Oletko sinäkin Niitä? :O Vai kuulutko uuteen yläluokkaan? Huomaatko luokkia?

"Ne muut" elävät elämää, josta yhteiskunnan äänivaltaiset eliitit tietävät vain vähän. Eliittien käsityksen mukaan "ne" viettävät elämänsä tosi-tv:n ja iltapäivälehtien ääressä, täyttävät jääkaappinsa halvalla oluella, syövät makkaraa, vihaavat ulkomaalaisia ja kirjoittavat törkyä nettiin. Ja äänestävät, jos äänestävät, poliittisiin tehtäviin joko huvittavia tai ääritörppöjä edustajia.
Lähde: Turtana rahasta - Johanna Korhosen kolumnit - Kulttuuri - HS.fi

Mielenkiintoinen kirjoitus - etenkin kun täälläkin on tullut juteltua luokkaerojen kasvusta. Pakko sanoa, että em. kärjistys "niistä" tuntuu kyllä sikäli tutulta, että palstahan se heti tuli mieleen. Niitä on täällä palstalla aika paljon. Mutta ketkä niitä ovat? Itse en ainakaan myönnä olevani "niitä". :saint: Enkä myöskään näitä...

Myös tämä toinen mainittu luokka oli jotenkin aika "paha":
Nämä hyväosaiset aivotyöläiset eivät voi kilpailla tuloillaan bisneseliitin kanssa, mutta he käyttävät kulttuurista valtaa: muokkaavat toisten ihmisten ajatuksia ja määrittävät, mikä on yhteiskunnassa tärkeää. He viihtyvät keskenään mutteivät jaksa kiinnostua muunlaisista ihmisistä, saati vaihtaa näiden kanssa ajatuksia. Heidän pitäisi jaksaa, koska he muokkaavat ajatuksillaan yhteiskuntaa muidenkin puolesta.
Onko palstalla ketään, joka kokee kuuluvansa tähän jälkimmäiseen porukkaan?

Kiinnitättekö te muut ylipäätään huomiota luokkiin ja luokkaeroihin? Minä teen sitä ehkä liikaakin, kun tuntuu siltä, että Suomi jakautuu ihan kaikessa - ja aika moneenkin luokkaan.
 
"viki"
Tuon jälkimmäisen luokan kuvailu oli mielestäni todella mielenkiintoinen. Ystäväpiirini koostuu samanlaisista lähinnä akateemisesti koulutetuista, joilla nk alhainen palkka (reippaasti alle keskitulojen, max 2000€/kk). Mietin itsekseni, miten he ovat hyväosaisia sinänsä? Tulot on verrattavissa kuitenki korkeintaan alempaan keskiluokkaan. Sinänsä viihdytään varmaan keskenään mutta silti mielestäni "meidän luokka" saa eniten paskaa niskaan. Meitä halveksii niin duunarit kuin uratykit ja ollaan mukana kaikissa yhteiskunnan talkoissa (lennetään ensimmäisenä ulos töistämme laman tullessa, työsopimuksetkin pätkiä ja muutenkin ongelmallisia).
 
[QUOTE="viki";25922957]Tuon jälkimmäisen luokan kuvailu oli mielestäni todella mielenkiintoinen. Ystäväpiirini koostuu samanlaisista lähinnä akateemisesti koulutetuista, joilla nk alhainen palkka (reippaasti alle keskitulojen, max 2000€/kk). Mietin itsekseni, miten he ovat hyväosaisia sinänsä? Tulot on verrattavissa kuitenki korkeintaan alempaan keskiluokkaan. Sinänsä viihdytään varmaan keskenään mutta silti mielestäni "meidän luokka" saa eniten paskaa niskaan. Meitä halveksii niin duunarit kuin uratykit ja ollaan mukana kaikissa yhteiskunnan talkoissa (lennetään ensimmäisenä ulos töistämme laman tullessa, työsopimuksetkin pätkiä ja muutenkin ongelmallisia).[/QUOTE]

Kuulun itsekin tähän sinun kuvailemaasi porukkaan, samoin lähipiirini, ja tunnistin osasta kuvauksta itseäni. Silti en koe että tuo alempi luokka kuvaisi meitä, sillä ei meillä ole tuollaista mainittua kulttuurista- tai mielipidevaltaa. Onko sinun tuttavillasi?
 
Lähempänä jälkimmäistä, mutta pakko myöntää etten siihenkään oikein samaistu.
Ja kyllä, palstailun myötä olen tullut tietoisemmaksi jonkinlaisista "luokkarajoista". Koulutus ja tausta paistaa osalla läpi väliin hyvässä, väliin huonossa.
Suurin osa lie kuitenkin sitä kuuluisaa keskiluokkaa?

