Oletko sinäkin Niitä? :O Vai kuulutko uuteen yläluokkaan? Huomaatko luokkia?

Keittiönoita
[QUOTE="vierastus";25925096]Onko aihe teistä tylsä vai onko kaikki jo sanottu? :D :D[/QUOTE]
Mä ainakin olen omalta osaltani tainnut sanoa jo kaiken. Tietysti vielö voisi pohtia, onko luokkaerojen kasvu hyvä vai huono juttu. Ja jos huono, niin mitä pitäisi asialle tehdä.
 
"vieras"
Aika pitkään jaksoitte aiheesta. Tää on sellainen aihe, että arvaan että ne, jotka eivät jaksaneet lukea aloitusviestiä kuuluvat "niihin muihin" ;) Ja kaikki jotka keskusteli tässä kuuluvat enemmän siihen toiseen ryhmään. Ryhmät ei juuri kohtaa.....
 
Alkuperäinen kirjoittaja olemme näitä;25924446:
tuosta jälkimmäisestä. Teen luovaa työtä ja koen olevani todella kaukana ensiksi mainituista "niistä". Ystäväpiirissämme ei "niitä" ole. oihinkin joskus törmää esim. lasten kautta harrastuksissa jne. mutta yritän pysyä kaukana. Ne on pelottavan tympeitä, kun ne ei ymmärrä mistä me puhutaan eikä me ymmärretä niiden huumoria (eikä ne meidän).

Tuloiltamme olemme alempaa keskiluokkaa jos ei jopa köyhiä. Olemme sukupuolineutraaleja semivegejä ekohippejä joilla on ekoauto ja ekotalo. Kuuntelemme aina väärää musiikkia, luemme toisenlaisia lehtiä, katsomme telkkarista vain YLEn ohjelmia tai netistä epäkaupallisia elokuvia. Tosi-tv on kirosana ja iltapäivälehdet "uutisineen" vitsi. Aloitan aamun kotona sängyssä Hesarin mobiilissa uutisilla. Juttelemme kotona politiikkaa emmekä osta koskaan eurokossua tai käy baarissa kuin joskus hyvillä keikoilla. Koitan vaikuttaa omalla esimerkilläni ja propagandapuheillani ympäristöni ihmisiin että hekin haluaisivat pelastaa maailman ja korkeakulttuurin.

Joskus mietin että miksi musta tuli tällainen, mutta en tosiaankaan voi muutakaan olla.
Hei, huomasin tämän kirjoituksen vasta nyt. Koetko, että sinut leimataan kukkahatuksi ja että muut eivät arvosta sinua ja mielipiteitäsi? Tai että vain se "oma joukko" ymmrätää ja arvostaa?

vrt. ekalta sivulta:
[QUOTE="viki";25923172]Minun mielestäni törkyä on sekä netissä että IRL. Kun joku humanisti yrittää tuoda julkiseen keskusteluun uusia puolia, heitetään mainitsemiani nimityksiä ja hymistelyjä kehiin. Kun taas joku ekonomi ts. kovan business- maailman menestyjä heittää mieleipiteitään, pidetään niitä kylminä faktoina vaikka poliittinen agenda loistaisi taustalta kilometrien päähän.[/QUOTE]
 
"vieras"
"Alkuperäinen kirjoittaja olemme näitä
tuosta jälkimmäisestä. Teen luovaa työtä ja koen olevani todella kaukana ensiksi mainituista "niistä". Ystäväpiirissämme ei "niitä" ole. oihinkin joskus törmää esim. lasten kautta harrastuksissa jne. mutta yritän pysyä kaukana. Ne on pelottavan tympeitä, kun ne ei ymmärrä mistä me puhutaan eikä me ymmärretä niiden huumoria (eikä ne meidän).

