Oletko ollut opetuspotilaana?

Olen ollut montakin kertaa.

Ekassa synnytyksessä oli kätilöopiskelija paikalla. Kun olin keuhkokuumeen vuoksi sairaalassa 5 vrk, niin lääkäriopiskelija oli paikalla. Äitiysneuvolassa oli sairaanhoitaja-kätilöopiskelija paikalla. Kuopuksen syntymän jälkeen jälkitarkastuksessa oli hollantilainen opiskelija seuraamassa. Lastenneuvolassa on ollut harjoittelijoita.

Ei valittamista. Miten nuo muutenkaan oppisivat.

Monestikin.. Papakokeen on ottanut opiskelija, synnytyksessä kokeilivat kandit kohdunsuuta, enpä tuota pidä juuri erityisempänä, itsekin ohjaan töissäni lähes päivittäin opiskelijoita ja yleensä he saavat kiitosta potilailta kun tekevät toimenpiteitä.

Mulla oli lauma opiskelijoita pällistelemässä, kun kävin ensimmäistä kertaa gynekologilla ja papa-kokeessa. Olipa kiva kun lääkäri selitti samalla opiskelijoille mitä nyt näkyy.

Toisen lapsen synnytyksessä annoin tyhmänä luvan, että harjoittelijakätilö saa osallistua. Hän oli kovakourainen ja kun muutenkin sattui niin pirusti, ei ollut kivaa kun koko ajan ronkittiin kaksi kertaa peräkkäin. Ensin harjoittelija ja sitten toinen. Harjoittelija yritti ommella tikkejä ja kämmi senkin. Jos vielä joskus synnyttäisin, en enää antaisi lupaa harjoittelijalle. Vierestä saa katsoa, mut ei koskea. Joskus tietysti pitää harjoitella, mut ei mun kropallani enää toista kertaa. Niin paljon sattui.

Toisen lapsen suunnitellussa sektiossa oli parikin kappaletta. Taisi olla nemmänkin, en ole ihan varma kun sitä jengiä oli niiin paljon. Ja osastolla oli myös.
Ja joskus aiemmin kun olin polven takia sairaalassa nin sitä kävivät opiskelit katsomassa ja ihmettelemässä. :( Ja se ei ollut mukavaa.

ikävintä oli kuitenkin 18veenä kun multa otettiin näytepaljoja kohdunkaulalta 8kpl (sattui, verta valui sikana ja pelotti). 6 opiskelijaa levitti mun jalkoja ja ihmetteli : ( Muut kerrat on mennyt ok, kupuksen synnytykseni hoisi lähes loppuun asti ihana opiskelija.

Vasta neljännessä raskaudessa ja vielä 2 kertaa :kieh:
Rakenneultrassa oli useempi kätilö ja kätilöopiskelija mukana, mutta siinä ei tosiaan mitään gynejuttuja tehty. Seuraavan kerran sitten synnytyksessä oli opiskelija jonkin aikaa mukana ja teki myös sisätutkimuksia jne...

jep... mulle tehtiin tuossa kesällä kaksi kertaa sellainen harvinaisempi toimenpide(raskauteen liittyvä), salissa oli yhteensä 12 lääkäriä, joista 5 oli jo valmistuneita ja loput kandeja ja nää kandit tuli itse kysymään että saavatko seurata toimenpidettä....

Esikoisen yliaikaistarkistuksessa olin opetuspotilaana, samoin kolmannen lapsen synnytyksen suunnittelussa. Ihan mukavaa kun lääkäri selittää opiskelijoille tarkasti mitä ultrassa näkyy ja perustelee päätöksensä hyvin (esikoisen synnytys käynnistettiin samalla reissulla). Opiskelijoita oli molemmilla kerroilla mukana kaksi, joista vain toinen teki sisätutkimuksen lääkärin lisäksi.

Hyvät kokemukset siis.

En ainoastaan potilaana, vaan näyttelykappaleena! Oon sellanen vanhan mallin sirkusfriikki. Multa poistettiin yhteenkasvanut hammas => artikkeli hammaslääkäreiden lehteen. Mun polvessa extraluu => artikkeli. Mulla lapsena halvaus, video siitä toipumisesta opiskelijoiden käyttöön. Kerran eräs ihosairaus pääsi myös opetuskuvaan, samoin lapseni mongoliläiskä. :kieh:

No en tiedä olinko varsinainen opetuspotilas, mutta tokan synnytyksen jälkeen joku kätilöopiskelija tuli ohjatusti kokeileen kohtua. Eli kai mä sitten olin?

