** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vauvautuneet **

Viu
Ainomieli ja marienna, kylläpäs teillä tosiaan on piiiitkiät yöunet! Ymmärrän marienna toki sun huolen, mutta kyllähän ne varmaan neuvolassa sanois, jos moinen ei olis normaalia? Meillä hereilläolojaksot on kyllä päivällä pidentyneet ja pääsääntöisesti yöllä syödään kaks kertaa ja aamulla aina seiskalta ylös. Usein se toinen syöttö onkin kl 6 - 7 niin että itse torkun. Aamulla nukku pikku-unet ja sit päikkärit 12 - 15 ja sen jälkeen illalla 18 - 19, muulloin täysin hereillä, kova seurustelu päällä.

Lelutkin on neitiä alkaneet kiinnostaa, isi osti hälle pehmokirjan, jota on nyt innolla tutkittu. Hymynaamahelistin on kanssa ihan must!

Meilläkin on diagnosoitu suihkutissit, jotka aiheuttaa kakomista ja pulauttelua, olen yrittänyt nyt vähän lyhentää syöttöjä ja just pystymmässä asennossa syöttää.

Viu & eppu 2kk 3vko
 
Nopeasti vaan selvennän, että siis meillä ei vauva todellakaan nuku sitä 20-8 unta ilman ruokailua! : / Kolme-neljä kertaa syö yössä, ihan hyvin sen jaksan, kunhan ei kovin pitkään imuttele.
Marienna, toisaalta ihanaa, toisaalta varmaan stressaa vähän just imetyksenkin takia. Meillä kyllä vauva nukkuu paljon, pari tuntia yleensä päivällä hereillä unien välissä, joskus neljäkin tuntia, kuten iltaisin kun tankkaa vähän väliä maitoa yötä varten.
 
Meidän äitin mukaan kaikki me sisarukset ollaan kuulemma nukuttu aika pienestä koko yöt. Iskä taas on mielestään kantanut mua jatkuvalla syötöllä :rolleyes:. Noh outo ipana tuo jokatapauksessa on. Nykyisin se voi mennä hereilläkin sinne laatikkoonsa ja sinne se nukahtaa, jos vaan on sitä sylitellyt ensin tarpeeksi pitkään. Klo 18-21 ollaan aika pitkälti sylikkäin, syödään ja katsellaan toisiamme, vaihdetaan mammivaipat ja mammipuku ja ylläri ylläri kakataan ja sitten taas vaihdetaan vaipat uusiin mammivaippoihin - fuzzit siis aina öisin, päivällä on muitakin vaippoja, useimmin tsi-vaippoja, joita ostin aivan ihania kunnon setin uusia samanlaisia. Välillä nukahtaa siihen syliin, mutta jos ei nukahda ja on levollinen niin vien sitten laatikkoonsa. Välillä joutuu menemään jatkamaan sylittelyä hetkeksi tai ottaa omaan sänkyyn viereen mutta sitten taas laatikkoon. Se vissiin tykkää siitä laatikostansa, eilenkin oli herännyt ja killisteli siellä puoliltaöin kun kävin katsomassa, mutta suoristin vaan huppua ja sinne nukahti. Päivällä tyttö kaipaa viihdyttäjää ja kantajaa joka hetki, ei viihdy missään kauaa,paikkaa vaihdetaan varmaan 5 min. välein. Ei viihdy pitkään sitterissä, ei sylissä, ei makuultaan...joten mennään ympäri taloa. En osaa sanoa kaipaako enemmän vai vähemmän niitä virikkeitä, eli miksi haluaa vaihtaa paikkaa. Niskat mulla on ihan jumissa kantamisesta ja kurottelusta, ja yöllä menee vaan pahemmaksi kun jököttää huonossa asennossa sängyssä. Aamupäikkärit vähän helpottaa kun ei tule kauaa maattua.

Meilläkin on pehmokirjoja pari, ja toisessa takakannessa se pehmopeili, siitä tykkää, kirjan saa sillälailla kiinnitettyä, että pysyy pystyssä pöydällä. Siinä pidän tyttöä peiton päällä ja itse istun tuolissa vahdissa. Eihän se vielä mihinkään liiku kun on niin pieni.

Aijai...enää viikko ristiäisiin!!! Ja tää paikka on kuin hävityksen kauhistus, pihasta puhumattakaan. Ja tää ei liity nyt mitenkään tähän, mutta mulla on pari päivää sitten alkanut virtsankarkailu vessassa käydessä, kun nousen, niin tulee muutama tippa. HHHÖÖÖÖÖÖHhh!! No, vihdoinkin paikat tuntuu siltä, että sitä lantionpohjaa voi alkaa harjoittamaan kun tuntee sen missä se lantionpohja on...

