** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.8 **

sgt
Hei vaan, jälleen pitkästä aikaa...

Ja onnea valtavasti Tuiskuli ja Pol :flower:

Lyhyesti omat vauva uutiset..

Tyttö syntyi 21.10.11 :) Niin kaunis ja terhakka pikkuinen, 2660kg 46cm :heart:

Kaikki sujui hyvin, alatie synnytys. Sektioon meilläkin varauduttiin supistusten aikaisten vauvan sykkeiden laskun takia, mutta ne palasivat aina normaaliksi ja lopulta pysyivätkin normaalina.
1.vaihe kesti ikuisuuden... toista vuorokautta. Sitten yht'äkkiä kohtu oli täysin auki ja laps maailmassa alle puolen tunnin :)

Tulen kertomaan lisää paremmalla aikaa. Nyt täytyy alkaa toimia, kun lapsi nukkuu... ristiäiset huomenna ;)

On se vaan ihana :heart:

Onnellista odotusta kaikille! Voikaa hyvin!
 
  • Tykkää
Reactions: Brita ja Samirja
Onnea sgt! :)

Terkut neuvolasta - rokotuksen kuulemma voi ottaa missä vaiheessa raskautta tahansa. Joskus siinä on kulemma ollut suosituksena sen puolivälin jälkeen, mutta kuulemma suositusta ei ole noudatettu eikä mitään haittoja havaittu. Jepjep.. Sissillä kuullosti kaikki olevan hyvin, monotteli doppleria siihen malliin, että sykkeen kuuntelu ei ollut mitenkään auvoisa kokemus. :D Huono uutinen oli mun hemoglobiinin alhaisuus - se oli vain 107! Mun mielestä sitä ei edes mitattu raskauden alussa, ja koska olen "idiootti" vetänyt multitabsin kanssa aamuisin kalkkitabletin, ei sekään vähä rauta ole tainnut imeytyä. Minusta noin alhainen arvo kuulostaa huolestuttavalta. Onko teillä mitattu hb heti raskauden alussa ja kuinka alhainen tuo 107 raskauden aikana on? Käsittääkseni rauta-arvot tippuvat vasta joidenkin viikkojen päästä. Tällä menollahan täällä ollaan silloin vuodepotilaana, ja luulisi Sissi-parankin kehitykselle raudan olevan aika tärkeää. Kokemuksia / ajatuksia?

Tuittis & Sissi 15+3
 
Syksyn kolmas flunssa pukkaa päälle. Oireina tällä kertaa pääkipu, kurkkukipu, limayskä ja nuhaa odottelen. Ilmeisesti raudanpuute ja kuiva huoneilma saa mun nenän vuotamaan verta aina silloin tällöin. Päänsärkykin saattaa johtua raudanpuutteesta. Niinpä päätin jäädä kotiin tänään ja katon sitten keskiviikkona, että jaksanko työterveyslääkärille raahautua. Pidän tän päivän joko omalomaa tai vuosilomaa. Meillä ei saa töistä olla poissa yhtään ilman sairaustodistusta.

Eilen mieskin tunsi ekaa kertaa potkut! Ei me olla kauheesti yritetty, mutta eilen kun kokeiltiin, niin kivasti pari kertaa potki. :)

Samirja 22+5
 
Onnittelut sgt!
Tuittis, ei mullakaan hemppaa mitattu ekassa neuvolassa pari viikkoa sitten. Ei kuulemma ollut tarpeellista. Nyt vähän harmittaa, etten sitä vaatinut, sillä väsyttää ankarasti ja on alkanut huimata välillä aamuisin. No, molemmat voi toki johtua ihan vain raskaudestakin eikä matalasta hempasta... Onneksi on neuvola parin viikon päästä ja siellä sitten varmasti hemppakin otetaan.
Samirja, samassa veneessä ollaan... Syksyn toinen flunssa iski täällä, huoh!

Eli juu, todellakin viikonloppu meni vetoisessa Messarissa koiranäyttelyssä. Siellä oli huono ilma, välillä kuuma ja välillä tunkkainen olo, joten enpä kai sitten tarpeeksi pitänyt vaatetta päällä ja kun veto kävi koko ajan ovista, tuloksena on jälleen flunssa. Kyllä ketuttaa! Kurkku on kipeä, nenä vuotaa ja päätä särkee. Piti lähteä tänään miehen vapaapäivän kunniaksi shoppailemaan, mutta jäipä välistä nyt sitten. Jos tämä flunssa muistuttaa vähänkin viime kertaista, jää seuraavan parin viikon ajalta paljon muutakin välistä. Voi huokaus.

