** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.12 **

Hei kaikille!

Ihan vaan nostan tätä meidänkin ketjua, hassusti me välillä kirjoitellaan ihan hirmu paljon, ja sitten menee taas pitkään, ettei kuulu kenestäkään mitään... :) joten perjantain kunniaksi..

Tänään laskettuun aikaan jäljellä 21 viikkoa, eli raskausviikkoja on täynnä 19+0. Aika menee kyllä nopeasti, ensi viikolla jo siis puolivälissä tätä raskautta. Rakenneultra lähestyy, ja seuraava neuvolakäyntikin on jo tämän kuun lopussa. Sillä käynnillä saa paperit Kelaa varten, ja ensi kuussa täytyy jo alkaa laittaa äitiyslomailmoitusta työnantajallekin. Hui... :D

Liikkeitä en ole edelleenkään tuntenut, mutta hyvä ystäväni lohdutti minua tänään, että hänelläkin esikoista odottaessa kesti pitkästi yli 20 raskausviikon, ennenkuin liikkeet alkoivat tuntua. Ja toisaalta en ole kyllä kovinkaan paljon ehtinyt kuulostella, josko niitä kuuluisi. Luotan siihen, että tunnen ne sitten kun tunnen. Ihana mieheni oli sitä mieltä, että vauvasta tuleekin ennemmin nobelisti kuin jalkapalloilija, joten hän käyttää jo nyt aikansa ajatteluun eikä potkimiseen.. :LOL:

Sokerirasitukseen en nyt aio mennä, ellei sitten virtsassa ole jollain neuvolakäynnillä glukoosia. Ahdistaa ajatuskin sokerilitkun juomisesta ihan turhaan, ja luotan siihen, että jos diabetes paukahtaisi päälle, sokeritasapainon häiriö näkyisi myös virtsanäytteessä. Kuitenkin pyrin syömään hiilihydraattitietoisesti, ja harrastan säännöllistä liikuntaa.. No, aika näyttää.

Fysioterapeutin kanssa katselin treeniohjelmaa loppuraskauden ajaksi, ja hänen ohjeistuksestaan vähennän kuntosalilla painoharjoittelua ihan minimipainoihin. Lisään aerobista liikuntaa, ja teen liikkeitä enemmän oman kropan painolla. Ajattelin myös, että voisin alkaa käydä taas uimassa - siitä olen aina pitänyt, ja se tekisi hyvää myös selälle. Tavoitteena on kuitenkin pysyä liikkeessä mahdollisimman pitkälle, muuten selkä ei kestä.

Toivottavasti teillä kaikilla vointi on hyvä ja elämä hymyilee! Ainakin ihana syksy on ollut, täällä paistaa nytkin aurinko. Oikein ihanaa viikonloppua :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: lady1979
miss_piggy
Täällä olis maanantaina seuraava neuvola, jos sitten täyteltäis niitä kelan lappujakin. Työttömänä tässä ollaan, mutta tienasin onneks kesällä sen verran hyvin,että työttömyyskassan päivärahaa saan ihan mukavasti.
Harjoitussupistuksia on alkanut tulemaan, mitään tuntemuksia niistä ei noin muuten oo, mutta mahaa alkaa yhtäkkiä kinnaamaan, ja sitte kohtu menee hetkeks ihan kivikovaks. Liikkeitä tuntuu päivittäin, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ne näkee jopa ihan silmälle kun potkii sen verran voimakkaasti :)
Kaikki hankinnat on oikeastaan jo tehty, joten nyt voi vaan olla ja odotella syntymähetkeä :D

piggy ja vilperi 23+0
 
Milk@, säkin olet jo ihan kohta puolivälissä :) Tuntuu että ei siitä plussasta nyt ihan hirmuisen kauaa ole mutta kun katsoo kalenteria, saakin käännellä jo monta kuukautta taaksepäin että pääsee kesäkuulle. Koskas teillä on rakenneultra? Täällä päin on muuten ollut älyttömän komea syksy, ruska onnistui todella hyvin ja ilmakin on ollut poikkeuksellisen aurinkoinen. Onhan tässä hyvä odotella ja kasvattaa masua :) Noista liikkeistä, ei niitä kannata murehtia, tulevat aikanaan. Tai voihan niitä tuntuakin jo, mutta niin hentoina ettei osaa vielä tunnistaa kun ensimmäinen on kyseessä. En mä ainakaan ensimmäisistä liikkeistä osannut oikein sanoa oliko se elohiiri, kupla vai vauva. Olivat niin hentoja ja ohimeneviä ja kun pysähtyi fiilistelemään, mitään ei tapahtunut. Sitten kun ne hoksaa, niitä alkaakin tulla usein :)

(.) Vauvan liikkeet ovat alkaneet vähän voimistua ja päivään mahtuu jo useampia lyhyitä jumppatuokioita. Tälläkin hetkellä napsii silloin tällöin navan alapuolelle, taisi herätä kun söin lämmintä ruokaa :) Sen vähän mitä voin näiden pienten tönäisyjen perusteella päätellä, vauveli vaikuttaa aamuvirkulta ja on illalla taas laiskempi jumppaamaan. Harmi isälleen, joka venyisi ja vanuisi sängyssä vähintään puoleenpäivään ;) Päälle päin liikkeet eivät vielä näy tai tunnu, tai ainakaan mitään varmaa en ole bongannut.

