** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vauvautuneet **




Sannuli79...........Nykerö-Tyttö.... 18.7.2011
aamuyö..............Tyttö............... 20.7.2011
zalea..................Anni-Tyttö....... 22.7.2011
viu.....................Tyttö............... 22.7.2011

MR....................Huima-poika..... 10.8.2011

Tuulia................Papu-neiti........ 20.8.2011
Marienna............Maia-Tyttö....... 22.8.2011

Ainomieli............Poika............... 25.8.2011
Miisu78..............Poika............... 29.8.2011
Joanmi...............Poika............... 8.10.2011

Pol82.................Tyttö............... 25.10.2011
Tuiskuli..............Maisa-Tyttö......29.10.2011

Zenita................Aleksi poika......??.11.2011
lallaa77..............poika................5.3.2012
tiNpPa................poika................5.5.2012

marjutan............tyttö.................10.5.2012
GK30.................tyttö..................20.5.2012
myymeli82.........tyttö..................30.6.2012
Almeja...............tyttö..................30.6.2012

Kaneli74............poika..................15.7.2012


 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs muiden vauva arki on alkanut sujumaan? Täällä on jo päästy rutiineihin aika hyvin kiinni ja tyttö nukkuu öisin noin 4 tunnin pätkiä ja päivälläkin 2-3 tuntia kerrallaan. Aika helpolla tuntuu äidin päästävän ainakin tällähetkellä.

Ylihuomenna tulee kuukausi täyteen ja tytöllä eka neuvola käynti ja mulla jälkitarkastus. Jännittää nähdä kuinkapaljon tyttö on kasvanut kun ainakin musta tuntuu että pituutta on tullut huimasti lisää.

Onko muuten muilla tarkoitus tehdä lisää lapsia? Meillä on edelleen haave että toinen vauva saisi tulla heti kun vaan tärppää. Sitä en sitten tiedä suodaanko meille sitä toista ihmettä enää vai oliko ne miehen silloiset koetulokset ihan päin honkia. Joka tapauksessa mulla ainakin on vielä niitä teroluteja jäljellä viime syksyltä ja olisi tarkoitus aloittaa ne heti kun imetys alkaa loppumaan, eli varmaan viimeistään ensi vuoden puolella kun tuntuu ettei nytkään tule sitä maitoa enää kunnolla.

Koitetaanpas herätellä nyt sitten tämä pino eloon :wave:
 
Kiva lukea Sannuli teidän kuulumisia! Täälläkin pikkuhiljaa arki lähtenyt rullaamaan. Nyt en ole enää ihan koko aika 110% lasissa vaan osaan jo vähän päivän aikana relatakin. Aluksi kaikki energia ja enemmänkin meni tähän vauva touhuun. Meilläkin vauva nukkuu öisin ihan hyvin, pätkät ovat olleet 9 (!) - 5 h. Päivisin on toisinaan levoton, toisinaan menee päivätkin rauhallisemmin. Eilen oli 4 vkon neuvola, pituutta oli 57 cm ja painoa 5090 g.

Mahdollinen seuraava lapsi? Nyt tuntuu, että on kädet niin täynnä tätä ensimmäistä, että en ole asiaa vielä edes ajatellut. Toisaalta synnytys oli sen verran raju kokemus, että en tiedä olenko siihen valmis toista kertaa.
 
Moikat!

Meillä kans arki sujuu jo lähes rutiinilla, mitä ny vielä kärvistellään sen märkäruven takia kun se pirulainen tuli mullekin. Lievänä tosin ja oon jo maanantaistav syöny ab, että kai se ei enää tartu. Pyykkikone on laulanu kyllä ihan huolella ja tajusin tossa just, että jos isäni ei olis sponssannu meille ton uuden pesukoneen lisäksi kuivuria no olisinpa aika kusessa...

Meillä tosiaan päivät menee nukkuessa, ehkä yhtä/kahta vähän pidempää hereillä oloa lukuunottamatta. Tuon nukkumisen lomassa on semmosia lyhkäsiä tankkaus pätkiä ehkä parin tunnkn välein. Illalla sitte joskus ysin tai kympin aikaan alkaa pidempi tankkaus ja se ja sen jälkeinen ähky-itku kestää sinnd yhteen, kahteen. Sit voi tulla vielä parikin lyhyttä syöttöö ennen aamua. Kova tyttö syömään :)

Ihana huomata, että pelot ja muut alkaa jäämään pois.. Ja ei se synnytyksen jälkeinen masennuskaan oo iskeny ;) helpottavaa!

Minäki haaveilisin tälle kaveria, mutta miestä pitää varmaan jonku verran suostutella... Sillä kun on se yks vanhempi jo ennestään. Lisäksi mulla on määräaikainen työsoppari joka on katkolla kahden vuoden päästä ja sitä ennen pitäs pätevöityäkin... Jaa, tylsää. Heräis tuo bebe ni lähdettäis Ikeaan ja ruokakauppaan.

zalea ja anni 4 vk
 
MR ja Huima-poika s. 10.8.2011 ilmoittautuvat palstailemaan!
Kotona on oltu viikko ja jotakuinkin olen vielä tolkuissani. Poitsu nukkuu maksimissan kolmen tunnin pätkiä ja imetyksen kivuliaisuudesta johtuen aloin jo pelkäämään yöllisiä heräilyitä joita pahimmillan oli jopa seitsemän. Päivät on sitten rauhallisia joilloin minäin voisin nukkua, jos osaisin.
Eilen alkoi kyynelkanavasta puskemaan rähmää, joten sitä nyt huolella putsaillaan ja huolissaan seurataan. Samoin yliaikaisen vedessä muhinut ja halkeillut iho kuorii nyt pois, joten vauvamme rähmivä silmä hilseilevässä naamassa näyttää aika hurjalta.

Äitinä olemisen ihanuudesta en nyt niinkään tiedä, mutta järjettömästä menettämisen pelosta sitäkin enemmän. Joka päivä oloni helpottuu, mutta yhä edelleen tarkastan hengitystilanteen, kun vauva nukkuu mielestäni liian levollisesti liian kauan.

Taas alkoi iltatsempalot! Palataan paremmalla ajalla.

MR ja Hilse-Huima
 
Marienna ja pikkuinen ihanainen mussukkainen pulloposkinen ja ilmeikäs Maia-tyttönen ilmoittautuvat!!

