Olen alkoholisti, saa kysyä mitä haluaa

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja Nette:
onko sinulla jotain isoa unelmaa/unelmia/haaveita, joita haluaisin joskus saavuttaa/toteuttaa elämässäsi?
Miun suuri unelma oli aina käydä lukio ja lähteä opiskelemaan historiaa
Lukion voi käydä muuten verkossa :) Samoin historiaopintoja voi lukea kandiksi asti. Siis jos innostaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä kyllä uskon, et sä vielä joskus pääset tilanteen herraksi. Ehkä et parissa vuodessa mut kyllä sekin päivä koittaa :) Ja kuten itse sanoit vähentäminen on jo hyvä merkki. Aina vaaditaan se joku klikki et kaikki rupee rullaamaan, vaikka toiselle kirjoittais mitä niin ei se saa lopettamaan kyllä se on jokin siellä omassa sisässä joka tarvii muutosta. En mäkään pysty lopettamaan ylensyöntiä vaikka tiedän sen olevan terveydelle vaarallista. Tunnesyöjä olen. Minusta jotkut ihmistyypit vain koukuttuvat herkemmin.
Hienoa tekstiä,kiitos. Kyllä se päivä vielä koittaa, pakkohan sen on!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voisi auttaa sua sen asian tajuaminen, että joka päivä monen moni kokee niin epävarmuuksia kuin joskus jopa ihan kamalia tilanteita. Nolaan itseni jotenkin, joudun pitämään esitelmän, en tunne osaavani kkäyttäytyä niin kuin pitää sosiaalisissa tilanteissa, jne. Ja se on ihan normaalia ja kuuluu elämään.

Elämässä siis on ja pitääkin olla niitä jännitystilanteita ja jos niitä haluaa välttää ei tosiaan voi mitään tehdäkään.

Ymmärrän, että sulla on taustalla aivan oikea diagnoosi, mutta musta tuntuu sun suurin ongelma on se, ettet taistele parantuaksesi..

Mikään ei koskaan muutu jos jatkat aina, päivästä toiseen, samalla tavalla.

Sun alko-ongelma ei katoa itsestään eikä paniikkihäiriö tai masennus. Sun on tehtävä muutos ja haluttava parantua -muuten kaikki jatkuu kuten aina ennenkin ja hiljalleen luistaa pahemmaksi.
Juu, ja persoonallisuushäiriö tuskin koskaan katoaa. Mutta miten miä teen sen muutoksen? Jos kerran miun pitäs ekana saada tuo paniikkihäikkä pois, miten miä sen saan?? Tätä miä terapeutiltakin kysyn.. Kun ees jonkun sais tosta "yhtälöstä" pois.
Normaalin jännityksen miä kestän, nautinkin siitä. Kunnes se menee sitten rajan yli ja muuttuu paniikiks
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nette:
mä en nyt kyl ymmärrä, et miten tää paniikkihäiriö muka vois olla yks iso syy juomiseen. mullakin pahan paniikkihäiriö, mut eipä siihen alko auta vaan pahentaa entisestään kohtauksia.
sori vaan mutta mun mielestä paniikkihäirösi kuulostaa vain yhdeltä "hyvältä tekosyyltä" että on muka vaikea olla ilman viinaa. noilla asioilla ei kyllä ole oikeasti tekemistä keskenään.
Onhan se ihan tutkittu juttu, että sosiaalisia tilanteita pelkäävät, paniikkihäiriöiset ym pakenevat ongelmaa helposti alkoholin avulla, koska se poistaa estoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sanoo narkkisalkkiksen tytär:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Alkuperäinen kirjoittaja sanoo narkkisalkkiksen tytär:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Alkuperäinen kirjoittaja ä:
harmi kun et jäänyt lapsettomaksi.. tuollaisten sietäisi eikä niiden, jotka olisivat hyviä vanhempia!
Tarpeettoman kovaa tekstiä. Mitä tällaisen toteaminen hyödyttää?
Mutta toisaalta se hyssyttelyki on hanurista
Niin on, mutta vaihtoehtoja näiden kahden ääripään välillä on paljon.
Joo, mutta eiköhän ap halunutkin kohauttaa
Ei todellakaan ollut tarkoitus kohauttaa.. Kerroin totuuden ja siitä sitten syntyikin palstahistoriani pisin ketju. Mutta hyvät vinkit ja neuvot pistän korvan taakse, kettuilut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