Hankintoja on tullut tehtyä ihan hyvin, ollaan ostettu kalliimpia tavaroita nyt kun olen vielä miten kuten työkykyinen. Aluksi hankintoja piti tehdä vasta ru:n jälkeen mutta kun kroppa ilmoitti ettei kestä juuri mitään fyysistä, oli pakko ihan rahankin vuoksi nopeuttaa aikataulua. Nyt hankittuna on jo kaukalo, telakka, hoitopöytä ja yhdistelmävaunut. Seuraavana listalla on pinnis, patjat, tyynyt, petivaatteet, sitteri ja miehen toiveesta itkuhälytin. Vaatteita en aio ostaa enää ennen rakenneultraa, joka alkaa viimeinkin olla edes hieman lähempänä. Aika on ensi viikon perjantaina aamulla 08:50, joten vielä pitäisi malttaa viisi päivää odottaa. Olen kuin kissa kuumalla katolla, odotan ultraa enemmän kuin joulua :D

Muuten elo on ollut nyt aika mukavaa, tukivyö on tehnyt selälle taikojaan ja olen pysynyt suht hyväkuntoisena töistä huolimatta. Olin tällä viikolla töissä keskiviikosta perjantaihin ja ainoastaan torstai meni nätisti ilman supistuksia. Tosin olivat lievempiä ja loppuivat yön aikana joten neuvolastakaan ei uskottu niiden ehtineen tehdä mitään kovin konkreettista. Koko ajan on kuitenkin pieni pelko takaraivossa ja suppareiden vuoksi on pakko keventää vielä entisestään. Jos siitä huolimatta supistelee jatkossakin, pyydän siirtoa tai saikkua. Nyt yritän vielä sinnitellä :) Kaikista krempoista huolimatta päivääkään en vaihtaisi pois ja kasvava vatsa on suuri ilon ja onnen aihe joka päivä :heart: Kivut ja kömpelyys ovat yhdentekeviä ja olen omalla tavallani niistäkin onnellinen, saanhan viimein olla raskaana ja kokea sen hyvine ja huonoine puolineen. Varmasti asiassa vaikuttaa sekin että lapsi on ensimmäinen ja odotus kaikkineen on ihan uusi ja ihmeellinen juttu, toista odottaessa fiilis ei varmaan olisi näin euforinen :)

Mayinka & Nyytti 20+6, huomenna POKS!
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Syksylle tuhannesti onnea!!!

Mayinka, voi itku selkäongelmien kanssa. Onko se issias-tyyppistä kipua, vai muunlaista? Mä oon oikein ihmetelly miten vaivattomasti ainakin tää alku on mennyt. Ei mies tuntenu sillon, näki vaan. On se nyt myöhemmin myös tuntenu, mutta yleensä pikkinen rauhottuu jos mies laittaa käden mahalle. Tsemppiä perjantain ultraan =)

miss_piggy, onnea poikalupauksesta! Kiva että saitte vaunut edullisesti. Me päädyttiin tilaamaan Saksasta, 300e halvemmat oli sieltä kun Suomesta vastaava malli. Koin herätyksen tässä toissaviikonloppuna, että vaunujen saaminen tilattuinahan voi kestää useamman kuukaudenkin. Jos en olis hetikohta tilannu niin olis jännätty kumpi tulee ensin, vaunut vai vauva. :p Muitakaan hankintoja ei olla tehty vielä, kun vaatehamstarusta. Eipähän tartte ainakaan pikkisen nakuna olla.

Milk@, on kyllä aalloittaista tänne kirjoittelu =) Mutta mulla on ainakin sen verran tapahtumaköyhä aika meneillään, ettei oo sillein raportoitavaakaan. :p Millon muuten tuo äitiyslomailmoitus tarttee tehdä viimeistään? Oon siis pomolle kertonu, mut nuo viralliset paprut? Täällä kyllä on potkia jyskytetty jo parisen viikkoa oikein kunnolla. Et jos te saatte nobelistin niin meillä taitaa olla ninja. =)

Onnea mm-79lle tyttölupauksesta ja vilja-maarialle pojasta =)

Napailua. Onhan se täälläkin nyt RU:t takana. Mulla oli siis lääkärikäyntinä tää ja tarkasteltiin pikkisen sydän niin hyvin kuin mahdollista. Ja kunnossahan se näytti olevan, niin kuin muutkin pikkuosaset. =) Ja arvatkaas mitä. Kaikista enneunista huolimatta meille taitaa tulla TYTTÖ!!!! =) :heart: Eli saan täydentää mun vaatehamstrausvarastoja vielä pienillä mekkosilla!

mutantti ja ninja 21+3
 
miss_piggy
mutantti, onnea tyttölupauksesta! :) Oishan se sellanen pieni prinsessakin ollu kiva, mutta kyllä prinssikin kelpaa :D

