** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.12 **

Moi pitkästä aikaa!

Täällä vietetään toista äitiyslomapäivää! Tosi oudolta tuntuu olla ilman työpuhelinta ja työkonetta, mutta kyllä tämä loma oikeaan aikaan alkoi. Aika tuskallista oli jo istuminen iltapäivisin, kun harkkasuppareita tuli (ja tulee) päivittäin ja kun maha kovettui, ei meinannut enää yltää näppiksille ja olo oli todella tukala.

Ylimääräisiin ultriinkin pääsin kuin pääsinkin lopulta. Syynä oli juuri nuo harkkasupparit sekä muutamat kivuliaammat supistukset. Pari viikkoa sitten kävin siis ultrassa ja kaikki oli hyvin. Kohdun ulkosuu oli raollaan, mutta sisältä kaikki vielä tiukasti kiinni. Ultrassa kuitenkin selvisi, että kyllä sieltä on iso tyttö tulossa! Vauva oli kaksi viikkoa viikkojaan suurempi ja painoarvio syntymähetkelle oli 4200 :O Lääkäri määräsi sitten uudelleen mittailemaan sokereita, mutta arvot ovat pysyneet todella hyvinä. Onneksi vauva kasvaa tasaisen isona omilla käyrillään, eikä rd:n vaikutusta näkynyt (rd voi siis aiheuttaa sitä, että vatsan ympärys on suhteessa suurempi kuin pään ja reisiluun ympärys). Me ollaan kyllä mieheni kanssa molemmat pitkiä eli tuskin sieltä mitään ihan lyhyttä jälkikasvuakaan on tulossa.

Ensi maanantaina on uusi ultra ja sitten nähdään kuinka paljon vauva on taas kasvanut. Pää alaspäin tyttö on majaillut jo ainakin yli kolme viikkoa ja yrittää punkea pyllyään monta kertaa päivässä läpi tuosta navan vierestä niin, että maha on ihan toispuoleinen :) Ei ainakaan tarvitse liikelaskentaa tehdä, sen verran paljon ja usein myllertää päivän aikana.

Hassua tässä mahdollisesti isossa vauvassa on se, että mun sf-mitta kulkee ihan keskikäyrän tuntumassa, ainoastaan vähän sen yläpuolella. Viimeksi sf-mitta rv 34+0 oli 31. Olen myös saanut paljon kommentteja, että "onpa sun maha tuollainen kompakti" tai että "sullahan on ihan poikamaha". Olen kyllä kuullut paljon tarinoita siitä, että lääkäreiden antamat painoarviot ovat heittäneet ihan valtavasti eli saa nyt sitten nähdä, minkä kokoinen tyttö sieltä oikeasti tulee.

Kaikki hankinnat on jo tehty ja vauvan vaatteet pesty ja silitetty. Jäljellä olisi vielä lastenhuoneen maalaus. Pesänrakennusvietti on siis ollut ihan mahdoton :) Nyt sitten yritän keksiä tekemistä näille äitiyslomapäiville…harkkasupparit ja tytön pään painaminen tuonne alas rajoittavat touhuamista aika paljon eli siinä mielessä on hyvä, että suurin osa asioista on jo tehty. Nukkuminenkin on aika pätkittäistä ja heräilen puolentoista tunnin välein, mutta onneksi silti herään ihan virkeänä. Unia nään ihan valtavasti!

Mutta nyt lopetan tämän omanapaisen läpisemisen…:ashamed:

On ollut todella mukavaa lukea teidän kaikkien kuulumisia! Ihanaa, että kaikki ovat saaneet hyviä ultrakuulumisia! :heart:

Milk@lle haluaisin vielä sanoa siitä sokerirasituksesta, että vaikka minäkin sain rd-diagnoosin, on mulla ollut joka kerta pissa puhdas neuvolakäynneillä. Eli ihan sen varaan ei kannata sokeriarvojen heittelyitä laskea. Tietenkin, jos sulla paino nousee maltillisesti, niin tuskin mitään ongelmaa sokereissa on.

Oikein ihanaa syksyistä loppuviikkoa!

Twinflower 35+0 poks
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@ ja hiisi -78
Olipas kiva lukea Twinflowerin kuulumisia :) Teidän tyttelillä alkaa olla jo aikalailla kokoa. Oliko sulla kuitenkin tarkoitus synnyttää normaalisti? Vai joudutteko tekemään suunnitelmat uusiksi?

