No jos ei sitä kymmentä euroa ole reilua ottaa lapsilisistä niin mistä sitä rahaa pitäisi saada?

• Viestiketjun aloittaja "kokkeli"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23899234:
Koska nyt on kesäloma ja ennenkuin eka palkka tulee, niin siihen menee aikaa. Ja tuo kuopus saisi opintotukea talvisaikaan 9€/kk miinus verot ja senkin se ehkä joutuisi maksamaan ensi vuonna Kelalle takaisin, jos mä tienaan taas liikaa. Joten ei ole kovin järkevää moista summaa hakea.
Eikö vanhempi lapsesi ole säästänyt rahoja ennen kesätöiden aloitusta, edes niin, että eläisi sen kuukauden ennen kuin palkka tulee?

Minä uskon, että moni olisi ihan tyytyväinen jos olisi tulorajojen yläpuolella eikä kotona asuvien lasten tarvitsisi olla opintotukien varassa. Lukiossa voi korkeintaan saada opintotukea jonkun 60 €/kk, siis kotona vanhempien kanssa asuva lapsi.

No, oho. Todellakin on hyvä palkka. Ja todellakin elää hyvin jos vaan menot ei ole tuloihin suhteen älyttömät. Keskipalkka on jotain 2500 euroa eli on toi reilusti yli sen ja iso osa tienaa alle ton 2500, jopa alle 2000 euroa kuussa. Mullakin on sekä AMK- että korkeakoulututkinto ja saan 2300 kuussa ja ihan hyvin eletään mun ja miehen palkalla (2500). On omistusasunto ja kerran vuodessa käydään ulkomailla.
Que? Olenko pudonnut kelkasta jo aikoja sitten? Kun me asuttiin Suomessa, eli... 4 vuotta sitten kai, tuntuu ettei tuollaisella palkalla elänyt :O Ehkä meillä oli jotenkin hankala lähipiiri, mutta tutut tienasivat kaiketi tuon 3000€ ja tuntuivat aina vikisevän, ettei rahat riitä. Ruoka on niin kallista, asuminen kallista, kaikki on kallista. Mutta hienoa, että te pärjäätte hyvin ja pystytte matkustelemaan :)

En ole seurannut Suomen palkkakehitystä/hintoja/muuta ja siksi olenkin näköjään hieman jälkijunassa :D

ulkonainen
[QUOTE="minä vain";23899426]Juu, tiedän toki tuon. Enkä ole siitä valittanutkaan. Mutta edelleen, pienistä puroista syntyy joki. :D Toimii molempiin suuntiin. Ja kansanedustajien palkka on se kaikista suurin turhuus, mitä tämä maa maksaa. Ja IHAN JOKAINEN uusi hallitus nostaa aina ENSIMMÄISENÄ omaa palkkaansa! Mielestäni asian ei pitäisi ihan noin mennä. Nythän sinne hakee ihmiset vain rahan perässä! Minusta esim. 3000€ kiinteä kk-palkka kansanedustajille olisi oikeutettu eikä siihen saisi tulla kuin korkeintaan indeksikorotukset vuosittain. Jos näin olisi, sinne hakeutuisi oikeasti ne, ketkä haluavat tehdä tämän maan hyvinvoinnille jotain! Kansanedustajilta pitäisi ottaa pois valtuudet oman palkkansa nostoon! Ja kulukorvaukset pois, matkakulut voi hakea verovähennyksinä niin kuin muutkin kansalaiset! Ja Helsingissä on kyllä niin hyvät julkiset kulkuvälineet, että kyllä kansanedustajien pitisi niillä pärjätä, jos ei omaa autoa ole![/QUOTE]

Heh, 3000e! Senhan tienaa missa tahansa toimistossa, miksi siis ottaa enempaa vastuuta? Kylla vastuunottamisesta pitaa maksaa palkkaa sen mukaisesti.