Maia siis syntyi 22.8.2011 klo 14:56 3650g ja 51cm mittaisena kultakimpaleena. Pää oli 33cm ja sairaalasta lähtiessä 36cm (koska siis mitattiin pään synnytyksestä palautunut muoto ja koko). Kotona opetellaan arkea, viikon päästä jo varmaan siirrytään kestovaippailemaan, nyt kaikki ovat meidän pienelle liian isoja. Olin varautunut harso-villahousu-linjalla tähän alkuun, mutta villahousut ovat vielä hiukan liian isoja. Samoin muut vaippamme paria taskuvaippaa ja sisävaippaa lukuunottamatta. Mutta lähdetään testailemaan. Myös unirytmiä rakennellaan, Pidempiä 3-5h pätkiä tulee jo, mutta aamut torkutaan yhdessä perhepedissä välillä hiukan naukkaillen ja imetyshetket ovat aina tosi pitkiä. Yöllä ollaan annettu maito pullosta ja tissiä päälle, ihan vaan jotta Maia saisi nopeammin mahan täyteen ja unen päästä kiinni. Meinaa olla niin laiska syömään, että nukahtelee vähän väliä ja taas hetken päästä herää nälkäisenä. Imetys on onneksi lähtenyt alun kipeiden nännien jälkeen käyntiin, kiitos erinomaisen imetysopastuksen, jota sairaala tarjosi roppakaupalla, jokaikisen vuorossa olleen synnyttäneiden osaston kätilön voimin. Pumpannut olen siis sen yhden annoksen. Paljonkos teidän lapset muuten syö? Meillä menee 70milliä ainakin sitä yösatsia ja ehkä tissistä ottaa sen 10milliä päälle ennen kuin nukahtaa.

Mun syliin ei ole vielä nukahtanut, mutta miehen syliin on kahdesti - vähänkö se on polleena :heart:. Muuten jää kyllä sänkyyn nukkumaan aikas hyvin, vaikka olisi pikkuisen her eillä. MR mulla oli varsinkin pahimpina hormonipäivinä kun maito nousi, niin älyttömät tunnelataukset tota pientä kohtaan... käyn kanssa välillä tarkistamassa hengittääkö se varmasti vielä. Mutta myös se äitiyden ja rakkauden suuri tunne on vahvana rinnassa...

Kaksi asiaa varjostaa mun onnea...meidän koira...se alkoi läähättää ja vinkua kun vauva tuli ja yritti rynnätä sen luo, häntä heiluen kyllä, mutta ihan stressaantuneena. Ollaan sitä käytetty nyt täällä 6h päivisin, on nähnyt vauvaa toisessa huoneessa, eli ei ole päässyt lähelle. Ja nukkea ollaan kannettu. Muuten se on ollut mun vanhemmilla. Meillä on ihan kamalan paha olo siitä, jos siitä täytyy luopua. Mutta ei voi esitelläkään niitä toisilleen. Kamala riski. Koira nappasi sen vauvan karvahaalarin jo kaukalosta kun se vauva oli siellä. Otti vaan nopeasti hampailla kiinni niin, että haalari tippui, ei siis vienyt sitä minnekään. Mutta kamala riskitilanne. Ollaan sovittu, että nyt vaan koitetaan ilman riskejä ja on rauhoittunutkin aika paljon. MUTTA...

Pienempi murhe on jälkivuoto...kuinka kauan se oikein kestää?!?

Marienna ja Maia 8vrk
 
Marienna Onnea:flower:!
Onko koiran kanssa noin muuten hallinta kunnossa. Siis perustottelevaisuus? Jos on niin, mitä jos toinen teistä ottaa koiran ns. käskyn alle ja sitten rauhassa mennään vauvan lähelle, vaadit siltä kontaktin ja kun koira rauhallinen, palkkaa koira niin hyvin, että se tosiaan pitää palkkaa ihan supersuperhyvänä juttuna. Voisko se pikkuhiljaa alkaa hiffaamaan, että "sekoilu" vauvan lähellä ei ole luvallista ja että palkka tulee jos on rauhallisesti.

Jälkivuoto kesti mulla ehkä noin 5 viikkoa. Väheni tietenkin pikkuhiljaa, mut viiden viikon jälkeen loppu kokonaan.
 
Viu
Heippa!
Viu ja nöttönenkin ovat löytäneet nyt tänne! meidän mukelo on jo viisiviikkoinen ja viisi ja puoli kiloinen jötikkä, ja tietysti maailman ihanin vauva!
Arki sujuu meilläkin hyvin, yöllä syödään kaksi kertaa ja muuten nukutaan hyvin, joskin aamuherätys on kuuden aikaan, mutta iltaunille käydään tasaisesti puoli ysiltä.

Meillä on menty koko ajan täysimetyksellä ja on sujunut tosi hienosti. Nännejä olen rasvannut ahkerasti ja säästynytkin pahimmalta kipeytymiseltä. Suuri kiitos kuuluu vauvan tehokkaalle imuotteelle, hän oli jo sairaalassa kuin vanha tekijä! Määristä en siis osaa sanoa, mutta aika on lyhentynyt viikkojen karttuessa, kun eka imi puoli tuntia/tissi, niin nyt menee ehkä 5 - 10 min /tissi.

Vähän mukelolla on masuvaivaa, joten tosi tärkeää on ollut röyhtäyttää, myös yöllä. se on parantanut huomattavasti unen määrää. Päikkärit meillä nukutaan milloin missäkin, vaunuissa, sohvalla ja kaikista mieluiten sylissä, sitä pitää vähän rajoittaa, tai jää kaikki hommat tekemättä ;) Rutiiniksi on muodostunut päivittäinen tunnin kantoliinalenkki metsässä koirien kanssa, ja siinä nukutaan aina parhaat unet, nöttiäinen rakastaa kantoliinailua, kun saa olla pystyasennossa, on käytetty tota kietaisuristi kakkonen sidontaa ja kimperin liinaa, suosittelen kokeilemaan!

Tsemppiä kestoilun kanssa sompaileville! meillä siirryttiin alun täyskestoilusta siihen etyöllä on kertsi ja muuten kestot. kannattaa kokeilla eri juttuja, että löytyy se sopiva. meillä oli alussa ihan imsen kuoret ja pieniä sisävaippoja tai harsoja, lyhyellä vaihtovälillä käytettiin imsen flanellettajakin, mutta max tunnin ne pitää. nykyään kotona pidetään paljon ruskovillan ja babyidean villiksi ja iguleen sisävaippoja, ne on tosi hyviä mun mielestä, samoin hilivinksikset. lisäksi meillä on jotain hyviä itse tehtyjä sisävaippoja, joita olen ostellut. sit kylillä käytetään taskuja, nyt nuo fuzzi bunzin s-koot on alkanu istua hyvin ja kivoja on myös bumgeniuksen yhden koon vaipat. nää nyt lähinnä mariennalle, jos sua kiinnostaa nuo merkit =)

koirien kanssa meillä on onneksi sujunut hyvin, ne on hyvin positiivisia, on annettu nuolasta naamaa, mutta rajoitetusti, meidän narttu etenkin haluaisi koko ajan pestä vauvaa, kun hällä on omatkin pennut ollu, pikku mamma. nyt vauva saa jo köllötellä rauhassa leikkimatolla ja koirat käy vaan kurkkimassa ja sit viereen makaamaan. koirat saa meillä tulla yhdelle sohvalle ja siellä hengaillaan paljon kaikki yhdessä, vaavi on jo kovasti kädellä tavoitellut karvaisia korvia. meillä on siis heti saanut olla nuo mukana vauvan hoidossa, ei olla eristetty, mutta on kielletty liika häslyy ja palkittu hyvästä käytöksestä. ja tosiaan lenkkeilty yhdessä, koirat osaa jo mennä ovelle, kun otan kantoliinan esiin.

nytpä äitin aarre heräsi, joten palaillaan.
 
