No jos ei sitä kymmentä euroa ole reilua ottaa lapsilisistä niin mistä sitä rahaa pitäisi saada?

• Viestiketjun aloittaja "kokkeli"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="kokkeli";23898326]Kun kuitenkin tarvitaan?
Niin mistä olisi hyvä ottaa pois? Keneltä? Vielä enemmän hyvätuloisilta joilta jo nyt menee ÄLYTTÖMÄSTI köyhien elättämiseen? Niin että taas keskituloiset kärsivät eniten?
Niin mistä, kun kamalsti kitisette kun mitään ei ainakaan teiltä voi ottaa, kuka tässä on ahne..[/QUOTE]

Otetaan rahat pois PIGSeiltä, eli ei anneta niiden jatkaa pröystäilevää velaksi elämistä ja annetaan ne rahat suomalaisten köyhien käyttöön.

"vieras"
[QUOTE="minä";23899086]Kerätään rahaa ns. ylellisyyshyödykkeistä, joita kukaan ei oikeasti tarvitse. Eli nostetaan mm. alkoholi-, tupakka- makeisveroja ihan kunnolla. Sitten mun mielestä sitä kehitysapuakin kyllä voisi leikata...[/QUOTE]

Kannatan!
En ymmärrä minkä takia sitä alkoholiveroa piti laskea! Sais nostaa ja verottaa tuontia. Samoin tupakka- ja makeisveroa. Nehän kyllä taitaakin nousta koko ajan.

g-maan
Alkoholia saa ulkomailta halvalla ja netistä tilattua jos sitä nostetaan, makeisveroa taas kierretään mitä hienoimmilla tavoilla.

Minulla on ehdotus ! Laillistetaan kannabis ja valtio kerää tästä fyrkat taskuunsa, mutta ei näin vanhoillisessa maassa kuin Suomi tälläinen ehdotus mene läpi, mikä on sinänsä valitettavaa sillä elämme vuotta 2011.

"minä vain"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23899457:
Tästä olen erittäin samaa mieltä. Kysymys sitten vaan kuuluu, olisiko meillä eduskunnassa asioista päättämässä ihmisiä, jotka muussa tapauksessa istuisivat Siwan kassalla tai olisivat vuokrafirmassa siivoojina? Millaiset valmiudet heillä olisi hoitaa valtiontaloutta, ulkopolitiikkaa yms asioista? Löytyisikö meillä tarpeeksi asiantuntevia ihmisiä, jotka omasta vapaasta tahdostaan alentaisivat elintasoaan yhteisen hyvän vuoksi? Mut joo, onhan eduskunnassa kaikenlaista kuplettilaulajaa, hiihtäjää, missiä ja muuten vaan naamansa joka telkkariohjelmassa näyttävää kansanedustajaa.
No onko Siwan kassa sen huonompi kansanedustaja kuin joku nimellään tähtiin noussut? Ne, jotka tekevät unelmaduuniaan tekevät sitä millä palkalla tahansa. Esim. itse tunnen monta hyvin onnellista lähihoitajaa, joiden palkka on oikeasti todella surkea! Mutta he tekevät työtään rakkaudesta. Uskon siihen, että myös maamme johtoon pyrkisivät ne, ketkä oikeasti tekevät sitä työtä rakkaudesta ja ovat siihen perehtyneet, oli palkka mikä tahansa.

Ja kaikista turhin meno on se sopeuttamiseläke/raha mitä saavat kaikki entiset kansanedutajat, jotka ovat toimineet yli kaksi kautta virassaan. Kuinka moni normikansalainen saa jotain sopeuttamiseläkettä kun lopettaa työnsä (tämänkin raha oli kaiketi useita tuhansia kuussa)? Ei KUKAAN! Sen sijaan saavat karenssin, että mitään rahaa ei tule mistään, jos itse työnsä päättää lopettaa!

Ja itse esim. asun paikkakunnalla, jossa ainoat varmat työt ovat lähihoitajille sekä kaupan kassoille! Kuinka moni heistä nostaa 3000€ kuukausipalkkaa? Taitaa olla lähemmäs puolet tuosta se keskiansio, joten turha väittää, että 3000€ olisi pieni palkka tässä maassa!

