** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vauvautuneet **

MR, mun käsittääkseni suihkutissit vauvan kiusana. Nyt oon imetellyt useamman kerran samasta rinnasta, mikä hillitsee maidon tuloa. Tuntuu toimivan, tosin nyt illalla väsyneenä vauva taas ei ollut tyytyväinen. Yöimetykset menee aina hyvin, ja päiväunien jälkeiset/aikaiset kun on tokkurassa, aika usein myös päiväunia edeltävät (nämä kaikki siis makuuasennossa, ei tuu maito niin paineella). Virkkuna tai liian väsyneenä ollessa alkaa huutaa vähän sen jälkeen, kun maito alkaa herua, vetää jotain ilmaa mahaansa samalla. Makuulla toimii joskus paremmin, joskus ei, vaihtelee. Tänään siis mennyt aika kivasti, iltapuolella vasta räyhäämistä.

Olen nyt imettänyt joka ilta vauvan uneen ja päikkäreillekin ellei olla vaunuilemassa, poika tuntuu oppineen siihen jo : / kun aiemmin osasi nukahtaa ilman tissiä. No, se on mun pieni vauva niin vähän aikaa... :) :'( :D

Ai niin meilläkin Manduca, tosi hyvä mutta kuten MR en jaksa poikaa rintapuolella kantaa kun painoa on hiukan vajaa 8 kg. En ole saanut aikaiseksi opetella laittamaan olkaimia ristiin, miten sen vauvan sinne sitten saa? Kuinka vanhaa lasta saa kantaa selässä? (käyttöohje on jossain "tallessa") :ashamed: :D


Ainomieli (ja poika 3,5 kk)
 
Viimeksi muokattu:
Morommoro!

Suikutissisyydestä :)), mikä sana): jotenkin tuntuu, että ajan mittaan sälli oppi elään asian kanssa. Öisin kun otan sen sänkyyn viereeni tissille ja maito ryöpsähtää vauhdilla kurkkuun, kaveri vaan köhiin suurimmat pois ja nappaa uudelleen kiinni. Muuten kuulostaa Ainomieli ihan samalta kuin miten meillä meni. Joskus laitoin lapsen sitten päikkäreille ilman maitoa kun ei siitä tullut yhtään mitään jolloin ruokailuväli veny jopa neljään - viiteen tuntiin. Mutta eipä siitä mitään haittakaan ollut; ruoka maistu hyvin herätessä eikä unetkaan lyhentyneet.

Yöunet sen sijaan ei vaan pitene, vaikka mössöjen avulla yritän saada masun pysymään täytenä. Nooh, en vielä luovuta. Vasta ollaan päästy kunnolla vauhtiin. Oon kehitellyt erilaisia komboja, koska musta tuntuu kauheelta syöttää lapselle pahaa ruokaa jota en itse suostuisi suuhuni laittamaan. Tai no neuvolalääkärikin sanoi D-vitamiineista kun kauhistelin Jekovitin karmivaa hajua ja makua, että äkkiä ne vauvat siihen tottuu... Eniveis, törmäsin Ella's kitchen-tuotteisiin ja aloin miettiin niiden makuyhdistelmiä, jotka ensisilmäyksellä näytti vähän erikoisilta, mutta makusteltuani niitä mielessäni ajattelin kokeille jotain omaa. Miksaan puurot ja perunat jollain herkummalla sössöllä eli pistän heldelmät, puurot ja juurekset suvereenisti sekaisin. Toimin tietenkin itse koemaistajana :)! Rupeenkin sitten vauvanruokadietille kun aika koittaa :popcorn:

tarttee lähtee kaupoille! Adjö! :wave:

MR ja VV 4kk
 
Viimeksi muokattu:
|O Huoh... huomenta mammat.
Taisi eilinen kyläilypäivä ja jatkuvat päiväunet sekoittaa nassikan yöunet ihan totaalisesti. Heiräili jopa alle tunnin välein, eikä rauhoittunut uudelleen unille kuin tissillä. Ennen pystyin aamulla kertomaan montako kertaa ja monenko tunnin välein oli yöllä syöty, mutta nykyään ei pysty sanoon muuta kuin menikö yö huonosti vai tosi huonosti. En myöskään enää nouse imettämään, vaan kaappaan jossain kohtaa yötä pojan kainalooni ja jätän siihen nukkumaan. Työnnän vaan tissin suuhun kun alkaa potkutteleen. Saisin varmasti itekin paremmin nukuttua kun jaksaisin nukuttaa lasta omaan sänkyyn ja käydä siellä vaan imettämässä, mutta kun ei pysty - ei vaan jaksa enää. Selkäkin on julmetun kipee ja yritän vältellä kaikkea ylimääräistä nostelua. Tiedätte varmaan sen kivan vihlonann tuolla alaselässä...

Äh, en pääsekään nyt enää tarkastamaan, mutta olikos se Viu jolla oli ne Gracon Trekko joggerit? Mistä ostit ne? Löysin ainoastaan saksalaisen nettikaupan, jossa ne maksaa ilman lähetyskuluja 210 tai 218 euroa... Hinta muuttuu kassalle mentäessä : /

Jaahas, pyykki ja ruoanlaitto odottaa! Hellurei mamat!

MR ja VV 4kk

Muoks. Ainiin, piti kertoa jäbän uusista taidoista: pärinästä. Aamulla vielä pimeessä huoneessa kuuluu vaan iloinen pärinä. Sitä on kiva tehdä myös kun syödään mössöjä. Ne kun lentää päristellessä mukavasti joka paikkaan. Eipä siinä voi muuta kun nauraa roiskeet naamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Viu
MR: meillä on ne gracon trekko joggerit juu, Lastentarvikkeesta ostin ja 209e maksoi, mukaan tuli lämpöpussi ja aivan kammottava kidutus/tukehdutusvälinettä muistuttava sadesuoja. Kärryt on näppärät, joskin nyt kun täällä landella on lunta, niin on ne emmaljungat vaan ihan unelmat, huh!

Ootko muuten MR koittanu laittaa muksulle omaa peittoaan kun jää viereen? Mun omaa nukkumista ainakin helpotti tosi paljon. Nukutan illalla yhä pinnikseen, mutta yleesä jää eka syötöltä kolmen maissa viereen. Musta on kiva, kun saa myllätä rauhassa omaa peittoaan ja lapsella on oma ja nukkuu tosiaan siellä sängyn reunassa, missä pinnis on kiinni.

Meillä on jotain en tiiä oisko masuvaivaa vai voisko olla hampaita, kun neiti aurinko kitisee ja ähkii ja kuolaa ja imee sormia ja pieree. Tuttia ei huoli ensinkään, kaikki muu kelpaa suuhun työnnettäväksi.

Nyt pitää lähtee ulos, koirat vaatii ja laps on jo vaunuissa oihalla. Ainomieli, laita ne manducan olkaimet ihmeessä ristiin, googlella löydät ohjeet, se on niiiiin paljon parempi selälle!

Viu
 
Onkos täällä kellään kokemusta maitoruvesta, atooppisesta ihottumasta vai millä nimellä sitä nyt sanotaan. Meillä alkoi tulla ihottumaa poskiin ja rintaan. Rasvasin Erisanilla, ei auttanut. Tyttö raapi itseään, eli on täytynyt kutittaa paljon. Soitin neuvolaan ja hydrocortisonia ja aqualania ollaan nyt laitettu iholle 5 päivää. Pahimmat ihottumakohdat rauhoittuneet. Oireet alkoivat ennen perunan aloittamista, joten eivät ehkä johdu siitä? Neuvolasta sanottiin että jos oireet tulee takaisin kun hydrocortisoni kuuri loppuu, niin pitäisi alkaa selvittämään allergiaa. Nyt oon jo omatoimisesti jättäny suklaan ja tomaatin pois. Tiedä sitten onko niillä merkitystä.

Ja mites te joilla on n. 5 kk:n ikäinen lapsi. Käytättekö sitteriä, viihtyykö lapsi siinä vai lattialla paremmin?
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikki!
Pikatekstiä pukkaa.
Ainomieli, juu, voihan se olla, että Cuplaton auttas oikeesti vasta parin päivän päästä. Kaikilla lääkkeillä on myös lumevaikutus, mutta koska muksu ei siitä tiedä mitään, niin kai se oikeesti auttaa, kun vatsavaivat tuntuvat sillä helpottavan. :D Ittellä ainakin sairaalassa Cuplaton autto hyvin ilmavaan vatsaan.