Marienna mulla jälkivuoto kesti n. 3 viikkoa mutta mulla oli muutenkin se tosi vähäistä ja jälkeiset oli mulla täydelliset eli ei jäänyt kohtuun mitään jämiä. 2 -5 viikkoa on vissiin se normaali haarukka.

Viu mä oon niiiiin kade tosta täys imetyksestä :x no ei voi mitään, ei se kaikilla onnistu. Ja nyt tuntuu pikku hiljaa se vähäkin maidoneritys vähenevän, aamuisinkaan ei oo enää rinnat muhkuraiset yöllä kertyneestä maidosta :kieh: Meillä varmaan imetys loppuu täysin seuraavan kuukauden aikana kun ei sitä maitoo tuu niin ei tuu. Kun nyt siihen kolmeen kuukauteen saakka edes vähän riittäis.

Meillä koiralle ollaan näytetty vauvaa ihan tarhan verkon takaa ja käy haistamassa mutta ei tunnu muuten kiinnostavan. Ja kerran vauva oli mun sylissä ja miehellä koira hihnassa kun koitettiin tutustuttaa niitä toisiinsa mutta koira keskitty isäntäänsä ja vauva muhun :D eipä niitä toistensa seura tuntunut kiinnostavan. Mutta meillä siis onkin ns. ulkokoira eli ei muutenkaan ole meillä sisätiloissa joten siitä tuskin ongelmaa tulee.

Päivärytmi on meillä kyllä löytynyt tosi hyvin. Päivällä nukkuu n. 4-5 tunnin päikkärit vaunuissa ulkona, aamupäivä menee syödessä ja leikkiessä gyminin alla ja hymyillessä =) Illat onkin sit vähän välillä känkkäränkkää kun on väsymystä ja joskus vähän mahanväänteitä, mut tosi vähän onneks. Olenkin yrittänyt nyt illat rauhoittaa ettei mentäis mihinkään enää illalla kun neiti on huonolla tuulella. Ja koittanut vihjailla miehellekin että yritäis hänkin olla enemmän illalla sisällä mein kans, kun ne illat on kuitenkin sitä "raskainta" aikaa hoitaa vauvaa yksinään. Tietysti kun mies on päivät töissä niin väkisinkin illalla sitten on niitä omia hommia ja aika paljon vauvan hoito ja kotityöt väkisinkin jää mun harteille. Onneks tulee syksy ja illat pimenee niin malttaa toi mieskin olla enempi meidän kanssa.

Nyt täytyy mennä taas jatkaan kotitöitä ja lautojen maalaamista kun vauveli nukkuu. Välillä tuntuu että mä meen pää kolmantena jalkana aina vauvan päiväunien ajan kun muuten ei tahdo ehtiä vauvan hereillä olo aikana tekemään mitään.

Jokos muilla on ristiäiset suunnitteilla? Meillä on viikon päästä ja vielä pitäis kastemekko ommella kuntoon ja omat vaatteet jostain etsiä ja tarjoilut päättää yms yms. No onneks miehellä alkaa nyt isyysloma niin saa ensi viikon aikana kaikki kuntoon.

Sannuli ja Nykerö
 
Pikaisesti pari sanaa :)
Ensinnäkin liityn minäkin vauvoineni tänne puolelle: Tuulia ja Papu-neiti 20.8.2011. Hui:D
Sitten heti kysymys. Pulauttaako teidän vauvat koskaan isosti ja kovalla paineella, niin että lentää oksut pitkälle? Meillä neiti laattaa noin kerran päivässä sillä tavalla, pulauttelee kyllä välillä ihan normaalisti. Tietysti nyt mietin ett onko jotain isommasti vialla, vaikka järki sanoo että toden näköisesti kysymys on siitä että rinnalta tulee niin kamalan kovalla paineella maitoa ja neiti ei malta syödä rauhassa ja aina ei sitt sitä röyhtäystä tule vaikka kuinka yrittää pitää pystyssä. Maitoa mulla tulee tosiaan ihan liikaa ja näyttää ettei tää tasoitu ollenkaan... Sitt on pakko lypsää vaikka sitt sitä maitoa tulee vaan entistä enemmän mutta mua niin pelottaa ett tulee rintatulehdus kun tää oma puolustuskyky on nyt muutenkin vielä heikoilla leikkauksen jälkeen.

Jaahas, vieraita tulollaan niin en ehdi muuta kommentoida. Tsemppiä kaikille vauva-arkeen:)

Tuulia ja Papu-neiti 14 vrk
 
Viu
voi vitsi sannuli, mie olen sitte kade viiden tunnin päikkäreistä, voi jummi! meillä päivällä kolme tuntia on ihan maximi uniaika, paitsi jos ollaanliikkeessä, mutta en minä nyt jaksa kantoliinan kanssa metsiä pitkin ihan tutitolkulla ravata, vaikka se kivvaa onkin.

mulla maitoa tulee ihan hurjasti, pakastimessakin on hyvät varastot ja nekin on pääasiassa maidonkerääjällä haalittu. mie kun syötän toisen tissin tulee toisesta samaan aikaan itekseen kerääjään 40ml, enempää ei sovi. pumpata en enää uskalla, kun se vaan villiinnyttää tilanteen.

miten teillä on paino pudonnu mulla on raskauskiloja enää kaksi jäljellä, vaikka aika paljon olen herkutellu:snotty: neiti vetää tissiä kahden ja puolen tunnin välein ja oikein tuntuu, että sinne ne mun kilot karisee.

meidän elviira on siis aikamoinen ahmatti ja siitä ikävänä seurauksena meilläkin on tuttuja nuo tuulian mainitsemat megapulautukset, jotka tosiaan tulee paineella. mutta röyhtäyttäminen kunnolla estää niitä, jos taas ei röyhtäse, niin oksu lentää. luulisin kuitenkin, että on ihan närästystä ja ylensyöntivaivaa.
 
