** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vauvautuneet **

Marienna, alakerrasta.. Vaikka se näyttäisi isommalta, ei välttämättä tunnu siltä. Mulle tehtiin eppari, ja se on parantunut hyvin. Arpi kuitenkin jäi kireäksi - se arpikudos ei jousta samalla tavalla kuin terve kudos, ja muutenkin parantuessaan jotenkin kapeni.. Se suuaukko siis. Suuaukon jälkeen sisällä näkyy vähän limakalvoa, mitä ei ennen näkynyt tietenkään ulospäin. (kyllä, olen katsellut tarkkaan :D) Eli on kyllä erinäköinen kuin ennen. Seksiä koitettu, ei ole kovin hyvin mennyt, mutta joka kerta vähän paremmin. Kiristää nimittäin aika paljon se haavan kohta. Lisäksi kävin jo antamassa papa-näytteen, silloin kiristi tosi pahasti ja sattui, sekä oli vaikea löytää kohdunsuuta?!? Kaksi naista kaiveli ja luotasi värkkiä, lopulta kohdunsuu löytyi. Oletan että aika parantaa tilannetta.
Meillä loppunut itkut, vauva taas oma iloinen itsensä! :) Myös rintaraivarit helpottivat, tosin nyt tuntuu olevan joku tiheän imun kausi.. :D Tällaista tää kai on, aina joku vaihe tai kausi meneillään.

Meillä on ollut ristiäiset, ja olen aivan naatti, sekä ärsyyntynyt taas omaan äitiini... Grrr! Juhlat menivät kuitenkin hyvin. Saa nähdä vaikuttaako vauvan yöuniin päivän jännitys.

Ainomieli ja poika 2 kk 5 päivää

Kiitos Ainomieli! Tuollalailla minäkin kuvailisin alakertaani, paitsi että musta tuntuu, että sitä tiiraamalla näkyy kyllä ihan liikaa sitä limakalvoa. Sen takia mua jännittää kun se lääkäri sanoi, että 10 rengaslihasta katkesi ja jouduttiin ompelemaan (onko niitä niin paljon?). En tiedä ymmärsinkö oikein kun oli ulkomaalaistaustainen lääkäri, mutta kyllä se mielestäni lausumista lukuunottamatta hyvin puhui suomea. Ja aukko on muuttunut nimenomaan häppäreiden puolelta, mitkä siis halkesivat ja jotain jouduttiin poistamaan kun ei saatu kokoon, eli hitto mitä lie siellä on ommellut...siinä missä tikkejä on ollut, on edelleen limakalvot tosi herkät, siis siinä ihan ulkopuolella - sisuksia en uskalla ajatella ennen huomista lääkärikäyntiä.

hui kun hurjia juttuja teille sattunut, kun lukee tätä sivua... Pikaista paranemista jokaisen alapäälle! :hug: :D

eli tere moro hei pitkästä aikaa! Tyttö nukkuu sitterissä keittiön pöydällä, ja mä ehdin vihdoin tännekin! Ei sitä voinut uskoa miten vähän aikaa on mihinkään, kun koko ajan herätään ja kitistään syliä tai ruokaa... Oi ihanaa vauva-arkea! :D :D :heart:

Oon kyllä käynyt välillä lukemassa teidän kuulumisia, mutten koskaan ehdi kirjottaa mitään... Kävikö joku lukemassa mun synnytystarinaa? No, nyt alkaa olemaan leikkaushaava aika hyvin parantunut, nostelen jo aika huoletta vähän isompiakin asioita, ja seksiä on harrastettu jne. (ja opeteltu kortsujen käyttöä, voi luoja! :headwall: pännii pahasti kun on kielletty raskautuminen vuodeksi, meidän piti yrittää pienellä välillä toista lasta... :( ) Muuten mun alapää on kait ok, mitä nyt limakalvot kiukuttelee kovin. Huomenna jälkitarkastus, saan siellä valittaa sitä ja sitten liitoskipuja ja jännetuppitulehdusta ja karmeeta mahakipua ja ilmavaivoja...

Tyttö kasvaa hienosti, on saanut jo kaksoisleuan! :D Syntyi niin kamalan laihana, että nahka vaan roikkui päällä... on se kummallisen näkönen kun on ihan pullero :D Pienimpiä vaatteita olen jo pakannut pois, tulevia lapsia varten ;)

Kestovaippailu sujuu hyvin, joskus öisin käytetään kertiksiä, mies käyttää niitä myös kun lähdetään liikenteeseen tai kun vaan väsyttää. Ja hirmu näppärää on käyttää just siihen pahimpaan räjähdys-kakka-aikaan kertistä, niin ei tartte olla huuhtelemassa mitään muuta kuin pyllyä :D Tosin, pissaa tulee niin paljon, että on noi kestopaketit kamalan isoja... ja pitäis jo hankkia isompia kuoria ja taskuja lisää. Olen huomannut, että homa on todella helppoa kun pyykkäyksen jälkeen askartelen vaippapaketit valmiiksi, eli ei tarvitse vaipanvaihdon hetkellä muuta kuin ottaa lipastosta valmis paketti :) Helpottaa tosi paljon :)

Ai hitsi, pyykit pitäiskin mennä ripustamaan nyt kun neiti nukkuu...

Me vielä suunnitellaan nimiäisiä. Mummot reissaa marraskuussa pahasti, joten taitaa mennä juhlat joulukuun alkuun - onko liian myöhään?? Silloin tyttö on yli 2kk, mutta haitanneeko tuo? Jos ilmoitetaan maistraattiin nimi kuitenkin etukäteen, ollaan varmaan se jo päätetty, vaikka vaikeaa olikin.

Kirjoitteletteko muualla vielä kuin täällä? Kerhossa tai naamakirjassa, tms? Koitan ehtiä tännekin, mutta kun on vain 2 kättä... ja tissejä ei saa irrotettua.... :p :D Onneksi pullo on keksitty! :D

Voikaa hyvin ja terkkuja jokaisen pienokaiselle! :heart:
tömpsis ja Super yli 5vk jo! :heart:

muoks:

oi että miten paljon tuli juttuja mieleen kun lueskelin teidän kirjotuksia taaksepäin... kunpa ehteis kommentoimaan...

no pikaisesti:
Marienna: mitä toi uniharso tarkottaa, en ihan käsittänyt? eli auttaako joku kangas vauvan kasvoja vasten häntä nukahtamaan? jos ymmärsin oikein niin kyllä toi monesti nukahtaa silleen, että harso on ihan poskessa kiinni vaikka syömisen jäljiltä, tai joskus änkee naamansa jonnekin tyynyä vasten meidän sängyssä ja niska ihan mutkalla...

jatkopalat: ei olla ostettu, mutta on näköjään noita bodyja niin paljon varastossa, että kyllä riittää... ainakin 60-62cm kokosia.

imetys: mulla ei tule tarpeeksi maitoa :( joten alusta asti ollaan menty korvikkeellakin, tällä hetkellä tissin päälle menee 100-160ml tuttelia. Toi on kova syömään... :p Mun mielestä imettäminen on kamalan hankalaa... asentoa ei löydy, tyynyjen kanssa pitää pelata, syöminen ei onnistu makuuasennossa, joten joudun aina nousemaan ylös syöttämään ja sitten selkä kärsii... Onneksi pulloruokinta on helppoa :) Harmittaa kun tuota omaa maitoa tulee niin kamalan vähän, mutta onneksi edes vähän, että saa vähän vastustuskykyä edes :)

Aika ei tosiaankaan riitä mihinkään "ylimääräseen" kun aina pitää nukkua kun vauva nukkuu... oon ollut välillä tosi väsynyt, ja sen takia vihanen ja masentunut.... Onneksi olo on ihan hyvä, sitten kun on saanut nukuttua :) Ja kun toisina päivinä ei ehdi edes syömään tai juomaan... huoooh. Oon elänyt pelkällä suklaalla ja särkylääkkeillä, kohta on varmaan kiloja enemmän ku raskauden loppuaikana... no koitan nyt tsempata taas ruokavalion kanssa, jos mahavaivatkin helpottais sitten. ja ois kiva joskus ehtiä uloskin... :p

nähdään toiv. pian taas :)

Viimeksi muokattu:
No niin lääkäri vakuutteli alakerran olevan kunnossa ja arpien hyvännäköiset ja sanoi, että sitä limakalvoa näkyy ja osittain koko värkki alkaakin lopullisen palautumisensa vasta kun menkat alkavat. Imetyshormoonit vielä pitävät limakalvojakin venyvämpinä. Kohdun totesi olevan hyvin taaksepäin, eli se ei voi laskeutua :). Mä nyt tosin tiesinkin sen, koska mun maha oli suloinen ja omaan kokoon nähden pieni koko raskauden ja liikkuessa mahaa ei juuri huomannut, tiesin siis, että vauva majailee aika selän puolella, koska oli niin normaali olo ja hyvä tasapaino. Oli aivan jumalaisen hyvä lääkäri, kertoi perinpohjaisesti kaiken. Otin minipillerit, katsotaan alanko käyttää, mähän en mikään pillerien ystävä ja käyttäjä ole ollut, mutta onhan nää erilaiset kuin ne tavalliset. Mikset Tömpsis niitä ota? Ai niin ja se uniharso on nimenomaan juuri noin. Rätti naamalle ja uneen, ja tää kanssa hinkkaa itsensä muuten jonnekin huppuun tms.