Tuloiltamme olemme alempaa keskiluokkaa jos ei jopa köyhiä. Olemme sukupuolineutraaleja semivegejä ekohippejä joilla on ekoauto ja ekotalo. Kuuntelemme aina väärää musiikkia, luemme toisenlaisia lehtiä, katsomme telkkarista vain YLEn ohjelmia tai netistä epäkaupallisia elokuvia. Tosi-tv on kirosana ja iltapäivälehdet "uutisineen" vitsi. Aloitan aamun kotona sängyssä Hesarin mobiilissa uutisilla. Juttelemme kotona politiikkaa emmekä osta koskaan eurokossua tai käy baarissa kuin joskus hyvillä keikoilla. Koitan vaikuttaa omalla esimerkilläni ja propagandapuheillani ympäristöni ihmisiin että hekin haluaisivat pelastaa maailman ja korkeakulttuurin.

Joskus mietin että miksi musta tuli tällainen, mutta en tosiaankaan voi muutakaan olla."

Väheksytään iltapäivälehtien "uutisia" ja sitten pidetään HS:n uutisten lukemista aanutumaan älykkyyden mittarina ja YLE tähän vielä kaupan päälle.:D

Minä tiedän miksi sinusta tuli sellainen kuin olet.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25930090]"Alkuperäinen kirjoittaja olemme näitä
tuosta jälkimmäisestä. Teen luovaa työtä ja koen olevani todella kaukana ensiksi mainituista "niistä". Ystäväpiirissämme ei "niitä" ole. oihinkin joskus törmää esim. lasten kautta harrastuksissa jne. mutta yritän pysyä kaukana. Ne on pelottavan tympeitä, kun ne ei ymmärrä mistä me puhutaan eikä me ymmärretä niiden huumoria (eikä ne meidän).

Tuloiltamme olemme alempaa keskiluokkaa jos ei jopa köyhiä. Olemme sukupuolineutraaleja semivegejä ekohippejä joilla on ekoauto ja ekotalo. Kuuntelemme aina väärää musiikkia, luemme toisenlaisia lehtiä, katsomme telkkarista vain YLEn ohjelmia tai netistä epäkaupallisia elokuvia. Tosi-tv on kirosana ja iltapäivälehdet "uutisineen" vitsi. Aloitan aamun kotona sängyssä Hesarin mobiilissa uutisilla. Juttelemme kotona politiikkaa emmekä osta koskaan eurokossua tai käy baarissa kuin joskus hyvillä keikoilla. Koitan vaikuttaa omalla esimerkilläni ja propagandapuheillani ympäristöni ihmisiin että hekin haluaisivat pelastaa maailman ja korkeakulttuurin.

Joskus mietin että miksi musta tuli tällainen, mutta en tosiaankaan voi muutakaan olla."

Väheksytään iltapäivälehtien "uutisia" ja sitten pidetään HS:n uutisten lukemista aanutumaan älykkyyden mittarina ja YLE tähän vielä kaupan päälle.:D

Minä tiedän miksi sinusta tuli sellainen kuin olet.[/QUOTE]

aanutumaan=aamutuimaan
 
muumaa
Huomaan luokkia, vaikka en ole niitä huomaavinani. :) Melko hyvin vastaamme tuota jälkimmäistä määrietelmää, siihen voisi vielä lisätä paljon asioita. Ensimmäisen määritelmän mukaisesti elävät ovat "eksoottisia ja epätodellisia" . Mainittakoon vielä että arkielämässä nämä ryhmät eivät todella kohtaa. Kohtaaminen tapahtuu tuon mielipidevaikuttamisen kautta.
 
Minä olen sitten se aina ja kaikkialla hankala tyyppi, joka ei voi samaistua oikein mihinkään luokkaan :D Olen ihan raaka duunari, myös perhetaustaltani. En katso televisiota enkä lue iltapäivälehtiä, mutta kuuntelen "sivistymätöntä" musiikkia ja mielipiteeni ovat usein epäkorrekteja. Siis kaikkien mielestä, koska osa mielipiteistäni on vasemmalta, osa oikeammalta, osa ties mistä. Olen palavasti kiinnostunut politiikasta, yhteiskunnasta, tieteestä...mutta en niinkään kulttuurista.
Mutta huomaan ne luokat, koska tunnen kaikenlaisia ihmisiä. Siis IHAN kaikenlaisia. Ja se yritysjohtajakin muuten saattaa syödä HK:n sinistä ja katsoa BB:tä. Mutta jotkut kieltämättä osuvat oman luokkansa määritelmään kuin nyrkki silmään.

