** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vauvautuneet **

Kun lueskelee muiden kuulumisia niin kyllä pitää vaan todeta että meidän tyttö on helppohoitoinen, nukkuu ihan hyvin ja kun ei ole edes mahavaivoja ollut niin ei pidä valittaa. Maitoa ei multa tule oikein enää mitään :ashamed: pari kertaa päivässä tarjoan kyllä rintaa vieläkin mutta yleensä tyttö vaan raivostuu tissillä kun ei sieltä tule kuin tippoja. Korviketta menee yön aikana 2 kertaa 150 ml ja päivällä n. 5 kertaa 120 ml. Ja maissivelliäkin olen jo vähän antanut maidolla lantrattuna kun tuntuu että noit korvikemäärät nousee aika hurjiksi. Mitä mieltä olette muuten näistä suosituksista että vasta puoli vuotiaana kiinteitä? Tietysti se on teillä muilla vähän eri kun sitä rintamaitoa saa niin se on paremaa ravintoa vauvalle kuin toi pelkkä korvike. Mutta siis koska olette ajatellut alkaa antamaan maku kokeiluja?

Meillä on sitterissä viihdytty ihan alusta asti tosi hyvin ja saattaa jopa ottaa 15-30 min torkut siinä aamupäivisin ja iltaisin. Olen kyllä yrittänyt vähän vähentää siinä pitämistä kun ei siinä ainakaan motoriikka pääse kehittymään kun on niin tuettuna paikoillaan.

Meilläkin on semmoinen pehmustettu lelukaari/matto systeemi ja niitä leluja katselee välillä pitkiäkin aikoja. Meillä vaan kun on vanha talo ja kylmät lattiat niin olen nyt huomannut että usein on tytön kädet kylmät. En tiedä millä sen oikein ratkaisisi kun häntä on kuitenkin pakko pitää lattialla että kääntymis ja ryömimistaidot pääsee kehittymään ja tumppujakaan en oikein viitsisi koko aikaa pitää että saa opeteltua tarttumaan leluihin. Mietin että jos yrittäisi laittaa jotain karvapeittoa tai jotain sinne lelumaton alle niin ei pääsisi se kylmä laminaatti sieltä viilentämään. Hyviä vinkkejä tähän otetaan vastaan!

Miehen kanssa on mennyt sen viimeisen riidan jälkeen taas ihan hyvin. Lapsen tulo on jotenkin ehkä tuonut meillä enemmän esiin meidän erilaisuuden ja siksi riitojakin tulee ehkä herkemmin. Nyt kun vauva vie niin suuren osan ajasta ja väkisinkin jotain on jätettävä tekemättä niin sen vasta tajuaa kuinka erilaiset asiat on mulle tärkeitä ja mitkä taas miehelle on tärkeitä. Ja mä oon nyt yrittänyt sopeutua siihen että meillä vaan on eri tärkeysjärjestys asioilla eikä ne varmaan koskaan kohtaa meidän perheessä. Hyvä esimerkki tästä on se iänikuinen siisteyskäsitys. Kun meillä sovitaan että täytyy siivota niin mies tarttuu ensimmäisenä imuriin eli hänen mielestään siivous on pelkkää imuroimista ja se riittää kun saa villakoirat pois lattialta kun taas mä näen ensimmäisenä ne hujan hajan olevat tavarat jotka taas ei miestä tunnu haittaavan pätkääkään ja olen tottunut että vasta kun on tavarat paikoillaan voidaan ruveta pesemään ja imuroimaan. Mä en sille mitään mahda että mua häiritsee niiiin paljon pitkin pöytiä ja lattioita lojuvat tavarat ja pyykit tai ulkona keskelle pihaa jätetyt sirkelit tai peräkärryt.

Viime aikoina olen huomannut että nämäkin erot on ihan sieltä kotoa perittyjä. Meillä kotona pidettiin aina työkoneet ja tarvikkeet kaukana talosta ja oleskelupihasta eikä koskaan esim ollut traktorit tai peräkärry keskellä pihaa vaan kauempana poissa näköpiiristä. Ja nyt kun miehen kotitaloa ja pihaa ollaan tyhjennetty niin huomaan että sieltähän mies on perinyt taipumuksen jättää pihaan milloin mitäkin ja kerätä nurkkiin jos jonkin laista rompetta. Kyllä se vaan niin on että mihin lapsena tottuu kotonaan niin myös aikuisena siten helposti toimii ja meillä kun on vanhemmat aikalailla erilaiset niin väkisinkin meillä tulee yhteentörmäyksiä.

Mutta siis rauha maassa ja ainahan parisuhteessa niitä erilaisia näkemyksiä vastaan tulee ja välillä riidellään.

Raskauskiloista vielä sen verran että mullahan jämähti tietysti ne kilot kun ei kerran imety suju. Painoa on nyt n 15 kiloa enemmän kuin raskauden alkaessa ja se AHDISTAA mua. Tuntuu ettei jaksa mitään ja on kankea kuin norsu. No nyt tänään aloitin kuurin ja jätän kaikki herkuttelut pois ja yritän lisätä lenkkeilyä. Nyt kun tuo maito muutenkin on melkein loppunut niin turha siirtää laihdutusta sen pitemmälle kun kuitenkin on toivomus siitä toisesta lapsesta mahdollisimman pian (jos se nyt meille on edes mahdollista saada). Onko muuten muilla kuukautiset jo alkaneet? Mulla ei ole vieläkään vaikken ole imettänyt öisin enää yli kuukauteen. Kai tämä ylipaino pitää ne poissa. Lääkäri lupasi kirjoittaa terolut kuurin sitten jos ei rupea oma kierto pelittämään.

Tulipas pitkä stoori :) Nyt syömään vähän jotain ennen kuin tyttö herää päikkäreiltä.

Sannuli ja Nykerö 10 viikkoa

Mma Ramotswe: Miten sulla oireili rinnoissa se sammas? Mä oon tytön suuta hoidellut nyt puolukalla, kun neuvolassa meinas terkka että vois se ehkä sammasta olla... En sitten oikein tiedä onko siitä ollut hyötyä vai ei. Mutta mulla on nyt muutaman päivän ollut molemmat rinnat sellaiset kihelmöivät, välillä viiltelee ja jälleen toi toinen nänni on niin arkana että piti ottaa rintakumi taas käyttöön. Rasittavaa... :( Ilmakylpyjäkään en oikein ole ehtinyt ottaa ja se on hankalaa muutenkin, kun tuota maitoa tahtoo tulla vähän liikaakin.

Neiti oli kasvanut hienosti ja maitoa tulee riittävästi ainakin kasvun perusteella:) Mahavaivoja meillekin on ilmaantunut, varsinkin iltaisin on melkoisia itkupotkuraivareita. Aattelin huomenna käydä apteekista jotain noihin mahan kipristelyihin, en oo vielä päättänyt ett ostanko Cuplatonia vai sitä toista jonka nimeä en muista...

Meillä seurustellaan välillä jo pitkiäkin aikoja, mutta en oo vielä hommannut mitään leikkimattoa ja se lelukaarikin pitäis vielä kyhätä kasaan. Neiti tykkää katsella ikkuinoihin ja valoja kohti sitterissä tai sitten teen imetystyynystä pesän sohvalle. Ei hän kauheen pitkään siinä ittekseen viihdy, mutta jonkun tovin kuitenkin:) Selkeästi kuitenkin kaipaa jo enemmän virikkeitä ja täytyy alkaa kehittelemään niitä. Ja tyttö tykkää tosi paljon kellistellä ilman vaatteita, joka päivä on pariinkin otteeseen otettu ilmakylpyjä ja sekös vasta onkin mukavaa. Juttua ja hymyjä riittää vaikka kuinka paljon ja raajat viuhtoo joka suuntaan :D Kantoliinaakin oon kokeillut muutaman kerran, neiti on nukahtanut siihen joka kerta joksikin aikaa. Mulle se vaan on vielä vähän hankala, kun toi maha on arka ja vatsalihakset ei jaksa tukea, eli liinan kanssa en kauheen pitkään jaksa jalkeilla olla. Tänäänkin kyllä loikoiltiin sitt sohvalla niin että tyttö nukkui liinassa.