:)
 
"viki"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25923001:
Kuulun itsekin tähän sinun kuvailemaasi porukkaan, samoin lähipiirini, ja tunnistin osasta kuvauksta itseäni. Silti en koe että tuo alempi luokka kuvaisi meitä, sillä ei meillä ole tuollaista mainittua kulttuurista- tai mielipidevaltaa. Onko sinun tuttavillasi?
Sitä yritin itse sanoa juuri tuolla, että meidän luokkaa halveksii kaikki. Eli en juurikaan koe, että luokallamme olisi minkäänlaista valtaa, päin vastoin. Usein juuri meidän luokan kommentointia yritään vähätellä "kukkahattutäteilynä" tai meidät kuvataan arjesta vieraantuneiksi tai sinisilmäisiksi hipeiksi.
 
aivotyöläinen
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25922735:
Lähde: Turtana rahasta - Johanna Korhosen kolumnit - Kulttuuri - HS.fi

Mielenkiintoinen kirjoitus - etenkin kun täälläkin on tullut juteltua luokkaerojen kasvusta. Pakko sanoa, että em. kärjistys "niistä" tuntuu kyllä sikäli tutulta, että palstahan se heti tuli mieleen. Niitä on täällä palstalla aika paljon. Mutta ketkä niitä ovat? Itse en ainakaan myönnä olevani "niitä". :saint: Enkä myöskään näitä...

Myös tämä toinen mainittu luokka oli jotenkin aika "paha":


Onko palstalla ketään, joka kokee kuuluvansa tähän jälkimmäiseen porukkaan?

Kiinnitättekö te muut ylipäätään huomiota luokkiin ja luokkaeroihin? Minä teen sitä ehkä liikaakin, kun tuntuu siltä, että Suomi jakautuu ihan kaikessa - ja aika moneenkin luokkaan.
No siinä mielessä myönnän kuuluvani siihen jälkimmäiseen luokkaan, että olen "hyväosainen aivotyöläinen". Muu osa siitä tekstistä meneekin kyllä sitten metsään.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
Lähempänä jälkimmäistä, mutta pakko myöntää etten siihenkään oikein samaistu.
Ja kyllä, palstailun myötä olen tullut tietoisemmaksi jonkinlaisista "luokkarajoista". Koulutus ja tausta paistaa osalla läpi väliin hyvässä, väliin huonossa.
Suurin osa lie kuitenkin sitä kuuluisaa keskiluokkaa?

:)
Minä uskon, että jutun käsjistetyt "ne" ovat kyllä ihan keskiluokkaa. Sehän on yleensä taloudellisin perustein määrittynyt luokka.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25923066:
Sieltähän se palstan "ne-luokan" edustajakin saapui. =)
"Ne muut" elävät elämää, josta yhteiskunnan äänivaltaiset eliitit tietävät vain vähän. Eliittien käsityksen mukaan "ne" viettävät elämänsä tosi-tv:n ja iltapäivälehtien ääressä, täyttävät jääkaappinsa halvalla oluella, syövät makkaraa, vihaavat ulkomaalaisia ja kirjoittavat törkyä nettiin. Ja äänestävät, jos äänestävät, poliittisiin tehtäviin joko huvittavia tai ääritörppöjä edustajia.


En omista televisiota, en lue iltapäivälehtiä, en juo olutta enkä muutakaan alkoholia tai käytä muita päihteitä, HYVÄÄ makkaraa syön joskus, en vihaa ulkomaalaisia, äänestän, kirjoitan pelkkää asiatekstiä nettiin ja äänestän aina, viimeksi äänestin tohtorishenkilöä.
 
[QUOTE="viki";25923070]Sitä yritin itse sanoa juuri tuolla, että meidän luokkaa halveksii kaikki. Eli en juurikaan koe, että luokallamme olisi minkäänlaista valtaa, päin vastoin. Usein juuri meidän luokan kommentointia yritään vähätellä "kukkahattutäteilynä" tai meidät kuvataan arjesta vieraantuneiksi tai sinisilmäisiksi hipeiksi.[/QUOTE]

En puhu nyt palstamaailmasta, vaan ihan irl. Tullaanko teitä irl vähättelemään? Minä koen, että meidän luokkaa halveksuu vain se netissä viihtyvä "ne-luokka", joka kirjoittelee törkyä nettiin - ja halveksuntaa on vain netissä, onneksi.

Irl tuolla "hyväosaiset aivotyöläiset" -luokalla voi ollakin kulttuurista valtaa, arvelen esim. Korhosen itsensä kuuluvan heihin. Sellaiseen luokkaan minä en kuulu.
 