No jotain mukavaa kuitenkin tännekin. Viime viikon lopussa tuli Naikkarilta lappu kotiin, että veriseerumi np-ultran yhteydessä oli normaali. Hyvähyvä! Vaan toisaalta eihän se koko totuutta kerro, mutta huojentava uutinen kuitenkin diabeetikkoäidille. Eilen lähti käyntiin 14. raskausviikkokin, joten eteenpäin mennään kohti kesää, vaan on sinne vielä huikean pitkä matka! Seuraava etappi on sitten jouluviikolla toisen neuvolakerran merkeissä.

Hyviä viikonalkuja kaikille!

Sara ja Tyyppi 13+1
 
Heips kaikki kolmikymppiset odottajat. Aattelin vain ilmoitella itsestäni, että nyt on 16+ menossa. Rakenneultra on sitten tammikuussa. Toivottavasti alkaisin pikku hiljaa tuntea kaverin touhut masussa. Mutta voi olla että menee vielä muutama viikko. :/
 
Hei kaikille!
Mies oli löytänyt eiliseksi mulle ihan HYVÄÄ alkoholitonta skumppaa, joka ei ollut liian makeeta. Festillant K-supermarketista. Mä oon lähes kuohuviininarkkari, joten siks tuli tosi tarpeeseen tuo löytö.

Työterkkarilla kävin tänään ja tämmöinen virusflunssa on siis taas. Ehkäpä tällä kertaa se pysyttelis vain yskänä ja päänsärkynä eikä nuhaa tulis ollenkaan. Se helpottais kauheasti. Lääkäri sanoi, että se pirhanan influenssarokote saattaa hetkellisesti laskea vastustuskykyä, kun elimistö alkaa tuottaa vasta-aineita sitä influenssaa vastaan ja silloin voi helposti napata jonku viruspöpön.
Kiva.

Hienot uutiset Saralla veriseerumista! Ja kivat kuulumiset myös Essillä. Mun pitäis nyt ruveta pohtimaan tuon Kelan kaavakkeen täyttämistä... Ilmeisesti nyt ekaks haetaan vain äitiysrahaa ja sitten synnytyksen jälkeen sillä lääkärintodistuksella vanhempainrahaa... hmmmm. Pööppis, Lallaa, oisko neuvoja?

Samirja 23+0
 
Heip!

Onnea sgt :flower: ja oikein oikein hyvää vauvaelämää teidän pikkuiselle perheelle! Tulehan kertomaan vielä kokemuksiasi :)

Pööppis, tuossa on tasan SariP ennen meitä... Terveisiä vaan kaikille alkuraskailijoille, joiden mielestä aika mataa - kyllä se siitä nopeutuu viimeistään rakenneultran jälkeen!

Samirja - Kela-viidakosta... Samalla hakemuksella voi hakea sekä äitiysavustusta, äitiysrahaa että vanhempainrahaa ja vanhempainrahan jaosta isän ja äidin kesken voi vielä tehdä muutoksen myöhemmin, jos haluaa säätää jotain. Siinähän pitää isän pitää ne muutamat päivät ainakin, mikäli haluaa isäkuukauden käyttöön. Tuota hakemusta varten tarvitsee neuvolan todistuksen ja työnantajalta jonkun tietyn palkkatodistuslomakkeen. Selvittelin tuossa jo tarkemmin päivärahan määräytymisperusteita: kaikki lomakkeet pitää siis toimittaa sen kaksi-kolme kuukautta ennen Kelaan. Jos tulot ovat >20% suuremmat ennen lasketun ajan mukaista virallista äitiyslomallejäämisaikaa (tai jos epäilee, että näin voisi käydä), niin täytetään muutama rivi enemmän siinä hakemuksessa. Sitten työnantajalta tarvitaan uusi palkkatodistus äitiysloman jo alettua eli silloin, kun tietää sen toteutuneen 6 kk palkan. Palkkaan lasketaan eritellysti lomarahat ja mahdolliset kertaluontoiset korvaukset (bonukset, palkkiot yms). Riippuu sitten työnantajasta (tai palkanlaskijasta), toimittaako työnantaja automaattisesti noita korjauspapereita vai pitääkö niitä pyytää. Mulla on hilkulla, että tarvitsisi täydentää hakemusta helmikuussa ja toivon todella, että muistan tähän palata, sillä meidän palkanlaskija on vähintäänkin keskinkertaisesti innostunut auttamaan *missään asiassa*. Vähän hölmöä, koska nehän sais myös suuremman korvauksen siltä ajalta, jonka maksavat normaalia palkkaa äitiysrahan aikaan.