Tänään käytiin lääkärillä. Hyvin meni sikäli, että tyttö on kasvanut ja kehittynyt niin kuin pitääkin. Yritin sitten lääkäriltä kysyä apuja d-vitamiini asiaan, kun se nyt edelleen tökkii meillä. No, eipä se lääkäri sitten osannu sanoo muuta kuin: "kyllä lapsen tulis saada vuoden ikäiseks D-vitamiinia päivittäin." Sanoin siihen sitten, että meillä on Relat ja Cuplaton käytössä ja silti tulee mahavaivoja ja viikon päivittäisen käytön jälkeen tyttö alko kärsiin vatsan kovuudesta joka lisäs mahavaivoja. No, sitten se ehotti jotain toista valmistetta, joka sisältäs sitten myös A-vitamiinia. En semmosta halua muksulle antaa. AARGH!!!! Mä en enää tiedä mitä mä teen ton D-vitamiinin kanssa. Kun haluaisin kyllä sitä vitamiinia antaa tytölle, mutta sitä on kauhee kattoo, kun toinen sen seurauksena huutaa sitten naama punasena kipeää mahaa koko illan. Ei tuu mitään....
Ja sitten lääkäri kiinnitti huomiota, että tytöllä on nyt kuivat ja karheen tuntuset posket. Heitteli jo ilmoille kaiken maailman allergioita. Jippii... Ja mä kun oon sitä mieltä, että ihon karheus ja kuivuus johtuu siitä, että tytteli on viime päivinä valutellu maitoo popskiaan pitkin lähes joka syötöllä, tai ainakin on syönnin jälkeen posket ihan maidossa. Kirjotti se lääkäri sitten rasvareseptin.

Nyt kun pääsin valituksen makuun, niin todetaan tässä sitten semmonenkin "ihanuus", että kuukautiset tuli takas kuvioon. Ja mä kun olin toivonu, että imetys pitäs ne poissa... No, onneks on toi jälkitarkastus muutamien viikkojen päästä, pääsee toivomaan lääkärilta kierukan laittoa.

Että tämmöstä valitusvirttä täältä tällä kertaa. Sori vaan omanapaisuus, mutta tänne on niin hyvä purkautua.

Ja loppuun jotain positiivista. Meillä oli kastajaiset viikonloppuna ja bileet meni hyvin, vaikka aiemmin pelkäsin että koko bileet menee ihan päin hittoja. Vaan eipä mennyt, mitä nyt toi kastettava itki koko seremonian ajan ja heti kun virallinen osuus oli hoidettu, niin tyttökin hiljeni. :D No, mitäs oli toimitus tytön rytmin mukaisesti huonoon aikaan, ei raukkaparka saanu normaaleja päiväunia nukuttuu, kun piti olla kiertopalkintona isovanhempien ja kummien sylissä. Onneks nyt jo on rytmi palautunut normaaliksi ja olemme saaneet takaisin oman nauravaisen tytön. =)

Jaaha, pitänee mennä hiilet vetäseen, ettei lämmöt karkaa harakoille.
Mukavaa viikon jatkoa mammat!!!
t.Pol ja Erika 7vk
 
Cuplaton on mun mielestä meillä ainakin auttanu. En käytä sitä kokopäiväsesti, vaan ainoastaan iltaisin, kun poitsu huutaa mahavaivojaan. Meillä vedetään noita Rela+D tippoja, mutta en oo huomannu vaikutusta mahavaivoihin, vaikka joskus on unohtunutkin antaa ne. Ehkä sillä on vaan mun herkkä maha perintönä.

Täällä muuten käännyttiin ekaa kertaa kyljelleen. Poju oli lattialla lelukaarensa alla, kun kävin pyykkejä ripustamassa. Sillä aikaa oli hissattu itsensä kyljelleen ja ihan vinoon asentoon puoliksi matolta ulos. Kauheeta, kun vauvat kasvaa äkkiä :O. Isi oli kyllä innoissaan, kun huomasi, että poju oppii ja kehittyy. On sitä vaan niin hauska seurata.

Rintaraivareita meilläkin saadaan välillä. Nykyään vähemmän kuin ennen. Ehkä on maidontulo ja kulutus paremmin tasapainossa. Suihkutissit nimittäin tuntuivat täällä ainakin useimmiten olevan ongelman syynä.

Hommasin muuten käytettynä hug a bub -kantoliinan. Nyt vaan odottelen, että saisin sen kotiin, niin pääsis opettelemaan liinailua. Olis niin kiva päästä edes joulukuusta tsekkaamaan Oskun kanssa, kun vaunuilla tuonne ei pääse edes liki. Manducaakin harkitsen vielä lisäks.

Noniin, se taas kirjoittelusta tältä erää. Huoltomittari huutaa...

Joanmi + Oskari 2kk+5pv
 
aamuyö meillä sitteri on tällähetkellä lähinnä syöttötuolina. Tyttö kinkee itseään istuma-asentoon jo niin paljon ja yrittää muutenkin liikkeelle ettei oikein enää viihdy siinä. Joskus iskä istuttaa hänet siihen katsomaan telkkaria jos yritetään vaikka itse syödä sillävälin mutta aika vähäistä sen käyttö nyt enää on. Enkä mä itse oo muutenkaan suosinut sitä sitteriä kun motoriikka kehittyy paremmin lattialla kun lapsi pääsee kokeilemaan omia taitojaan. Jostain oppaasta juuri luin että lapsen paras paikka on sylin jälkeen lattialla eikä missään vekottimissa. Ja meillähän tuo tyttö on alusta asti viihtynyt ihan missä vaan ja nyt kun kääntyy ja vähän jo ryömiinkin opettelee niin kyllä hän siellä lattialla on lähes koko hereillä olon ajan. On meillä sitten käytössä myös kävelytuoli jossa tyttö on suu korviin asti hymyssä aina hetken päivässä ja hyppykiikkukin on tuossa nurkassa ollut jo kuukauden mutta mies kun on tunnetusti "aikaansaavaa" tyyppiä niin se on edelleen asentamatta ;)

Ja siitä ihottumasta; meilläkin tytöllä ollut nyt jo jonkin aikaa toisen posken iho kuiva ja oon yrittänyt sitä bepanthenilla hoitaa, välillä on parempi ja sit taas punoittaa kauheesti. Ei kyllä raavi sitä joten ei varmaan kutia mut on ikävän näköinen. Täytyykin perjantaina neuvolassa kysyä siitä. Epäilen kyllä vaan sitä syyksi että tyttö kuolaa ihan hirveästi ja aina on naama ihan märkä niin se voi kuivattaa ihoa. En tiedä onko sieltä tulossa hampaita vai mikä on mutta vatsallaan ollessa ihan norona valuu ja ihan kaiken tyttö tunkee suuhunsa. Mitään piikkiä ei ole vielä ikenissä tuntunut mutta sellaiset valkoiset ja aika kovat ne ikenet jo on.

Ja sit mulle itselle tuli elämäni ekaa kertaa käsiin ja kaulan alueelle pari viikkoa sitten kauheesti kutiava ihottuma joka rauhoittui vasta kun otin parina päivänä allergialääkkeen ja kortisonivoidetta levitin. En tiedä mistä johtui mutta oli kyllä kamala, toivottavasti ei enää palaa. Nyt on vielä käsivarsissa tuolla "allien" puolella näppyjä mutta ne ei onneksi kutia. Ihme vaivoja sitä voi yhtäkkiä tulla.

Pol mä en kantaisi ihan kauheeta huolta siitä d vitamiinista. Sitten kun vauvan maha alkaa tottua kiinteisiin niin sitten se d-vitamiinikin alkaa sopia. Eikä se riisitauti nyt ihan hetkessä tule jos muuten syö hyvin. Täällä neuvolassa sanottiin ihan reilusti että omaan tahtiin aloittelee sen antamista ja jos oikein pahalta tuntuu niin odottaa hetken ja yrittää myöhemmin uudelleen.

Ja lopuks vähän omanapaista valitusta: multa poistettiin eilen yksi hammas ja sehän on tosi mukava toimenpide niinkuin varmaan kaikki arvaa... niin eikös tää mun mies sopinut juuri samaksi illaksi menevänsä kaverinsa kanssa syömään. Joo illan sitten sain olla kipeen suuni ja tytön kanssa kahden. ARGGGH miten ihmeessä sais ton miespuoleisen joskus ajattelemaan vähän pidemmälle asioita ja kysymään ensin kun suunnittelee jotain. Mä peruutin perjantailta jo aikoja sitten sovitut menot ihan vaan siks että tyttö saa neuvolassa piikin enkä halua jättää häntä miehelle jos tuleekin kuumetta tai on muuten itkuinen. Olis varmaan pitänyt pitää omista menoistaan vaan kiinni ja olla aina ajattelematta muita ensin. :kieh: No se siitä valituksesta ja onneksi suu on jo parempi eikä särje.

Sitten jatkamaan joulusiivousta.

