Hallituksen uudistukset, mielipiteitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S. Koskinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Empä usko että pysyy.
Uskon, että monessa yrityksessä pysyy. Siitä voi hyvinkin tulla työntekijöiden työtyytyväisyyttä lisäävä kannustin.
Ja jokainenhan voi yksityisellä sektorilla itse vaikuttaa noihin työehtoihinsa, eikä kukaan voi lainsäädännöllä pakottaa, etteikö työntekijä ja työnantaja saa sopia PAREMPIA ehtoja kuin mitä työehtosopimus edellyttää.

On se ihme, vaikka meitä on vähintään 4,5 (hatusta vedin) miljoonaa sitä mieltä olevaa, että suuryritysten johtajien ja omistajien osuuksia, sekä eduskunnan menoja tulis pienentää, silti näin ei koskaan tapahdu! Missä vika?

Sitähän minä pohdin alkuperäisessä viestissäni. (sori, lainaaminen on tosi hankalaa tällä kapulalla):

Minä vain pohdin, että koko aikuisikäni on kaikkialla mäkätetty eduskunnan korkeista liksoista. Silti niille ei tapahdu mitään. Vuodesta toiseen sama laulu. Joskus löysin ehdokkaan, joka halusi ajaa tätä asiaa läpi ja äänestin, muttei mennyt läpi. Plääh.

Uskon, että monessa yrityksessä pysyy. Siitä voi hyvinkin tulla työntekijöiden työtyytyväisyyttä lisäävä kannustin.
Ja jokainenhan voi yksityisellä sektorilla itse vaikuttaa noihin työehtoihinsa, eikä kukaan voi lainsäädännöllä pakottaa, etteikö työntekijä ja työnantaja saa sopia PAREMPIA ehtoja kuin mitä työehtosopimus edellyttää.

Mää en usko että pysyy. Uskon että porukat tulee töihin ja saa ko. päiviltä normaalin palkan. Tietenkin ihan joku yksittäinen työantaja saattaa ehkä myöntää ylimääräisiä vapaita.

"Toisekseen monet vuorotyötä tekevät voivat huoletta jäädä aidon ja oikean flunssan takia kotiin päiväksi ja tehdä vastaavasti ylimääräisen vuoron kuluvan vuoden aikana jossain välissä takaisin"

Hoitoalalla ei ainakaan onnistu koska jaksotyöuudistuksen takia lisätöitä ei enää voi tehdä, ne menevät suoraan ylitöiksi. Jokainen lista on myös kuukausipalkkalaisilla aina täysi, eikä tunteja saa siirtää listalta toiselle. Ylimääräisten vuorojen tekeminen ei ole onnistunut enää aikoihin.
oman työkaverin sairaspoissaolojen paikkaaminen olisi ajatuksena houkuttava puhtaasti rahan takia, mutta sitä ei saa tehdä. Eikä sijaisiakaan usein saa/löydy.

Vanhainkotiin tai sairaalaan ei voi eikä saa mennä töihin sairaana. Tai voi, mutta ihan "tavallinen" flunssa ja vatsatauti esimerkiksi ovat kohtalokkaita pitkäaikaissairaille ja/tai vanhuksille.

"Toisekseen monet vuorotyötä tekevät voivat huoletta jäädä aidon ja oikean flunssan takia kotiin päiväksi ja tehdä vastaavasti ylimääräisen vuoron kuluvan vuoden aikana jossain välissä takaisin"

Hoitoalalla ei ainakaan onnistu koska jaksotyöuudistuksen takia lisätöitä ei enää voi tehdä, ne menevät suoraan ylitöiksi. Jokainen lista on myös kuukausipalkkalaisilla aina täysi, eikä tunteja saa siirtää listalta toiselle. Ylimääräisten vuorojen tekeminen ei ole onnistunut enää aikoihin.
oman työkaverin sairaspoissaolojen paikkaaminen olisi ajatuksena houkuttava puhtaasti rahan takia, mutta sitä ei saa tehdä. Eikä sijaisiakaan usein saa/löydy.