Jei, huutovapaa ilta! Yritetään naperolle kehittää päivärytmiä, sillä iltojen 4-5 tunnin itkusessiot ei oo kovin houkuttelevia kun itsekin on ihan poikki. Mutta nyt siis pötkö on omassa sängyssä nukkumassa ja äiti pääsee vähän surffaan.
Ensinnäkin oon imetyskade! Miten tää voi olla niin tuskasta? Kun yhdestä vaivasta päästään, niin jo on toinen tilalla. Nyt hullun kipeiden nännien lisäksi yritetään parannella sammasta sekä vauvan suusta että todennäköisimmin tisseistäkin. Varmaan pakko ottaa yhteyksiä tonne imetyspoliklinikalle, sillä eihän tällästä helvettiä kestä kukaan.
Meillä on kans ristiäiset ens vkl. Nimi on ollut "valmiina" jo paljon ennen vauvaa, piti vain katsoa, että se myös sopii kantajalleen. Halusin järjestää juhlat kotona ja tehdä tarjottavat itse. Käytiin kyllä katsomassa srk-taloa, mutta stressaannuin jo pelkästä ajatuksesta, että pitäisi safkat, poika, pojan tavarat, omat rojut jnejne pakata ensin kotona autoon ja roudata sinne ja vielä takaisinkin. Kotona kuitenkin on kaikki mitä minä ja vauva voidaan mahdollisesti tarvita sen päivän aikana. Aupuja saan onneksi tarjoiluun ja muuhun järjestelyyn. Vauva kuitenkin vaatii taas tissittelyä tiuhaan ja sotkee, kakkaa ja pulauttelee niin, että on kädet täynnä sen kanssa. Ei tod kerkiä kahveja kaateleen...
Jaa niin, kk-neuvola oli tänään ja jässikkä vetää yläkäyrällä kuudella kilolla ja 60 cm:llä. Onneks se ristiäispalttoo jonka tilasin on kokoo 62... Heh. Kyllä tisseissä ja ranteissa tuntuu...
Oma paino on nyt kilon enemmän kuin raskauden alussa, mutta maha pömpöttää edelleen ja vatsalihaste välissä on helposti sormen mentävä rako. Vaikka vaaka näyttää kohtuullisia lukemia, on lihasta hävinnyt ja tilalla on tietenkin rasvaa. Peppukin on ihan lussu. Syvät vatsalihakset vaatii vähän hakemista; heti synnytyksen jälkeen en saanut vedettyä mahaa sisään. Tuntu, että yhteys oli poikki ihan kokonaan ja käsky ei mennyt perille millään.
Voi että, mulla olis kaikkia ihania ällö- ja muitajuttuja, mutta tuun toisella kertaa jauhaan niistä :).
Voikaa hyvin!
MR ja Huima 4 vk
 
Heippistä äiteet!!

Lauantai 10.9.

Palailen taas...on ollut vähän mukautumista tähän vauva-arkeen ja koneellakin tosi huono olla, asentojen takia. Kun ei saa repeämien takia istua, sitä sitten puoli-istuu ja avot, että selkä-, niska ja päänsärkykierre on valmis! Siihen perään sitten imetystä vaihtelevissa asennoissa, koska makuuimetykseen armas Maiani nukahtaa (ja herää sitten puolen tunnin, tunnin päästä nälkäisenä taas). Eli erilaisia puoli-istuvassa asennossa könöttäviä imetyksiä harrastamme. Ja koska mun rinnat ei ole pienimmästä päästä, niin asennon täytyy olla oikea niidenkin takia, että nännin saa hyvin jne.

Koira muuttaa tänään kotiin. Sillä loppui ne 3kk liian aikaisin alkaneet juoksut ja se on ollut täällä joka päivä harjoittelemassa. Olkkarin oviaukolle mies teki korkean portin, niin saadaan olla vauvelin kanssa välillä ihan ilman huolta. Mutta siis alkushokin jälkeen koira on rauhoittunut ja istuu nätisti odottamassa kun menemme ohi. Ei yritä enää höösätä ja hyppiä. Perustottelevaisuus on ollutkin kunnossa ja tosi kuuliainen koira tuo on. Mutta kun se tulee epävarmaksi niin vaikeammin tottelee. Tällaisia tilanteita on kun tulee vieraita ja jotkut koirat mitä ohitetaan. Palkalla tottelee, muttei silloin ilman palkkaa. Eli ryntää eteiseen vaikka käskee odottamaan omalla paikalla jne. Tai siis no kyllä tietty joskus tottelee muttei suinkaan aina. Muuten on kuitenkin tosi kuuliainen kaiken muun suhteen. Mutta näyttää siis hyvältä koiran suhteen. Jopa nätisti väistää meitä kun tullaan tytön kanssa vaipanvaihdolta. Portin takaa osoittaa vielä kiinnostusta ja pari kertaa on vinkunut kun vauva on sylissä itkenyt.

Jälkivuoto on alkanut tyrehtyä, JEEEEEEE!!! Ei ole enää siteitä, vaihdan vaan alkkareita samaan tahtiin kuin vaihtaisin siteitä. Ei saisi hautoa noita tikkejä ja mulla olikin kestositeitä käytössä. Nyt päätin käyttää kaikki vanhat alkkarini ja ostaa sitten kaikki uusiksi.

Tiistai 13.9.

Teksti piti jättää kesken, tuli vauvapuuhia. Nyt jatketaan. Koiran kanssa menee hienosti . Ollaan samalla soffalla oltu päivittäin ja hienosti käyttäytyy ja oikein kuuliaisesti tottelee katsettakin, menee sohvalla toiseen päähän ja jos en anna, ei tule sohvalle vaan menee omalle paikalleen, mikä on perustettu varmuudeksi myös olkkariin väliaikaisesti. Välillä hän on sitten portin toisella puolella kun ollaan Maian kanssa olkkarissa soffalla. Voidaan nukahtaakin, eikä tarvi huolehtia. Koira tosin menee silloin tyytyväsenä omalle paikalleen meidän eteiseen. Meillä on sellainen iso verantatyylinen eteinen, missä tykkää viettää aikaa muutenkin. Olen tosi iloinen!! Hyppimisen kaiken kaikkiaan leikeissä ja muissa on jättänyt eikä tervehtiessään mua tai miestä enää hypi mitä ennen teki innoissaan.

Tikit sulaa pikkuhiljaa. Pelkkä kaupassakäynti on ollut tuskaa, ei voi liikaa olla pystyssä kun tulee painetta alakertaan. Ja vauvan heijaamiset musiikin tahdissa piti jättää. Jännä juttu, että 2 vkoa melkein meni tosi mukavasti repeämien suhteen ja sitten kun tikit alkoi sulamaan niin se pistely ja limakalvojen hankaaminen on ollut kivuliasta. Tiedä sitten lähtikö siitä, että heitin parin kilsan vaunulenkin puolitoista viikkoa sitten ja loppumatkasta tajusin, ettei ollut hyvä idea. Mutta kun alku sujui niin hienosti. Nyt on häpyhuulista jo sulaneet ja on helpottanut suuresti. Toi väliliha ei olekaan kipeä, mutta ne limakalvot. Pissatestissäkin kävin varmuudeksi viime viikolla, ei ollut mitään.

Maian kanssa ollaan edelleen kertiksissä. Huusin niitä Fuzzeja netistä ja tulevat piakoin. Ollaan oltu kertiksillä, koska joutuu vaihtamaan vaippaa 9 kertaakin päivässä. Maialla tuli vaippaihottuma, ja neuvolan ohjeiden mukaan laitettiin sinkkivoidetta ja Bepanthenia, mitkä teki vaan siitä tosi pahan. Vaihdettiin vaippamerkkiä Pampersiin ja pelkillä ilmakylvyillä sitten hoidettiin ja lähti paranemaan. Eli ei johtunut pissasta eikä kakasta, koska voiteet ei auttanut vaan pahensi. Kuitenkin se oli varmaan tai saattoi olla jotain hiivaa tai sientä, joten neuvolan ohjeesta nyt 3 päivää olen kerran päivässä laittanut Sibicortia ja alkaa olla jo tosi hyvä. Myös desinfioinut olen antiseptisellä. Neuvola sanoi, että toisella samaan aikaan syntyneellä oli samanlainen ja pohtivat oliko sairaalasta tullut joku - ne olivat kanssa ihan kaiken kokeilleet niinkuin mekin...Jalassahan Maialla on kanssa edelleen ihottuma siinä missä oli se tunnisterenkula.

