** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vauvautuneet **

Tuiskulille kovasti onnea:) Mulla sektion jälkeen jälkivuoto loppui välillä ja alkoi sitten uudestaan muutaman päivän tauon jälkeen. Tais tehdä sitä useamman kerrankin ja sitt alkoikin jo kuukautiset... Oisin toivonut että ne pysyy pois imetyksen ajan ja ainakin nyt kun aloitin jotain kuukausi sitten minipillerit, mutta ei näköjään auttanut sekään. Aiemmin mulla ei minipillereiden aikana ollut menkkoja moneen vuoteen! Vissiin vähän hormoonitoiminta muuttuu synnytyksen myötä... Ja älä huoli itkuherkkyydestä ja siitä että mieli on vähän alamaissa: minä itkeskelen vieläkin milloin mistäkin, tai ainakin pitää nieleskellä ja pyyhkiä kyyneleitä silmistä. Vaikka esim siksi että Elli juttelee mulle nätisti tissiltä, Nenäpäivä-ohjelmassa näytettiin kamalia juttuja kehitysmaista, tai jos jossain ohjelmassa synnytetään jne. jne...

Mutta nyt kaipaisin vähän kokemuksia ja neuvoja vaunujen suhteen! Pitäisi löytää jotkut kevyemmät rattaat kaupoissa kulkemista varten ja ajatellen jatkoa esim. ensi kesänä kun tyttö jo istuu. Noi yhdistelmät mitkä meillä nyt on, ei toimi ollenkaan hyvin shoppailureissuilla, liian isot ja raskaat. Lenkkeilyvaunuina ne on kyllä äärimmäisen hyvät ja sillä perusteella mä ne viime keväänä ostinkin serkulta, mutta en yhtään tajunnut ajatella että miten niitten kanssa pärjää kaupassa... Meillä oli kokeilussa kaverilta Carenan matkarattaat, pari vuotta vanhat, mutta ei koettu niitäkään oikein hyviksi. Mulle ne on liian korkeat ja mies hakkaa jalkojaan siihen alaosaan. Eihän ne ole vastasyntyneelle ollenkaan tarkoitetut, mutta käytettiin yksissä juhlissa niitä niin, että tyttö oli makuupussissa niissä, selkänojan saa kuitenkin ihan vaaka-asentoon. Harmitus on nyt kyllä valtaisa sen suhteen, että jos olisin osannut ajatella etukäteen tulevia tarpeita ja vielä jostain ihmeestä tiennyt että sektioon joudutaan, niin oisin ostanut ne sellaiset rattaat mihin saa turvakaukalon nostettua... Nyt ei viiti niitä enää hommata kun pitäis sitten vaihtaa kaukalokin!

Me on aina aika ajoin annettu tytölle pullosta maitoa, vaikka ei sitä tarvitse. Sen takia vaan olen pulloa tarjonnut, ettei olla sitten ihan hätää kärsimässä jos tulee tilanne että minä en pystykään imettämään tai haluan vaikka käydä jossakin pitemmän aikaa. Jännää kyllä, Elli syö paremmin tavallisesta Ainun tutista, kuin esim. Aventin tutista, jonka pitäisi muka jäljitellä rintaa... :D

Minä en myöskään ole perhepedin kannattaja. Alussa sain just kauheita säikähdyskohtauksia yöllä, kun säpsähdin hereille ja luulin etten oo muistanut nostaa tyttöä rinnalta omaan sänkyyn ja ett se on jäänyt jomman kumman alle... Pari kertaa mieskin heräsi, kun minä paniikissa etsin tyttöä sängystä unen tokkurassa, ennen kuin tajusin että siellähän se nukkuu rauhassa omassa sängyssään! Aamulla kun mies lähtee töihin ja jos tyttö veuhkaa omassa sängyssään, saatan ottaa sen viereen niin että torkutaan sitten vielä molemmat jonkun aikaa ennen kuin noustaan ylös. Mutta siinä vaiheessa mä en tosiaan enää itse nuku kunnolla ja yleensä en myöskään vaihda asentoa.

Mutta nyt äkkiä kotihommien pariin, kun neiti nukkuu päikkäreitä ulkona!

Tuulia ja Elli 11 viikkoa ja risat
 
Viu
Viime yönä meillä taas perhepeteiltiin viidestä seitsemään menestyksellisesti! Mulla ei ole yhtään pelkona vauvan liiskaantuminen, me siis nukutaan kasvokkain, vauva siinä tissin vieressä ja nukun itsekin ihan ok, joskin olen vauvasta koko ajan jollain tasolla tietoinen. Ollaan myös otettu tavaksi nukkua iltapäikkärit 17 - 18 vierekkäin makkarissa, tosi nopeasti päästään molemmat uneen. Illalla nukutan tytön aina omaan sänkyyn ja ne syvimmät ja pisimmät uneni otan miehen kainalossa vauva pinniksessä.

Noista rattaista: meillähän on emmaljungan duo edge -yhdistelmät, jotka toden totta on loistavat maaseudun kärryteillä koirien kanssa kävellessä, mutta huomattiin myös, että aika jäyhät shoppaillessa, plus eivät mahdu minun autoon ollenkaan. No, ostaa tempastiin gracon trekko joggerit viime viikolla, ja vielä oikein uutena, vaikka muuten ollaan enempi second hand -ihmisiä. Kärryt on kolmipyöräiset, mutta renkaat on kuitenkin aika isot, kun musta ne pikkupyörämatkarattaat on ihan kamalan näköisiä. Tosi kevyet on käännellä ja kuljetella, menee kasaan yhdellä kädellä ja gracon kaukalon saa kiinnitettyä. Niiiin näppärää! Ihan kivan näköiset, mie kyllä kuolasin baby joggerin elite-mallia, mutta nää saatiin puolta halvemmalla, joten olkoon kompromissi :kieh: Minkä merkkinen kaukalo teillä tuulia on? Moniin rattaisiin käy nimittäin useamman merkkisetkin kaukalot, kannattaa testailla!
 
Meillä on Britaxin kaukalo, pari vuotta vanha ja turvavöillä kiinnitettävä. Käyköhän se mihinkään rattaisiin... Ois kyllä niin näppärää kun vois vaan kaukalon nakata renkaiden päälle ja ei kun menoksi:D Paikallisella kirpparilla oli kyllä Gracon rattaat, telakka ja kaukalo myynnissä 125 euroa, ihan siistit ois olleet mutta ongelma on se, että meillä saa ton telakan vaan miehen autoon... Ja tytön kanssa me kuljetaan enemmän mun autolla.
 
Heippa taas Mammat :)

Voi Viu! :D Ennen tytön syntymää olisin pitänyt sua just imetysfanaatikkona ja hermostunut täällä itekseni taas... mutta kun sairaalassa aloin imettämään ja huomasin että sehän on oikeasti kivaa puuhaa niin oon pikkasen hyväksyväisempi tollasten puheidenkin suhteen :D :D Selkä mulla on tällä hetkellä tosi pahana, se hankaloittaa hirmuisesti imetystä :( Mutta tosi kivasti tulee enemmän maitoa nyt, muutamalla ruokailulla riittää ihan pelkkä tissi ja tyttö on tyytyväinen (eli kai se on sitten saanut tarpeeksi), sitten tarvitsee pullosta lisäystä vasta vähän ajan päästä - tästä tietenkin seuraa se, että meillä syödään tunnin välein aina jollain tavalla.... :p Tänään sain imetettyä makuuasennossa! oi autuutta! mies auttoi asettelemaan vauvan ja tissin kunnolla niin se onnistui helposti! ja varmasti imettäminen helpottuu kun vauva kasvaa ja vähän itsekin pystyy niitä asentojaan pitämään :) Mun mielestä on kivaa syöttää molemmilla tavoilla, ei tarvitse stressata sitten pullo-ongelmienkaan kanssa. Tää tyyli sopii meille hyvin :)
ÖÖÖö minkä vuoden äitiyspakkaus sulla on??? ei meillä vaan mitään liukkaria siellä ollut :( Ehtisitkö saamaan viime vuoden pakkauksen? Heh, tosta tulikin mieleen kaverini, jolla on 5 lasta joka ivalliseen sävyyn haukkui äitiyspakkauksen turhia tuotteita, eli liukkaria... :O Jooo, morjens, näihin limakalvoihin ei kyllä kosketa ilman kunnon öljyämistä! :kieh:

eli alapää on ihan morjens, auts! öljyä saa laittaa kunnolla, toivottavasti paranis pian taas...

