Oletko ollut opetuspotilaana?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Olen iollut opetuspotilaana. Annoin kandien punkteerata, vaikka just sillä hetkellä mulla ei ollutkaan poskiontelotulehdusta.

Kuin sä uskalsit?
Mun nokka kerran puhkastu ja mä kyselin sillon jo vanhemmalta naislääkäriltä, et kuinka te harjottelette tätä (taisin mainita vielä ruumiit) ja et kuinka usein ootte neulan iskeny takaraivoon asti :D
(Mua saattoi vähän jännittää)

Rokotetta joskus yritti hoitsuopiskelija laittaa ja lääkäri neuvoi vieressä, mutta ei meinannut onnistua. :D suostuisin melko varmasti vastaisuudessakin, opettelumahdollisuus on hirveän tärkeä.

olen ollut. Neuvolassa oli opiskelija tekemässä tutkimukset ja tarkastukset jne. Useaankin kertaan. Esikoisen käynnistyksessä oli opiskelija ja synnytyksessä. Tosi hyvä juttu.ö Opiskelijat on mukavia ja niiden kanssa voi jutella ja ne pitävät seuraa.

En ole ollut "harjoituspotilaana" missään toimenpiteessä, mutta monta kertaa on sattunut niin että kandi on ollut vieressä kuuntelemassa tai seuraamassa tutkimuksia. Se on ollut ihan ok, en ole edes ajatellut asiaa sen kummemmin. Yhen kerran kandi halusi tunnustella vatsaani kun olin äitiyspolilla ultrassa. Odotin silloin kaksosia ja kaksosmasuja oli harvemmin tarjolla tutkittavaksi.

juu, skolioosi leikattiin kymmenen vuotta sitten ja olin pahin skolioositapaus mitä siinä sairaalassa oli nähty, joten mua kävi töllistelemässä vaikka kuka |O
kivointa oli ku kukaan ei puhunu mulle mitään, kattovat vaan ku jotain koe-eläintä..

Harjoitus on tärkeää. Kerran oli labrassa opiskelija joka ei onnistunut näytteen otossa, ei siinä kun pyysi vain osaavan paikalle ja homma hoitui. Muuten on osanneet tehdä toimenpiteitä, kuten tipanlaittoa, kipupiikkejä, sisätutkimuksia...Jännä sikäli että koskaan ei ole kysytty lupaa opiskelijan läsnäoloon, mutta aina kysytty lupa toimenpiteisiin.

Neuvolassa, olin sen harjottelijan eka potilas. Ulvoin hysteerisenä keskenmenoani, ja harjoittelija vaan jankutti jotain perustietoja. "Mutta koska ne pillerit on lopetettu? Sano nyt, koska? Mun pitää saada tähän lomakkeeseen että koska ne on lopetettu?" "BYÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ"

Gynekäynneillä on ollut usein harjoittelijoita seuramassa, samoin synnytyksessä. Neuvolassa yks harjoittelija yritti ottaa verinäytettä, useampaan kertaan sorkki sillä neulalla, ei onnistunut. Tuloksena oli vain mun kädessä viikon verran kipeä, noin nyrkinkokoinen, mustelmainen patti. Olis pitänyt tehdä varmaan valitus. :kieh: :kieh: :kieh:

Olen ollut pari kertaa. Ensimmäinen kerta oli yliopistosairaalan "allergiapolilla" tutkimuksen teki "lääkäriharjoittelija".

Toinen kerta oli papanäytteen otto, jonka yritti tehdä sairaanhoitajaopiskelija... ai, ai ja vielä kerran ai, otti todella kipeää ja lopulta ammatti-ihminen otti sen näytteen.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Gynekäynneillä on ollut usein harjoittelijoita seuramassa, samoin synnytyksessä. Neuvolassa yks harjoittelija yritti ottaa verinäytettä, useampaan kertaan sorkki sillä neulalla, ei onnistunut. Tuloksena oli vain mun kädessä viikon verran kipeä, noin nyrkinkokoinen, mustelmainen patti. Olis pitänyt tehdä varmaan valitus. :kieh: :kieh: :kieh:

joop, voi ne ammattilaisetkin osata. Mulle synnärillä itte tippalekuri yritti laittaa tippaa ja tuloksena musta paisunu kädenselkä :kieh: Toiseen sentään sai suunnilleen eka yrittämällä.

juu, äitiysneuvolassa oli joku harjoittelija mukana. Kysyttiin, haittaako harjoittelijan läsnäolo? Sanoin ei, koska ajattelin sen olevan sivusta seuraamista. Harjoittelija kuitenkin alkoi tehdä samoja tutkimuksia, mahan paineluita ym. vielä terkkarin käsittelyn jälkeen. Maha, varsinkin kylkiluitten alta oli loppuvaiheessa jo niin arka, etten olisi halunnut yhtään ylimääräistä painelua. Vauvan pää oli kylkiluitten alla ja SATTUI jokainen painallus.