Niin ja noista Kela-kuvioista vielä: ne tulothan näyttävät sitten vaihtelevan muutaman kuukauden välein. Tulee olemaan aika eksoottista laskeskella verottajaa varten koko vuoden tuloja... Ja vielä kun verotus näytti menevän niin, että jos ei hae uutta verokorttia tukiajalle, niin normaalin palkkatulon veroprosenttiin LISÄTÄÄN 2% (koska tuista ei tehdä samoja mystisiä vähennyksiä kuin palkkatulosta). Eli tulot siis pienenisi noin 70 prosenttiin normaaleista, mutta veroja saisi maksaa enemmän. Öh.

Niin ja niitä lääkärintodistuksia ja muita lähetellään sitten Kelaan sitä mukaa, kun niitä saa. Kela tuntuu toimivan näissä asioissa muutenkin ihan ok-mentaliteetilla, kyselevät perään, jos tekee jotain hölmöä (nimim. joku lomake puuttui jo jostain hakemuksesta).

(.) Matkustelu sujui 26+ viikolla tosi mukavasti. Jaksoin ihan hyvin olla liikenteessä pitkiäkin päiviä ja kävely-ulkoilu oli selvästi parempaa tekemistä kuin tietokoneen ääressä nököttäminen. Onneksi on vain pari viikkoa jouluun ja silloin ajattelin lomailla taas vähäsen. Pikku-Inkkari ei paljoa välittänyt paineenvaihteluista ja on aika rauhallisen oloinen tyyppi potkimisten suhteen. Välillä mietin, onko siellä kaikki hyvin, kun ei mitään massiivisia maratoneja tunnu, mutta ehkä hän on vain hillitty :heart:

Oikein hyvää vointia kaikille! Raudanpuutteen kanssa painiville: mulla oli hemppa laskenut kuukausi sitten neuvolassa 117:een (viikkoja silloin 23, edellisen kerran vko 20 Hb 130). Neukkutäti suositteli ottamaan jonkin rautalisän, jos iltapäivisin tuntuu väsyttävän ja on muuten vetämätön olo. Nyt syön aamuisin sekä Multivitaa että 50 g Retaferiä. Vois kai syödä toisen Retaferin illalla, mutta toistaiseksi ei ole tuntunut tarvetta. Neuvolalääkärin yhteydessä ei katsottu Hb-arvoa, lääkäri vaan vilkasi että toi 117:kin on ihan hyvä. (Kasvissyöjä)kaveri söi molemmissa raskauksissa alusta lähtien rautalisää ja sanoi, että hänelle ei Obsidan sopinut ollenkaan. Retafer meni paremmin, joten otin sen itsellenikin, varsinkin kun saa pienemmänkin annoksen tarvittaessa. Kaksi tablettia taisi aiheuttaa vähän ummetusta. Mutta noita nappuloitahan on monia, joten sieltä vaan valkkaamaan... Itse en tosin lähtisi niihin juotaviin versioihin, jotka lienevät paremmin siedettyjä mutta paljon miedompia ja sisältävät vitamineja ja muuta - ettei sitten tule yliammuttua, kun tuo Multivita on sellaisenaan jo ihan ok.

Hups taas tuli paljon tekstiä :)

Lallaa ja Pikku-Inkkari 27+1
 
Sgt, isot onnittelut! :) Iloista ja onnellista vauva-arkea!

Terveisiä rakenneultrasta yksityiseltä (4D)! :) Oli ihana kuulla ja nähdä, että kaikki vaikutti hyvältä! Pieni poika siellä heilutteli vilkkaasti käsiä ja jalkoja! :) On niin onnellinen ja helpottunut olo. Vielähän tässä on matkaa jäljellä enkä taida osata missään vaiheessa täysin relata, mutta kyllä silti tuli hyvä fiilis ja maha-asukki tuntuu nyt paljon todellisemmalta ja rakkaalta! :)

Poitsun koko oli taas edellä aikaansa eli koon puolesta la olis jo 29.4. Mutta ultraava lääkäri näki mun hoitojen kulun ja totesi, ettei i se laskettuaika voi olla niin varhainen. Tyyppi on siellä vaan kasvanu vauhdilla ja on pikkasen keskimääräistä isompi. Siitä ei kuulemma ole mitään haittaa.