Mulla oli sf mitta kasvanut viikossa 2cm, vaikka vauveli on jo kiinnittynyt alas. Tosin mittaamiseen varmaan vaikuttaa, että missä asennossa vauveli majailee mittaushetkellä. Meillä kanssa työnnetään pyllyä välillä aika voimalla vatsasta läpi, ja kylkeen koputellaan kantapäällä. Äkkiäkös sitä pari senttiä tulee lisää, jos toista häiritään kesken venyttelyiden.

Alan olemaan jo aika valmis synnyttämään vaikka olo on edelleen ollut ihan hyvä. Ja nyt vasta olen alkanut tunnistamaan noita harjoitussupistuksia.

miss_piggy Saitko neuvolasta ohjeet lantiopohjan lihasten vahvistamiseen? Niitä, kun tekee silloin tällöin, niin pitäisi tuo virtsankarkailukin pysyä kurissa.

Pebble79 Hieno, että vauveli oli tajunnut kääntyä itsekseen oikein päin :)

Hyviä vointeja kaikille!!

Kiiltis 38+0
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
miss_piggy
Kiitis: Eivät oo antaneet neuvolasta juuri mitään ohjeita mihinkään, tän paikkakunnan neuvola on siitä vähän outo, että ei siellä neuvota mitään asioita. Oon kyllä noita lantionpohjalihaksia treenaillu ihan itekseni aina välillä, täytynee vaan vielä vähän enemmän koittaa jumppailla :)
 
Kiiltis, ainakin näillä näkymin tavallinen alatiesynnytys olisi tulossa. Lääkärin mukaan mulla on hyvä lantio synnyttämiseen ja isonkaan vauvan ei pitäisi olla ongelma. Kyllähän se silti vähän hirvittää, jos sieltä pitää yli nelikiloista punkea ulos. Pelkään sitä repeämistä aika paljon, vaikkei synnytys (kivut jne.) muuten jännitä lainkaan. Maanantaina selviää ultrassa taas lisää ja ajattelin kyllä kysellä, että käynnistetäänkö synnytystä, jos neiti ei laskettuun aikaan mennessä ole itse tullut ulos. Yliaikaisuus tuskin on hyvä idea, jos vauva on iso jo nyt.

Sullahan on jo niin hyvät viikot, että vauva voi syntyä milloin vain…mahtavaa! Tsemppiä! Toivotaan, että vauveli ei kauhean kauan anna enää odottaa itseään :)
 
Twinflower, tokihan RD voi olla vaikkei glukoosia virtsassa olisikaan, ja glukoosi virtsassa ymmärtääkseni voi olla merkki myös munuaisten toimintahäiriöstä. Mutta jotenkin mua vaan yököttää ajatus sen litkun juomisesta, ja kun syön hiilihydraatteja vain n. 80-100g päivässä, luotan siihen, ettei mitään diabetesta tule. Mutta tietysti sitten, jos tulee joku hyvä syy mennä rasitukseen, menen. :) Sulla on siis jännät ajat edessä, samoin kuin Kiiltiksellä.. Kuulumisia odotellessa! ;)

Pitäisikö muuten jonkun aloittaa uusi pino, koska mielestäni Syksy2010 aloitti tämän..?

Pikaisesti vain ON: Meillä oli rakenneultra keskiviikkona. Vauvalla kaikki hyvin, vastasi viikkoa 21+0 ja menossa oli siis 20+5. Painoa oli "huimat" 397g, ja kaikki elimet ja rakenteet muutenkin kunnossa. Sukupuolesta emme kyselleet, se säilykööt jännitettäväksi syntymän hetkeen asti. Ainoastaan istukan paikka oli edelleen kohdunsuun edessä, joten sitä täytyy vielä ultrata myöhemmillä viikoilla. Jos se jää nykyiseen paikkaansa, edessä on keisarinleikkaus. Mutta suurimmalla osalla istukka siirtyy riittävästi, joten toivotaan, että minäkin olen siinä joukossa ja saan synnyttää alateitse.