 
Sosiaalisten tilanteiden pelkosi johtunee siitä, ettei sinua alkoholistivanhempien tyttärenä ole niitä opetettu kohtaamaan "oikein". Ei sinun auta, kuin opetella kohtaamaan pelkosi mies tukenasi.
Mieheni isä on alkoholisti. Mieheni elämää on rajoittanut tuo sosiaalisten tilanteiden pelko paljonkin. Nyt, kuuden vuoden yhteiselon jälkeen, hänestä on tullut reippaampi näissä tilanteissa. Olen kannustanut ja välillä pakottanutkin häntä näihin tilanteisiin. Hän on tyytyväisempi itseensä nyt. Alkoholisti mieheni ei itse ole, onneksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja Nette:
onko sinulla jotain isoa unelmaa/unelmia/haaveita, joita haluaisin joskus saavuttaa/toteuttaa elämässäsi?
Miun suuri unelma oli aina käydä lukio ja lähteä opiskelemaan historiaa
Lukion voi käydä muuten verkossa :) Samoin historiaopintoja voi lukea kandiksi asti. Siis jos innostaa.
Paitsi kokeet joutuu käymään koululla..
Oon käynyt iltalukiota, sekä etänä opiskellut aineita
 
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Sosiaalisten tilanteiden pelkosi johtunee siitä, ettei sinua alkoholistivanhempien tyttärenä ole niitä opetettu kohtaamaan "oikein". Ei sinun auta, kuin opetella kohtaamaan pelkosi mies tukenasi.
Mieheni isä on alkoholisti. Mieheni elämää on rajoittanut tuo sosiaalisten tilanteiden pelko paljonkin. Nyt, kuuden vuoden yhteiselon jälkeen, hänestä on tullut reippaampi näissä tilanteissa. Olen kannustanut ja välillä pakottanutkin häntä näihin tilanteisiin. Hän on tyytyväisempi itseensä nyt. Alkoholisti mieheni ei itse ole, onneksi.
No niin, siis miä oon oppinut jonkun käytösmallin lapsena, ja siitä se pelko
Taas tuli kuin terapeutin suusta :D Ja uusia käytösmalleja mulle piti terapiassa opettaa, mutta...
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Nette:
Villi veikkaus: kuukausitasolla n.200 euroa..
ei saleen muuten riitä! laskepa uudestaan...
Niin minustakin.

200 e kuukaudessa ei ole kuin n. 50 e viikossa, ja sillä budejtillahan tuollainen ilo ei ole kuin lähes teeskentelyä vain.
No se olikin vain villi veikkaus
No sähän ny vallan villiksi oletkin heittäynyt!
 
kikka
Hienoa tunnustaa ongelmansa...elä elämäs niinkuin parhaaksi katsot.Jokaisella meillä on mielipiteensä ja tälläisestä alotuksesta et voi kuin saada kakkaa niskaan...ihan kuin olisit murhannut jonkun.Onneksi oli muutamia jotka tsemppas.Paljon jaksamisia sulle ja ei se tippa vielä tapa:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Sosiaalisten tilanteiden pelkosi johtunee siitä, ettei sinua alkoholistivanhempien tyttärenä ole niitä opetettu kohtaamaan "oikein". Ei sinun auta, kuin opetella kohtaamaan pelkosi mies tukenasi.
Mieheni isä on alkoholisti. Mieheni elämää on rajoittanut tuo sosiaalisten tilanteiden pelko paljonkin. Nyt, kuuden vuoden yhteiselon jälkeen, hänestä on tullut reippaampi näissä tilanteissa. Olen kannustanut ja välillä pakottanutkin häntä näihin tilanteisiin. Hän on tyytyväisempi itseensä nyt. Alkoholisti mieheni ei itse ole, onneksi.
No niin, siis miä oon oppinut jonkun käytösmallin lapsena, ja siitä se pelko
Taas tuli kuin terapeutin suusta :D Ja uusia käytösmalleja mulle piti terapiassa opettaa, mutta...
Pistä miehesi hommiin :) Hänen pitää olla välillä hieman julmakin saadakseen sinussa muutosta ja kasvua aikaiseksi.
Hemmetti, olen väärässä ammatissa :snotty:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voisi auttaa sua sen asian tajuaminen, että joka päivä monen moni kokee niin epävarmuuksia kuin joskus jopa ihan kamalia tilanteita. Nolaan itseni jotenkin, joudun pitämään esitelmän, en tunne osaavani kkäyttäytyä niin kuin pitää sosiaalisissa tilanteissa, jne. Ja se on ihan normaalia ja kuuluu elämään.