Vanhainkotiin tai sairaalaan ei voi eikä saa mennä töihin sairaana. Tai voi, mutta ihan "tavallinen" flunssa ja vatsatauti esimerkiksi ovat kohtalokkaita pitkäaikaissairaille ja/tai vanhuksille.

No teoriassahan se ei ole enää lisätyö vaan korvaava työ. Nytten ei ole annettu sun tehdä lisää vuoroja kun se maksaa. Mutta uudessa mallissa se ei maksakaan yhtään enempää. Kun oot palkatta vuoron kipeenä kotona voit tehdä sen korvaava takaisin. Työnantajalle ei se maksa mitää lisää kun saikku on ollut palkaton.

1. Loppiainen ja helatorstai muutetaan palkattomiksi vapaapäiviksi.

Ok, vaikka olenkin nuskovainen. Mutta esim. vappu olis paljon turhempi päivä.

2. Ensimmäinen sairauspäivä on palkaton.

Menettelee, mutta sen jälkeen pitäs olla normaali palkka. Sairaudelle ei mitään voi. Ruotsissa poissaolot ei vähentyneet näin, sairaslomien pituuskin kasvoi.

3. Sunnuntaikorvaukset pienenevät.

Muistan kun olin viikonlopputöissä, pienestä palkasta sunnuntaikorvaus muodosti suuren osan, en olisi selvinnyt mitenkään ilman. Nyt samantekevää mulle, vaan ei monelle muulle.

4. Ylityökorvaukset puolitetaan.

Yrityksen hyvinvointi ei tosiaankaan aina ole työntekijän hyvinvointia. Meillä maksetaan hyvin osakkeenomistajille, työntekijöiltä vähennetään. Ylityökorvaus hyvin pieni muutenkin, ja ylityökieltokin periaatteessa. Ehkä kerran kolmessa vuodessa ylitöitä.

5. Lomia lyhennetään erityisesti julkisella sektorilla.

Ok mulle...tosin epäilen että julkisella sektorilla lauantaita ei lasketa lomapäiväksi?

Päätökset ovat pelkästään hyviä. Miksi sunnuntai on erilainen kuin maanantai? Ai siksikö että meinasit mennä kirkkoon jumalanpalvelukseen, kuten 50-luvulla tavattiin tehdä. Ja miksi sairaspäiviltä koskaan ikinä kuuna päivänä pitää TYÖNANTAJAN maksaa yhtään mitään?! Hä? Miettikäähän nyt järjellä, älkääkä tunteella. Jos minä palkkaan kaverin haravoimaan mun pihan syksyn lehdistä jonain päivänä ja kaveri sattuu sairastumaan just silloin. Maksaisitko sinä sen lupaamasi satasen SILTI vaikka hän jättäisi haravoinnin tekemättä, kun oli flunssa? Hä? No et taatusti maksaisi.

Miksi työnantajan pitää maksaa tekemättömästä työstä?

Päätökset ovat pelkästään hyviä. Miksi sunnuntai on erilainen kuin maanantai? Ai siksikö että meinasit mennä kirkkoon jumalanpalvelukseen, kuten 50-luvulla tavattiin tehdä. Ja miksi sairaspäiviltä koskaan ikinä kuuna päivänä pitää TYÖNANTAJAN maksaa yhtään mitään?! Hä? Miettikäähän nyt järjellä, älkääkä tunteella. Jos minä palkkaan kaverin haravoimaan mun pihan syksyn lehdistä jonain päivänä ja kaveri sattuu sairastumaan just silloin. Maksaisitko sinä sen lupaamasi satasen SILTI vaikka hän jättäisi haravoinnin tekemättä, kun oli flunssa? Hä? No et taatusti maksaisi.

Miksi työnantajan pitää maksaa tekemättömästä työstä?

Loogisesti ajatellen sairaana olevan työntekijän pitäisi maksaa työnantajalle korvausta sopimusrikkomuksesta.

