No jos ei sitä kymmentä euroa ole reilua ottaa lapsilisistä niin mistä sitä rahaa pitäisi saada?

• Viestiketjun aloittaja "kokkeli"
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Alkoholi, ja tupakkavero ovat helppoja ja lyhytnäköisiä ratkaisuja ongelmaan kuin ongelmaan. Jo nyt viina- ja tupakkaturismi on kasvanut, eli Virosta tuodaan (jopa erityisesti lähdetään hakemaan) halpaa alkoholia ja tupakkaa.

Miten luulet käyvän, jos alkoholi- ja tupakkaveroja edelleen kiristetään. Aivan.. Enää ei tulisi niitäkään veroeuroja Suomeen mitä nyt vaan rahat vietäisiin Viroon.
Eikä sinne menisi pelkästään ne viina- ja tupakkarahat vaan kyllähän siellä varmaan kävisi syömässä, kenties kampaajalla (halvempaa kuin Suomessa) ja ostelisi muutakin.

"siis"
[QUOTE="vieras";23899889]Tällaista ei ole vielä päätetty. Hallitusneuvotteluissa on väläytelty yhtenä säästökohteena lapsilisistä leikkaamista, mutta mistään euromääristä ei käsittääkseni ole edes puhuttu.[/QUOTE]

no mutta ei kai se sitten toteudu välttämättä? älkää vielä keuhkotko?

"mä"
Päivähoitoon minimimaksu 15e/kk .
Subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautetaan ja tilalle avoimia päiväkotiryhmiä, halvempaa .
Veroja vois nostaa; alkoholivero, tupakkavero jne.
Lääkkeiden kelakorvausta järkeistetään; elintapasairauksien lääkkeet vain tietyksi ajaksi kelakorvattaviksi.

"Jonna"
kirjoitin jo eilen toiseen foorumiin, että jos vaikkapa mulla menis veroa 40e lapsilisistä ja tuon verran jäisi puuttumaan tt-tuen perusosasta, saisin siis tt-tukea sen summan SEKÄ mm. sähkön, sairas ja lääkekulut yms. Eli mitä tässä säästetään? No, kunnat velkaantuu ennestään.

Keittiönoita
[QUOTE="mä";23899946]Päivähoitoon minimimaksu 15e/kk .
Subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautetaan ja tilalle avoimia päiväkotiryhmiä, halvempaa .
Veroja vois nostaa; alkoholivero, tupakkavero jne.
Lääkkeiden kelakorvausta järkeistetään; elintapasairauksien lääkkeet vain tietyksi ajaksi kelakorvattaviksi.[/QUOTE]
Tämä olisi minusta aika hyvä juttu. Tosin jos keuhkosyövän saat, niin tilanne ei siitä miksikään muutu, vaikka tupakoinnin lopettaisitkin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23899959:
Tämä olisi minusta aika hyvä juttu. Tosin jos keuhkosyövän saat, niin tilanne ei siitä miksikään muutu, vaikka tupakoinnin lopettaisitkin.
Tupakoinnin lopettaminen voi pysäyttää keuhkosyövän etenemisen.

Sairaskuluista menee huolestuttavan paljon ylipainosta johtuvien sairauksien hoitoon. Sydän- ja verisuonitaudit, nivelvaivat ym. Noin niinkun btw tuli mieleen...

juuuuh
[QUOTE="vieras";23898439]Voi apua, Suomessa saa tukia, joka luulisi olevan hyvä asia, sinä joka sitä et siedä, niin muuta kuuhun!! Aina tulee olemaan työttömiä. Myös minä olen työtön, ollut kohta 4vuotta, kouluun en ole päässyt einkä töihin, sormia syödenkö elän, ja nurmikolla nukkuen? Mielelläni menisin töihin!!!![/QUOTE]

aina löytyy jotain töitä, itse olen tehnyt 4vuotta pätkätöitä ilman lomia, välissä ollut kaksi 2kk mittaista työttömyysjaksoa. tälläkinhetkella olen siivoajana, vaikka koulutukseltani olen aivan muu, työkkärin sivuillakin näyttää olevan porras-siistijöiden,kerroshoitajien ja toimistosiivoajien hommia pilvinpimein tarjolla, yleensä työhön opastetaan ja koulutetaan hyvin. sitä rimaa voi laskea hiukan matalemmalle jos ei oman-alan töitä löydy, pääasia on,että on se palkka-ansio, vaikkei suuri olisikaan, niin kerryttää itselleen sitä eläkettä ja on yhteiskunnan kukkarolta poissa.