Pol: meillä oli kanssa laitoksella tuplavaatteet kun tytöllä oli aluksi vaikea pitää lämpöä yllä. no siitä sitten seuras se että puettiin kotonakin vähän liikaa ja toinen hikoilee ihan hulluna koko ajan! :D eli nyt joudutaan oikeasti miettimään välillä, ettei ole liikaa päällä, esim. jos unihaalari on paksumpaa kangasta niin ei välttämättä laiteta yöllä edes peittoa päälle :O Tyttöä kiukuttaa selkeästi hikoilu ja viihtyy parhaiten alasti :D Meillä nakuillaan mahdollisimman paljon, eli pissasia suojalakanoita tulee paljon... :D Me kylvetään tällä hetkellä kerran viikossa, nyt ollaan alettu pesemään ilta- ja aamupesuilla vähän enemmän niskaa, kaulaa, kainaloita. Koitetaan lisätä kylpypäiviä pian, tyttö rakastaa kylpyä, mutta sitten kun aletaan pukemaan sen jälkeen niin hirveät raivarit - mistäköhän se johtuu? Kaupassa me oltiin muistaakseni noin viikon ikäisenä :) Eikä ollut yhtään hölmöä kysymystä! Me kyseltiin noita sairaalassa kivoilta hoitsuilta niin opittiin aika monta juttua jo siellä, ja sitten toisilta lapsiperheiltä. Kiva, että täälläkin voi kysellä :)

Kestovaipoista vinkki: ostakaa kuivaliinoja, joko pestäviä tai sitten sellasta riisipaperia. Ne sieppaa suurimman osan kakasta kivasti, niin ei tartte aina huuhdella koko vaippaa. :) No meillä tietty helppo sanoa, kun tyttö kakkaa kerran päivässä (missä on tän päivän kakka?! voi kääk?!) ja monesti sekin osuu siihen, että on esim. yöllä kertis käytössä :) Joskus osaan jopa ajottaa kertiksen laiton siihen, että kakka on tulossa :)

Tuulia: toi on niin hauskaa toi tissin lipsuttelu :D Mua niin se naurattaa, silloinkin kun selkä räjähtää kivusta... Ja nyt meidänkin tyttö alkaa aina välillä nännille hymyilemään :heart: Voi harmi, pyydä nyt vaan oikeasti siltä mieheltä apuja! Jos ei sanomatta tajua!

Pukeutumisesta muuten tuli mieleen, että tytöllä ei ole kylmä, on usein hikinen, mutta kädet ovat kylmänhikiset ja monesti iho on nihkeä muualtakin, ei kai se vaan ole kylmäähikeä... ei kai, kai se sitten valittaisi tai palelisi? inhottaa nostaa syliin kun iho on nihkeä, tuntuu vauvasta varmasti nipistävältä kun sormet tökkää niskaihoon :(

Tuiskuli: pelkkä imu varmaan käy villahousuihin, tai sitten taittele harso sinne myös :) Mun mielestä vaipat on kauhean paksuja, kun pitää olla niin paljon imuja, mutta ohivuodot taitaa vähentyä kun panostan useammin vaihtamaan vaippaa ja alkaa vaipatkin istumaan jo paremmin kun tyttö kasvaa :) Meillä on sekalainen kasa kuoria, sisävaippoja, aio:ta, harsoja, taskuvaippoja ja vaikka mitä :D Taskuvaipoista tykkään eniten :) Mutta en oo päässyt vertailemaan vielä niiden leveyksiä. Anoppi osti Rainbown kestovaipan S-marketista, tosi ihanan pehmeä AIO ja se on tosi ohut ja aika kapeakin, ja on ainakin ekat kerrat toiminut hyvin :) Villahousuja en halunnut ollenkaan, kun mua niin ällötti se ajatus siitä, että ne on pissasia, eikä niitä pestä usein... mutta olisikohan se sittenkin ratkaisu siihen ohivuoto-ongelmaan... no nyt ne on vähentyneet eli ehkä me pärjätään näin. :)
Tsemppiä ruokintaan! Oletko kokeillut rintakumia? Se voisi auttaa rinnalta syömiseen? Meillä käytettiin kumia ekat viikot, ja sitten tyttö jo osasi syödä tissiltä ilman :) Ja Aventin pullot on sellasia "hankalia" eli ei sieltä saa ruokaa mitenkään tosi helposti, eli tukee rintaruokintaakin, kun jäljittelee rinnan systeemiä. Tuulia: eli juuu tyttö saa helpommin ruokaa Ainun pullosta, ja sen väitetään sitten helpommin myös torjumaan rinnan sen takia ;)

palaan pian.

noniin. :D

Ainomieli: mä teen usein tota, että tuen pullon harsoon... :ashamed: en muuten ehteis ite ikinä juomaan, syömään jne jne. Siihen kun tyttö sitten nukahtaa niin saan rauhassa tehdä omia juttuja, eli sellaista luxusta kuin pyykinpesua ja siivousta! :D, jos nukahtaa syliin niin herää sitten siihen taas kun siirrän pois... jotenkin kauhea kiire koko ajan jonnekin, en aina malta vain olla vauvan kanssa...(Tajusin muuten, että eihän tuo juurikaan nukahda muuta kuin pullolle tai tissille, eli pakkohan se on laskea sänkyynsä syömään, että uni sitten jatkuu katkeamatta. ) Ja yksi syy on se, että selkä on niin rikki, että jokainen hetki kun pystyy laskemaan vauvan jonnekin niin tulee tarpeeseen... syitä voi olla muillakin monia. Onneksi sitä läheisyyttä tulee annettua sitten muina hetkinä senkin edestä, ainakin toivon niin :)

Mehän halutaan toinen mahd. pian. Joudutaan vuosi sektion takia venaamaan :( Mua mietityttää kanssa, että miten sitten jaksaa ja ehtii antamaan tarpeeksi huomiota kaikille, mutta kun tuo ensimmäinen on NIIIIN ihana niin haluan noita miljoona lisää!!! :heart: :heart: Ei ole kiva ajatus, että entäs jos sitten ei tärppääkään pian, on tota ikää jo ihan liikaa... :( Vaikka joku lekuri sanoikin, että olen ihan parhaassa synnytysiässä vielä :) :) eli tekin olette! :D

Hörppyyttäminen: on supervaikeeta! :D Mies sitä opiskeli sairaalassa monta kertaa, ja ruokkikin vauvaa silleen usein, mutta kyllä me huokastiin helpotuksesta kun saatiin vihdoin antaa pullosta :) Eli Lohjalla ainakin kaikki lisämaito hörppyytetään aluksi.

Tuiskuli: 4 viikkoa jälkivuotoa. Sairaalassa tosi runsasta varmaan 2 vrk, sen aikaa kun makasin... sitten sellasta niukkaa, ruskeeta, limasta... ja nyt jälkitarkastuksen jälkeen tuli joko menkat tai sitten kirkasta veristä jälkivuotoa? ilmeisesti on ihan normaalia - sairaalassa huolestuneena kyselin että miksi mun jälkivuoto on niin niukkaa (kun palstoilla aina niin siitä runsaudesta puhutaan) ja on kuulemma ihan hyvä vaan että loppuu pian, niin sen kuulemma kuuluukin :D :D Meikäläinen oli varautunut ostamalla yösiteitä reilusti etukäteen, noihan riittää nyt sitten pari vuotta... :p

Voi herranen aika mikä romaani tästä tuli kun kaikille vastailin.. :D Nyt pitä kyllä mennä jo nukkumaankin, vai herääköhän toi kullanmurunen kohta jo syömään...

Sii juu!
tömpsis ja Super jo monta viikkoa! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Viu
Pika: Tuulia, ne telakallisetkin kaukalot saa usein turvavöillä kiinni autoon, ainakin meidän gracon saa. Kannattaa käydä vaikka kaupassa kaukalon kanssa kokeilemassa, mihin kärryyn se kiinnittyy, kirppikseltä en ehkä kaukaloa ostais, ettei vaan ole kolaroitu.