Rytmikin on alkanut muodostumaan, nyt on viikon verran tyttö nukkunut ulkona noin puolesta päivästä eteen päin. Parhaimmillaan vetäs jo melkein neljän tunnin unet ulkona! Illalla yöunilla hän menee n. 21-22 ja heräilee sitten ekan kerran syömään 1-2 aikaan, silloin nukahtaa uudestaan unille ilman venkoilua. Seuraava syöttö 4-7 välillä ja sitt onkin vähän hankalampi saada nukkumaan, monesti kitisee ja kähnää puoliunessa parikin tuntia ennen kuin nukahtaa uudestaan, saattaa jopa syödä vielä vähän lisää ennen kuin alkaa kunnolla nukkumaan. Minustahan ois hirmu kiva jos ton aamusyötön jälkeen vielä nukuttais kunnolla muutama tunti... :)

Mä kans vähän arkailen tuota julkisesti imettämistä, mutta ei onneksi ole vielä tarvinnut kuin muutaman kerran sitä tehdä. Kotona sitten on ihan sama ketä on vieraisilla, tuntuu kyllä että rinnat on menettänyt aiemman merkityksensä kokonaan imetyksen myötä. Siitä vaan tissit esiin, nolostelkoot muut mutta minä en:D Jos neiti päättää haluta ruokaa niin sen pitää olla tarjolla just eikä melkein heti... Tosin oon kyllä vähän yrittänyt varsinkin iltaisin rajoittaa tissittelyä, kun tuntuu että masuvaivoihinsa neiti haluais roikkua rinnalla koko ajan. Onneksi tutti kelpaa, vaikka kaiken huitomisen ja heilumisen myötä sitä saa olla työntämässä takas suuhun viiden sekunnin välein.

Ootteko tilanneet mistä paikoista netistä imetysliivejä yms. muita imetysvaatteita? Mä tarttisin vielä ehkä yhdet liivit ja sitt pitäis löytää joku kiva imetysmekko, jolla voisin juhlia yhdet synttärit + ristiäiset. Ja kiitos Viu tuosta rinnanlämmitin vinkistä, täytyy tilata kun tuntuu että nyt on niin arat ja herkät rinnat.

Meillä myös parisuhde on vähän hakusessa vauvan myötä. Musta tuntuu että kaikki tuossa isännässä nyt ärsyttää ja jotenkin odotan että sen pitäis tajuta vähän enemmän mua huomioida... Kun ei se tajua esim. sitä, että musta ois kiva saada syödä rauhassa ja hän vois ihan itse tarjoutua ottamaan vauvan siksi aikaa. Ja mä joudun pyytämään että vaihtais vaipan tms. Nyt kun vauva on itkeskellyt iltaisin, mies on ihan hepulissa siitä itkusta ja ei yhtään kuuntele kun mä yritän neuvoa miten pitää vauvaa jne. jotta se rauhoittuis. Se pitää sitä viis minuuttia ja sitt tuo mulle kun "ei tää tykkää olla mun sylissä kun se vaan itkee". Ja mun sylissä saa sitt huutaa vaikka kuinka kauan. Yks ilta mä nukutin vauvaa reilut kaks tuntia ja toi kehtas välillä huudella että otatko iltapalaa, jätänkö tarpeet pöydälle... Omasta syömisestään kyllä pitää huolen, mutta ihan sama oonko mä syönyt vai en... Sekin ärsyttää siksi niin paljon, että mun miehelle on kertynyt parin viime vuoden aikana ylipainoa ja se puhuu laihduttamisesta koko ajan, mutta ei tee asian eteen mitään. Mättää vaan illat ruokaa naamaan kun ei viiti päivällä töissä syödä ja makaa sohvalla... Ärsyttävää :mad: Ja etukäteen kyllä puhuttiin, että hän auttaa sitt enemmän siivoamisessa yms. kotihommissa jos joudutaan sektioon ja nyt kun niin kävi, niin eipä ole paljon apuja näkynyt...

Kuukautisista sen verran, että mä luulen että mulla alkoi jo mutta ei nää taida ihan vielä olla rytmissään... Kun jälkivuoto oli jo pois monta päivää kokonaan, sitt tuli ihan kunnon veristä vuotoa joskus toissa viikolla, jonka siis ajattelin olevan kuukautiset. Sitt oli taukoa ja nyt taas vuotaa ihan kuukautisvuodon kaltaista, oiskohan jo neljäs päivä putkeen. Otappa tästä sitten selvää...

Puntarilla kun viimeksi kävin, niin oli jotain 6 kiloa enemmän kuin raskauden alussa. Luulen ett nyt on tippunut lisää, vaikka maha on kyllä ihan liian iso edelleen... Johtuu varmaan myös siitä että noi vatsalihakset ei todellakaan tue vielä juuri millään tavalla ja maha pääsee pömpöttämään :(

Mutta nyt äkkiä nukkumaan itsekin niin ehtii jonkun tovin nukkua ennen ensimmäistä syöttöä. Tsemppiä taas kaikille vauva-arkeen!

Tuulia ja Papu-neiti 5 vkoa 2 pvää

Kiva lueskella kuulumisia! Meillä menee ihan hyvin, jonkinlaista rytmiäkin ehkä löytynyt. Tytön laitan nukkumaan klo 20, yöllä syödään 1- 4 kertaa ja aamulla noustaan 5.30 -7.00. Aamulla nukkuu yhdet tunnin unet ja sitten päivällä pihalla noin 3 - 4 h. Iltapäivällä on vuorotellen hereillä noin tunnin ja sitten nukkuu noin tunnin. Leikkimatolla tykkää heilua ja katsella lelukaarta. Katsellaan myös kirjoja ja lauletaan ja tanssitaan. Sitterin vein just varastoon, se on ollu meillä oikestaan turha. Ihan muutama kerta vaan käytetty.

Rintamaidolla mennään ja olen ajatellut, että niin kauan kun maitoa riittää ni en ala muuta ruokaa antamaan. Paitsi sitten tietty puolen vuoden iässä. Vaipoissa joudutaan koko ajan ostamaan isompia, kun läpi meinaa tulla kaikista. Tiedä, että kuinka isoja seuraavaksi pitäs ostaa.

Onko teillä ollut vielä nuhaa tms muita syksyn tauteja?

Menkat ei ole vielä alkaneet, mutta aivan kauhean kivuliaat peräpukamat on ruvenneet vaivaamaan. Jälitarkastuksessa sain jotain salvaa, mutta en oikein tiedä sen tehosta...

aamuyö ja tytteli 10 vko

Heippa naiset! Tänään väsyttää..Nukuin huonosti, vaikka vauva taisi nukkua melko hyvin. Mulla on lisäksi toista kertaa tiehyttukos rinnassa, viimeksi nousi ihan kuume, nyt onneksi ei.
Mitäs me vauvan kanssa puuhaillaan, paitsi sylitellään ja imetetään, kanniskellaan ja vaunuillaan.. Vähän aikaa viihtyy matolla ikkunasta katsellen, ja joskus saan syötyä aterian vauvaa jalalla kaukalossa keikuttaen (meillä ei ole sitteriä). Manducassa ei ole vielä viihtynyt, pitää kokeilla nyt uudestaan.
Tukkoinen nenä kiusaa vauvaa, joskus yöllä herää itkien kun henki ei kulje kunnolla :( Itku tietysti avaa tukokset. Keittosuolatippoja ahkerasti laitellaan, ja joskus räkää imetään.

Julki-imetystä en oikeastaan ole vielä kokeillut, ei olla viihdytty niin pitkään yleisillä paikoilla, että olisi tarvinnut imettää. Omassa ja tuttavien kodeissa olen imettänyt, olen tullut ihan näppäräksi siinä, harso hartialle ja nänni esiin suunnilleen vauvan pään takana. Tietysti jos vieraita ei ole, tai on tarpeeksi tuttuja vieraita, niin ei tarvitse olla näppärä :D

Raskauskiloja mulla tuli melko paljon (16), mitä toivoinkin. Ikävä kyllä niistä on enää 4 jäljellä. Mulla on lähtöpaino aika matala, enkä haluaisi että imetys kuihduttaa kropan.

Miehen kanssa sovin jo raskausaikana, että sitten pikkuvauva-aikana hän tekee kotitöitä suurimman osan, sekä huolehtii ruoasta ja kaupassakäynnistä. Suuri apu onkin ollut, että joka päivä on ruoka mulle ollut valmiina, niin ei tarvitse sitä miettiä. Vaippaa vaihtaa ja mielellään poikaa hoitelee, mutta kun imetys on niin aikaavievää, niin tietysti mulla se vauva iltaisinkin enimmäkseen on. Joskus ihan alkuaikana sanoinkin imetykseen väsyneenä, että minäkin haluan olla isä :D :ashamed:

Kiinteiden aloituksesta, tällä hetkellä vielä tähtään puolen vuoden täysimetyseen, mutta tietysti pitää katsoa miten paino ja pituus kasvaa. Tuskin ennen neljää kuukautta kuitenkaan antaisin muuta kuin rintamaitoa tai korviketta.

