** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vauvautuneet **

Helouhelou!

Joanmi, toivottavasti olo on jo parempi. Hei, luin muillakin olevan hyviä kokemuksia nimenomaan ton radiopuhelin-itkuhälytin toiminnon kanssa. Mikä teillä on ja mistä tollasia saa ostaa? Entä Sannuli teidä Philips, mikä malli? Prismasta sais paria ja nyt ainakin Pirkanmaalla on se -15% asiakasomistajille....

Mahanpuruista: en ole asiaan kovin perehtynyt, kun nakki rupsuttelee kaiken kertyneen ilman pihalle (phfuhhuh :x). Kaveri kuitenkin kertoi käyvänsä hieromassa naapurin vauvaa, jolla on koliikki. Vauva kuulemma oikein huokaiseen ja peppu alkaa hieronnan lopuksi pöriseen. Ihmettelin, että eikö vauvan äiti voi hieroa. Ymmärrettävästi äidit on kuulemma liian kärsimättömiä jatkaan itkun keskellä rauhallista hierontaa ja haluaa vain poimia lapsen syliin lohduttaakseen.
Hieroskelen pötköä lähinnä rauhoittaakseni illat ja saadakseni yöllä syöttöväliä pidemmäksi. Toistaiseksi en ole havainnut mitään erityistä muutosta, mutta onhan se mukavaa puuhaa muutonkin.

Nukkumiset on kyllä näköjään niin yksilöllisiä nekin. Meillä vauva nukkuu erinomaisesti ulkona ja jos kävelyllä ollaan niin mielellään jotain kärrypolkua pitkin sais talsia; taisaisella asfaltilla ei nukahda tai herää kesken unien. Kaverin lasta taas ei saa vaunuissa yhtään liikuttaa tai ei saa nukuttua. Alkuunsa oli kyllä hankaluuksia ulos nukuttamisen kanssa, kun lapsi huusi vaunuihin laitettaessa, enkä saanut sitä nukahataan (tarpeeksi nopeasti) paikoillaan olevaan vaunuun vaan annoin sitten periksi. Onneksi lapsen pappa vähät välitti mistään itkuista vaan laukkasi vaunujen kanssa ympäri kyliä kunnes se nukahti ja sen jälkeen heijaaminen tai tosiaan se kärrypolku on parhaat keinot saada summeri hiljaiseksi. Joskus puhuttiin miehen kanssa kun ei meinattu millään saada lasta illalla nukahtamaan, että pitää varmaan pitää se yötkin siellä ulkona vaunuissa... No joo, onneksi näitä väsyneiden hetkien välähdyksiä ei tuu hirveesti toteutettua :LOL:

Tänään onkin vierailupäivä, pitäis varmaan vähän keräillä kamoja kasaan. Mukavaa vkln jatkoa!

MR ja VV

MR Philips Avent ihan perusmalli, analoginen ja tuotenumero SCD 470/00 meillä ainakin on toiminut ihan hyvin. Siinä ei oo mitään ylimääräsiä härpäkkeitä eikä toimintoja ja hintakin yleensä siinä 59 kieppeillä.

Joanmi huh huh onpa sulla ollut kurjat menkat. Onneksi kuitenkin lopulta sait asianmukaisen hoidon. Mullakin oli tosi runsaat ja helv****in kipeet ekat menkat mut ei sentään ihan tommosta. Tosin mullahan ei oo pillereitäkään. Toiset menkat onneksi oli jo siedettävät ja nyt toivon ettei sitten seuraavia tulisikkaan taas vuoteen.. ;)

Ilmeisesti pillereiden lopetus ja kierukan laitto auttoi, koska vuotoa on enää vähän. Olokin alkaa jo normalisoitua, mutta maidontuotanto tosiaan vuodon seurauksena heikkeni niin, että eilen illalla ja aamulla jouduin korviketta antamaan, mistä seurasi tuttipulloraivari. Nyt olen runsaalla juomisella yrittänyt nostaa tuotantoa ja minimies yrittää näköjään auttaa asumalla tissillä. Taidan kuitenkin vielä tänä iltana antaa korviketta unien takaamiseksi. En tiedä johtuuko sitten korvikkeesta, mutta tänään on kakka ollut vihertävämpää kuin ennen. Kait se on normaalia??

Radiopuhelimena meillä on Cobra -merkkiset laitteet. Mallinumeroa en muista, mutta VOX -toiminto niissä on eli kytkeytyy äänestä päälle. Ostin Verkkokauppa.comista ja alle viidelläkympillä selvisin.

Nukkumiset Vaunuissa meiltä pääsee köpöttämään ainoastaan soratietä ja hyvin simahtaa. Iltaisin nukkuminen onkin taistelua, kun aina omaan petiin laskettaessa silmät rävähtää auki kuin taikaiskusta ja unetus lakkaa siihen : /. Yleensä sitten puoliltaöin lopulta simahtaa yöunille. On muuten sama rytmi, kun oli vielä mahassa.

MR Miten oot tehnyt tuota vauvahierontaa? Olis kiinnostavaa, kun meidänkin pienellä noita mahanpuruja tuntuu paljon olevan...

Heipparallaa!

Joanmihan asuu jossain melkeen lähellä, me käydään "usein" Forssassa ja Salossa ostoksilla :) Meillä on sama ongelma, tyttö nukahtaa syliin mutta kun laittaa sänkyyn niin herää. Olen hoitanut tätä asiaa niin, että lasken tytön superhitaasti sänkyynsä ja pidän vielä kättä siellä alla vähän aikaa, tai lasken tytön sen tyynyn päällä sänkyyn, jolle nukahti (imetystyyny siis) ja poistan tyynyn vasta vähän ajan päästä. Jotkut on sanoneet, että sänky on kylmä, joten siihen vauvat heräävät, ja sängyn voisi lämmittää vaikka lämminvesipussilla ensin.

Voi että Tuiskulilla kävi huonosti terkan kanssa :( Mulla kävi alussa noin, paino ei noussut tarpeeksi juuri silloin kun olin just tyytyväinen imetykseen! kyllä siinä masensi ja kiukutti ja pänni :( Mä olin luullut, että vauva on tyytyväinen rintamaidon määrään kun aina nukahti niin tyytyväisenä, mutta raukka olikin vielä liian pieni ja väsyi rinnalla syömiseen niin kovasti, eikä saanut tarpeeksi. Mutta mä en nää mitään pahaa rintakumeissa tai pullossa, varsinkaan kun pulloja ei tartte enää nykyään koko ajan olla keittämässä, tosi helppoa hommaa vaan huuhdella tulikuumalla käytön jälkeen :) Mä pumppasin myös silloin kun oli pitemmät ruokintavälit, mutta aika harvoin. Ja Tuttelia on mennyt alusta asti, rinnan ohella. Meidän piti myös herättää vauvaa syömään alussa tosi usein, koska paino ei noussut tarpeeksi ja koska oli ongelmia sokereiden kanssa. Minä imetin ensin ja sitten mies toi pullon heti perään. Meillä tosin vauva oppi kumeista eroon 2 viikossa, ja pullo ei ole tissiltä imemistä missään vaiheessa häirinnyt. Harmittaa tosin että, makuuasennossa imetys ei suju vieläkään, selkähän tässä kärsii ja ei puhettakaan siitä että saisi nukkua ja imettää... siinä mielessä minä olen kyllä vain tyytyväinen, että annan korvikettakin, jos ei rinta kerta riitä pitämään nälkää montaa tuntia poissa, niin montaa kuukautta ei jaksa yöllä herätä koko ajan ruokkimaan... :p Nyt saa vähän pitempiä uniakin joskus :) Thank god! :D Tsemppiä sinne ja toivottavasti nyt ruokailu sujuu! :hug:

Olenko mä ihan surkea kun en nukuta tota koskaan ulkona??? :( Mitenkäs teette nyt kun on pakkasia? Meillä on kyllä vaunut, mutta kun ei olla saatu vieläkään sitä kissaverkkoa siihen, niin ei uskalla jättää ulos yksin (ja minä nukun silloin kun tyttökin :D). Ja meidän itkuhälyttimet on megavanhat jostain saadut, en niihin oikein luota vielä.

Mulle on tapahtunut jotain outoa, olen täysin neuroottinen siivooja :O Siis koko ajan jotain tavaraa laittamassa paikalleen, jotain kohtaa hinkkaamassa, siivoomassa... tai kiukuttelemassa jotain mikä pitäisi just nyt hoitaa... :confused: No ehkä tätä ei muut ihmiset vielä kutsuisi neuroottiseksi, mutta verrattuna siihen siisteystasoon mitä mä pidin ennen äidiksi tuloa niin... :D :D Onko muut huomanneet itsessään tälläisiä muutoksia? Kivahan se on, että meillä on kerrankin suht siistiä, mutta tuo stressi mitä tämä asia mulle aiheuttaa ei oo oikein hyvä juttu... (ja toinen outo muutos on se, ettei seksi kiinnosta yhtään.... no imetyshormonit selittää sen.... eikä mistään löydy paikkaa siihen hommaan, mä en tosiaankaan pysty rentoutumaan kun vauva on samassa huoneessa, ja muutenkin on aina vaara, että nyt se herää...)

Toi on kyllä outoa, että on niin monenlaista ohjetta tohon kiinteiden alotukseen. Ja millä pitäis alottaa ja annetaanko velliä vaiko eikö. No sormiruokaa voi antaa vasta kun vauva ottaa jotain käteensä ja osaa istua :D eli ei tässä oo kiire vielä. Paitsi tänään kyynel vierähti kun mun pieni tyttö osasi huitoa ihan itse omaa lempparileluaan. :heart:

Voi että mulla on kyllä imetysdementikon pää, vaikea saada järkeviä lauseita edes aikaseksi... eli anteeksi jos kirjotan ihan tökeröitä. :ashamed:

Voikaa hyvin! ja terkkuja pikkuisille! :heart:

tömpsis ja super kohta 2kk! :heart:

Viimeksi muokattu:
Heippa!

POL, sain ite ohjeen lapsellisilta kavereilta, että jos vauva saa mahanpuruja rasva/öljypohjaisista vitamiineista, niin sitten kannattaa vaihtaa vesipohjaiseen tai toisinpäin. Ja jos jompaa kumpaa sietää tai on käytössä joku Rela- tms, niin kannattaa ottaa D-vitamiini samanpohjaisena. Mietin, että onko tuo teidän käyttämä Rela vesi- vai öljypohjainen? Meillä ei ole ollut mitään tippoja käytössä, joten kokeiltiin suoraan vesipohjaista Jekovitia (kun siitä todennäköisemmin ei tuu mahanpuruja). Ja meillä on kyllä (koputtaa puuta) ainakin vielä menty sen suhteen ihan kohtuullisilla mahanpuruitkuilla... Tosin en oo kasvattanut tuota tippamäärää kovin nopeasti ja annan tipat aamulla, että mahdolliset itkut tulisi päivän aikana. Tsemppiä! Toivottavasti saatte apua jostain! Niin kurjaa "huudattaa" vauvaa ja ymmärrän, että tekee mieli heittää koko D-vitamiini menemään.

Täällä ollaan syöty, kakattu ja pissattu :D äiti erehtyi syömään perjantaina palan valmista varsin tulista ja peperonipitoista pitsaa. --> illalla itkettiin sitten lopulta molemmat :( mutta se onneksi jäi siihen ja äiti oppi virheestään. Syödään seuraavaa vastaavaa ruokaa sitten joskus keväällä.

Huomenna mennään taas punnitukselle. Nyt ihan hyvällä it:llä ja en oo kovin huolissani. (tietty nyt sitten paukahtaa liian pieni painonnousu tai jotain, kun oon näin itsevarma... :ashamed:) No, toivottavasti kaikki hyvin. Mun äiti oli pari päivää mun kaverina "lomailemassa" ja oli sitä mieltä, että vauva kyllä näyttäisi syövän ja kasvavan oikein hyvin. Siitä sain taas lisää buustia :)

Ristiäisiä täällä alettu jo suunnittelemaan. Nimi on jo mietittynä, mutta muuten onkin sitten homma ihan alkutekijöissään :/ onneksi isoäidit on luvanneet leipoa :)

Vauva nukkuu välillä päivälläkin parin tunnin unet (toisinaan, toisinaan ei). Kun tietäisi, milloin on pitkät unet tulossa, niin voisi hyödyntää ko. ajan. Nyt on niin, etten osaa ennustaa, milloin neiti aikooo nukkua vartin ja milloin kaksi tuntia. Joten en oo uskaltautunut vielä kovin kauas kotoa enkä myöskään ruvennut tekemään mitään isompaa / pitkäkestoisempaa hommaa. Mutta nautitaan jokaisesta päivästä :)

Vaatteista on käytössä lähinnä vielä mammavaatteet. Raskauskiloja (19, joista siis 12 jäi jo synnärille) on jäljellä enää muutama, mutta kroppa on totaalisen erimallinen kuin ennen raskautta, joten vaatepolitiikka on vähän ongelmallista. Varmaan pitää käydä ostamassa muutamia trikoopaitoja ja joku asiallisempi villatakki tms. tätä nykyistä kokoa, kunnes selviää, mihin mittoihin sitä tämä mamma jää.

Ekat jouluvalohässäkät jo viritelty ja vähän joululauluja kuunneltu... Lupailevat luntakin.

Mukavaa sunnuntainjatkoa kaikille mammoille ja vauvoille!

Tuiskuli ja Maisa 22 vrk

Heips,

vielä kyselen näin ensikertalaisena teiltä, joiden vauvat on jo isompia :)
Mitä puette vauvalle vaunuihin päälle, kun menette ulos esim. tällaisella kelillä, kun on pakkasta viisi astetta? Onko käytössä makuupussi?

Mä oon yrittänyt arpoa, että mitä neitillä pitäisi olla päällä, jos sen kanssa on ulkona esim. puoli tuntia. Plussakeleillä oli normivaatteiden päällä villapuku ja lakki (ulkolakki sisälakin päällä) ja sitten tyttö oli makuupussissaan (ä-pakkauksen). Ja sillai oli ihan sopivan lämmintä. mutta entäs nyt, kun on pakkasta?