Tartun ihan epäolennaisuuksiin, mutta miksi vedit tuon rajan juuri 3000€? Miksi siis varsinkin yli 3000 euron kkpalkoista? Saatan olla jotenkin jo etääntynyt tai harhautunut, mutta eihän 3000€ + risat päälle palkka ole Suomessa vielä edes HYVÄ. Sillähän tuskin elää siellä, kun ostovoima on niin olematon... En siis kritisoi, ihmettelen vain tuota summaa. :)
Minä en tiedä olenko sitten tavallista vaatimaton vai mitä, mutta 3000 € ei mielestäni ole huono palkka. Se on palkka, johon MONI, kenties yli puolet EI koskaan yllä työuransa aikana. Suurin osa Suomessakin elää alle tuon palkan ja yleisesti katsoen suomalaisilla on hyvä elintaso.

Keittiönoita
[QUOTE="minä vain";23899426]Juu, tiedän toki tuon. Enkä ole siitä valittanutkaan. Mutta edelleen, pienistä puroista syntyy joki. :D Toimii molempiin suuntiin. Ja kansanedustajien palkka on se kaikista suurin turhuus, mitä tämä maa maksaa. Ja IHAN JOKAINEN uusi hallitus nostaa aina ENSIMMÄISENÄ omaa palkkaansa! Mielestäni asian ei pitäisi ihan noin mennä. Nythän sinne hakee ihmiset vain rahan perässä! Minusta esim. 3000€ kiinteä kk-palkka kansanedustajille olisi oikeutettu eikä siihen saisi tulla kuin korkeintaan indeksikorotukset vuosittain. Jos näin olisi, sinne hakeutuisi oikeasti ne, ketkä haluavat tehdä tämän maan hyvinvoinnille jotain! Kansanedustajilta pitäisi ottaa pois valtuudet oman palkkansa nostoon! Ja kulukorvaukset pois, matkakulut voi hakea verovähennyksinä niin kuin muutkin kansalaiset! Ja Helsingissä on kyllä niin hyvät julkiset kulkuvälineet, että kyllä kansanedustajien pitisi niillä pärjätä, jos ei omaa autoa ole![/QUOTE]
Tästä olen erittäin samaa mieltä. Kysymys sitten vaan kuuluu, olisiko meillä eduskunnassa asioista päättämässä ihmisiä, jotka muussa tapauksessa istuisivat Siwan kassalla tai olisivat vuokrafirmassa siivoojina? Millaiset valmiudet heillä olisi hoitaa valtiontaloutta, ulkopolitiikkaa yms asioista? Löytyisikö meillä tarpeeksi asiantuntevia ihmisiä, jotka omasta vapaasta tahdostaan alentaisivat elintasoaan yhteisen hyvän vuoksi? Mut joo, onhan eduskunnassa kaikenlaista kuplettilaulajaa, hiihtäjää, missiä ja muuten vaan naamansa joka telkkariohjelmassa näyttävää kansanedustajaa.

Que? Olenko pudonnut kelkasta jo aikoja sitten? Kun me asuttiin Suomessa, eli... 4 vuotta sitten kai, tuntuu ettei tuollaisella palkalla elänyt :O Ehkä meillä oli jotenkin hankala lähipiiri, mutta tutut tienasivat kaiketi tuon 3000€ ja tuntuivat aina vikisevän, ettei rahat riitä. Ruoka on niin kallista, asuminen kallista, kaikki on kallista. Mutta hienoa, että te pärjäätte hyvin ja pystytte matkustelemaan :)

En ole seurannut Suomen palkkakehitystä/hintoja/muuta ja siksi olenkin näköjään hieman jälkijunassa :D
Saako kysyä missä maassa asut?

Keittiönoita
Minä en tiedä olenko sitten tavallista vaatimaton vai mitä, mutta 3000 € ei mielestäni ole huono palkka. Se on palkka, johon MONI, kenties yli puolet EI koskaan yllä työuransa aikana. Suurin osa Suomessakin elää alle tuon palkan ja yleisesti katsoen suomalaisilla on hyvä elintaso.
Alodia ei taida asua Suomessa, jos oikein muistan. Ja sen vuoksi kuvittelee, että suomalaiset about kaikki tienaavat 3000 euroa. Tosiasia kuitenkin on, että täällä on paljon ihmisiä, joiden palkka on alle 2000 euroa.

"vieras"
Haluaisin ihan ensiksi tietää, mistä joku on saanut päähänsä tuon "kymmenen euroa"? Siihen en ole itse missään törmännyt nettiä selatessani. Olisiko kyseessä siis tällainen 10% suuruinen vero kuten opintotuen kohdalla?