Otatteko/otitteko muuten rotarokotteen? Täällä pähkäillään nyt tätä.

Ainomieli ja poika 4 vko + risat

Tuulialle myötätuntohalaus! Kyllä se vauvan tulo vaan jotenkin ihan varmasti vaikuttaa jokaisee parisuhteeseen jollakin tavalla. Onneksi ne myllerrykset menee aika nopeasti ohi. Meillä on onneksi alusta asti mies huomannut sen että kummankin pitää saada syödä välillä edes rauhassa ja onkin ihan ekoista päivistä asti välillä lykännyt omaa ruokailuaan jos vauva on ollut pahalla tuulella. Ja joskus aamuisinkin hän lähtee vauvan kanssa jo alakertaan aikaisemmin jotta minä saan edes joskus nukkua pitempään ja välillä hän hoitaa toisen yösyötönkin. Tosin ei se aamu unien piteneminen mulla sitä väsymystä poista kun joka tapauksessa joka yö herää vähintään kaksi kertaa. Niitä 8 tunnin yhtämittaisia unia odotellessa... ;) kai ne taas sieltä joskus koittaa.

Ainomieli: se on jo paljon mieheltä kun tekee sen ruuan valmiiksi, se helpottaa paljon! Meilläkin mies lupasi tehdä enemmän kotitöitä ja ruokaa vielä kun tultiin laitokselta kotiin mutta jotenkin se on jäänyt kuitenkin mulle melkein kokonaan. En edes muista koska viimeksi mies mahtoi tehdä meillä ruokaa. Tietysti nyt kun ei se imetys kerran suju niin mullakin on enemmän aikaa enkä ole niin pitkiä pätkiä kiinni vauvassa.

Luin nyt juuri että nykyinen 6 kk täysimetys ja kiinteiden aloittaminen niin myöhään lisää allergiariskejä ja lääkäritkin ovat alkaneet miettiä että onko se 6 kk sittenkin liian myöhään aloittaa ne kiinteät. No ne suositukset nyt tuntuu olevan mitä milloinkin ja mä ainakin kuuntelen mieluummin tuttuja äitejä ja heidän kokemuksiaan ja täytyy todeta että mä en tunne yhtään äitiä joka olis odottanut sinne 6 kk kiinteiden kanssa. Varsinkin pojat tuntuu vaativan sitä ruokaa niin paljon etten se maito enää vaan riitä yli 4 kk vanhoille. Mä oon ajatellut niin että mä annan niitä maistiaisia aina välillä niin ei sit tuu niitä mahavaivojakaan niin helposti kun vatsa saa ihan rauhassa tottua uusiin aineisiin.

Tuntuu jotenkin hassulta että miten yleensä edes niitä suosituksia voidaan tosta vaan muuttaa kun vielä muutama vuosi sitten suositus imettää oli 4 kk ja silloin kaikki aloitti jo antamaan kiinteitä 4 kk eteenpäin ja myydäänhän kaupassakin lasten ruokia joissa on se ikä 4kk eteenpäin. Ihan niinkuin vauvat olis nykyään erilaisia kuin ennen? Ja siis en missään nimessä moiti niitä jotka täysimettävät sen puoli vuotta, itsekkin varmasti tekisin niin jos sitä maitoa vaan tulisi.

MÄ ALAN PÄÄSTÄ JYVÄLLE TÄSTÄ HOMMASTA!!
Tyttö on nyt kolmatta päivää peräkkäin mennyt hyvin nukkumaan. Toissailtana mies kävi vaunulenkillä 22:30 nukuttamassa ja laitettiin sellaisessa karvahaalarissa nukkumaan, missä oli vaunuissakin. Nakuna siis vaipan kanssa haalariin, ja makuupussiin ja vaunuun ja sieltä sitten makuupussissa sänkyyn, avasin vaan sen pussin ja johan uni maistui. Eilen laitoin fleecehaalarissa, johon meni sitten yöllä vähän pissaa joten tänään meni äippäpakkauksen vanuhaalarissa. Molempina öinä ollut makuupussissa (ÄP:n) joka on ollut avattuna - ja äitiyspakkauslaatikossa, jonka laiton pinnikseen ja laitoin vielä pussilakanan rullalla laatikon päädyn alle, että korottuu. Ja peitosta tein rullamakkaran kehystämään sivuja ja jalkopäätä. Eli tyttö on aika paketissa siellä laatikossa. Tulee makuupussista seinämät ja tosiaan päällä se haalari. Sen olen kanssa mahan kohdalta jättänyt auki, että vähän pääsee ilmaa sisään. Mutta eihän se sen kuumempi ole kuin vaatteet ja peitto aiempina öinä. Eilen ja tänään mutinoitta nukkumaan klo 21. Yöllä olen syöttänyt istualtani pimeässä siinä haalarissa ja sitten röyhtäyttänyt ja laittanut makuupussiin ja vielä vähän antanut unitissiä. Puolessa tunnissa koko homma ja tyttö nukkuu. IHANAAAAAA!!!!! Sain kaverilta vinkin, että ahtaat paikat muutenkin kuin kapalo on vauvalle mieleisiä. Meillä kun ei halua olla kapalossa mitä Viu suositteli, niin tuo haalari on vähän väljempi "kapalo". Eilen ja tänään on nukkunut päikkärit 11-13 sisällä tai kauppareissulla+autossa+sisällä ja 15-18 vaunuissa. Diagnosoin ne suihkutissit itseltäni. Olin ajatellut, että vauva lotraa niin tissillä, että maitoa valuu suupielistä ja hengittää ne sitten tissin pinnalta nenääänsä kun oli "räkäinen hengitys" ja naama maidossa. Mutta kaverilla, jolla oli myös ne suihkutissit olikin samoja kokemuksia, ja tajusin, että se maitohan tulee nenän kautta ULOS nielusta. Nyt ollaan vaihdettu pystysyöttöön ja olen antanut aina vain yhtä rintaa pari syöttökertaa ja sitten vasta vaihtanut. Luin netistä, että pitäisi auttaa ja vauva on ollut paljon vähemmän itkuinen. Nyt ei illalla itkenyt yhtään enää. Pieruja tulee, kakka on ehkä vähän vähentynyt. Tänään ei enää kulautellut sitä maitoa henkensä hädässä. Pari kakatonta vaippaakin päivässä jo on ollut nyt 2 päivää. Kuitenkin hoitopöydälle kakatessa tuli todistettua kuinka paljon ilmaa mahassa on. Kakka oli ihan vaahtoa ja porisi siinä pöydällä. Kakan seassa on ollut vähän vihreää aina välillä. Nyt tänään oli kaksi ruohonvihreää kakkaa. Pelkään tietty, että jos jatkuu, voi merkitä allergiaa. Pikaisesti mietin, että nyt olen syönyt mustikoita ja kalaa, muuten samoin kuin muutenkin. Tänään myös lasin maitoa, mutta laktoositonta. Maitotuoteita olen kyllä syönyt muulloinkin.

Miehet!!! Kukapa ei välillä kyllästyisi omaansa. Jouduin omalleni huomauttamaan asiasta, aika suoraan...siis siitä vauvan kanssa olemisesta. Hänellä olisi kanssa muuta tekemistä...mutta näytti ottaneen onkeensa ja on nyt huomioinut vauvaa, kysellyt siitä ja lirkutellut sille. Edelleenkään ei ole muuttanut tapojaan, valvoo aamuun asti ja saan potkia ylös että vähän aamulla auttaisi. Ja auttaa se kun pyytää, mutta ärsyttää pyytää. Mä valvon ja imetän öisin enkä sili saa nukkua pitkään. Hän haluaa valvoa pikkutunneille ja saa nukkua pitkään. Puutöitä myös tehnyt parina iltana juuri silloin kun vauva on hereillä. Seurustelisi silloin sen kanssa. Aluksihan mies oli tosi hyvin mukana (heräsi ja toi vauvaa mulle, vaihtoi vaippoja yms.), mutta mitä enemmän aloin päästä itse jyvälle, sitä enemmän se on mun vastuulle jäänyt. Ja kestovaippoja ei jotenkin halua opetella. No, kyllä mies aina multa kysyy voiko tehdä muita hommia tai käydä jossain, että sopiiko mulle. Mutta olen vauvan puolesta "mustasukkainen". Miksei se mies ole hullaantunut ja halua olla sen kanssa "jatkuvasti" :D, niin, että muut asiat olisi toisarvoisia. Mutta kyllä se auttaa: käy kaupassa ja tuo tavaroita ja siivoaakin. Tuntuu vaan, että tekisin itse mielelläni niitä, ja toivoisin, että mies sanoisi, että haluaisi mielummin olla vauvan kanssa, jos mä tekisin niitä muita juttuja. Mutta niin kuin sanoin, niin otti se onkeensa, pari päivää on mennyt erilailla jo nukkumisia ja heräämisiä lukuunottamatta.