Sannuli ja Nykerö (melkein 5 kk)
 
Voihan väsymys |O nyt on mennyt melkein kuukausi kun tuo tyttö on heräillyt tosi usein yöllä. Rauhoittuu kyllä yleensä tuttiin tai viimeistään siihen kun käärin peiton hänen käsien ympärille. Mutta tosi usein menee yöllä tuntikin kun pidän kättä hänen peitonpäällä rauhoitellakseni häntä. Viime yönäkin kuuntelin toistatuntia kun mies kuorsasi vieressä kun yritin saada tyttöä nukahtamaan uudelleen. |O Voi kun sais edes yhden yön nukkua katkottomasti. En tiedä mikä oikein sen unen pätkäisee kun sitten välillä taas on rauhallisempi eikä se nälkääkään pitäisi olla kun kuitenkin lopulta rauhoittuu. Pitää vaan itsekin mennä tästä lähtien nukkumaan silloin kun tyttökin ei siinä varmaan muu auta.

Tuuliako se oli jonka mies ei hirveästi osallistunut arjen pyörittämiseen? Mites teillä on alkanut mennä? Musta on alkanut kanssa tuntua siltä että mä oon tässä talossa ainut joka tekee kotitöitä yms. Mies aina välillä osallistuu hetken enemmän kun suutahdan asiasta ja sitten se taas pikkuhiljaa siirtyy kaikki mulle. Muutama vuosi sitten se vielä oma aloitteisesti saattoi alkaa peseen vessaa tai vaihtaan lakanoita mutta ei enää. Nytkin mä oon yrittänyt viimeiset pari viikkoa jo tehdä joulusiivousta pikkuhiljaa, siivonnu kaappeja yms niin ei niihinkään mihinkään oo osallistunut :snotty: saati että olisi kysynyt että voisko olla jotenkin avuks. Ainoat mitä tekee on tiskikoneen ja pyykkikoneen tyhjennys tai täyttö. Rupee ottaan aivoon kun tuntee itsensä kokopäiväiseks kodinhoitajaks!!

Ja eikun jatkaan taas kun tyttö vielä nukkuu.

Sannuli
 
Pol, onnea hienosta nimestä! :heart:

Sitteri on meillä jokapäiväisessä käytössä; TV-tuolina (niinku Sannulillakin :)), syöttötuolina, odotustuolina (kun otan vaunuja varastosta ja koira pomppii eteisessä innoissaan muuten lapsen päällä), keittiöhommissa, jne. Kaiken kaikkiaan ajallisesti napero möllöttää kuitenkin lattialla kauheen romukasan keskellä ja kurottelee lelujaan, tai vetää ne peitosta luokseen... ei tartte paljon päkistellä :LOL:

Viu, joo oma peitto on paras, kun sen vaan jaksaa/muistaa/pystyy laittaa naperolle. Silloin kun mies on yövuorossa, herkutellaan kumpikin omilla puoliskoilla omien peittojen alla. :) Poika on myös usein kuumissaan, jos köllötellään molemmat mun untsikkapeiton alla.

Sannuli, :( Älä välitä, kai meillä kaikilla on välillä pöntöt ukot. No, ainakin suurimmalla osalla ;) En edes yritä väittää, että olisin joku viilipytty-mutsi tai äiti Amma, mutta ehkä en vaan jaksa nipottaa enää läheskään niin paljon kuin ennen. Mä en kykene pitään mykkäkoulua tai mököttään, ei oo energiaa. Välillä sitten yritetään niitä kehityskeskusteluja pitää - rakentavassa hengessä tietty tai sitten vaan vollaan räkä nokasta roikkuen, kuinka oon ihan loppu ja kukaan ei pidä musta huolta vaikka mä pidän kaikesta ja kaikista.... :'(

Mutta muistakaa mammat Anu Harkin hieno neuvo jouluvalmisteluihin; ei kaikkea mitä kuuluu tehdä joulun alla oikeesti edes tarvitse tehdä nyt. Rauhaisaa joulun odotusta!

MR ja VV 4kk
 
Sannulille jaksamista valvomisiin.. toivottavasti helpottaa. Hienoa kuitenkin ettei tarvitse syötellä öisin.
Ja miehet.. :headwall: Pinnaa kiristää välillä, mutta kuten MR, ei riitä energia ärsyyntyä kuten aiemmin. En myöskään oikein jaksa siivota kuten ennen, eli täällä ei sen kummempaa joulusiivoa tehdä, perussiivous vaan. Riidellään kyllä samaan tapaan kuin ennenkin, aika samoista aiheistakin vissiin, mutta vauvan suhteen tuntuu että se on vaan parantanut meidän suhdetta, miten muilla on?

Jaksamisesta puheenollen, onkohan mulle tullut yöheräilystä jonkun asteen univaikeuksia. Illalla kestää tosi pitkään että saan unta, pari tuntiakin. Aamulla kuitenkin nukkuisin kuinka pitkään vaan, päiväunia samoin (mitä nyt vauva suo). Tää on aika uutta tosin, viime viikonloppuna alkoi. Kokeilen nyt ulkoilla enemmän, jos auttaisi. Ollaan nimittäin möllötetty kotona sateen takia vähän liikaa.

Oltiin vauvakinossa tänään, poika pelästyi kamalasti elokuvaa yhdessä kohtaa kun tyhmänä annoin hänen katsoa valkokangasta. Rassukkaa vähän jännitti muutenkin siellä..

Kiva lukea teidän matkaratasjuttuja, harkinnassa on täälläkin hankkiminen.


Ainomieli ja poika 3,5 kk
 
Viimeksi muokattu:
voi että kun ei ehdi eikä jaksa täällä käydä usein... nytkin silmät ristissä vähän vilkuilin mitä ootte jutelleet... pitäis olla jo unten mailla kun tyttö nukkuu...

eli meillä voidaan hyvin, ja kasvetaan hienosti! ökelletään, mökelletään, hymyillään ja kikatellaan vaikka kuinka :) tyttö on niin ihana :heart: ja mahottoman kova huutamaan kun kiukuttaa tarpeeksi väsyneenä... :p

Sannuli: mä meinasin tulla kans kysymään, että onko muilla kuukautiset muuttuneet synnytyksen jälkeen? mulla ennen kesti kipua yhden päivän ja nyt taisi olla ainakin 3 päivää!!! :headwall: ja vuotokin aivan eri sfääreissä, vaikka aina onkin runsasta ollut... voi plääh!

mekin harkitaan matkarattaiden ostamista, tai sitten ihan suosiolla ostetaan isot parvekevaunut, noissa yhdistelmissä on tytöllä jo nyt ahdasta :O saa nähä kauanko pystyy nukkumaan kantokopassa, ja miten sen jälkeen uni tulee kun nukutetaan rattaissa? hmm.

iloista joulua kuitenkin jokaiseen perheeseen! toivottavasti ehdin kirjottelemaan pian taas. terkkuja mukeloille kanssa! :heart:

tömpsis ja super seuraavaksi 3kk. :)
 
Huomenta äidit ja vauvelit :)

En kyllä käsitä mihin tää aika katoaa... Elli täyttää parin päivän päästä 4 kk ja on jo niin iso tyttö! Neuvolassa käytiin keskiviikkona, painoa 7230 g ja pituutta 65 cm, py 42 cm. Hienosti siis täälläkin kasvu edistyy pelkällä tissimaidolla. Parina iltana oon nyt antanut riisivelliä, ajatuksena iltavillien rauhoittaminen, mutta huonolla menestyksellä toistaiseksi... Soseita aattelin aloitella maistelemaan, kunhan jaksan alkaa niitä tekemään, eipä noilla onneksi kiirettä ole kun maito riittää.

Meillä on jo kaksi hammastakin! Toinen puhkesi itsenäisyyspäivän aattona ja keskiviikkona lääkäri sanoi että kaksi hammasta täällä on... Minä olin ihan ihmeissäni, että ei siellä vielä ole kuin yksi, toinen on vasta tulossa mutta sepäs olikin sitten äidin huomaamatta tullut läpi ikenestä :D Selältään pyörähdellään mahalleen aina kun sille päälle neiti sattuu, välillä kyllä saattaa mennä päiväkin että haluaa olla vaan selällään ja sitten seuraavana päivänä äiti saa olla jatkuvasti kääntämässä takaisin selälleen kun eihän siinä mahallaan kauaa jaksa olla...