On tää vaikeeta ja opettelua :)

Tuiskuli: Kun pakkasta on noin 5 astetta, laitan tytölle sukkikset ja bodyn, fleece housut ja paidan, villasukat, villasilkki tms lapaset sekä fleecehaalarin. Käsiin vielä äitiyspakkauksen rukkaset. Päähän silkkivillan pipo ja paksuhko Reima pipo. Vaunuissa sitten äitiyspakkauksen makuupussi, ehkä joku oma peitto ja sitten vielä se vaunun suojapäällinen. Tällä varustuksella nukkuu hyvin ulkona ja on herättyään lämmin, mutta ei hikinen.

Jos mennään esim. kauppaan autolla niin jätän tosta välistä pois fleeceasun ja vaan yks pipo päähän ja yhdet lapaset käteen.

Tuiskuli, hienoa että sujuu imettelyt :) Täällä on nyt +2, vauva on nyt ulkona vanuissa unilla päällään bodyn ja potkareiden lisäksi äitiyspakkauksen villapuku, vanupuku ja makuupussi, pipo, töppöset, tumput.
Pikkupakkasille laitan varmaan jo toppapuvun enkä mitään erityiskerroksia sinne. Pipo, tumput jne tietty.
Ja farkkuostoksille pitäisi munkin mennä..

Tömpsis, eihän kaikissa maissa harrasteta lainkaan tota ulkona nukuttamista, eikä kai suomalaiset ole ainoita terveeksi kasvavia ;) Etteköhän kuitenkin ulkona käy, niin saa raitista ilmaa.

Huh, kello on 4 ja ulkona ihan pimeetä :( Vauvalla jotenkin ollut hankalia päiviä monta, itkeskelee ja pitää kanniskella. Eikös mahakipujenkin pitäisi alkaa tän ikäisellä hellittää?

Ainomieli ja poika (4:n päivän kuluttua 3 kk)

tömpsis ei se susta huonoa tee vaikket nukutakaan ulkona vauvaa. Eikä siihen kaikilla edes ole mahdollisuutta. Mutta mä oon ajatellut asian niin että kun vauva nukkuu päiväunet ulkona niin siinä samalla tulee sitten se raitis ilma ja ulkoilu hoidettua. Ja meillä ainakin nukkuu tosi hyvin ulkona päikkärit ja mietinkin eilen että pitäis varmaan totuttaa välillä myös sisällä nukkumaan päiväunia jos tuleekin kovat pakkaset niin on pakko nukuttaa sisällä ja kun tyttö ei ole siihen tottunut niin miten mahtaa käydä. No onneksi meillä on tuo ulommainen eteinen mahdollisuus viilentää niin voin sitten ehkä kovimmilla pakkasilla laittaa siihen hänet nukkumaan.

Meillä on jo jonkin aikaa ollut tytöllä päiväunilla seuraavat varusteet: body, sukkahousut, potkupuku/housut ja paita, villasukat, toppahaalari +toppatöpppöset jalkaan, käsiin toppahanskat ja päähän joko kudottu myssy tai eilen kun oli jo pakkasta oli toppalakki. Sitten tyttö makuupussiin ja vaunujen jalkapeite päälle. Ja eilen pistin vielä lämpömittarin anturin sinne vaunujen sisään niin näen ettei siellä laske lämpö liikaa. Näin puettuna ainakin meillä on tyttö ollut aina ihan lämmin herätessään. Kohta varmaan laitan vielä makuupussin alle tuon lampaantaljan niin lisää vielä sitä lämpöisyyttä. Niin ja eilen heitin vielä vaunujen kuomun päälle fleecepeiton ja samoin jalkapeitteen päälle ettei hohkaisi niin kylmää sieltä läpi. Ja sitten tietysti kun ilma rupeaa olemaan pakkasella koko ajan niin joko villapuku tai fleecepuku sinne toppapuvun alle.

Ainomieli täällä on ainakin ollut harmaata vielä koko päiväkin :( onneksi jouluun on enää kuukausi :) rupeaa päivät pitenemään. Pitäisikin alkaa pesemään ikkunoita ja laittaa samalla kyntteliköt ikkunoille. Jokseenkin sitä odottaa ihan eri tavalla joulua nyt kun on lapsi ja haluaa laittaa kaikkea valmiiksi :heart:. Mä kun vielä yleensä työni takia joudun katseleen kaikkee joulukrääsää jo syyskuusta alkaen niin on jotenkin mennyt maku jouluu mutta nyt tuntuu ihan erilaiselta.

Ens viikolla mennään joululahjaostoksille tytön kummitädin kanssa JEEE! Tulis nyt vaan sitä lunta jo!!! Mites te muut aiotte viettää joulua nyt kun on lapsi? Me ilmoitettiin kummankin vanhemmille että saavat tulla meille aattona syömään. Ennen me ollaan oltu aina ne jotka kiertävät kummankin vanhemmat ja se on tarkoittanut sitä että aattoiltana on ihan poikki kun on kummankin vanhemmilla käyty +haudoilla ja kirkossa. Nyt halutaan rauhoittaa aatto. Ehkä käydään joulukirkossa (en oo vielä varmaks päättänyt) ja haudoilla tietty aamupäivällä mutta sitten halutaan olla vaan ja odottaa pukkia ;)

Sannuli ja Nykerö 4 kk ja 3 päivää

Moro!

Joanmi: Vauvahierronnan hyvän tuntuiset ohjeet Natusanilta: Hierontaopas päästä varpaisiin - Natusan Hieron vauvaa fiilispohjalta, paljon jalkoja ihan sen takia, että ne on ainoot mitä pilkottaa kylvyn jälkeen pyyhkeen välistä. :)

Kiitti muuten Joanmi ja Sannuli hällärivinkeistä! Tarttee tehdä joku liike johonkin suuntaan. Koirakin on luotettavampi itkuilmaisin kun kumpikaan noista mitä meillä nyt on.