Sitäpaitsi vaikka se olisikin vähimmillään sen kymmenen euroa, kannattaa muistaa, että se on yli 3 lapsisten perheiden tuloista lähemmäs 50 euroa. Se tuntuu jo, sillä saa 4 päivän ruoat joku perhe, (meillä työssäkäyvilläkin) koska meiltä usein palkka on käytetty elämiseen jo lapsilisän tultua, lapsilisillä ostetaan ruokaa ja maksataan pakolliset laskut.

Itse en ole niinkään huolestunut näiden sosiaalietuuksilla toimeentulevien asioista, sillä tiedän, että vaikka lapsilisistä tai muista valtio alkaisi nipistelemään, heillä on se sosiaalihuolto joka varmasti takaa sen perustoimeentulon jokatapauksessa. Jos jostain otetaan pois, sieltä lisätään sen verran, että saadaan se tämänhetkinen perus elintaso mikä on laskettu.

Luulen, että väliinputoajia ja kärsijöitä tulemme olemaan taas me pienituloiset palkansaajat, työssäkäyvät. Me jotka emme saa asumistukea, emme toimeentulotukea, maksamme kaiken palkasta, lasten päivähoitomaksut itse, veroineen päivineen. Minun kuukausipalkastanni (brutto 1600e) jää verojenn jälkeen käteen 1200 euroa. Miehen palkasta jää käteen aavistuksen enemmän. Maksamme näistä joka kuukausi vuokran 760e, lasten päivähoitomaksut , pyöristettynä sata euroa, sähkön 100e kuukaudessa, ruokaan menee 700e kuukaudessa, työmatkat on pakko ajaa autolla ja bensaan menee pelkästään 200e kuukaudessa. Sen jälkeen pakolliset kahdet puhelinlaskut 2*40e ja netin. 4 kertaa vuodessa auton vakuutusmaksun (kerrallaan 100e) toki vielä autovero erikseen ja huollot, katsastukset, mutta nämä ovat näitä epäsäännöllisiä menoja. Siitä voi jokainen huvikseen laskea paljon jää käteen palkasta. Siitäkin vielä osa menee lääkkeisiin, vaatteisiin, pakollisiin hygieniatuotteisiin, minimaalisiin harrastuksiin. Eli meillä ei todellakaan jää säästöön yhtään. En missään nimessä siis pysty kannattamaan ansioverotuksen korotussta, enkä lapsilisien verotusta. Tai siinä tapauksessa mun ei kohta kannata työtä tehdä. Saisin saman toimeentulon kun jäisin työttömäksi ja paremminkin! Asunto ja lastenhoito vaan maksettaisiin puolesta. Tosin itse teen töitä ihan mielenterveyden kannalta, tosin alkaa se kohta vituttamaan jos vielä kaikesta joutuu nipistämään ja oloja kiristetään entisestään.

Ottakaa hyvät päättäjät niiltä hyvätuloisilta pois. Heillä on mistä ottaa. Jos teillä se 10% nipistys lapsilisissä ei tunnu miltään, niin monelle se tuntuu. Helppohan niitä päätöksiä on tehdä sillätavalla , että otetaan pienisiivu kaikilta pois. Mutta kun se pieni siivu meiltä pienituloisilta on sama kun hyvätuloisilta otettaisiin tuntuvasti osa tuloista pois. Sitähän ei tule tapahtumaan. Mielestäni perheillä joissa bruttotulot on yli kuutta tonnia voitaisiin lapsilisät vaikka poistaa.

Kela kuitenkin pidättää

Kuten myönsin, elelin jossain harhassa :D Mutta hyvä näin, eikös? Tai no hm, en tiedä onko hyvä, jos suurin osa elää alle tuon palkan... En sano mitään, ajan itseni vielä nurkkaan.