Kiinteitä mun kummipoika sai jo 2kk ikäisenä, kun lääkäri arveli sen vaan tarvitsevan tukevampaa ruokaa, kasvoi kovasti ja tarve kasvoi myös. Perunaa sotkettiin maitoon. Kyllä olen ajatellut alkaa siinä 4kk maissa maistattamaan miedoimpia kasviksia. Maitoon en sekoita, koska jos olisi allerginen jollekin, voisi suuttua maidollekin.

Meillä oli eilen lääkäri, Maia oli 4580g ja 58cm. Että kyllä kasvaa typykkä :heart:. Kastetaan mun vanhassa ihanassa pitsikastemekossa päivää yli 2kk ikäisenä, varaukset on tehty.

Virheän kakan myötä tuli muuten hiukan punaista näppylää tuonne alapäähän taas, toivottavasti ei jää pysyvästi, olen ihan hermoraunio, jos palaa se ihottuma.

Tömpsis on muuten saanut Superin, kohta sekin tulee tänne!

Voidaan hyvin!!

Marienna ja Maia 5vko 2vrk

Marienna, meillä myös vihreä kakka! Pojalla siis :D Ollut jo pari viikkoa? Soitin alussa neuvolaan, kun oli mahakipuakin, sanoivat että johtuu ilmasta. Neuvoksi cuplaton tai välttää kaalia, ruisleipää, kahvia, omenaa, hernettä yms ilmaa tekevää. Kivut kuitenkin loppuivat heti, joten en sitten niin välittänyt, kun jostain luin, että maitokakan väri voi normaalistikin olla melkein mikä vaan. Piereskelee kyllä kovasti tuo poika ja kakkaa tiheään.

Otatteko/otitteko rotarokotteen?

Pakko hieman valittaa mun äidistä. Käy usein poikaa katsomassa, mikä on ihan kiva tietysti, mutta kun pitää aina keksiä jotain huomautettavaa siitä miten poikaa hoidetaan. Tänä aamuna esimerkiksi sain kuulla, ettei pitäisi syödä aamiaista samalla kun imettää! Ei kyllä selvinnyt, että miksi. Mun pitäisi varmaan syödä jo yöllä sitten. Lisäksi kuulemma meidän lamput sattuu vauvaa silmiin, vauvan jalat roikkuvat ikävästi kun imetän, ja vauvalla jatkuvasti sormet/varpaat palelee.. Lopettaa hetkeksi kun ärähdän, mutta jatkaa seuraavalla käynnillä. AARGH.

Ainomieli ja poika 5 viikkoa!

Viu
Heippa mammat!
neiti nöttönen vetelee päikkäreitä vaunuissa, joten mamma taas surffailee. Tosi kiva lukea kaikkien kuulumisia :)

Ainomielelle ekana: me otettiin se rotavirus. Mies kyllä vähän vastusteli, joten käytiin vielä neuvolassa keskustelua, mutta päädyttiin kuitenkin ottamaan se. Ei onneksi aiheuttanut mitään oireita, ja itse asiassa oltiin ihan tyytyväisiä että otettiin, kun molemmat sairastuttiin seuraavalla viikolla kamalaan vatsatautiin, vaikkei sillä nyt rotaviruksen kanssa varmaan mitään tekemistä ollutkaa. No, elviira joka tapauksessa säästyi taudilta.

Marienna: aika hauskalta kuulostaa teidän nukutushaalarit, noin niinku hyvässä mielessä! Ihana että olette saaneet nukkumisrituaalit toimimaan. Minä uskon vahvasti rutiinien voimaan, et iltaisin tehdään aina samoja asioita samaan aikaan. meillä on myös ihan ehdotonta, että iltaseitsemän jälkeen tyttö ei nuku eikä saa tissiä kuin vasta puolysiltä, niin että on sit yhdeksään mennessä unten mailla.

Imetysasiaa: me varmaan täysimetellään tuonne joulun tietämille ja sit aletaan varovasti maistella. tein kyllä jo oman kasvimaan heikohkosta porkkanasadosta sosetta pakkaseen :snotty: Tuo tissimammi on vaan niin kätevä eväs; aina mukana ja sopivan lämpöistä. Allergiat tietysti mietityttää, kun itsellä niitä on, mutta ehkä tyttö saa isän rautaiset vastustusgeenit ;) Söin ite raskausaikana maitohappobakteereita ja eppu saa niitä nyt gefilus-tippoina. Meillä tuli d-vitskun aloittamisaikaan vatsavaivoja ja meinattiin jo ostaa kuplatonta, mutta apteekista suositeltiin eka maitohappobakteereita, keveämpänä keinona ja se onkin toiminut, masuvaivat on kadonneet tyystin! Lisäksi maitohappobakteerit vois ehkäistä allergioilta ja suojata infektioilta, näin olen kuullut.

Käytiin just pitkällä manduca-kävelyllä koirien kaa, en nyt muista kenen muksu ei eka ollu mieltynyt manducaan, oliko Tuulia? No, meillä eppu on aina ensin itkenyt laitettaessa kantoliinaan, manducaan ja nyt uusinpanan rengasliinaan. Olen sitten hiestä märkänä sumplinut sitä kantovälineeseen ja ajatellu, että ei täsät kesää tule, mutta heti kun päästään ulos ja liikkeelle, tyttö rauhoittuu. Ilmeisesti hällekin tulee alussa tuskan hiki, mutta rakastaa kyydissä kulkemista, kun vauhtiin päästään ja ulkoilma tietysti tuntuu hyvältä. Joten sitkeyttä peliin! Ja mitä epätasaisempi maasto, sitä kuorsaavampi vauva ;) Rengasliina on meillä nyt sisällä kokeilussa nopeutensa ansiosta, pientä alkutakkuilua siinäkin vielä :LOL: Mutta onnistumisia myös.

Miesasiaa: Mua kiukutti raskausaikana, kun mies ei tarpeeksi puhunut vatsalle ja minä aina komensin sitä laulamaan sille :p Lisäksi se ei mun mielestä halunnut tunnustella liikkeitä tarpeeksi ja ajattelin, että eikö tosiaan yhtään kiinnosta! Mutta kun lapsi tuli maailmaan, on ihan tosi liikuttavaa nähdä, miten tuo isi rakastaa tytärtään. Osallistuu hoitoon hyvin, saan joka aamu nukkua seitsemästä yhdeksään yksin, kun parivaljakko lähtee keittämään kahvia ja lukemaan lehteä :heart: No, kotityöt on aika paljon mun harteilla ja ruuan laitto, kun mies tekee ulkotöitä ja tilan syystöitä, ja onhan tuosta tullu valitettua, mutta lapsen kanssa on ihan mahtava. He on jopa käyneet kahdestaan kaupassa ja minä jäin kotiin! Ja meillä jos on illalla känkkäränkkäitkua, niin isin syliin rauhoittuu parhaiten, huh mikä mies! Miehen oma isä ei naisten töitä tee, eikä ole lasten hoitoon osallistunut, niin on mahtavaa, että just tuollaiset kotoa opitut mallit saa muutettua.

Taidanpa hörpätä vielä teet ja haravoida huuto.netiä ennen kuin eppu herää, olen ihan huutonet-addikti, vauvalle tulee pakettia niin että postinkantaja jo varmaan epäilee, mikä pimeäbisnes mulla pyörii ;)

Ihanaa torstaita kaikille!

