Tyypillinen kuvio. Vaikka alkoholisti ei löisi, hän aiheuttaa hirveää tuskaa mahdollistajalle ja lähes poikkeuksetta homma menee niin, attä juova isi "lyö" äitiä (ei välttämättä kirjaimellisesti, vaan käyttää henkistä väkivaltaa) ja äiti taas vuorostaa lyö lapsia, joko sanoin tai teoin. Lopulta ne lapset menee ja potkasee kissaa...Alkuperäinen kirjoittaja ---:juu, on ollut kaikkea noita ja myös väkivaltainen lopulta minua kohtaan. erosivat lopulta. silti lapsille isä oli aina hyvä ja lämmin.Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:Äitisi oli ns. mahdollistaja, alkkiksella on aina sellainen, se joka kantaa vastuun ja joka päätyy itsetuhoon; on loukkaantunut, vihainen, pelokas, sekava ja ennenkaikkea katkera marttyyri.Alkuperäinen kirjoittaja -:Mun isä oli alkoholisti mutta silti ihana ja lämmin isä. turvattomuutta tuo juominen aiheutti jonkin verran, mutta isäni oli silti lämmin ja läsnäoleva isä. pelailtiin ja leikittiin paljon ja sain rakkautta, halauksia ja syliä. äitini sen sijaan ei juonut, mutta oli aina töissä, "kylmä" ja lyttäsi itsetuntoni. En ole katkera isälleni, en ole koskaan ollut. Äidilleni olen.