Mukavaa viikonloppua kaikille :)

21+0
 
miss_piggy
Täällä tuo tyyppi monottelee aina tosi ärsyttävästi kylkeen :D Jos makaan sängyssä tai sohvalla vasemmalla kyljellä niin kamalaa pomppimista tuntuu kyljessä kun laittaa käden patjan ja kyljen väliin. En tiedä miten päin se nyt siellä on, vai päällänsäkö tökkii, kun RU:ssa tyypillä ainakin oli pää tuonne vasemmalle.
Musta on tullu kamalan hidas ja raihnainen. Kävelylenkit alkaa olemaan jotenki tuskasia. Alkaa mahaa kiristämään ja kinnaamaan sen verran inhottavasti, että hyvä jotta pystyy puolen tunnin lenkkejä tekemään.
Kelan sivuilta katsoin, että äitiyspaketin kohdalla luki "paketti tilattu", ei varmaan mee siis enää kauaa :)

25+0
 
Twinflower - kuulostaa niin tutulta. Mulla oli kanssa se RD ja sain juuri nuo ihan samat tarinat ultrassa. Tyyppi menee plus2 kasvukäyrällä mutta ei johdu sokereista on vaan geneettisesti isokokoinen, meille sanottiin. Ensi viikolla kontrolliultra. Meillä viikolla 30 oli kokoarvio 2 kg joten ihan hauska nähdä missä mennään nyt kun ollaan viikolla 35. Mä olen myös hieman alkanut miettimään tuota synnytystä...ei ehkä unelmatilanne jos tyyppi on melkein sen 5 kg.

Milk@ - onnittelut rakenneultran kuulumisista. Se oli ainakin itselle yksi iso rajapyykki.

(.) Tiistaina alkaa äippäloma. Ihan hassu ajatus, että en mene ainakaan seuraavaan vuoteen töihin. Tiistai-aamuna voi olla aika hukassa....

Maikkis
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Eilen käyty ultrassa ja nyt painoarvio oli 2900, joka tarkoittaisi syntymähetkelle n. 3700-3800 eli enää ei mennä ihan hirveästi keskikäyrän yläpuolella, jes! Kohdunkaula oli pehmentynyt ja lyhentynyt ja vauvan pää oli todella alhaalla. Taas lääkäri mainitsi, että lantioni on todella hyvä synnyttämiseen ja kun olen pitkä ja hoikka (ei todellakaan tunnu hoikalta tän +19 kilon kanssa :whistle:), niin synnytyksen pitäisi sujua hyvin. Aika paljon rohkeutta koitokseen antaa tuollaiset sanat! Enää ei myöskään tarvitse himmailla, vaikka niitä harjoitussupistuksia tulisikin usein, saa jopa jatkaa kävelyä, että voimistuisivat. Lääkäri oli sitä mieltä, että synnyttämään vaan :D Epäili, ettei ihan la:han asti tarvitse odotella, kun vauva tosiaan jo niin alhaalla majailee. Jos kuitenkin näyttää siltä, että yliajalle menee, niin neuvola lähettää ajoissa synnytystapa-arvioon sairaalaan, kun kuitenkin ongelmia sokereissa on ollut. Itse haluaisin kyllä, että vauva odottelisi siihen asti, että on täysiaikainen, eikä sitä ennen syntyisi eli pari viikkoa vielä, jos malttaisi pysyä mahassa. Sen jälkeen kyllä olisin jo ihan valmis luopumaan tästä mahasta!

Maikkikselle hyvää äitiyslomaa! Ekat pari päivää oli ainakin mulle todella outoja, mutta nyt jo tuntuu todella mukavalta, kun saa oikeasti levätä silloin, kun siltä tuntuu. On paljon energisempi olo, kun vatsa ei koko aikaa pinkeile rasituksesta.

Milk@lle onnea hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

miss_piggy, mulla oli kanssa todella aikaisessa vaiheessa noita mahan pinkeilyjä kävelylenkeillä ja lenkkiä piti koko ajan lyhentää. Kerran meni niin vaikeaksi, että yleensä lenkki, jonka kävelin 20 minuutissa, kesti 50 minuuttia ja olin jo ihan varma, etten pääse kotiin takaisin lainkaan :D

Twinflower 35+5
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy ja Milk@
Kivasti tullut tekstiä, täytyy lukea kunnolla paremmalla ajalla. Nyt tulen vain päivittämään, että äitiysloma alkaa NYT! :O Tuntuu ihan ihmeelliseltä. Työkavereita tulee kamala ikävä, tippa silmässä hyvästelin. Yksi elämä jää nyt taakse ja toinen ihan uusi ja erilainen alkaa!