Rota rokote meillä ainakin otettiin, tai siis se eka annettiin 2 kk neuvolassa ja siihenhän tulee vielä se toinen osa seuraavassa neuvolassa. Meillä ei edes mietitty sitä että otetaanko vai ei kun mun kummipojalla oli pienenä se rota tai sit se oli joku muu vastaava mutta siis se on jotain ihan järkkyä kun pienen vaippa on vartin välein täynnä vesiripulia :O Joten en ikinä milloinkaan omalle lapselle halua sitä!

aamuyöMä en nyt enää yhtään muista mistä mä sitä luin että täysimetys lisäisi allergiariskiä kun on tullut luettua aiheesta aika paljon viimeaikoina. Mutta tota vau sivuston juttua en ollut lukenut.

viu mä myös uskon ja luotan rutiinien kantavaan voimaan. Ja uskon että vanhemmat pystyy kyllä lähes kaikille lapsille luomaan ne rutiinit sellaisiksi kun haluaa. Tietysti pitkää pinnaa se voi joskus vaatia mutta pidemmänpäälle kuitenkin se helpottaa. Meilläkin pyritään yhdeksän pintaan nukkumaan iltaisin, välillä tietysti menee vähän yli ja välillä tyttö on jo kahdeksan pintaan niin väsynyt että saa tehdä iltarutiinit. Sekin on jännä että meni tuo tyttö sitten nukkumaan kahdeksan jälkeen tai vaikka vasta lähempänä kymmentä niin aina se herää 3 aamuyöllä syömään. :p Aika tarkka kello on tuolla tytöllä jo.

Sannuli ja Nykerö 2,5 kk

Olinpa sitten unohtanut täysin miten kipeä olen menkkojen aikaan. AUTS!!! Tai kun oikein mietin niin en mä kyllä näin kipeä ole ollut ku pari kertaa kuukautisten aikana. Sunnuntaina illalla tuntui että mä en kestä, kivut oli aika lähellä jo niitä synnytys supistuksia vaan sillä erolla että nyt ne kivut oli pidempiä. Vielä kun vauva oli kärttyinen ja mies jossain ulkona koko illan niin musta tuntui että jos nää ei kohta lopu niin on pakko lähtee sairalaan kun särkylääke ei tehonnut lainkaan. Kyllä ne onneks sitten yön aikana rauhoittui, mutta vieläkin välillä supistukset tuntee. Toivottavasti mun menkat ei nyt kokonaan oo tämmöisiks muuttunut!!!

Sannuli

Viu
Sannuli, hui kamalaa! Eipä sitä enää edes muista, millasia ne kuukautiskivut oikein oli, kun edellisistä on niin kauan aikaa. Toivottavasti mun menkat ei ala vielä piiitkäään aikaan.

Täällä on aika hiljaista, kaikki on varmaan vauva-arjen pyörteissä. meillä kävi eilen mun työkavereita lapsiensa kanssa, saatiin ihania tuliaisia ja oli niin kiva saada mamma-seuraa. meidän eppu on lisäksi maailman vieraskorein lapsi, joten käyttäytyi kuin pikkuenkeli, vaikka heräsi kaksi tuntia normia aikaisemmin päikkäreiltä, just vieraiden tuloon. Ehkä hänkin halusi päästä heti seurustelemaan. Ihan nauratti kun kaikki ihmetteli, miten kiltti ja vähään tyytyväinen lapsi mulla on, koska ihan koko totuuttahan ei viitsi vieraille paljastaa.

Meille on tullut jännittävä kakkarytmi. Joka toinen päivä tyttö tekee kaksi kakkaa vuorokaudessa (!) ja joka toinen päivä joka vaipassa on ainakin pieni kakkaruikku, ja isojakin monta. On siinä äipällä ihmettelemistä.

Mullakin on alkanut ilmetä suihkutissisyyttä, MR siitä taisi mainita. Kun tyttö lopettaa imemisen ja tissi on pois suusta, niin olen huomannut, että ohut valkoinen suihku ampuu paineella toista naamaan! Yritä sitä sitten tyrehdyttää!

Kirjoitelkaahan pieniä kuulumisia ja nauttikaa elämästä ja syyssäistä!

Viu & eppu

Hei kumppanit!

Meillä tyttö nukkuu...viime kirjoitteluni jälkeen siis on menty nukkumaan klo 21 ja herätty yhden kerran yössä syömään, päivällä kahdet päikkärit, joista toiset kolmen tunnin vaunuissa. Vatsavaivatkin vähentyneet tai jääneet pois, D-vitamiinia olen antanut joka toinen päivä, ne tekevät ilmavaivaa ja ajattelinkin vaihtaa niihin rela-tippoihin, joihin d-vita lisätty. Kahtena yönä poikkeuksellisten päivien jälkeen päikkärit siirtyneet, tyttö ei vaan ole pysynyt hereillä klo 18--> joten sänkyyn on mennyt vasta 22:30. Viime yö oli ensimmäinen kun nukkui koko yön. Kaksi kertaa heräsin ähinään klo 4 ja klo 5:30, mutta jatkoikin unia klo 7 asti!!! Eilen meni siis nukkumaan klo 22:30.

Tänään oltiin ekaa kertaa kerhossa, äiti-lapsi -kerhossa, vai mikä MLL:n vertaistukea vanhemmuuteen -kerho sen nyt olikaan. Tyttö oli porukan nuorin, mutta pärjäsi ihan yhtä hyvin kuin muutkin. Oli ihanaa olla ihmisten ilmoilla ja lorutella ja nähdä muita äitejä.

Kyselen työkavereilta mielipiteitä rota-rokotteesta perjantaina, kun ovat siis lastenneuvolan terkkoja. Tuskin tulevat mielipidettäni ohjailemaan suuntaan tai toiseen, eivät sitä asiakkailleenkaan tee, ollaan näistä joskus kahvipöydässä keskusteltu. Mutta kyselen kuitenkin. Luulempa, että otetaan se. Johonkin rokotetukimukseenkin tuli kutsu, pitää soittaa sinne rokotetutkimuskeskukseen ja kysellä asiasta lisää.

Koiran kanssa menee edelleen aivan tosi hyvin :).

Olen täysin parantunut!!! Istuminen ja kaikki on ihan normaalia ollut nyt viikon, seksiasioita en ole vielä edes miettinyt, mutta toisaalta tipoittain on jälkivuotoakin vielä ollut viime viikolla vielä, ja jälkitarkastuskin on vasta marraskuun alussa. Eikä tässä ne jutut ole meillä kummallakaan olleet juuri nyt mielessä, vaan ihana vauvamme. Ja nyt taas olen ihan jo rauhallisen ja järkevän mieheni lumoissa, hän rakastaa vauvaa ja ollaan viimeksi kuohuttaneista asioista juteltu. Hormooneistakin juteltiin, on se ihana, että vaikka on niitäkin miettinyt, niin ei ole sitä näyttänyt.

Viu meillä oli tuossa kanssa yllätys kun kakkailu loppui kuin seinään. Yksi IIIISSSOOOO kakka per päivä kaksi päivää, tänään on tullut kaksi kakkaa ja pari pikkupikkuruikkua pierun mukana. Tänään oli taas vihreä kakka mutta välissä oli aivan ihanan keltaista kakkaa vaan, ja silloin ei tyttöä kipristäkään niin.

Työkavereilta saimme kanssa niin ihanan lahjan, että!!! Muutenkin vieraita käynyt ja lahjoja tullut, ihanaa kun tytölle tulee lahjoja, jotka jää muistoksikin.

Ristiäiset tosiaan tulossa, pari viikkoa enää, kummit pyydettynä ja kaikki...otetaan myös avioliiton siunaus samalla, kun ollaan kahdeksan vuotta sitten maistraatissa menty naimisiin.

Mitäs tässä muuta...Sannulille tsemppiä menkkoihin...toivottavasti omat ei alkais PITKÄÄN aikaan, kyllä tänä jälkivuotoaikana sai sitä herkkua pöksyihinsä ainakin puolen vuoden edestä |O...

Huomenna lähden opiskelujen parissa piipahtamaan, saas nähdä eteneekö ne mihinkään, imettäminen aika tehokkaasti ehkäisee sen, että tyttö voisi isänsä kanssa kovin pitkään olla kahden. Pumpata en uskalla, niiden suihkutissien takia...eli yhden syötön uskallan korvikkeella, kun se ei vielä ihan tee maitomeijerissä muutoksia ja itselle helvetillistä oloa. Ensi viikolla ajattelin piipahtaa tuolla työpaikoillani, kun niitä pisteitä on useampia.

Ainomieli sano sille äitilles, että "siellä palstalla on sellainen nainen, joka kanssa roikottaa lastaan, antaa sen olla naama ikkunaan päin ja valoisassa huoneessa ja sillä sen lapsella on aina joku raaja kanssa sellainen, joka jossain vaiheessa on kylmän tuntuinen JA se syö imettäessään niin aamiaista kuin muitakin aterioitaan ja väittää vaan, että on pakko kun ei muulloin kerkiä tai pysty ja väittää, että imetyksen takia syöminen on hirveän tärkeää ja että sillä on KAUHEA NÄLKÄ!!"