Jatketaan!!

Marienna ja Maia 7vko 3vrk
 
Meillä nukutaan yleensä 21-9 ja sillä välillä yleensä syödään n. klo 3 ja 6. Tai sit hän syö neljän ja kuuden välissä kerran ja silloin yleensä herätään pikkuisen aikaisemmin eli siinä 8 aikaan. Aamulla syö sitten 9 aikoihin pullon velliä ja ottaa n. klo 11 20-30min torkut. Puoliltapäivin vähän kiinteitä + maitoa jonka jälkeen menee nukkumaan n. 13 ja herää siinä 17-18. Syö pullon maitoa ja välillä jotain hedelmäsosetta. Illan aikana ottaa taas ne pikkutorkut 20 min jossainvaiheessa ja yöunille menee n.21 vellipullollisen jälkeen. Eli ei meilläkään syödä kuin 5 kertaa päivässä mutta tietysti siis taas on se ero että meillä ei enää äidinmaitoa tule :/.

Marienna ootko siinä pitkässä välissä yrittänyt pumputa, jos pelkäät maidon loppumista? Niin mä oon ymmärtänyt että äidinmaito on vaan niin täyttävää ja hyvää vauvalle ettei se välttämättä sitä niin paljon tarvitse. Ja voihan se olla juuri niin kuin itsekin ajattelit vain ohimenevä vaihe. Kunhan vauva vaan kasvaa niin kyllä se silloin tarpeeksi ruokaakin saa.

Se on kurjaa että joudut koko ajan kantamaan häntä. Ja tiedän että siinä menee niskat jumiin, niin meni mullakin imetyvaiheessa. Nyt kun en enää imetä ja alkaa tottumaan lihakset vauvan kantamiseen on niskakivutkin helpottanut. Ja meillähän tyttö viihtyy peiton päällä gyminissä tosi hyvin ja sitterissäkin tykkää telkkaria katsella. Varsinkinkin mies meillä istuttaa tytön vähän liiankin usein siihen sitteriin ja mä tosin yritän sitä välttää ettei kävisi liikaa selkärangan päälle.

Neuvolassakin annettiin jo soseohjeet yms. kiinteiden antamisesta puhuttiin.

Kilo oli tullut painoa ja pituutta 4 senttiä kuukaudessa ja mennään siellä vähän ylemmällä käyrällä koko ajan.

Lauantaina alkoi meidän neidillä eka flunssa :( joka ilta on saanut sellaiset itkuraivarit mutta muuten suht rauhallisesti kuitenkin mennyt vaikka ihan tukossa onkin pikkuisen nenä. Viime yö oli aika huono kun heräili tunnin välein ja nyt on sitten syötykin taas joka yö se kaksi kertaa. Onneksi kuumeelta on ainakin vielä vältytty. Mutta se on kyllä kauheaa kun ei pysty toista auttamaan hengityksessä :( No toivotaan että menee pian ohi. Nyt sitten taas niitä univelkojakin tuli lisää kun yöt on ollut niin katkonaisia. Mies oli onneksi 3 päivää vapaalla ja heräsi joka aamu tytön kanssa. Mä oon kyllä niin onnellinen sitten kun yösyötöt loppuu, ne on jotenkin niin ylivoimaisen raskaita mulle. Eiköhän ne aika pian rupea jo meillä vähenemään.

Sannuli ja Nykerö 3 kk
 
Kopsaanpas taas tekstiä muualta vähän muokaten...

Tänään 2 kk neuvola ja neidin mitat aika muhkeat: 5820 g; 58,5 cm ja py 40 cm.
Rotarokote otettiin, kuinkahan nopeasti se alkaa masua vaivaamaan jos on vaivatakseen? Mietin vaan että rokotteesta on nyt vajaa kolme tuntia ja neiti itkeskelee mitä hän ei yleensä tähän aikaan päivästä tee... Tosin ei vaikuta että mahaa vääntäis, oisko sitten vaan väsynyt kun päivä on alkanut vähän vauhdikkaammin kuin normaalisti ton aamuisen neuvolakäynnin vuoksi.

Mulla menee hermot ton imetyksen kanssa, kun en edelleenkään voi toisesta rinnasta imettää kuin rintakumin kanssa. Kyselin vähän ett onko täällä päin imetystukihenkilöitä ja pitäis kuulema löytyä joku, täytyy alkaa metsästämään häntä ja pyytää apua... Tiedän kyllä suunnilleen kaikki kommervenkit ja oon ne testannutkin, mutta kaipaan nyt ulkopuolisen mielipidettä asiaan. Tylsää olla yksin ton jutun kanssa, neuvolastakaan en oikein mitään tukea sen suhteen saanut. Helpottais sekin kun edes tietäis että miksi se kipeytyy! Sitt ehkä riittäis paremmin hermoja ton rintakumin kanssa pelaamiseen.