Tänään oli taas neuvola, kuunneltiin sykkeet, mittailtiin mahaa jne. Terkka sanoi, että mulla on aika vahvat vatsalihakset, jotenki tuli sellanen tunne, että jes, ei oo vuosien ryhmäliikunta valunu ihan hukkaan :D
Kaikki oli ihan mallikkaasti, sokerirasitukseen varasin aikaa ja se on nyt 7.11. Kelalle viety kaikki paprut, onneksi saan äippärahan vuoden 2013 tulojen mukaan kun oon tienannu tänä vuonna enemmän mitä 2012 Entisille työnantajille piti vielä kiikuttaa sellaset kelan lomakkeet jotka niiden pitää täyttää, ja mun pitää vielä viedä sitten hakemusten liitteeksi.
Kuukauden päästä eka neuvolalääkäri. Hemppa oli 120.

23+3
 
Mutantti ja mm-79 - onnittelut tyttölupauksesta ja vilja-maarialle onnittelut poikalupauksesta :)

(.) täällä alkaa pikku hiljaa olemaan hankinnat kasassa. Olen metsästänyt kaiken mahdollisen netistä joko Torin tai huuto.netin kautta. Aika paljon rahaa säästyy vaikka kyllähän sen eteen saa nähdä vähän vaivaakin. Ainut mitä inhoan on se, että tavarat pitää aina hakea jonkun kotoa kun en viitsi postikulujakaan maksaa, eikä noita isompia kamoja oikein voi lähetelläkään. Viimeisimpänä ostin pinnasängyn kolmella kympillä ja nyt se pitäs vielä hakea joku ilta.....

Viime yö oli ihan katastrofi. Heräsin neljä kertaa yöllä siihen että selkä oli tosi kipee tuolta oikealta puolelta. Ensin ajattelin että onko nää nyt niitä suppareita, mutta kivut oli vain keskiselässä ja vain toisella puolella joten eiköhän jostain muusta ollut nyt kysymys. Aaltomaisina tosin tulivat....no, mene ja tiedä. Jotenkin kuvittelen että ne supparit sattuisi muuallekin kun selkään. No, enköhän kohta opi :)

Hieman harmittaa kun on noin ihanat kelit ja liikkuminen on ihan mahdototan. Nivuset on niin jäykät ja kipeät että muu liikkumismuoto kun lyllerrys ei tule enää kysymykseen. Toisaalta aina kun istuu ja vähän masua paijailee niin kyllä se harmitus siitä sitten katoaa. Tämähän on vain väliaikaista......

Myös reipas turvotus on tullut jäädäkseen. Meillä oli lauantaina sukulaisen juhlat ja illalla jalat olivat jotain ihan järkyttävää. Onneksi sitten laskivat kun nukuin (tai ainakin makasin) koko yön jalat pystyssä. Ilman tukisukkia ei taida enää elämä onnistua.....

Maikkis 32+5
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Täällä harjoitussupparit jatkunu lähes päivittäin, alkaa tekemään kävelylenkeistäki välillä vähän tuskaisia.. Lisäks myös jalkojen pakotus joinakin iltoina on sen verran ärsyttävää että uni ei tuu ilman Panadolia ja luotettavaa ystävääni, tyynykasaa :) Tänään löytyi kirppikseltä imetystyyny 6€.
Meilläkin on ostettu käytettynä netistä tai tuttavilta yhdistelmävaunut, hoitopöytä, turvakaukalo, sitteri, vaatteita... En näe mitään syytä ostaa uutena kun käytetytkin on ihan hyviä ja oon aina ollu sellanen kirppisfani muutenki. Plus ei meillä ois varaa ostaa esim. uusia vaunuja ja jotain kalliita sänkyhärveleitä.
 
Copypaste facebookista :)

Rakenneultra takana ja pikkuinen voi oikein hyvin :heart: Kaikki oli niin kuin pitääkin ja mitat vastasivat todella hyvin laskettua aikaa, vastasi viikkoja 21+6 kun nyt on 21+4. Painoa oli jo huikeat 461 grammaa! :) Aamukahvista huolimatta ei ollut aktiivisimmillaan eli huitoi kyllä jaloilla ja käsillä mutta teki parhaansa estääkseen hyvän näkymän sydämeen, sitä zoomailtiin lähemmäs 10 minuuttia. Kasvonsa tykkäsi myös pitää visusti käsien takana piilossa eli nyt kun viimeinkin saatiin nähdä vilaus vauvasta 4D:nä, nähtiin tosi upeaa kuvaa käsistä :D Sukupuoli meinasi aluksi jäädä kainouden vuoksi pimentoon, piti niin sievästi polvet yhdessä ja jalat supussa mutta lopulta innostui vähän potkimaan ja kyllä siellä välissä jotain näkyi :) Meille on siis helmikuussa tulossa pieni poika :heart: Enneuni piti kutinsa! Kuvassa sivuprofiili, olkapää, korva ja tadaa, käsi kasvojen edessä! :)



Mayinka & pikkuprinssi 21+4
 
Voi, ihana tuo Mayinkan ultrakuva :heart: Loistavaa, että rakenneultrassa kaikki oli kunnossa! Ja onnittelut poikalupauksesta, poikia tosiaan tuntuu nyt tulevan paljon :D

Jee Milk@, raskaus muuttuu jotenkin erilaiseksi kun nuo liikkeet alkavat tuntumaan, vauva alkaa tuntua konkreettisemmalta ja siihen alkaa eri lailla muodostaa suhdetta. Ja lisäksi se ettei tarvitse jatkuvasti panikoida siitä, että vieläköhän kaikki on hyvin ja odotella aina jännityksellä ultria ja neuvolan sydänkuunteluita..