Hempoista ja rautalisistä, mulla oli ekassa neuvolassa hemoglobiini 137, mutta taisi olla jo laskenut vähän. Mun normiarvo on usein jopa 140+, joten mulle jo 120 arvo on tosi alhainen. Ostin Solgarin rautavalmistetta luontaistuotekaupasta, kun oon Solgarin tuotteita käyttäny ennenkin. Mutta en vaan millään meinaa muistaa ottaa sitä päivittäin… :)

Vatsakivut on onneks ollu nyt vähäisempiä. Viime viikolla oli vielä aika usein kovaakin jullimista alavatsalla. Ultraavakin lääkäri katsoi kohdunkaulan, kun kerroin kivuista. Ja kaikki oli ok. En tiedä onko ne ollu harkkasupistuksia, kohdun kasvua, vai mitä. Mut kai se on hyvä merkki, että ne on vähentyny eikä muutenkaan oo jatkuvia.


Samirja, kiitos skumppavinkistä!


Amanda ja Sulo 19+1 - Sointu tippui sitten pois... :)
 
Mahtavaa Amanda! Eiköhän luovuta joukolla ylimääräisestä jännittämisestä :) Ja niin, vaaleansinistä kevättähän tälle pinolle pukkailee, Pööppis vaan sooloilee ;)

Pikku-Inkkari tais tykätä lomailusta, kun oli paljon rauhallisemmin matkalla. Nyt kun könötän taas toimistotuolissa, niin fudimista tuntuu paljon enemmän. Tai ehkä sen vaan huomaa tässä helpommin...

Voi että, täällä töissä yhdestä pitkään yrittäneestä oli tullut isä mun loman aikana. Se on _aivan onnessaan_ ja niillä oli vielä ensikertalaisiksi tosi myönteinen synnytystarina! Ja mulla on jostain syystä tänään erityisen maailmoita syleilevä olo :D
 
Lallaa, mä yritän täällä perässä tulijana noudattaa sun hyvää esimerkkiä ja koittaa lakata huolehtimasta. :) Hitsi, ei taida riittää, että ollaan pidetty jalat maan pinnalla - taidettiin upottaa ne ihan sinne maan sisälle asti. :) Mut joo, yritän tässä alkaa luottaa paremmin, et kaikki menee hyvin! Ainakin nyt uskon siihen, että pienokainen tulee keväällä maailmaan. Jospa niistä huolista ja jaloista maan sisällä ei olekaan mitään hyötyä? Jospa sitä vois iloita tästä hetkestä ja luottaa, että onni voisi kohdata. :)

Joo, kovin on vaaleansinistä porukkaa! :) Mut aika monella on vielä tieto edessä, joten eiköhän sieltä saada lisää punaista joukkoon! :)

Tiedättekö muuten, milloin teillä on työnantaja alkanut etsimään sijaista? Mä luulen, et mä saatan joutua potkimaan esimiestä siinä asiassa persuuksille. Ei sillä ettäkö se olisi mun tehtävä, mut ihan mielelläni osallistun prosessiin, jos (kun) mahdollista. Luulenpa, et jopa hakemuksen teossa voisin auttaa. Olis kiva saada sijainen ajoissa valittua, niin jää oikeesti aikaa perehdytykselle. No, onhan tässä aikaa, mut mietin vaan, et pitäiskö haku aloittaa kk ennen aloitusaikaa?

Mä en vieläkään tunne liikkeitä, mut toisaalta istukka on edessä, joten potkut osuu tonne selän puolelle. Kyllä se tyyppi siellä kovasti riehui ja heilutteli jalkoja. Tuntui oudolta, etten tuntenu mitään. Tuntoja odotellessa... :)
 
Amanda mulle kävi just silleen, että rakenneultrassa ihmettelin, kun en tunne yhtään vaikka jätkä poukkoilee ja riehuu kuvan mukaan hulluna. Ja sitten ei mennyt kuin vajaa viikkoja siitä saakka toi ihmeellinen ilmakupla mahassa on joka päivä pompsahdellut yhden tai useamman kerran. Ihania uutisia sulla!! Ja nyt huoli pois.

Ja Lallaa mullakin liikkeet tuntuu parhaiten istuallaan. Just töissä, tai joskus on tosi tyhmän tuntuista olla illallisella jossain seurueessa, kun maha melskaa. Istu siinä sitten rauhallisesti keskustelemassa, kun joku potkii pöydänreunaa.

Mua väsyttää ihan hirveästi. En tiedä, johtuuko flunssasta vai hemoglobiinista, mutta parit päiväunet saa päivän aikana ottaa. Mä vedän nyt tupla-annosta tota Maltoferiä eikä se mitään mahavaivoja ole aiheuttanut. Tosiaan ennen raskautta h-arvo 147, nyt 107. Hups.