"Vilukissa"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23899407:
Hiljattain jostain luin, että Suomessa taloudellinen eriarvoisuus on lisääntynyt mm sen vuoksi, että hyvätuloiset valitsevat puolisoikseen hyvätuloisia. Ja onhan siinä vissi ero, jos perheen bruttotulot kuussa on vaikkapa 9000 euroa kuin jos ne on 3500 euroa. Muistan vielä yhden Hesarin mielipideosaston kirjoituksen vuodelta kuokka ja kirves sairaanhoitajien lakon aikana...siinä sanottiin, että ei sairaanhoitajat tarvitse suurempaa palkkaa, koska he saavat varakkaan miehen. Heh, no eipä ole sitä varakasta miestä näkynyt, mutta tottahan tuo oli joskus aikoinaan. Vielä mun opiskeluaikaan esim sairaanhoitajilla ja dippainsseillä oli yhteisiä bileitä ja oli aika tavallistakin, että pariskunnissa mies oli DI ja vaimo sairaanhoitaja. Lääkäritkin monesti valitsivat puolisoikseen sairaanhoitajia, mutta nykyisin lääkärit naivat lääkäreitä.
Niin, raha tulee rahan luo..vai miten se vanha sanonta menikään ;)...

Joku täällä ehti jo haukkoa henkeä siitä, ettei 3000 euron tuloilla elä, että se on aivan liian vähän. Hyvänen aika sentään! Täällä on monia ammatinaloja, joiden työntekijät eivät ikinä tule saamaan moisia summia, vaikka olisivat olleet vuosikymmenien ajan töissä.... Kohtuullisuutta kehiin, siis.

Mun mielestä pitäisi myös aktiivisesti kiinnittää huomiota siihen, miten hyvätuloiset pelaavat tulojensa kanssa ottamalla juurikin törkeän suuria asuntolainoja turvatakseen siten tulojansa. Tässä olisi tilannetarkastelun paikkaa...

[QUOTE="vieras";23899485]Sen jälkeen pakolliset kahdet puhelinlaskut 2*40e ja netin.[/QUOTE]

Tuo puhelinlasku kuulostaa aika isolta. 80 euroa kuukaudessa. Onko kaikki puhelut välttämättömiä vai voisiko niistä tinkiä tai soittaa netin kautta ilmaiseksi tietokoneesta toiseen?

Keittiönoita
Kuten myönsin, elelin jossain harhassa :D Mutta hyvä näin, eikös? Tai no hm, en tiedä onko hyvä, jos suurin osa elää alle tuon palkan... En sano mitään, ajan itseni vielä nurkkaan.
Eleleit harhassa :) Kuntien ja valtion palveluksessa sekä palvelualoilla vain hyvin harva saa edes haaveilla 3000 euron palkasta. Ovat tyytyväisiä jo 2500 euron palkkaan, jos sellaisen saavat. Moni ei saa sitäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23899467:
Alodia ei taida asua Suomessa, jos oikein muistan. Ja sen vuoksi kuvittelee, että suomalaiset about kaikki tienaavat 3000 euroa. Tosiasia kuitenkin on, että täällä on paljon ihmisiä, joiden palkka on alle 2000 euroa.
Joo en asu ja tiedän Suomen tilanteesta sen, mitä media netissä kirjoittaa. Ja sieltä & palstalta saa sellaisen kuvan, että eläminen on Suomessa tosi kallista. En kuvittelen, että kaikki tienaisivat tuon verran. Ajattelin vain, ettei 3000€ ole Suomen yleisellä hintatasolla kovinkaan hyvä palkka, mutta ilmeisesti olin kuvitellut inflaation paljon voimakkaammaksi. Tilanne on siis Suomessa parempi kuin luulin, eli jeejee!

Keittiönoita
[QUOTE="Vilukissa";23899519]

Mun mielestä pitäisi myös aktiivisesti kiinnittää huomiota siihen, miten hyvätuloiset pelaavat tulojensa kanssa ottamalla juurikin törkeän suuria asuntolainoja turvatakseen siten tulojansa. Tässä olisi tilannetarkastelun paikkaa...[/QUOTE]
Asuntolainojen korot ovat niin alhaalla, että sillä korkovähennyksellä ei juurikaan pelailla. Jos ihminen on niin tyhmä, että ottaa jättisuuren asuntolainen korkovähennysoikeuden takia, niin kusessa on, kun korot nousevat. Kyllä mä uskon, että edelleen on järkevämpää sijoittaa johonkin muuhun kuin verottajaan, jos on ylimääräistä rahaa.

g-maan
Olemme siinä tilanteessa, että ihan tässä lähitulevaisuudessa tämä leikkuu on pienin teidän murheista tässä maassa. Mutta turha sanoa, että teitä ei ole varoitettu, tämähän on tiedetty jo pitkän aikaa.

