Alkuperäinen kirjoittaja Anu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
Alkuperäinen kirjoittaja Anu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
kuules Anu

olen itse ollut aikoinaan opiskeleva yh joka haki toimeentulotukea,,sain kaiken maailman tuet...mutta ei mulla ollut varaa nettiin,,ja tiukkaa oli maidosta ja leivästä ihan kaikesta..tiedän mitä se elämä on,,siksi haluan laitoin tämän aloitteen että saisin auttaa niitä lapsiperheitä joilla on vaikeeta,mua ei kiinnosta juopot tai muut muut vastaavat..
minä en ole öky nytkään mutta taatusti voin tehdä muutaman perheen onneliseks esim joulusta mun tuloilla,,lapsia ne on köyhilläkin jotka uskoo pukkiin ja toivovat yhtä juttua lahjaksi mutta vanhemmilla ei ole varaa sitä ostaa....
Kun ei nämä aloitteet, joista tulee ilmi, että aloittaja tasan tietää miten asiat on, niin menesty kovin hyvin, kun ei ne asiat koskaan yksiselitteisiä ole. Onneksi koulun puolesta tulee muutaman euron netti, muuten ei nykyään opiskelu edes onnistu, kun tenttimateriaalikin on netissä ja tehtävät! Tämä netti on työpaikan, johon onneksi pääsin nyt tässä kuussa, mutta olempa sitten myös jouluna töissä..pakko olla, kun ei oikeasti opintotuella ja lainalla pärjää. Tiedän, että yksinhuoltajia oikeasti ainakin meidän kunnassamme tuetaan hyvin, monenlaista apua tarjolla, mutta muuten raskasta kylläkin.. Meillä ei ole rahaa jouluksi piste. Ei lasten lahjoihin eikä jouluherkkuihin. Emme saa apua, kun mies on työssä, mutta palkka menee peruslaskuihin.
Itse opiskelen diakonissaksi: siksi että jonakin päivänä voin itse autta toisia. Haluan oikeasti auttaa myös niitä, jotka ovat itse tilanteensa saaneet huonoksi, kuten juopot: heistä kukaan ei oikeasti välitä:
kyllä hekin ihmisiä ovat ja kiitollisia ihan pienestäkin. heitäkin on moneen junaan. Mutta yksi asia yhdistää: kukaan ei lapsena päättänyt ryhtyä aikuisena juopoksi. he kantavat oikeasti harteillaan raskasta taakkaa ollessaan kaikkien sylkykuppina: mutta totuus on tämä: jonkun on oltava meitä alempana, jotta saamme kokea olevamme parempia.
Haluan keskustella tästä ihan järkevästi ja pidän mielipiteiden vaihdosta. joten, ethän suutu, kun olen näin suorasanainen : )
voi en suutu

niin olen minäkin suora sanainen ja toi kohta minkä lihavoin on totta!!!!!!
Ks. lihavoitu kohta..juu, olin työharjoittelussa taannoin oman seurakunnan diakoniatyössä ja sinne kävelivät nämä kylän juopot. Eri näkökulma syntyi kun he puhuivat asiallisesti taustoistaan ja itsestään. kyllä he haluaisivat olla jotainmuuta, mutta varmasti todella vaikeaa enää pohjalta päästä takaisin ylös. ongelmat moninaisia.
En tiedä, kun tuttavapiirissämme on useita yh-äitejä: heillä valtavasti jouluostoksia, käyvät ihan shoppailemassa huonekalujakin..lapsille uusimmat vempelleet ja sossu antaa aina uusiin vaatteisiin rahaa..He ovat minuakin kykyneet mukaan ostoksille useasti ja kun sanon, ettei ole rahaa he eivät voi uskoa. Kun meillä tosiaan toinen töissä, ei meitä katsota avun tarvitsijoiksi ja kirppiksiltä vaatteemme katselemmekin. Nyt tosin oli minun mummoni ihana ja osti syntymäpäivälahjaksi molemmille lapsillemme talvipuvut : ) Tosin olen huomannut, että tämä opiskelu; itsensä kehittämien, tuo erilaista henkistä pääomaa, mitä ei oikein näillä nuorilla yh-äideillä ole..mitäs luulet? heillä henkinen jaksaminen tuntuu olevan se suurimman rahattomuuden aiheuttaja, vaikka tosin ei sitä tukea ihan hirveitä saa ja jatkuvat sossun kontroloinnin alla on elettävä.
Mihin teillä rahat kuluu?
Sillä te joko
1. Saatte enemmän rahaa, kuin tuttava YH:t
2. saatte saman verran, kuin tuttavanne.
Koska:
Toimeentulotuessa lasketaan perusosa ja kaikille se perusosa on sama.
Eli:
lasketaan, että tuttavallasi on kaksi lasta.
Hänellä perusosan ulkopuolelle kuuluvina menoina kuukausittain on
vuokra 600?
sähkö 40?
Lääkelasku 40?
Sairaalamaksut 50? (yläkanttiin laskettuna)
yht. 730?
Tuloina hänellä on:
Lapsilisä 302? (olettaen, että miestä ei asu heidän taloudessaan)
Kotihoidontuki ja sisaruslisä n. 450? (olettaen, että on kahden alle 3-vuotiaan lapsen kanssa kotona)
asumistuki n. 470?
elatustuki 260 (kunnan minimi kahdesta lapsesta yhteensä)
Tämän perheen perusosat ovat nämä:
Äiti 399,10?
1. lapsi 251,43
2. lapsi 231,48
Eli edellä mainituilla tuloilla ja menoilla perhe on oikeutettu n. 130? arvoiseen toimeentulotukeen kuukausittain.
perheen tulot ovat
1482?/kk
ja perheen menot ovat 1612,01? (perusosat lasketaan tähän)
JOTEN pitkän sepustuksen jälkeen totean, että mitä ilmeisimmin te saatte kuukausittain rahaa enemmän, kuin tuon 1600?
Jos teillä ei ole paljon lainoja ja muita "turhia" menoja, niin kaikella järjellä ajateltuna myös sinulla olisi varaa lähteä ystäviesi kanssa shoppaileen.
Korjaa jos olen laskenut kaiken päin mäntyä =)
Hyvän oppaan löydät täältä:
http://www.tampere.fi/sosiaalipalvelut/toimeentulotuki/toimeentulotukilaskuri/index.html
Mistä pystyt laskemaan aika helposti paljonko ystäväsi saa kuukaudessa sossusta (jos tiedät hänen vuokransa) ja paljon hän saa muita valtion etuuksia.
Jos sinun ja miehesi kuukausitulot jää suhteessa menoihin reilusti alakanttiin, niin laske tuolta sivustolta, että oletko sinä oikeutettu tt-tukeen. Jos olet, nosta rahat, ja lähde itsekin shoppailemaan yh kavereidesi kanssa
:flower:
(olen väsynyt, silmät kierossa laskelman tein, joten en takaa virheettömyyttä)