Samirja ja Pikkupotkupallo 23+1
 
Amanda, ihania uutisia :)

Minä kans odotan sitä rakenneultraa kuin kuuta nousevaa.. on sellainen fiilis vaavin sukupuolesta päässä itämässä, mutta sitä en vielä paljasta! :) Jouluviikolla sitten nähdään miten käy.

Mä oon kans ollut huolesta soikeana nämä viikot, mutta välillä sitten on ihan pakko antaa periksi ja vain nauttia olosta. Eilen pikkujouluissa kerroin parille asiakkaalle, että keväällä jään äippälomalle..mitään eivät kuulemma huomanneet, vaikka masu on viimepäivinä kasvanut todella kiitettävästi :D

Ihanaista viikonloppua kaikille!!


marjutan ja Muru 18+0
 
Onnittelut sgt:lle vaavista ja Amandan mukavista uutisista =)

Täällä vietetään viimeistä talvilomapäivää ja odotellaan että uusi liesi tulisi niin saisi alkaa joulutorttujen teko.

Aika menee hitaasti, 13. pvä vasta eka ultra ja se neuvolakäynti. Välillä on ollut pientä pahoinvointia ja on pitänyt syödä melkein tunnin välein, välillä taas, kuten tänään, ei ole pahoinvointia mutta alavatsassa tuntuu hassuja juilintoja. Yöllä on väliin tehnyt vähän kipeääkin kun on ollut selvät "menkkakivut" ja se tietysti herättää huolestusta että onko kaikki ookoo.

Tuntemuksia pään sisällä on ollut laidasta laitaan. Toissapäivänä ja eilen tuntui vähän ahdistavan mutta siihen saattaa vaikuttaa uusi kotikin jossa ollaan oltu vasta n. kaksi viikkoa. Taitaa nämä tunteiden myllerrykset olla ihan normaalia tässä tilassa :D.

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille.
 
Pööppis
Ootteko kaikki saaneet liberon vauvakirjan?
Minä sain sen nlasta vasta eilen, ja olihan tuossa synnytyksestä ym asioista tietoa paljon paremmin kuin siinä jonka sain kesällä.
Meikä tais sit innostuu kestoveippailusta. Ostan muutamilta tyypeiltä edullisesti äitiyspakkauksen kestovaippoja ihmisiltä jotka niitä ei tarvitse, että pääsen alkuun. Lisäksi huutonetistä huusin jo eilen parit kappaleet. Hauskoja kuoseja monissa.
Pakko yrittää keksiä joku konsti jolla rahaa säästää,ei ole herkkua tämä yksinasuminen ja tulevaksi yh-äidiksi tulo, kun äippäraha on sen ruhtinaalliset 700e... huh huh.. siinäpä on kiva hankkia vauvatavaroita kun rahaa ei jää laskujen ja ruokakulujen jälkeen juuri mitään.

Raudsta joku puhui, mulla tuli alkuraskaudesta järetön ummetus raudasta, kunnes keksin tuon vatsaystävällisen litkun. Sit kun muistaa vaan (en aina muista) et ei ota sitä vlmistetta jos on vasta juonu maitoo tai kahvii, vaan mieluiten vaik mehun kanssa.


Huh kun on tää minun otus vilkas. Varsinkin iltasin kun alan rueta maate, alkaa hillitön kiemurtelu ja potkiskelu. Samoin aamulla hirmunen mekkala mahassa. Raukalla ei enää hirveesti sitä tilaa oo.
Sit huomaa jo miten keuhkot on itellä kasassa kun hengästyy pienestäki liikkumisesta..huh!


pitääki lähteä tästä takkaa sytyttelemään.

Muksaa viikonloppua!

ps. laittakaahan masukuvia!! :)


27+4
 
Sgt lämpöiset onnittelut!

Amanda onnea myös hyvistä ultrakuulumisista.