Huh, meidän elämä on taas ollut melkoista reissaamista ja matalalentoa, ens viikon kun vielä jaksais niin sitten aion kyllä ottaa niin iisisti kuin vaan voin! Eilen tultiin kotiin ja huomenna pitäis lähteä mökille ja maanantaista alkaen ens viikolla meillä onkin sitt koko ajan vieraita ja viikonloppuna vihdoin ristiäiset... Sitä onkin odotettu kovasti, halutaan jo nimi julkiseksi :)

Sammaksesta jälleen kyselisin, ett kuinka kauan ootte sitä hoitaneet ja kuinka monta kertaa päivässä? Siis puolukalla tai vissyllä (taitavat olla ne yleisimmät)??

Meillä on muutamina viime öinä nukuttu ihan ekstrapitkiä unia, pisimmillään 6,5 tuntia! Tissit on kyllä koetuksella, mutta toistaiseksi oon pärjännyt niin, ettei ole tarvinnut yöllä pumpata. Päivällä sitten neiti ei oikein malta nukkua kuin puolen tunnin - tunnin torkkuja (paitsi autossa... nukkuu koko ajan:D), tosin ollaan oltu siis reissussakin ja rytmit kaiken kaikkiaan vähän sekaisin. Onneksi tyttö viihtyy pitkäänkin sitterissä tai lattialla lelukaaren alla itsekseen, välillä tulee ihan huono äiti fiilis kun mietin että kuinkahan paljon mun pitäis oikeesti leikkiä ja touhuta neidin kanssa... Mutta on kyllä kiva että ei tarvi koko ajan sylissä kantaa, pystyy hoitamaan kaikki kotihommatkin suht vaivattomasti. Miehestä kun ei edelleenkään juuri apuja ole, pinna on aika kireällä sen suhteen mutta ei siitä nyt sen enempää tällä kertaa!

Työt kutsuu, aurinkoisia syyspäiviä kaikille:)

Tuulia ja Papu huomenna 2 kk
 
Tuulia mä mietin just tänään samaa että kuinka paljon voi antaa vauvan olla itsekseen. Kun meilläkin tosiaan istuu sitterissä vaikka koko päivän ja nukahtaa siihen välillä kun väsyttää. Ja sen lelukaaren alla tykkää myös olla ja nukahtelee sinnekin välillä. Mullekin tuli jo välillä sellainen olo että oonko mä hyljännyt lapseni jos jätän hänet siihen peitolle vaikka pariks tunniks, siis tietysti olen kuuloetäisyydellä ja käyn vähän väliä häntä siinä katsomassa. :O

Viime yö oli taas yhtä tuskaa. :kieh: Tytöllä nenä aivan tukossa ja kolmeen asti yöllä oli enemmän tai vähemmän häsläämistä enkä nukkunut juurikaan. Sitten ekan syötön jälkeen nukahti kohtalaisesti kun laitettiin pystympään nukkumaan imetystyynyn päälle, mutta sitten taas ennen kuutta heräsi syömään ja sen jälkeen ei taas nukkunut kuin pätkittäin. Kyllä itku tuli aamulla yhdeksältä kun hän heräsi kunnolla ja jutteli iloisesti sängyssään kun itse olin niiiin poikki :ashamed: . Aamupäivä menikin sitten torkkuessa telkkarin vieressä. Hohhoijaa, taidan mennä itsekin nyt nukkumaan kun tyttö on päiväunilla. Ekan kerran laitoin sisälle sänkyynsä päikkäreille, katsotaan sitten kuinka kauan jaksaa siellä nukkua. Voi kun toi räkätauti jo helpottais. :snotty:

Väsynyt Sannuli ja Nuhanenä Nykerö
 
Oho, onpas meillä erilaisia vauvoja. Joidenkin vauvat viihtyy yksin koko päivän, jotkut vaatii viihdytystä ja kanniskelua. Oma vauvani haluaa olla sylissä, ei viihdy yksin yhtään - no joskus sen aikaa, että saan pyykit narulle tai ruoan syötyä. Kantaa ei tarvitse, mutta asentoa pitää välillä hakea, välillä on hyvä selällään reisillä, välillä käsivarrella, välillä pystyssä. Imettää pitää vieläkin tosi usein, monta kertaa tunnissa kun on valveilla, isänsä kanssa saattaa tosin seurustella pitempään, ennätys on 2 tuntia, kun itse nukuin. Lelut ei vielä kiinnosta, ikkunoita ja lamppuja katselee. Hymyilee ja juttelee, keskustellaan välillä pitkät pätkät.