hiisi 34+4
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Onnea Milk@lle hyvistä rakenneultrakuulumisista! :heart: Tosi ihanaa, että kaikki ovat saaneet hyviä uutisia rakenneultrasta, se on aika iso juttu :)

Ja tosi kiva kuulla Kiiltiksen ja Twinflowerin kuulumisia, te olette jo ihan loppusuoralla, hui, onpa jännää! Tunteeko sen kun vauva on kiinnittynyt alas, tuntuuko jotenkin ikävältä? Huojentavaa kyllä varmasti kuulla lääkäriltä, että synnytyksen pitäisi onnistua ihan hyvin :) Entä oletteko te reissanneet äitiyslomalla, siis jotain pienempiä viikonloppureissuja tms.? Olisi kiva suunnitella jotain pientä kotimaan hotellireissua tai jotain tähän lomalle, mutta uskaltaako sitä enää vai pitääkö sitä vaan odotella kotosalla jos synnytys sattuukin jo alkamaan? Houkuttaisi esim. yksi keikka parin viikon päästä, mutta en tiedä uskaltaako ostaa lippuja ja hotelleja jos vauva vaikka päättääkin jo tulla ennen sitä tai olo on jo ihan raihnas.. Tosin pahoin pelkään, että yliaikaiseksi menee, vaikka toivoisin että vauva tulisi mieluusti vaikka jo heti täysiaikaisena.

Miss_piggy mulla kanssa jo puolivälissä raskautta tuntui hankalalta kävelylenkit. Vatsa meni pinkeäksi heti kun vähänkin reippaammin käveli. Mä oon yrittänyt edelleen kävellä samanpituisia lenkkejä, mutta vauhti vaan on tosi hidas :D Esim. entistä tunnin lenkkiä köpötellään kaksi tuntia, mummot kaahaa rollaattorilla ohitse :D Välillä hermostuttaa kun ei pääse kunnolla liikkumaan, mutta jos ei noista kävelyistä enää varsinaista liikunnallista hyötyä ole, niin päälle ne tekee kyllä hyvää. Ja yritän muistaa, että kohta voi tulla aika, jolloin en enää pääse liikkumaan kuin tuurilla postilaatikolle ja takaisin.. Tsemppiä ja liikunnan riemua siis! :D

(.) Ensimmäinen äitiyslomapäivä meni oikein kivasti, ulkoilin koirien kanssa, nukuin päiväunet ja luin kirjaa :D Alkuviikosta olisi tarkoitus käväistä perhettä ja kavereita moikkaamassa. Vauvalle kuuluu ilmeisesti hyvää, liikkuu kovasti ja on ollut jo monta viikkoa oikein päin kääntyneenä.

hiisi 34+6
 
Twinflower - me mennään niin samoilla linjoilla :) Meillä oli keskiviikkona myös kokoultra tuon radin takia ja nyt saatiin painoarvioksi 2,7 kg (35+0). Lääkäri veikkasi syntymäpainoksi jos tulee laskettuna aikana juurikin tuon 3,8 kg. Mun lantion mallista lääkäri ei kyllä todennut mitään mutta olen aika pitkä, 175 cm ja ennen raskautta normipainossa 75 kg. Nyt kiloja kasassa sen 20.....

(.) eilen yöllä yllätti taas ihana migreeni. Mittailin mielenkiinnosta verenpaineita tuona aikana ja olivat kyllä ihan oppikirjan mukaisia, alapaine 66 ja yläpainekin ihan normi. Nyt olotila on vähän kun olisi pumpulissa. Löhöilyä tiedossa siis......Toivottavasti noi migreenit loppuvat raskauden jälkeen sillä mulla ei ole ollut niitä yli 15 vuoteen ennen raskautta ja niitä ei tod. ollut ikävä:LOL:

Maikkis 35+3
 
  • Tykkää
Reactions: Twinflower
:heart: vauvauutisia :heart:
Tyttö syntyi la 2.11, painoa oli 3768g ja pituutta 52cm.
Nyt ihmetellään toisiamme kotona.