Omaa napaa: tällä viikolla oli ultra ja pikkuinen oli siinä vaiheessa 11 viikkoa. Vähän jäi vaivaamaan, kun kätilö sanoi, että varaudu ikäsi puolesta, että kutsu tulee varmaan lapsivesitutkimukseen. Niskaturvotus oli siis 1.3 mm, mikä on muuten ihan normaali tuon ikäiselle ja kokoiselle sikiölle, mutta ei mun ikäiselle välttämättä niin hyvä (37 ja risat). Menin sitten vielä hölmönä tekeen tekayn nttulkinnan ja siinäkin tuli tulos, että riski on. Kokeilin, että jos turvotus olisi 1.2, niin sitten riskiä ei enää olisi ja kokeilin myös, että jos olisin muutaman kuukauden nuorempi, niin riskiä ei olisi tuolla 1.3 tuloksellakaan. Eli läheltä liippasi, että ei olisi riskiä... Voi itkujen itku, nyt pitää vaan jännittää 1-2 viikkoa verikokeen tuloksia. Lapsivesitutkimus pelottaa sen keskenmenoriskin takia ja senkin tuloksia pitää kait odottaa useampi viikko? Te taidatte olla kaikki reilusti nuorempia mua, mutta onko jollain ollut niskaturvotus enemmän kuin tuo 1.3 ja silti tullut hyvä tulos loppujen lopuksi? Tietääkö joku, miksi sama niskaturvotus on hyvä nuoremmalla ja huono vanhemmalla. Tajuan, että ikä lisää riskejä, mutta miten sama tulos voi merkitä niin eri asioita?? Voi tätä huolten määrää...

Kaneli 11+3
 
Viimeksi muokattu:
Kaneli, tosi harmillista et joudut huolehtimaan. :( Mutta ihan maalaisjärki sanoo, et tuskin mistään isosta riskistä voi olla kyse! Tuo turvotusluku vaikuttaa tosi matalalta kuitenkin. Ja voiko se muka olla noin pienestä kiinni? Et kuitenkaan ole selkeesti iäkäs odottaja (tyyliin +40), joten vaikea kuvitella, et tollanen turvotusluku olis hälyyttävä? Odottele rauhassa verikokeen tulokset! Itse menisin vasta sen jälkeen tarkempiin tutkimuksiin, jos yhteisseula hälyyttää. Jos ei, uskoisin, et voit olla luottavaisin mielin!

Olin itsekin tosi peloissani verikokeen tuloksia odottaessa, vaikka mitään hälyyttäävää ei edes ultrassa ollu. Kai sitä on vaan niin tunteet ja huoli pinnassa. Sama huoli iski taas ennen rakenneultraa eikä se oo vieläkään ihan talttunut. Kun ollaan pitkään toivottu lasta, luulen, et huolet on pikkasen suuremmat. Pidän kovasti peukkuja, et saat verikokeesta hyviä uutisia! Pyysitkö tulokset puhelimitse vai kirjeitse?

Amanda ja Sulo 19+4
 
Hei Kaneli, älä stressaa yhtään tota lapsivesitutkimusta! Iän puolesta tuohon joutuu tosi herkästi. Mä tiedän, että kun mulle tästä ikää tulee vähän lisää, niin varmasti noihin joudun, jos haluan. Hyvin harvoin noista mitään löytyy, jos sulla ei tärppää verikoe tai niskaturvotus. Tuo 1.3mm on tosi vähän. Muista, että 35 jälkeen on kaikki ns. riskisynnyttäjiä. Eikä punktioon ole pakko mennä. =)
 
Kiitos sanoistanne Amanda ja Essi ei tässä nyt kannata turhaan huolehtia vaan odottaa vaan niitä verikokeiden tuloksia. Tein muuten taas sen tekayn nt tulkinnan ja nyt se näytti, että ei riskiä 1.3 mm kohdalla!! Kokeilin eri luvuilla ja mun kohdalla riski olis 1.5 mm ja sekin riski pienempi kuin punktion keskenmenoriski tai ikäriski. Tiedä sitten kuinka luotettava tuo tekayn tulkinta on, kun eri päivinä eri tulos... Mietin, että en mene punktioon, ellei riski ole suurempi kuin punktion keskenmenoriski. En ikinä pystyis elämään sen asian kanssa, että menettäisin terveen lapsen punktion takia. Jos tässä vielä onnistuu joskus toisen kerran raskaaksi tulemaan, niin sittenhän sitä on jo niin vanha paatu, että niskaturvotuksen täytyy olla aivan olematon, ettei saa riskilukuja...
 
Poikkesin pitkästä aikaa katsomaan odottajien kuulumisia ja on pakko kommentoida Kanelille: olin itse 35-v ensisynnyttäjä, nt oli 1,9! Verikokeet mukaanlaskettuna riskiluki 1:350, EI RISKIÄ!
Meillä tosin verikokeet otetaan etukäteen, jolloin riskiluvun saa tietää heti ultran yhteydessä. Koska "kaikilla muilla" oli nt ollut jotain alle 1mm, olin aivan paniikissa kun näin ultran ruudulta mittatuloksen. Ultraaja tosin sanoi, että kaikki alle 3mm on normaalia, mutta olin ehtinyt jo säikähtämään ja purskahdin itkuun kun kuulin hyvät uutiset...