Me ollaan päästy ihan mielettömän helpolla...Tömpsis kuulostaa niin elävän tutulta tuo syömättömyys ja juomattomuus ja suklaa yms. Mulla oli ihan kaaosta johonkin siihen asti kun tyttö oli sen 6,5 viikkoa, sitten kaikki alkoi vaan sen päivärytmin myötä menemään niin kohdalleen päivä päivältä paremmin. Ei ole kyllä nyt mitään valittamista mistään, mutta se alkuaika oli kyllä huh huh... Tuo viihtyy tuolla kaaren alla hyvin yksin sen aikaa, että saa syötyä, päikkärit on aika täsmälliset ja yöunet hyvät, maito maistuu ja hymyilyttää. Harmi toi maitojuttu, imettäminen on niin paljon helpompaa kuin pullottelu, kun ei tarvi lämmitellä ja tiskata. Tosin onhan täälläkin ollut kaikenlaista vaivaa sitten rinnoissa. Saas nähdä mitä vaikeuksia meille tulee, ei kai tää voi ikuisesti mennä helposti?

Terkkuja, Marianne ja Maia 10vko 1 vrk

Minipillerit olen myös ajatellut ottaa ehkäisyksi. Kierukkaa en halua, jos se pikkukakkonenkin saisi lähivuosina toivottavasti tulla =). Saako muuten noita minipillereitä aloittaa ennen ekoja kuukautisia vai miten ne toimivat?? Mä ajattelin kysellä niiden perään heti, kun vaan tää jälkivuoto loppuu. Tömpsis ymmärrän sua oikeen hyvin. Kortsujen käyttö on niin kypsää. Ja mulla on jälkitarkastus vasta joskus joulukuussa, mikä tuntuu olevan ihan ikuisuuden päässä. Kuitenkin paikat kunnossa ja jos voi sanoa, niin jopa entistä paremmat :whistle:. Toiveena olis, ettei joulukuun alussa tarttis enää kumin kanssa leikkiä, kun ollaan ristiäisten kanssa samana viikonloppuna menossa naimisiin :D. Yhdistelmä hääyö ja kumileikit ei oikeen sytytä...

Kestoilussa oon ollu vähän laiska. Tää maitovasikka vetää sinappia joka vaippaan, joten yhden tai kaksi kestovaippaa päivässä olen tuhrinut :ashamed:. Yöllä mennään kertiksillä. Täytynee tsempata sitten, kun tuo sontimisen määrä toivottavasti joskus vähenee...

Joanmi + Potkiainen 3 vk ja 3 pv

Marienna niin eikös se lopullinen palautumis aika raskaudesta ole vuosi - 2 vuotta, näin ainakin mulle sanottiin ettei ne paikat ihan hetkessä palaudu, ja pahasti revenneet paikat kestää vielä kauemmin täysin parantua.

tömpsis kyllä ne lapset kasvaa korvikkeellakin, tiedän kyllä että se on raskas pala nieltäväksi kun ei se oma maito riitäkään mutta yritä ajatella positiivisesti että näin saa isäkin syöttää :) Itsellänihän oli tosi kova isku kun en pystynytkään imettämään. No tyytyväinen tyttö meillä on silti ja hienosti kasvaa.

Sitten taas tätä purkautumista :mad:
Meillä oli miehen kanssa puhetta jo muutama kuukausi sitten että mä voisin ilmoittaa loppuvuonna/ens alkuvuonna omalle työpaikalle että voisin tehdä ehkä hajanaisia työvuoroja (esim sunnuntaisin kun ne eivät vaikuta äitiyspäivärahaan) että saataisiin vähän lisää rahaa. No eilen mies ilmoittikin töistä tullessaan että hän oli pyytänyt työpaikallaan että saisi tehdä 4 sunnuntaita ennen joulua kun alunperin hänellä piti olla 2 sunnuntaita. Siinä menikin sitten jo kaikki viikonloput joulukuussa joten eipä sitten näköjään se lisäraha olekaan meille vissiin tarpeen :mad:. Niin ja siis selvennykseks mä saisin sunnuntailta noin 200,- kun mies saa lisää yhdestä sunnuntaista noin 40,- että sillee... Ja lisäksi miehen sunnuntai työt tarkoittaa että viikolla tulee pitempiä työpäiviä koska sunnuntaivuorot on hänellä lyhyempiä!! Ja se kun olis mulle ollut tervetullutta vaihtelua kun pääsis välillä hetkeks pois kotoa kun tuntuu jo nyt välillä että pää sekoo tähän ainaiseen kotona olemiseen.

Siis mä en oikeesti enää ymmärrä tota miestä kun se ei vaivaannu edes kysymään tuommoisista asioista ensin multa!!!

Sannuli ja Nykerö 3,5kk

Viimeksi muokattu:
Ja jälleen pikainen kommentti:
Joanmi: Minipillerit voi käsittääkseni aloittaa milloin vaan synnytyksen jälkeen, mäkin aloitin Cerazettet n. 6 viikkoa synnytyksestä, vaikka oli vielä jälkivuotoa/ei ollut varmuutta ett oliko ekat menkat jo tulleet. Ja nehän voi aloittaa missä vaiheessa kiertoa tahansa. Mulle annettiin neuvolasta ohjeeksi, että jos on ollut yhdyntöjä synnytyksen jälkeen niin pitää ensin tehdä raskaustesti varmuudeksi ja sitt vasta saa aloittaa pillerit. Ajattelin ensin ett vaihdan sitt kierukkaan jatkossa (sen saa vasta joskus 3-4 kk synnytyksen jälkeen), mutta luulen että taidetaan sittenkin mennä pillereillä siihen saakka että vauva nro 2 saa tulla jos on tullakseen :)

Tuulia ja Elli

heippa!

Marienna: mä oon aatellu että minipillerit on kanssa hormonaalista ehkäisyä siinä määrin, että saan taas jotain pahoja haittavaikutuksia... en oo kyl kauheesti perehtynyt, mutta pelkään niidenkin aiheuttavan jotain pahaa. ja mites sitten lopettamisen jälkeen raskautuminen? tänään jälkitarkastuksessa ei kyllä lekuri maininnu ees niitä, kysy haluanko e-pillerit tai kierukan. Muutenhan me ei käytettäis mitään, ehkä keskeytettyä enintään ;), mutku toi hemmetin suositus ettei vuoteen saa tulla raskaaks :headwall: Yritin tästä kysyä ton lekurin mielipidettä, mut ei se mitään järkevää sanonu tohonkaan asiaan. Ja kohdunlaskeumasta en oo tuolla kuullu halaistua sanaa... Ainiinjoo, lekuri muuten mainitse vielä varmoistakin päivistä :D Ei sentään suositellu ehkäisyks, mutta mikäs siinä, on ne meillä ennenki toiminu. :D no ei sentään oteta sellasta riskiä nyt.