Nyt nukkumaan!! Voidaan hyvin!

Marienna ja Maia 6 vko 2 vrk

Marienna kuulostat siltä ettei paremmin voisi olla asiat Onnea siitä :) Ja siitä kun kirjoitit että olet vauvan puolesta "mustasukkainen" niin meillä on sama juttu kun mies on töissä tosi usein niin että lähtee ennen kuin vauva herää ja tulee kotiin vasta seitsemän pintaan illalla, no siinä jää korkeintaan iltasyöttö ja yökkärin vaihto miehelle, eli ei juurikaan "seurustele" vauvan kanssa. Siks mä oon yrittänyt miehelle sanoa ettei iltaisin tai aamupäivisin kun vauva on hereillä lähdettäisi mihinkään vaan ollaan sen lapsen kanssa silloin ku se on hereillä. Ja kun meillä kuitenkin tyttö nukkuu sen 4-5 tuntia iltapäivällä niin kyllä silloin pitäisi sitten ehtiä ulkotyöt tekemään mitä on pakko hoitaa. Kai se vaan niin on että se joustaminen sujuu meiltä äideiltä helpommin kuin isiltä kun jo raskausaika pikkuhiljaa rajoittaa meidän omia menoja ja toimia ja totuttaa siihen että se vauva on ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessä.

Mäkin kaipaisin edes sitä yhtä yötä kun sais nukkua katkeamatonta unta koko yön. Pitäisi itsekin mennä heti nukkumaan kun tuo tyttökin menee yhdeksältä illalla mutta kun ei osaa ja haluaa kuitenkin hetken katsoa telkkariakin miehen kanssa ilman että keskittyminen on vauvassa. Nyt kun mies on taas töissä ollut pari viikkoa isyysloman jälkeen niin väsymys on vaan lisääntynyt ja lisääntynyt kun yöheräämiset on taas kokonaan mun harteilla. Ja tää harmaus ja vesisade kun ei yhtään helpota tätä olotilaa. Muutenkin aina syksyisin/talvisin kärsin tästä järkyttävästä väsymyksestä niin saapas nähdä miten ensi talvi menee kun vielä puuttuu ne kodin ulkopuoliset menot niin voi olla että mä nukun koko talven |O Mun olis varmaan pitänyt syntyä karhuks että pääsis syksyllä talviunille :LOL:

Nyt on alkanut muutenkin kaipaamaan enemmän niitä työkavereita ja sitä ettei ihan jokapäivä olisi yksin kotona vauvan kanssa. Onhan siis mulla muutama kaveri kenen luona pääsee käymään kahvilla ja juttelemassa mutta silti rupeaa aika olemaan välillä pitkää kun ei aina jaksa täällä kotonakaan hääriä kaikenlaista vaikka mulla olisi kyllä ompelemista ja huonekalujen maalaamista yms mistä yleensä kyllä pidän, jotenkin nekään ei enää niin kiinnosta. Mitä te muut teette kun olette vauvan kanssa kahdestaan kotona?

Nyt täytyy mennä hajusta päätellen neidille puhdas vaippa ;)

Sannuli ja Nykerö

Täällä taitaa olla jotain rintaraivarointia tänään ilmassa.. :( Vauva on jo pari viikkoa välillä hermostunut tissillä siinä vaiheessa, kun pitää alkaa kovempaa imeä takamaitoa, mutta tänään pari kertaa alkanut itkeä jo rinnan nähdessään. Maitoa kyllä pitäisi tulla, itse sain helposti puristettua kun kokeilin. Tai sitten mietin sitä allergiaa, jos tulee kipeäksi jostain mitä minä oon syönyt, kakkakin vielä vihreää.. Voi itku miten stressaavaa, kun ennen tissi on ollut vauvan lempijuttu. Onneksi mies piti tänään vapaapäivän töistä, oli ihanaa että oli tukea, lisäksi sain tehdä omia juttuja (no joo, lähinnä niitä kotitöitä mutta nekin tuntuu lomalta :D) kun mies piti vauvaa.

Marienna, kiitos vinkeistä! Meillä vauva taitaa nukkua parhaiten noin 18-04. Ollaan illalla yritetty metelöidä ja pitää valoja ja vähän valvottaa, mutta ei häntä tunnu haittaavan. Tänään heräsi viideltä touhottamaan ja syömään :snotty: yhdeksältä sitten nukuttiin "päiväunia" yhdessä. Yleensä ekan unipätkän ajaksi olen laittanut pinnasänkyyn, mutta sen jälkeen ollut vieressä, kun alan olla niin väsynyt että nukahdan heti kun vauva rauhoittuu. Nytkin hän on sikiunessa.

Sannuli, mulla on tähän mennessä käynyt vieraita aika paljon päivisin, lisäksi olen nukkunut päikkäreitä sekä lukenut kirjaa, ja koittanut saada kotitöitäkin vähän tehtyä ja syötyä.. :) Nyt alkaa vieraiden määrä vähetä, ja olen ajatellut käydä kokeilemassa jotain perhekahvilaa tms. Joo kyllä aikuisen seura tekee hyvää, tällä viikolla kun on satanu, ollaan oltu pari päivää kokonaan kotona, ja alan vähän mökkihöperöityä. Onneksi pääsin tänään koko perheen kanssa kaupoille, nauroin miehelle että se oli melkein tämän viikon kohokohta :D No joo, mutta siis, enpä mäkään mitään erikoista täällä kotona saa tehtyä, tai jaksakaan.

Rotarokotetta mietitään edelleen, ehkä otetaan.

Ainomieli ja poika 6 viikkoa

Rotarokete on meillä otettu. Ei tullu mitään sivuvaikutuksia.

Sannuli vauvan kanssa kun ollaan kotona niin tietty normaalit seurustelut jne vauvan ollessa hereillä. Kun vauva nukkuu, syön, surffaan netissä, luen, siivoilen, pesen pyykkiä yms. Koiran kanssakin yritän jaksaa vähän touhuta. Jos ennätän niin jumppaan vähän ja joskus jopa ennättää päivän aikana harjata hiukset ja meikatakin. :D Että en kovin kummosia tee ja hyvä, että nämäkin ennättää.

Onko teillä jo alkanut vierastaminen? Meillä alkoi tällä viikolla. Neuvolassa tyttö hermostui ihan täysin ja mummoa ja ukkia vierastetaan myös. Että tämmöstä "esivierastamista" nyt sitten.

aamuyö ja tyttönen 11 viikkoa.

Moi!

Täällä kirjoittelee viittä vaille pimahtamispisteessä oleva äiti... Eikä johdu lapsesta vaan lapsen mummusta! Ollaan nyt kaks yötä oltu mökillä yhtä aikaa miehen vanhempien kanssa ja mä en vaan jaksa... Tosin tiesin sen kyllä jo etukäteen, mutta aattelin että pakkohan mun on yrittää olla täällä samaan aikaan ett isovanhemmatkin saavat olla pitempiä aikoja tytön kanssa. Miehen äiti on kauhea hössöttäjä ja sillä on kaiken lisäksi ongelmia muistin kanssa. Eli kerrataan samoja asioita jatkuvasti, esim: tytölle ei anneta sokerivettä, minä en juo aamulla kahvia, tyttö nukkui viime yönä hyvin, se ei mene toista kertaa ulos nukkumaan tänään jne. jne... Sitten kun minä yritän tehdä jotain esim. keittiön puolella, sen on pakko tulla hästäämään siihen samaan aikaan ja sitten törmäillään kun tilaa ei todellakaan ole meille kahdelle... AAARGH:headwall::kieh: No, huomenna kotiin, huh!