Tömpsis: Taidan itsekin pitää itseäni imetysfanaatikkona, mitä en olis ikinä uskonut! Ennen synnytystä katselin läheltä, kun hyvä ystävä tuskaili monenlaisten imetyspulmien kanssa ja neuvolasta painostettiin imettämään. Mulle tuli siitä semmonen kuva, että imetys on vaikeeta ja kamalaa ja henkisesti ihan hirveetä, jos epäonnistuu. Ja mietin koko ajan, että mitä teen jos se ei onnistu. Ehkä sisuunnuin jotenkin ja päätin tehdä kaikkeni, että se onnistuis, sairaalassa pidin tytön koko neljä päivää vieressä, en nukkunut juuri ollenkaan, kielsin antamasta pulloa ja avot! se toimii! Ja sieltä sit pikkuhiljaa kuoriutui pesunkestävä fanaatikko, jonka mielestä imetys on mieletön kokemus ja ihana side äidin ja lapsen välillä.

Mutta oikeesti, ei varmasti ole yhtä tapaa hoitaa lasta hyvin ja uskon yhä, että pullovauvat saa yhtä paljon rakkautta ja kaikkea kaunista ja jokainen hoitaa lapsensa parhaalla tavalla ja se on tärkeintä. En siis halua tuputtaa omia uskomuksiani, mutta toisaalta suosittelen kaikkia antamaan imetykselle mahdollisuuden, vaikka se oliskin aluksi hankalaa. Ja siis tämmösen kotimamman mielestä näistä asioista on ihan kiva keskustella :p Miten niin heippa muu elämä :wave:

Ja juu, viime vuoden pakkauksesta tuli liukkari, kortsuista tehtiin ilmapalloja :whistle:

Ja vielä kestoilusta: villahousut on muuten ihan huippukuoret esim ulkona päikkäreille. Niille kun antaa säännölliset lanoliinikylvyt, niin eivät ole pissassa, tuuletus riittää, pitävät pomminvarmasti ja peppu on niiden jäljiltä silkkinen, kun eivät haudo. Ruskovillan ja babyidean pökät on meidän suosikkeja ja voi käyttää myös tavanhousuina! Ihania!
 
Nyt kun luin täältä että sektion jälkeen pitäisi vuosi odottaa seuraavaa raskautta niin rupesin oikein ihmettelemään miksi mun yks tuttu tosiaan on tehnyt kaksi lasta ihan peräjälkeen ja kumpikin syntyi sektiolla. :O Ja mun ymmärtääkseni hänellä oli vielä ihan suunniteltu se toinenkin lapsi. No hän ehkä on vaan halunnut ottaa riskin mutta en mä kyllä uskaltaisi edes yrittää toista jos eka olisi leikattu.

Niin mä ainakin oon ymmärtänyt tömpsis että ensimmäinen raskaus antaa vähän niinkuin lisäaikaa naiselle tehdä niitä lapsia vähän vanhempanakin. Ja niin ainakin sanotaan jokapaikassa että toinen raskaus lähtee alulle paljon helpommin kuin ensimmäinen kun on esikoinen tehnyt jo "esivalmistelut" kohdussa valmiiksi. Siirtäähän se imetyskin yleensä sitä seuraavan raskauden alkua kuitenkin eteenpäin siis jos aiot imettää niin pitkään kuin mahdollista. Äkkiä se vuosi loppujen lopuksi menee.

Tää flunssa sais jo meidän perheessä hellittää otettaan. :snotty: Onneksi tyttö on kuitenkin ihan hyvän tuulinen huolimatta tukkoisuudesta eikä ole saanut mitään itkuraivareita niinkuin ensimmäisen nuhan aikana. Vielä kun olen itsekkin flunssassa samaan aikaan kun tyttökin niin tuntuu että päivät menee meillä ihan horroksessa kun yöt ovat taas katkonaisempia tytön tukkoisuuden takia. Taidanpa mennä itsekin taas sohvalle lepäämään kun tyttö nukkuu päiväunia.

Sannuli ja Nykerö
 
Hello mammat! :wave:
Saas nähä jääkö tyngäks tää kirjotus, kun tyytö alkaa heräileen, mutta katotaan kui käy.

Mitat ja synnytys tuli kirjotettuu tonne odottajien puolelle, mutta lyhennettynä versiona. Aamulla 25.10. alko vuoto, yöllä oli pikkasen nipistelly mahaa mutta ei kunnon spistuksia. Päivän olin sitten sairaalalla ja iltapäivällä supistukset koveni. Olin jo kahdelle sormelle auki sillon kun menin sairaalaan, mutta homma ei edenny moneen tuntiin. Sitten kun alko eteneen, niin etenikin ihan rivakasti. Kerkesin illalla käydä suihkussa ja siellä meni tunti. Sen jälkeen supistukset oli jo tosi voimakkaat ja kätilö tutki ja totes, että puudutteen vois antaa sinne kohdunsuulle. Ja sen kun sain, niin seuraavassa supistuksessa meni vedet ja alko ponnistuttaan ihan hitosti. Sain komennn olla ponnistamatta ja kätilö katto vielä tarjonnan. Tyttö olikin väärässä asennossa ja ei kun gynekologi paikalle joka sitten päätti kiireellisestä sektiosta, koska tytöllä oli kasvot tulossa ensin, mutta oli kääntänyt päätä sivusuunnassa silleen, että ei ois mahtunu syntymään alateitse. Sitä mentiin sitten isännän kanssa leikkuussaliin ja saatiin tyttö syliin klo 22.06 (tai siis mulle sitä tyttöö kääytettiin vaan kavsojen edessä, mies sai enemmänkin helliä ja keskolassa syöttää ekan kerran). Tyttö oli keskolassa kaks yötä, sillä oli todennäkösesti nielly lapsivettä ja tarvitsii antibioottikuuriin, joka oli sitten 5 päivää ja siks me oltiin pikkasen pitempään sairaalassa. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Kammoa ei jäänyt, oon tyytyväinen siihen, että tyttö synty turvallisesti, vaikka tulikin sektiolla. Ja ne mitat oli syntyessä 51,5cm ja painoa 3860g. Tyttö oli TÄSMÄLLEEN saman kokoinen kuin isänsä syntyessään, eli selkeästi isänsä tyttö. :D

D-vitamiinista. Mä yritin alotella sitä tossa pari päivää sitten, mutta tänään jätin suosiolla antamatta. Nimittäin, näyttää että toi valmiste tekee tytölle ihan kaueheita vatsakramppeja, huus nimittäin eilisen illan ihan nuppi punasena ja sitä ei oo tehny sitten sairaalaan antibioottikuurin... Tänään on ollu paljon parempi, kun en antanu tota ököä, saa mies tuoda apteekista toisen tuotteen, josko kokeilis sitä Jekovitia.

Nyt sitten iski tytölle vielä sammas suuhun... Ei muuta ku puolukkaa poskeen. Toinen ei oikein välitä tosta hoitomuodosta, mutta näyttää se tepsivän. Missä ajassa teillä muilla puolukka on tappanu sammaksen?? Ku mulle terkka vaan sano ympäripyöreesti, että "jos ei ala helpottaa niin sitten lääkärille", mutta unohti sitten mainita, että kauanko tota puolukkaa kannattaa kokeilla ennen kuin lähtee lääkärille?? Kun ei haittaa tytön syömistä mitenkään, ei siis vaikuta sitä kautta mitenkään...