Synnärillä sitten kysytiin saako opiskelijan soittaa mukaan synytykseen. Olin varmaan tosi paskamainen, mutten halunnut yhtään ylimääräistä käsi/silmäparia kyttäämään/ronkkimaan.

Useaaan otteeseen kätilö tarjosi opiskelijaa mukaan ja sain itselleni paskamaisen olon kun kielsin häntä astumasta huoneeseen. Mutta synnytys oli minun, en halunnut sinne mitään ylimääräistä.

Olen ollut.
Ekan raskausaikana neuvolassa oli harjoittelija. Ei ollu kiva kokemus. Opiskelija ei ilmeisesti osannut käyttää kuunteluvehkeitä kun ei saanut millään sydänääniä kuulumaan. Paikkas tilanteen kyllä varsin mallikkaasti "hei apua, täältä ei kuulu mitään, kaikki ei varmaan oo kunnos, mä haen ton ohjaajan!!!" ja sit viuh..paineli ovesta ulos. Mä jäin siihen sit makoileen sydän kurkus et mitä tapahtuu.

Toisen lapsen syntyes oli synnärillä harjoittelija, teki sisätutkimuksen ensin ja sit kätilö perään. |O Mut täytyy sanoa et se harjoittelija teki sen paljon kivuttomammin..
:D

Kolmannen kerran kun oli harjoittelija olin keskenmenon jälkeen tarkistuksessa.Nauratti vähän kun lääkäri pyysi minulta lupaa opiskelijan tutkia " kun sinulla on niin erinomaiset vehkeet tähän tarkoitukseen.. :D :D "
(Tarkoitti sitä kun vatsan päältä/läpi tuntuu kuulemma kaikki helposti kun ei paljoa täytettä päällä.)
Meinasin pyytää lausunnon kirjallisena miehelle pahan päivän varalle.. ;) :D

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Olen ollut.
Ekan raskausaikana neuvolassa oli harjoittelija. Ei ollu kiva kokemus. Opiskelija ei ilmeisesti osannut käyttää kuunteluvehkeitä kun ei saanut millään sydänääniä kuulumaan. Paikkas tilanteen kyllä varsin mallikkaasti "hei apua, täältä ei kuulu mitään, kaikki ei varmaan oo kunnos, mä haen ton ohjaajan!!!" ja sit viuh..paineli ovesta ulos. Mä jäin siihen sit makoileen sydän kurkus et mitä tapahtuu.

Toisen lapsen syntyes oli synnärillä harjoittelija, teki sisätutkimuksen ensin ja sit kätilö perään. |O Mut täytyy sanoa et se harjoittelija teki sen paljon kivuttomammin..
:D

Kolmannen kerran kun oli harjoittelija olin keskenmenon jälkeen tarkistuksessa.Nauratti vähän kun lääkäri pyysi minulta lupaa opiskelijan tutkia " kun sinulla on niin erinomaiset vehkeet tähän tarkoitukseen.. :D :D "
(Tarkoitti sitä kun vatsan päältä/läpi tuntuu kuulemma kaikki helposti kun ei paljoa täytettä päällä.)
Meinasin pyytää lausunnon kirjallisena miehelle pahan päivän varalle.. ;) :D

:)

Alkuperäinen kirjoittaja jujoma:
Tulipa tälläinen mieleen, kun tuli kutsu varhaisraskauden UÄ-tutkimukseen, ja siellä oli maininta, että sairaala on opetussairaala, jossa hoitotyön ja lääketieteen opiskelijat suorittavat opintoihinsa sisältyvää käytännön harjoittelua.
Potilaalta tietysti kysytään lupa saako opiskelijat osallistua tutkimukseen.

Oletko ollut tälläisenä opetuspotilaana ja mikä toimenpide tms oli kyseessä?

Itse en oo ollut, enkä suostuisi opetuspotilaaksi esim gynekologisessa tarkastuksessa.

mä oon ollut juuri gynekologisessa tarkastuksessa ja täytyy sanoo että oli muuten kivuttomin kokemus ikinä. kyllä mä oon antanu luvan harjoitella itselläni. olenpa jopa antanut ulkomaisen opiskelijan joka oli vaihdossa ulkomaisesta sairaalasta suomessa ultrata sydämeni :)

On ollut sekä ultrassa että neuvolakäynnillä. Niissä on ollu kyllä vaan yksi harjoittelija mukana. Ei mitään pahaa sanottavaa.
Kerran olisin saanut mahdollisuuden saada harjoittelijan tekemään juurihoidon hampaasen mutta siihen en hammaslääkärikammoisena suostunut.

Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
oon ollut, mutta iho-ja allergiasairaalassa... Olihan se ikävää kun esiteltiin pahoin kärsinyttä alastonta vartaloa n. 7 opiskelijalle tyyliin: "noniin ja nyt otahan vaatteet pois" ja sitten ovi kävi ja siinä sitä seistiin alasti tuntemattomien opiskelijoiden edessä ja lääkäri selittää diipadaapaa. Oli ehkä ikävin kokemus pitkään pitkään aikaan. Eikä multa mitään lupia kysytty.

me käytiin ihotautien polilla vauvan kanssa niin lääkäri oikein pyysi luvan saada hakea digikameran ja pyytää kollegoja katsomaan. oli meinaan lapsella sairaus minkä ko lääkäri tunnisti heti, mutta muut gollegat ei olleet ikinä nähneet tuota sairautta noin pienellä vauvalla.

esikoisen synnytyksen hoiti opiskelija ja laittoi pari tikkiäkin. oikea kätilö katsoi vierestä miten sujuu.

gyne tutkimuksessa en antanut olla.. kysyttiin ja sanoin ettei käy.. kysyin sitten että antaako yleensä muut..niin sanoi et joillekin käy ja toisille taas ei..
synnytyksessä oli 2 kertaa mukana harjottelija.. ja se oli ihan ok.. se lähinnä seuras ..laitto tippaa jne.. ja varmaan oli alapäässäkin mukana mut en sitä siinä vaiheessa kyl seurannu missä menee.. ja kaikilla kerroilla on kysytty saako olla..
kai se synnytys kuitenkin oli sit sen verran jotenkin erilainen juttu et anto olla mukana.. kun se et perus tarkastuksessa se kattois ku mua sörkittäs.. ei tunnu kivalta se..

niin ja lisään vielä.. et toki noita kun otettu verikokeita ja sairaslomahaku reissuilla on ollut useemminkin mukana..

kätilöopiskelija hoiti kuopukseni synnytyksessä avustamisen. Täytyy sanoa että palvelu oli lositavaa. Tää opiskelija oli koko pitkän päivän töissä siks että sai hoitaa kaikki alusta loppuun, eli ei kätilö välillä vaihtunu. Muuta en voi sanoa kuin suuri kiitos tälle opiskelijalle. Kaikki hoitui tosi hienosti.

Mulla on ollut synnytystapa-arviossa. Ja ekan lapsen kotiinlähtötarkastuksessa ja se oli ihan kamalaa, opiskelija totesi että tällä lapsella on jotain vikaa sydämessä ja samassa meinasin pyörtyä ja otin pöydänlaidasta kiinni etten lentäny lattialle. Vanhempi mieslääkäri tuli ja iski vesipullon opiskelijatyttösen käteen ja sanoi ettei ikinä vauvojen äitien vieressä tuollaisia sanota. Ja tovin kuluttua sanoi ettei sydämessä kuulu olevan yhtään mitään vikaa.

on ollut äitiysneuvolassa, ehkäisyneuvolassa, lastenneuvolassa ja tietenkin synnyttämässä opiskelijoita. :xmas:

tottakai toimin ilomielin opetuskappaleena, milläs ne muuten oppii.

niinja, ne valmistuneet lääkärit/kätilöt/hoitajat. mistäs te luulette tietävänne kuinka kokeneita he ovat? eivät he teille kerro että "sori mut tää on mun eka sisätutkimus/papakokeen otto/ punkteeraus/ eppariompelu/ epiduraalin laitto tms tms. eivät he joka toimenpidettä kerkeä tekemään potilaalle ennen valmistumista, eikä sitä edes vaadita. meille neuvottiin koulussa, ettei kannata ikinä sanoa että on eka kerta (esim. katetroinnissa). eikä siinä edes valehtele, olenhan sen ennenkin tehnyt- nukelle.. :whistle: :xmas: mutta en sitä tietenkään kerro... :D

Olen ollut kysissä...osastolla olin ku vedet menneet niin oli sisätutkimus ja opiskelija teki ensin sit opettaja, toiset 5 oppilasta odotti pienen sermin takana sen aikaa. SIt oli synnytyssalissa kätilöopiskelijamukana samoin kävi myös lääkäriopskelijoita, kysyivät että saako tulla, mutta siinä vaiheessa ku sattuu ihan hirveesti on ihan sama vaikka siellä olis armeijakompanija kattomassa!

Yhteistyössä