosin olen huomannut, että tämä opiskelu; itsensä kehittämien, tuo erilaista henkistä pääomaa, mitä ei oikein näillä nuorilla yh-äideillä ole..mitäs luulet? heillä henkinen jaksaminen tuntuu olevan se suurimman rahattomuuden aiheuttaja, vaikka tosin ei sitä tukea ihan hirveitä saa ja jatkuvat sossun kontroloinnin alla on elettävä.

Mihin teillä rahat kuluu?

Sillä te joko
1. Saatte enemmän rahaa, kuin tuttava YH:t
2. saatte saman verran, kuin tuttavanne.

Koska:
Toimeentulotuessa lasketaan perusosa ja kaikille se perusosa on sama.
Eli:
lasketaan, että tuttavallasi on kaksi lasta.
Hänellä perusosan ulkopuolelle kuuluvina menoina kuukausittain on
vuokra 600?
sähkö 40?
Lääkelasku 40?
Sairaalamaksut 50? (yläkanttiin laskettuna)

yht. 730?

Tuloina hänellä on:
Lapsilisä 302? (olettaen, että miestä ei asu heidän taloudessaan)
Kotihoidontuki ja sisaruslisä n. 450? (olettaen, että on kahden alle 3-vuotiaan lapsen kanssa kotona)
asumistuki n. 470?
elatustuki 260 (kunnan minimi kahdesta lapsesta yhteensä)

Tämän perheen perusosat ovat nämä:
Äiti 399,10?
1. lapsi 251,43
2. lapsi 231,48

Eli edellä mainituilla tuloilla ja menoilla perhe on oikeutettu n. 130? arvoiseen toimeentulotukeen kuukausittain.

perheen tulot ovat
1482?/kk
ja perheen menot ovat 1612,01? (perusosat lasketaan tähän)

JOTEN pitkän sepustuksen jälkeen totean, että mitä ilmeisimmin te saatte kuukausittain rahaa enemmän, kuin tuon 1600?
Jos teillä ei ole paljon lainoja ja muita "turhia" menoja, niin kaikella järjellä ajateltuna myös sinulla olisi varaa lähteä ystäviesi kanssa shoppaileen.

Korjaa jos olen laskenut kaiken päin mäntyä =)
Hyvän oppaan löydät täältä:
http://www.tampere.fi/sosiaalipalvelut/toimeentulotuki/toimeentulotukilaskuri/index.html
Mistä pystyt laskemaan aika helposti paljonko ystäväsi saa kuukaudessa sossusta (jos tiedät hänen vuokransa) ja paljon hän saa muita valtion etuuksia.

Jos sinun ja miehesi kuukausitulot jää suhteessa menoihin reilusti alakanttiin, niin laske tuolta sivustolta, että oletko sinä oikeutettu tt-tukeen. Jos olet, nosta rahat, ja lähde itsekin shoppailemaan yh kavereidesi kanssa
:flower:

(olen väsynyt, silmät kierossa laskelman tein, joten en takaa virheettömyyttä)

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:

Mihin teillä rahat kuluu?

Sillä te joko
1. Saatte enemmän rahaa, kuin tuttava YH:t
2. saatte saman verran, kuin tuttavanne.

Koska:
Toimeentulotuessa lasketaan perusosa ja kaikille se perusosa on sama.
Eli:
lasketaan, että tuttavallasi on kaksi lasta.
Hänellä perusosan ulkopuolelle kuuluvina menoina kuukausittain on
vuokra 600?
sähkö 40?
Lääkelasku 40?
Sairaalamaksut 50? (yläkanttiin laskettuna)

yht. 730?

Tuloina hänellä on:
Lapsilisä 302? (olettaen, että miestä ei asu heidän taloudessaan)
Kotihoidontuki ja sisaruslisä n. 450? (olettaen, että on kahden alle 3-vuotiaan lapsen kanssa kotona)
asumistuki n. 470?
elatustuki 260 (kunnan minimi kahdesta lapsesta yhteensä)

Tämän perheen perusosat ovat nämä:
Äiti 399,10?
1. lapsi 251,43
2. lapsi 231,48

Eli edellä mainituilla tuloilla ja menoilla perhe on oikeutettu n. 130? arvoiseen toimeentulotukeen kuukausittain.

perheen tulot ovat
1482?/kk
ja perheen menot ovat 1612,01? (perusosat lasketaan tähän)

JOTEN pitkän sepustuksen jälkeen totean, että mitä ilmeisimmin te saatte kuukausittain rahaa enemmän, kuin tuon 1600?
Jos teillä ei ole paljon lainoja ja muita "turhia" menoja, niin kaikella järjellä ajateltuna myös sinulla olisi varaa lähteä ystäviesi kanssa shoppaileen.