Erityisen huolestuttavaa on se, että syrjäytyneiden ryhmä on ihan todella syrjäytynyttä, vaikka ei ryyppäisi normaalia enempää tms. He elävät täysin eri Suomessa kuin muut. Siksi itse en näe kovin relevanttina miettiä nyansseja ylemmän ja alemman keskiluokan välillä tmv näpertelyä. On vaikeaa edes sanoin kuvailla, kuinka erilainen se todellisuus on. Ja tästä lähtökohdasta minua aina syö niin pirusti, kun sanotaan että yhteiskunnan loisien pitäisi ryhdistäytyä ja olla oman onnensa seppiä. Se on aivan sama, kuin käskisi jalatonta kävelemään. Ja tämä on se ISO asia. Yhteiskunnan kepit ja "työllistämistoimet" eivät voi toimia, kun ne kohdistetaan vain seurauksiin!! Oletetaan, että kaikilla on se kyky "ryhdistäytyä" ja kyky nähdä oma parhaansa mutta kun se ei mene niin. Ja se kosto- ja rankaisumentaliteetti ei asiaa paranna pätkääkään, vaan päinvastoin saa tällaisen henkilön entistä enemmän irralleen yhteiskunnasta. He eivät koe olevansa tämän yhteiskunnan osasia, he eivät kuulu mihinkään mistä keskustellaan, mitä tarvitaan, mitä päätetään.

p.s Me oikeat köyhät emme syö HK:n blöötä, koska se on liian kallista ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ja se yritysjohtajakin muuten saattaa syödä HK:n sinistä ja katsoa BB:tä. Mutta jotkut kieltämättä osuvat oman luokkansa määritelmään kuin nyrkki silmään.
Totta, mutta tiettyyn luokkaan / edustajiin kuuluu myös se, että siitä ei kerrota jos tekee "väärän luokan juttuja" - ellei niitä tee siksi, että haluaa tutustua tuon toisen, eksoottisen ja vieraan luokan tapoihin. Vrt. lähteä elämysmatkalle Jakomäkeen.

Ja samoin sen "ne-luokan" väen keskuudessa ei kerrota, jos onkin salaa tullut käytyä klassisen musiikin konsertissa tms.

Ja tästä lähtökohdasta minua aina syö niin pirusti, kun sanotaan että yhteiskunnan loisien pitäisi ryhdistäytyä ja olla oman onnensa seppiä. Se on aivan sama, kuin käskisi jalatonta kävelemään. Ja tämä on se ISO asia. Yhteiskunnan kepit ja "työllistämistoimet" eivät voi toimia, kun ne kohdistetaan vain seurauksiin!! Oletetaan, että kaikilla on se kyky "ryhdistäytyä" ja kyky nähdä oma parhaansa mutta kun se ei mene niin. Ja se kosto- ja rankaisumentaliteetti ei asiaa paranna pätkääkään, vaan päinvastoin saa tällaisen henkilön entistä enemmän irralleen yhteiskunnasta. He eivät koe olevansa tämän yhteiskunnan osasia, he eivät kuulu mihinkään mistä keskustellaan, mitä tarvitaan, mitä päätetään.
Hyvä kirjoitus. Vakavaksi vetää...
 