Ootteko muuten kokeillu jo sitä äitiyspakkaiksen talvihaalaria? Mää niin rakastuin siihen! Vähä hyvä. Oon pitänyt pötköllä niitä vaunu-/vanuhaalareita, mutta nyt alkaa jokaisesta tulee haarat vastaan (=68cm) :). Mulla on myös toinen haalari joka on 68cm:lle, mutta se on sekä ulkoa että sisältä sellasta liukasta materiaalia ja tosi levee. Poika luisu siellä sisällä ees taas ja tuntu, etten saanut siitä kunnolla otetta kun kaivoin sitä vaunuista. Tää äp:n puku on just passeli täks talvelksi, koko on nimittäin 68/74cm, se on sisältä trikoota ja siinä on hyvä se vetskarisysteemi. Samoin se pipo on loistava: peittää niskaakin ja tulee hyvin alas korville, eikä narut ole liian pitkät. Anoppi on ostanut valehtelematta jotain 20 erilaista hattua ja pipoo tolle ipanalle ja mää oon käyttänyt niistä kahta...
Se ostaa muutenkin ihan liikaa kaikkee kamaa ja kun en voi, enkä kehtaa kieltäytyä ottamasta niitä vastaan, laitan sitten kiertoon sellaiset joista en tykkää. Kesällä jouduin kiertään muutamia eri neuvoloita, joissa muissa paitsi omassani oli ns. kierrätyspiste vauvan vaatteille. Pyysin sitten, että laittettais meillekin samanlainen ja vein jopa korit ja ekat vaatteetkin. Toisaalta, voishan niitä viedä noihin keräyslaatikoihinkin, mutta musta on jotenkin hölmöä, että niitä myydään sitten UFFn tai Pelastusarmeijan toimesta eteenpäin kun ei niistä kukaan oikein mitään maksakkaan. Kirpparit on muutenkin täynnä vauvan ja lasten vaatteita. Ne hyväksi koetut pistän varastoon odotteleen mitä tulevaisuus tuo... :whistle:

Joulusta: olin kanssa ajatellut, että me ollaan kotona ja muut tulee tänne kylään. Tulin kuitenkin toisiin ajatuksiin kun sitä passattavaa sakkia olis ollut yhtäkkiä pitkälle toistakymmentä. Päädymme siis todennäköisesti vielä tänä jouluna muiden passattavaksi. Ongelmana on ton naperon "jakaminen"; minä aion ottaa sen mukaan omien vanhempieni luokse, mutta lapsen toisetkin isovanhemmat tahtonevat poikaa nähdä... No, eiköhän me joku sopuratkaisu löydetä.

Vauvan liikkumisesta: meidän pötkö kääntyy kyllä kyljeltä sellään (nukkuessakin vie näin enemmän tilaa kun on ihan äksänä sängyssä :)), mutta ei osoita minkään asteista kiinnostusta selältä tai mahalta kyljelleen kääntymistä. Joku pakko painaa kaveria kuitenkin pystyyn; ylös istuun ja seisoon on pakko päästä. Nytkin istua tönöttää tossa Trippendaalissaan ja kattoo BB-ekstraa. Siihenkin se on koukussa, kuten myös Gummibear-lauluun ja videoon... Koska selällään ei voi olla kuin höpö-ötököitä lätkiessä sen vartin per päivä, on kädet taas täynnä tota painavaa poikaa päivät pitkät. Huoh... Back to square one, taas on kiinni tossa lapsessa 24/7. Miten teidän lapset liikkuu ja mikä niitä liikuttaa?

Palataan taas, kitinä-kalle aloitti iltamölyt :).

MR ja VV 3kk+

Viimeksi muokattu:
Pikaiset kommentit taas muutamaan asiaan :) Kauheesti tullut tänne juttuja, eihän täällä kohta pysy perässä...

3 kk neuvola oli viime viikolla, neiti painoi 6550 g, pituutta 61,5 cm ja py 41 cm. Rokotukset saatiin, kovasti itketti tyttöä ja vähän kyllä äitiäkin... Illalla neiti oli pikkasen kärttyinen ja annoin sitt supon, jolla rauhoittui hienosti nukkumaan. Iso tyttöhän toi jo on, tuntuu ihan uskomattomalta... Tänään siirsin tytön mun retrovaunuista (jotka toimi siis ensisänkynä) pinnasänkyyn nukkumaan ja voi kun toinen näyttää niin pieneltä siellä isossa sängyssä! Mutta ei pieneltä tunnu sitten kun nostaa syliin, niskat huutaa hoosiannaa... :D Saapahan neiti nyt nukkua x-asennossa, kun vaunuissa ei oikein meinannut mahtua olemaan niin.

Pol
Me ratkaistiin toi yöpymisongelma ristiäisissä sillä, että vuokrattiin leirikeskus jossa vietettiin koko viikonloppu. Osa vieraista tuli jo perjantaina ja osa lauantaina. Helpotti muutenkin valmisteluja, kun sain sitten apua vierailta ja siellä oli hyvä keittiö, iso kylmiö, astiat jne. Lisäksi siellä oli hieno rantasauna ja kota, lauantaina kasteen jälkeen sitt porukkaa paistoi kodalla makkaraa ja saunoi. Onko teillä päin esim. seurakunnalla jotain vastaavaa tilaa? Tietenkin kuluja tuli vähän enemmän, mutta kerrankos sitä ristiäisiä vietetään :) Ja osa vieraistakin osallistui kuluihin, vaikka sanottiin ettei tarvitse.

Jaahas, se niistä yöunista, sängystä kuuluu kiljahtelua...Ei vissiin miellytä uusi nukkumapaikka!

Tuulia ja Elli 3 kk 1 vrk

Viu
Pikainen 4kk päivitys meiltä! Strategiset mitat 8,6kg ja 63cm, tonttulakin koko 43cm. Meillä ei vieläkään osata kääntyä, neiti pullava vaan makaa selällään ja hymyillä ähvöttää kolmen leukansa kanssa :D masulla ollessa pään kannatus on tosi hyvä ja kyynernojan sijasta eppu punnertaa suorille käsille ja ähkii. Viihtyy hyvin masullaan ja naureskelee maailman menolle.

Meillä on ollut rankat pari viikkoa, kun loistavasti nukkuva napero alkoikin heräillä öisin tunnin kahden välein syömään ja päikkäritkin oli katkonaisia. Alkoi mamma muistuttaa zombia moisen koulutuksen jälkeen. Viime torstaina en jotenkin enää jaksanut, kun tissi oli venynyt plviin ja koko ajan nöpö sitä lutkutti, vaan keittelin perunat, muussasin ja hulautin mamman mammia sekaan ja eikun ääntä kohti!

Siitä eteenpäin eppu onkin nauttinut heti kaksi pottumammiateriaa päivittäin, lounaalla ja päivällisella, ja kuin taikaiskusta yösyötöt palanneet kahteen, kolmelta ja kuudelta. Huh helpotus! Ja päikkäreitäkin vedellään taas pari tuntia putkeen rauhassa. Ihanaa! Hyvin tyttö hiffasi syömisen ilot, suu aukeaa isoksi kun lusikka lähestyy ja sitten mussutetaan ja muikistellaan.

Olin ajatellut täysimettää viiteen kk ja sit aloitella, mutta kävi sit näin, onneksi annoin periksi ja kuuntelin vauvaa, tissi on yhä ihna ykkönen, mutta pottu pitää nälkää kivasti loitolla. Neuvolassakin sanottiin, että hyvä että annoin, kun tyttö on niin iso, niin saattaa tarvita aiemmin. Ensi viikolla ajateltiin kokeilla vähän porkkanaa ja sit pakkasesta mustikoita. Velliä päätin etten anna ollenkaan, enkä mielellään ulkolaisia bataatteja ym.

Pitää palailla myöhemmin lukemaan, nyt olisi tartuttava moppiin, kun huomenna tulee ryömiviä lapsivieraita, etteivät ihan pölyyn hukkuisi.

Moikkelis!