Kyllä te olette jo kaikki hirveän pitkällä! Voisi tulla taas sellainen isompi ryntäys tuolta kuumeilupuolelta tänne!

Maikkikselle tsemppiä, aika rankalta kuulostaa sullakin jo.. Onneksi tässä tosiaan ei enää hirveän montaa viikkoa ole edessä :)

Mulla on vointi edelleen varsin hyvä, olen kiitollinen joka hetkestä, jossain vaiheessa varmaan tulee hankalampaa. Tosin aika rauhallisesti täällä jo elellään, nytkin siivoilen kaappeja ja pidän aina tasaisin väliajoin lepotaukoa :D Lumitöitä olisi pihalla kun mies on reissussa, mutta ihan turha edes kuvitella, että jaksaisi työnnellä raskasta lunta, saavat odottaa. Onneksi on kaapissa ruokaa :D

hiisi & poika 32+6
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy ja Milk@
Synnytyskertomus heti kun ehdin. Aloitin jo mutta en saanut kirjoitettua loppuun kun pikkuinen vaatii huomiota jatkuvasti :)

Halusin vinkata, että Lidl:ssa on myynnissä 24.10. alkaen jumppapalloja 7e ja tens-laitteita 25e. Itse koin mukavaksi istua jumppapallolla loppuraskaudessa kun ei oikein sohvallakaan löytynyt mukavaa asentoa. Avautumisvaiheessa istuskelin pallolla myös. JA nyt vauvan kanssa pallolla istuskellaan edelleen ja se rauhoittaa.

Hyvää alkuviikkoa kaikille!

Syksy ja melkein 3-vikkoinen vauva
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
miss_piggy
Mulla jumppapallo on jo olemassa, ja lisäks on sellanen epi-no laite jolla ajattelin välilihaa treenailla ennen synnytystä :)

Eipäs tänne muuten mitään, maha pullahtanu yhtäkkiä esille ihan kunnolla.

24+3
 
mutantti, en oikein tiedä kunnolla millaista on iskiaskipu... selkärangasta lähtee viiltävä kipu joka turruttaa oikeaa pakaraa ja säteilee hermosärkynä polvitaipeeseen tai pahimmillaan nilkkaan. Makuulla kylkeä kääntäessä se viiltää tietyissä asennoissa, samoin istualta ylös noustessa ja pahimmillaan niin että kipu pudottaa jalan pois alta. Toki nyt selkä on ollut paljon parempi kun olen ollut enimmän ajan sairaslomalla ja käyttänyt tukivyötä :) Paljon onnea pienestä prinsessasta! :heart: Mullahan oli alusta asti enemmän tai vähemmän tyttöolo mutta rakenneultraa edeltävänä yönä näin unta pienestä alastomasta poikavauvasta sairaalasängyssä keltaisen peiton päällä. Ja poikaahan meille lupailtiin :)

miss_piggy, meillä neuvola päästi Kelan papereiden kanssa helpolla ja laittavat sieltä tarpeelliset tositteet Kelalle, meille jää vain sähköisen hakemuksen täyttö :)

Maikkis:), siinä kyllä säästää mielettömiä summia kun jaksaa nähdä vaivan ja bongailla tarvikkeita käytettynä. Meillä osa on uutta ja osa vanhaa ja laskeskelin että vaikkei kasassa ole kuin vasta pulet, rahaa on säästynyt jo tähän mennessä rapiat parisataa euroa. Siitä huolimatta, että kaukalo ja vaunut ovat uudet. Tsemppiä olojen kanssa, sulla ei olekaan enää hirmu pitkä täysiaikaisuuteen saati turvaviikoille! :)

Milk@, kiitos kiitos :) Ihania nuo liikkeet kun ne vaan hoksaa :heart: Täällä fiilistellään myös joka päivä, aina ne jaksaa ihastuttaa :heart:

hiisi-78, kiitos :) Joo, tuntuu kyllä olevan aika railakka poikabuumi - mistähän mahtaa muuten johtua? Jännä juttu! Maaliskuisissa tähän mennessä saaduista sukupuolilupauksista yli puolet on poikia.

(.) Tänään oli sitten piiiiitkä neuvola jossa saatiin Kelan paperit ja todistus työnantajalle. Oltiin siellä kaksi tuntia sillä tämä kerta oli nyt laajennettu käynti eli myös miestä jututettiin. Koin tuon tosi hyödylliseksi ja mukavaksi, mun mielestä ihan käypä käytäntö!

