Vuoden iässä, viiden vuoden iässä, kolmenkymmen vuoden iässä voi allergisoitua, allergisoituminen ei katso ikää. Itse allergisoiduin pähkinöiolle ja mantelille ollessani 26 vuotias ja sitä ennen olin syönyt niitä koko ikäni.
Pikkulasten yleisimmät allergian aiheuttajat ovatkin jo mainitut maito ja muna ja niiden jälkeen tulevat kotimaiset viljat. Mutta valitettava totuus on, että ihan mille tahansa voi olla allerginen, oikeasti myös esim. suolalle tai sokerille. Tuo on kuitenkin harvinaista.
Jos maito, muna tai vilja ei ole allergian aiheuttaja, niin sitten katseeni kääntyisi hedelmäosastolle, esim. mango on aika allergisoiva. Itse olen allerginen myös banaanille, joten eksoottisten hedelmien allergia ei ole kovinkaan harvinaista.
Myös kumiallergia on mahdollista eli olisiko lapsellasi joku tietty lelu minkä käsittelyn jälkeen paukamat nousevat? Voi olla ihan kosketusallergiaakin jostakin mikä koskettaa vauvan ihoa.
Vaihtoehtojen lista on oikeasti tavattoman pitkä, mutta toivottavasti syyllinen löytyy!