Sammasta neuvola kanssa katseli, olin justiinsa antanut ennen lähtöä korviketta kun neito pisti pystyyn metelin ja oli pakko lähteä. Kieli oli ihan siinä korvikkeessa... Annoin sitten rintaa vielä neuvolassa ennen lähtöä ja oli huuhtoutunut ne valkoiset maidonjämät pois, näytin ja neuvolantäti sanoi, ettei siellä mitään olekaan. Varmuudeksi vissyllä kuitenkin putsailin suuta ja tissinikin, mutta tutteja ja pulloja en ole ainakaan vielä hävittänyt. Kieli ja suu näyttävät ihan kyllä puhtailta. Ihan siellä kielen takana on vähän valkoista, mutta niinhän mullakin on siellä ihan takana. Kerros Mma siitä sammaksesta vähän tarkemmin!

Kantoliinan meinaan hommata! Mulla on sellainen soljella kiinnitettävä, missä saa yhteen asentoon, eli tohon rinnalle syliasentoon. Ostin kesällä kirppiksellä vitosella. Koira kyttäsi puolihermostuneena korvat pystyssä ja oli lähdössä jo tarkastamaan tilannetta kun laitoin vauvan siihen. Ilme oli sellainen, että "mitä helvettiä...miksi sä laitat sen vauvan sinne kassiin!!! ja mikä toi kassi on??" Kun lähdin vauvan kanssa, koira kävi haistelemassa epäluuloisena sekä kaukalon, missä se kantopussi oli ollut ja tuolin, jossa vauvaa sinne laitoin. Päätti sitten, ettei ole vaaraa. Onneksi ei vauvaa puolusta, mutta näyttää olevan nyt kaikki uusi vähän ihmeellistä.

Rintaa syödään ja maitoa tulee. Illalla annan yhden aterian korviketta, koska Maia syö 120-150milliä ennen nukkumaanmenoa ja vielä lohtutissit päälle ja siihen mun tissit ei siinä vaiheessa enää iltasyöntien jälkeen veny. Kuinka paljon ne teidän vekarat oikein syö?? Sitten nukkuu 4-6 tuntia omassa sängyssä, herää ja isi tuo vaipan vaihdon jälkeen sen sänkyyn ja sitten se syö tissiä napostellen vähän väliä perhepedissä. Hörppää, ynisee, nukkuu, hörppää, ynisee, tuhisee, venyttelee ja napostelee ja mä herään vähän väliä. Mutta siis yöunille menee vasta klo 24-02 ja heräilee 5:30-6 ja sitten parin tunnin torkkuja 10-12 asti. Meillä on rytminkäännös menossa. Yritän pitää sitä tehokkaammin tissillä, että jaksaisi valvoa päivällä ja nukkua yöllä. Hän on kuitenkin illalla virkeimmillään. Tyttö syö usein ja kakkailee mahdottomasti. Pituutta oli tullut 2vko 3vrk ikään 4,5cm lisää ja painoa syntymäpainoon 270g ja laitokseltalähtemispainoon 430g. Maiahan saavutti syntymäpainonsa 1vko 3vrk iässä mitattiin 3690g, mikä oli jo 40g yli. Lääkäri on parin viikon päästä!

Miten teidän rytmit? Sannulilla nukutaan ja Mma taistelee...Meillä syödään lapsentahtisesti, huoh...eli se tekee tyytyväiseksi. Mutta nyt ollaan sorruttu jo tuttiin kun tuo nyt tykkäisi lussuttaa tissiä vaikka kokoajan. Isin kanssa käyttelee silloin tällöin nyt tuttia.

Onko kukaan mennyt tai menossa mihinkään kerhoihin tms.?

Jaa...mutta taidan mennä nukkumaan, että jaksan taas syötellä ipanaamme. On se ihana!!!

SANNULI: Maian syntymäpäivä on 22.8.!

Marienna ja Maia 3 vko 1vrk
 
Voihan häntäluu!!!! No ei pitäisi valittaa kun ainoa kiusa on kipeytynyt häntäluu, mutta se kyllä välillä vihloo niin p.....sti kun nousee tuolista ylös! ÄH!! Ja jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi että se kestää parantua ja KAUAN! Jeij. ;)

Meillä kyllä nukutaan ihan tolkuttoman hyvin, viime yönäkin neiti meni nukkuun puoli kymmenen ja heräsi syömään neljältä, nukkui vähän yli kahdeksaan ja söi ja nukkui kymmeneen :) ei voi valittaa!!! Ja sitten puolen päivän aikaan menee päikkäreille ja herää 4-5 aikaan. Unenlahjat on ainakin perinyt multa! :D

Miehellä on nyt isyysloma ja kiireet onneksi helpotti kun saatiin ristiäisetkin pidettyä. Kelit kyllä muuttui kurjiksi kun olis aikaa ulkoilla ja touhuta kaikkee kivaa. No toisaalta hyvä että satelee niin toi mieskin malttaa pysyä välillä sisällä.

Hienoa Marienna että koira alkanut sopeutumaan vauvaan hyvin, onhan ne lemmikitkin yhtä lailla perheenjäseniä kuin ihmisetkin.

Nyt täytyy mennä syöttämään Nykerö :)

Sannuli ja Nykerö melkein 2 kk!!!
 
Hei kaikille!
Sannuli: viititkö päivittää meidätkin tonne etusivulle, jäätiin vissiin välistä:)

Sammaksesta minäkin haluaisin kuulla vähän enemmän. Mulla oli rinnanpää vähän kipeänä eikä siinä mitään näkynyt ja tytöllä kielen päällä valkoinen kate joka ei ihan täysin puhdistunut vaikka sitä yritti rapsutella. Neiti sai myös pienimuotoisia rintaraivareita, varsinkin tuolla kipeällä rinnalla ollessaan. Eikö nää kaikki voi johtua siitä sammaksesta?

Maidonkerääjä on kyllä ihan älyttömän hyvä keksintö! Mulla tulee kans kerääjään parhaimmillaan se 40 ml imetyskerralla + loput liiveille ja paidalle... Kävin ostamassa toisenkin kerääjän sitä varten, ett suihkun jälkeen laitan molempiin rintoihin ne heti kun oon saanut yläkropan kuivattua ja liivit päälle: muuten pesen kaikki lähistöllä olevat tavarat yms. maidolla :D Noin kerran päivässä lypsän vähän, mutta nyt onneksi alkaa jo näyttämään siltä että maidon tulo tasoittuu. Pakasteessa on meilläkin jo melkoiset varastot maitoa! Parina viime päivänä oon havainnut tiehyttukoksia, mutta onneksi neiti on saanut ne imullansa auki.