En ehkä tuntikausia sitterissä yksin istuttaisi (jos siis mahdollisuus olisi :D), mutta tuskinpa pilalle menee. Ehkä tuo omakin alkaa viihtyä vähän aikaa itsekseen, kun oppii leluihin tarttumaan ja niitä tutkimaan.

Sannuli, meilläkin nuhaa - olet varmaan laittanut illalla keittosuolatippoja nenään ja korottanut sängynpäätyä? Jos on kovin tukkoinen, voi höyryhengitys kylppärissä auttaa, suihku päälle ja kylppäriin hengittelemään.

Kellä on Manduca? Mulla väsyy selkä siinä jos pitkään kannan, mitähän mä teen väärin? Poika painaa yli 6 kg ja oli pari viikkoa sitten 62 cm, koskahan kannattaa koittaa olkaimet ristissä?

Me julkistettiin nimi jo ennen ristiäisiä, oli niin hieno nimi ettei maltettu ;), lisäksi mies lipsautteli sitä vahingossa vähän väliä vieraiden läsnäollessa :D

Ainomieli ja poika (viikon päästä 2 kk)
 
Viu
Ainomielelle pikana, meillä on kannettu manducassa olkaimet ristissä alusta asti, eli jostain 1kk, eihän sillä ole mitään merkitystä vaavin koon kannalta, kun etupuolella kantaa. on paljon parempi musta silleen , ei väsy selkä itsellä. suosittelen.
 
Täytyy lukaista juttujanne tuossa paremmalla ajalla läpi oikein ajatuksen kanssa. Liittyisin nyt minäkin tänne puolelle tuttuun seuraan :)

Eli Potkiaiseni saapui maailmaan rv 38+6, 8.10. klo 9.50. Pojulla oli painoa 3010g ja pituutta 48 cm. Nyt ollaan viikko ehditty kotona opetella uutta vauva-arkea =D.

Joanmi + Poju 1 vk ja 5 pv
 
Apua, vauva kasvaa liian äkkiä! Monessa 62 cm bodyssa napit aukeaa jo itsestään, kun käyvät liian lyhyiksi. Ja vauva vasta huomenna 2 kk! Hän on pitkä. Yöt menneet vähän aikaa tosi mukavasti, tosin toissa yönä vauva nukkui niin hyvin, että vasemmassa rinnassa oli 10 tunnin imetysväli, auts! Ei hyvä sekään.

Mä oon ihan höpertynyt, en osaa muusta puhua kuin vauvasta. Pitää oikein tsempata muille ihmisille jutellessa, että muistan vähän puhua muistakin asioista. Joku kysyi multa vauvasta puhuessani, että "ahaa, mutta mitä muuta sulle kuuluu?" No sitä vauvaa kuuluu, se on mun elämän keskipiste, haloo! :D

Ollaan käyty perhekerhossa joitakin kertoja, meidän baby ollut siellä juniori. Ihan kivaa saada vähän ohjelmaa.

Lähdetäänkin tästä kävelylle aurinkoiseen syyssäähän ja viemään mun jälkitarkastustodistus Kelaan, vähän unohtunut..

Ainomieli ja poika huomenna 2 kk
 
Meillä nukuttiin viimeyönä ekan kerran 21-7 :D sai vähän noita univelkoja kuitattua kun sitten vielä maitopullon jälkeen tyttö nukkui 9:30 asti.
Ja lauantaina tyttö kääntyi ekan kerran mahalta selälleen :D pään hän nostaa jo päinmakuulla ihan pystyyn ja jaksaa pitääkin aika kauan hermostumatta.

Joten Ainomieli oikeassa olet, ihan hirveätä vauhtia vauvat kasvavat. Ihan se vauva aika on kyllä tosi lyhyt, kohta meilläkin jo mennään varmaan eteenpäin jollainkonstilla, siltä ainakin näytti kun laitoin tytön vatsalleen matolle niin kovin hän yritti jo ryömimään päästä.

Meillähän on toiveissa edelleen toinen lapsi heti perään. Olen vaan sitä monesti miettinyt että mitenköhän se miehen oligoteratozoospermia nyt sitten vaikuttaa... kun silloin vuosi sitten jäi se selvittäminen kesken kun plussa tulikin yllättäen. En oikein tiedä mistä sitä lähtisi selvittämään, soittaisiko sitä johonkin klinikalle vai miten että tietäis onko toisesta luomuplussasta haaveilu ihan turhaa. Jälkitarkastuksessa gyne kyllä sanoi että niin kauan kun spermassa niitä siittiöitä on (vaikka kaikki siis onkin epämuodostuneita) niin on toivoa ja toisen raskauden pitäisi lähteä helpommin alulle. Tietenkin olen todella onnellinen tästä meidän esikoisesta mutta niin kovasti haluaisin hänelle siskon tai veljen antaa.

