Onko joku oikeasti ottanu palkatonta lomaa kesäajaksi kun kerran sitä täällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="niina";23535894]meillä ei myönnetä palkatonta kesä-elokuussa koska on just sesonki ja loma-ajat.[/QUOTE]

Meillä taas on hiljaista kesä-elokuussa, joten mitään erityistä estettä ei ole pitkille lomille.

[QUOTE="joku";23535859]Miksi eivät pärjää yksin kotona, niinkuin muidenkin lapset siis jos ovat jo koululaisia?[/QUOTE]

7-8v ei ole vielä kypsä olemaan yksonään pitkää päivää. pitäisi ainakin olla joku aikuinen lähistöllä. Onko sulla ollut tämän ikäisiä lapsia? Pieniä ovat vielä.

Oon ottanut lukuisia ketoja palkatonta lomaa kesällä. Koululaisille on onneksi tosi paljon täällä ohjattua kesätekemistä, ei tartte sen vuoksi ottaa.

[QUOTE="vieras";23535915]7-8v ei ole vielä kypsä olemaan yksonään pitkää päivää. pitäisi ainakin olla joku aikuinen lähistöllä. Onko sulla ollut tämän ikäisiä lapsia? Pieniä ovat vielä.

Oon ottanut lukuisia ketoja palkatonta lomaa kesällä. Koululaisille on onneksi tosi paljon täällä ohjattua kesätekemistä, ei tartte sen vuoksi ottaa.[/QUOTE]

yksinhuoltajalla varmaan hankalampi sumplia.
Meillä niin että minä kesäkuun lomalla,mies heinäkuun,mummilassa on yhden viikon joten yksinoloa on viikko,sekin niin että kun mies lähtee töihin tulen minä kotiin parin tunnin päästä.

[QUOTE="vieras";23535926]yksinhuoltajalla varmaan hankalampi sumplia.
Meillä niin että minä kesäkuun lomalla,mies heinäkuun,mummilassa on yhden viikon joten yksinoloa on viikko,sekin niin että kun mies lähtee töihin tulen minä kotiin parin tunnin päästä.[/QUOTE]

Niinhän se on. Mun mielestä kouulaisten kesäoma nykyisellään on älytön. Pitäisi ainakin juhanukseen asti olla jokin järjestämisvelvollisuus päivätoimintaan. Pelkästään talvilomien järjestäminen on monille hankalaa. Mutta ylätyin miten paljon järjestetään kaikkea kesällä, kannattaa kyselä.

Minä pidin kuukauden palkatonta viime kesänä. Ja siihen sitten normilomat päälle ja vähän limitystä miehen kanssa, niin kesä oli hoidettu. Virallisesti olin hoitovapaalla, kun perheessä myös yksi alle 3-vuotias, joten työnantajalla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin myöntää loma. Mitään rahallista korvaustahan en hoitovapaasta tietenkään saanut, koska noin lyhyeksi aikaa ei voi hoitopaikkaa irtisanoa. Maksoin siis myös 50 % hoitomaksusta.

Kallistahan tuo palkaton lomailu on, mutta itse näen kotihoidontuen niin nimellisenä korvauksena, että sekin on käytännössä palkatonta lomaa. Ja sitähän on monilla varaa pitää vuositolkulla.

Tänä kesänä jään vuorotteluvapaalle. Eipä siinäkään korvaus häävi ole, mutta kyllä se kotihoidontuen päihittää.

[QUOTE="vieras";23535960]Niinhän se on. Mun mielestä kouulaisten kesäoma nykyisellään on älytön. Pitäisi ainakin juhanukseen asti olla jokin järjestämisvelvollisuus päivätoimintaan. Pelkästään talvilomien järjestäminen on monille hankalaa. Mutta ylätyin miten paljon järjestetään kaikkea kesällä, kannattaa kyselä.[/QUOTE]

Ainakin helsingissä on avointa leikkipuistotoimintaa jonne lapset saavat mennä joka päivä ja ilmaiseksi saa vielä yhden lämpimän ateriankin. Monessa leikkipuistossa on vielä uima- altaatkin, jossa on mukava viettää kesäpäivää.

Isommille on paljon nuotan järjestämää toimintaa, on musiikkia, eläimiä, kokkailua, yms.