KIITOS kaikki mammat, kun annoitte ohjeistusta puhkeutumisesta, kylvetyksestä ja muusta!!!!:flower: Ku ei tää mamma oikein tiedä keltä muultakaan kysyy, kun sairaalassa ohjaus oli ihan sieltä ja syvältä (suomeks sanottuna siellä ei ohjattu mitään jos ei erikseen kysyny). Mä oon nyt sitten vähentäny muksun vaatteet yhteen kerrokseen ja hyvin näyttää tarkenevan, on ainakin niska ihan lämmin. Kylvettämistä ollaan harrastettu nyt kerran ja näyttää, että pitää nyt aluks pitäytyä kerran viikossa kyvetyksessä, sillä tytöllä on pikkasen kuivan näkönen iho ja näyttää kesivän, vaikka kuinka oon ravaillu. Mä oon ittekin pikkasen kuivaihonen, joten ihan loogista, että tyttökin on. Ja kun nyt muuten pitää ihon siistinä, niin oon aatellu, että ei kärsi, vaikkei kylvetäkään aluks kuin kerran viikossa. =)

Pakko omanapailla vielä sen verran, että kerron, että me käytiin eilen tytön kanssa ekaa kertaa shoppailemassa, kun mummo oli käymässä. Naureskelin sitten kaupungilla, että tyttö oppii kerralla shoppailun "oikean" laidan, kun ensimmäinen kauppa johon vietiin oli kultasepänliike!!!:D Ja sen jälkeen käytiin sisustusliikkeessä ja siitä jatkettiin kahville. :whistle: Että oppiipa tyttö heti alusta, että miten kivaa shoppailu on ja missä kaikkialla sitä naisen kannattaa käydä, kun pääsee. Heh! :D

Jaaha. Nyt kuuluu vierestä semmosia ääniä, että nyt jos lopettaa kirjottamisen ja syöksyy itte vessaan, niin vielä ennättää käydä ennen kuin tyttö herää...
Ei muuta kuin viikonloppuja kaikille äideille JA HYVÄÄ ENSIMMÄISTÄ ISÄINPÄIVÄÄ MEIDÄN KAIKKIEN MIEHILLE JA PERHEILLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :flower: Muistakaahan hemmotella pikkasen niitä miekkosianne!!! :wave:
t.Pol ja tyttö 17vrk
 
Pol pistä seuraavalla kerralla pari tippaa vauvaöljyä kylpyveteen, se tekee hyvää vauvan kuivalle iholle. Meilläkin tytön kesi nahka tosi pahasti silloin alkuun ja neuvolantäti sanoi että vauvaöljyä voi ihan huoletta myös hieroa koko vauvan kroppaan vaikka jotkut ovat sitä vastaan.

Ja D-vitamiinista mulle sanottiin silloin että ihan omassa tahdissa kannattaa aloittaa. Vaikka tippa päivässä alkuun viikonkin verran tai vaikka vaan joka toinen päivä, siten vauvan masu tottuu vieraisiin aineisiin parhaiten. Ja kantsii antaa se vitamiini aamulla niin pahimmat itkut ajoittuu silloin päivä aikaan niin itsekin jaksaa niitä paremmin. Mitä d-vitamiinia sulla olikaan? Meillä ainakin se gefilus+d tipat ei oo aiheuttanut mitään vatsavaivoja.

Meillä nukuttiin viimeyönä ihan koko yö syömättä!!! :D eikä känisty edes tuttia koko yönä, vasta kun isukin soi herätyskello niin kaivattiin tuttia suuhun.

Ja sitten jatkamaan siivousta että saa isukki viettää päiväänsä puhtaassa kodissa. :)

Sannuli ja Nykerö
 
Hello! Tyttö nukkuu niin tyytyväisenä vieressä, että heti piti karata nettiin... =)

Sannuli, neuvolatäti toi meille Devisol drops D-vitamiinia. Ja mä en ennättäny sitä koskaan antamaan tytöle kuin yhen tipan kahtena peräkkäisenä aamuna ja toisen päivän iltana tuli ihan älytön mahanpuruitukohtaus. Eilen, kun en antanut sitä tippaa aamulla, rtalo niin ilta oli ihan niin kuin aiemmin, ei itkeny tyttö läheskään niin mahaansa. Tytöllä on aina illalla tiettyyn aikaan pikkasen vatsanväänteitä, mutta sillon ton D-vitamiini tuotteen kanssa niin ne mahanväänteet oli rutkasti pahemia, sillä koskaan aiemmin tyttö ei oo kotona huutanut vartalo kaarella ja naama punasena. Kun kuulosti jossain vaiheessa, että raukka tikahtuu itkuunsa, kun niin kovasti sattu mahaan. :'( Oon ihan sata varma, että mahapurut on tullu tosta D-vitamiinista ja mä vaihan sen kyllä. Me ollaan koko ajan annettu tytölle Rela-tippoja, sillä tytöllähän oli 5 päivän antibioottikuuri heti syntymän jälkeen ja jo sairaalassa alotettiin Rela mahavaivoja ehkäseen ja se on ollu hyvä. Aattelin tota Relaa jatkaa ainakin siihen 3kk asti, sen jälkeenhän tytön ruuansulatus on valmis.
Kiitos vaan vinkistä öljyn käytön suhteen kylpiessä!!! =) Jännä, että ei oo tuokaan tullu omaan mieleen, vaikka öljy purkki on nököttäny tossa hoitopöydän nurkalla jo vaikka kuinka pitkään. Mä oon kyllä sitä mieltä, että jos vaikka raskauskin aiheuttaa muistamattomuutta jossain vaiheessa, niin kyllä sitä synnytyksenkin jälkeen on pää pikkasen "kesäterässä", ainakin tällä mammalla. :whistle:

Taidanpa käyttää tilaisuuden hyödyks ja lukee vähän aikaa, kun tyttökin niin tyytyväisesti nukkuu. Jos sitä sitten iltapäivällä lähtiskin käymään vaunuilemassa, kun on tuommonen outo valoilmiö palannut tonne taivaalle. :wave:

t.Pol ja tyttö
 
Pol: Ai pää kesäterässä :D Voin kertoa että mulla toi muistamattomuus paheni satakertaiseksi synnytyksen jälkeen! Keitin mm. yks päivä kahvia ilman suodatinpussia, en meinaa koskaan muistaa ett kummalta rinnalta tyttö on viimeksi syönyt ja monelta se tapahtui (osassa liivinsuojuksista mulla on rasti merkkinä ja nyt oon alkanut käyttämään hiuspinniä aina sillä puolella liivejä merkkinä, joka on viimeksi syöty:)) Autolla ajamisenkin vois varmaan turvallisuussyistä jättää toistaiseksi, ellei ois pakko päästä liikkeelle aina välillä... Kirjoittelen muistilappuja erinäisistä asioista itselleni ja unohdan sitten lukea niitä lappuja... :headwall: Saan tekstiviestin tai joku soittaa ja jos en heti ehdi vastata niin muistan ehkä kolmen päivän päästä asian, jos silloinkaan... Lista on loputon! Onneksi en oo vielä (koputan puuta) unohtanut mitään todella tärkeää :)

Meillä on Jekovitit nyt käytössä ja sitt kun ne loppuu, aion kokeilla niitä d3-tippoja. Aloitin kans hitaasti, eli nostin annosta tippa/viikko. Alkuun ehkä vähän enemmän itkeskelyä ja mahanpuruja, mutta se kyllä meni nopeesti ohi. Eikä siitä nyt voinut varma olla että johtuiko tipoista vai jostain muusta, eikös ne viisaammat sano että just samoihin aikoihin kun noita tippoja aloitellaan, alkaa yleensä masuvaivatkin.

Kovin kauheesti ei kuulema kannata vauvaa rasvailla. Suurin osa vauvoistahan vähän hilseilee jossain vaiheessa, mutta se menee ohi ajan kanssa. Ellillä on kyllä ollut tosi hyvä iho koko ajan ja vasta muutama viikko sitten tuli vähän karstaa päähän. Muutamia kertoja olen rasvannut ja pariin viimeiseen kylpyyn oon sitä kylpyöljyä laittanut muutaman tipan. Sillon kun tuli Pampperseista vaippaihottumaa, rasvapesin perusvoiteella muutaman päivän pyllyä ja se auttoi ihottumaan tosi hyvin + tietysti vaippamerkin vaihtaminen. Ja meillähän ei vesipestä pyllyä kuin kaksi kertaa päivässä, luulen että silläkin on osuutensa siihen että pysyy ainakin vyötäröstä alaspäin iho hyvänä :)

Neiti nukkuin reilun tunnin ulkona ja kävin jokusen kerran tuttia tyrkkäämässä takas suuhun kunnes hermostuin ja nostin tytön taas sisälle nukkumaan. Nyt se on sitten haalari päällä kopassa vedellyt sikeitä jo toista tuntia eikä tuttia ole tarvinnut kertaakaan laittaa... Mä en käsitä miks toi ei nuku ulkona kunnolla! Oon miettinyt, ett voiskohan se johtua siitä, ett kun kasvot alkaa viilentyä niin se häiritsee niin paljon ettei pääse nukahtamaan syvemmin?!? Neiti on muuten kyllä ihan lämmin enkä usko että ois liian vähän vaatetta, mutta kasvoja kun ei voi oikein pukea lämpimästi:) Joskus alle 2 kk:n iässä tyttö nukkui ulkona pitkiä pätkiä, mutta silloin oli kyllä lämpimämmät ilmatkin.