Sannuli ja Nykerö
 
Hellou pitkästä aikaa!

Luin pää nyökkien teidän vauvajuttuja. Samaa täällä.

Sammaksesta: kaikki imetysvaivat on nyt koettu kunnon rintatulehdusta lukuunottamatta. Vaikeinta oli sen sammaksen kanssa. Sammas ei välttämättä vaivaa rinnoissa mitenkään, mutta kun sitä alkaa hoitamaan, oireet pahenevat. Kaikki kutinat, haavat, rakot ja muut ei parane, jos tississä on sammas. Meillä taisteltiin sammaksen kanssa viikkoja ja vaivasta päästiin vasta hiljattain kun pidin liivinsuojuksissa sitruunamehussa uitettuja vanulappuja noin viikon ajan, vaihdoin jatkuvasti uusiin ja ja lääkitsin vauvan suuta Mycostatinilla samalla (yhteensä noin 4 vkoa). Vasta kun vauva oli noin 2kk ikäinen, päästiin ns. normaali-imetykseen.
Rintaraivareista: meillä sama hotkimis-horimis -ongelma ja ilmeisesti tämän vuoksi vauva hermostuu vasemmalla rinnalla (joka on mulla se suihkiva tissi), jos yhtään menee syötön aloitus liian pitkäksi. Ilman horimisen takia imetän pääsääntöisesti vauva puoli-istuvassa asennossa ja röyhtäytän. Imetyspolilla onneksi olivat kertoneet, että kun vauvat pääsevät tästä imetysjutusta jyvälle, ne voivat alkaa ronklaamaan ja valikoivat mieluisampaa tissiä. Mieluisuus voi olla vaikka sitä, että siitä tulee hyvin tai ettei tule liikaa. "Ihminenhän on toispuoleinen" sanoivat ja olen ihan samaa mieltä.

Kiinteistä: Kiintymysvanhemmuusperheet - Sormiruokailu käytännössä Vaikken itse ehkä ihan hiihtele kaikkien näiden ajatusten mukaan, on mielestäni kirjoituksessa paljon järkeä; vauvan fysiologiset ominaisuudet tukevat kiinteiden aloittamista sitten kun vauva on valmis siihen. Ja tosiasia on, että oma vauvani tuli maailmaan 2vkoa "yliaikaisena" ja on tämänkin vuoksi isompi, jäntevämpi ja voimakkampi kuin monet saman ikäiset. Mielestäni ei voida siis tasapäistää, että 4kk tai 6kk iässä pitäisi aloittaa kiinteät.
Meidän vauva on ihan pro muutenkin tässä imemisjutussa; aikaa ei paljon tuhraannu kun nälkä on selätetty. Toki tissittely on mukavaa ja välillä nassikka hymyilee tissi suussa ja lussaa sitä ilman minkäänlaista aikomusta ruokailla. Sitten kun olen irrottamassa niin kova imu päällee, että "hei, täällä on vielä toisilla ruoka kesken..." ja mulkaisu päälle. :)

Mulla tuli itku kun vauva nauroi ensimmäisen kerran. Kovin hymyileväinen nappulahan tuo muutenkin on ja hassuttelen itseni hölmöksi ihan vaan katsellakseni virnistelyä. Kaiken maailman höpö-ötökät (ne just niissä kaarissa) saa aikaan jopa komentelulta kuulostavaa mölinään ja turhautunutta kitinää kun lelut eivät enää kiinnosta. Muuten tuijottelee mielellään just lamppuja ja ikkunan avaajan reikää.
Mahalleen ei sovi laittaa kuin hetkeksi, koska sekin veetuttaa vauvaa. Kovasti olisi haluja mönkiä eteenpäin, mutta pääpäätä ei saa raahattua mukana. Pidän vauvaa sylissä ja polvilla sitten ajoittain vatsallaan niin saa niska ja selkä reeniä. Kuulostaapa kauheelta...

Manducaan opeteltiin mekin (itkun kanssa) ja nyt siellä voi ottaa melkein tunnin torkutkin. Mutsin vaan pitää mielellään olla liikkeessä koko ajan. Sama on vaunuissa: mitä kuoppaisempi meno, sitä nopeemmin uni tulee. Sälli on jo yli 7kg ja käytössä on 68cm vaatteet, joten välttelen kanniskelua kaikin keinoin (lähes mahdotonta kuitenkin). Ostin uuden jumppapallon ja alan vahvistamaan nyt syviä vatsalihaksia ja selkää oikein urakalla, muuten selkä napsahtaa pian poikki...