Meille syntyi elokuussa terve, jäntevä ja reipas poika. Hyvin se menee, älä huoli. :hug:

MR ja Huima-poika 4kk
 
  • Tykkää
Reactions: Samirja
Kaneli, kurjaa todella, että joudut tuosta murehtimaan, vaan mäkin olen kuullut että todellakin alle 3mm on normaalia iästä huolimatta. Kyllä kaikki menee hyvin, usko pois :hug:

Flunssa alkaa pikkuhiljaa helpottaa, en tosin uskaltanut lähteä Pohjanmaalle siskon luokse lomailemaan, sillä tuntuu, että kaikki mahdolliset pöpöt tarttuu ihanjustheti ja ajatus tunkkaisesta junasta kera miljoonien bakteerien tuntui liian kamalalta... Hysteeristä, joo, mutta olis niin kiva olla edes jouluna terve!

Täällä alkaa masu kai jollain tapaa muuttua; eilen en enää saanut peitettyä villatakilla kunnolla tota pömppöä, tosin se pömppö on mun mielestä enemmän navan yläpuolella kuin alapuolella. Omituista. Tyypinhän pitäisi kuitenkin olla visusti vielä navan alapuolella. Lisäkiloja ei ole tullut, paino on tippunut raskauden alusta noin 5 kg, joten siitä ei voi olla kyse. No, ehkä tuo hienoinen vararavinto nyt sitten siirtyy ylöspäin kasvavan kohdun tieltä :confused: Nice... No, aivan sama. Paras se on se sisältö kuitenkin :heart:

Millähän sitä mitenkään jaksaa odottaa rakenneultraa kun nyt alkaa hermoilu nostaa päätään; jos Tyypillä ei olekaan kaikki kunnossa, kun ei tunnu varsinaisesti miltään? Yritän kovasti ajatella siten, että kun ei ole vuotoja eikä kipuja, kaiken on pakko olla hyvin. Hermoja raastavaa silti, vaikka tavallaan onkin jo helpompi hengittää np-ultran jälkeen. Vaan kaipa se hermoilu jatkuu raskauden loppuun asti ja siitä sitten alkaakin se OIKEA hermoilu ja murehtiminen =)

Vaan myönnettäköön, oma tauti saa kyllä varmasti jossain määrin hermoilemaan vielä enemmän, vaikka kaikki onkin hyvin. Eräs tuttu, jolla on diabetes myös, sai jokusen aikaa sitten vauvan. Terve muksu, ei siinä mitään, mutta painoi 5,5 kg ja oli 55cm pitkä, syntyi kuitenkin vähän ennen aikojaan... Oli siinä lääkäreillä ihmettelemistä, kun äidillä on ollut sokerit ihan kohdilla koko raskauden. Ilmeisesti diabeetikoilla on kuitenkin olemassa vielä jokin selvittämätön tekijä, joka kasvattaa vauvaa kohdussa, vaikka kuinka sokerit olisivat ihanteelliset ja elämäntavat hyvät. Noo... mä olen miestä pelotellut, että meille syntyy suoraan ekaluokkalainen :D Toivottavasti ei sentään...

Tämmösiä ajatuksia tälle viikolle. Hui, torstaina tulee mittariin 33 v, mihin nämä viikot, kuukaudet ja vuodet katoaa? Ai niin, tällä hetkellä ainakin 95%:sti raskausajan hermoiluun tietysti.

Sara ja Tyyppi 14+1
 
Sara, mäkin just tänään mietin, että olis ihana välttyä pahemmilta taudeilta nyt! Lehdestä luin aamulla, että nyt on paljon taudinaiheuttajia eli ties mitä viruksia liikenteessä. Pitää vaan välttää ihmisvilinöitä ja pestä käsiä. Toivotaan, et pysyy isot pöpöt loitolla!