Lapsentahtiin meilläkin syödään, mutta nyt kun on ilmaantunut mahavaivoja etenkin iltaisin, on tutista tullut korvaamaton apu! Neiti roikkuis muuten rinnalla koko ajan ja sitten pulauttelee samaan tahtiin kuin syö... Päiväsaikaan syödään tiheämmin, yleensä nukkuu päivällä pariin otteeseen max 3 h yhteen palaan ja valvoo sitt pitkiäkin pätkiä. Välillä saattaa ottaa vaan vartin - puolen tunnin torkkuja ja sitt taas seurustellaan :) Yöunille alkaa viimeistään yhden aikaan, yleensä ennen puoltayötä (tänään jo ysiltä!) ja nukkuu 3-4 h yhteen palaan. Välillä valvoo yölläkin tunnin verran, mutta nukkuu sitten toisen melkein yhtä pitkän pätkän. Ollaan nyt oltu mummulassa viikon verran ja luulen että vaikuttaa vähän tää reissussa olo neidin olemiseen, toivon että kotona sitten tasoittuu ja päästään kunnon rytmiin. Lähinnä kaipaisin päivisin vähän säännöllisempää rytmitystä, niin vois vähän paremmin suunnitella omia hommia. Mutta tämä on tätä vauva-arkea ja sen ehdoillahan sitä kuitenkin mennään :)

Mulla alkoi kuukautisetkin jo, ainakin luulen niin. Jälkivuoto oli jo viime viikolla tosi vähäistä ja sitt tiistaina alkoi verinen vuoto joka nyt on vähenemään päin. Kuukautiskivuista ei voi sanoa mitään, kun toi maha on muutenkin vielä kipeä mutta ilmavaivat on samaa luokkaa kun mulla on normaalisti kuukautisten aikana :D Haava on parantunut ihan hyvin, mutta on edelleen arka ja housujen vyötärö pitää aina kääntää lantiolla ettei paina. Ihmisten ilmoille lähtiessä käytän vielä äitiyshousuja, ne ei paina niin pahasti haavaa!

Mutta nyt äkkiä unille itsekin, ehdin tovin aikaa nukkua ennen kuin Papu herää! Tsemppiä kaikille :flower:

Tuulia ja Papu-neiti 26 vrk
 
Voi kuinka pienestä meillä lähti riita käyntiin eilein :'( Oltiin miehen kanssa lähdössä kavereiden luo käymään kun sanoin miehen likaisista työhousuista että olisi siellä puhtaatkin ollut niin siitähän se repesi. :'( Mies vaan tiuski että mä en sano nykyään mitään ja ei multa saa vastauksia mihinkään, no enpä mä kauheesti ole viitsinyt mitään viime aikoina sanoa kun aina tulee mieheltä tiuskaisu tai naamanvääntely ja tokaisu että "tehdään nyt sitten niin." Mun pitäis olla aina vaan iloinen ja jaksaa tehdä vaikka mitä, mulla ei tunnu olevan lupaa olla edes väsynyt yöheräämisistä tai kyllästynyt jokapäiväiseen pyykinpesuun, viikkaamiseen tai muihin kotitöihin.

Mulla on ihan sellainen olo että me ollaan vaan vauvan kanssa miehen tiellä. Mä oon saanut kuulla viimeisen kahden kuukauden aikana mm. kun hän ei ehdi veneilemään, ja hän ei voi tehdä sitä tai tätä ja hän on lopettanut kaljan juomisen yms yms. ihan kuin se olisi mun syytäni kun hänen elämänsä on muuttunu sen takia kun halusin lapsen. Ja ihan kuin mä en olisi luopunut lapsen takia mistään.

:ashamed: tämä päiväkin on nyt sitten mennyt vaan itkiessä kun mies lähti veneilemään. :'( Todella paska olo!!!

Niin ja mä siis oon oikeesti kuvitellut että kaikki on hyvin kun saatiin ristiäiset ohi ja kaikki suuremman hommat tehtyä siks. Että nyt olis vihdoin ollut aikaa olla vaan yhdessä. Olin vissiin väärässä taas.
 
Viimeksi muokattu:
Sannuli meinasin kirjoittaa sulle tsemppiviestin haleilla, mutta jää lyhyeksi...homma keskeytyi 2,5 tuntia sitten itkevään lapseen...nyt täytyy laittaa kone kiinni ja mennä itsekin nukkumaan, kohta se taas aloittaa...luulin jo, että voisi olla kohtuuhyvä yö edessä kun tyttö nukahti ajoissa kuten eilen. Mutta ei...

Marienna ja pieni Maia

Mutta siis haleja :heart::hug:
 
Viu
Sannulille halauksia täältäkin, miehet osaa olla tosi törppöjä välillä. Kyllä on lupa olla väsynyt ja kyllästynyt, vaikka olisikin vauvaa halunnut enemmän kuin mitään muuta. Ihan luonnollistahan se on että väsyttää. Paljosta joutuu vauvan takia luopumaan, mutta antaahan se enemmän sisältöä ja syvyyttä elämään, jotenkin sellaisen merkityksen, josta ei ennen tiennyt mitään. Varmasti sun mieskin huomaa sen vielä :hug:

Mariennalle ja muille, joilla on nukkumisvaikeuksia. Tai siis vauvalla ;) Ootteko kokeillu kapaloa? Meille se on ainakin ihan ehdoton, olisin ihan hukassa ilman. Tyttö nukkuu meillä sellasessa swaddle me -kapalossa, jossa on tarrakiinnitys, ei pääse säpsähtelemään ja huitomaan itseään hereille. Ekana meillä oli ihan kapaloliina, mutta sen kääriminen napakaksi yöllä oli aika haasteellista ja lapsi sai kiemurreltua itsensä siitä irti nopeasti. Nyt nukahtaa itsekseen kapaloon joka ilta klo 21, ensin syötän puoli tuntia, kapaloin ja jätän makkariin ÄP:n laatikkoon. Siellä se uinuu tyytyväisenä kun ite mennään nukkumaan ja herää tosiaan vasta neljän maissa nykyään syömään. Sit käärin sen uudestaan ja nukutaan vielä puolseiskaan. Suosittelen! Vadelma bambukuitu SwaddleMe kapalo | Sannas.fi Saa myös huuto.netistä ;)

Päikkäreillä en kapaloa niinkään käytä, ja oikeastaan nukkuukin vain yhdet pitkät päikkärit ulkona vaunuissa ja toiset sit kantorepussa. On tuollainen liikkeessä tyytyväinen tapaus. Ollaan käyty jo kaks kertaa ravintolassa syömässä ja shoppailureissulla ja hyvin on mennyt, kun vaunuja tyrkkii. Miten te muuten suhtaudutte julki-imettämiseen? Muutaman kerran olen tosiaan ravintolassa imettänyt, kun ahdistaa istua jossain invavessa pytyllä kakskytminsaa vauvan kanssa. Jotenkin mua jännää tuo julkinen tissin paljastelu kuitenkin...