Neiti on muuten oikein iloinen ja hymyileväinen, kiljuu ja kihertää. Ja ihana uusi taito: sylkeminen ja päristäminen... :) Jollain muullakin oli vauva sen oppinut? Ai että se on söpöä kun toinen mutjuttaa suuta ja sitten saa huulet sopivasti ja sylki lentää! Mutta sen ja kuolaamisen seurauksena bodyt on märkänä koko ajan:) Nukkumisen kanssa meillä on vähän ongelmia, välillä maistuu kolmen tunnin päikkärit ja välillä sitten nukutaan vaan vajaan tunnin pätkiä päiväsaikaan. Illat on ihan hulabaloota, kahdeksan pintaan yritetään aina alkaa iltapuuhiin ja nukkumaan, mutta voi olla että neiti ottaa vaan tirsat ja alkaa sitten touhuamaan tai sitten touhuaa ja kiljuu sängyssä niin että lopulta saattaa nukahtaa vasta yhdentoista pintaan. Lempileikki on se, että vedetään unirätti silmille, sitten puhistaan ja ähistään sen alla, potkitaan ja viuhdotaan niin kauan että rätin saa pois ja sama homma alkaa alusta... Ja siinä tietysti tulee kamala hiki, niin että neiti on ihan läkähdyksissä lopulta :D

Miehen kanssa täällä menee entiseen malliin. Viikko sitten otettiin taas yhteen ihan kunnolla ja sen seurauksena tää viikko on ollut hyvin seesteinen :) Saa nähdä kauanko kestää tällä erää... Mutta osallistuminen kotihommiin on aivan minimissä eikä siihen näköjään mikään auta. Ja voi: kuka täällä sanoi siivoavansa kaappeja yms. jouluksi? Älkää hyvät ihmiset tuollasilla itseänne uuvuttako, ei sinne kaappeihin kukaan katso! Tosin mulla on vaatehuoneen siivous ens viikolla edessä, paraskin sanoja siis... Mutta se kyllä johtuu siitä, että saadaan vihdoin ja viimein ovet eteisen kaappiin ja sen seurauksena pitää vähän järjestellä noita tavaroita uudestaan!

Voi, olikos se Pol jolla ei D-vitamiinin käyttö onnistu? Toivotaan että pian alkaa masu kestämään vauvalla sen, just luin jostain että suomalaiset lapset saa edelleen liian vähän D-vitamiinia ja suurin osa aikuisista myös! Ja osteoporoosi lisääntyy sen seurauksena... Mutta eihän vauvaa voi eikä kannata sen takia huudattaa ett tipat ei sovi, tuskin se osteoporoosi tai mitkään muutkaan vaivat vauvalle heti tulee jos muutaman kuukauden on ilman vitamiineja! Eiköhän noissa tilanteissa ole kysymys pitkäaikaisesta vitamiinin puutteesta.

Minä eilen imuroin tyttö rintarepussa ja olipas aika hyvä treeni huonokuntoiselle äidille... Täytyykin alkaa harrastamaan sitä useammin! Tyttö tykkäs olla siinä, pää pyöri kun piti katella joka puolelle. Mulla on se kantoliinakin ja alussa sitä muutaman kerran kokeilin, mutta se on sellasta jotain fleecen tapaista materiaalia ja siinä tulee nopeesti kuuma sekä tytölle että äidille. Ootteko muuten aatelleet hankkia hyppykiikkuja vauvoillenne? Mä just oon sellasta ostamassa, vaikka eihän sitä kovin suositella... Mutta meidän neiti on niin eläväinen, ett jos se nyt jonkun kymmenen minuuttia siinä päivässä saa potkia niin tuskin siitä mitään haittaa on. Ja luulen että tyttö tykkää siitä :)

Jaahas, yläkerrassa herätään, täytyy mennä... Vauvauintiin ollaan lähdössä, onkin viimeinen kerta tälle vuodelle! Tsemppiä kaikille joulustressin selättämiseen .)

Tuulia ja Elli viittä vaille 4 kk

Ja pari sanaa vielä nyt kun on uinnit uitu ja neiti nukkuu.... Meillä tyttö viihtyy parhaiten lattialla, mutta sitterissä pidän usein kun hommailen itse keittiössä niin saa olla äidille seurana. Sitt mä laulan ja jammailen neidille samalla, välillä se kattoo mua ett mikä ihme tolle taas tuli... :D

Sitt joku mietti niitä matkarattaita... Meillä oli koekäytöllä kaverilta Carenan perusmatkarattaat, niistä ei tykätty ollenkaan. Mulle liian korkeat ja mies potki kävellessä jalkansa koko ajan siihen alaosan rautaan. Nyt on lainassa Gracon jotkut matkarattaat, pari kertaa oon niitä käyttänyt ja ovat hyvät työntää ja muutenkin tukevan oloiset, mutta tosi lyhyet! Eli siis neidillä tulee jo nyt jalat aivan siihen istuinosan reunaan eikä niissä ole sitä nostettavaa jalkatukea. Jos siis meinaa nukuttaa tarpeen tullen matkarattaissa, niin ei se varmaan lapselle ole kiva kun jalat roikkuu reunan yli... Ja selkänojan säätömahdollisuudet ei ole kovin runsaat noissa, makuuasennosta menee suoraan aivan istuvaan asentoon, mä kaipaisin sellaista välimuotoakin. Tai sitt en osaa vaan käyttää niitä... Mutta noi on vaan lainassa eikä niitä ole tarkoitus ostaa, jatkan siis metsästystä!

Oli mulla jotain muutakin mitä piti kommentoida, mutta enhän mä nyt enää muista. Palataan siis myöhemmin :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mma Ramotswe
tuulia meillä otettiin kans eilen illalla yhteen kun vihdosta viimein mulla paloi pinna kun toinen ei osallistu kotitöihin tasapuolisesti. :'( Ilmeisesti meillä miehen mielestä on ihan ok että pyykit lojuu viikkotolkulla kasassa makuuhuoneessa tai että keittiön pöytä on täynnä rojua tai että lapsen lelut lojuu aina pitkin lattioita. Meillä on ilmeisesti vaan niiiiin erilaiset käsitykset siististä kodista. :( No mies lupasi yrittää taas tsempata ja osallistua enemmän (niinkuin monta kertaa aikaisemminkin on luvannut). No paha mieli kuitenkin jäi eilis illasta ja miehen tiuskimisesta.

En mäkään yleensä kaappeja jouluks siivoo mutta nyt oon järjestellyt tavaroita uudelleen ihan just siitä syystä että sais kaikki tytön tavarat sopimaan myös jonnekin ja varsinkin olohuoneessa olen yrittänyt saada sellaiseen järjestykseen tavarat ettei sitten kun tyttö alkaa liikkua tarvitsis olla kokoaikaa vahtimassa ettei mikään hajoa tai päädy suuhun.

Jospa sitä menis paketoimaan noita tytön joululahjoja nyt kun hän vielä nukkuu.

Sannuli ja Nykerö huomenna 5 kk
 
Viimeksi muokattu:
Hello kaikki mammat ja vauvat!

Meillä Erika oppi viime viikolla lelumattonsa lelujen heiluttelun. Nytkin makoilee selällään matolla ja antaa nyrkeillä vauhtia noille otuksille. Ihana seurata, kun toinen välillä oikein miettii, että mites niihin leluihin nyt pääsis käsiks. =) Kovasti hymyilee ja kähisee leluilleen ja yrittää kovasti jo äänteitäkin antaa. Oon niin tyytyväinen siihen, että muksu alkaa viihtyyn lattialla, sillä aluks tuntu, ettei tyttö oo ollenkaan lattiatasossa, kun heti alko huutaan. Nyt mä pääsen jo itte tekeen aamupalaa keittiöönkin, kun jätän tytön olkkarin lattialle oman makuupussinsa päälle makoileen ja seuraamaan mua katseellaan keittiöön. Hitsin hyvä ollu muutenkin toi makuupussi, meillä nimittäin tyttö ottaa päikkärit tuolla pussissa ja pussin pitää olla silloin kokonaan kiinni. Rauhottuu neiti kummasti, kun ei kädet ja jalat pääse sätkimään joka ilman suuntaan ja ei tuu ärsykkeitä oikein mistään, kun ei näe.

D-vitamiinista (jälleen). Sannuli juu, en meinaa stressiä repiä siitä, jos tytön maha ei kestä vitamiinia, aloitan sitten vitamiinin annon, kun ei maha mee siitä sekasin. Tiedän, että terkkari antaa pikkasen palautetta aiheesta, mutta sitten vaikka valehtelen neuvolassa, jos meinaa ihan kohtuuttomasti ripittää.

Nyt meillä on toista päivää kokeilussa Rela+D3 -tipat, sillä Relaahan ton tytön maha on kestäny koko ajan. Saas nähdä nyt miten käy. Oon päättäny, että jos tuo valmiste ei nyt sitten käy, niin tauolle jää koko valmisteet sitten siihen asti, että tyttö on sen 3kk. Jekovitia en enää anna, sillä honasin tässä yhtenä päivänä, että siinä pirulaisessa on etanolia, eikä sitten ookaan kuin 96%:sta!!!! Että sitä töhnää en vauvalleni kyllä anna, jos joku muu käy.