Meille tuli kutsu rokotetutkimukseen, mutta en oo vielä päättänyt osallistutaanko. Muuten kyllä otetaan kaikki ohjelman mukaiset rokotteet, rota tulee reilun viikon päästä ja jännityksellä odotan mitä siitä seuraa... Nyt on taas ollut vähän masuvaivaa, kun minä oon jälleen antibioottikuurilla rintatulehduksen takia. On muuten pirullinen vaiva, meinas ihan usko loppua ennen kuin ab alkoi vaikuttamaan! Ja nyt mua vähän pelottaa ett maidon tulo loppuu, kun tyttö on tänäänkin ollut tissillä ihan jatkuvasti ja tuntuu että jää nälkäiseksi vaikka kuinka imee ja sitt vielä hermoilee rinnalla... Tai sitten hänellä on vaan tilaus päällä, ett maitoa pitäis saada enemmän jotta jaksaa kasvaa:)

Mä olen kaikki päivät vauvan kanssa kahdestaan, paitsi tietenkin nyt kun ollaan täällä mökillä. Hoidan kotihommia, seurustelen ja lauleskelen tytön kanssa, käydään kaupoilla ja oon jopa vähän saanut taas järjesteltyä kaappeja. Oon tyhjentänyt vaatekaapista kaikki vaatteet, mitkä ei mahtunut päälle ennen raskautta ja vielä vähemmän nyt... Sisko saa katsoa itselleen mitä haluaa ja loput laitan kirpparille! Lukemaan en ole juurikaan ehtinyt, vaikka mieli tekis ja käsitöiden tekeminenkin on ollut aika vähäistä, vaikka noi kaks asiaa on aiemmin olleet mulle sellasia henkireikiä. Käsitöitä teen yleensä kun katson telkkaria, mutta nyt en juurikaan sitä ehdi tekemään ja lueskelu taas on painottunut siihen, kun oon menossa nukkumaan ja nyt sitäkään ei enää jaksa. No, myöhemmin sitten, tää on onneksi vaan väliaikainen ajanjakso kun kaikki energia menee lapseen ja normaaliin arjen pyörittämiseen!

Ainomielelle myös täältä tsempit äidin kanssa, meillä on samaa ongelmaa ton mun miehen äidin kanssa. Tosin hän vihjailee hienovaraisemmin kun joku asia ei mene vauvan hoidossa niin kuin hänen mielestään pitäis. Raivostuttavaa joka tapauksessa, varsinkin kun tiedän itse olevani oikeassa. Hänen viimeiset oppinsa vauvan hoidosta kun on sieltä 70-luvun puolelta...

Marienna: ihana kuulla että olet noin hyvin parantunut, kerrankin jollakin menee asiat niin kuin pitääkin! Minä kipuilen edelleen mahani kanssa, jälkitarkastuksessa lääkäri ei ottanut kantaa asiaan joten kai se sitten on ok ett oon edelleenkin kipeä. Aattelin kyllä, että jos tää ei kahden kk:n kohdalla ala radikaalisti helpottamaan, niin soitan suoraan äippäpolille ja kysyn sieltä neuvoa. Jälkitarkastuksen seurauksena aloitin sitten minipillerit ja harkitsen sitä hormoonikierukkaa sitten jatkossa. Sitä eivät laita ennen kuin on pitempi aika synnytyksestä ja papakin pitää ottaa ennen sitä. En uskalla ajatellakaan että tulisin vahingossa raskaaksi, ennen kuin oon toipunut kunnolla ja nyt on alkanut vähän pelottamaankin ajatus uudesta synnytyksestä. Vähän epäilinkin, että saattaa tulla taantumaa tässä mun henkisessä toipumisessa kun alku meni niin hyvin... Nyt sitten pyörii välillä vaikka minkälaisia ajatuksia synnytyksestä ja siitä alkuvaiheen olotilasta mielessä, mutta onneksi tää arjen pyörittäminen aika tehokkaasti estää sen, että niitä ei voi jäädä jatkuvasti miettimään ja murehtimaan. Ja niin Marienna: kerro ihmeessä mitä ne sun työkaverit oli mieltä siitä rotarokotteesta ja mua kyllä jäi kiinnostamaan myöskin se "ihana lahja", mikä se oli:)?!?

Meillä ei onneksi mitään vierastamisen elkeitä ole vielä ollut, mutta eihän tyttö olekaan kuin 7 viikkoa vasta. Toki parhaiten mun syliin rauhoittuu, jos on itkuinen, isin sylikään ei tahdo silloin oikein kelvata. Joka varmaan johtunee siitä, että isukki ei tosiaan kauheesti ehdi vauvan kanssa aikaa viettää, saati sitten mun kans... Toissa päivänä hän valitteli, että kun meillä ei ole yhteistä aikaa jne... Mä meinasin vetäistä herneen nokkaan, mutta yritin sitten suht sievästi suomentaa, ett meidän lapsi on aika pieni ja tarvii äitiä, enkä mä ihan ehdi jakautua ja osoittaa huomiotani jatkuvasti miehellekin! Sanoin että palataan vuoden päästä asiaan, jos silloin vielä tuntuu että yhteistä aikaa ei ole riittävästi, niin aletaan järjestämään sitä. Mutta nyt mennään vauvan ehdoilla, se on tällä hetkellä meidän elämän napa. Meillä kyllä sitä aikaa kahden kesken olisi jo nyt, jos hän viittis vähän miettiä menojansa ja telkkariohjelmien tärkeyttä... Ja auttais mua vaikka vähän enemmän noissa kotihommissa!

Ok, parempi vähän rauhoittua tän vaahtoamisen sijaan ja alkaa suunnittelemaan nukkumaan menoa. Mä varmaan huomenna pakkaan auton jo aamusta ja ootan sitten kuin kuuta nousevaa, että isäntä kotiutuu hirvimetsältä... Toivottavasti eivät saa mitään, niin saattaa olla toiveita että päästään lähtemään kotiin ihan aikanaan! Tsemppiä kaikille ja toivotaan että jokaisen vauvat nukkuu hyvin ja antaa äitienkin nukkua:)

Tuulia ja Papu 7 viikkoa

En nyt kerkiä kommentoimaan muuta kuin, että se D-vitamiini on sitten PERSEESTÄ!! Nyt annoin 2 päivää peräkkäin ja siis illalla. Tänään ollut tyttö melkein oma itsensä mutta kuitenkin itkuisempi ja illalla raivosi tissillä tunnin ja sitten kahden kakkapuristuksen ja parin pierun jälkeen vihdoin rauhoittui ja nukahti. Selvästi johtuu d-vitamiinista, oli kolme päivää saamatta ja oli niin helpot kakat ja pierut ja itkuton tyttö. Lopetan nyt kokonaan ne devisolit ja haen huomenna sitä relaa, mihin on lisätty se d-vita ja lähden antamaan sitä 1 tippa 4 päivää, 2 tippaa 4 päivää jne. viiteen tippaan asti. Sanokoot neuvolassa ihan mitä haluavat!!! En ala lastani kiduttamaan noilla devisoleilla.

Palaan huomenna kunnon kirjoituksen kanssa, UGH.

MURR ja Pikku-Kääk 6 vko 5 vrk

Pikakommentti Mariennalle: minä aloitin kans Jekovitit silloin 2 viikon iässä niin, että annoin ekan viikon 2 tippaa (tarkoitus oli antaa yks, mutta kun hurahti ekalla kerralla kaks niin annoin sitt mennä sillä:D) ja sitt nostin tippa/viikko. Ja annan tipat aina aamupäivällä just sen takia, että mahdolliset vääntelyt tulis iltaan mennessä eikä sitt yöllä. Neuvolastakin sanoivat, että ihan hyvin voi aloittaa pikku hiljaa, mutta parempi ois antaa joka päivä kuin niin että pitää taukoja. Luulen että jonkun verran ne masuun vaikutti parin ekan viikon aikana, mutta nyt kyllä uskoisin että vääntelyt on ihan muusta! Niistä relatipoista kuulin, ett joillakin ne aiheuttaa mahanväänteitä enemmän. Yksilöllistähän se tietysti on ett mikä sopii kellekin. Toivottavasti niistä on teille apua eikä päin vastoin!

Täällä kärvistellään nyt sitten mahavaivojen kanssa, äiti tosin vähän enemmän kuin tyttö. Meni noista antibiooteista maha ihan sekaisin, vaikka oon rinnalla syönyt maitohappobakteereja. Kuuri kestäis vielä pari päivää, saa nähdä joudunko jättämään sen kesken jos tää maha ei rauhoitu. Pitäis kuitenkin pystyä syömään ja juomaan niin että jotain pysyis sisälläkin eikä tulis samaa kyytiä pihalle... Blääh:(

Tuulia ja Papu 7 vkoa 1 vrk

Viu
Minäkin heitän pikakommentit mariennalle: eli kantsii antaa tipat aamulla, voi pitää annossa vaikka välipäivänkin kuulemma, jos on kovasti vaivaa. Ja me aloitettiin kahden päivän d-tippakiemurtelun jälkeen rela-tipat illalla ja viikossa hävisi kaikki vaiva. Toki tottui varmaan tippoihinkin.