Meidän missin kasvukäyrä on muuten pystysuora! Painaa nyt kahden kuukauden iässä 6,4kg! Pituutta on tullut kymmenen senttiä ja lempinimi Pulla. 56 vaatteet on ihan historiaa!

Me taidetaan alkaa nyt tissille, kun isi lähtee töihin, tsemppiä mammat ja pusuja vauvoille!
 
Heippa! Voisin minäkin jo tähän pinoon ilmoittautua :) Eli 25.8. syntyi poika, nyt jo 4 viikkoa, mihin tää aika oikein menee? :O

Ollaan jo kaksin pojan kanssa päivät isän ollessa töissä. Useimmat päivät ja yöt menee oikein kivasti, joskus on hankalampaa, kuten eilen, kun vielä miehellä oli iltamenoa työn jälkeen, ja ulkonakin satoi, niin oltiin kahdestaan kotona koko päivä. Vauvalla on joinain päivinä ollut mahavaivaa, ostettiin jo cuplatonia mutta paranikin samana päivänä joten ei olla sitten annettu. Vai pitäisiköhän, on nimittäin kakka vihreää, soitin neuvolaan josta sanottiin että liittyy siihen ilmaan..

Rytmiä ei ole. Useimmiten kuitenkin päivällä seurustellaan enemmän ja syödään pitkän kaavan mukaan, ja yöllä syönnit on nopeita ja lyhyitä. Vauva haluaa nukkua vain sylissä ja yöllä vieressä, ja usein herää kun siirretään :) Nytkin tuhisee tässä mun sylissä. Vauvan mukaan olen siis mennyt koko ajan, antanut rintaa kun vauva haluaa. Yöllä nukkuu enimmäkseen mun vieressä, ja usein nukahdan imetykseen. Tutti ei kelpaa, joten.. heh. Ei ole kyllä pulautellutkaan, ollenkaan - luulin että kaikki vauvat pulauttaa? Tää ei myöskään oikein röyhtäile, joskus vähän. Lisämaitoja ei olla tarvittu, kasvanut rintamaidolla tosi hyvin.

Kapalosta, tein itse kapalon joka on toiminut ihan ok, vaikka kyllä vauva sieltä vähintään yhden käden saa vapaaksi. Tilasin tällaisen
Comfort Swaddle Wrap ALE - pompoli.net Verkkokauppa - en suosittele, ihan liian heppoinen, lähetin takaisin.

Ainomieli ja poika 4 viikkoa! :)
 
Huhuu!
Päivät suhahtelee ohi enkä ole päässyt teitä moikkaamaan melkoiseen toveen. Arki kulkee näköjään samoja ratoja monen teidän vauvaelämän kanssa. Imetysasiat alkavat vihdoin selkiintyä... Siitä sitten kuuden viikon tiivistelmä:
Alkuunsa sairaalassa vauva kiskoi jopa 40 minuutin pätkiä tissiä sillä seurauksella, että sain imetysrakkuloita molempiin nänneihin. Niitä parannellessa ja mielettömässä tuskassa imettäessä turvauduin pumppuun, korvikkeeseen ja imetyskumiin. Rinnan päät vain kipeytyivät entisestään eikä minkäänlainen hoito auttanut. Sitten poitsun suuhun iski tosiaan se sammas-sieni ja hoitelin sitä puolukalla, vichyllä ja sitruunalla. Samoja kikkoja käytin omiin tisseihinikin, mutta vain jogurtti rauhoitti oikeasti. Kaikessa kosteudessa ilmakylpyjen välillä toiseen nänniin iski vielä jokin outo ihottuma... Onnittelin jo itseäni kun kielien valkoiset peitteet lähtivät, että nyt siitä päästiin. Vauva kuitenkin pualutteli ajoittaa verensekaisia kokkareita, joten päädyimme yksityisen kautta keskussairaalaan varmistelemaan diagnoosia: poskissa paha sammas, joka mahdollisesti vuotaa ja aiheuttaa veren puklussa. Mikäli sammasoireiden häipymisen jälkeenkin verta esiintyy, on syynä todennäköisesti ärtynyt ruokatorvi joka taas johtuu refluksitaudista. Kävimme myös imetyspoliklinikalla kun lähes kuuden viikon ajan imetys oli joko tuskaa tai ihan pelkkää hel**ttiä ja siellä ystävällinen kätilö kertoi, että imut on hyvä ja jopa niin hyvät, että naksuvat äänet ja kakominen johtuvat mitä todennäköisimmin runsaasta maidon erityksestä, eikä otteissa olekaan mitään vikaa. Ja nyt kun poika käy seitsemättä viikkoa, imetän 100% ja kipu on laantunut tylsän puukon nirhauksesta napakan sormipuristuksen tasolle. Tutti kelpaa vain lohtutissin tilalle ja silloinkin se lentää helposti suusta. Ja siitä julki-imetyksestä: mua nolostuttaa vain tuttujen mieskavereiden läsnäollessa, mutta niin vissiin niitäkin... :) Julkisella paikalla vetäydyn kyllä sivummalle ja laitan jotain huivia eteen. Mutta tissit ovat saaneet ainakin meidän perheessa ihan uuden sävyn. Niitä on viime viikkoina tuuleteltu niin ahkerasti, että seksi on kyllä tosi kaukana ajatuksista kun maitobaari avautuu.

Hei kapalovinkki täytyy kans kokeilla. Meillä täydellä mahalla on vedetty maksimissaan 4 tuntia unta kaaliin. Pääsääntöisesti kolmen tunnin välein avataan kikkaria niin päivin kuin öinkin... Ja ukko kasvaa kohinalla: 6 vk = 6,4 kg ja selkä kiittää... Käytössä jo 62 cm vaatteet.

Ja rakkaat mamat, onnea uusista vauvoista!!!

Palataan toivottavasti taas pian...

MR ja VV 6 vk
 
Viimeksi muokattu:
Muahahahaaaa tyttö meni nukkumaan ilman mitään pelejä klo 21!!!!!!
Olemme nykyisin myös kestovaippailijoita. Tytöllä oli tosi paha 2vkoa kestänyt vaippa-alueen ihottuma/punaisuus, ja IHAN KAIKKI kokeiltiin. Bepanthen, sinkkivoide, ceridal, ilmakylvyt, vaippamerkkien vaihto, vaipanvaihto 1-2 tunnin välein...erilaiset peppupyyhkeet...Sibicortilla lähti helpottamaan, mutta paheni sitten heti kun lopetti sen laittamisen. Kestovaipoilla lähti sitten paranemaan, ja sitten otin vielä uuden Sibicortin siihen tueksi, että paranee, nyt kun syy löytyi mielestämme. Fuzzi Bunzeja on ja erilaisia TSI-taskuja, myös villahousu-sisävaippayhdistelmää olen pitänyt öisin. Ja Imse Vimsen kuoria pelkkien imujen kanssa aina silloin tällöin. Meillä ollaan ihan tyytyväisiä kestoilijoita.