Meillä kävi torstaina terkkariopiskelija imetysohjausta antamassa opettajansa kanssa. Oli kyllä hyvä juttu ku kävivät, en oo tajunnukaan miten huonossa asennossa oon tyttöö imetelly. Täällä amk nimittäin on tarjonnu opiskelijoille valinnaisena imetysohjaaja -kurssia ja siihen kuulu opiskelijan osalta näytön anto. Olikin sen open kanssa puhetta, että täällä imetysohjaus on ihan lapsen kengissä, että hyvä vaan kun opettavat. Annoin vähän suoraa palautetta synnytyssairaalan osastosta ja puhuttiinpa siinä samalla sitten neuvolasta. Hyvä vaan, että kiinnittävät huomiota tommoseen asiaan, mä ainakin liputan asian puolesta!!

Miehistä ja kotitöistä. Meilläkin on silleen, että mä se aika pitkälle teen ne kotihommat. Ei sillä, etteikö mies varmasti osallistus, mutta jotenkin ne tulee aina tehtyy sillon kun tyttö oon pisimmillä päiväunilla pihalla. Ja mä kun en jaksa stressata siitä, että kaikki tavarat on millilleen paikoillaan ja että joka viikko pitäs lattiasta kattoon siivota, niin hyvin menee. Siivous me yleensä tehäänkin yhessä, sillä muuten mulla menis siihen hommaan koko päivä. Ja täälläkään ei tehä sen kummempaa joulusiivousta, sillä ristiäisiä varten viime viikolla siivottiin oikein kunnolla, niin nyt riittää semmonen pintapuoleinen siistiminen. =) Meillä onkin perinteeksi muodostunut jouluporukka täällä, kun miehen vanhemmat tulee ja mun äiti puolisonsa kanssa. Ihanaa, kun ei tartte mikään päivä mennä töihin, ensimmäinen joulu neljään vuoteen, että saan kaikki päivät olla kotona, LUKSUSTA!!!! :)

Jaaha, sitä alko neiti ilmoittelemaan, että ei oo niin kivaa enää olla tuolla lattialla, tarttis vissiin evästä, vaipan vaihtoa ja sitten sitä oiskin ohjelmistossa ulkotirsat. Jos sitä vaikka koittas lähtee vaunuileen, vaikka tuolla onkin ihan hiivatin liukasta, kun tie on kuin tiaisenpää! No, onneks mulle on Joulupukki tuonu jo ennakkoon noi liukuesteet kengänpohjiin, niin jos sitä pysys vaikka pystyssä.

Mukavaa Joulunalusviikkoa kaikille mammoille perheineen!!!
t.Pol ja Erika kohta 8vk
 
Moi!

Emme ole kuolleet tai kadonneet, vaikka hiljaa ollaankin oltu. Oon käyny silloin tällöin kyllä pikaisesti lukasemassa teidän kuulumisia ja ajatellut, että jonain päivänä vielä minäkin tänne kirjoitan.

Meillä on ollut vähän vastuksia :( ensin vauvalle tuli paha ripuli tuossa pari viikkoa sitten. En tiedä, johtuiko siitä, että olisi puhjennut maitoallergia vai oliko jotain muuta. Kuitenkin äippä aloitti sitten lääkärin kehotuksesta maidottoman dieetin (siis täysin maidottoman!! :( ) ja reilussa viikossa vauvan maha sitten rauhottui. Oli ihan kamalaa, kun vauva kakkasi viisikin kertaa päivässä sellaista kuohuvaa vihreää todella pahanhajuista nestettä :$ En tiedä, johtuiko rauhottuminen mun maidottomasta ruokavaliosta vai rauhottuiko sitten vain itsekseen. Aloitettiin myös probiootti baby -niminen maitohappobakteeri, joka myös tietenkin saattoi auttaa asiaa. No, lisäksi tänne rantautui jonkinlainen refluksivaiva. Ajattelin vaan, että vauva pulauttelee tavallista enemmän, mutta sitten mun veljen vaimo sai mut hoksaamaan, että tää voikin olla ihan oikeesti refluksia ja samaa sanoin sitten neuvolan lääkäri. Vauva siis pulautteli useita, useita kertoja vuorokaudessa, isohkoja settejä ja vielä pari tuntia syömisen jälkeenkin :( herää yöllä siihen, että on pulauttanut. Sitten ei ruoka maistu, suussa maistuu pahalta, varmaan kurkussa karvastelee yms. ja sitten nukahdetaan vaan pitkään, pitkään (toista tuntia jatkuvaan) hyssyttelyyn ja sitten taas koitetaan hetki torkahtaa, kunnes tulee seuraavan syötön aika. Ja toisinaan saatetaan huudella yhteen menoon monta tuntia yössä, kun on varmasti kurja olo kurkussa eikä tee mieli syödä, kun siitä seuraa taas uutta pulauttelua :( No, näiden vaivojen sekä muutenkin jo ennestään huonon painonnousun seurauksena jouduttiin tehovalvontaan ja nyt ollaan osastolle joutumisen uhan alla torstaihin asti :( torstaina vielä kontrolli ja jos nousua on vähemmän kuin 50g/vko, niin sitten joudutaan Taysiin osastolle tutkittavaksi... :(

Kaiken tän stressin keskellä mun maidontuotanto alko vähenemään ja en enää pysty lypsämään tuota lisämaitoa kuin vähän. loppu pitää sitten antaa korvikkeena. Suren sitä kovasti, mutta yritän katsoa asiassa jo eteenpäin. Tärkeintä on saada vauva kasvamaan. Ja tuosta rintakumista ei ainakaan vielä oo päästy eroon ja ei oo ollu kyllä yhtään paukkuja yrittääkään. varsinkin kun aikaisemmin syöttöpunnituksella vauva ei saanut paljaasta rinnasta kuin parikymmentä milliä, niin en oo uskaltanutkaan kokeilla kovin kauaa ilman...

muistelen, että Sannuli ainakin taisi täysimettää vaan osan aikaa, oliko näin? miten sä sen koit ja miten siitä selvisit? ja jos jollakulla muullakin oli näin, niin kertokaahan, miten ootte asian kanssa eläneet *sympatiaa toivoen* :) Tässä nykyajassa, jossa täysimetys on jotenkin tosi korostuneessa asemassa, niin saa tuntea valtavaa syyllisyyttä, kun antaa vauvalleen korviketta :( ja kun olisin niin mielelläni minäkin täysimettänyt enemmän kuin tämän 7 vkoa, niin on jotenkin lisäksi pettynyt olo. Mutta yritetään nostaa pää pystyyn ja nauttia osittaisimetyksestä :)

Ripuli onneksi nyt rauhottui ja viimeinen iso tyhjennys oli juuri ennen punnitusta (kuinkas muutenkaan :/ ). ja perjantaina saatiin refluksiin vähän lääkettä, sellaista sakeuttajaa, joka tuntuisi auttavan. ei enää tuu kaikkien kikkojen ja pystyssä olojen jälkeen kuin muutama pulautus! Ja kun kotivaakalla on nyt kokeiltu, niin näyttäisi siltä, että paino olisi kovassa nousussa (parisataa grammaa muutamassa päivässä, jos ei vaaka ihan hirveästi huijaa). ja onhan se toisaalta selvä, kun suolessakin on tavaraa ja ruoka on pysynyt sisällä, niin kyllä sekin näkyy.

Vähän ollut ankeata ja kaikenlaisia murheellisiakin ajatuksia on ollut, kun on saanut keräillä oman äitiys-itsetunnon rippeitä ja koittaa jaksaa iloita jokaisesta päivästä. Mies on onneksi hoitanut vauvaa nyt viikonloppuna öisin, että oisin saanut nukkua. Mä oon vaan imettänyt. Ja mielikin heti kirkastuu, kun saa nukuttua edes muutaman tunnin. Ja vauva on väläytellyt meille muutaman hymyn, jotka on kyllä niin palkitsevia <3 ja on se muuten niin ihana tyttö! <3

Nyt saan onneksi mun äitin tänne kaveriksi siihen asti kun miehellä alkaa joululoma.

Meilläkin ristiäiset pidetty ja oli oikein mukavat juhlat, kaikesta hässäkästä huolimatta. Ja toisaalta huojentavaa, että ne kemut on nyt järjestetty ja kaikki meni oikein hienosti. <3

Jouluksi lähdetään isovanhempien luokse (jos ei siis jouduta sinne osastolle :/ ). Ja siellä saadaan toivottavasti sitten nukuttua molemmat, kun on yöhoitajiakin tarjolla vauvalle ;) (joku etu tästä pulloruuasta on se, että muut voi tarvittaessa hoitaa vauvaa pidempiäkin aikoja).

vauva sai perjantaina ekan rokotteen, sen rotavirusrokotteen. Onko muilla tullut siitä jotain oireita? Meillä ei osaa sanoa, että onko siitä tullut jotain vai onko muuten vaan tätä meidän perusitkua ollut nyt yöt. Jospa tästä alkais pikkuhiljaa helpottamaan.