Korjaa jos olen laskenut kaiken päin mäntyä =)
Hyvän oppaan löydät täältä:
http://www.tampere.fi/sosiaalipalvelut/toimeentulotuki/toimeentulotukilaskuri/index.html
Mistä pystyt laskemaan aika helposti paljonko ystäväsi saa kuukaudessa sossusta (jos tiedät hänen vuokransa) ja paljon hän saa muita valtion etuuksia.

Jos sinun ja miehesi kuukausitulot jää suhteessa menoihin reilusti alakanttiin, niin laske tuolta sivustolta, että oletko sinä oikeutettu tt-tukeen. Jos olet, nosta rahat, ja lähde itsekin shoppailemaan yh kavereidesi kanssa
:flower:

(olen väsynyt, silmät kierossa laskelman tein, joten en takaa virheettömyyttä)

Ehkä me sitten elämme niin rehvakkaasti, mutta totta joka sana jota kirjoitin. Asumme täällä syrjäkylällä, joten pelkästään työ-ja koulumatkoihin menee 300e kuukausi ja autoon menee varmasti kuukausittain 150e, jos jaetaan kaikki mahdolliset kulut kuukausittain. auto on tietty rahoitettu lainalla, josta 80e/kuussa. Asunto on oma, vaikka pikku kaksio (halvempaa kuin vuokra!), josta 400e lainaan (korot. 298?), vesi 20e, netti (pakollinen kouluni vuoksi) 30e/kk, lapset tällä hetkellä yksityisellä, koska kunnan paikat täynnä: 230e/kk. Tässäpä nämä, jotka eivät kuulu meidän kunnan tomeentulotuen hakemiseen...

Ja kyllä on pakko olla molemmilla puhelimet, joista yht. 50-60e laskua. Sähkö 120e/kk, yhtiövastike 100e/kk, terveydenhoitomaksut n.20e/kk.

ja kun tässä kuussa on maksettu autoverot +dieselivero ja vakuutukset niin ei jää mitään. säästäminen näihin laskuihin mahdotonta, jos joka kuukausi menee tiukille.

Ehkä me sitten elämme niin rehvakkaasti, mutta totta joka sana jota kirjoitin. Asumme täällä syrjäkylällä, joten pelkästään työ-ja koulumatkoihin menee 300e kuukausi ja autoon menee varmasti kuukausittain 150e, jos jaetaan kaikki mahdolliset kulut kuukausittain. auto on tietty rahoitettu lainalla, josta 80e/kuussa. Asunto on oma, vaikka pikku kaksio (halvempaa kuin vuokra!), josta 400e lainaan (korot. 298?), vesi 20e, netti (pakollinen kouluni vuoksi) 30e/kk, lapset tällä hetkellä yksityisellä, koska kunnan paikat täynnä: 230e/kk. Tässäpä nämä, jotka eivät kuulu meidän kunnan tomeentulotuen hakemiseen...

Ja kyllä on pakko olla molemmilla puhelimet, joista yht. 50-60e laskua. Sähkö 120e/kk, yhtiövastike 100e/kk, terveydenhoitomaksut n.20e/kk.

ja kun tässä kuussa on maksettu autoverot +dieselivero ja vakuutukset niin ei jää mitään. säästäminen näihin laskuihin mahdotonta, jos joka kuukausi menee tiukille.

No sitten voi sanoa, että omilla elämänvalinnoillaan voi vaikuttaa, että onko yh, toimeentulotukiasiakas ilman omaa asuntoa, autoa, työ ja koulumatkoja, sekä pitää lapset kotonaan.

Puhelin, netti ym. laskut varmasti jokainen yh joutuu maksamaan.

Uskon, että olet silti tyytyväisempi elämääsi, sillä sinullahan on jotain "omaakin" (tai no vielä pankin omaa, mutta ymmärrät pointin).

Olen tosiaan pahoillani, että teillä on rahat noin tiukilla, mutta valitettavasti joudun myös toteamaan, että omilla valinnoillanne olette tuollaiseen tilanteeseen joutuneet :(

Helppoa olisi todeta, että muuttakaa muualle, vuokralle, lapset kotiin (siis alle kouluikäiset, kenties alle kolmivuotiaatkin?) jne. mutta eihän siinä mitään järkeä olisi.
Te sentään nyt kituuttamalla turvaatte joko lastenne tai lastenlastenne elämän. On jättää jotain perintöäkin, toisin kuin pitkäaikaisilla toimeentulotukiasiakkailla.