Kuutois-rokotustutkimus: kutsu tuli myös meille, mutta melko lähellä 2kk ikää. Lähetin s-postilla lisäkysymyksiä ja vastauksessa pyysivät puhelinnumeron, että soittelevat takasin päin. Soittoon meni kuitenkin sen verran aikaa, että olimme jo 2kk-neuvolassa ottaaneet Rota-rokotuksen, emmekä olisikaan enää kelvanneet tutkimukseen. Pidin kuutoisrokotetta muuten hyvänä (lisänä vesirokko + B-hepatiitti), mutta koska tutkimuksessa testataan vielä myyntiluvatonta rokotetta, mietitytti asia viimeaikaisten sikainfluenssarokotushässäköiden takia.

Jaahas, tulipahan ryöpsäytettyä taas. Olis vielä vaikka mitä vuodatettavaa, mutta täytyy syödä vielä kun nakki nukkuu. Tuitui mamat ja onnea uusista vauvoista!!! :heart:

MR ja VV 2,5kk
 
Viimeksi muokattu:
Taas täällä! Kun pää saatiin auki, ei loppua meinaa tulla :).

Sannuli: voiskos sitä harkita uutta näytettä? Missäs te nyt ehdittekään käydä ennen plussaa? Aattele, siitä on jo vuosi!!!
Meillä oli suunnitelmissa ENNEN vauvaa, että annetaan toisen tulla sitten kun on tullakseen. Kaikista mullistuksista pöllämystyneinä vedimme kuitenkin takapakkia, eikä asiasta oikein osattu puhuakaan pariin kuukauteen synnytyksen jälkeen. Yhtenä iltana vauvan nukkuessa kuiskimme hiljaa taas tulevaisuudensuunnitelmia; odottaisimme ensi kesään, koska en haluaisi olla taas kesällä raskaana, ja yrittäisimme toista. Emme kuitenkaan toisella kierroksella ole valmiita turvautumaan hedelmöityshoitoihin; olen enemmän kuin kiitollinen jo tuosta yhdestä.

Päiväpuuhia: aamulla nakki istuu pöydällä sitterissä ja kattelee aamutouhuja ja tuijottaa lamppua. Välillä käydään lätkimassä niitä höpö-ötököitä lelukaaren alla. Kädet ja jalat vatkaa ja viuhtoo hirmusta vauhtia. Laulelen lapsi-paralle tosi noloja itsekeksimiäni lauluja joissa toistuu lapsen nimi tai selostan mitä parhaillaan on tapahtumassa. :ashamed: Roikottelen naperoa vatsallaan, "opetan" mönkimään, seisotan, purskuttelen masua, taputellaan käsiä ja jalkoja. Illalla ollaan telkun ääressä ja jos lapsi on selällään lattialla, katse on suunnattuna tuohon maagiseen laitteeseen - vaikka niskat nurinperin. Tarttis varmaan vierottaa...

Tuulia: ookko saanut imetystukea? Mikä niissä tisseissä sattuu? Haavoja/rakkoja? Sattuuko koko ajan vaan vain aluksi? Tutki sen naperon suu ihan kunnolla; sormet suuhun ja tsuumaat posket kunnolla sen sammaksen varalle.

Palataan taas!

MR :heart:
 
Kyllä taas totesin ettei meillä mies halua edes yrittää puhua mistään vaikeammista asioista. Eilen yritin jutella miehelle siitä viime vuonna tehdystä analyysistä ja että mitä nyt pitäisi tehdä niin mies ei oikeastaan vastannut siihen yhtään mitään. :kieh: Ei tuntunut mies piittaavan yhtään siitä kuinka paljon haluan toista lasta ja että miltä tuntuu tämä epätietoisuus kun yrittää olla toivomatta liikoja ettei joutuisi taas pettymään :'( No siis se keskustelu loppui sitten ennen kuin alkoikaan.

Kysyin sitä myös täällä kaksplussan sivulla olevalla felicitaksen palstalla että mitä tuo tulos oikeastaan merkkaa ja sieltä tuli vähän sen suuntainen vastaus että jos ei puoleen vuoteen mitään tapahdu niin sitten kannattaisi antaa uusi näyte tutkittavaksi. Eli toivoa olisi sitten edes pikkuisen.

Minähän olisin valmis vaikka lähtemään hoitoihin, toisen lapsen saaminen on mulle ihan yhtä tärkeää kuin esikoisenkin saaminen. Ja tietenkin olen tooosi kiitollinen että meille suotiin edes tämä yksi lapsi, mutta jos niin käy ettei me toista lasta saada niin se on mulle todella raskas asia.

Sannuli
 
Noniin, sainpas luettua ketjun läpi :).