Keittiönoita
Sekoilin tässä tosiaan sen takia, että täällä on vuokra helpostikin yli tuon 3000€ kuussa. Mulla on mennyt kai jokin suhteellisuuden taju, Suomessa ei ilmeisesti kuitenkaan ole vuokrat nousseet noin kovaksi. Lisäksi olen aina kokenut, että täällä on yhtä kallista asua kuin Suomessa, eikä täällä tosiaan tulisi hyvin toimeen 3000€ kuussa.

Mutta mutta, pahoittelut :D
Saat anteeksi :) Suomessa 3000 euron kuukausivuokralla pääsee jo nk arvoalueille asumaan. Tavallisen perheasunnon (3 h tai 4 h) vuokra lienee vuokranantajasta ja paikkakunnasta riippuen 700-1200 euroa.

"vieras"
Kyllä on taas joillain elämän realiteetit niin hukassa, niin hukassa...
"Otetaan niiltä rikkailta yritysjohtajilta ja työssäkäyviltä että me työttömät sossuäidit voidaan edelleen olla kotona kun lapset on päiväkodissa". Wake up and welcome to reality!!

Millä te työttömät sossuäidit muuten ajattelitte elää eläkepäivät? Miehen eläkkeellä? Vai lasten palkoilla?

[QUOTE="minä vain";23899658]
Ja kaikista turhin meno on se sopeuttamiseläke/raha mitä saavat kaikki entiset kansanedutajat, jotka ovat toimineet yli kaksi kautta virassaan. Kuinka moni normikansalainen saa jotain sopeuttamiseläkettä kun lopettaa työnsä (tämänkin raha oli kaiketi useita tuhansia kuussa)? Ei KUKAAN! Sen sijaan saavat karenssin, että mitään rahaa ei tule mistään, jos itse työnsä päättää lopettaa!
[/QUOTE]

Tuohon sopeuttamiseläkkeeseen on käsittääkseni jo puututtu. Muistaakseni se on lyhentynyt roimasti siitä mitä se aiemmin oli ja myös pienentynyt rahallisesti. Nyt tämän kauden uusiin kansanedustajiin pätee käsittääkseni vieläkin tiukemmat ehdot.

Sekoilin tässä tosiaan sen takia, että täällä on vuokra helpostikin yli tuon 3000€ kuussa. Mulla on mennyt kai jokin suhteellisuuden taju, Suomessa ei ilmeisesti kuitenkaan ole vuokrat nousseet noin kovaksi. Lisäksi olen aina kokenut, että täällä on yhtä kallista asua kuin Suomessa, eikä täällä tosiaan tulisi hyvin toimeen 3000€ kuussa.

Mutta mutta, pahoittelut :D
Noista suurista vuokrista tuli heti mieleen, että mahdatko asua Sveitsissä?

Keittiönoita
[QUOTE="minä vain";23899658]No onko Siwan kassa sen huonompi kansanedustaja kuin joku nimellään tähtiin noussut? Ne, jotka tekevät unelmaduuniaan tekevät sitä millä palkalla tahansa. Esim. itse tunnen monta hyvin onnellista lähihoitajaa, joiden palkka on oikeasti todella surkea! Mutta he tekevät työtään rakkaudesta. Uskon siihen, että myös maamme johtoon pyrkisivät ne, ketkä oikeasti tekevät sitä työtä rakkaudesta ja ovat siihen perehtyneet, oli palkka mikä tahansa.

Ja itse esim. asun paikkakunnalla, jossa ainoat varmat työt ovat lähihoitajille sekä kaupan kassoille! Kuinka moni heistä nostaa 3000€ kuukausipalkkaa? Taitaa olla lähemmäs puolet tuosta se keskiansio, joten turha väittää, että 3000€ olisi pieni palkka tässä maassa![/QUOTE]
Ei ole. Itse en lähtisi politiikkaan mukaan ihan vaan sen vuoksi, että mielestäni mulla on osaamista ainoastaan pienen yhteisön (= perhe ) taloudenpidosta, mutta ei riittäviä valmiuksia ryhtyä päättämään kaupungin tai valtion rahojen käytöstä. Valtiolla ja kunnilla kun on vähän muitakin menoja kuin asumiskulut, sähkölasku, tv-lupa jne :D Mä voisin oikeastaan olla virkamieshallituksen kannalla: kuhunkin erikoisalaan palkattaisiin sen alan asiantuntija.