Valintoja valintoja. Mutta karsimalla jostain muualta, sitä rahaa jää johonkin muuhun :)

[/quote]

Miksi työ ja koulumatkat ei kuulu? Entä lastenhoitomaksut? noista lainoista sun muista en tiedä mutta kyllä nuo kaksi edellä mainittua ainakin hesassa lasketaan toimeentulotuen piiriin, eipä sillä, en minäkään sitä apua silloin sossusta saanut kun hain mutta nuo kuitenkin kuului siihen... On siitä kyl jo kohta kaks vuotta ku siel kävin joten on tietty voinu muuttua mutta kuitenkin..

Enkä mä yhtään ihmettele jos on tiukkaa jos toinen opiskelee, sillä ei mulle opiskelu tule kuuloonkaan koska ei selvittäisi kaikista laskuista mitenkään, vaikka mies töissä, tosin sillä on kyllä ystävänään ulosottomies joten siinä aika pitkälti se syy, mutta ei tullut mieleen ekana kysyä ukolta ku tavattiin :"ethän ole nuoruudessas tehnyt mitään hölmöilyjä joista me naimisissa olessamme sit yhdessä kärsimme"? Elämä on...

Ihmiset määrittelevät niin eri tavalla köyhyyden. Se mikä minusta on köyhä on varmaan jonkin muun mielestä "rikas".

kyllä varmasti määrittelee. me varmaan miehen ja tulevan vauvan kanssa ollaan yleisten määrittelyjen mukaan pienituloinen perhe, mutta me ei koeta itteemme köyhiksi.

ei se mua silti haittaa, että tukia voi saada, vaikkei me olla itte niitä paljon haettukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninnuli:

Miksi työ ja koulumatkat ei kuulu? Entä lastenhoitomaksut? noista lainoista sun muista en tiedä mutta kyllä nuo kaksi edellä mainittua ainakin hesassa lasketaan toimeentulotuen piiriin, eipä sillä, en minäkään sitä apua silloin sossusta saanut kun hain mutta nuo kuitenkin kuului siihen... On siitä kyl jo kohta kaks vuotta ku siel kävin joten on tietty voinu muuttua mutta kuitenkin..

Enkä mä yhtään ihmettele jos on tiukkaa jos toinen opiskelee, sillä ei mulle opiskelu tule kuuloonkaan koska ei selvittäisi kaikista laskuista mitenkään, vaikka mies töissä, tosin sillä on kyllä ystävänään ulosottomies joten siinä aika pitkälti se syy, mutta ei tullut mieleen ekana kysyä ukolta ku tavattiin :"ethän ole nuoruudessas tehnyt mitään hölmöilyjä joista me naimisissa olessamme sit yhdessä kärsimme"? Elämä on...[/quote]

En tiedä..kuulemma pitäisi olla kunnan hoitopaikka, mutta tilanteeseen ei näy vaikuttavan, ettei niitä saa. Työstä ja koulmatkasta korvataan reilu 100?,vaikkei mies edes pääsisi työpaikan liepeille bussilla..asuntomenoista korot lasketaan menoiksi. Mutta: en kyllä vaihtais kotiäiti-työttömyysyhdistelmään, sillä se ei vie asiaa yhtään eteenpäin. ei kerry eläkkeitä tulevaisuudessakaan tms. kuitenkin opiskelun kautta saan työnpaikan. mutta jouluksi olsin toivonut hieman joulurahaa, vähän juhlaruokaan ja lapsille lahjat ( tytölle luistimet ja pojalle tukki-rekka.).

Ihmiset määrittelevät niin eri tavalla köyhyyden. Se mikä minusta on köyhä on varmaan jonkin muun mielestä "rikas".

minä katson köyhäksi sellaisen perheen jolla ei ole mitään,,esim vaikka että perhe 5hölöö jokaisella kaksi vaate kertaa,ei mitään kodin elektroniikkaa,ehkä telkka,kahvinkeitin ja yksi puhelin....
niillä ei ole tuloina kuin lapsinlisät,minimi työppärikorvaus tai sairasp.raha,toimeentulotuki ja muut avustukset mitkä kuuluu...niillä ei ole varaa ostaa lehtiä tai oikeestaan mitään ylimäärästä muuta kuin perus tarvikkeet ja leivän päälinen valitaan,juustoa vai leikkelettä ei molempia...

Yhteistyössä