aina löytyy jotain töitä, itse olen tehnyt 4vuotta pätkätöitä ilman lomia, välissä ollut kaksi 2kk mittaista työttömyysjaksoa. tälläkinhetkella olen siivoajana, vaikka koulutukseltani olen aivan muu, työkkärin sivuillakin näyttää olevan porras-siistijöiden,kerroshoitajien ja toimistosiivoajien hommia pilvinpimein tarjolla, yleensä työhön opastetaan ja koulutetaan hyvin. sitä rimaa voi laskea hiukan matalemmalle jos ei oman-alan töitä löydy, pääasia on,että on se palkka-ansio, vaikkei suuri olisikaan, niin kerryttää itselleen sitä eläkettä ja on yhteiskunnan kukkarolta poissa.
Palstalla on moni sanonut, ettei yritykset palkkaa "liikaa koulutettua" töihin. Pelkäävät, että tämä lähtee heti kun saa paremman työtarjouksen. Täysin käsittämätöntä mielestäni, mutta palstalta olen tämänkin oppinut.

juuuuh
Palstalla on moni sanonut, ettei yritykset palkkaa "liikaa koulutettua" töihin. Pelkäävät, että tämä lähtee heti kun saa paremman työtarjouksen. Täysin käsittämätöntä mielestäni, mutta palstalta olen tämänkin oppinut.
höpöhöpö, monet siivoustyöt ovat määräaikaisia, samoin ravintoloiden tarjoilijoiden, annosten yms. myyjät, kyllä siellä perehdytetään, ja aina on kuitenkin tekijöitä saatavilla, ottaahan kaupatkin kassalle töihin opiskelijoita, jotka ovat siihen asti kassalla kunnes valmistuvat ja työllistyvät onmalle alalleen. ihan humpuukia tuollainen ylikoulutussoopa.

"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;23900068:
Eduskunnan taksimatkoista ja päivärahoista, osikotuottojen verotusta kiristämällä.
Osingoista maksetaan jo nyt tuplaveroa. Ensin maksaa yritys ja sitten osingon saaja. Eikö se tosiaan mielestäsi jo riitä? Taksimatkat eivät ole edes symbolinen ele.

vierestä huutelija
[QUOTE="sasa";23900100]Osingoista maksetaan jo nyt tuplaveroa. Ensin maksaa yritys ja sitten osingon saaja. Eikö se tosiaan mielestäsi jo riitä? Taksimatkat eivät ole edes symbolinen ele.[/QUOTE]

No ei. 80 % veroja osingoista ei olisi ollenkaan paha. Eikä niiden osingon saajien elämänlaatu siitä kärsisi.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vierestä huutelija;23900176:
No ei. 80 % veroja osingoista ei olisi ollenkaan paha. Eikä niiden osingon saajien elämänlaatu siitä kärsisi.
Minusta osingot voisi suoraan vaihtaa vapaaksi. Yleensä henkilöt, jotka työstään vielä osinkojakin saavat, ovat sellaisessa asemassa, että palkka riittää elämiseen muutenkin. Mä olen vaihtanut niin osinkoni kuin lomarahanikin vapaaksi ja kerryttänyt vapaita niin, että mulla on kasassa jo puolen vuodestä palkallista lomaa. Vielä toinen 6 kk ja Keittis lähtee rinkka selässä vuodeksi kiertelemään täydellä palkalla mualimoo :cool:

Jaahas
Mitäpä jos ne,jotka alunperin äänestivätkin vaaleissa velkamaiden velkojen maksamisen puolesta,maksaisivat ihan omasta pussistaan ne velat? Turhahan sellaisten on kitistä,ettäkö miksi minulta nyt viedään lapsilisät kun ite ovat olleet valmiita maksamaankin.typerää.