Manduca on meillä päivittäisessä käytössä ja paljon myös öisessä käytössä... Ehdottomasti ollut suuri apu! Lisäksi jumppapallo on tullut ihan vakikäyttöön, kun sen päällä on helpointa hyssyttää vauvaa, joka rauhoittuu vain pystyasennossa reippaaseen hytkytykseen. Ei oo omat reidet ihan maitohapoilla koko ajan.

Tällaisissa tunnelmissa meillä eletään. Parempien aikojen toivossa eläen. :) ja me taistellaan!! Ja aiotaan voittaa tää taistelu :)

Tuiskuli ja Maisa 7 vkoa

Muoks. Meillä on käytettynä ostetut Cragon matkarattaat, sellaiset vähän parempaa / kalliimpaa mallia. Ostin tosiaan käytettynä ja sain hyväkuntoiset halvalla :) ne on olleet tosi kätevät tässä, kun oon vauvan kanssa hypännyt siellä ja täällä. Saan vauvan kaukalon suoraan niihin rattaisiin kiinni ja on näpsäkästi taittuvat ja jopa yhdellä kädellä kasattavat ja purettavat :) Ja on mun mielestä ihan tilava tuo istuinosakin, sitten kun vauva niissä alkaa kulkea ilman turvakaukaloa.
 
Viimeksi muokattu:
Voi Tuiskuli!! Kovasti jaksuja!! Mä huomasin tuossa, kun olin kipeenä ja mietin antibioottikuurille joutumista, että heti rupesin ottamaan imetyksestä paniikkia. Miten se voikaan olla itselle niin iso asia. Onneksi kuulostaa jo siltä, että teillä on pienen kanssa asiat kääntyneet parempaan suuntaan ja hienoa, että saitte refluksiinkin lääkettä. Toivottavasti konstit olisivat purreet ja osastolle menoon ei olisi tarvetta.

Matkarattaat on täälläkin Gracon, johon kaukalon saa sitten autosta kauppareissulla näpsästi heitettyä. Kotona niillä ei sitten mitään teekään, mutta Emmaljungan hyökkäysvaunuilla on onneksi ollut loskassakin hyvä tarpoa.

Rota -rokotteesta en huomannu meillä mitään oireita. Mielenkiintoista nähdä, mitä seuraa, kun 3 kk neuvolassa tammikuun alussa tuleekin isompi rokotesatsi...

Viihtymisestä Ostettiin ristiäislahjarahoilla muksulle lelukaari. Se on ollu ihan hitti!! Täällä samaa Pol kuin teilläkin. Leluja viuhdotaan ja niille selitellään omia juttuja =). Joskus voi tunninkin ittekseen tyytyväisenä matolla köllöttää. Pitäis varmaan enempi makuuttaa lattialla ja ihan mahallaan, mutta meillä pukluja tulee sen verran herkästi, että mahallaan olo pitäis osata ajoittaa niin, että olis just ennen seuraavaa syöttöä.

Jouluvalmistelut on ihan kesken, mutten jaksa niistä kauheesti ressata! Lahjatkin edelleen ostamatta, kun toi perkuleen flunssa on vieny voimat, niin ei oo jaksanu oikeen mihinkään lähteä. Jos sitä huomenna sit yrittäis. Siivoilukin taitaa mennä vähän fuskaamisen puolelle tänä vuonna. Milläs tuolla mitään mattoja edes tuulettelis, kun joka päivä tulee vettä.

Toivottelenkin kaikille teille ja vauveleille mukavaa joulunalusaikaa ja joulua!! Muistakaa myös rentoutua ja nauttia meidän ja vauveleiden ekasta joulusta perheenä <3 <3

Joanmi + Oskari 2kk ja risat
 
Tuiskuli, :hug: Hyvin sä oot jaksanut kuitenkin. Älä lannistu, joka päivä helpottaa! :) Maidon tuotanto voi kyllä palautua jos kerta kuitenkin vielä imetät. Mulle terkka tosin mainitsi kerran kun tuskailin yöllisen tissillä nukkumisen kanssa, että öinen imetys määrittelee sen maidon määrän.
Ootte varmasti nostanut vauvan sängyn päätyä jne joka ainakin meillä autto siihen "normipuklailuun". Myös minä :heart: jumppapalloa ja Manducaa :)

Joanmi, lehtitilaus vaan kaikille vetään. Nyt kun niitä markkinoidaan "hyvillä" alennuksilla ennen ensi vuoden alv-korotusta, voi jopa kannattaakin. Tilaus kätevästi omalta sohvalta, lahjakortti s-postiin, printti kirjekuoreen ja pukin konttiin vips. Muut nettikaupat ei ehdi enää toimittaan. Nimim. aina viimetipassa....

Pakko mainostaa tv-ohjelmaa josta sain vinkin taas siitä blogista: dinojuna. Isosilmäisiä dinoja värikkäässä ohjelmassa (sisältäen vissin ihan asiaakin) on pikku-hepun mieleen ja äiti saa sättäillä :)

Tuitui mutsit!

MR ja VV 4 kk + 10 pv
 
heippa taas :)

Tuiskuli: älä stressaa siitä imetyksestä! (helpommin sanottu.... itekin sitä itken välillä! :eek: ) mä jouduin heti alussa antamaan lisämaitoa ja ajattelen asian positiivisia puolia: tyttö osaa syödä pullostakin, isä saa syöttää niin usein kuin pystyy, minä silti imetän sen verran, että ehkä tyttö saa vastustuskykyä... jne :) :) :) Mä imetän tällä hetkellä enää 2 kertaa päivässä, menkkojen aikaan tyttö alkoi kieltäytymään tissistä, varmaan se sitten maistui pahalle :( ja se mua surettaa kovasti, etten kelpaa! :( mutta pääasia on että tyttö kasvaa, voi hyvin ja kehittyy :) Ja isälle on ollut tosi tärkeätä tuo, että hän saa myös syöttää ja osallistua enemmän :) Itse inhoan tätä nykyistä imetyskeskeistä kulttuuria, se on niin syyllistävää! Eikä imetys ole oikeasti helppoa, niinkuin väitetään... mua otti niin paljon päähän toi imetyskeskeisyys, joten se oli yksi syy miksi en alunperin edes halunnut imettää ollenkaan... mutta muista, että kasvaa niitä sairaita lapsia tissimaidollakin ;) (vrt. kun aina sanotaan, että kasvaa niitä terveitä lapsia pullomaidollakin :p) Eli imetä sen minkä pystyt ilman mitään syyllisyydentunteita! :heart: Tsemppiä refluksin kanssa! :hug: :hug: :hug:

Pitäisköhän mun nukuttaa öisin makuupussissa... tyttö nukkuu niin hienosti ulkona päikkärit, 5-6h mutta yöllä 2-3h, voi krooh! ja toi käsillä vispaaminen on ihan hullua! aina kun nukahtaa niin alkaa vispaaminen, johon sitten herää, ja kaikki alkaa alusta... viime yö oli huonoin aikoihin, ei vaan halunnut nukahtaa millään vaikka oli kuinka väsynyt... taisi mahakin vähän vaivata :(

Pol: olet varmaan kokeillut aloittaa varovaisesti ne tipat? ensin pari päivää 1 tippa ja sitten siitä pikkuhiljaa ylöspäin, meillä taisi mennä 2-3viikkoa ennenkuin päästiin 5 tippaan. :)

Huomenna meidän pieni kulta on jo 3kk, miten se aika menee niin nopeaan! (ja välillä niin hitaasti....)

Voikaa hyvin ja oikein ihanaa joulua jokaiselle!

tömpsis ja Super :)
 
tuiskulille voimia :hug: Mullehan se imetyksen epäonnistuminen oli alkuun hirvittävän vaikeata vaikka olin ihan ääneenkin sanonut ennen synnytystä että minähän en siitä stressaa jos en pystykkään imettämään. Tunsin itseni tosi huonoksi äidiksi kun maitoa ei vaan tullut. Maitohan ei noussut kunnolla koskaan mun rintoihin ja viikon ikäisenä terkka käski alkaa antaan lisämaitoa imetyksen jälkeen. Osittain imetin 2,5 kk. Se tuntui tosi pahalta kun en pystynyt imettään kun joka paikassa kuitenkin oletetaan että äiti imettää lastaan. Mutta se piti vaan hyväksyä ettei sitä tule niin ei tule ja yritin lohduttautua sillä että kun tyttö saa pulloruokaa niin silloin isäkin voi syöttää tyttöä ja heistä tulee niin läheisemmät.

