Oletko ollut opetuspotilaana?

Pyhä jysäys

Aktiivinen jäsen
13.06.2008
4 298
0
36
Tulipa tälläinen mieleen, kun tuli kutsu varhaisraskauden UÄ-tutkimukseen, ja siellä oli maininta, että sairaala on opetussairaala, jossa hoitotyön ja lääketieteen opiskelijat suorittavat opintoihinsa sisältyvää käytännön harjoittelua.
Potilaalta tietysti kysytään lupa saako opiskelijat osallistua tutkimukseen.

Oletko ollut tälläisenä opetuspotilaana ja mikä toimenpide tms oli kyseessä?

Itse en oo ollut, enkä suostuisi opetuspotilaaksi esim gynekologisessa tarkastuksessa.

kyllä oon kun olin mennyt sairaalaan vesien mentyä ja kammarissa ooteltiin synnytyksen kunnolla käyntiin lähtemistä niin aina gyne tutkimuksen teki harjoitteli ja sit ''oikea'' lekuri'' ja n yt kun menen tätä kakkosta vääntää niin en anna ylimääräisiä ronkkia

En kai varsinaisesti opetuspotilaana, mutta monesti on käynyt niin, että terv.keskuksessa onkin ollut lääkärin lisäksi joku siellä seuraamassa ja harjoittelemassa (ei siis ilmoitettu etukäteen) ja ainakaan kierukan laitossa se ei tuntunut kovin kivalta.

Oon. Hormonikierukan kandi laittoi mulle ja monta muutakin kertaa on opiskelija ollut samassa huoneessa. Pitäähän heidänkin oppia, muuten ei tule tulevaisuuden osaajia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En kai varsinaisesti opetuspotilaana, mutta monesti on käynyt niin, että terv.keskuksessa onkin ollut lääkärin lisäksi joku siellä seuraamassa ja harjoittelemassa (ei siis ilmoitettu etukäteen) ja ainakaan kierukan laitossa se ei tuntunut kovin kivalta.

Opiskelijat saa aina heittää ulos! Ei oo pakko suostuu siihen, että ne on paikalla. Kuitenkin sinä oot aina se maksava asiakas. Eli ens kerralla sanot, et hus hus. Niin mie aina teen. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulla myös näin. Kävin raskauden aikana, oisko ollut puolivälin jälkeen, lääkärintarkastuksessa. Siellä vaan opiskelija toljotti vieressä lääkärin tehdessä sisätutkimusta jne. Ei edes kysytty onko opiskelijan läsnäolo ok :kieh:

oon ollut, mutta iho-ja allergiasairaalassa... Olihan se ikävää kun esiteltiin pahoin kärsinyttä alastonta vartaloa n. 7 opiskelijalle tyyliin: "noniin ja nyt otahan vaatteet pois" ja sitten ovi kävi ja siinä sitä seistiin alasti tuntemattomien opiskelijoiden edessä ja lääkäri selittää diipadaapaa. Oli ehkä ikävin kokemus pitkään pitkään aikaan. Eikä multa mitään lupia kysytty.

Esikoisen kun sain niin sairaalassa oli pari opiskelijaa. Ne vaan mittaili joka 15 min välein verenpainetta ja käänteli minuu kyleltä toiselle aina kun pyysin, ennenkuin puudutus oli lakannu ja antoi lääkettä. Sen sellasta, mutta eivät silleen koskeneet minuun, ei painellu mahaa kokeillakseen kohtua ym.
Ja tk:ssa on monesti ollu opiskelijoita sairaanhoitajan luona kun ollaan lapsia käytetty ja aina on ens kysytty saako opiskelija olla huoneessa mukana ja saako sekii vilkasta lasten korviin ym.

En kyllä suostuis siihen että jotkuu opiskelijat tulis ronkkimaan minuu.

olen ollu, en koskaan vastustele, koska eihän kukaan opi kirjoista lääkäriksi. viimeksi oli kolmosen synnytyksessä mukana 2 mieskandia, se oli niitten eka synnytys. ei niistä mitään häiriötä ollu, olivat aivan otettuja ku saivat tulla mukaan ja varmasti kokemus jäi heille mieleen.

Enempi mua pelottas olla sellasen valmistuneen lekurin käsittelyssä, joka ei ole koskaan mitään oikeaa potilasta koskenutkaan ja sitten alkaa minua käyttää koekaniininakaan tietämättäni, kuin että kokeneen lääkärin valvonnassa opiskelija tekee mulle jotain.

Mulle ei oo osunu kohdalle kuin th-harjoittelijoita äitiysneuvolassa.

Mutta pikkujätkää käytiin ihmettelemässä oikein isolla joukolla (erikoistuvia kirurgeja), oli meinaan harvinaisempi tapaus (aiankin silloin, myöhemmin taisi hiukan yleistyä ennenkuin loppuivat lähes kokonaan).