Ihanaa lukea, että monella vauvelilla alkaa jo rytmiä olemaan elämässä. Mulla tissitakiainen on vielä niin pieni, että sitä aikaa saa vielä odottaa.

Parisuhteesta on lohdullista kuulla, että muillakin on vauvan tulo aiheuttanut problematiikkaa. Meillä mies kokee jääneensä ulkopuoliseksi - siis mun huomiosta. Ilmeisesti on jotain sopeutumisvaikeuksia uuteen tilanteeseen, kun en enää entisenlaisesti ehdi häntä helliä ja huomioida, vaikka kovasti yritänkin. Asiaa ei yhtään helpota, että synnytyksen jälkeen häntä ja minuakin on haluttanut jopa aiempaa enemmän, mikä tuntuu ihan hullulta. Nyt tuo sitten pelkää, että vauva pilaa parisuhteen ja seksielämän. Ja kuten sinullakin Sannuli, niin minäkin elättelen vielä toiveita toisesta muksusta. Meillä se sitten vaan taitaa kaatua siihen, että mies kokee meidän parisuhteen ja tuon seksielämän niin tärkeäksi, ettei halua niitä riskeerata. Toivottavasti teillä mies asiaa mietittyään pystyisi keskustelemaan asiasta.

Imetys on toistaiseksi sujunut hyvin ja täysimetyksellä mennään. Katsotaan kuinka pitkälle sillä päästään.

Pomo kutsuu... toiste lisää :)

Joanmi + Potkiainen 2 vk ja 4 pv
 
Viu
Taas pikaisa tuotesuositus ainomielelle ja muille joilla bodyt ei yltä kiinni: jatkopala! Meidän kestovauvalle ei sovi mitkään bodyt ilman näitä, kun vaipoista tulee niin isot paketit. Itse tykkään tosi paljon näistä: Pienten Parhaaksi - ManyMonths - Bodyn jatkopala 2 kpl/pkt Saa myös huutiksesta ;)

Meidän missi kävi 3kk neuvolassa ja mitat huimat 7,5kg 61 cm :) Melkoinen pullavauva, mutta ei haittaa, kun pelkkää tissimammia syö. Mistään kiinteistä ei neuvolan tätsy halunnut meille edes vielä puhua.

Mekin halutaan toinen lapsi, joten meitä odottaa toinen ICSI varmaan vuoden päästä. Nyt haluan täysillä keskittyä meidän ihanaan tyttöön. Mitään ehkäisyä ei tietenkään käytetä, mutta tsäänssit luomusta on tosi pienet. Meillä erityisesti mies toivoo toista, toki minäkin, mutta vauvavuosi kuuluu mun mielestä esikoiselle ja hoitoihinhan en voi mennä niin kauan kuin imetän ja toivon tosiaan imettäväni sen vuoden.

Nyt kattoo Tuuria mun murusten kanssa!
 
Heippa!
Jospa sitä huomenna kerkiäis : 5055g ja 60,1cm kokoinen tytteli täällä. Ja ristiäiset oli sunnuntaina, kaikki meni hyvin ja stressi helpotti. Ei mulla kovaa stressiä ollut, mutta kuitenkin. Edelleen unet täällä maistuvat lapsoselle ja jo kauemmin jaksaa lelujakin tuijotella, eli päivällä pystyy jo laittaan pyykit tulemaan ja itse syömään :D.
Mutta jospa huomenna palattaisiin!

Marienna ja Maia 2kk 4vrk
 
Valitan vaan nopeasti, vauva nukkunut suhtelliset hyvin yöt, mutta eilinen ja tämä päivä on yhtä itkua ja kitinää :'( Onneksi mies on tänään kotona, muuten täällä itkisi varmaan äitikin. Koko ajan pitäisi kanniskella ennen niin tyytyväistä poikaa, joka ei ole kevyimmästä päästä.

Viu, mietin aiemmin jatkopalan tekemistä itse yhden kulahtaneen bodyn neppareista, mutta sovittelin niitä neppareita muihin bodyihin, ja n. puoleen ei sopinut. Onko sulla nuo Manymonthsit sopineet kaikkiin?

Ainomieli ja poika 2 kk
 
Viu
Ainomieli; ei ne ihan kaikkiin sovi, mutta suurimpaan osaan kummiskin ja ne on tosi näppärät, kun niissä on kaksi "asetusta" ja kuminauhaa. Toivottavasti kitinä helpottaa ja rintaraivarit katoaa teillä. Tsemppiä!
 