Perusjutut ok, verenpaine 130/65 eli yläpaine karvan verran koholla normaalista, ei silti syytä huoleen. Hemoglobiini oli pudonnut 4 viikossa 11 pykälää ja oli nyt 119, sain käskyn aloittaa lisäraudan jos olo alkaa tuntua väsyneeltä. Painoa oli tullut... köh... 785 grammaa per viikko lisää :whistle: Nyt meneekin herkuttelu pannaan sillä sen "ansiota" tämä leveyssuuntainen kasvu vain on. Pissaa ei katsottu koska vein maanantaina viljelyyn näytteen joka valmistuu huomiseksi, siitä otetut pikatestit ok, vain leukkarit oli yhdellä plussalla. Vauva aloitti perinteisen aamujumppatuokionsa juuri ennen kuin terkka alkoi kuunnella sydänääniä ja dopplerikin sai osansa monotuksesta :D Syke oli kaiken sen jumppaamisen vuoksi 158, malttoi pikkumies sitten ihan lopuksi vähän rauhoittuakin :)

Elo on tällä hetkellä mukavan auvoisaa, eilen viimeksi supisti kun kokeilin haravointia. Huomenna taas työmaalle kokeilemaan ja perjantaina työpaikkalääkärille keskustelemaan onko työpisteen siirrolle perusteita. Toivottavasti ymmärtää että on vaikkei mikään gyne olekaan. Kävin tänään tarkistuttamassa kohdunkaulan ja -suun tilanteen, suu oli kiinni ja kaulaakin jäljellä ainakin 3 cm. Mulla on pitkä kohdunkaula, ultralla mitattuna 5,5 cm joten on tuo kolmekin ihan hyvä :) Uskallan siis mennä töihin vaikka lääkäri tarjoutui kirjoittamaan saikkua, mitäs sillä jos olo on hyvä. Samalla otettiin emättimestä näyte jossa katsotaan onko pöpöjä tai bakteerivaginoosia, muita oireita ei tosin ole kuin supisteluherkkyys.

Näillä eväillä eteenpäin :) Nautiskelen pikkuisen liikkeistä ja odotan innolla lähestyvää talvea, jokainen eletty päivä on päivä kohti sitä hetkeä kun saadaan pikkuinen syliin :heart: Vielä ei ole kiire ja hankintojakin on tehtävänä mutta on se ihana ajatus että ensi vuonna saan oman vauvan suukotettavaksi :)

Mayinka & Mr. Nyytti 22+1
 
Huomenissa taasen kontrolli sairaalassa,toivottavasti en aamulla jännitä yhtä paljon kuin viime viikolla.... Vauva potkii ja hikkailee tämän tästä. Ei vaan älyä että tarttis viikon sisään kääntyä oikeaan tulosuuntaan. Verenpainelääkkeestä sain ihottumaa :( ja sitä lääkettä nyt kuitenkin on pakko syödä.

Mukelo oliskin jo 35+1 viikkoinen
 
Onnea mutantille tyttölupauksesta ja Mayinkalle poikalupauksesta! :heart: ja ihana kuva Mayinkan vauvasta! On nuo 4-D ultrat aika huikeita! Just juttelin äidin kanssa siitä ettei silloin kun hän minua odotti ollut mitään ultria. Jollain torvella (?) lääkäri kuunteli sydänääniä mahan läpi. Hurjalta kuullostaa nuo Mayinkan kivut, toivotaan et töihin paluu ei niitä pahenna.

hiisi Kiva kuulla, että noilla viikoilla vointi on hyvä eikä mitään erityistä vaivaa ole. Olen itse niin hyvävointinen ollut, et tuntuu että voiko tälläinen jatkua pitkään. Kiitollinen saa olla, kun lukee monien muiden vaivoista!

Tänne ei kuulu sen kummempia, ja sen takia harvakseltaan tullut kirjoiteltua. Neuvolassa kävin viikko sitten ja kaikki muuten ok, mutta hb laskenut ja oli nyt 109 joten rautakuurille. Väsymys onkin vaivannut ihan hulluna, johtunee juuri tuosta alhaisesta hempasta. Sain ajan toiseen sokerirasitukseen ja se on kuukauden päästä. Ei hirvitä enää kun on kerran jo sen tehnyt. Sain ajan myös neuvolalääkärille ensi kuussa ja perhevalmennuksenkin aikataulun sain. En tosin pääse siihen ekaan tapaamiseen (alkaa joulukuussa), mutta silloin onkin aiheena parisuhde, joten mun kohdalla ei haittaa vaikka jää välistä :) Kelan paprut lähetin viime viikolla, joten nyt voi alkaa odottaa äitiyspakkausta. No menee siihen varmaan vielä aikaa että paketti saapuu, mutta ihana et paperiasiat on nyt kunnossa.

Mulla on näkö huonontunut aika paljon ja silmät väsyy varsinkin piilareista, koska niissä ei tehot riitä enää. Neuvolassa kyllä sanottiin, että todennäköisesti näkö palautuu ennalleen synnytyksen jälkeen.

Kehuskelin äidilleni kuinka hyvin nukun ja että vauvakin tuntuu nukkuvan yöt, kun ei mitään liikkeitä tunnu öisin. No vauva taisi kuulla kehuskeluni ja päätti palauttaa mut maan pinnalle, sillä seuraavana yönä kävi kova myllerrys mahassa :) Ei haittaa, liikkeet on niin ihania!