Mä oon ollu opetuspotilaana montakin kertaa ja on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Selkää kun tutkittiin ylä-asteikäisenä niin oli aika ikävää olla puolialastomana kun lauma nuoria opiskelijoita parveili ympärillä, eikä silloin multa edes kysytty lupaa niiden siellä oloon. Tokasta lapsesta kun olin jälkitarkastuksessa niin siellä ollut opiskelija yritti ottaa papa-koetta ja teki muuten kipeetä |O Synnytyksissä olleista opiskelijoista on vain hyvää sanottavaa, ovat olleet tosi huomaavaisia ja mukavia.

olen ollut..ja ihana opiskelija olikinn..jälkikäteen hävettää ku nauroin sille(mut mie olin ihan trööt kivusta) kun se yritti laittaa miulle tippaa tohon käteen. Mittas se tietty verenpaineet ym taustatutkimukset teki.
Mut mie sanon et se opiskelija oli mukavampi ku ykskään valmis lekuri.

Sit on sh opiskelija/vaihto opiskelija ollut (hää oli kyl tosi mukava).

Mut privaatti tutkimus jos ois niin hus pois siihe ei tartti ylimääräsiä pällistelemään.

Esikoisen synnytyksessä annoin mielummin naiskandin tutkia kohdunsuun tilannetta, kuin nakkisormisen mieslääkärin. Naisella oli siis paljon pienemmät kädet ja paremman käytöstavat.

Eikä koskaan kysytty sopiiko...vaan ei se haitannut. Pojan korvalääkärissä oli opiskelija paikallaan, viihytti poikaa lääkärin kirjottaessa lääkkeitä jne. Saipa opisk. harjotusta lapsiasiakkaista.

Mulla ei ole vastaan tullut tilannetta että olis ollut opiskelija siinä, mutta itse sen sijaan olen opiskelijana ollut monesa paikassa. Hoitanut perussairaanhoidon juttuja, raskaana olevia, synnytyksiä n.50 ja tuohon tietty kaikki sisätutkimuksineen päivineen, ja todella hyvää palautetta saanut, ja kommentteja että mukava kun te opiskelijat olette niin nnoissanne ja otatte asioista niin hyvin selvää. Koko opiskeluaikana tullut ehkä 5, jotka ovat kieltäneet mukana olemisen. Yksikin äiti sanoi synnytyksen jälkeen että "ajattelin ennen synnytystä että en varmasti ota opiskelijaa, mutta kun näin että olit niin iloinen ja tosissasi mukana asioissa niin muutin mieleni ja halusinkin juuri sinut hoitamaan synnytyksen"

Niin siis siksi nämä kommentit tähän kirjoittelin kun ihmettelin tämän gallupin niin suurta "en ottaisi mukaan" määrää. Käytännössä ei ainakaan näy tällä tavalla. Ja itse kyllä kysyn aina luvan. Ja itsekin kyllä sitten opiskelijan voisin ottaa mukaan, ellei nyt joku luokkakaveri sattuisi...olisi liian tuttu.

Ei ole kai ollut, en ainakaan heti muista. Äitiys- ja lastenneuvolassa on ollut välillä harjoittelija ja silloin kysytty, että sopiiko. Ja tietenkin on sopinut, miten muuten ne oppii, kuin kokeilemalla. Kerran opiskelija hoiti lähes koko neuvolatunnin. Oli aikamoista, kun ei meinannut sydänääniä löytää. :D

Meijän pojan otti synnytyksessä "vastaan" Italialainen kätilö "harjoittelia" Oli kätilön eka synnytys. Tosi herttainen ihminen. Ainut ongelma oli kieli. Ja sekin hoitu suomalaisen kätilön toimiessa tulkkina. Niin ja synnytys tapahtu suomessa.

Olen ollut, monestikin. Labrassa harjoittelijat ovat ottaneet multa verinäytteitä, lastenneuvolassa on ollut harjoittelijoita (sekä lääkäri- että thopiskelijoita), äitiysneuvolassa samoin. Rakenneultrassa olin reilun tunnin, kun sen teki lääkäriharjoittelija ja he ohjaajansa kanssa katselivat sikiöstä sitten muutakin kuin ne pelkät perusjutut. Kolmannen synnytykseni (polikliininen) hoiti kokonaan viimeistä harjoitteluaan tekemässä ollut kätilöopiskelija. Jne jne.

Multa tosin on aina kysytty, saako opiskelija olla mukana/suorittaa toimenpiteen. Mä ajattelen samoin kuin Viblsp, eli tekemällä oppii. Lisäksi omaan suhtautumiseeni vaikuttaa toki sekin, että itselläni on takana sh-koulutus, eli olen itsekin ollut joskus "samassa jamassa" kuin nuo opiskelijat.

Olen ollut opetuspotilaana labratätille joka otti papakokeen :kieh: Ensin otti toinen joka siis opetti ja sitten tämä toinen joka otti elämänsä ekaa kertaa :x

Ja nyt tokassa sektiossa oli kätilöopiskelija mukana =)

Yhteistyössä