fafas
päivähoito-oikeuden rajoittamisella saadaan ihan samanlailla rahaa jos ei enemmänkin kun ei oteta enää uusia virikelapsia hoitoon. järjestettäisiin vaikka lisää tiloja kaupunkeihin minne lapset ja äidit voisivat kokoontua päivittäin antamaan sitä virikettä sille lapselle jos se ei kotona osu. Näin isompaa hoitomaksua maksavat työssäkäyvät saisivat hoitopaikan lapsilleen. Nykyään kun on aika mahdoton yhtälö saada hoitopaikkaa niin että sinne ei tarvitse pitkää matkaa kuljettaa. Kaikilla töissäkäyvilläkään kun ei sitä autoa ole. Omien lasten hoitopaikan saanti kestää yhteensä 8 kk hain jo vuoden alussa, mutta vasta elokuulle saadaan paikka.

Lapsilisät voivat jättää kyllä täysin rauhaan, ja mielellään korottaa. Ainoastaan niiltä jotka sen siirtävät lapsen tilille sen voisi poistaa, kun kerran sitä ei tarvita oikeasti niin miksi se pitäisi saada.

"sasa"
[QUOTE="vieras";23899599]Otetaan rahat pois PIGSeiltä, eli ei anneta niiden jatkaa pröystäilevää velaksi elämistä ja annetaan ne rahat suomalaisten köyhien käyttöön.[/QUOTE]

Samalla tavalla Suomi elää velaksi elämäntapaa, johon sillä ei ole varaa. Vai kuinka selität, että 20% kuluista, otettiin viime vuonnakin velaksi?

Äiti -68
Vois korottaa tupakka- ja alkoholiveroa. Ei tarvis aina kajota lapsilisiin. Mun aikana on lapsilisiä leikattu kerran ja nostettu. Tosin nosto ei yltänyt edes siihen mistä edellisellä kerralla laskettiin. Aikanani on myös lapsivähennys viety ja se kyllä tuntui.

"vieras"
Kyllä on taas joillain elämän realiteetit niin hukassa, niin hukassa...
"Otetaan niiltä rikkailta yritysjohtajilta ja työssäkäyviltä että me työttömät sossuäidit voidaan edelleen olla kotona kun lapset on päiväkodissa". Wake up and welcome to reality!!

Millä te työttömät sossuäidit muuten ajattelitte elää eläkepäivät? Miehen eläkkeellä? Vai lasten palkoilla?

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23899719]Kyllä on taas joillain elämän realiteetit niin hukassa, niin hukassa...

Millä te työttömät sossuäidit muuten ajattelitte elää eläkepäivät? Miehen eläkkeellä? Vai lasten palkoilla?[/QUOTE]
Mitkä ihmeen eläkepäivät? vain hyväuskoinen sinisilmäinen hölmö uskoo edes siihen, että te nuorempi sukupolvi aikoisitte mulle 15 vuoden päästä mitään eläkettä maksaa. Tai ainakaan sellaista eläkettä, mistä eläkevakuutusyhtiöt kerran vuodessa kotiin arvion lähettää. Eiköhän nykyisen kaltainen eläkejärjestelmä ole jo aikansa elänyt? Ansiotuloihin perustuva eläke on järkevä silloin, kun eläkkeellä ollaan noin 8 vuotta, enintään 10 vuotta. Mutta esim mun ikäluokkani elinaikaennuste on jo 84 vuotta, joten mulle pitäisi maksaa eläkettä 19 vuoden ajan. Ei teillä ole varaa siihen.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23899719]Kyllä on taas joillain elämän realiteetit niin hukassa, niin hukassa...

Millä te työttömät sossuäidit muuten ajattelitte elää eläkepäivät? Miehen eläkkeellä? Vai lasten palkoilla?[/QUOTE]

Kansaneläkkeellä??

"vieras"
Tuo puhelinlasku kuulostaa aika isolta. 80 euroa kuukaudessa. Onko kaikki puhelut välttämättömiä vai voisiko niistä tinkiä tai soittaa netin kautta ilmaiseksi tietokoneesta toiseen?
Tämän kuukauden puhelinlaskuni oli 37 euroa, se ei minusta ole paljon . Se voisi olla isompi jos soittelisin oikeasti niin paljon kun voisin. Myönnettäköön, että omat puheluni ovat pääasiassa vapaa-ajan huvia, eli soittelen kuulumisia. Mutta mieheni kohdalla puheluihin liittyy puoliksi työpuheluita, eikä heillä työpaikka maksa senttiäkään näistä koituvista kuluista. Mieheni puhelinlasku oli hitusen päälle 40 euroa.