Kiitos tsempeistä maidon suhteen :) Mun mielestä pullottelu on paljon helpompaa kuin rintaruokinta... kun ei löydy asentoa, ja selkä on poikki, ja maito ei riitä jne. Eikä musta ois julki-imettäjäks... no joo, pullon lämmittäminen reissussa on kyllä hankalaa! Saatiin tutulta sellanen pullonlämmitin, joka siis ottaa autostakin virtaa, ja herranenaika se on hidas! siis onkohan se rikki tms. oli tosi kiva huudattaa tyttöä noin puol tuntia ja se maito ei vaan lämpene! olin jo imettäny tissit tyhjiks ja toinen joutu nälkäsenä huutaa :(

Jälkitarkastuksessa kaikki ok. Meidän tyttö paino tänään 4505 g :) :heart:

Sannuli: voi mähnä! eihän tossa ollu mitään järkeä, miks mies tolleen teki! :(

nyt juomaan imetysteetä ja iltapalaa taas napaan :) Oon saanu tänään skarpattua ruokailun suhteen :) jos pian jo sais ulkoiltuakin :)

heipparallaa! :)

Tömpsis täällä puhuukin laiska tiskaaja :LOL:. Joo mutta totta puhut tossa asentohommassa. Mulla on kanssa niiden suihkutissien takia (ja aluksi ei pystynyt istumaan) kestänyt sen asennon löytymisessä ja kahteen otteeseen oli niska ja lapa niin jumissa, että oli ihan kestohedarikin sitten, mihin mikään sallittu lääke ei tietenkään tehonnut. Vasta pari viikkoa on tuntunut hyvältä ja on auttanut nännienkin kanssa heti. Ne ei ole nyt yhtään kipuilleet. Mutta olen kanssa sitä mieltä, että kunhan lapsi kasvaa, se on ihan sama tuleeko maito pullosta vai tissistä - hienosäätöä kaikki tyynni. Tsemppiä vaan!

Tömpsis ja Marienna, juu asennon kanssa oli kyllä hakemista. Mä sain myös sairaalassa imettäessäni hirveän hermopiikki-niskakivun, kun en tajunnut, että mähän voin siirtää sitä vauvaa parempaan asentoon. Mä väänsin aina itseni ja selkäni sellaiseen asentoon, että sain imetettyä. Nyt oon niin tottunut imetykseen, että ajatus pulloista tuntuu hankalalta, mutta eri asia varmaan olisi, jos olisin tottunut siihen korvikehommaan. Ja tietty on tärkeintä että lapsi kasvaa.

Niin ja ehkäisynä meillä on nyt kumi toistaiseksi, ei koeta sitä kovin epämukavaksi. En oikein haluaisi hormoniehkäisyä, ja pitää nyt vähän miettiä minkä ottaisi. Toista lasta ei olla heti perään tekemässä, tää yksi tuntuu niin rakkaalta ettei pystytä vielä toista ajattelemaankaan.. eikä nyt olla ihan varmoja tehdäänkö ylipäätään lisää, vaikka todennäköisesti varmaan kyllä. Luulen että itse kaipaan tätä vauva-aikaakin kovasti, kun se on ohi, tuntunut tähän asti niin ihanalta.

2-kk neuvola oli tänään, (vauva tosin jo viikon yli), ja paino 6650 ja pituus 63 cm. Täysimetys edelleen, ja käskettiin mua syömään enemmän, oon jo lähtöpainossani suunnilleen : /.. Rintaraivoilu ja mahakivut vähentyneet, jäi hyvä mieli imetyksen suhteen (ollut taas epäilyksiä, kun oli sitä raivoamista). Eli kaikenkaikkiaan kaikki on nyt ok.

Ainomieli ja poika 2 kk 1 vko.

Heippa mammat!!! :wave:
Teenpä tänne pikailmoittautumisen. Eli, tyttö syntyi 25.10. kiireellisellä sektiolla. Nyt ollaan oltu 3 päivää kotona ja mies on vielä ens viikon puoleen väliin isyysvapaalla.
Synnytys meni loppujen lopuks ihan ok, ei jääny mitään traumoja. Ja tyttö on IHANA, niin kuin nyt jokainen äiti sanoo omasta lapsestaan. :D

Meillä tällä tytöllä on nyt jo aika tasanen rytmi. Nukkuu semmosen 1-4 tuntia niin yöllä kuin päivällä. Yleensä illalla syödään siinä klo 23-24 ja seuraavan kerran sitten siinä klo 3-4. Kysyin eilen neuvolatätiltä, että saako antaa nukkua oman tarpeensa, niin sanoi, että saa, koska paino on nyt jo yli syntymäpainon eikä muutenkaan oo mitään ongelmaa. Vähän vaan mietityttää, että voiko oikeesti olla tolleen, kun tyttö on kuitenkin vasta reilun viikon???

Kestovaipat on vielä meillä hyllyssä, sillä tytöllä maha toimii lähes joka vaippaan. No, ens viikolla alkaa sitten D-vitamiini, luulen että se kovettaa. Rela-tippoja ollaan tytölle annettu joka päivä jo sairaalassa, sillä tyttö sai alkuun antibioottia ja se teki kauheita vatsakramppeja tytölle. Krampit on selkeesti vähentynyt / loppunut Relojen altuksen jälkeen.

Nyt tyttö vaatii syötävää, joten tekti loppuu nyt tähän.
Palaillaan!!!! :wave:
t.Pol ja tytteli 1vko 2 pv.

ONNEA Pol! :) :flower: Ja tervetuloa! Mukava että vauva nukkuu pitempiä unijaksoja, niin saatte nukuttua! Meillä muuten kyllä 2 kk pojalla vieläkin lähes joka vaipassa kakkaa :D Aina välillä terästäydyn kestoissa, mutta sitten aina lipsun. Vähän huono omatunto noista kertiksistä kun kestot on niin vähällä käytöllä..

Onnea ja tervetuloa Pol. Meillä ei ainakaan kovettanut D-vita, mutta kovat vatsakivut antoi. Vaihdettiin parin viikon jälkeen vesipohjaiseen Jekovitiin niin on taas iloinen tyttö. Meillä siirryttiin vaippa-allergian seurauksena kestoihin jo 3vko iässä. Oli ollut tarkoitus hissukseen yli kk iässä vasta, kun käy taskuvaipatkin. Mutta meni se sisävaippa-villahousu-yhdistelmillä ja imut+pelkkä kuori -yhdistelmillä silloin pienempänä. Me kestoillaan vallan, ja noilla taskuvaipoilla (Fuzzi Bunz, Neppula, TSI-vaipat) on kyllä hurjan helppoa ja kivaa touhua. Onneksi sopivat on löytyneet. Tilasin jo huutiksesta M-koon vaipat valmiiksi, pikkuhiljaa täytyy alkaa koota näitä pienempiä pois ja myydä. Mutta menee S-koko vielä ainakin joulukuuhun tai jopa joulukuun kokonaan.

Onnea POL!!! Ei meilläkään se d-vitamiini kovettanut mutta muuten tosiaan niitä masuvaivoja niistä saattaa tulla. Meillä vatsa rupesi toimimaan säännöllisemmin vasta kun rupesin antamaan päärynäsosetta, sitä kuulemma keskolassakin annetaan.

Mä oon jo melkein kokonaan luopunut kestovaipoista, musta tuntuu että niistä tulee niin isoja paketteja että ne hankaloittaa vauvan liikkumista. AIO vaippoja meillä on pari ja niitä oon aina välillä käyttänyt.

Meillä on jo muutaman kerran menty ympäri mahalta selälleen ja välillä yritetään jo selältä mahalleen ja ollaan ihme mutkalla ja karjutaan täyttä huutoa kun ei kääntyminen onnistukaan. :) Muuten meillä on kovin nauravainen ja tyytyväinen tyttö edelleen, yöt on nyt mennyt vähän välillä rikkonaisiksi kellojen siirron jälkeen, en tiedä sekoittiko se jotenkin vai mikä on. Kerran enää onneksi syö yöllä siinä neljän ja kuuden välillä mutta tuttia tarvitsee laittaa välillä tosi tiheesti. Pitäis varmaan yrittää lyhentää hiukan noita päiväunia että ne siirtyis sit sinne yöuniin. Viimeyö meni paljon paremmin jo kun eilen ei nukkunut kuin 3*45 minuuttia koska oltiin päiväuni aikaan liikenteessä.

tömpsis reissuun kannattaa ottaa kiehuvaksi keitettyä vettä termarillinen. Kaataa sitä kuumaa vettä siihen termarin korkkiin ja laittaa maitopullon siihen siksi aikaa kun imettää niin maito lämpiää sillävälin. Tää on ainakin meillä toiminut ihan ok ja se termari on helppo ottaa autoon mukaan eikä tarvita sähköjä.

Meillä mies on ihan selkeesti tsempannut ja on osallistunut enemmän kotitöihin ja vauvanhoitoon ja kaikkeen :) Ehkä se sopeutuminen lapsiperheen arkeen vie miehellä vähän enemmän aikaa. Ja täällä kun kotona on päivät pitkät niin rupee välillä tympiin kaikki... no onneksi kohta alkaa jouluvalmistelut ja tammikuussa alkaa iltakoulu parina iltana viikossa (siis jos mä pääsen sinne) niin mielikin piristyy kun saa vähän välillä uutta ajateltavaa.