Viu & eppu 4kk tänään

viu teidän tyttö on jo niin iso ettei varmaan maito sitten riittänyt pitämään masua täynnä, mutta onneksi peruna auttaa :) ja hienosti on kasvanut rintamaidolla. Meillä tyttö oli 4kk neuvolassa 7230 g ja 64 pitkä, aika isoja eroja näkyy olevan jo näin pienillä. Suosittelen muuten päärynäsosetta hedelmäsoseista ekaks, se pitää masun hyvin toiminnassa ja ainakin meillä tyttö syö ihan hotkimalla sitä :) Eikä se velli oo musta sen kummempaa kuin maitokaan, kalorimäärätkin on melkein samat. Nyt meillä on iltapuurona Nan maitoon tehty riisipuuro/velli sitä on sellaisena jauheena myynnissä, ja se tuntuu pitävän nälän aika hyvin pois yön.

Voi tömpsis iskispä muhunkin tuollainen siivousinto. Tai no, siis mua entistäkin enemmän ärsyttää kyllä sekasotku ja villakoirat nurkissa mutta silti välillä en tahdo saada aikaiseksi edes imuroitua. Mua ihan hirveesti ahdistaa tää tavarapaljous, välillä tekis mieli heittää kaikki roina roskiin ja nyt kun kaikkee vauvatavaraa vielä tulee koko ajan lisää niin voi tuska!!! Varsinkin kun toi mies on vähän sellanen "hamsteri" tyyppi niin sitä krääsää tuntuu riittävän ja mä kun haluaisin että olis avaraa ja siistiä. Nyt kyllä päätin että on pakko alkaa tekeen joulusiivousta pikkuhiljaa ja tälläviikolla täytyis pestä ikkunat että saa kyntteliköt ikkunoille. Jospa tästä raahautuisinkin taas raivaamaan tuota olkkaria ;)

Sannuli ja Nykerö 4kk+

Hello mammat ja vauvat! :wave:
Tuiskuli, kiitti tippa -vinkistä! Mä en nyt tällä viikolla oo antanu sitä d-vitamiinia, kun tytöllä ollu pikkasen muutenkin mahanpuruja. Plus että tänään on neuvola ja aattelin sen terkan kanssa keskustella pikkasen asiasta... En kyllä oikein jaksa uskoa että terkalta saan mitään erikoisempia ohjeita, meillähän jatkaa sama terkka kuin mun raskausaikana ja olin siihen jo sillon pettynyt. Kattotaan nyt.

Tuulia, vois täällä ollakin semmosia tiloja, joita sais vuokrattua. Itseasiassa yöpymisjuttu vähän niin ku ratkes ittekseen, kun rupes väki itte sanomaan, että yöpyy hotellissa, ei tarttenu ees sanoo, ettei meille mahu kaikki yötä. Meillä on se "helppous", että miehellä ei oo sisaruksia, joten meillä ristiäisissä tulee olemaan maks 15 ihmistä ja siinäkin on muutama kysymysmerkillä. Ei siis mitenkään isot pippalot tuu olemaan, mutta toivottavasti sitäkin lämminhenkisemmät. Saa nähdä. Kiitos kuitenkin vinkistä!!! =)

Jaaha, se tän kertasesta tekstistä, neiti alko huuteleen tissin perään. Heippa ja palaillaan paremmalla ajalla, tänään eka neuvola, kuulee paljonko tyttö on kasvanut.
Pol ja tyttö 4viikkoa ja päivä

Heippa!

Mä taas heti tilitän :( käytiin ma neuvolassa. paino oli noussu viikossa 180g. terkka ei ollu tyytyväinen ja haki sitten lääkärin siihen. (ja varmaan kertoi lekurille, että tää on se mamma, joka ei suostu antamaan lisämaitoa). Lääkäri tutki vauvan ja sit alkoi haukkua "jaloissakaan ei ole kuin luut ja nahka", "tämä lapsi on aliravittu" ja sitä rataa... mä sitten aloin itkeä, kun musta tuntui niin pahalta (ja sit nää ihanat hormonit...). no, sitten se lääkäri paasasi, että miten isän pitäisi tulla mukaan neuvolaan, kun äiti on niin herkkänä, niin menisi edes osa asioista perille jne. Mä olin ihan epätoivoinen ja mietin, että lähdenkö vaan vetämään vauvani kanssa sieltä huoneesta. Ja lääkäri paasasi, että nyt pitää antaa korviketta vauvalle lisämaitona (kun se näin älykkäänä lääkärinä näki jo päältäpäin, ettei mulla muka tulisi tarpeeksi maitoa). Aikansa se siinä meuhkasi ja lähti. Sitten terkka kysyi, että no mitä sä nyt ajattelet siitä lisämaidosta. Mun teki mieli lyödä sitä terkkaa päin näköä. (huh, hormonit). sitten sanoin vaan, että no ei kai tässä oo vaihtoehtoja. ja lähdettiin pois.

Ens ma olis sitten seuraava kontrolli. On niin typerä ajankohta taas, klo 10.45, että miehen on tosi vaikea tulla töistä (työpaikalta menee noin tunti neuvolaan) sinne. Annoin maanantaina sitten tytölle korviketta ja eilen vielä vähän. Ja sitten siirryttiin lypsymaitoon. Enkä kyllä sitäkään saa neidille mahdottomasti upotettua ja sittenkin käy niin, että neiti nukkuu ohi ruokailujensa... No, mä lypsän ja annetaan sitten pullosta omaa maitoa lisäksi. Niin ankeeta. tiedättekö, että jos voisin, niin jättäisin menemättä tuonne neuvolaan!! :( en tykkää niistä tyypeistä yhtään ja mun mielestä ne kohtelee mua vähän huonosti. ja lisäksi mua epäilyttää tuo, että oikeesti onko 180 g / vko tuollaiselta kolmikiloiselta liian vähän?? (paino oli siis ma 3070g).

Huh. taas mä täällä itken ja tilitän. Mutta ei tää kyllä ainakaan helpota tätä vauva-arjen ja oman mielen hallintaa. Yritän vaan ottaa nyt lunkisti, ettei maito sen takia vähenisi, että ressaan. Ja nyt just lypsin kummastakin rinnasta syötön jälkeen (siis syöttö/rinta ja päälle lypsy), niin kummastakin tuli 30ml kymmenessä minuutissa sen jälkeen, kun vauva oli tyytyväisenä lopettanut syömisen. (joo, ei riitä maito ei...)

Keli on yhtä ankea kuin mun mieli. :( sori tää ankea valitus.
Onko teillä muilla ollut vauva-arki onnellista? Kun musta tuntuu, että välillä mulla on ihan hirveitä sopeutumisvaikeuksia mielessäni tän jutun kanssa. Vaikka vauva on toivottu ja kovasti odotettu jne ja oon kuitenkin elänyt jo 30 vuotta, niin silti iskee välillä pieni paniikki, että tää tyyppi on nyt sitten mun ja miehen vastuulla seuraavat 20 vuotta. ja vielä näin aluksi paljon enemmän mun kuin miehen vastuulla kaikki tää käytännön homma.