En kuulu "niihin", olen mielestäni "hyväosainen aivotyöläinen", kuten (lähes) kaikki tuttavani. Hyväosaisuus kun mitataan muullakin määreillä, kuin palkan suuruudella. :)

"Kulttuurista valtaa" en kuitenkaan allekirjoita. Koska viihdymme keskenämme, eli lähipiiri on kuitenkin samankaltaista sakkia, niin kehen me vaikutetaan? Toisiimme?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25923105]"Ne muut" elävät elämää, josta yhteiskunnan äänivaltaiset eliitit tietävät vain vähän. Eliittien käsityksen mukaan "ne" viettävät elämänsä tosi-tv:n ja iltapäivälehtien ääressä, täyttävät jääkaappinsa halvalla oluella, syövät makkaraa, vihaavat ulkomaalaisia ja kirjoittavat törkyä nettiin. Ja äänestävät, jos äänestävät, poliittisiin tehtäviin joko huvittavia tai ääritörppöjä edustajia.


En omista televisiota, en lue iltapäivälehtiä, en juo olutta enkä muutakaan alkoholia tai käytä muita päihteitä, HYVÄÄ makkaraa syön joskus, en vihaa ulkomaalaisia, äänestän, kirjoitan pelkkää asiatekstiä nettiin ja äänestän aina, viimeksi äänestin tohtorishenkilöä.[/QUOTE]
...viimeksi äänestin tohtorishenkilöä, enkä jalkapallohuliganismiin taipuvaista ikuista ylioppilasta.
 
[QUOTE="vieras";25923105]"Ne muut" elävät elämää, josta yhteiskunnan äänivaltaiset eliitit tietävät vain vähän. Eliittien käsityksen mukaan "ne" viettävät elämänsä tosi-tv:n ja iltapäivälehtien ääressä, täyttävät jääkaappinsa halvalla oluella, syövät makkaraa, vihaavat ulkomaalaisia ja kirjoittavat törkyä nettiin. Ja äänestävät, jos äänestävät, poliittisiin tehtäviin joko huvittavia tai ääritörppöjä edustajia.


En omista televisiota, en lue iltapäivälehtiä, en juo olutta enkä muutakaan alkoholia tai käytä muita päihteitä, HYVÄÄ makkaraa syön joskus, en vihaa ulkomaalaisia, äänestän, kirjoitan pelkkää asiatekstiä nettiin ja äänestän aina, viimeksi äänestin tohtorishenkilöä.[/QUOTE]

Johan edellinen kommenttisi osoitti aiankin tuon paikkansapitämättömäksi ja johtaa eitämättä epäilemään kykyäsi arvioida itseäsi muiltakaan osin.

:)
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
"viki"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25923110:
En puhu nyt palstamaailmasta, vaan ihan irl. Tullaanko teitä irl vähättelemään? Minä koen, että meidän luokkaa halveksuu vain se netissä viihtyvä "ne-luokka", joka kirjoittelee törkyä nettiin - ja halveksuntaa on vain netissä, onneksi.

Irl tuolla "hyväosaiset aivotyöläiset" -luokalla voi ollakin kulttuurista valtaa, arvelen esim. Korhosen itsensä kuuluvan heihin. Sellaiseen luokkaan minä en kuulu.
Minun mielestäni törkyä on sekä netissä että IRL. Kun joku humanisti yrittää tuoda julkiseen keskusteluun uusia puolia, heitetään mainitsemiani nimityksiä ja hymistelyjä kehiin. Kun taas joku ekonomi ts. kovan business- maailman menestyjä heittää mieleipiteitään, pidetään niitä kylminä faktoina vaikka poliittinen agenda loistaisi taustalta kilometrien päähän.
Tämä näkyy myös mielestäni siinä, että todella fiksuja ihmisiä ei päästetä edes eetteriin tai viemään palstatilaa vaan eettistä ja hum,anistista keskustelua hallitsevat muulla aloilla loistavat filosofisesti keskinkertaiset kommentoijat esim Esko valtaoja (usein TS:ssa kolumneja, jotka tylsiä ja täynnä saman tasoista lähestymista kuin netin keskustelupalstoilla - ei siis mitään uutta).
Ja mitä Korhoseen tulee - häntähän ei ota vakavasti kuin oma luokka jo pelkästään siksi, että hän on lesbo.
 
"vieras"
[QUOTE="viki";25923172]Ja mitä Korhoseen tulee - häntähän ei ota vakavasti kuin oma luokka jo pelkästään siksi, että hän on lesbo.[/QUOTE]

Tietyt ihmiset ottavat Korhosen vakavasti vain lesbouden takia, heterona hän ei olisi mitään.
 
Rähinä-Reetta
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25923143:
Haavisto oli kuulemma heittänyt vaalien jälkeen ilmoille jotain sentapaista, ettei maaseudulla ole varaa olla asioista eri mieltä tmv... En itse nähnyt sitä lainausta, joten en tiedä mitä siellä tarkkaanottaen oli.
 

Yhteistyössä