Tein isukille voileipäkakun muhimaan jääkaappiin huomista varten. Saapa nähdä mitä siitä tulee, en oo meinaan ennen tehnyt kokonaan itse... Enkä sitten laiskuuttani mitään ohjetta seurannut vaan selasin vähän netistä vinkkejä ja sävelsin itse niiden pohjalta! Täytekakkua en viiti alkaa väsäämään, kun nekään ei oikein ole mun alaa ja miehelle toi voileipäkakku on suurinta herkkua! Teen valmiiseen torttupohjaan mansikka+kermavaahto+mariannecrush-täytteen ja se saa kelvata:)

Jaahas, kädet käy eli neiti alkaa heräilemään. Mukavaa isänpäivää kaikille :flower:

Tuulia ja Elli
 
Heissan!

Nyt tulee valitusta ja avunpyyntöä... :/

Nimittäin me käytiin silloin viikko sitten imetyspolilla ja saatiin ohjeeksi ottaa iso rintakumi käyttöön. Mun nänninpää on sen verran matala, ettei vauva saa siitä riittävän hyvää otetta ja siksi ei saa imettyä --> raivareita yms. No, isommalla rintakumilla on sitten viikon ajan imetetty omasta mielestä hienosti ja vauva on ollut oikein tyytyväinen. Ei ole annettu ollenkaan lisämaitoa enkä ole siis myöskään lypsänyt. Eilen sitten käytiin neuvolassa ja painoa oli tullut vajaassa viikossa vain 70 g lisää (tosin eri vaaka kuin viime kerralla, joten tulosten vertailussa voi olla jotain siihenkin liittyvää häikkää). terkka oli sitten aika pahana, kun neiti ei siis vieläkään ole saavuttanut syntymäpainoaan 2970 (eilen paino oli 2890). Ja lähes vaati mua antamaan lisämaitoa. Mua alkoi ahdistaa, kun oon jo jotenkin ollut suorastaan tyytyväinen meidän imetystouhuihin ja niiden sujumiseen ja aattellut, että sitten joskus myöhemmin opetellaan pois rintakumista... Ja sitten terkka määräsi huomiselle painokontrollin.

Huoh. Mua alkoi masentaa ja itkettää, että alkaako meillä taas se lypsyralli ja sitten hörpytys tai pullo (pelottaa, että sitten tulee tissikieltäytyminen) aina imetyksen lisäksi... En jaksais :( siis ihan oikeesti tuntuu, että tuolla imetystouhulla riittää äitilläkin hermot ja saa nukuttua, mutta jos joutuisin lypsämään päivin öin imetyksen jälkeen ja antamaan lisämaitoa, niin itku kyllä tulee ja voimat loppuu...

Ite vähän mietin, että jatkaisinko vaan samaan malliin, kun vauva kuitenkin kasvaa ihan tällä imetysmäärälläkin vai mitä teen... Kun vauva on kuitenkin tyytyväinen ja ei jää nälkäiseksi, vaan maitoa tulee vielä imetyksen jälkeenkin rinnoista... Tuntuu hullulta, kun tänään sitten epätoivoissani tuputin syönnin jälkeen vielä lypsymaitoa muutamia kymmeniä millejä. Sen seurauksena neiti sitten nukkuu vaan entistä pidempään ja syömisväli sitten taas kasvaa. Ja terkka oli sitä mieltä, että mun pitäisi herättää vauva yölläkin 2 h välein syömään. Kun tähän asti meillä on syöty vauvantahtisesti yöllä parhaimmillaan 3 h välein ja päivällä sitten välillä ihan lähes tauotta. Mutta oon saanu kuitenkin yöllä vähän nukkuakin. |O

Lisäksi mua ärsyttää, kun mun terkka on siis joku just yli 25v. tyttönen, jolla ei kyllä oo mitään kokemusta ja se varmaan lukee vaan kirjaimellisesti jotain ohjeita. Eikä uskalla tehdä mitään niiden vastaisesti tms. :stick:

Sanokaapa te, vähän isompien vauvojen äidit, mitä mun pitäisi tehdä?? :|

Mulla on yks lääkärikaveri (joka pitää naapurikunnassa äitiysneuvolaa), joka oli sitä mieltä, että vauvalla on kuukausi aikaa saavuttaa lähtöpainonsa.. Terkan mielestä se olisi pitänyt saavuttaa 2 viikossa.

Apuja ja mielipiteitä anelee

Tuiskuli ja Maisa 17 vrk
 
Kuulostaa kyllä mun korvaa tosi oudolta että yölläkin pitäisi herättää 2 tunnin välein syömään?! Synnärilläkin tuo väli oli 4 h.. Vauvasi tosin on vielä hyvin pieni mutta silti.

Mutta tuosta rintakumista. Meillä on imetetty rintakumin kanssa nyt aikalailla koko ajan, jo 3 kk. Alkuun yritettiin siitä eroonkin mutta nyt ajattelen, että tässäkin mennään "vauvantahtisesti". Ja hyvin on kasvanut ja maitoa riittää yllin kyllin. Kumeja kannattaa hankkia useampia niin on yölläkin helpompaa kun voi ottaa puhtaan käyttöön sängystä nousematta. Meillä niitä on käytössä 5 kpl. Enkä ole keittänyt niitä päivittäin vaan oikeastaan vain noin kerran viikossa :eek: Eikä meille ainakaan ole tullut siitä mitään "oireita".

Maitoahan sulla varmaan tulee riittävästi, jos sitä imetyksen jälkeen on kumissakin. Kannattaa varmaan kysyä neuvoa tuolta imetystukilistalta: Imetystukilista.net - Imetystukilista Olen sieltä saanut hyvin asiallisia vastauksia ja siellä olevilla henkilöillä on paljon tietoa imetyksestä.

Itse en antaisi lisämaitoa, mutta tämä on ihan vaan mutu-tuntumalla annettu vastaus.
 
Tuiskuli onpa hankala tilanne. Mitä jos yrittäisit herättää päivällä useammin syömään ja imetyksen jälkeen antaisis hörpyttämällä lisä maitoa jos huolii ja sitten yöt pyrkisi imettämään pelkästään ilman lisämaitoa ja herättäisi vauvan vaikka 3 tunnin välein syömään?

Kuulostaa musta turhalta pakottaa antamaan lisämaitoa jos kerran selvästi vauva on tyytyväinen niin kyllä se painokin sitten sieltä kohta lisäänty varmasti nopeampaa tahtia. Kyllä sekin on kummallista että ensin neuvolassa touhotetaan että pitää imettää ja sitten kun imettää niin käsketään antaa lisämaitoa... ota näistä nyt sitten selvää.

Mustakin tuntuu että neuvolan ohjeet on välillä ihan ristiriitaisia. Tänään 4kk neuvolassa multa jo kysyttiin että kai sä oot jo antanut kiinteitä?! Joo ensin sanotaan ettei vaan ennen 4kk saa antaa mitään kiinteetä ja nyt sitten pitääkin antaa... Kyllähän meillä siis tyttö saa velliä ja muita 4kk ikäiselle tarkoitettuja soseita mutta tuntuu kummalta että ensin kielletään ja sitten käsketään.

Sannuli ja Nykerö melkein 4kk
 
Tuiskuli :hug: Jaksamista! Miten painokontrolli meni? Pissaako vauva kuitenkin väh. 5 kertisvaippaa/päivä (kestoja enemmän)?
Mä varmaan soittaisin imetystukipuhelimeen ja kysyisin sieltä mielipidettä. Kannattaa niitä pissavaippoja laskea ettei vaan kuivu huomaamatta. Oudolta kuulostaa mustakin, että öisinkin pitäisi 2 h välein herätellä, jos vauva kuitenkin itse nukkuu max 3:n tunnin pätkiä.
Toivotaan että paino lähtee jyrkkään nousuun tyttösellä! Voihan olla että nyt päästyään kunnolla tissin makuun alkaa imuttaa vauhdilla, ja tilanne korjaantuu itsestään. Ja koita jaksaa! Luultavasti helpottaa ihan pian, kun vauva saa enemmän ikää ja voimia, ja jaksaa syödä enemmän.
Hienoa että sait apua rintakumeista, mekin käytettiin ihan ensi-imetyksestä lähtien ensimmäinen kuukausi sitä isoa kumia, kun mun nänneillä kesti muokkautua sopiviksi imemiseen :)



Täällä taas väsymystä, vauvalla nuha ja mahakipuja.. Huokaus. Mutta kuten mieheni sanoi, onneksi isot asiat kunnossa. :) Pientä vierastusta ilmennyt pojalla, ja naureskelee joka päivä.