No, kai se on ihan normaalia...? ja välillä oon tosi onnellinen ja vauva on kyllä ihana. Mutta mun päässä liikkuu kaikkia vähemmän onnellisiakin asioita. Vauvassa ei oo mitään vikaa :) ja ei mulla vauvaan kohdistu mitään ikäviä ajatuksia, mutta välillä meinaa vähän ahdistaa tää 'oma tarpeettomuus' (en siis oo hyödyllinen) ja se, että päivät vaan menee ja mä vaan öllötän täällä kotona, käyn lähikaupassa ja neuvolassa ja pienillä kävelyillä... No, kunhan vauva vähän kasvaa ja enimmät influenssat ja muut hellittää, niin lähdetään neidin kanssa liikkeelle. :)

Valoisampia ajatuksia muille toivoen :)

Tuiskuli ja tyttö 25 vrk

Voi Tuiskuli :hug: vauvan painon pitäisi nousta ekat 4 kk n.150-170 grammaa viikossa eli hyvinhän teidän vauva on kasvanut! Miten ne voikin olla siellä niin törkeitä sulle! Ensin neuvotaan imettämään ja syyllistetään jos antaa pullomaitoa ja sitten taas pitäis antaakin sitä maitoa, MÄ EN YMMÄRRÄ! Ihan varmasti se teidän vauva kirii sen painon pudotuksen kiinni. Mä varmaan sun tilanteessa sanoisin neuvolassa että juu on annettu lisämaitoa vaikken sitä antaisikaan. Ei niille neuvolantädeille ihan pakko ole kaikkea kertoa eikä niiden sana ole laki. Tsemppiä!!! Ja siitä tarpeettomuuden tunteesta ja onnellisuudesta, lähes kaikille iskee se baby blues alkuvaiheessa, niin mullekin. Tuntui että tässäkö tää nyt on ja pitäiskö nyt olla vaan yhtä hymyä, ei tarvi olla! Otat itselles aikaa ja yrität nukkua mahdollisimman paljon niin kyllä se aikaamyöden helpottaa. Ja ainakin mulla tulee vieläkin sellaisia päiviä että tuntuu siltä et oonko mä nyt ihan hyödytön ja miehelle taakaks kun en käy töissä ja mökötän vaan kotona ja ne ainaiset kotityöt ärsyttää yli kaiken eikä välillä kiinnostais yhtään mikään. Mutta ne tunteet menee ohi ajan kanssa. Voimia!!! Olisko sulla mahdollista saada vaikka joku ystävä tai äiti tai joku muu läheinen mukaan sinne neuvolaan henkiseks tueks? Mä muitan joskus olleeni kummilapseni neuvolassa mukana juuri jostain tän tyyppisestä syystä lapsen äidin henkisenä tukena. Kyllä ne asiat varmasti pian alkaa sujumaan ja olo alkaa tuntumaan onnellisemmalta. :hug:

Mekin otettiin se äitiyspakkaus jo pois pinnasängystä. Öisin kävi vaan kova kopina, kun laatikkoa pitempi poika potki seiniä. Aluksi ei meinannut jäädä pinnasänkyyn, mutta keksin laittaa laidan suojaksi valkoisen harson, niin näyttää enemmän siltä kopalta. Pinnikseen rajasin peittokäröllä ja parilla pyyhkeellä vauvalle pienemmän alueen, jossa nukkuu.
Poika siis nykyään jää usein yksin nukkumaan, jos ei ehdi nukahtaa tissille sitä ennen. Iltaisin himmennellään ajoissa valot, poika tankkaa rinnasta tiheästi, sitten isä vaihtaa vaipan ja äiti antaa rintaa vielä sängyllä jos kelpaa, aina ei, ja sitten laitetaan pinnikseen n klo 8, tutti suuhun, rätti viereen ja sanotaan hyvät yöt. Pari kertaa pitää käydä tuttia laittamassa uudelleen, mutta sinne nukahtaa. Sitten heräilee kuuden tunnin päästä ekan kerran syömään, jonka jälkeen jätän yleensä viereeni, ja sitten heräilläänkin tiheämmin. Aamulla herää yleensä samaan aikaan kun isänsä, joka taas vaihtaa vaipan. Nyt ollut nuhan takia vähän tahkoamista noi aamuyöt..

Tuiskuli :hug: Jaksamista tohon painon nostoon.. Ei aina tartte nauttia. Itse itkinkin alkuviikoilla joku ilta että haluan olla isä enkä äiti, kun vauva oli aivan koko hereilläoloaikansa tississä kiinni ja siihen nukahteli viiden minuutin unia, isä ei muuta voinut kuin vaippaa vaihtaa. Tänäänkin tuntuu että en jaksa, univelkaa on niin paljon että kaupoilla käydessä tuntui että olen unissakävelijä. En jaksanut vastata tekstiviesteihin mitä on tullut, huomiseksi on menoa ja mietin peruako koko juttu, jos seuraava yö on samanlainen kuin viime yö..

Äh, kaamosväsymystä ilmassa vissiin vähän kaikilla.. mitäs keksitään? Kirkasvalolamput, nauruterapia ja maalataan seinät auringonkeltaiseksi? ;)

Haluaisin johonkin vauvajumppaan, mutta lähelle.. pitää katella tarjontaa.

No joo, toivotaan aurinkoa ja hyviä unia kaikille!

Ainomieli ja poika hieman alle 3 kk

Tuiskulille äkkiä pikapikaviestinä; missä helkkarin neuvolassa sä oikein käyt? Tuunko mää sinne pitään sun puolia?!! Stolkkasin sun viesteistä, että oot synnyttänyt TAYS:ssa. Jos imetysasiat yhtään vaivaa, niin ole yhteydessä sinne niitten imetyspolille. Puhelimessa kätilö oli vähän dille, mutta kun kävin siellä paikan päällä, se kätilö oli tosi jees.
Ja ei, vauva-aika ei oo mitään seesteistä häpihäpi vaaleanpunaista höttöä ainakaan täällä, mutta muista: JOKA PÄIVÄ HELPOTTAA. Tällä lauseella selvisin ensimmäisistä 2kk jotka oli aika rankkoja meilläkin.

Heippa!
Tuiskuli annahan PIKKASEN palautetta sinne neuvolaan ja vaiha terkkaria!!!! Eihän toi oo oikein, että siellä oikein lääkärin voimin käydään äitiä itkettämässä, varsinkin kun teidän vauvan paino on kuitenkin kasvanu!!! On pikkasen virkaintosta porukkaa siellä!! Vaiha terkkaa, pääset helpommalla!!!!! VOIMIA SULLE!!! :hug:

Ja voin sanoo samaa, että ei se vauva-arki oo mitään luksusta... Täälläkin on itketty ja raivottu miehelle, ettei musta oo mihinkään ja kaikkee muuta. Onneks puolisolla on pitkä pinna ja ymmärtää, että hormoonit puhuu paljon. Ja kyllä se siitä alkaa seesteytyyn. Mua helpotti suuresti, kun sain ittelleni päähän sen ajatuksen, etten mä oo täydellinen, ei sitä kukaan odotakaan, mutta oon kuitenkin lapselleni hänen äiti, eikä hän arvostele vaan rakastaa varauksettomasti. Ja että kukaan ei oo seppä syntyessään, että kaikki näitä asioita on joutunut opettelemaan, kuka enemmän ja kuka vähemmän (ja minä kuulun tuohon enemmän -porukkaan.)