Kaneli, hyvä suunnitelma. Ja tosiaan toi sun turvotusluku ei ole kovin suuri! Oli mullakin vähän yli 1 ja silti veriseulan jälkeen riskiluku jotain 1:23 0000. Eikä tuo luku ja kaikki tutkimuksetkaan kaikkea kerro. Jos oon oikein ymmärtäny, toi on down-seula, ei muuta. Ja tarkemmatkaan tutkimukset ei kaikkea takaa tai varmista. Lopulta kaiken näkee, kun lapsi syntyy tai oikeastaan vasta myöhemmin. Toivotaan kovasti, et meille kaikille suotais terveet lapset! :)

MR, hauska kuulla susta! Miten teillä on menny pojan kanssa? :)

Mulla on edelleen ollu sellaista oiretta, että alavatsa menee välillä tosi kovaksi. Yölläkin kun heräsin, vatsaa vähän puristi ja se oli tosi kova. Soitin tänään neuvolaan, kun muutin seuraavaa aikaa ja kerroin tästä. Terkkari arveli, et voi olla harjoitussupistuksia. Sanoi, että pitää ottaa iisisti, koska vielä ei sais liikaa supistuksia olla. En oo tehny mitään kovaa urheilua ja muutenkin oon koittanu levätä. Mut pitäis varmaan yrittää vielä enemmän levätä. Mut miten nää työjutut saa tehtyä, jos ottaa ihan rennosti…? Kun kiirettä pukkaa väkisinkin. Toivon vaan, ettei supistuksista ole mitään vaaraa… Ja että pysyisivät lievinä.
 
Amanda, ootko jo tuntenut vaavin liikkeitä? Mulla on viikko vähemmän kuin sulla, mutta en mä ainakaan ole tuntenut mitään tai osannut tulkita.. mutta toivottavasti jo pian!

Mulla kaikki ok, vatsa on kasvanut nyt tässä viime aikoina minusta aika vauhdilla ja kyllä se kaikki tuolla alavatsalla on. Eli vyötärö on vielä olemassa, mutta ei ehkä enää pitkään..

Ilmoittauduin muuten juuri mammajoogaan, toivottavasti on antoisaa :)

terkuin marjutan ja Muru 18+3
 
Hellou!

Toivottavasti taas kaikilla menee mukavasti! SariP ei ole tainnut vielä ilmoitella mitään? Seuraavana listalla onkin sitten Pööppis ja lallaa, miltäpäs kuulostaa?

Itse olen viime aikoina tullut mahani kanssa "ulos kaapista" kun on ollut noita pikkujouluja ja siellä ihmiset ovat huomanneet että kumpu on ilmestynyt. Ensimmäiset mahan taputtelijatkin ovat ilmaantuneet. Mielestäni minulla on jo omituisen iso maha näille viikoille. Ruoka onkin maistunut nyt kiitettävästi joten siinäpä se syy sille turvotuksellekin.

Amandakin ohittaa ihan kohta puolivälin! Niin se aika rientää.

Liikkeistä. Minulla on tuntunut muutama hyvin kevyt hipaisu tuolla mahassa, vähän niinkuin sellainen sisältäpäin tuleva kevyt painallus. En tiedä voisiko ne olla liikkeitä, toivotaan että voimistuisivat lähiviikkoina. Mites essi79 ja Helmi-Orvokki, Tuittis, onko ollut liikehdintää? Entä joko maha on pyöristynyt?

Kaikille oikein hyvää vointia ja iloista joulua! Lähden tästä etelän maille viikoksi, jos saisi mahallekin aurinkoa!

GK30 ja mönki 17+3
 
  • Tykkää
Reactions: Samirja
Marjutan en oo harmikseni tuntenu vielä liikkeitä! Lähes joka ilta yritän niitä kyllä silmät kiinni hiljaa maaten tunnustella. :) Mut ei niitä tunnu vaikka kuinka yrittäis. :) Mullahan on istukka edessä, joten saattaa olla et liikkeet ei siksi tunnu vielä. Hassua sinänsä, kun poitsu oli vielä viikkoja isomman kokoinen, joten ei se ainakaan pienestä koosta johdu. Ja ultrassakin se liikkui koko ajan ja potki mua kovaa. Onkohan mulla joku tuntohäiriö? ;) No, lueskelin jo ihmetellessäni täältä netin syövereistä, et jotkut tuntee liikkeet vasta jotain rv 22-24. Joten odotellaan...

Marjutan ja GK mullakin on maha kasvanu viime viikkoina ihan hulluna. Välillä ihan kiristää ihoa ja vatsalihaksia ja mietin, et miten näin piukka maha antaa enää periksi ja kasvaa vaan lisää. :) Mut kai tää kuitenkin on vasta alkua! Mulla näkyy maha jo tosi selkeästi ja töissäkin on ekat etäisemmät kollegat kyselly ja käytävällä vastaan tullessa saan katseita vatsan seudulle. :) Tuntuu ettei monet vaatteet ja linjakkaammat talvitakit mahdu enää kauaa päälle.
 

Yhteistyössä