Tytön kanssa on "unikoulua" käyty, meinasi aina venyä 24-2 välille nukkumaan meneminen. Nykyään tykkää autoilusta ja vaunuilusta, ja itkuhälyttimen kun ostin, niin voi jättää tuohon pihalle nukkumaan. Päikärit on joko 3-4h tai sitten nukkuu 2x2h. Yöllä pisin jakso on ollut unta 7,5h, tapahtui vaan kerran :LOL:, mutta on se alkanut venyä 4-5h kuitenkin ennen kuin syödään ekaa kertaa. Iltaisin käytellään tuttia.

Kantoliinan ostin huutiksesta, siitä ei tyttö vielä tykkää, mutta eipä tykännyt vaunuista ja autostakaan ensin.

Meillä pitää röyhtäyttää, mulla tulee maito usein niin, että kulauttelee sitä hirveää vauhtia hengästyneenä ja nielee samalla ilmaa. Ilmavaivaa on myös iltaisin, ja itkuisuutta. Masuhieronta vauvahieronnan ohjeilla auttaa, ja tytöllä tulee niiiiiin pitkiä pieruja, että hirvittää mihin se ilma oikein raukalla on mahtunut.

Ensimmäinen HYMY tuli äidille päivää ennen 4vkon ikää ja sen jälkeen on nähty kolme hymyä, yksi kylvyssä. Siitä tulee niin mahtava tunne, ettei voi tajuta!!!

Viu kerropa imuista mitä käytät? Mä olen mennyt ihan kokeilulinjalla, ei ole mitään hajua niistä. Mikrokuitu ja bambu-hamput on suosikkeja. Mites Sannulilla menee? Ja rintaveteraani MR, onko sammas selätetty?? Sitten hei Tuulia ja Ainomieli, kun teillä on Maian kanssa niin samanikäiset lapset, niin kertokaas mitä te teette niiden kanssa päivisin (siis sinä pienenä hereilläoloaikana, jolloin ei syödä eikä vaihdeta vaippaa), mä olen yrittänyt jo vähän lelukaarta ja sitteriä, joka on makuuasennossa, ei ne oikein uppoa. Syli on ykkönen.

Noh, pyykit, astianpesukone ja systeemit on käyneet, taidan laittaa vaipat narulle!

Niin ja niistä raskauskiloista...pakko leuhkia, etä vaikka mun värkki on revitty hajalle ja olo ollut toispuoleinen ja naisellisuus mietityttänyt, niin mähän painan 6kg vähemmän kuin ennen raskautta. Laitokselle lähdin siis silloin +4kg asemista ja 5päivää synnytyksen jälkeen painoin sen -10kg, eli -6 alkuperäisestä. Että jostain voi olla tyytyväinen.

Voidaan hyvin!!

Marienna ja Maia 1kk 2 vrk (ja pienen suun pörinä ja huokailu kuuluu itkuhälyttimestä, kun toinen nukkuu)
 
Viimeksi muokattu:
Viu
Ihan kuulla marienna, että teillä on lähtenyt nukkumishommat sujumaan! Ja kestoilu on vaippaihottumaisen pelastus, me saatiin kovasti kehuja neuvolasta, että iho on pysynyt tosi hyvänä kestoilla, ei tietoakaan ihottumasta eikä edes punoistusta, jei! Meillä tosiaan taskuvaipoista käytösää fuzzit ja bummarit, joissa käytän lähinnä niiden omia mikrokuituimuja, mutta fuzzeihin käy hyvin myös ÄP:n bambino mio-imut. Lisäksi meilläkin on iso läjä just bambu- ja hamppuimuja, eri merkkisiä. Tossa kuukauden iässä käytin sisätaskuvaipoissa myös ihan villaimuja, joita voi tuulettaa, ei tarvii aina pestä, mut nyt ne on jotenkin jääneet.

Sisävaippojen kanssa meillä kun imesen kuoret jäi pieneksi, ei oikein muovikuoria olla käytettykään, vaan villapökät on ihan must! Päikkäreille ulos laitan jonkun luottosisävaipan (nalle , cuddle buns tai hilivinksis) ja päälle villikset. Ruskovillan pitkälahkeisia käytetään, mutta babyidean hh wool longies-pökät on ihan pomminvarmat, mun suosikit. Hamstrasin jo m-kokoakin. Ja mun ihana supermies yllätti ja osti mulle kuivausrummun - joo ei ole niin ekologista - mutta ai vitki että nuo sisävaipat ja hamppuimut tulee sieltä kuin uusina! Oon ihan lääpälläni tuohon laitteeseen - niin ja sen ostajaan :heart:

MR, hui mitä vaiheita teidän imetyksessä on läpikäyty, ihana että on alkanut sujua, toivoittavasti sammaskin hellittää. Ja hyvä että mammia tulee, nyt muistakaa kaikki pitää tisut lämpiminä, suosittelen ruskovillan silkkivilla-rinnanlämmittimiä, ulkoilukäytössä kolealla ihan huiput. Mie olen kyllä hirveä välineurheilija, olen ihan koukussa myöskin boob-merkin imetyspaitoihin, vino pino löytyy niitä, ja boob warmereissa tissit pysyy lämpiminä, kun meillä maalla ulkoillaan ainakin tosi paljon, joten suosittelen kokemuksesta niitäkin.

Ainomielelle onnittelut vauvasta ja tervetuloa mukaan!

Meillä pidettiin eilen ristiäiset ja oli aivan ihana ja herkkä tilaisuus, itku tuli äitille silmään. Muksu oli vieraskorea eikä koko neljän tunnin juhlan aikana itkenyt kertaakaan :OKaikki pitää mua ihan pimeänä, kun yritin vakuuttaa, että neidillä on aika kipakka luonne tarpeen tullen. Vettä kun ladottiin päähän, niin vähän isin sylissä havahtui ja sit taas veteli sikeitä. Kastemekko kun vaihdettiin juhla-asuun niin neiti heräsi seurustelemaan ja kiersi tyytyväisenä sylistä syliin koko pirkeiden ajan jakelemassa hymyjä ja öninöitä. Vielä kai sitä ei jokelteluksi voi sanoa, mutta kovasti tuo tirppana jotain jutustelee. Niin söötti!!!

Niin ja tuosta hereillä olosta. Meillä sitteri on ihan out, siinä ei jaksa olla ollenkaan, mutta lattialla köllöttää keittiössä mielellään, kun teen ruokaa ja varsinkin jos koirat pötköttää vieressä, niin kattelee niitä mielellään ja ojentelee käsiään karvaista kylkeä kohti. meillä on sellainen pehmokaarellinen matto, jossa tykkää hengailla ja katella. Syli on kuitenkin must, siihen ei kyllästy, liinassa ja repussa viihtyy, kun tykkää olla pystyasennossa just sylissä.

Nyt meen syömään ristiäsikakkua kun neiti on isin kaa vaunulenkillä, nam! Voikaa hyvin ja kertoilkaa kuulumisia!

Viu &elviira 2kk 3vrk
 

Yhteistyössä