Onko se muuten aina suositus että sektion jälkeen vuosi pitäis olla yrittämättä toista lasta? Kun mun yks kaveri on saanut vajaan vuoden sisällä toisen lapsen ja kumpikin leikattiin. Kai siinä on tietysti omat riskin kun on jouduttu leikkaamaan ja eikä ne kudokset tietysti hetkessä parane.

Kovin ristiriitaisia vastauksia olen saanut noilta klinikoilta kun olen sähköpostitse kysellyt siitä että onko meillä mahdollisuutta toiseen plussaan. Toinen lääkäri on ollut hyvin positiivisella kannalla ja toinen taas oli sitä mieltä että näyte pitäisi ehdottomasti tehdä uusiksi kun voi olla tulos vieläkin huonompi kuin vuosi sitten. Ota näistä nyt sitten selvää. Mutta nyt yritetään ainakin se puolivuotta ja katsotaan sitten mitä tehdään jos ei mitään tapahdu. Kierto ainakin onneksi mulla pysyi nyt ihan normi lukemissa 32 päivää ja kuukautiset alkoi taas keskiviikkona. Tietysti mä jo toivoin että olisi tässä kierrossa tärpännyt, mutta ihmehän se olisi ollut jos niin olisi käynyt. Pitäisi pystyä unohtamaan nyt koko juttu hetkeksi mutta minkäs teet kun sitä toista lasta niin kovasti haluaa.

Sannuli ja Nykerö

Viu
Sannuli, pakko kysyä ihan ilman sarvia jahampaita, ja toiovttavasti et loukkaannu, mutta miksi sie haluat toisen lapsen heti perään, kun kuitenkin kirjoitit, että annat vauvan mielellään yöhoitoon pian, kotona olo tympii välillä ja haluaisit palata töihin? Kuulostaa jotenkin hurjalta, vaikkei asia tietekään mulle kuulu :ashamed: Ajattelin että voin kuiteskin kysyä, kun ollaanhan me "tunnettu" jo yli vuosi :hug: Kiva että mies on alkanut osallistua ja tottahan sitä saa haluta lisää vauvoja sylin täydeltä, on ne niin ihania!

Onnea Pol vaavista, varmaan voi sen neljä tuntia nukkua syömättä ihan hyvin, muistaakseni meillekin sairaalasta sanottiin, ettei tartte herättää syömään, jos nukkuu ja paino ok.

Marienna, meillä on jo siirrytty m-kokoon fuzzeissa, sisävaipoissa menee onneks pienemmätkin vielä. Ootko kokeillu bumgeniuksen taskuja? Ne on ihan mahtavia ja niitä osaa mieskin käyttää, se kun vierastaa noita fuzzin neppejä :LOL:

Ainomieli, kiva että teillä on imetysasennot löytyneet ja homma toimii, muista tosiaan itse syödä ja etenkin juoda, mun kaveri, jolla on kaksi imetettyä muksua neuvoi hyvin, että jos huomaa, ettei ole itse tarvinnut käydä tunteihin pissalla, on juonut liian vähän. Mulla meinaa välillä unohtua juominen ja sit imetyksen jälkeen huimaa.

Täällä oli aika monta kommenttia siitä, että pullo on helpompi kuin tissi. Mulla ei ole pullosta kokemusta,joten en voi vertailla, mutta pakko kommentoida sen verran, että ei ehkä kannata kuiteskaan luovuttaa ja tarttua helpompaan tapaan. Korvikkeella kasvaa varmasti ihan yhtä hyviä ihmisiä, mutta parhaimmillaan imetys on helppoa ja myös tosi ihanaa. Kyllä mulla on kauneimpia kokemuksia epun kanssa meidän yhteiset tissittelyhetket, jolloin koko muu maailma häviää ja me vaan ollaan sylitysten lähekkäin. Eppu katsoo silmiin ja nyt myös ottanut tavaksi pari kertaa syömisen aikana keskeyttää, väläyttää mulle leveimmän hymynsä ja pitää tissille pienen höpöttelytuokion söpöimmällä mahdollisimmalla vauvaäänellä :kiss: Kyllä alussa taisteltiin asennon kanssa ja nännit oli kipeät ja niskat jumissa, mutta se helpottaa, kun homma sujuu. Tissinhoitovinkkinä kannattaa suihkutella iltaisin kuumalla vedellä ja rasvata nännejä lanoliinilla monta kertaa päivässä. Niin ja pitää ne lämpinä!

No, se imetyspropagandasta, toivottavasti kukaan ei pidä mua loukkaavana fanaatikkona, se ei ole tarkoitus, vaikka minusta on kuoriutunut melkoinen imetyksen puolesta puhuja.

Meille on vakiintunut aika hyvin rytmi, aamulla herätään 7.30, päikkärit nukutaan ensin 10.30 - 11.30 ja jatketaan ulkona 12.30 - 14.30. Illalla otan epun kanssa usein yhdessä unet 17.30 - 18.30 ja sitten vaavi yöunille 21. Ekan kerran se herää sit 02 - 03 ja syö ja käytännössä aina jää sitten viekkuun nukkumaan tissi suussa, kun itse en vaan pysty pysymään hereillä. Syö sen jälkeen pari kertaa määrittelemättöminä aikoina, en oikein itse kunnolla herää enää, kaivelen vaan tissin imetysmekon luukusta esille ja jatkan unia :p Mies vastusti eka perhepetiä, kun pelkäsi että kierähtää vauvan päälle, mutta on jo nykyään tyytyväinen, kun yhtäkään yöllistä itkua ei perhepedistä kuulu, vauva kun herää, niin vähän vaan hamuaa, ei ääntele.

Alakerta-asiaan: mullekin tehtiin eppari, plus tuli repeämiä. ne parantui ihan hyvin tuskallisen kahden viikon alun jälkeen, mutta on mullakin limakalvot aika jäätävän tuntuiset ja on sen alakerran ulkonäkö muuttunut. Mulle tuli eppariin sellainen häijy palkeenkieli, joka ommeltiin, mutta jäi se siihen sellaiseksi lärpäkkeeksi silti :x No, ihan napakoilta nuo paikat tuntuu, seksi aloitettiin jälkitarkastuksen jälkeen, kiitos vaan äitiyspakkauksen liukuvoiteelle :whistle:

No nyt lopetti ystäväni pyykkikone pyörimisen, joten kotihommat kutsuu, palaillaan ja mielelläni kuulen kommentteja imtysasiasta joka suuntaan!

Viu + eppu 3 1/2kk

Ai niin, mitä kuuluu Mama R?

Hello!! :wave:
Ja KIITOKSIA onnitteluista!!! Vielä on vähän semmonen utopistinen olo, että onks tää tosiaan totta. Ja sitten toisinaan iskee se kaamee epätoivo, että enhän mä osaa tota muksua hoitaa, hajotan koko lapsen ja kaikkee muuta. Onneks mies on rauhallinen ja osaa mutkin hyvin rauhotella. Ja hyvinhän toi muksu näyttää jakselevan. Nytkin tyytyväisenä nukkuu tossa pussukassaan.

Jipii, jos noista D-vitamiineista tulee tytölle vielä lisää mahavaivoja.... Oli nimittäin ihan hirveetä jo sairaalassa, kun tyttö huus kaarella yks yö, kun raukalla kävi mahaan. Ja mä sain soittaa hoitajat hyssyttään, kun itte en vielä päässy sillon kunnolla sängystä ylös. No, toivon, että noi Relat pikkasen auttaa siihen, ettei D-vitamiinista menis masu sekasi.

Sannuli, mulle sano lääkäri kotiinlähtötarkistuksessa, että ei suositella sektion jälkeen raskautta vuoteen. Syy siinä, että kun kohtu on kuitenkin leikattu auki, niin sauman pitää saada parantua rauhassa, että kestää raskauden rasituksen ja venytyksen. Riskinä siis repeämä / keskenmeno. Näin ainakin täällä meillä neuvotaan. Ja kun ei ne lääkärit osaa sanoo, että miten yksilöllisesti kukin paranee, että kestäskö toisen kohtu raskauden jo tyyliin 8kk kuluttua sektiosta, niin ne antaa semmosen aikajanan, että tietävät raskauden olevan leikkauksen jälkeen turvallista.