Minä menen kohta taas töihin ja minulle jää asumisen ja verojen jälkeen palkasta käteen noin 1300 €. Siitä ei tarvitse maksaa enää kuin pakolliset ruoat, laskut (netti ja puhelin), satunnaisest vaatteet jne. Vähintään 1000 € jää joka kuukausi säästöön ja minusta se on valtava määrä rahaa. Jos asumiseen menisi enemmän rahaa niin silti jäisi 600-700 säästöön. Siksi on vaikea uskoa miten joku ei pärjäisi 3000 tuloilla.

"vieras"
Kyllä, suurinosa suomesta elää alle tuon palkan. Oliko näin että 1/3 suomalaisperheistä tienaa yhteensä sen 6000e bruttona yhteensä. Tarkoittaen, että molemmat perheestä tienoo silloin tuon 3000e.

2/3 tienaa vähemmän. Sun kannattaa tutustua Suomalaisten palkkatasoon, ihan perusammateissa. Katsoa vaikka paljon hoitajat tienaavat, se antaa jo hyvin osviittaa paljon perus-duunarit suomessa ansaitsevat. Suurin osa kuitenkin tekee näitä duunarin hommia, kaupanalaa, rakennusalaa, liikenneala, elintarvikeala, ravintola-ala, hoitotyö. eli eivät ole korkeasti koulutettuja. Korkeasti koulutetutkin tienaavat sen 3000 euroa useimmiten, tätä on meillä opettajat esimerkiksi.

kaikista huvittavinta, että Suomessa on kansainvälisesti ajatellen kuulemma huippukoulutus, mutta palkkataso todella on tämä. Sen lisäksi täällä kukoistaa harmaatalous, eli minunkin rakennushommat ja mieheni liikennehommat tekee joku ulkomailta suomeen tuotu parhaimmillaan 2e tuntipalkalla.

ulkonainen
Joo en asu ja tiedän Suomen tilanteesta sen, mitä media netissä kirjoittaa. Ja sieltä & palstalta saa sellaisen kuvan, että eläminen on Suomessa tosi kallista. En kuvittelen, että kaikki tienaisivat tuon verran. Ajattelin vain, ettei 3000€ ole Suomen yleisellä hintatasolla kovinkaan hyvä palkka, mutta ilmeisesti olin kuvitellut inflaation paljon voimakkaammaksi. Tilanne on siis Suomessa parempi kuin luulin, eli jeejee!
Et ela taysin harhassa varmaankaan, riippunee paikkakunnasta, mutta esim. Helsingissa tuo lienee ihan keskivertopalkka, ei missaan nimessa korkea palkka.

Keittiönoita
Kuluttajahinnathan meillä on EU:n korkeimmasta päästä ja se lienee suomalaisen köyhyyden suurin syy. Pienet palkat ja kalliit hinnat ei ole hyvä yhtälö.

nnnnnn
Tuo puhelinlasku kuulostaa aika isolta. 80 euroa kuukaudessa. Onko kaikki puhelut välttämättömiä vai voisiko niistä tinkiä tai soittaa netin kautta ilmaiseksi tietokoneesta toiseen?
No niinpä. Mulla on erittäin harvoin puhelinlasku yli 20 euroa kuussa ja laskussa on aina 8 euroa puhelimen osuutta eli oikeasti puhelut n. 10 euroa kuussa. Käytössä saunalahden alle euron päivän eli puhelut korkeintaan euron päivässä kotimaassa.

Sekoilin tässä tosiaan sen takia, että täällä on vuokra helpostikin yli tuon 3000€ kuussa. Mulla on mennyt kai jokin suhteellisuuden taju, Suomessa ei ilmeisesti kuitenkaan ole vuokrat nousseet noin kovaksi. Lisäksi olen aina kokenut, että täällä on yhtä kallista asua kuin Suomessa, eikä täällä tosiaan tulisi hyvin toimeen 3000€ kuussa.

Mutta mutta, pahoittelut :D

Yhteistyössä