Erityisen huolestuttavaa on se, että syrjäytyneiden ryhmä on ihan todella syrjäytynyttä, vaikka ei ryyppäisi normaalia enempää tms. He elävät täysin eri Suomessa kuin muut. Siksi itse en näe kovin relevanttina miettiä nyansseja ylemmän ja alemman keskiluokan välillä tmv näpertelyä. On vaikeaa edes sanoin kuvailla, kuinka erilainen se todellisuus on. Ja tästä lähtökohdasta minua aina syö niin pirusti, kun sanotaan että yhteiskunnan loisien pitäisi ryhdistäytyä ja olla oman onnensa seppiä. Se on aivan sama, kuin käskisi jalatonta kävelemään. Ja tämä on se ISO asia. Yhteiskunnan kepit ja "työllistämistoimet" eivät voi toimia, kun ne kohdistetaan vain seurauksiin!! Oletetaan, että kaikilla on se kyky "ryhdistäytyä" ja kyky nähdä oma parhaansa mutta kun se ei mene niin. Ja se kosto- ja rankaisumentaliteetti ei asiaa paranna pätkääkään, vaan päinvastoin saa tällaisen henkilön entistä enemmän irralleen yhteiskunnasta. He eivät koe olevansa tämän yhteiskunnan osasia, he eivät kuulu mihinkään mistä keskustellaan, mitä tarvitaan, mitä päätetään
Niin, mitä tehdä ihmisille joilla ei ole kykyä tai jaksamista siihen ihmeelliseen ryhdistäytymiseen?

Kuka uskoisi, että todella on ihmisiä joilla ei ole huume- tai alkoholiongelmia, mutta ovat yhtä syrjäytyneitä. Kuka uskoisi, että on ihmisiä jotka haluaisivat olla osa yhteiskuntaa mutta eivät osaa tai pysty pyrkimään siihen yksin? Mitä tehdä alisuorittajille peruskoulussa, alisuorittajille ammattikouluissa? Mitä tehdä, jos nuori ei opi?

Mitä tehdä asenteelle, että on tyhmä, jos ei pärjää?
 
Keittiönoita
Niin, mitä tehdä ihmisille joilla ei ole kykyä tai jaksamista siihen ihmeelliseen ryhdistäytymiseen?

Kuka uskoisi, että todella on ihmisiä joilla ei ole huume- tai alkoholiongelmia, mutta ovat yhtä syrjäytyneitä. Kuka uskoisi, että on ihmisiä jotka haluaisivat olla osa yhteiskuntaa mutta eivät osaa tai pysty pyrkimään siihen yksin? Mitä tehdä alisuorittajille peruskoulussa, alisuorittajille ammattikouluissa? Mitä tehdä, jos nuori ei opi?

Mitä tehdä asenteelle, että on tyhmä, jos ei pärjää?
Mun mielestä meistä jokainen voi tehdä noille paljonkin. Jos jää odottamaan yhteiskunnan tekoja, niin ei ainakaan kannata pidätellä hengitystä odottaessaan.
 
"Entinen Ksantippa S."
Keskustelu taitaa olla laantumaan päin, mutta pistänpä minäkin lusikkani soppaan.

Olen ehdottomasti aivotyöläinen. Kulttuurista valtaa olen käyttänyt vähintäänkin oman osani. Mutta nykyään olen väsynyt mätään maailmaan, ja haluan vain tehdä ja hoitaa lapsia niin kauan kuin aamukammassa piikkejä riittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25933008:
Mun mielestä meistä jokainen voi tehdä noille paljonkin. Jos jää odottamaan yhteiskunnan tekoja, niin ei ainakaan kannata pidätellä hengitystä odottaessaan.
Tähän suhtaudun tosi ristiriitaisesti. Toisaalta niinpä - jokainen voi jollain tavoin vaikuttaa. Mutta toisaalta niinkin, että on heitä, jotka eivät enää itse pysty vaikuttamaan, jotka ovat tippuneet niin syvälle - tai huom. jotka eivät tiedä kuinka voisivat muuttaa ja muuttua. Esim. paljon puhutut syrjäytyneet nuoret miehet: ei yhteiskuntataitoja, ei ammattitaitoa, ei tietoja, ei aktiivisia tai välittäviä vanhempia.
 
jgfhjyfbgjh
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";25933272]Keskustelu taitaa olla laantumaan päin, mutta pistänpä minäkin lusikkani soppaan.

Olen ehdottomasti aivotyöläinen. Kulttuurista valtaa olen käyttänyt vähintäänkin oman osani. Mutta nykyään olen väsynyt mätään maailmaan, ja haluan vain tehdä ja hoitaa lapsia niin kauan kuin aamukammassa piikkejä riittää.[/QUOTE]

Jep samat on ajatukset täälläkin!
 