Imetyksestä. Meillä tyttö on täysimetyksellä ja täysin vauvantahtisesti. Ja lääkäri suositteli, että mitä pitempään imetän, niin sen parempi mulle. Tämä siksi, että mulla on endometrioosi ja imetys pitää sen kurissa.
Välillä on pikkasen hanaluuksia imetyksen kanssa, lähinnä siks, että tyttö ei aina oikein mallttas olla tissillä, vaan alkaa huutamaan. Siihen oon ratkasuks keksiny sitten sen, että annan tutin vähäks ajaks, että menee pahin raivari ohi ja sitten kokeillaan uudelleen. Myönnän, että yöllä meinaa olla ittelläkin hankalaa koko homma, kun en oo hyvä yöheiräilijä, mutta onhan toi onnistunu. Vällillä mua itkettää siinä missä tyttöökin, mutta onhan tosta selvitty.

Meillä tyttö nukkuu yöt ja päivät sen 2-4 tunnin pätkiä. En tiedä onko se normaalia vai poikkeavaa, mutta ainakin paino on noussu ja muutenkin menny ihan jees. Toisinaan tyttö seurustelee jossain vaiheessa päivää semmosen 1-2 tuntia kerrallaan. Laitoksellakin yritin kysellä, että miten toi nukkuminen ja muut, että miten pitää kellolla seurata rytmiä, mutta sain niin monta vastausta kuin oli vastaajaakin. Ja yleisin vastaus mihin tahansa kysymykseen oli: "kyllä sen oppii sitten ajallaan huomaamaan." Joo, mutta pikkasen ois helpompaa olla, kun tietäs jotain perusjuttuja. Mulla ei ylipäätään oo paljoo positiivista sanottavaa laitoksella olosta, ainakaan lapsen käsittely -asioista, joista ei kyllä oikeestaan kerrottu mitään muuten kuin kyselemällä.

Hei te kokeneemmat mammat. Miten usein teillä kylvetetään vauvelia??? Ja missä vaiheessa ootte lähteny vauvelin kanssa ihmisten ilmoille, kuten esim. kauppaan?? Ja vielä semmonen, että missä vaiheessa tota vaatekertaa uskaltaa alkaa vähenteleen?? Hölmöjä kysymyksiä, tiedän, mutta kun en mä tiedä. :ashamed: Ja toi vaate -juttu tulee siitä, että meillä on edelleen tuplakerrokset joka vaatetta, kuten laitoksellakin oli. Ja tumput käsissä ja pipo päässä aina öisin. Tyttö ei tunnu mitenkään hikiselle, vaan niska on semmonen normilämpönen. Kiitti vaan jo valmiiks avusta!!! On kiva, kun täällä voi kysyy kaikkee ja aina saa vastauksia, kun ei mulla tai miehellä oo kokemusta vauvoista eikä oo oikein keltä kysyä....

Jaaha. Se ois sitten syöntiaika tytöllä, ainakin alkaa tumppu heilumaan tuolla pussukassa ja kuullostaa suukin napsaavan. =)
Mukavaa viikonloppuja kaikille mammoille ja vauvoille sekä miehille, elikäs kooko perheille!!! =)

T.Pol ja tyttö 1vko 4pv

Hei kaikille!

Tässä ruuan valmistumista odotellessa koitan vihdoin ja viimein kirjoitella vähän enemmän kuin pikakommentit...
Onnea Pol! :flower: Mitkäs teidän mitat oli? Ja synnytyskertomusta tietenkin mielenkiinnolla odottelen kun sektioon sitten säkin jouduit. Tuosta pukemisesta omaan kokemukseen perustuen: mä en ole kotona pitänyt ollenkaan pipoa päässä ja tumput laitan yleensä yöksi ja nekin sen vuoksi ettei raapis itseään kun huitoo. Päivällä oon välillä yrittänyt pitää tumppuja, mutta ei ne pysy kädessä kun on hereillä ja eipä tyttöä näytä vaivaavan vaikka kädet onkin välillä kylmät. Sukkia tai tossuja oon pitänyt puolipotkareiden päällä jo senkin takia, että pysyy pöksyt paremmin jalassa:) Ja mun mielestä jos vauva on terve ja normaalikokoinen, kotona huonelämpötila on kahdenkympin luokkaa tai yli, niin vauvalle riittää ihan samantyyppinen vaatekerros kuin itsellekin. Meillä tyttö kyllä kitisee jos sillä on kuuma, kylmä sillä ei kotioloissa ole mun mielestä ollut missään vaiheessa.

Kylvyssä meillä käydään pari kertaa viikossa ja välillä myöskin äidin sylissä suihkussa. Molemmista tyttö tykkää älyttömästi:D Aamulla ja illalla vesipesen pyllyn, kädet ja kasvot+kaulataipeet, tarpeen mukaan myös kainaloista. En tosiaan pese kakkoja joka kerta vedellä, kun se mun mielestä kuivattaa paljon enemmän kuin noi hajusteettomat puhdistuspyyhkeet. Eikä meillä mitään vaippaihottumaa ole ollut, paitsi yhden kerran kun yritin vaihtaa vaipat Liberosta Pamppersiin... Kestovaipat meillä on jäänyt kokonaan käyttämättä toistaiseksi, ollaan oltu niin paljon reissussa ja tyttö kakkaa melkein joka vaippaan vieläkin niin en oo jaksanut alkaa niitä kokeilemaan. Edelleenkin kyllä on varsin epävarma olo koko kestovaipoista, kun niitä on niin monenlaisia, pitäis kai vaan alkaa perehtymään niihin kunnolla...

Meillä neiti oli jotain parin viikon ikäinen, kun lähdettiin ekan kerran kauppaan. Mehän on muutenkin paljon reissattu heti alusta lähtien, eikä siitä mitään haittaa ole kai ollut. Paitsi vähän ylimääräistä väsymystä sekä äidille että tyttärelle.

Vielä nukkumisesta: Pol, meillä nukuttiin alkuun samaan tapaan kuin teilläkin, mutta muutamassa viikossa se rytmi sitten muuttui ja oikeestaan vasta parin kk:n maissa alkoi muodostumaan selkeämpi rytmi yön ja päivän välille. Ja yleisesti ottaen: Luota vaan itseesi, kyllä se vauva opettaa vanhempiaan vähän joka asiassa:)

Viu: Meillä Elli kans välillä höpöttelee nätillä äänellä tissille ja mulle kesken syönnin. Ja sitt se virnuilee ja lipsuttelee nänniä:D Saa aina äidiltä niin hyvät naurut, että varmaan senkin takia pitää velmuilla:) Nyt oon pärjännyt pari viikkoa täysin ilman rintakumia, mistä oon niin onnellinen! Vasen nänni on edelleen välillä kipeä, mutta ei se niin kipeäksi ole mennyt kuin aiemmin. Puolukkaa oon edelleen tytölle antanut, kun mun mielestä sillä on sammasta suussa mutta ei se kyllä sillä ole mihinkään lähtenyt... Nyrkit meillä kans menee nykyään suuhun jatkuvasti ja kuola valuu: oon jo ikeniä tutkaillut että ei kai tytölle ole tulossa jo hampaita, mutta en ole varmaa merkkiä siitä (onneksi!) vielä löytänyt.

Niskat ja selkä mulla on ollut aika kipeinä viime aikoina, pikkasen meinaa aina välillä unohtua säätää imetysasento itselle mukavaksi... Neiti kun on kiukkuinen kuin ampiainen jos tarjoilu ei pelaa riittävän nopeasti, niin usein sitä vaan nykäsee imetystyynyn syliin, tytön siihen päälle,maidonkerääjä toiseen rintaan ja toinen tissi tytölle suuhun:D Ja kun toi meidän neiti on melkoinen pikasyöjä: viime yönä eka syöttö hoitui kuudessa minuutissa ja toiseen meni peräti 8 minuuttia! Päivällä syödään sitten vähän rauhallisemmin, mutta yleensä ei varttia pidempään mene silloinkaan.