Väsynyt Ainomieli ja poika 2,5 kk
 
Viimeksi muokattu:
Iso kiitos kaikille tuesta ja tsempeistä :heart: pelkästään tänne avautuminen helpotti! Nyt on yritetty syödä mahdollisimman tiheästi ja paljon. Ja iltapäivällä mennään sitten syöttöpunnitukseen ja painokontrolliin. toivottavasti oltas jo reilusti plussan puolella... Ja jos ei olla, niin katsotaan sitten, mitä tehdään. Tuun raportoimaan, kunhan selviän :D

Ainomieli, miten pääsit sitten eroon rintakumista? Mä oon yrittänyt aina välillä tarjota paljasta rintaa, mutta en oo onnistunu saamaan vauvaa syömään siitä. Mutta jospa nuo tissit vielä venyis ja muokkaantuis ja voitas mekin jossain vaiheessa siirtyä sitten syömään ilman kumia. Mutta jos ei onnistu, niin sitten mennään kumin kanssa.

Tsemppiä väsyneille! :) ja kaikille muillekin. :)
mukavaa päivänjatkoa!

t. Tuiskuli ja Maisa 18 vrk
 
Tuiskuli Kuulostaa just siltä, että kokematon terveydenhoitaja seuraa jotain suosituksia kirjaimellisesti... Vauvan painon pitäisi olla yli syntymäpainon kahden viikon iässä, mutta jos vauva on terve, virkeä, pissaa sen 5 vaippaa päivässä kuten Ainomieli kertoi niin ei minusta kyllä mitään 100 % syytä pitäisi olla lisämaidon antamiseen... Herkästihän sitä nykyään tarjotaan, mutta jos sinusta itsestä tuntuu että haluat vielä yrittää pelkällä imetyksellä ja vauva on tyytyväinen niin anna mennä vaan! Ja en kyllä minäkään kahden tunnin välein yötä päivää herättäis tervettä vauvaa, eri asia jos kyseessä on keskonen tai kipeä lapsi. Kolme tuntia yöllä on ok, päivällä voi mennä enemmän lapsen tahtiin. Näin mun mielestä :)

Apua, me mennään tänään neuvolaan saamaan rokotteet ja mua pelottaa... Saa nähdä kumpi itkee enemmän, äiti vai tytär. Oon onnistunut tekemään tosta rokotuksesta oikean kauhuskenaarion itselleni... :)

Jaahas, se siitä rauhallisesta kahvihetkestä koneen äärellä, käsky käy... :D

Tuulia ja Elli
 
Tuiskuli, mä aina välillä tarjosin ilman kumia, mistä vauva yleensä suuttui, niin en sit tyrkyttänyt. Joskus rauhallisena hetkenä nappasi kiinni ilman, mutta ei oikein imenyt ja hermostui. Sit kun oli kuukauden ikäinen, niin yksi kerta vaan kelpasikin ilman. Eli en mitään kikkoja tehnyt. Nännit oli selvästi jo suuremmat siinä vaiheessa, ehkä siksi kelpasi. Niin ja tuttipulloa en tarjonnut ollenkaan, kun siitä saa ruoan kai helpommin kuin rintakumin kautta - myös tissistä ilman kumia saa helpommin ja nopeammin, kunhan vauva sen tajuaa ;)

Mulla oli myös 4 kumia joita keittelin ainoastaan joskus, pesin vaan joka käytön jälkeen sormin, lämmin vesi+fairy. Jotkut kyllä keittelee usein, varmaan ihan hyvä, mutta itse en jaksanut.

Ainomieli
 
Viimeksi muokattu:
Morommoro!

Yks kesäpää täällä ei muistakaan, että mitä kaikkee piti kommentoida. Kovin on teillä samoin kuin meillä :).

Syömingeistä: imetys sujuu siis nykyään hyvin, eikä pötkö ole enää moneen aikaan huutanut ruokaansa. Jos esim. väsymyksen vuoksi ehtii mennä itkuksi koko touhu, jää syöminen tuonnemmaksi. Silloin kyllä ollaan vähän känkkiä herätessä... Kysyin niistä kiinteistä nyt 3kk-neuvolassa kun haluan olla taas kerran hyvin valmistautunut. Ajattelin aloittaa sössöillä ja mössöillä, mutta myös ainakin kokeilla sitä sormiruokailua. Oletan, että lapsi "kertoo" tarpeensa ja valmiutensa tähän kaikkeen, kuten se on kertonut tähän mennessä kaiken muunkin. Äiti vaan ei ainakaan aluksi puhunut kovin hyvin vauvaa, joten tulkitsin monta ohjetta väärin.

Rokotuksista: 3kk-neuvolan rokotuksen sai aikaan kuumeen ja pirun kiukkuisen pojan yhdeksi yöksi. Siinä aamuyön pimeimpänä hetkenä kirosin koko rokotusohjelman alimpaan helvettiin, mutta päivänvalo toi taas ällin päähän ja myönsin, että mielummin yksi yö tuota, kun monta päivää ja yötä huolta ja murhetta sen varsinaisen taudin kanssa.

Nukkumiset: meillä on "päivärytmi"... tai siis... herätään ysin maissa (en koskaan ehtisi niihin mammakerhoihin ja vauvauinteihin) ja öllötellään ja möllötellään höpö-ötököiden kanssa tunnin verran. Siinä ehtii kiskomaan kaffet ja aamupalat kaikessa rauhassa. Hereillä nakki tikittää kaksi, tai kaksi ja puoli tuntia ja sitten päikkäreille ulos. Meidän talon päällä harjoittelee koko Satakunnan lennosto, mutta sepä ei tunnu haittaavan yhtään. Liekö sillä menny sitten jo kuulo, mutta kahdesta kolmeen tuntiin on sitä omaa aikaa (=siivousta yms, hauskaa). Sitten taas pari tuntia hereillä ja uusille päikkäreille. Pätkä herää viimeistään kuudelta, joskus puoli seitsemältä ja sitten alkaakin päivän raskain aika. Hyvää tuulta kestää tasan sen kaksi tuntia, mutta jos laitan lapsen nukkumaan (ts. tainnutan sen rintareppuun, imetyksellä, sylillä, tms.) se herää puolen tunnin päästä pirteänä kuin peipponen. Kahtena yönä valvoin sen kanssa yhteen yöllä. Se on ihan liikaa vaadittu kroonisesta väsymyksestä kärsivältä ihmiseltä!
Näinä kahtena kertana ensimmäinen herätys olikin sitten vasta aamulla, mutta en kuitenkaan ollut sen levänneempi. Kun jossain kohtaa aamua havahduin siihen, että ei olekaan imetetty koko yönä, laukkasin tarkastaan ipanan hengitystä. Tuijotin rauhallisesti nukkuvaa lasta oikeesti viiden sentin päästä ja yritin ilmeisesti haistaa onok se hengissä. Joo oli se.
No välttääkseni näin myöhäiset nukkumaanmenot, pidän kiukkuapinaa hereillä sitten väkisin parin tunnin sijasta kolme tai kolme ja puoli tuntia. Siltikin nukahtamisen jälkeen se saattaa herätä useammankin kerran ennen kuin rauhoittuu varsinaisesti yöunille. Hoopotan sitä tissillä luuleen, eetä onkin yösyöttöaika tms.
Hassua on huomata, että noin pienelläkin tulee sellanen iltariehakkuus; sitä naurattaa ihan kauheesti kaikki ja se saattaa nauraa rötköttää siinä mun sylissä kun itse möllötän silmät ristissä ja tuijotan seinää...
Ja noi pirun itkuhälyttimet... Satakunnan lennoston ylilennot, kuten mainittua, kuuluu hyvin hälläreistäkin, mutta kahteen otteeseen olen poiminut parkuvan pojan vaunuista kun olen joko itse kuullut itkun tai koira on tullut kertomaan, mutta hälytin on ollut ihan hiljaa. Meillä on kahdet eri hälyttimet ja koska en luota niihin ja ne antaa myös liikkestä ja muista äänistä (koiran haukku, lentokoneet, auton äänet, jne.) ns. vääriä hälyjä, niin en uskalla/pysty/voi mennä itse päivällä nukkumaan. Ainoastaan, jos mies jää hälläri-/itkuvahdiksi uskallan moista yrittää. Tämähän ei kuitenkaan ole mahdollista edes kuin kerran pari viikossa.