Elämässä siis on ja pitääkin olla niitä jännitystilanteita ja jos niitä haluaa välttää ei tosiaan voi mitään tehdäkään.

Ymmärrän, että sulla on taustalla aivan oikea diagnoosi, mutta musta tuntuu sun suurin ongelma on se, ettet taistele parantuaksesi..

Mikään ei koskaan muutu jos jatkat aina, päivästä toiseen, samalla tavalla.

Sun alko-ongelma ei katoa itsestään eikä paniikkihäiriö tai masennus. Sun on tehtävä muutos ja haluttava parantua -muuten kaikki jatkuu kuten aina ennenkin ja hiljalleen luistaa pahemmaksi.
Juu, ja persoonallisuushäiriö tuskin koskaan katoaa. Mutta miten miä teen sen muutoksen? Jos kerran miun pitäs ekana saada tuo paniikkihäikkä pois, miten miä sen saan?? Tätä miä terapeutiltakin kysyn.. Kun ees jonkun sais tosta "yhtälöstä" pois.
Normaalin jännityksen miä kestän, nautinkin siitä. Kunnes se menee sitten rajan yli ja muuttuu paniikiks

Mä luulen, että, toisin kuin luulet, tästä yhtälöstä sun olisi helpoin tiputtaa pois alkoholi. Vaikka susta tuntuukin että se auttaa niin sitähän se ei oikeasti tee. Alkoholin taas voit jättää kun tarpeeksi haluat. Eli palaan siihen jälleen, että muutos on tehtävä. Ja alkoholin jättäminen voi olla se muutos. Helppoa se ei tule olemaan.

Jos vaikka opiskeleminen ihan vain iltalukiossa olisi sulle se paras juttu, niin ota se tavoitteeksi. Neuvottele saisitko tehdä iltalukion kokeita jossakin pienemmässä ryhmämuodossa. Joku symppis opettaja voisi jopa ehkä löytyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Pistä miehesi hommiin :) Hänen pitää olla välillä hieman julmakin saadakseen sinussa muutosta ja kasvua aikaiseksi.
Hemmetti, olen väärässä ammatissa :snotty:
Kun ei se pysty.. Kun se näkee, miten maassa miä oon, niin ei se kehtaa lyödä lyötyä:ashamed:
Se vaan jaksaa uskoa yhä minuun ja kannustaa sillonki, ku miä en enään ite usko
 
vieras
Eihän se liika juominen ole kellekään hyvästä, mutta uskotteko te kaikki aivan oikeasti ja tosissanne että jos lapsen äiti juo esim. 3-5 siideriä illassa, sen käytös muuttuu aivan tavattoman ahdistavaksi lapsesta. Jos ap itse sanoo, että tuntee vasta viidennen nousevan päähänsä, niin tuskin se käytöskään nyt niin hirmuisesti muuttuu.
Ihan todella, voihan se ääni koventua, ja voihan se äiti/isä olla hiukan hiljaisempi, iloisempi tai vihaisempi, mutta eihän se mikään örvellyskunto ole.

Ilmeisesti käsite jonka minä tunnen alkoholisimista on aivan väärä, koska tällä perusteella alkoholisti on vain kuset housussa räkä poskella huojuva raunio.

Ns siistejä alkoholisteja on kuulkaa enemmän kuin osaatte kuvitellakaan, jos vain ylläolevat kriteerit riittää teille.

Jos ap esim juo 5 siideriään kun lapsi nukkuu, ja menee nukkumaan ja heräävät yhdessä aamulla, oletan että lapsella ei ole aavistustakaan vanhemman juomisesta vanhempanakaan. Kun kerran talossa on myös selvä aikuinen auttamassa lasta jos pitää vaikka viedä sairaalaan..

Siis, liika juominen on pahasta, ja jos itse myöntää juovansa liikaa, on jo voiton puolella, mutta älkää nyt teilatko vanhemmuutta ja toimittako lasta huostaan pelkästään tuollaisella perusteella

Ihme mustavalkoista sakkia täällä enemmistö...