Jaahas, ruoka valmis ja alkaa toi neiti kiljahdella siihen malliin leikkimatolla, ett saapa nähdä ehdinkö syödä itse ennen kuin tulee hermostuminen... Yllätys, yllätys, isäntä on hirvimetsällä viikonlopun... Mä oon jo luopunut toivosta, että saisin siltä apuja tähän arjen pyörittämiseen, en viiti enää edes pyytää:(

Tuulia ja Elli, tuntia vaille 11 viikkoa

Imetyksestä, Tuulia, kiva että tekin pääsitte rintakumista! Sujuu yöimetykset ja "julki-imetykset" ja tietty kaikki muutkin imetykset yksinkertaisesti :) Itse olen tosi tyytyväinen, että ollaan hyvällä täysimetyksellä oltu koko ajan, vaikka joku kätilö pelottelikin sairaalassa, että voi imetys mennä huonosti jos kumia käyttää (mikä törppö, luulin aluksi että mun imetys on ihan tuhoon tuomittu jos en pääse parissa päivässä kumista!) Me ei olla edes tarjottu pulloa lapselle, ekana kuukautena rintakumien takia, ja sen jälkeen ajoittaisten rintaraivarien takia, en halua että huomaisi että pullosta on mukavampi juoda ;) Raivarit kai johtuu siitä, että oikea rinta on suihkuttaja. Nyt taas mennyt hyvin eikä ole moneen päivään ollut yhtään raivoamista :)
Tuulia, meillä myös nopeutunut syöminen. Kestää yleensä 3-8 minuuttia nykyään. Välillä taukoa on välissä puoli tuntia, välillä pari (nukkuessa tietty enemmänkin). Vauvan toiveiden mukaan imetän edelleen, nykyään tosin sietää jo hieman odottelua. Öisin tuntuu syövän äkkiä, en kyllä aikaa tiedä, kun nukahdan usein itsekin kesken.. vauva siis osan yötä vieressä, yleensä sen ensimmäisen syötön jälkeen, kun en jaksa siirtää. Joskus myös pakenen sohvalle nukkumaan, karkuun vauvan unissaan ähisemistä, johon herään joka kerta.
Ainoa vaan, että poika on täysimetyksellä kasvanut pulleaksi vauvaksi, ja itse olen laihtunut lähes raskautta edeltävään kilomäärään (olen siis lähtöjäni tosi hoikka, joten olisi hyvä ettei näin kävisi). Neuvolassa naureskelivat, että äidin syömät rasvat menneet eri osoitteeseen. Kiitos Viu, yritän tosiaan panostaa tuohon syömiseen ja juomiseen.

Pol: Meillä poika kylpee pari kertaa viikossa. Jossain välissä käytettiin lähinnä suihkussa, kun oli helpompaa, mutta nykyään vauva tykkää enemmän kylvystä, suihkussa välillä menee naama mutruun pienellä :( Naaman yms. pienet pesut joka päivä.
Poika syntyi loppukesällä ja me alettiin ulkoilu tosi pian. Kauppaan vietiin ehkä pariviikkoisena. Me ei myöskään puettu hirveästi eikä vieläkään, koska pojalla tuntuu olevan lämmin. Pipoa ei olla koskaan pidetty sisällä, eikä tumppujakaan. Mutta jos teidän Babylla on sopiva enemmässä vaatteessa, pukekaa :) Eihän se kiva ole palellakaan, ja onhan vauvat erilaisia kuten me aikuisetkin.

Anteeksi että selitän näin paljon aina omia juttujani.. Luen kyllä aina tarkkaan joka tekstin, miettien että "teilläkin on siis näin" tai että "ai teillä on noin!" :D

Ainomieli ja poika 2 kk 1 vko

Viu mä oon tainnut kirjoittaa jotenkin epäselväsi noista jutuista kun en ihan noin niitä ole tarkoittanut kuin olet ymmärtänyt.

Siis en ole missään nimessä palaamassa töihin vaan oli puhe satunnaisista sunnuntaivuorojen tekemisestä juurikin siksi että saisi vähän ekstra rahaa päivärahan lisäksi kun ei miehellä kuitenkaan mikään hulppea palkka ole ja koska ne sunnuntaityöt ei vaikuta päivärahaan. Ja kun mulla tosiaan on tarkoitus jäädä hoitovapaalle niin olisi mukava kun saisi vähän jemmarahastoa kokoon ennen kuin tulot tipahtavat ihan reilusti, kotihoidon tukihan on tosi pieni. Ja itseasiassahan mulla on tarkoitus lukea iltakouluna uusi ammatti ja vaihtaa alaa ihan täysin niinkuin jo odottavien puolella joskus kerroin. Eli sikäli mikäli kaikki menee niinkuin toivon niin en kokopäiväisesti palaa nykyiseen työpaikkaani ikinä enää.

Ja olenkohan kirjoittanut että laitan mielelläni yöhoitoon vauvan pian? Siis tytön täti sekä kummitäti ovat kumpikin innokkaina kysyneet jo vauvaa yökylään mutta en ole häntä sinne laittamassa, totesin vain että meillä olis mahdollisuus laittaa hänet yökylään koska en maitoa ei enää minulta tule ja vauva on pulloruokinnalla.

Ja se kotona tympääntyminenkin on varmasti sitä kun on viimeiset 14 vuotta ollut ammatissa jossa näkee kymmeniä ja kymmeniä ihmisiä päivässä ja nyt kun yhtäkkiä onkin kotona päivät ihan kaksin vauvan kanssa niin on vähän totuttelua. Ja syksyhän on mulla aina "rankkaa" aikaa kun en pidä yhtään pimeästä/märästä kammottavasta syksystä jolloin tahtoo mieli aina vaipua vähän maahan, tästäkin joskus Raen kanssa kuumeilupuolella kirjoiteltiin. Tänne vaan on niin helppo purkaa niitä mieltä painavia asioita niin ehkä mun kirjoituksista saa helposti sen kuvan että kaikki on välillä huonosti vaikke niin tosiaankaan ole.

Syitä siihen miksi me halutaan toinen lapsi on moooonta. No jo meidän molempien ikä on yksi syy, mä oon jo 50 kun tää esikoinen on täysi-ikäinen ja mies on siinä vaiheessa jo lähemmäs 60 eli jos niitä lapsia enemmän haluaa niin kyllä ne pian on tehtävä. Eikä ne miehen testituloksetkaan varmaan parane kun ikää lisää tulee varsinkaan kun hänellä kerran on se perussairaus johon joutuu syömään lääkkeitä jotka todennäköisesti on yksi syy sperman huonolaatuisuuteen. Ja mä haluaisin että lapsilla olisi toisistaan leikkikaveria joten mitä pienempi ikäero sen parempi. Yksi syy vielä on myös se että kun lapsilla olisi vaikka vain noin 1-2 vuotta ikäeroa niin ne pikkulapsi vuodet menee samaan syssyyn, kun taas jos ikäeroa on vaikka 4 vuotta niin silloin juuri siinä vaiheessa kun esikoinen olisi jo helpommassa iässä tulisi toinen lapsi ja se vauva aika alkaisi taas alusta. En tiedä saiko tästäkään sepustuksesta nyt mitään selvää :D mutta toivottavasti sain selvennettyä vähän näitä näkökantojani.

Ja olen samaa mieltä viun kanssa ettei tietystikään kannata pulloa antaa vauvalle jos vaan suinkin omaa maitoa tulee. Helposti se vauva hylkää tissin jos antaa maitoa pullosta välissä, meilläkin kun se maidontulo loppui ihan tykkänään niin minkäs teet. Kyllä se tissimaito vaan olisi niin helppoa ja aina sopivan lämpöistä, eikä maksa mitään!

Piti kirjoittaa vaikka mitä vielä mutta nyt ei ehdi kun sauna on kai lämpimänä!

Sannuli ja Nykerö

Hei kaikki!

Mekin tultaisiin mukaan :) Eli tyttö syntyi kiireellisellä sektiolla kolmen päivän käynnistämisen jälkeen 29.10.2011 klo 23.05. Pituutta oli neidillä syntyessään 50 cm ja painoa 2970 g. eli hoikka oli meidän neiti, johtuen osaksi siitä, että syntyi rv 37+5 ja osaksi siitä, että mulle tuli raskausmyrkytys, jonka seurauksena istukan toiminta huononi ja vauvan kasvu lähes lakkasi. Pitkä tyttö on ollut koko raskauden ajan kaikissa seurantaultrissa.

Tarkemman synnytyskertomuksen kirjoitin tuonne odotus-puolelle. ei mennyt ihan niinkuin elokuvissa, mutta lopputuotoksesta ollaan kovin onnellisia. :) Sievä ja ihana neiti <3

Sektiosta olen toipunut äärettömän hyvin. Leikkaushaava on siisti ja pysynyt hienosti kiinni. Särkylääkkeet olen jo lopettanut ja pienellä kävelylläkin käynyt miehen ollessa vauvan kanssa kotona. Kun vauva vielä vähän kasvaa, niin sitten aloitetaan vaunuttelut.