Terkkatädit: TAYSiin sai antaa palautetta synnytyksestä ja välittömästä hoidosta ja sinnekin kerroin, että tälläselle kolmevitoselle ensisynnyttäjälle paras mahdollinen onakätilö ei ehkä ole mikään kakskymppinen lapseton kirjaviisas. Mulle ainakin sopii paremmin itse synnyttänyt topakka täti-ihminen, jonka napakoista ohjeista/neuvoista poimin sitten omani. Lisämaitotyrkyttäjäkin teki varmaan vaan kuten oli käsketty opastaa, mutta olis ehkä se tukeminen tuonut parempaa tulosta kuin syyllistäminen...

Sannuli: ookko jo tuolla 3-kymppisten tokakertalaisten pinossa? Musta se oli jotenkin tosi ihanaa se kaikki hösöily silloin siellä meidän ekakertalaisten pinossa. Toisella kertaa kaikki vaan taitaa olla toisin. Ootteko muuten lukenut sen mimmin blogia, joka sai Huutiksen maammavaateilmollaan jopa iltapäivälehtien huomion. Project Mama Hän myös kirjoittaa siitä, kuinka toisella kerralla KAIKKI on toisin.

Huutiksesta tuli mieleen; kytistin Stokken Tripp Trappia ja laitoin vahdin. S-postiini tippui päivittäin useita ilmoituksia, mutta osa tuli useitakin kertoja. Parhaassa lähtöhinta oli 225 € ja huutoaika kaksi päivää. Rupes ottaa aivoon ja poistin koko vahdin, laitoin tori.fi:hin ilmoituksen ja sain seittemälläkympillä koko höskän toivomani värisenä alle viikossa.

Olikos joku teistä täältä Pirkanmaalta? Saa laittaa viestiä, jos huvittaa jauhaa vauvajuttuja ilman huonoa omatuntoa muiden viihtyvyydestä tai laukata vaunujen kanssa loskassa :). Tai jos muuten joku sattuu nurkille, niin mennään Ikeaan kahville ja puristeleen pehmoleluja. Kuten mainittua, en tod. ehdi aamuseittemältä alkaviin vauvauinteihin tai ysiltä mammakerhoihin, mutta muuten olis joku vauvakaveri kiva.

Joo hei, nyt pitää lopettaa!!! Eihän tätä jaksa enää lukea edes minä itte. Voikaa hyvin ja ONNEA tuhannesti uusista vauvoista!!! :heart: :flower:

MR ja VV noin 3kk
 
MR pikkukakkosta toivovien pinossa olen juu. Tietysti sitä piti löytää vertaistukiryhmä ;) en olis koskaan uskonut että musta tulee palstailija. No nyt ei tietysti muuta ookkaan kun aikaa lueskella pinoja silloin kun tyttö nukkuu. (siis silloin kun kotityöt ei nappaa) Mä juuri lueskelin vanhoja kirjoituksia siellä kolmekymppisten kuumeiljoiden pinossa, siis vuosi sitten kirjoitettuja juttuja. Kyllä tippa tuli linssiin kun niitä luki. Kyllähän se toka kerta on ihan erilainen kuin eka, tosin meillä on ihan yhtä epävarmaa tärppi nyt toisella kertaa, olishan se hienoa kun tietäis että toinen tärppi tulee varmasti helpommalla mutta meillä ei tiedä mistään mitään... se on kurjaa. Ja tuolla tokakertalaisten pinossa vielä tuntuu kaikki plussaavan jo ekalla tai tokalla yrityskerralla joten en oo ihan varma oliko järkevää liittyä sinne. Toivossa on kuitenkin hyvä elää. :) Täytyypä mennä lukeen toi blogi.

Meillä toimii philipsin aventti itkuhälytin ihan hyvin. Ei oo kertaakaan jättänyt pulaan, eikä oo kuitenkaan liian herkkä, siis sellaiset matalat tuhinat jää kuulumatta.

Piti kirjoittaa jotain vielä mut ei pää toimi.. no paremmalla ajalla sit enemmän.

Sannuli ja Nykerö
 
Moi!

Tulin sitten yksikätisenä avautumaan... Paino oli neidillä noussut 90 g kahdessa pvässä ja oli nyt yli syntymäpainon, kun kävi alimmillaan yli 300 g alle syntymäpainon. Mä olin tyytyväinen ;) terkka (se idiootti!!) oli sitä mieltä, että pitäs antaa lisämaitoa, että vauva kasvais nopeammin. Sanoin sitten sille terkkatytölle varsin tiukasti, että me jatketaan samalla linjalla ja annan lisämaitoa vaan, jos on ihan pakko. ja että imetyspolilla korostettiin, että imetys on se juttu ja maitomäärä kyllä kasvaa vauvan kasvaessa jne. Ja että mä väsyn ihan tosi nopeesti, jos kuvittelenkaan, että imetän, lypsän ja hörpytän yötä päivää muutaman tunnin välein. Terkka meni hiljaiseksi ja vähän ajan päästä kysyi, että miten sä nyt jaksat? (fine, se hoksasi, että äidit on väsyviä ihmisiä!) sanoin, että ihan kivasti ja imetys on mun mielestä mukavaa.

Huh. samainen terkka kysyi multa, että teittekö syöttöpunnitukset sairaalassa ilman vaatteita? joo, hermo menis kaikilla, jos vauva pitäis riisua ennen ja jälkeen syönnin... ja sit jos vauva pissais tai kakkais siinä syönnin aikana, niin saattais syöttöpunnituksen saldo olla negatiivinen.

Että sellaiselta me käydään saamassa ohjeita... Onneks on myös kaikki muut kanavat olemassa! Meinasin kyllä sanoa, että voitasko me saada joku vanha, lapsekas täti meidän terkaksi. Mutta en sitten viittinyt pahoittaa terkan mieltä enempää.

Mutta me jatketaan edelleen samaan linjaan eli imetän vauvantahtisesti ja katotaan ens viikolla, että miten on paino noussut.

Voikaa äidit ja vauvat hyvin :)

Tuiskuli ja Maisa
 
Onnea Tuiskuli ja Pol!! Kun en vielä (muistaakseni:)) ole ehtinyt teitä edes tässä yksikätisenä eläessäni onnitella...

Ihanaa Tuiskuli, että lähtöpaino on ylitetty ja uskalsit pitää pääsi tuossa imetysasiassa. Kyllä sä varmaan vauvasta huomaisit, jos ei riittävästi sais ruokaa.

Sapuska-asiaa Meillä nyt ei vielä ajankohtaista, mutta missä vaiheessa vauvalle ruvetaan imetyksen lisäksi jotain velliä tms. antamaan??

Häläreistä Meillä on käytössä itkuhälyttimenä radiopuhelin, jossa on itkuhälytintoiminto. Kantamaa on 5 km, joten voi olla, että tuolle keksii käyttöä vauva-ajan jälkeenkin =). Eikä pitäis olla niin pakkasherkkä kuin jotkut varsinaiset hälärit. Toistaiseksi olen ainakin ollut tosi tyytyväinen ja tuli puolta halvemmaksikin..

Mutta huoltoilmaisin piiputtaa taas...

Joanmi + Poju 1kk ja reilu viikko päälle
 
Joanmi jos imetys vaan sujuu niin lisäruualla ei oo mitään kiirettä. Vasta puolivuotiaanahan silloin suositellaan lisäruokia annettavasks.
Mutta jos imetys loppuu ennen niin sitten 4 kk eteenpäin oli ainakin täällä neuvolan ohje. Ja 3 kk neuvolassa annettiin sose ohjeet yms. Se 4kk on myös noissa kaupan ruuissa se ikäsuositus. Meillä jo 2 kk ikäisestä rupesin testaan Nannilla lantrattua velliä ja kun meillä ei tunnu mikään ruoka aiheuttavan vatsavaivoja rupesin noin 2,5kk vanhana maistattaan soseita ihan pikkuisen ja pikku hiljaa määrää lisäten, nyt jo syödään puoli purkkia kasvissoseita ennen päikkäreitä ja puol purkkia hedelmäsosetta päikkäreiden jälkeen. Mutta se on yksilöllistä miten vauvan maha reagoi. Ja päärynä sose on kait sellainen jota annetaan myös keskolassa kasvaville vauvoille joten se on sellainen mahaystävällinen ensisose.