Ap:lle voimia , mieti itse voitko ensin vähentää, sitten lopettaa.. ja läheiseni kärsi paniikkihäiriöstä ja ahdistuneisuudesta, ja joi siksi.. kun löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta, ja se lääkitys alkoi auttaa, pääsi ahdistuksensa päälle, ja juominenkin väheni.. kannattaa tarkastuttaa tuollaisetkin sitten. Tsemppiä
 
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Pistä miehesi hommiin :) Hänen pitää olla välillä hieman julmakin saadakseen sinussa muutosta ja kasvua aikaiseksi.
Hemmetti, olen väärässä ammatissa :snotty:
Kun ei se pysty.. Kun se näkee, miten maassa miä oon, niin ei se kehtaa lyödä lyötyä:ashamed:
Se vaan jaksaa uskoa yhä minuun ja kannustaa sillonki, ku miä en enään ite usko
Sitten joudut tekemään enemmän itse.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä luulen, että, toisin kuin luulet, tästä yhtälöstä sun olisi helpoin tiputtaa pois alkoholi. Vaikka susta tuntuukin että se auttaa niin sitähän se ei oikeasti tee. Alkoholin taas voit jättää kun tarpeeksi haluat. Eli palaan siihen jälleen, että muutos on tehtävä. Ja alkoholin jättäminen voi olla se muutos. Helppoa se ei tule olemaan.

Jos vaikka opiskeleminen ihan vain iltalukiossa olisi sulle se paras juttu, niin ota se tavoitteeksi. Neuvottele saisitko tehdä iltalukion kokeita jossakin pienemmässä ryhmämuodossa. Joku symppis opettaja voisi jopa ehkä löytyä.
Voikun siä jaksat olla positiivinen:flower:
Mulla vaan tällä hetkellä on täys lukko tuon koulunkäynnin kanssa. Miä ekan paniikkikohtauksen sain luokkahuoneessa ja siitä kai tää kammo
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Pistä miehesi hommiin :) Hänen pitää olla välillä hieman julmakin saadakseen sinussa muutosta ja kasvua aikaiseksi.
Hemmetti, olen väärässä ammatissa :snotty:
Kun ei se pysty.. Kun se näkee, miten maassa miä oon, niin ei se kehtaa lyödä lyötyä:ashamed:
Se vaan jaksaa uskoa yhä minuun ja kannustaa sillonki, ku miä en enään ite usko
Sitä mieltä minäkin itse asiassa kuitenkin olen, että se alkoholin ostaminen sulle pitäisi loppua miehen puolelta. Hienoa, että hän jaksaa kannustaa, mutta ajattelepan että haluat antaa hänelle palkinnon noista kaikista vaivoistaan. Ajattele, että sun juomattomuutesi on suurin rakkauden lahja, jonka voit hänelle antaa. Ja myös lapsellesi. Kaikkein suurin.

Minä myöskin uskon, että sinussa on paljon kypsymättömyyttä vielä ja paljon aikuiseksi kasvua edessä. Toisin kuin moni heittää, aikuiseksi on hyvä kasvaa ihan jokaisen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Mua ahdistaa tää sun tilanne :(
Hienoa kuitenkin, että olet edes vähentänyt, toivon oikeasti ja todella paljon, että pystyt lopettamaan kokonaan, teidän kaikkien takia! :hug:
Kiitos,sitä miäkin toivon
Pienikin vähennys on mulle aina ylpeyden aihe.
Ja saa ollakin! Jokainen askel eteenpäin on lähempänä paranemista. Välillä tulee takapakkia, mutta jos itse haluat, kyllä selviät, ihan varmasti! Kaikkein tärkein askel on se asian myöntäminen ja aktiivinen yritys paranemiseen. Yleensä sanotaan, että alkoholisti on aina alkoholisti, mutta ei se ihan niin mene - yllättävän moni alkoholisti paranee - ainakin sille asteelle, ettei siitä enää ole itselle tai muille haittaa.

Muutamia mieleen tulevia asioita: älä juo salaa. Ilmeisesti et niin teekään? Toiseksi, jos et pysty vähentämään riittävästi, tehkää miehen kanssa järjestelyjä, jotta alkoholi haittaisi mahdollisimman vähän lapsen elämää. Lähdet vaikka muualle siinä vaiheessa, kun humalan huomaa ja lapsi on hereillä. Siinäkin voisi olla alkuun tavoitetta, että lapsen hereilläoloaikana et olisi humalassa, vaikka et selvä voisi ollakaan koko aikaa.