Papu sai nimekseen Elli Elina :)

Väsy painaa koko perhettä kiireisen viikon jälkeen. Nyt pitäisi menon rauhoittua ja toivotaan että ehdin sitt tännekin enemmän kirjottelemaan ja kommentoimaan. Ihan harmittaa, kun ois ollut kysyttävää (ja on edelleen), mutta en vaan oo ehtinyt ja jaksanut kirjoittaa tänne... Ihanaa vauva-arkea :)

Tuulia ja Elli
 
Viu huusin just huutiksesta pari sellaista palaa kokeeksi. Kaksilla eri nepeillä, myyjä oli selostanutkin kuvauksessaan minkä valmistajan vaatteisiin minkäkin kokoinen yleensä sopii. Harmittaa tosiaan sen pituuden vastaantuleminen kestovaipat kun on käytössä ja toisaalta tyttö on muutenkin pitempi kun leveempi :LOL: suhteessa.

Sannuli...niin ja Joanmi pöh...harmillista noiden miesten kanssa. Meillä menee tällä hetkellä hyvin. Ollaan myös siitä toisesta lapsesta puhuttu, mutta kun mun maailmaan ei millään (eikä miehenkään) tällä hetkellä mahdu yhtään muuta lasta :eek:. Saas nähdä aletaanko edes yrittämään, tuskin ainakaan hyvään aikaan.

MR ihanaa, että alkaa rintahommat helpottamaan. On sulla ollut aikamoista!!! Oon miettinyt kanssa omalla tytölläni sitä sammasta ja puolukkaa jossain vaiheessa käyteltiinkin kun toinen nännikin alkoi kovin aristamaan ja lopulta teki tosi kipeää. Noh oireet hävisi, tytöllä on kyllä kielen takaosassa valkoista, onkohan se normaalia?? Ei se sitä kyllä yhtään kiukuttele ja etuosa on puhdas, muu suu myöskin, olen tarkastanut huolellisesti.

Jekovit ja rela olleet käytössä ja sopineet ilmeisen hyvin. Meillä asustaa sitterissä leikkimistä rakastava, kauppa- ja vaunureissuista, sekä pyllypesuista, kylvyistä ja äitin hassuista lauluista pitävä ja jo minuutin mahallaan viihtyvä, edelleen läpi yöt nukkuva hymyilevä lapsi. Vahvatahtoinen on kyllä, jos ei ruokaa tule juuri kun on nälkä - huutaa meinaan KOVAA :LOL: ja kirkuu oikein - ja nopeasti jos ei ala tapahtumaan. Oon hyvin iloinen siitä, että osaan jo erottaa mitä milloinkin noin suunnilleen haluaa. Väsy tulee kanssa nopeasti ja kerhosta bongasin vanhempien lasten äideiltä sellaisen harsokikan, joka välittömästi toimi meilläkin. Harso pään/naaman päälle ja tyttö hinkkaa itsensä pikaisesti uneen jos väsyttää. Näin ollen sinne laatikkoonkin päästään hereillä ja ilman tuttia jo yöunille. Ennen hinkkasi naamaansa sitä vanuhaalarin hihaa, vanuhaalarissa nukkuu edelleen yöt, mutta uniharso on loistava pikkutorkuilla.

Lapsen kanssa siis on selvät rutiinit, joista se selvästi tykkää kauheasti, toistetaan tietyt asiat joka päivä samalla lailla ja vaatteilla luon kanssa rytmiä: yöt ÄP:n vanuhaalarissa, 7--> sellainen oikea kokoyöpuku/haalari, siis sellainen normaalia vaatekangasta oleva ja kun on 9-11 nukuttu niin sitten päivävaatteet. vaunu-unien jälkeen klo 18:30 taas se normaali yöpuku ja sitten klo 20 mennään vanuhaalariin.

MUTTA se mikä mua vaivaa on tuo meikäläisen alakerta. Ihan oikeesti kauhistuin kun sen näin. Huomenna on jälkitarkastus, täytyy vähän kysellä, että tuossako se sitten on...pelästyin jo, että onko jotain jäänyt siitä repeämästä ompelematta!!! Jos joku haluaa kommentoida, niin kertokaa, että missä vaiheessa sen emättimen suun pitäisi palautua normaaliksi, vai jääkö se ihan oikeasti isommaksi kuin aiemmin ja jos niin kuinka paljon. Mulla on nimittäin ollut aika tiukat paikat. Koska tosiaan siinä synnytysrytäkässä meni koko värkki kahtia ja kahdesta suunnasta niin ei olla seksiä harrastettu ennen jälkitarkastusta. Ei kumpikaan halua, ennen kun joku kurkkaa, että onko kaikki kunnossa. Joten käyttökokemusta ei nyt ole, pelkkä silmämääräinen arvio :|, minkä luotettavuudesta en osaa sanoa, koska en ole varsinaisesti tuijotellut itseäni aiemmin. Tsori purkaus...

Palaillaan!!

Marienna ja tyttöni mun 2kk 1vko
 

Yhteistyössä