Ja ei, tämän vähempää ei ole mahdollisuus karsia. Mun ystäväni ja perheeni asuvat suurin osa kaukana. Heistä suurimmalla osalla ei ole mitään nettipuhelimia, ei edes nettiä. Keskustelemme kyllä facebookin ja messengerin kautta joidenkin kanssa, mutta silti tykkään kuulla myös äänen puhelimen kautta. Soitellaan aina puoliksi vuoron perään. Viestejä en ole kova laittelemaan kännykällä.

Voin toki kaivaa vielä telefinlandin puheluerittelyn tähän loppuun, niin näette miten kovasti tuolla vajaalla 40 eurolla pystyy höpöttelemään

Puhelut telefinlandin ja soneran liittymiin : 8kpl yhteensä 00:22:15 , keskimäärin alle 3 minuuttia.

puhelut muihin liittymiin: 30 kpl 04:40:40 , keskimäärin 9 minuuttia per puhelu, 20 euroa.

tekstiviestit : 46 kpl.

Sitten oli kaksi ulkomailta vastattua puhelua. Joista oli mennyt muutama euro

toisinsanoen kirjoitan keskimäärin alle 2 tekstiviestiä päivässä, ja soitan joka päivä yhden puhelun. Lähinnä vastaan viestiin joita saan tai ilmoitan jonkun asian. En koskaan jää tekstailemaan kenellekään, vaan ennemmin soitan asiani. Mielestäni en lörpöttele puhelimessa turhaan , vaan pidän tätä monesti päivän ainoaa sosiaalista kontaktia ystäviin ja perheeseen elintärkeänä. :)

Ja ei, en ole valmis tinkimään yhtään. Sekoaisin tänne maaseudun rauhaan jos en voisi kymmentä minuuttia vaihtaa kuulumisia päivässä ystävien kanssa edes puhelimessa. Se on kuitenkin minulle paljon mielekkäämpi tapa kuin kirjoitella netissä, vaikka toki muutaman kanssa pidämme näin yhteyttä.

"eee"
[QUOTE="Vieras";23898377]Mä olen tässä miettinyt, että miksi kummassa otetaan pienituloisilta se kymppi pois lapsilisistä - kyseessä on kuitenkin monelle köyhälle erittäin merkityksellinen summa. Miksi ei voida säästää muilla tavoin? Esim. tasaverotuksen poistaminen tai vastaavat toimenpiteet.[/QUOTE]

Nyt meni ohi?

"minä vain"
[QUOTE="vieras";23899776]Tämän kuukauden puhelinlaskuni oli 37 euroa, se ei minusta ole paljon . Se voisi olla isompi jos soittelisin oikeasti niin paljon kun voisin. Myönnettäköön, että omat puheluni ovat pääasiassa vapaa-ajan huvia, eli soittelen kuulumisia. Mutta mieheni kohdalla puheluihin liittyy puoliksi työpuheluita, eikä heillä työpaikka maksa senttiäkään näistä koituvista kuluista. Mieheni puhelinlasku oli hitusen päälle 40 euroa.

Ja ei, tämän vähempää ei ole mahdollisuus karsia. Mun ystäväni ja perheeni asuvat suurin osa kaukana. Heistä suurimmalla osalla ei ole mitään nettipuhelimia, ei edes nettiä. Keskustelemme kyllä facebookin ja messengerin kautta joidenkin kanssa, mutta silti tykkään kuulla myös äänen puhelimen kautta. Soitellaan aina puoliksi vuoron perään. Viestejä en ole kova laittelemaan kännykällä.

Voin toki kaivaa vielä telefinlandin puheluerittelyn tähän loppuun, niin näette miten kovasti tuolla vajaalla 40 eurolla pystyy höpöttelemään

Puhelut telefinlandin ja soneran liittymiin : 8kpl yhteensä 00:22:15 , keskimäärin alle 3 minuuttia.

puhelut muihin liittymiin: 30 kpl 04:40:40 , keskimäärin 9 minuuttia per puhelu, 20 euroa.

tekstiviestit : 46 kpl.