V-M 23+3
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Tänne ei kummempia, kohta lähden hiusmalliksi kampaamoon, saa ilmasen värin ja leikkauksen joten jos sitä tästä tää nuukahtanu olomuoto vähän piristyis :D Kaveri potki tänä aamuna taas ihan kunnolla, oli hauska seurata sohvalla miten maha pomppi ylös ja alas.

Öisin on vaan hankala löytää mukavaa asentoa missä nukkua, oonkin nyt pitänyt tyynyä polvien välissä vähän tukemassa. Selällään ei oikein osaa enää nukkua. Kylkiluut mulla on aika kovilla kun on joutunu niistää ja aivastella pienen lenssun takia. Tuntuu että kylkiluut murtuu, varmaan ku sisäelimet muutenki vähän eri kohilla mitä normaalisti. Kohta paukutaan taas! :)

24+5
 
Heipsan taas parin viikon tauon jälkeen kaikille!

Kiiltikselle ihanaa äitiyslomaa! Kivaa, että olo pysynyt hyvänä ja olet saanut leppoisasti nautiskella päivistä. H-hetki vaan lähenee! :)

Hui, Hiisikin on jo pitkällä :)

Syksylle aivan hirmuisen paljon onnea! Nuorimies on tainnut aivan täysin hurmata äitinsä :) :heart:

Mayinka tehän olette jo paljon tehnyt hankintoja :) Apua, mulle iski paniikki! Ehkä tarvii itsekin nyt alkaa hankintoja miettiä ihan tosissaan. Ekana odotteli kuumeisesti rakenneultraa, että sen jälkeen sitten ostoksille. Ja nyt onkin pari viikkoa kulunut kauheassa kiireessä ja on alkanut tajuta kuinka lujaa aika menee!
Ihania rakenneultrakuulumisia teillä ja onnea poikalupauksesta!

Milk@ onnea liikkeiden tunnistamisesta! Niitä on niin kiva fiilistellä. Itsellä oli kerran töissä palaverissa sellaista myllerrystä vatsassa, että oli naurussa pidättelemistä :D

Toivottavasti Pebblen pikkuinen tajuaa kohta kääntyä nokka menosuuntaa kohden :) Miten hikan erottaa muista liikkeistä? Milloin hikkatuntemukset yleensä alkavat?

Minäkin juttelin yksi päivä Vilja-Maarian tavoin äitini kanssa miten raskauden seurannan käytännöt ovat muuttuneet. Tuijoteltiin yhdessä neuvolakortteja ja muuta kivaa. Vaikka ennenkin jotain näistä aiheista ollaan juteltu, niin nyt ne jutut ymmärtää itse ihan toisella tavalla :)
Kurjaa, että näkösi on huonontunut. Mulla on jo vuosien ajan tasaiseen tahtiin näkö huonontunut ja en ole nyt raskauden aikana huomannut mitään jyrkkää muutosta. Mutta viime lasien hankinnasta on kyllä taas huonontunut ihan varmasti. Piilareilla ei oikein tykkää nähdä autoa ajella :(

Omia kuulumisia:

Rakenneultrakin on nyt sitten onnellisesti takana :) Ultrauksen aamuna aloin jännittää ihan mielettömästi, mutta oli onneksi todella ihana ultraaja ja kaikki näytti olevan mallillaan. Sydäntä kun piti tutkailla, pikkuinen oli niin hankalassa asennossa, että sain käännellä kyljeltä toiselle :LOL: Lopulta ihan selinmakuulla sitten saatiin sydänkin tarkasteltua. Oltiin melkein tunti ultrassa, joten ainakin saatiin kaikessa rauhassa ihastella masuasukkia. Ultraaja kertoi koko ajan todella ihanasti mitä on missäkin ja kaikki näytti todella hyvälle. Lopulta päädyttiin sukupuolta kysymään ja kyllähän sieltä näkyi kumpi on tulossa. Vielä pidän teidätkin kuitenkin jännityksessä :) Ainakaan vielä ei taideta kaikille kertoa kumpaa odotellaan. Siskoni kyllä jo arvasi ja oikeaan osui :D Mun jutuista kuulemma kävi selkeästi ilmi kumpi on tulossa. Taitaa sisko tuntea mut aika hyvin :)

NT-ultrassahan meillä kovasti pohdittiin siirretäänkö laskettua aikaa. Rakenneultrassa nyt lopulta päätös tehtiin ja hieman la aikaistui eli helmikuun puolelle mennään. Silti olen ihan varma, että vasta maaliskuussa pikkuinen sylissämme on.

Ultran jälkeen oli niin onnellinen olo! Ultrassa ei itku tullut, mutta kun olin miehen vienyt töihin ja ajelin yksinäni töihin, liikutuksen kyyneleet alkoi valua poskea pitkin. Ihanaa! Sydän meinaa välillä pakahtua, kun miettii omaa kullannuppua. Nälkä kasvoi syödessä ja kovasti tekisi mieli mennä yksityiselle 4D ultraan. Hinta tietenkin mietityttää.