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";25933272]Keskustelu taitaa olla laantumaan päin, mutta pistänpä minäkin lusikkani soppaan.

Olen ehdottomasti aivotyöläinen. Kulttuurista valtaa olen käyttänyt vähintäänkin oman osani. Mutta nykyään olen väsynyt mätään maailmaan, ja haluan vain tehdä ja hoitaa lapsia niin kauan kuin aamukammassa piikkejä riittää.[/QUOTE]

Entäpä sitten kun kampa loppuu? Uudestaan radalle?
 
Jahh
Mä voin pahoin tästä ajattelutavasta.

Mukava ihminen, joka on hyvä läheisilleen ja muille, joka on ammatiltaan tarjoilija, katsoo BB:tä, lukee seiskaa, polttaa tupakkaa.. on automaattisesti jotenkin "huono". Se määritellään pitkälti noiden ns. ulkoisten asioiden perusteella.

Raitis, golfia pelaava ja oopperaa kuunteleva audimies, joka on vittumainen ihminen, on sitten sitä parempaa luokkaa.

Vaikka mun mielestä ihmisten luokka pitäis arvioida sen perusteella miten kohtelee läheisiään ja miten suhtautuu muihin. Yläluokkaa on ne, jotka on lämpimiä ja suvaitsevaisia, mukavia ihmisiä. Alaluokkaa ne, jotka on kylmiä, itsekkäitä, ilkeitä.
 
"Entinen Ksantippa S."
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25933295:
Entäpä sitten kun kampa loppuu? Uudestaan radalle?
Siihen mennessä maailma voi olla aika toisenlainen, tai oma alani ainakin. Ja varmaan olen toisenlainen minäkin.

Ehkä sitten on raskaan sarjan unelmien vuoro :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25933283:
Tähän suhtaudun tosi ristiriitaisesti. Toisaalta niinpä - jokainen voi jollain tavoin vaikuttaa. Mutta toisaalta niinkin, että on heitä, jotka eivät enää itse pysty vaikuttamaan, jotka ovat tippuneet niin syvälle - tai huom. jotka eivät tiedä kuinka voisivat muuttaa ja muuttua. Esim. paljon puhutut syrjäytyneet nuoret miehet: ei yhteiskuntataitoja, ei ammattitaitoa, ei tietoja, ei aktiivisia tai välittäviä vanhempia.
Nyt taisit ymmärtää kirjoitukseni vähän väärin :) Tarkoitin sitä, että meistä jokainen voi tehdä paljonkin, kun huomaamme omissa läheisissämme tai vaikkapa lastemme kavereissa syrjäytymisen merkkejä. Voimme tehdä paljon siinä, että emme häädä sitä 13 v finninaamaa iltaisin omaan kotiinsa, jos kukaan ei sitä lasta kotiin odota. Voimme pitää huolta, tukea, kannustaa, rohkaista ja auttaa muitakin kuin verisukulaisiamme. Jos heidän vanhempansa eivät osaa etsiä lapsilleen vaihtoehtoisia opiskeluväyliä, niin miksi ihmeessä panttaisimme sen tiedon ja taidon, joka meillä on? Tästä on vain kuutisen vuotta, kun esikoiseni hyvä ystävä oli "pulassa". Ja mun tyttö oli sanonut, että kysytäänpä mun mutsilta. Ja kysyi ja mä sitten otin selvää ja menin tueksi tälle nuorelle asiaa selvittämään. Ei ollut mun lapsi, sitä ennen en koko ihmistä tuntenutkaan, mutta autoin silti. Koska olin kokeneempi aikuinen ja tiesin,mitä pitää selvittää.

Mitä pienempi lapsi, sitä helpompaa on olla lapsen elämässä mukana. Teinien kanssa se muuttuu haastavammaksi. Pitää muistaa se oma aikuisuutensa ja ennenkaikkea se, että syyllisen etsimisen sijasta pitää pyrkiä auttamaan. Meistä jokainen voi olla välittävä aikuinen muillekin kuin omille lapsillemme.
 

Yhteistyössä