Neiti on kiltti kuin mikä. Kitisee vain kakkaa ja huutaa nälkää. :D sairaalassa vauvan paino putosi reilusti ja syöttöpunnistuksissa havaittiin, ettei neiti saa tissistä paljon mitään (45 min imetyksen saldona 5-10g), joten silloin rupesin lypsämään ja vauvalle on annettu 3 päivän iästä alkaen lisämaitoa pullosta. Tästä meille on nyt tullut ongelma, kun pullosta neiti saa niin paljon helpommin maitoa kuin tissistä ja imuote on pinnallisempi, että imemisote rinnasta on vähän mennyt hukkaan, samoin vauva ei viitsisi imeä tissistä, kun pullosta saa helpommalla... Toisaalta taas maitomäärä tisseissä on kasvanut ja varmasti vauva nyt jo saisi riittävästi pelkästään imemällä. Nyt ollaan menossa huomenna kätilöpolille imetysohjaukseen. Jospa sieltä saataisiin apuja. Neiti on siis kasvanut jo kovasti ja paino oli lauantain bilirubiinikontrollissa jo 2840 (eli viikon ikäisenä enää 130 g jäljessä syntymäpainosta). Tavoitteena mulla olisi kyllä imettää, niin olisi elämä jotenkin helpompaa. Mutta jos tää ei lähde sujumaan, niin sitten lypsän ja jatketaan pullo-lypsy-rallia...

Kestovaipoista sen verran, että yritin laittaa meidän neidille pienintä kestovaippaa, mikä meiltä löytyy (fuzzi bunz koko s) ja oli niin valtava tuo haaraväli, että tytöllä jäi jalat ihan tosi haralleen. Onko kellään ideoita tai tietoa, onko jollain toisella valmistajalla jotain pienempiä vaippoja? Periaatteessa tuon pitäisi mennä tytölle, mutta en kyllä voinut sitä päälle laittaa, sen verran hassusti jalat jäi. Mietin, että pitääkö vain odotella, että neiti vähän kasvaa ja vankistuu. Villahousuja meillä on kyllä muutamat kokoa 50 cm, mutta ei yhtään sisävaippaa. Voisiko niitä housuja käyttää esim vaan imun kanssa? Kyselee tietämätön, mutta ihan innokas kestoilija.

Mä haluaisin siksi imettää, että olisi maito aina helposti saatavilla ja siksi, että vauva saisi äidinmaitoa (kun sitä kerran tulee reilusti) ja että mun ei tarttisi yölläkin lypsää :( kun tuo äidinmaito kuitenkin olisi lapselle hyvä suoja. Ja varmasti tule suremaan kovasti, jos ei saada imetystä sujumaan. toivon, että mulla riittäisi pinnaa siihen harjoitteluun...

mies oli viikon kotona, mutta lähti tänään töihin. Tähän asti on hoidettu yösyöttöjä yhdessä, mies on lämmittänyt pulloja ja syöttänyt vauvaa ja mä lypsänyt. Viime yönä mä sitten hoidin homman yksin, että mies olisi saanut nukkua. yöllä ensin aina yritän vähän imettää vauvaa, sitten kun tulee liian iso raivari, niin lohdutellaan ja jossain vaiheessa pakko antaa pullo, kun ei neiti millään lopeta suun aukomista ja tissillä vaan itkee. Päivällä imetys sujuu himpun paremmin, kun voin tarjota tissiä usein ja välillä vauva jopa rauhottuu tissille imemään esim 10 minuutin ajaksi. mutta ei sen pidemmäksi ajaksi ja eihän se sillä kylläiseksi tule...

Eilen kylvetettiin vauva ekan kerran, kun ikää oli reilu viikko. Olihan se hauska kokemus meille vanhemmille ja vauva ihan selvästi nautti :)

nyt pitää taas alkaa tarjoilemaan tissiä, jospa kelpais.

Tuiskuli ja Maisa 9 vrk

Pol meille annettiin laitoksella ohje että pari kertaa viikossa kylvetettäis. Ja meillä on yleensä ma ja pe kylvetyspäivät tai sitten hiukan useammin esimerkiksi nyt kun on ollut flunssaa niin se kylvetys helpottaa ihan selkeesti tytön oloa.

Musta ainakin tuntuu että vasta nyt on tytön oma lämmönsäätely alkanut toimia. Vielä pari kuukautta sitten tuntui että aina oli sormet kylmät jos oli lattialla vähemmissä vaatteissa. Varmaankin se niskan lämpötila on se paras mittari, ja kai se on parempi olla vähän liikaa kuin liian vähän vaatteita. Ja vauvat on tosi erilaisia kun meidän tytöllä oli kesälläkin aika usein vilpoiset kädet vaikka ulkona oli helle ja toiset vauvat ovat taas kesällä ihan vaan vaipasillaan koko ajan että ei siihenkään ole mitään yhtä ja ainoata vastausta.

Me lähdettiin kauppaan yms. melkein heti mutta erona oli tietysti se että oli tosi lämmintä silloin heinäkuussa niin ei tarvinnut miettiä mitään lämpötilajuttuja eikä ollut flunssa aikakaan. Nyt en varmaan ihan vastasyntyneen kanssa lähtis kauppaan kun tuntuu niitä pöpöjä olevan kauheasti liikkeellä. Meilläkin tyttö sai taas flunssan varmaankin ihan multa kun viimeyön oli taas tukkoinen :( Just kun tyttö parani niin viimeviikolla mulle tuli flunssa ja nyt se on taas tytöllä :(

Onnea Tuiskuli ja tervetuloa! Toivottavasti teillä alkaa imetys sujumaan, lypsäminen yöllä kuulostaa aika rankalta. Vauvat kyllä oppii niin herkästi sille pullolle ja kieltäytyvät sitten tissistä. Mutta uskon että teillä vielä opitaan rinnalle kun kerran sitä maitoa tulee.

Mua niin paljon ahdisti silloin kun meidän tyttö alkoi vaan raivoamaan kun tarjosin rintaa. No mulla ei sitä maitoa kyllä tullut kuin ihan muutama millilitra kun lypsämällä siitä silloin koitin, joten eipä ihme ettei jaksanut tyhjää rintaa imeskellä. Eikä mun painokaan silloin kun imetin laskenut mihinkään niinkuin Ainomielellä, vaan koko ajan vaan paino tahtoi nousta kun kaikki hokivat mulle että pitää muistaa syödä kunnolla ja levätä että maitoa tulee, eli ei sekään vaan mulla auttanut. :'( No kyllä mä nyt jo olen siitä aika hyvin päässyt yli etten pystynyt imettämään mutta välillä se tulee mieleen ja harmittaa edelleen. Mä yritän sitten aina pulloruokinnan yhteydessä pitää vauvaa pidempään sylissä ja jutella mukavia =)

Sannuli ja Nykerö 16 viikkoa =)

Onnea hurjasti Tuiskuli! :flower: Onko Maisa lopullinen nimi, aika mukava nimittäin? :) Imetyksestä tuli mieleen, että ootko kokeillut hörppyyttää sen lisämaidon tissin jälkeen, jos auttaisi tissin hyväksymisessä. Vauva voisi unohtaa sen pullon nopeammin? Imetysapulaitettahan jotkut myös käyttää, mutta en tiedä sen tarkemmin, että sopisko juuri teille, ehkä kannattaa ottaa siitäkin selvää? Sulla kyllä se maidon tulokin voi alkaa tehostua itsestään, mulla ainakin meni pitään että alkoi suoranainen suihkutus (tosin mulla oli ne rintakumitkin alussa, niiden kanssa harvoin suihkuaa). Toivotaan että helpottaa, hyvä että oot hakenut apua tuohon!

Villahousujahan voi käyttää vaikka vain harsojen kanssa, niin miksei muunkinlaisen imun. Tai sitten taittelet harson, ja sen sisään imun? Pelkästä "palkiksi" taitellusta imusta meillä ainakin olisi aina kakat levinneet villiksiin. Mä käytin ihan pienellä satunneisesti imse vimsen kuoria ja kaverin tekemiä sisätaskuvaippoja, ei varmaan ihan paras sekään. Fuzzitkin tulee nopeasti sopivaksi, vauvat kasvaa liian äkkiä! :)

Ja tosiaan, kuten Sannuli sanoi, tarjotkaa läheisyyttä vaikka ruoka tulisikin pullosta. Oltiin nimittäin sellaisessa vauvojen tapahtumassa, ja huomasin kun yksi pieni siellä söi pullosta, pullo vaan tuettiin harson varaan ja vauva söi yksin lattialla. Jotenkin säälitti.. Toivottavasti en nyt loukannut ketään, mutta itselläni ei ollut koskaan käynyt mielessäkään että noinkin tehdään ihan pienen kanssa, kyllä se läheisyys kuuluu ravinnon saantiin pienelle.