Olipa mukavaa kun kaksi naista vuoronperään paineli mahaa :$ mutta opittava on.
Ihan aloittelijan en antaisi verikoetta ottaa- se pitää ottaa multa hienosti ja nopeesti!

Olen ollut kahdesti. Raskausaikana np-ultrassa oli harjottelija mukana vaikka mitään ei varsinaisesti saanut itse tehdä mutta hänelle selitettiin ja näytettiin. Toisen kerran raskauden loppuvaiheessa olin tarkistusultrassa. Tällöin harjottelija sai itse ultrata, kokeilla vauvaa mahan päältä ja kokeilla kohdunsuun tilannetta. Ei mua harjottelijat haittaa, jos kukaan ei anna niiden harjoitella niin miten ihmeessä ne sitten oppii?!

Ulkomaalainen opiskelijapoika oli esikoisen synnytyksessä mukana =)
Ei tehnyt mitään, seurasi vierestä ja jälkeenpäin tuli oikein onnittelemaan & kiittämään minua kun sai olla mukana.Oli hänen ensimmäinen alatiesynnytys missä sai olla mukana.

Niin ja tokan sektiossa oli joku opiskelija mukana. Multa kysyttiin, että sopiiko.

Ja kuulin kyllä, että hälle joku sanoi, että jos tekee pahaa, voi istua alas tai poistua tms. :D Ei siis itse tehnyt mitään, mutta katseli sivussa.

kun menin ensimmäistä kertaa elämässäni käymään gynellä oli mukana harjoittelija. Toki kysyttiin saako hän olla huoneessa tutkimusten ajan enkä osannut kieltäytyäkään kun jännitti ja pelotti muutenkin niin paljon. Kieltämättä oli aika epämukava kokemus kun harjoittelija seisoi vaan vieressä ja tuijotti ja lääkäri selitti sille mitä tekee. Mutta hyvähän se on että saavat harjoitusta.

Nyt viimeksi kun kävin gynellä oli siellä myöskin harjoittelija ja täytyy sanoa että oli paljon positiivisempi kokemus. Oli todella asiallinen ja osaava tyttö, otti multa papan ja koski paljon vähemmän kuin aiemmilla kerroilla tämän terveydenhoitajan ottamana!

Eri juttu, jos kysytään lupa harjoittelijan läsnäoloon :kieh:
No, oma vika jos ei saa suutansa auki ja sanottua että opiskelija ulos kiitos :ashamed:
Nyt kun tarkemmin muistelen, niin synnärillä oli osastolla myös opiskelija, joka puuhasteli paljon kanssani. Hän oli kyllä aivan ihana, annoin hyvää palautetta ohjaajallensa =)

Olen ollut opetuspotilaana kahdessa synnytyksessä, monissa äitiysneuvola tapaamisissa, gynegologisessa tutkimuksessa, sosiaalipuolella perhetapapaamisissa, toimeentulotukityössä, lastenpsykiatrisella jne... Opetusfilmikin on tehty, että aika paljon olen opiskelijoille ollut hyödyksi. Opiskelija jopa ompeli alapääni ensimmäisessä synnytyksessä. Todella upeaa työtä. Tuli 30 tikkiä ja epparihaava ja klitoris repeytyi. Kaiken paikkasi niin, että mitään ei huomaa nykyään.

Olen ollu opetuspotillaana.
Nielupaise puhkastiin joskus, siihen kysyivät luvan.. Ei ollut kivaa, kun ei onnistunut ollenkaan ja sattu ihan samperisti.
Ultrissa eivät kysyneet, vaan opiskelija vaan pälähti paikalle, mikä oli todella epämiellyttävää!

Kun oli jälkitarkastuksessa viimeksi niin siellä oli muutama lääkäri harjoittelijaa mukana."oikea"(mies) lääkäri teki sen tarkastuksen, mutta selitti koko ajan niille,että mitä pitää kattoo ja huomioida.Ei multa mitään kysytty eikä ois tarvinnukkaan.Tulin kotiin niin totesin vaan miehelle,että nyt on ainakin värkki kunnossa kun oli niin monta tarkastajaa :kieh:

Yhteistyössä