Ainakin helsingissä on avointa leikkipuistotoimintaa jonne lapset saavat mennä joka päivä ja ilmaiseksi saa vielä yhden lämpimän ateriankin. Monessa leikkipuistossa on vielä uima- altaatkin, jossa on mukava viettää kesäpäivää.

Isommille on paljon nuotan järjestämää toimintaa, on musiikkia, eläimiä, kokkailua, yms.

Turussa monet seurakunnat järjestävät päiväleirejä koko kesäkuun, toiminta- aika on 9-15.

Juu, Helsingissä on puistotoiminta ja ilmainen ruoka, mutta se on harvinaisempaa muualla. Meillä kesätoimintaa on, mutta suurin osa siitä on varsin kallista. Moni on varmasti pulassa.

[QUOTE="vieras";23535636]Eipä meillä kummankaan työnantaja sellaista edes myöntäisi kesäkuukausina. Eli ei saisi vaikka hakisi.[/QUOTE]

Sama täällä, satunnainen vapaapäiväkin on hankala järjestää.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;23535677:
Meillä voi ainakin vaihtaa lomarahansa vapaaksi

Niin meilläkin, muttei niitä päiviä pääse kesälomakautena yleensä pitämään, vaan lomakauden ulkopuolella, sen toki jokainen tietää etukäteen, eli niitä ei vaihdetakaan pitkän kesäloman toiveissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;23535677:
Meillä voi ainakin vaihtaa lomarahansa vapaaksi

Meilläkin voi, mutta niitä vapaita voi käyttää vain syyskuun alusta huhtikuun loppuun, niin ei niistä ole iloa kesälomien aikana.

No aivan idioottia ainakin irtisanoutua. Mites sitten seuraava kesä, vai ajattelitko irtisanoutua joka vuosi ennen kesää?

Mulla 7 ja 9 v lapset ja ei ne niin avuttomia ole, etteivätkö työpäivän ajan kotona pärjäis. Huhuh.

No ei meil edes sais kovinkaan helposti eikä mielellään vaikka haluais. Meillä alkaa lomat pyörimään kesäkuusta ja mä oon vastuuasemassa ja meitä ei ole kuin ihan kourallinen, joten sit pitäs niiden kourallisten sit sumplia keskenään et kuka tekee ja milloin.

Eikä persaus kestä vajaita palkkoja...

[QUOTE="hohhoijaa";23536063]No aivan idioottia ainakin irtisanoutua. Mites sitten seuraava kesä, vai ajattelitko irtisanoutua joka vuosi ennen kesää?

Mulla 7 ja 9 v lapset ja ei ne niin avuttomia ole, etteivätkö työpäivän ajan kotona pärjäis. Huhuh.[/QUOTE]

Mutta tilannehan on aivan eri jos vanhempi jo 9v ja lapsia kaksi. Ihan eri juttu jättää 7v 8-10h ajaksi yksin.

Ei se ole mikään avuttomuuskysymys, nykyään suositellaan, että pitäisi olla joku aikuinen saatavilla noin pienelle. Ja ihan aiheesta suositellaankin.

[QUOTE="hohhoijaa";23536063]No aivan idioottia ainakin irtisanoutua. Mites sitten seuraava kesä, vai ajattelitko irtisanoutua joka vuosi ennen kesää?

Mulla 7 ja 9 v lapset ja ei ne niin avuttomia ole, etteivätkö työpäivän ajan kotona pärjäis. Huhuh.[/QUOTE]

Joillakin aloilla ( esms hoitoala ) pystyy tekemään määräaikaista työtä, joten katkaisee sopimuksensa kesäkuun 1. ja jatkaa työtä vasta syksyllä :saint: Tiedän monta sellaista jotka keikkailevat/ tekevät pätkiä juurikin lomien ( + muiden syiden ) takia.

Ala- asteikäinen on mielestäni vielä aika pieni, suomessa on ihmeellinen yksin pärjäämisen ihannointi- kulttuuri. Jos lapsi ei ala- asteikäisenä pärjää omillaan ja tee omia ruokiaan niin hänen täytyy olla avuton..Aika isoja vastuita sälytetään pienille lapsille ( mm. 9-v vahtii 5-v sisarta useita tunteja ) :snotty::(

Yhteistyössä