Ainomieli ja poika 2,5 kk

Viimeksi muokattu:
Viu
Sannuli, en siis todellakaan kysynyt mitenkään kritisoidakseni, meitä mietityttää ihan samat asiat uuden tulokkaan toiveissa. Tuntuu vaan, että miten kukaan jaksaa kahta vauvaa peräjälkeen, kun vaikka oma on aika helppo ja niin ihana, niin en voisi kuvitella miten selviäisin, jos olis raskausoksuväsyolo tähän päälle. Mutta toivon sydämestäni, että teillä tärppää :)

Onnea tuiskulille vauvasta! Miekin suosittelen pikkuvauvalle villahousujen kanssa ihan harsoja, tuolta löytyy hyviä taitteluohjeita Harsojen taitteluohjeita

Muutenkin pienen kanssa sisävaippa-kuorivaippa-yhdistelmät toimii hyvin, ja ne 2009 äitiyspakkauksen imse-vimsen kuoret on tosi hyviä, sisävaipatkin ok, niitä on halvalla myynnissä huutiksessa esim. Taskuvaipat ei tosiaan ole ihan pienille hyviä, ne fuskaakin helposti, mutta tosiaan pian ne sit mahtuukin, meillä s-koko jäänyt jo ihan pieneksi.

Minä ihmettelen syvästi, miksi sairaalassa tarjotaan lisämaito pullosta aika automaattisesti : / Ehdottomasti parempi vaihtoehto olis tuo ainomielen mainitsema hörppyyttäminen, koska vauva ei sekoita sitä niin helposti tissiin, kun on niin erilainen tapa saada sitä mammia. meillähän kävi myös niin, että vauvan paino putosi sairaalassa yli sen sallitun 9%, eikä päästy siksi kotiin. Lisämaitoa annettiin kolmena päivänä ja kaikki hörppyyttämällä. Kätilöopiskelija ensin näytti miten se tehdään, ja sen jälkeen sainkin hörppyyttää itse. Ihan lääkelasista annettiin, ja me jatkettiin sitä jonkin aikaa kotonakin omalla maidolla, kunnes maitoa tursusi korvistakin :D Tissin jälkeen siis aina hörppyytettiin ja vauva avasi aina suunsa kuin pieni linnunpoikanen. Pitää vaan varoa, ettei kippaa liian isoa annosta kerralla. Suosittelen!

Meillä meni viime yö kolmesta asti ihan ketaroilleen, just kun olin ylistänyt täällä perhepedin toimivuutta, niin viime yönä mulla oli sitten vauva tississä tunnin välein kolmesta eteenpäin ja aina kun tissi hävisi, niin herättiin. huh! Ensi yönä taidan koittaa siirtää neidin pontevammin omaan sänkyyn.

meillä muuten sanottiin hyvästit 62cm vaatteille :'( ja kaivettiin 68 esille. muutamat suosikkibodyt jätin käyttöön jatkisten kanssa. housuissa meillä on jo 74 käytössä myös, kun epun masu on niin vallan pullea. missä on mun pieni vaavi, jolle kaikki oli liian isoa....

viu ja eppuliini 3 1/2 kk

Kiitokset onnitteluista :)

Maisa ei ole lopullinen nimi, mutta on tytön työnimi, joten siksi käytin sitä. Oikea nimikin on mietittynä, mutta julkaistaan se vasta sitten joskus ristiäisten jälkeen :)

Aloitin hörpytyksen eilen, illalla vauva sai maitoa tissin lisäksi vain hörpyttämällä. yöllä silti annoin pullosta (mutta ei osannut siitä enää kunnolla imeä, vaan sohlasi maitoa ympäriinsä). Tänään on myös jatkettu tuota hörpytystä ja nyt vauva muutaman tunnin tissittelyn ja 30 millin hörpytyksen jälkeen nukkuu tyytyväisenä. Täytyy jatkaa harjoituksia ja katsoa, jaksettaisko jopa yölläkin hörpyttää ja tissitellä.

Sannuli, mä jo vähän oon nyt surrut sitä, että jos en voikaan imettää. Ymmärrän, että se tuntuu pahalta, kun itse olisi halunnut imettää. Mutta uskon, että teidän vauva saa kylliksi rakkautta ja läheisyyttä noinkin <3 eikä tosiaan ollut tarkoitus mitenkään vouhkata imetyksestä. se vaan on nyt meillä päivän topicissa ihan ykkösenä. Ja ajattelin yrittää sitä nyt tosissaan ja ottaa kaiken avun, mikä mahdollista. ja vasta sitten luovuttaa, jos ei mikään auta. Mutta toivotaan, että meidän neiti ei olisi vielä liian fiksaantunut pulloonsa.

selasin meidän kestovaipat läpi ja huomasin, että osa fuzzibunzeista on eri kokoisia, vaikka ovat kaikki S-kokoa. Laitoin yhden pienimmistä ohuella imulla ja tiukimmalla napituksella. ja niinpä nyt meidän neiti on köllinyt muutaman tunnin kestovaipan kanssa, eikä ainakaan vielä ole tullut lastit läpi. :)

Mieliala tuntuu olevan vähän maassa ja olen jotenkin äärettömän itkuherkkä. Tämä kai kuuluu asiaan, mutta on silti tosi rasittavaa. toivon, että tästä pikkuhiljaa normalisoituu, kun päästään liikkeelle ja nähdään ihmisiä. On meillä jo muutamia läheisimpiä poikennutkin ja neuvolan "täti" (mua nuorempi tyttönen) tulee huomenna kotikäynnille :D

Sitten kysymys muille sektioiduille (kamala sana). Miten pitkään teillä on jatkunut jälkivuoto? Kun mulla oli vain pari päivää reilumpi ja sitten ehkä 3-4 päivää tosi paljon niukempana (pikkuhousunsuoja riitti). ja enää ei oo pariin päivään ollut ollenkaan. että oliko se tässä vai odottelenko uutta aaltoa?

Semmosta. Päivä kerrallaan eletään :) ja nautitaan kaikista mahdollisista hetkistä.

Mukavaa viikonjatkoa kaikille!

Tuiskuli ja Maisa 9 vrk

Niinhän se viu on että nää on niitä asioita joita ajatellaan mutu tuntumalla. =) jokainen kokee nää asiat eri lailla, eikä siinä oo mitään väärää. Musta just se olisi niin paljon mukavampaa kun saisi alkuraskaudesta olla kotona eikä tarvisi käydä töissä ja vielä mahdollisesti hoitaa leikki-ikäistä lasta. Nyt kun tuo esikoinen on vielä kuitenkin siinä iässä että nukkuu pitkät päiväunet niin pystyy itsekin lepäämään päivällä. Mutta nähtäväksi jää saadaanko hänelle sitä pikkusisarusta koskaan. Se on jo aikaisemmin puhuttu miehen kanssa selväksi ettei hän halua kovin vanhana enää isäksi ja sen hyvin ymmärrän, nyt kuitenkin on jo 40 mittarissa hänellä. Käytännössä se tarkoittaa sitä että jos siihen mennessä kun esikoinen täyttää sen kolme ei vielä ole tärpännyt niin sitten ne haaveet täytyy haudata kokonaan.

Meillä on vielä jotain 62 käytössä mutta pikkuhiljaa ne rupeaa olemaan pieniä. Ja selkeesti tuolla meidän tytöllä on lyhyet kädet verrattuna muuhun kroppaan kun hihat tahtoo olla 68 ihan liian pitkiä ja sitten taas muuten sopivia. Ens viikolla on sitten taas neuvola ja näkee miten tyttö on kasvanut. :)

Tuiskuli kyllä se mieli siitä sitten palautuu pikkuhiljaa normaaliksi. Mäkin itkin ihan hassuja asioita kun oltiin juuri tultu laitokselta kotiin. Aina tuli itku oli sitten asia hyvä tai huono =)

Meillä onneksi tyttö on ihan alusta asti nukkunut kaikista parhaiten omassa sängyssään. Silloin kun imetin öisin ja tietysti välillä nukahdin niin että tyttö oli vieressä niin näin ihan kauheita painajaisia vähän väliä. Säpsähdin monta kertaa yössä siihen tunteeseen että olen unohtanut siirtää vauvan omaan sänkyynsä ja mukamas kääntynyt sen päälle, siis vaikka vauva nukkui omassa sängyssään sillähetkellä. : / Oli kamala herätä joka yö tuollaisiin painajaisiin. Tiesin kyllä jo ennen tytön syntäämääkin etten halua perhepetiä vaan vauvan sänky ihan oman sängyn viereen.

Sannuli ja Nykerö

Yhteistyössä