Liikkeitä tuntuu joka päivä. Muutama viikko sitten tunsin kädellä vatsan päältä ensimmäisen kerran pienen töytäisyn. Mieskin oli juuri sopivasti paikalla ja hänkin pääsi onnistuneesti tunnustelemaan. Nyt ei siis enää todellakaan ole epäilystäkään liikkeistä kun pikkuinen itsestään ilmoittelee :heart: On se vaan niin mahtia!

Neuvolassakin olin viime viikolla. Mitään kovin kummoista siellä ei tehty. Verenpaineet oli jälleen kohdillaan. Jälkeenpäin jäin ihmettelemään kun hemppaa ei tälläkään kertaa mitattu. Mulla on se mitattu siis vain kerran ja sekin oli nt ultran jälkeen eli siitä on jo aikaa. En kyllä ole kamalan väsynytkään ollut, joten kai se lienee ihan ok. Täytynee ehkä ensi neuvolassa kuitenkin kysyä asiasta. Myöskään sf mittaa ei otettu vielä. Vasta seuraavassa neuvolassa jutellaan kela-asioita.

Migreenitkin tuntuu nyt helpottaneen huomattavasti. Senkin vuoksi ollut todella paljon parempi olo. Kunpa tämä jatkuisi!!!

Kirpparilta löysin itselleni talvitakin. Toivottavasti on sopiva sitten loppu- ja alkuvuodesta. Vaikea arvioida minkä verran masu kasvaa. Kyseessä on kuitenkin äitiystakki, jossa hiukan säätövaraa. Lisäksi ostin muutamalla eurolla kivoja farkkuja ja yhdet suorat housut. Vitsi kun olisi enemmän aikaa kierrellä kirppareita niin voisi tehdä hyviä löytöjä!

Täällä siis kaikki ainakin tällä hetkellä oikein mukavasti.

Bling 22+0
 
  • Tykkää
Reactions: Mayinka
No heipä hei!

miss_piggy, jos sullakaan tuo maha ei ihan heti pullahtanut, niin paljonko sulla oli se fs-mitta? Mulla on siis minimaha, helposti pystyisi piilottaa vielä. ja mitta oli alakäyrillä 17 cm (viikot oli 22+4). Mihinhän suolenmutkaan se pikkinen oikein on kaivautuneena. Onko sulla jatkunu päivittäiset harkkasupparit? mä oon ite huomannu vaan kerran. Neuvolatäti sano et jos tulee usein niin kannattaa tarkistaa huoko tarpeeksi.

Maikkis, sulle on sitten loppuraskauden vaivat vissiin iskeny. No ei oo enää pitkä aika niin odotus palkitaan =) Kätevää kyllä kun saa käytettynä ostettuu tarpeellisia tavaroita. Vähän huonosti oon ite löytäny muuta kun vaatteita. Isompaa ei oikein saa järkevään hintaan postitettuu ja kun ei asu pääkaupunkiseudulla niin ei oo oikein tarjontaa.

Mayinka, Onnea poikalupauksesta! =) ja kivan kuvankin sait. Mekin saatiin muutama kasvokuva 4D:nä. Meillä helmikuisissa taas tytöt taisi viedä voiton, ainakin tällä hetkellä. Kuulostaa vähän issisaskivulta jos säteilee toillein kankkuun ja jalkaan. On kyllä ilkeä vaiva. Mullakin joskus kipuilee, mut saan ite jotenki niksautettuu alaselkää niin että helpottaa sitten. Ja varmaan paljon pienemmässä mittakaavassa on nuo mun kivut. Teidän poikakko monottaa doppleria. =) meilä jostain syystä jähmettyy jos mahaa painellaan. RU:sssa ja eilen neuvolassa ei lähes liikahtanutkaan. RU:ssa vaan varovasti vilkutteli =) Sama jos kädellä mahaa painaa varovasti niin lopettaa hillumisen. Mutta hirmuinen jytä on sitten jos saa olla rauhassa. Mulla muuten kanssa tuli oikein iloinen mieli kun lunta satoi, mitä ei siis yleensä talven tullessa tapahdu. Nyt aatteli vaan et kohta se vauva putkahtaa, kun on aatellu et se syntyy talvella =)

hienoa Hiisi että olo on hyvä. Joko alkaa siellä jännitys tiivistyä pikkuhiljaa? =)

Syksy kiitti vinkistä, oonkin harkinnu jumppapallon hankintaa. voisi käydä kurkkaa saako sitä tämän kylän lidlstä. MItenkä on vauva-arki lähtenyt sujumaan?

Pebble, toivotaan että käännähtää pian oikein päin! Leikataanko sut jos ei käänny?