Viime yö eka yö yhdellä syötöllä, jei! Palaillaan, nyt on jollain nälkä!

muoks. eli siis annetaan rela-tippoja erikseen d-vitamiinin lisäksi, aamulla d-tipat, illalla rela. Ja tosiaan miekin annoin monta päivää eka kaks tippaa ja sit pikkuhiljaa nostettiin viiteen tippaan. Tsemppiä!

Viimeksi muokattu:
Tämä päivä meni vielä osittaisella lohduttomuudella, nyt pääsi nukkumaan kyllä klo 21 ilman vatsanväänteitä, loput tulivat päivällä. Pidin siksi taukoa kun halusin varmistaa, että ovat ne d-tipat. Oli joku allergiavaihtoehtokin mielessä, lähinnä mustikka, koska mustikkasyömisten aikaan oli tuota kiemurtelua myös, mutta silloin oli myös d-vita. Eli todennäköisesti ei ole mustikka, koska nyt en ole mustikkaa syönyt. Kiitos Viu ja Tuulia vinkeistänne, teen juuri niin, että annan aamusta tästä lähtien. Täytyykin googlata vielä sitä Jekovitia ja sitten tätä Viun komboa netistä ennen kuin huomenaamulla pääsen sinne apteekkiin.

Pidempi kirjoittelu nyt sitten taas siirtyy, pakko laittaa nyt vaipat kuivamaan ja painua petiin. Siellä alkaa varmaan tuttuun klo 4 aikaan suu napsamaan :heart:.

Marienna se on hienoa että teillä pystytään puhumaan miehen kanssa asiat selviksi. Meillä se ei tunnu oikein sujuvan.

Tuntuu että mun sanat menee ihan täysin kuuroille korville täällä. Olen monena päivänä sanonut miehelle väsymyksestäni ja kuinka poikki olen mutta silti hän ei ole isyyslomansa jälkeen enää osallistunut yösyöttöihin tai lähtenyt tytön kanssa kertaakaan alakertaan aamulla jotta minä saisin edes hetken levätä. Mies aina sanoo että mun pitäisi sanoa helpommin mikä on vialla, mutta ku mä nytkin monena päivänä oon sanonut että väsyttää mutta kun ei sillä oo mitään vaikutusta asioihin niin ei sitä viitsi koko ajan hokea toiselle. Täytyy varmaan tästä lähtien mennä nukkumaan samaan aikaan kuin tyttökin illalla että jaksaa päivät touhuta tytön kanssa. Ja samaan aikaan mies on useasti valittanut seksin vähenemisestä, mutta ei sitten ymmärrä sitä että mä en vaan jaksa harrastaa illalla enää seksiä kun on ihan rätti väsynyt vaikka haluja olisikin.

Mulla on haave että lähtisin ilta kouluun ensi vuonna kun oon hoitovapaalla mutta en tiedä onnisuuko se noin pienen lapsen kanssa. Opiskelu uudelle alalle vaatii kuitenkin paljon keskittymistä ja ottaa ison palan ajasta niin en tiedä onko mies valmis joustamaan tarpeeksi kun tällähetkelläkään ei tunnu häneltä riittävän lapselle aikaa tarpeeksi. Hakuaika on tässä kuussa joten pitäisi tehdä aika pian päätöksiä aikooko sinne hakea.

Meillä on viimeisen viikon aikana ollut jo kolme yötä kun tyttö on syönyt vain kerran. Mutta vaikkei hän syökään enää niin usein niin nyt on öisinkin alkanut häsläämään ja "juttelemaan". Viime yönäkin heräsi jo ennen yhtä ja heilutteli käsiään, imi sormeaan ja jokelteli ja välillä torkahteli ja sitä jatkui ainakin tunnin verran. Taitaa ne uudet taidot vähän sekoittaa unia kun täytyy öisinkin jutella. Ja päiväunetkin on mennyt katkonaisemmiksi varmaan samasta syystä. Eilenkin nukkui n. puolentunnin pätkiä ja välillä aina heräsi ja sitten ilta olikin yhtä kitinää kun ei oltu nukuttu kunnolla :O

Torstaina on taas neuvola jossa tulee ensimmäinen rokote, jännityksellä odotan tuleeko siitä jotain oireita, toivottavasti ei!

Meillä on muuten alusta asti käytetty niitä gefilus+D vitamiini tippoja eikä ole tullut mitään vatsan väänteitä. Koitin kyllä aluksi niitä mitä neuvolasta annettiin mutta jätin ne heti kun tuntui että tyttö oli itkuisempi. Ajattelin käyttää ne tavalliset d tipat sitten kun tyttö on vähän isompi ja syö jo kunnolla kiinteitä. Niin ja ne tulee pikkaisen halvemmaksikin kun on maitohappobakteerit samassa sen d vitamiinin kanssa, kuin että ostaa ne erikseen.

Sannuli ja Nykerö

Viimeksi muokattu:
Tänään on paljon parempi päivä kuin eilen :) mies vissiin huomasi että mä oon ihan OIKEESTI väsynyt kun makasin koko illan sohvalla puoli unessa ja nukkumaan kömmin heti kun tyttö oli saatu uneen ja yösyötön hoiti siis viime yönä mies. Toivottavasti mies nyt taas jatkossa osallistuisi vähän enemmän vauvan hoitoon ja että hoidettaisiin ne yösyötöt vaikka vuoron perään niin saataisiin kumpikin nukkua vuorotellen vähän pitempään.

Tyttö tietysti sitten känysi alku illasta pari tuntia ja sitten taas aamulla jo 7 jälkeen rupesi juttelemaan ja heiluttelemaan käsiään joten se niistä pitkistä yöunista sitten. Pitää varmaan yrittää laittaa yöksikin siihen makuupussiin nukkumaan ettei ne kädet pääse heilumaan ihan niin paljon kun tuntuu että hän säpsähtelee hereille ja sen takia ei nuku rauhallisesti. Päivällä vaunuissa hän rauhoittuu heti kun saa tutin suuhun kun kädet on siellä makuupussin sisällä.

Sannuli ja Nykerö

Sannuli, kiva että sait levätä! Mun on ainakin pakko välillä saada nukkua univelkoja pois, että jaksan. Päiväunet onkin jokapäiväinen tapa, jos ei ole mitään menoa siihen aikaan.
Olisko sun mies sitä tyyppiä, jolle asiat pitää sanoa mahdollisimman suoraan? Siis ei niin, että "voi kun väsyttää kun vauva aina valvottaa" vaan, että "nyt mä olen aivan helvetin väsynyt enkä jaksa enää yhtään, sä saat ottaa ensi yön syötöt, mun on pakko nukkua"? Jotkut miehet ei vain tajua vähemmästä.

Täällä vauva on nyt jonkin aikaa nukkunut 20-8, olisko rytmiä muodostumassa? Päikkäreitä myös yleensä runsaasti.

Rota sitten otettiin, yhdet ripulikakat ja vielä tavallistakin enemmän äitiin tarrautumista.. :)

Kutsu käy työnjohtajalta, ensi kertaan!

Ainomieli ja poika 7 vkoa

Heipä hei!

Soitin jo tänään huolestuneena neuvolaan. Tyttö on nyt nukkunut 5 yötä ihan 8-10 tunnin unet...mietin, että onko normaalia ja terkkakin pohdiskeli, että mahtaako kohta vaikuttaa maidontuloon kun tulee niin pitkä imetystauko. Eikä tää pitkäunisuus kuitenkaan välttämättä ole pysyvää sorttia. Tai mä sanoisin, että todennäköisesti. Joku kausi ehkä? Mun mielestä päivisinkin nukkunut nyt enemmän lyhyempiä päikkäreitä ja ne pitkät 3h:n vaunu-unet typistyneet vähän. Kuulostaako normaalilta, että on hereillä varsin vähän: tunnin, parin pätkiä unien välissä...

Nukkuu 21-7, valveilla 7-8:30, nukkuu 8:30-10:30, valveilla 10:30-12:30, nukkuu 12:30-13:30, valveilla 13:30-16, nukkuu 16-18, valveilla ja puolihorroksessa 18-21. Tää syökin vaan 5 kertaa päivässä. Kuulostaa jotenkin hurjalta olla toi 10h syömättä? Tuleeko mun tisseistä kermaa vai onko jokin kausi menossa vai onko jotain vialla...? Itse heräilen pitkin yötä kun pelkään, että jos se ei hengitäkään siellä enää.

Hämmentynyt Marienna ja Maia 7vko 3 vrk

Yhteistyössä