Eikä saa syyllistää itseään kun tää on sellainen asia ettei siihen itse aina voi
vaikuttaa vaikka miten yrittäis. Ja yrittää myös sulkea korvansa ympäristön painostukselta ja neuvoilta jotka saa olon tuntumaan vieläkin kurjemmalta. Mäkin tein kotikaljaa ja join sitä litra tolkulla, imetin kahden tunnin välein ja yritin levätä ja syödä yms yms eikä siltikään maidontuotanto lisääntynyt vaikka tyttö kyllä osasi imeä mutta mikään ei vaan auttanut. Yhtä hyviä ihmisiä niistä lapsista tulee saa ne sitten ruuan tissitä tai pullosta. Ja loppujen lopuksihan se on lyhyt aika kuitenkin lapsen elämässä se imetysaika, tärkeämpää minusta on että lapsesta huolehditaan hyvin koko lapsuusajan.
 
Heipsis mammat! Tänään se on sitten vuoden pimein päivä ja huomenna päivä on taas piirun verran pidempi, eli kevättä kohta aletaan mennä.

Neiti nukkuu vielä pussissaan, niin nyt on hyvä kirjotella. On likka vaihtanu rytmiä silleen, että nyt herätään klo 9 ja noin klo 10.30 tyttö ottaa ekat nokoset tossa makuupussissaan lattialla, missä on eka potkiskellu ja naureskellu aikansa. Hyvin nukkuu tossa pussukassa, kun sen vetää ihan kiinni, tyttö vielä itte kääntää päänsä pussin sisään, että nukkuu ihan uppeluksissa. Tossa on se etu, ettei pysty heiluun ja huitoon koko aikaa, niin rauhottuu.
Tömpsis, meillä siis tyttö kans heiluttelee tosi paljon käsiään ennen kuin nukahtaa ja juuri silloin kun on unen ja heireillä olon rajamailla. Ainakin meillä on helottanu päikkäreitä ihan sisälläkin, kun nukkuu ne isänsä perintöpussukassa (toi makuupussi on siis vuosimallia -78) :D Öisin sitten kehdossa nukuttaessa oon tehny silleen, että peittelen tytön siten, että kääräsen peitettä pikkasen käsien päälle ja tungen peitonkulmat tytön alle, eli siinäkin tulee peitteestä pussi. Siihen rauhottuu hyvin, kun on semmosessa tiiviimmässä paketissa.
Ja siitä D-vitamiinista (edelleen). Joo, mä oon alottanu sen TOSI varovasti tolle, kun ei mikään meinaa käydä. Jekovitiahan annoin aikanaan joka toinen päivä viikon ja sitten joka päivä yhen tipan, mutta 5päivän joka päiväisen saannin jälkeen tyttö alkoi huutaan sitä, kun illalla maha ei enää toiminukaan, kun massu oli menny kovalle tipoista. Nyt alottelin tota Rela+D3:sta hitaasti, mutta tänään en enää sitten tippoja antanu (päästiin jo kahteen tippaan päivässä) kun tyttö meni eilen taas kovalle ja kolme iltaa on huutanut toista tuntia nuppi punasena yhtäjaksosesti. Huuto loppuu yleensä sitten heti, kun sen D-vitamiinin jättää pois, niin heti on seuraavana päivänä oma iloinen itsensä. Tiedän, että vauvat on normaalistikin iltasin itkusempia, mutta se ei oo meidän tytölle normaalia, että tosiaan toista tuntia muutaman minuutin tauoilla huutaa täyttä kurkkua ja kääntää itteensä kaarelle. Se kaikki on tullu noista tipoista ja nyt toi Rela oli kolmas valmiste mitä tytölle on kokeiltu. Nyt aattelin tehä semmosen radikaalin ratkasun, että annan vitamiinilisää sillon tällön yhen tipan ja kokeilen säännöllisempää antoa sitten, kun tyttö on vähintään 3kk. En usko, että toisen luuston kehitys tai kovuus jää siitä kiinni, että saako vitamiinia nyt vai vähän vanhempana, kun kuitenkin aion sitä antaa ihan säännöllisesti sitten kun maha sen kestää. Kun alkaa itteeki jo itkettää iltasin, kun näkee ja kuulee toisen kärsivän, eilenkin toinen itki lopuks jo ihan väsymystään, kun ei pystyny rauhottuun. Kauheesti sai ähistyä sitten ilmaa mahastaan, kun aikansa synnytteli, mutta eilen illallapa ei taaskaan toiminu maha, eikä viime yönäkään (ja tätä ennen tytöllä on toiminu maha joka vaipalliseen eli noin 4 tunnin välein syönnin jälkeen). Ens viikolla saan sitten heti kuulla huutia neuvolassa, kun en lapselleni vitamiinia anna, mutta sittenpä näkee neuvolatäti, että tämä äiskä osaa sanoo takasinkin ja minä en kyllä ala lastani kiusaamaan. Tulkoon tänne kattomaan ja kuunteleen mitä mahakipuja vitamiini toiselle aiheuttaa, jos ei usko. :kieh:

Tänään ois meikäläisen äiskä tulossa puolisonsa kanssa meille joulun viettoon. Huomenna tulee sitten puolison vanhemmat. Appivanhempani koetti kolme kertaa puhuu meitä ympäri, että lähettäs sinne jouluks, mutta mä sanoin miehelleni suoraan, että mä en tytön kanssa lähe kotooni minnekään jouluna, meille saa tulla ken haluaa, mutta minä en liiku mihkään. Kuullostaa uppiniskaselle ja kovalle, mutta mä en todellakaan halu lähtee toiselle puolelle Suomea ton nyytin kanssa varsinkaan, kun tää on nyt mun täysin töistä vapaa joulu sitten neljään vuoteen!! Todellakin haluan olla yhät kotona OMAN perheen kanssa, appivanhemmat vaan saa tyytyy siihen, että pitää heidän liikkuu tänne.
Tästä päästäänkin aasinsiltana kysymykseen: millaset välit teillä muilla on omiin appivanhempiinne nyt kun muksu on kuvioissa mukana? Meillä on ihan hyvät välit ja tykkään appivanhemmistani, mutta he eivät aina näytä ymmärtävän sitä, että mulla ja mun miehellä (eli heidän pojallaan) on nyt oma perhe eikä se heidän poika tee välttämättä enää päätöksiä heidän mukaansa, vaan oman perheensä mukaan. Tästä aiheesta ollaan pikkasen jo peitsiä kolisuteltu appiukon kanssa... Kun tuntuu, että siellä on välillä käsitys mm. siitä, että he voi aikanaan opettaa tytölle yhtä sun toista ja sallia sitä sun tätä eikä meiltä tartte kysyy mielipidettä. Ei tuu pitään paikkaansa ja se oon sanonukin. Onks muilla ongelmia isovanhempien kanssa? Tiedän, että hyvää he tarkoittaa, mutta mun mielestä lapsen vanhemmat on niitä, jotka päättää kasvatuksellisista asioista ja vanhempien sääntöjä pitää kunnioittaa myös isovanhempien, vaikka sitten lapsi olis isovanhempien luona hoidossa. Taidan olla tiukkapipo, vai....?? : /

Nyt alko sellaset pärinät ja litinät kuulua tuolta pussista, että taitaa olla äiskällä vaipan vaihdolle vientiä, että pysyy vielä lahkeiden sisäpuolella tuo tavara... :D

OIKEIN RAUHALLISTA JA MUKAVAA JOULUA KAIKILLE FOORUMIN MAMMOILLE PERHEINEEN!!!!! NAUTTIKAAMME!!!!!! :flower:
T.Pol ja Erika 8vko
 
AARGH.... V-käyrä huipussaan heti aamusta. Tai itse asiassa eilisestä lähtien. Aattelin ett jos nyt edes jouluna tosta isännästä ois jotain apua, mutta kun ei... Kovasti kyllä suunnitteli ett mitä haluaa jouluna syödä ja kaupassa käytiin yhdessä (tai no isäntä juorusi jonkun tutun kanssa suurimman osan aikaa!) mutta kun se tollo ei tajua että ei ne ruuat itsestään pöytään ilmesty. Eilisen vietin aika tiiviisti keittiössä, onneksi tyttö nukkuin pitkät päiväunet. Ja tänään herättiin tytön kanssa vartin yli seitsemän, kello on nyt vähän yli puol kymmenen ja arvatkaapa kuka kuorsaa petissä edelleen?!? Mulla on tortut uunissa, oon kuorruttanut juustokakun ja seuraavaksi pitäis kai alkaa kuorimaan perunoita... Vieraat tulee yhdentoista pintaan ja sitten toi idioottimies oli luvannut vielä yhdelle tuttavapariskunnalle että tulkaa vaan käymään, ihan mihin aikaan vaan! Jouluaattona ja mä en oo edes tavannut heitä aiemmin!!!