Loogisesti ajatellen sairaana olevan työntekijän pitäisi maksaa työnantajalle korvausta sopimusrikkomuksesta.
Loogisesti ajatellen työnantaja voisi maksaa sen verran palkkaa, että olisi varaa pitää palkaton sairauspäivä.
Kyllä päiväkodin lastenhoitajaa naurattaa kun saa osallistua näihin säästötalkoisiin. Mä oon ollut töissä 20 v. ja säilynyt suhtkoht terveenä. Nyt tulee lapsiryhmiin lisää lapsia. Lomista lähtee 8 päivää pois. Loppiainen ja helatorstai korvataan tekemällä tunnit sisään. Ja palkka on pirun huono. Tähän asti sitä on kompensoinut pitkä loma. Voi kun olisin tajunnut vaihtaa alaa ajoissa!
Mutta mulla on silti asiat hyvin, asunto on melkein maksettu. Sääliksi käy lapsiperheet.

Sairaspäiviltä ei makseta varmaan missään koko maailmassa, paitsi nyt pohjoismaissa. Eihän siinä tarkemmin ajateltuna ole mitään järkeä. Siis minkä takia työnantajan, sen firman, pitää maksaa tekemättä jääneestä työstä sen takia että joku on kipeä? Eihän se firma sitä tautia ole aiheuttanut, miksi se on siitä vastuussa...

Sairaspäiviltä ei makseta varmaan missään koko maailmassa, paitsi nyt pohjoismaissa. Eihän siinä tarkemmin ajateltuna ole mitään järkeä. Siis minkä takia työnantajan, sen firman, pitää maksaa tekemättä jääneestä työstä sen takia että joku on kipeä? Eihän se firma sitä tautia ole aiheuttanut, miksi se on siitä vastuussa...
kai tajuat, että jos palkka on pieni siitä ei ole varaa vähentää sairauspäivää palkkaa. Äly hoi!!!

No teoriassahan se ei ole enää lisätyö vaan korvaava työ. Nytten ei ole annettu sun tehdä lisää vuoroja kun se maksaa. Mutta uudessa mallissa se ei maksakaan yhtään enempää. Kun oot palkatta vuoron kipeenä kotona voit tehdä sen korvaava takaisin. Työnantajalle ei se maksa mitää lisää kun saikku on ollut palkaton.
Toi ei käytännössä tule toimimaan, koska työnantaja ei voi velvoittaa tekemään ylimääräisiä vuoroja. Eikä sairauslomat mene niin, että vuoronperään sairastetaan. Esim itse en ole ollut päivääkään sairauslomalla, mutta on työkavereita jotka on n. 20 päivää vuodessa. Miksi minä tekisin heidän työt ilman palkkaa, koska en kuitenkaan sairasta noin paljoa.

Ihan hyviä uudistuksia näin aluksi. Vielä paljon parannettavaa ennen kuin Suomen talous on kilpailukykyinen. Joutoväen elättämiseen pitäisi puuttua, se olkoon seuraava askel.

Kukin ymmärtää tuon asian eri tavalla, katsos:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/sipila-virkamiehia-kymmeniatuhansia-liikaa/679527/

Esimerkiksi hallinnossa on paljon koulutettua väkeä viranhoidossa - siis mitäseon?
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/sipila-virkamiehia-kymmeniatuhansia-liikaa/679527/

Opetuspuolella hallinnossa on valtavasta pätevää (mitä ne siellä tekee, jos eivät ole päteviä?????) porukkaa. Lähdetään siitä vähentämään, eikö? Hoitoalalla sanottiin ennen sairaanhoitajalakkoa, että yhden keskussairaalan verran on hallinnossa väkeä, mutta eikös se tuntuma täytyisi olla myös käytännössä, jottei sotke asioita entisestään? Mistä niille se palkka tulee? Opetushallinnosta puhumattakaan...

Yhteistyössä