Sitten oli kaksi ulkomailta vastattua puhelua. Joista oli mennyt muutama euro

toisinsanoen kirjoitan keskimäärin alle 2 tekstiviestiä päivässä, ja soitan joka päivä yhden puhelun. Lähinnä vastaan viestiin joita saan tai ilmoitan jonkun asian. En koskaan jää tekstailemaan kenellekään, vaan ennemmin soitan asiani. Mielestäni en lörpöttele puhelimessa turhaan , vaan pidän tätä monesti päivän ainoaa sosiaalista kontaktia ystäviin ja perheeseen elintärkeänä. :)

Ja ei, en ole valmis tinkimään yhtään. Sekoaisin tänne maaseudun rauhaan jos en voisi kymmentä minuuttia vaihtaa kuulumisia päivässä ystävien kanssa edes puhelimessa. Se on kuitenkin minulle paljon mielekkäämpi tapa kuin kirjoitella netissä, vaikka toki muutaman kanssa pidämme näin yhteyttä.[/QUOTE]

Sulle ratkaisuksi ehdotan Saunalahden liittymää ja alle euron päiviä. Siihen joku tekstaripaketti päälle ja saat puhua ja tekstata niin paljon kuin haluat ja laskusi on silti alle 40€/kk! :D

"Jansku"
Ihan uskomatonta sontaa tämä asenne,että vain työttömät yh-äidit olisivat niitä,joille lapsilisä on iso raha! Mitähän rofessooreja tälläkin palstalla liikkuu jos parin-kolmen sadan euron leikkaus kuukausibudjetissa ei tunnu missään (siis jos lapsilisät lakkautettais kokonaan)? Turha tulla sanomaan,että olisitte kouluttautuneet itsenne hyväpalkkaiseen työhön,kun JONKUN on kuitenkin ne ns paskahommatkin tehtävä! Ei tarvitse olla työtön yh-äiti ollakseen köyhä tässä maassa. Esimerkkinä nelihenkinen perhe,molemmat vanhemmat lähihoitajia,tulot verojen jälkeen 2400e -autolaina+bensat -asuntolaina -päivähoitomaksut -sähkö,vakuutukset,vesi,yhtiövastike. käteen jää n600 e kk..tulee kuulkaas lapsilisät tarpeeseen!

• Tykkää
Reactions: Akaatti
"vieras"
[QUOTE="minä vain";23899855]Sulle ratkaisuksi ehdotan Saunalahden liittymää ja alle euron päiviä. Siihen joku tekstaripaketti päälle ja saat puhua ja tekstata niin paljon kuin haluat ja laskusi on silti alle 40€/kk! :D[/QUOTE]

kiitos :D! pitääkin tutustua tuohon. Olen oikeasti ajatellutkin vaihtaa (taas) liittymää, mulla oli ensin dna, jonka vaihdoin tähän telefinlandiin, mutta lensin perseelleni kun näin nämä laskut. Luulin liittymää edulliseksi kun vertailin joknkun laskurin kautta mikä kannattaa ottaa =) Ainiin maksan tässä myös samalla kännykkää, mutta vain 2 euroa kuukaudessa.

++
[QUOTE="Verot";23899385]Alkoholi-, tupakka- ja sokeriverosta luulisi saatavan kivasti tuloja valtion kassaan.[/QUOTE]

Alkoholi, ja tupakkavero ovat helppoja ja lyhytnäköisiä ratkaisuja ongelmaan kuin ongelmaan. Jo nyt viina- ja tupakkaturismi on kasvanut, eli Virosta tuodaan (jopa erityisesti lähdetään hakemaan) halpaa alkoholia ja tupakkaa.

Miten luulet käyvän, jos alkoholi- ja tupakkaveroja edelleen kiristetään. Aivan.. Enää ei tulisi niitäkään veroeuroja Suomeen mitä nyt vaan rahat vietäisiin Viroon.

"vieras"
[QUOTE="siis";23899828]koska aletaan ottaa lapsilisistä 10e pois? jos lapsia useampia, kyllähä se tuntuu, mutta KOSKA tämä tapahtuu?[/QUOTE]

Tällaista ei ole vielä päätetty. Hallitusneuvotteluissa on väläytelty yhtenä säästökohteena lapsilisistä leikkaamista, mutta mistään euromääristä ei käsittääkseni ole edes puhuttu.

Yhteistyössä