Meilläkin eilen neuvolassa terkka oli sitä mieltä, että pituuteen nähden tyttö oli saanut painoo liian vähän. Mutta sanoi samaan hengenvetoon, ettei ole huolissaan, koska tyttöö näyttää tyytyväiselle ja kasvua kuitenkin on ollut. Jotain hyötyä siis siitä, että terkka on vanhempi nainen, ei oo niin virkaintonen ja ymmärtää, ettei yleensäkään ihmiset kasva sekä pituutta että leveyttä samaan tahtiin. Nyt sitten neti ymmärti eilen terkan puheet ja alotti eilen heti sen neuvolan jälkeen sen, että syö nyt joka syötöllä molemmat tissit, kun ennen meni vaan toinen ja siihen nukahti. Että kyllä kohta on painoa. =) Tai no... kuulostaa enemmän vaan lahkeitaan laulattelevan kun laskee maitolasteja läpi, joten tiedä sitten mitä jää sinne kasvuun, jotain kai.... :D

Neiti näyttää osaavan lukee myös näppiksen näpyttelystä mitä äiskä kirjottaa, aukas nimittäin tossa syöttö -kohdassa silmänsä ja näyttää pikkasen mussuttavan jo siihen tahtiin, että pitäs tulla kohta evästä... Ja lahkeetkin kuuluu laulavan, että entiset maidot löytyy jo housusta. :) Hoh.. onkohan sitä rinnat kuin ajokoiran korvat, kunhan tää maitoralli joskus loppuu (en siis toivo mitenkään vielä loppuvan) kun tyttö on niin tiiviisti kiinni tossa etumuksessa.... No, sanoohan sitä sanontakin: "tähtiä kohti piian tissit, maata kohti maadun naisen." :D Nyt sitten vaan vauvaa kohti, ei auta, rumba jatkuu ja jatkuu.... ja jatkuu.... :D

Mukavaa vauva-arkea kaikille, tasapuolisesti.
T.Pol ja tyttö 30vrk

• Tykkää
Reactions: Mma Ramotswe
Heippa!

Kiitos taas kaikille tsempeistä! :) ootte niin ihania :hug: en tiiä, mihin tilittäisin ja mistä saisin apua, jos ei olisi tätä palstaa! (toivottavasti mustakin olisi joskus myöhemmin jollekin sitten iloa, etten oo täällä vaan avunsaaja)

MR, olisi varmaan oikein kiva, jos tulisit mun mukana neuvolaan :) Oon yrittänyt miettiä läpi kaikki tuttavat, mutta en oikein keksi ketään, jonka voisin ottaa mukaani neuvolaan. Mies tulee, jos on ihan pakko. Katotaan maanantaina, että onko. Mun äiti asuu 400 km päässä ja oli täällä harmi kyllä viime viikolla sillai, ettei ollut neuvolaa juuri silloin. Ja tää lääkärikeissi tuli vasta maanantaina : / ja mun oma lääkärikaveri (jota oon konsultoinut koko raskausajan :p ) on nyt reissussa ja palaa tammikuun alkupäivinä. Ei oo netin päässäkään, kun kiipeilee vuorilla, joten en saa sieltäkään apuja.

Käyn Tampereella Kaukajärvellä. Mun oma terkka tosiaan sai vauvan samana päivänä kuin minä ja mulla on sitten monien sijaisten jälkeen sellainen juuri valmistunut terkka. Ja lääkäri oli ihan eri kuin mitä on ollut mulla äitiysneuvolassa. Sellainen tumma karsea parrakas nainen :$ ehkä 40v. nimensä sanoi, mutta jostain syystä ei jäänyt siinä hässäkässä mieleen.

Ihana kuulla, ettei muillakaan oo ollut niin ihanaa tää vauva-arki. Siis en tarkoita sitä, että toivon muillekin vaikeuksia, vaan sitä, että ei tää oo (ehkä?) mitenkään epänormaalia. Mun äitiys-itsetunto putosi maanantaina siellä neuvolassa ihan jonnekin nolliin. Kun muutenkaan ei oo äiti-it ollut hirmu korkeella kaikkien juttujen kanssa ja jälkeen, niin se jotenkin lannisti. Mutta nyt yritetään ponnistaa joka päivä vähän eteenpäin. Ja toisaalta vaan odotan, että vauva kasvaa ja elämä ehkä sitten tasaantuu. Hope so!

Tuota oon miettinyt, kun itekin oon lukenut, että ekan 4 kk ajan vauvan paino pitäisi nousta 150-170 g / vko. Ja meidän neidin painohan ei ekoina viikkoina tuota vauhtia noussut (tai siis nousi, mutta kun putosi aluksi sen reilut 300g, niin onhan siinä ollut kirittävää...). ja sitten se lääkäri oli sitä mieltä, että vauvan pitäisi kasvaa 40-50 g / päivä. Mä yritin kysyä, että eikö sillä oo mitään merkitystä, että tuo on lähdössään jo noin pieni? Mutta se vaan vaahtosi mulle. en tiiä, että mitkä sitten on ne oikeat suositukset. En oo nyt antanut vauvalle korviketta ollenkaan. Oon antanut vähän lypsymaitoa ja sitten vaan oon imettänyt. (kiitos Sannuli tuesta ;), aattelin pokkana valehdella, että juu on annettu korviketta ainakin 100 ml / päivä :D ja jos ei paino oo maanantainakaan noussut kohtuullisesti, niin sitten pitää alkaa miettiä jotain muita keinoja.

Neiti ehkä itekin on tullut enemmän mukaan näihin talkoisiin (vähän niinku POL:in vauva) ja söi viimeyönä parin tunnin välein (kun on tähän asti syönyt yöllä kolmen-neljän tunnin välein. En ollut edes pahoillani, vaan mielissäni syötin ja toivoin, että nyt sitten alkaisi se kasvupyrähdys.

Keli on täällä edelleen ihan superankea, vettä sataa ja lämpötila on +6. Ja jouluun on kuukausi! No, kai se ehtii vielä talvikin tulla.

Miehelle sanoin eilen illalla, että jos ihan oikeasti voisi valita vauvan syntymän ajankohdan, niin se pitäisi ajoittaa kevättalvelle, kun aurinko paistaa ja on jo keväistä. Niin ei iskisi tää kaamosmasennus näihin ekoihin viikkoihin ja kuukausiin tän muun väsyn lisäksi. Mutta useimmat meistä taitaa tietää sen totuuden, että vauva tulee, kun se saadaan, ei silloin, kun se tilataan.