Vilja-Maaria, onko teillä paljonkin noita perhevalmennuksia? Mulle ei mitään tietoa annettu niistä vieläkään, mut enpä tiiä meniskö ees niihin. Tietty sit niihin synnytysvalmennusosioihin menee. Kiva jos vauva antaa nukkua yleensä =) Tää on yhä ollu sellanen yökukkuja. varsinkin jos ite erehdyn vaikka kylkeä kääntämään, niin häirintyyhän siitä toki pikkisenkin asento ja uutta ei niin helposi löydäkkään. Mietityttää että jos jo nyt yöunia menettää ninjailun takia, niin miten on loppuajasta. Vaikka terkka yritti lohduttaa et loppuajasta äidin uni muuttuu niin et syvää unta on enempi. Eli vaikka heräilisi niin saattaa tuntuu pirteämmältä olo. Sitä odotellessa :p

Bling, onnea hyvistä rakenneultrakuulumisista! Vai meinaat meitäkin pitää vielä jännityksessä sukupuolen osalta! :D Mahtavaa että migreenit on helpottaneet.

Ja tänne mitäs. Kävin neuvolassa siis tiistaina. Eipä lukemissa kummempia, ihan hyvällä mallilla oli hempat ja muut. Oon hieman ihmetelly tän mahan pienuutta, ja se sf-mitta tosiaan olikin 17 cm, eli alakäyrällä. Millasia lukemia muut on saanu?
Ootteko muuten joutunu neuvolassa täyttämään voimavarakyselyn? Meillä se on sit vissiin pakko täyttää, vaikka yritettiin jättää se täyttämättä. En oikein tykkää et kyylätään ja kysellään tavallaan yksityisasioita, vaikkei nyt mitään mörköjä sängyn alla ookkaan. Ja mitä ne nyt kyselee jälkikäteen onko rahaa, ruokaa, asunto tai asennevamma, olis kyselly ennen kun alettiin lisääntyä. Ollaan alettu miespojan kanssa vitsailee et kannellaan neuvolatädille, jos esim joku juttu mitä toinen ei heti vaikka tee kun pyydetään. :p

Mukavaa loppuviikkoa!

Mutantti ja Ninja 22+5
 
Mutantti täällä meillä on kolme perhevalmennuskertaa ennen synnytystä ja niistä yksi on se varsinainen synnytysaiheinen kerta. Mutta täällä ei kuulu käyntiä synnärille, mikä vähän harmittaa. Säästösyistä kuulemma. Lisäksi synnytyksen jälkeen on yksi kokoontuminen. Aiheet tapaamisissa ovat: "Vanhemmuus ja parisuhde", "Me synnytetään" ja "Maitoa ja rakkautta". Synnytyksen jälkeen on "Mielikuvat ja todellisuus". Voimavarakyselyn täytin ja se käytiin syyskuussa kohta kohdalta läpi hyvin yksityiskohtaisesti.
Sf-mitta mulla oli viime viikolla 22 cm ja se oli siinä yläkäyrällä.

Bling ihana kuulla, että ultrassa kaikki hyvin :heart: Kiva, että saitte noin pitkään katsella pikkuista. Se 4-D ois huippu, mutta mä päätin olla menemättä rahan takia. Se ultran jälkeinen fiilis oli kyllä niin mahtava, menin ite bussilla sen jälkeen ja kailotin varmaan aika kovaan ääneen puhelimeen. Piti tietenki kaikille soittaa heti kuulumiset:D

Hankinnoista Ru:n jälkeen olen ostellut vaatteita vauvalle kirppiksiltä aika paljon. Ja oon ollut hämmästynyt kuinka hyviä ja edullisia löytöjä kirpputoreilla voi tehdä! En ollut aikaisemmin edes vilkassut vauvanvaatteita, vaikka kirppiksillä käyn aika usein. Hienoa, että meillä Suomessa on tämmöinenkin vaihtoehto. Pinniksen ostin SPR:n Kontista, 35 eur, ja ihan priima kunnossa. Sain vielä kotiinkuljetuksen maksutta. Hoitopöydän sain ystäviltä käytettynä ja nyt alan miettiä vaunuja. Oon kyllä hieman hukassa millaset niitten pitäs olla. Mutta yks ystävä tarjoaa Teutonian vaunuja, joten ne pitää käydä koeajamassa.

Hyviä oloja!

23+4
 
miss_piggy
mutantti:Viikko sitten maanantaina ku kävin neuvolassa, niin se sf-mitta oli joku 21cm..Tosin mulla kun on se istukka edessä niin en tiedä voiko vaikuttaa myös mahan kasvamiseen :) Pitäis kyllä juoda enemmän, tulee aika vähän juotua vettä, nyt oon koittanu skarpata. Toisina päivinä ei tuu paljon yhtään niitä suppareita, ehkä ihan muutama, mutta toisina taas sitte kovettuu kohtu useamman kerran.

).( Kävinpäs sitten hiusmallina ottamassa uuden värin ja leikkauksen. Väri ihan kiva, uuteen tyyliin tosin totuttelemista :D Kuontalo lyheni tälläsestä olkapäille ulottuvasta ihan lyhyeks, ja sinne tänne, eli niskaan ja pulisonkien kohdille on jätetty pidemmät tupsut. Koko komeus sitte vaan puristettiin kuivaksi että luonnon kiharat tuli esille :)
Kotona kyllä nipsasin niskasta pari ärsyttävää ja ruman näköstä tupsua heti pois, mutta ei kerrota kellekään :kieh:

24+5
 

Yhteistyössä