Sannuli ja Nykerö huomenna 4kk :)
 
Heipsis mammat ja vauvelit! :wave:
Jospa sitä kirjottelis jotain ennen kuin neiti herää ja on aika lähteä vaunuilemaan.

Tänään tein testin D-vitamiinin kanssa: annoin Jekovitin ja sitten heti kohta perään Relat. Josko ei tulis neitille mahanpuruja. Meillä ei siis olla vieläkään päästy päivittäiseen D-vitamiinin antoon, sillä tyttö saa ihan hirveet vatsanväänteet illasta niinä päivinä kun on annettu D-vitamiinia. Alkuviikosta soitin terkallekin ja kysyin ohjeistusta... Ja mulla on semmonen vanhempi terkka, niin totes, että "kyllä sitä vitamiinia pitäs antaa vauvalle. Pidä vaikka pari päivää taukoo ja kokeile sitten uudelleen." Yritin siihen väliin mokeltaa, että oon kokeillu jo taukopäiviä ja että Relat on käytössä ollu jo ennen D-vitamiinia... Ei auttanu... :kieh: Nyt aattelin sitten tehdä kuten äitini neuvoi: kokeilen rauhassa tippaa, jos tulee mahanpuruja niin kokeilen sitten vaikka viikon päästä uudelleen, en heti kahen päivän päästä. Tiedän, että asiasta saattaa tulla ensi viikon neuvolassa sanomista, mutta mä en TODELLAKAAN huudata toista yli neljää tuntia iltaisin sen takia, että D-vitamiini tekee mahanväänteitä.

Tuiskuli, hienoo, että paino oli noussu!!! Meillä sanottiin laitoksella, että jos muksu on syntyny täysaikaisena ja on muutenkin terve, niin ei tartte herätellä syömään yöllä. Laitoksellahan nen syötti keskolassa meidän tyttöö kolmen tunnin välein, mutta nykyään tyttö syö ihan omaan tahtiin. Ja itte se pitää huolen siitä, että väli on suurin piirtein sen 3 tuntia, joskus on tankkaustunteja, että on joka tuti tissillä ja sitten saattaa yöllä nukkuu lähes 4,5 tuntia tankkaamatta. Oon kyllä sitä mieltä, että imetä vaan rauhassa ja annat lisämaitoo vaan, jos muksu näyttää tarvitsevansa sitä. Sillä rintamaitohan on koostumukseltaan rasvasempaa kuin mitä maidonvastikkeet, joten vauvelin maha tulee pienemmästä määrästä kylläsemmäks, näin ainakin mulle sanottiin. Ja HYVÄ, että sait sanottuu sille terkalle pikkasen takasi, ku ei kai kukaan vauva kasva ja kehity just niin kuin oppikirjoissa, että kyllä sitä on eroja ja siitä huolimatta on terveitä vauvoja!! Voimia vaan teille, sekä imetykseen, että sen terkan kans. Ja jos haluat vaihtaa terkkaa, niin sunhan ei sitä sille terkalle tartte suoraan sanoo, vaan voit vaihtaa terkkaa ihan vaan silleen, että kysyt teidän neuvolasta jotain toista terkkaa tilalle. Pitäs olla niin simppeliä, eikä siinä tartte selitellä, että miks haluaa vaihtaa terkkaa.

Sitten vähän omanapailua. Varailin tossa sitten ristiäisaikaa tytölle. Nyt teettää sitten ongelmaa hieman se, että meidän molempien perheet on kauempaa tulossa ja meille ei mahu kaikki yöpymään.. No, mites tässä sitten päätät sen, että kuka sukulainen saa olla meillä yötä ja kuka ei?!? Ku ristiäiset on klo 16 ja sekä mun että mieheni perheillä on molemmilla noin 4h ajomatka meille... Hoh hoh. Tiedän, eipä tosta mun kai tarttis huolehtia, jokainen kai vastaa itte siitä missä yöpyy vai ajaako kotiinsa, mutta jotenkin tuntuu, että pitäs pystyy saamaan majotettua kaikki ketkä haluaa jäädä.... No, tytön kummit menee kuitenkin etusijalle, katotaan sitten miten muitten kanssa tehään...

Ens viikolla sektiosta ois sitten 4 viikkoa ja sitä saa alkaa pikkuhiljaa rasittamaan itteensä pikkasen enemmän. Kun mullehan lekuri sano, että ei saa mm. imuroida kuukauteen, ettei tuu mitään repeämiä tai tyriä. No, en oo imuroinut, mutta tänään kyllä piti jo muuten pikkasen siivoillu. En oo tyttöö raskaampaa nostellu, kuten ohje ollut, mutta kyllä mä jo ootan sitä, ettei tartte miettiä sitä, että saako nostella vai ei. Ok, en ehkä ekana lähe kantaan sisälle lämmityspuita, mutta on se kivaa, että saa tyttöö siirrellä ittekseen esim. auton turvakaukalossa ja muuta. Äkkiä se aika menee, vaikka jossain vaiheessa sitä on tullu oltuu niin väsyksissä, että on tuntunnu, ettei tästä hommasta tuu yhtään mitään, ku ei jaksa eikä ossaa ja kaikkee muuta.

Mukavaa viikonloppua kaikille!!! Aatelkaas, ens viikolla on ensimmäinen adventti... Missä lumi??!?!?!?!
Ihmettelee Pol ja tytteli, joka vetelee unia
 
Omanapaista tilitystä tähän väliin...

Mulla alkoi siis menkat toissapäivänä. Eilen vuoto runsastui niin, että sain vaihtaa yösidettä pöksyyn joka toinen tunti. Illalla tahti meni hurjemmaksi ja tätä sai tehdä jo kerran tunnissa. Olo alkoi olla jo hutera ja pikkaisen pyörryttikin. Soitin miehen kotiin ja totesin, että ehkä olis paras käydä näytillä. Menin sitten tonne aluesairaalaan, jossa synnytinkin. Olin kuulemma väärässä paikassa, kun meidän paikkakunnan yöpäivystys on Forssassa (,jossa ei synnäriä). Ajattelin virheellisesti, että Forssasta olisivat mut kuitenkin Saloon passittaneet, kun siellä olis valmius tehdä asialle tarvittaessa jotakin. En päässyt edes lääkärille, kun hoitaja mittas mun verenpaineen ja hb:n (130), jotka oli niin hyviä, ettei kuulemma mikään sairaala ottais mua sisään. Pyörtyminenkin on kuulemma ihan normaalia (ja vauvaa hoitaessa ilmeisesti varsin turvallista) - eli kotiin marssitettiin.

Vuoto on hiukan asettunut, mutta paljon tulee vieläkin. Puoliltapäivin menin omalle lääkäriasemalle näytille, sinne sentään kelpasin :/. Saatiin kyllä kunnon naurut tuolta ensiavusta, kun se hoitaja sanoi, että ihan normaalia on vuotaa, kun on laitettu se lääkä tuulimunaraskauden tyhjentämiseksi - siis wtf??? Sekoitti mut johonkin, joka sinne oli soitellu. Ihan niinku mulla vois olla mahdollista tuulimuna ja tyhjennetty sellainen, kun sylissä oli imetyksessä reilun kk ikäinen vauva...

No tänään omalla terveyskeskuksella sattu meidän neuvolalääkäri olemaan päivystyksessä ja hän katsoi tilanteen ja totesi, että liikaa vuotaa. Komensi lopettamaan minipillereiden syönnin ja sain sitten samaan reissuun hormonikierukan tilalle vuodon lopettamiseksi. Eli loppu hyvin kaikki hyvin, etenkin kun nyt tuo kierukka oli ilmainen, kun se laitettiin "sairauden hoitamiseksi" :D

Viikonloppuja mammat!!

Joanmi lähtee popsimaan ruokaa ja juomaan nesteitä olon vahvistamiseksi... Muuten ei kohta ole Pojulla maitobaarissa sapuskaa =)
 

Yhteistyössä