Vielä tähän lopuksi kerran vielä iso KIITOS :flower: kaikille tuesta ja kannustuksesta! :hug:

Voimia jokaiselle ja toivotaan aurinkoisempaa keliä ja mielialoja! ja hyvin nukuttuja öitä :)

Tuiskuli ja tyttö 26vrk

Voi Tuiskuli, tsemppiä sulle! Mulla nousi niin karvat pystyyn kun luin tuota sun tekstiä lääkärin ja terkan käytöksestä :kieh:. Ihan hävettää niiden takia kun hoitoalan ihminen olen itsekin ja ei tuolla tavalla saa käyttäytyä ammatti-ihminen!! Yhdyn MR:n ehdotukseen: ole yhteydessä sinne imetyspolille tai johonkin imetystukihenkilöön (mikäs se netistkäkin löytyvä sivusto oli...) ja kysy heiltä neuvoa. Tai mene vaikka yksityiselle lastenlääkärille ja pyydä heidän arvio asiasta! Saat mielenrauhan itsellesi ja pystyt sitten latomaan neuvolassa faktoja pöytään tyhmälle terkalle ja lekurille. Ja pyydä toista terkkaa, sulla on oikeus siihen. Itse aion mahdollisen seuraavan raskauden aikana vaatia toisen lääkärin, kun tän edellisen kanssa me oltiin aivan eri aaltopituuksilla asioissa... Mua alkoi supistelemaan joskus sillon 20 viikon paikkeilla ja hän kehotti vaan ottamaan paratabsia...

Onhan tää vauva-arki välillä ihanaa, mutta esim. just nyt ei. Väsyttää, ärsyttää tekemättömät työt, ei oo rahaa, rintatulehdusta yrittää taas, tupakkaa tekis mieli koko ajan kun pinna on niin kireällä... Tosi auvoista! Ja tää pimeys ei tietenkään yhtään auta asiaa eikä miehen kiukuttelut kun ei saa riittävästi huomiota... Oli isännän kanssa tässä jo melkoisen kireä tunnelma, mutta onneksi nyt jo vähän helpotti sen osalta.

Jaahas, puhelin soi joten pitänee vastata...

Tuulia ja Elli 3 kk 4 pvä

Viu
Tuskulille hurjat tsempit täältä, kuvottaa ihan tuo lääkärin käytös. Ja koska ehkä itse tuntuu että aina hehkutan, miten meillä niin loistavasti toimii imetys, perhepeti, kestovaipat ja kantoliinailu, niin lienee syytä päivittää, että tämä päivä on lähinnä muistuttanut valikoituja kohtauksia elokuvasta manaaja päiväuni- ym syöntiyrityksineen ja ennen puolta päivää olin jo polttanut kaksi kattilallista perunakuutioita mustalle karrelle. Että vaaleanpunaista, hyvin vaaleanpunaista vauva-arkea :headwall:

Tuiskulille tsempitystä!! On kyllä erittäin ankeaa, että heti aletaan äitiä syyllistämään, kyllä se alku on tarpeeksi rankkaa muutenkin. Ja tuskin kenelläkään se on auvoista koko ajan. Meillä alussa imetys aiheutti stressiä, oli kumit käytössä ja joka imetyskerta sattui aivan hemmetisti jne. Öitä on menty 4 h unilla ja oma pää on ollut väsymyksestä ihan sekaisin. Siihen vielä päälle sukulaisten vinkit kuinka joka päivä pitäs siivota ja kuinka meidän ois niin paljon helpompi olla ilman meidän koiraa jne, niin välillä on tosiaan ollu vähän kireä tunnelma.

Mutta onneks tästä kaikesta voi nykyään puhua ääneen, eikä tarvitse olla mikään superäiti joka kestää ja jaksaa kaiken.

Tuiskulille hurjasti tsemppiä täältäkin! On ollut hurjaa tuo sun kohtelu. Mä kanssa vaihtaisin terkkaa, jos tommosta on. Muutenkin on kyllä tää vauvan kanssa elo tuota äiti-itsetuntoa koettelevaa aikaa. Sitten kun tommosta vielä tulee päälle, niin voi HUH!!!

Imetys on kyllä ehkä kaikkein eniten itsetuntoon käyvä asia. Minäkin melkein raivosuin kaverille ja miehelleni, kun he siinä kolmiviikkoisen tiheän imun kautena epäilivät maidon riitävyyttä ja kehottivat antamaan korviketta. Viimeksi paruin viikko sitten, kun toi mun vuotosessio hyydytti maidontulon hetkeks ja jouduin vähän korviketta antamaan. Onneks homma korjaantui parissa päivässä, mutta miten tuosta voi oma päänuppi tehdä elämää suuremman asian :stick:.

Tömpsis Etkös sä asunutkin Lohjalla? Asun Somerolla, joten ei meillä paljon ole välimatkaa :) Ja niitä siivousinnon aiheuttavia hormoneja voisitte sitten Sannulin kanssa lähettää mullekin tulemaan. Ei meinaan nappaa edelleenkään ja ristiäisin on viikko, että kai se pitäis jotain saada aikaan...

Ja tissi kutsuu, palaillaan tv Joanmi & takiainen

Hyvää ensimmäistä adventtia kaikille :)

Tuiskuli se on totta että jos mäkin saisin päättää koska meille syntyisi toinen vauvan niin se olis varmaan helmi/maaliskuussa, mutku sehän on tuolla kolmekymppisten kuumeilijoiden pinossa jo aikoja sitten huomattu ettei ne vauvat kaikille tule sillai ku itse päättää. Ja mä oon onnellinen siitä että meidän tyttö syntyi heinäkuussa niin nyt kun mulla on pahin aika vuodesta tyttö nukkuu jo paremmin yönsä.

Meillä on tosiaan jäänyt nyt jo kokonaan yösyöminen. :D Viimeisen kolmen viikon aikana on vissiin ollut kaksi yötä kun ei ole rauhoittunut tuttiin. Ihmeellisen helposti se jäikin pois kun en itse mitenkään päättänyt vieroittaa tyttöä yösyömisestä vaan hän vaan ensin vähensi itse sen yhteen kertaan ja sitten jätti kokonaan pois. Aamut on välillä vähän aikaistunut eli herätään joskus 8-9 välissä vaihdellen sen mukaan kuinka pitkät päikkärit on ottanut. Täytyy kyllä koputtaa puuta ja toivoa että se jatkuukin näin. ;)

Oletteko muuten muut miettineet minkä turvaistuimen aijotte hankkia sitten kun kaukalo jää pieneksi? Me pyydettiin mun vanhemmilta joululahjaks istuinta kun se on aika kallis hankinta. Mä haluaisin sellaisen mihin saa siirrettyä mahdollisimman aikaisin pois kaukalosta koska mä en enää tahdo jaksaa kantaa tuota tyttöä ja kaukaloa. Meillä yksi istuin onkin mutta se on vasta 9 kg eteenpäin ja saa asennettua vaan kasvot menosuuntaa ja se ei nyt siis vielä käy. Haluan sellasen minkä saa sekä kasvot että selkä menosuuntaan asennettua jotta menee sit mahdollisimman kauan käytössä.

Tää harmaus sais kyllä häipyä pois pois pois!!! Ja lunta ja pakkasta tilalle... KIITOS ;)

Sannuli ja Nykerö 4kk ja 10pv

Yhteistyössä