En tunne sinua, mutta toivon sydämestäni, että toivut tuosta :heart:.
 
vieras
Mä olen nähnyt vierestä miten alkoholisti pilaa elämänsä. Mun isä. Siitä asti kun muistan hän on juonut, aina humalassa. Joka päivä. Viina ykkösenä, sitten ryyppykaverit, raha, asunto.. lapset ei kuuluneet koko listaan. Surullista ja säälittävää katsoa miten ihminen tuhoutuu ja vanhentuu silmissä. Vaikka menee vain vuosi niin alkoholistille näyttää aina tulleen 10 vuotta lisää ikää. Onneks ei ole mitään tunteita sitä ihmistä kohtaan niin ei tarvitse surra. Viina hänet tappaa jossain vaiheessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eihän se liika juominen ole kellekään hyvästä, mutta uskotteko te kaikki aivan oikeasti ja tosissanne että jos lapsen äiti juo esim. 3-5 siideriä illassa, sen käytös muuttuu aivan tavattoman ahdistavaksi lapsesta. Jos ap itse sanoo, että tuntee vasta viidennen nousevan päähänsä, niin tuskin se käytöskään nyt niin hirmuisesti muuttuu.
Ihan todella, voihan se ääni koventua, ja voihan se äiti/isä olla hiukan hiljaisempi, iloisempi tai vihaisempi, mutta eihän se mikään örvellyskunto ole.

Ilmeisesti käsite jonka minä tunnen alkoholisimista on aivan väärä, koska tällä perusteella alkoholisti on vain kuset housussa räkä poskella huojuva raunio.

Ns siistejä alkoholisteja on kuulkaa enemmän kuin osaatte kuvitellakaan, jos vain ylläolevat kriteerit riittää teille.

Jos ap esim juo 5 siideriään kun lapsi nukkuu, ja menee nukkumaan ja heräävät yhdessä aamulla, oletan että lapsella ei ole aavistustakaan vanhemman juomisesta vanhempanakaan. Kun kerran talossa on myös selvä aikuinen auttamassa lasta jos pitää vaikka viedä sairaalaan..

Siis, liika juominen on pahasta, ja jos itse myöntää juovansa liikaa, on jo voiton puolella, mutta älkää nyt teilatko vanhemmuutta ja toimittako lasta huostaan pelkästään tuollaisella perusteella

Ihme mustavalkoista sakkia täällä enemmistö...

Ap:lle voimia , mieti itse voitko ensin vähentää, sitten lopettaa.. ja läheiseni kärsi paniikkihäiriöstä ja ahdistuneisuudesta, ja joi siksi.. kun löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta, ja se lääkitys alkoi auttaa, pääsi ahdistuksensa päälle, ja juominenkin väheni.. kannattaa tarkastuttaa tuollaisetkin sitten. Tsemppiä
Siis siä oikeasti taisit lukea koko ketjun ja ymmärtää sen :flower:
Ja sulla on joitain kokemuksia asiasta, joihin osaat asiaa verrata
Vähentämistä mietin koko ajan. Pieniä, mutta saavutettavia tavoitteita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri Ruurikintytär:
Ja saa ollakin! Jokainen askel eteenpäin on lähempänä paranemista. Välillä tulee takapakkia, mutta jos itse haluat, kyllä selviät, ihan varmasti! Kaikkein tärkein askel on se asian myöntäminen ja aktiivinen yritys paranemiseen. Yleensä sanotaan, että alkoholisti on aina alkoholisti, mutta ei se ihan niin mene - yllättävän moni alkoholisti paranee - ainakin sille asteelle, ettei siitä enää ole itselle tai muille haittaa.

Muutamia mieleen tulevia asioita: älä juo salaa. Ilmeisesti et niin teekään? Toiseksi, jos et pysty vähentämään riittävästi, tehkää miehen kanssa järjestelyjä, jotta alkoholi haittaisi mahdollisimman vähän lapsen elämää. Lähdet vaikka muualle siinä vaiheessa, kun humalan huomaa ja lapsi on hereillä. Siinäkin voisi olla alkuun tavoitetta, että lapsen hereilläoloaikana et olisi humalassa, vaikka et selvä voisi ollakaan koko aikaa.

En tunne sinua, mutta toivon sydämestäni, että toivut tuosta :heart:.
Joo, en juo salaa. Ja miehen kanssa suunitellaan aina miun juomisia. Eli tehdään sopimuksia, että oon vaikka sen ja sen päivän sit raittiina. Ja niissä yleensä pysytään
Lapsi ei minua humalassa näe koskaan, onneksi
 

Yhteistyössä