Synnytys oli nopea, ekoista supistuksista 8 tunnin päästä vauva oli jo maailmassa.
Epiduraalin voimin mentiin. Vähän joutuivat tekemään lisätilaa, jotta saatiin vauva ulos, kun hän halusi ehdottomasti pitää käden poskellaan ulostullessa. Muuten kaikki meni hienosti.
 
Onnea Kiiltis pienestä tytöstä ja kaikkea hyvää vauva-arkeen! :heart:

Maikkis, kiva kuulla, että teillekin olisi näillä näkymin tulossa alle 4 kg:n vauva! Ainakin itselle oli jotenkin huojentavaa kuulla, ettei luultavasti mitään jättiläistä olekaan tulossa. Toivottavasti sun migreenikohtaukset on helpottaneet!

Hiisi, me ollaan tehty pari pientä viikonloppureissua kotimaassa. Olen kyllä aina tarkistanut lähimmän sairaalan sijainnin…Nyt taisi kuitenkin viime viikonloppuna olla viimeinen reissu, kun päiväreissu juhliin reilun parin tunnin päähän sai paluumatkalla aikaan tosi tiukkoja supistuksia noin tunnin ajaksi. Supistukset säteilivät selkään asti ja sain oikein keskittyä hengittämiseen niiden aikana. Mies jo kyseli, että ajetaanko suoraan sairaalaan…ei kuitenkaan tarvinnut, sillä supistukset loppuivat, kun päästiin kotiin. Seuraavan päivän olin kyllä ihan poikki, enkä jaksanut juuri tehdä mitään. Toivottavasti supistukset edes saivat jotain aikaan tuolla alakerrassa… Kyselit myös kiinnittymisestä...mulla vauva ei ole kuulemma vielä ihan täysin kiinnittynyt, mutta majailee siis todella alhaalla. Itse olen huomannut, että kävely on vähän kivuttomampaa, kun vauvan pää on alhaalla, eikä heilu enää niin paljon liikkeessä. En sitten tiedä miltä se tuntuu, kun pää on kokonaan kiinnittynyt.

( . ) Mulla oli eilen neuvola ja sf-mitta ei ollut viikon takaisesta käynnistä kasvanut lainkaan eli vauva on laskeutunut edelleen. En pistäisi pahakseni, jos vaikka jo viikon päästä päättäisi syntyä!

Twinflower 37+0 *poks* :)
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@ ja hiisi -78
miss_piggy, piti sulta kysäistä, mikä siinä sokerirasituksessa oli kamalaa? :) Mä olen edelleen sitä mieltä, että en siihen mene, mutta maanantaina neuvolassa täytyy varmaan ottaa asia puheeksi. Tai luulen, että terkkari ottaa sen puheeksi jos en minä ota..

Mies saa rakkaudella kokoamani isyyspakkauksen isänpäivänä. Toivottavasti on mieluisa yllätys hänelle, itse olen aika tyytyväinen valitsemaani sisältöön.. :D

23+0
 
miss_piggy
Milk@:En tiedä mistä johtuu, mutta mulle tulee usein verikokeen oton jälkeen huono olo, silmissä alkaa mustenemaan ja pyörryttää... Ekku kun otettiin se paastoverikoe, niin kaikki oli ok, ja sitten heti perään join sen litkun, ja mut passitettiin odotustilaan istumaan tunniksi ennen seuraavaa verikoetta. No noin puoli tuntia sen litkun juomisesta alkoi tulemaan sellanen huono olo, tuntui että hikeä pukkaa päälle ja alkoi huimaamaan, oli siis pakko mennä siihen sohvalle maate kaiken kansan nähden :D Sitten kun otettiin toinen verikoe niin sainkin jäädä loppuajaksi makaamaan näytteenottohuoneeseen kun sanoin että meinas taju lähteä.
Olen muutenkin makuullani aina kun verikoe otetaan tuon pyörtymisriskin takia, ja nytkin mulle alunperin luvattiin että saan olla makuuasennossa koko operaation, mutta hoitaja sanoi että ei onnistu... Sitten näytti onnistuvan kun oli toinen hoitaja ja meinasin kerran jo pyörtyä :D Mutta kuulemma monelle tulee huono olo, pyörryttää ja oksettaa kun se litku vetäistään tyhjään mahaan. Itsessään se tökötti meni ihan hyvin kyllä alas.
Tänään soittelinkin tuloksia ja kaikki oli ihan ok.
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@

Yhteistyössä