Ok, nyt loppuu koneella lorviminen, meinasin just polttaa noi tortut! Ja tyttökin heräs just aamutirsoilta... Hauskaa joulua kaikille, toivottavasti muilla ei ole näin pinnaa kiristäviä joulumeininkejä:D

Tuulia ja Elli 4 kk 4 pvä
 
  • Tykkää
Reactions: Mma Ramotswe
Huomenta ja hyvää Tapaninpäivää!

Joulu meni mukavasti, mutta ensi vuonna olen joulun kotona. Yleensä vanhempieni luona auttelen aaton keittiöpuuhissa ja nyt tuntui tosi pahalta kun äiti painoi koko päivän posket punaisina ja passasi meitä. Tänä vuonna omat kädet olivat kovin täynnä tuota pötköä... Vasta illalla äiti istui alas ja otti pojan syliin, joka palkitsi mamman höpinöillä ja kujerteluilla.
Mamman puurtamisen "palkitsi" myös siskon tyttö 9 v, joka osoitti mieltään ja kiukuttelin, kun tarjolla oli jouluruokaa. Hän kun ei syö moista ällötystä. PIkkusen kiehutti.... :mad:

Nukkumisesta piti jo paljon aikaisemmin kirjoittaa, mutta muistamattomuus ja unohtelu liittyy vahvasti näihin yöheräilyihin. Joku teistä mammoista kyseli onko muilla mennyt omat unet ihan perssiilleen yöheräilyjen takia, niin juu, täällon yksi :wave:. Illalla en saa nukahdettua (odotan koko ajan korva höröllä, että koska poika pärähtää hereille), yöllä oon niin väsynyt ja pökissä, etten saa palautettua poikaa enää omaan sänkyyn vaan annna sen potkia siinä kyljessä koko yön, potkimisen takia en saa nukuttua syöttöjen välissäkään (joita on siis mössöjen syömisestä huolimatta vielä monta), en pysty enää kertomaan aamulla montako kertaa ja mihin aikaan poika on syönyt, vaikka olen joka kerta kelloa katsonut, aamusyötön jälkeen en yleensä saa enää unta ja tännänkin olen hörppinyt kaffetta aamu kuudesta alkaen (mika sinänsä on kuitenkin ihan mukavaa) kun pojat nukkuu.

Sitten on tämä selkä: alaselkä on jumissa niiiiin totaalisesti, että nyt miehen jouluvapaiden aikaan en nosta mitään enkä ketään. Kipu häiritsee myös tuota nukkumista.... Venyttäminen sattuu hirveästi, eikä tunnu edes auttavan. Aattelin lääkäriin mennä, jos sais lähetteen osteopaatille tai jonnekin. Joulupukki oli vissiin kuullut mun selkäongelmista kun pääsen hierontaan muutaman kerran. Tätä vaivaa vaan ei voi hieroa, kipu on niin alhaalla siinä "saranassa". Hampaita pestessäkin pitää nojata paino lavuaarin reunaan, että saa vettä hörppästyä. Suorana pystyssä on ihan ok, mutta pienikin kulma ja ponnistus yhdessä muodostaa salamoita silmiin.

Mites mutsit pukki teitä muisti? Mää sain vielä ihanan mekon (jota olin toivonut ja laittanut linkin nettikauppaan :)). Mitenkäs teillä lasta lahjottiin? Olin itse tolkuttanut kaikille, että ei mitään kallista ja ylenpalttista, mutta kuitenkin niitä helkkarin soivia ja mölyäviä leluja tuli paketti toisensa jälkeen.
Avasin myös pojalle oman tilin, johon saa mummit ja kummit laittaa rahaa, jos siltä tuntuu. Ostetaan sitten esim. turvaistuinta ja muuta hintavampaa niillä rahoilla. Tosin istuin on vielä vertailussa.... se vasta onkin vaikeeta.

Tehdäänkö porukalla uudenvuodenlupaus ja karistetaan loput mamma-makkarat? Jäikö teille kiloja ja onko vielä löllyköitä? Itselläni löllyy vyötäröllä, mutta käsivarret on timmimmät kuin ikinä... :p Ajattelin kokeilla jotain vauva-äippä -liikuntaa tai -tanssia työväenopistolla ensi vuonna, vaikka in-ho-an ryhmäliikuntaa. Mutta en tiedä miten muuten saisi ton keskivartalon parempaan kuntoon kun selkäkivut estää vatsalihasten reenaamisen.

Heippa mutsit! :wave:

MR ja VV 4,5kk

Muoks. järisyttävä määrä kirjoitusvirheitä... niin ja piti Polin kyssäriin kommentoida appivanhemmista; luulen, että oma suhtautumiseni vaikuttaa eniten. Olen jotenkin loukkaantumisherkistynyt lapsen saannin jälkeen (ihan kaikille ja kaikelle), jolloin ihan viatonkin kysymys tuntuu heti arvostelulta. Varsinkin, jos se tulee anopilta. Omille vanhemmilleni voin sanoa ihan suoraan ihan just mitä ajattelen, ne tuntee mut ja tietään mun mielen laadun. Oon vähän sitä mieltä, että kumpikin hoitaa omat vanhempansa ja sukulaisensa, jos tulee jotain "ohjeistettavaa". Tiedän, että esim. sokerikeskustelu on edessä; minä kun olen sitä mieltä, että pikkulasten ei tarvitse syödä karkkia tai juoda limsoja tai mehujuomia. Kuitenkin appelit on kilttejä ja mukavia ihmisiä... after all.
 
Viimeksi muokattu:
Hei ystävät!
Tulipahan joulu vietettyä :) Toivottavasti Tuulialla muttui paremmaksi alun jälkeen, hauskasti kyllä kirjoitit!
Pukki muisti Ainomieltäkin hierontalahjakortilla, tuli myös oikeaan osoitteeseen. Selkä jumissa täälläkin juu : / Muutakin kivaa sain, poika sai enimmäkseen pehmeitä paketteja, mikä onkin hyvä, koska on kasvanut niin nopeasti että alkaa seuraavan koon vaatteista olla jo pula. Paras lahja taisi kuitenkin olla ihana helistin :)

MR, pääsisitkö itse lähtemään välillä vauvan vierestä vaikka sohvalle? Itse harrastan tätä, aina jonkun pätkän nukun sohvalla omassa rakkaassa seurassani, ja vauva mun paikalla parisängyssä. Jos alkaa ähistä, mies laittaa tutin, jos ei auta niin menen takaisin. Nykyään mun vauva kyllä nukkuu aika hyvin, mutta itse en silti aina.

Appivanhemmista. Mulla on myöskin oikein mukavat appivanhemmat, mutta... Anoppi on alkanut ärsyttää :ashamed: Se kyselee. Ihan kaiken. Siis vauvaan liittyen. Missä nukkuu, miten nukkuu, nukkuuko päivällä, nukkuuko yöllä, miten kauan nukkuu, monta kertaa syö yöllä, miten syö yöllä, missä syö yöllä, onko vieressä, missä vaatteissa nukkuu, onko tutti suussa kun nukkuu, onko pää oikealle vai vasemmalle (ihan oikeasti!), nukkuuko vaunuissa nukkuuko autossa nukkuuko sylissä jne jne jne.. Ja ihan kaikkeen liittyen. Ja huolehtii joka kerta että ei kai vaan nuku vieressä, no aivan varmasti nukkuu kun en jaksa herätellä aamua kohden siirtelemällä. En vaan jaksaisi vastailla... Kysyy mm. joka imetyksen jälkeen, että kummasta rinnasta imetit? MÄ EN KESTÄ, MIKSI PITÄÄ KYSYÄ? Ja välillä samat kysymykset monta kertaa, jotain dementianpoikasta kai. Sekin jotenkin ärsyttää, että huolehtiii aina (luonnollista toki) miehestäni, pojastaan, että saahan nukuttua ja onhan omaa aikaa ym. Mitäs mun unistani ja omasta ajasta.. Ei koskaan tarkoita pahaa kuitenkaan.
Tulipahan purkauduttua :ashamed:

MR,Mä osallistun tuohon uudenvuodenlupaukseen niin että lupaan syödä enemmän (terveellisesti tottahan toki :ashamed:), olen jo lähtöpainossani eikä ole kiinnostusta tiputtaa enempää. Vyötärö kyllä jäänyt leveämmäksi, jotenkin tuntuu ettei pienenekään enää ennalleen. Jumppaan aion myös, kunto on todella surkea..

Poika on ihana kuin mikä, nauraa kiljahdellen kaikelle hassulle mitä äiti ja isä keksivät, tutkii ja maistelee leluja jo hienosti ja vierastaa välillä kovastikin ja välillä ei lainkaan.

Muutakin piti varmaan kirjoittaa, mutta meni energia tuohon appivanhempijuttuun, joten ensi kertaan :D :wave:

Ainomieli ja poika 4 kk
 

Yhteistyössä