Keittiönoita
Mitäpä jos ne,jotka alunperin äänestivätkin vaaleissa velkamaiden velkojen maksamisen puolesta,maksaisivat ihan omasta pussistaan ne velat? Turhahan sellaisten on kitistä,ettäkö miksi minulta nyt viedään lapsilisät kun ite ovat olleet valmiita maksamaankin.typerää.
Mitäs se keskimäärin oli? 200 euroa per suomalainen? Saatte ottaa sen multa vaikka joka kuukausi vuoden ajan, feta ja haloumi on sen verran herkkuja, etten halua kreikkalaisten ainakaan juuston tuotantoaan lopettavan.

Keittiönoita
[QUOTE="Öö";23900296]No tuskin se kreikkalaisen juuston valmistus portugalin velkojen maksamiseen kaatuu[/QUOTE]
Joo, totta, mutta eikös Kreikka ole nyt vinkumassa lisää rahaa? Mitäs hyvää portugalilaiset tuottaa ja paljonkos meidän avustus tekee per naamari?

Keittiönoita
Riippuu ihan yrityksestä. En minä ainakaan aio käyttää muutenkin vähäistä vapaa-aikaani siihen, että perehdytän ja koulutan näihin hommiin henkilön, jolla on koko ajan toinen jalka ovenraossa lähtemään pois. Ja sitten alan taas käymän läpi sen hemmetillisen rekrytointirumban. Vaikka lapseni ovatkin jo aikuisia, niin keksin kyllä itselleni muutakin tekemistä kuin työ.

"poikia3"
Minä menen kohta taas töihin ja minulle jää asumisen ja verojen jälkeen palkasta käteen noin 1300 €. Siitä ei tarvitse maksaa enää kuin pakolliset ruoat, laskut (netti ja puhelin), satunnaisest vaatteet jne. Vähintään 1000 € jää joka kuukausi säästöön ja minusta se on valtava määrä rahaa. Jos asumiseen menisi enemmän rahaa niin silti jäisi 600-700 säästöön. Siksi on vaikea uskoa miten joku ei pärjäisi 3000 tuloilla.
Niin montakos lasta sulla oli, monestako lapsesta maksat päivähoitomaksun, iltapäivähoidon, monelleko lapselle ostat ruokaa, vaatteita, kenkiä, polkupyöriä, suksia ja luistimia? Edelleen kuinka monen ihmisen puhelinlaskun maksat, entä bussiliput? Ja mahtaisikohan sun vuokrasi olla isompi, jos sulla vaikka olisi 3 lasta ja isompi asunto?

Riippuu ihan täysin siitä, kuinka monta henkeä pitää 3000 euron tuloilla elättää. Mun mielestäni 3000 euroa tienaava on keskituloinen, monen lapsen yh-äitinä jopa pienituloinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23900360:
Riippuu ihan yrityksestä. En minä ainakaan aio käyttää muutenkin vähäistä vapaa-aikaani siihen, että perehdytän ja koulutan näihin hommiin henkilön, jolla on koko ajan toinen jalka ovenraossa lähtemään pois. Ja sitten alan taas käymän läpi sen hemmetillisen rekrytointirumban. Vaikka lapseni ovatkin jo aikuisia, niin keksin kyllä itselleni muutakin tekemistä kuin työ.
Mutta mistä tiedät, että on heti lähtemässä pois? Moni voi viihtyä koulutusta vastaamattomassa työssä pitkäänkin, kenties loppuelämänkin ajan. Mielestäni on ennakkoluuloista ja lyhytnäköistä hylätä heti joku vain hänen koulutuksensa vuoksi.

"Just"
Jos jokainen vaikkapa lahjoittaisi sitten omasta mielestään sopivan summan, niin nähdään kuinka moni oikeesti on valmiita maksamaan toisen velkoja! Tälläkin palstalla tuntuu niitä rikkaita olevan joille tuskin muutaman huntin heitto portugalin valtiolle tuskin tuntuis missään! Siint' vasn kansankeräystä pystyyn!

Keittiönoita
Mutta mistä tiedät, että on heti lähtemässä pois? Moni voi viihtyä koulutusta vastaamattomassa työssä pitkäänkin, kenties loppuelämänkin ajan. Mielestäni on ennakkoluuloista ja lyhytnäköistä hylätä heti joku vain hänen koulutuksensa vuoksi.
Enpä mä ventovieraasta tiedäkään. Siksi ollaan haalittu viime vuosien aikana lisää väkeä puskaradion kautta ja puskaradion kautta rekrytoidaan varmaan jatkossakin. Yhden kerran kokeiltiin työkkärin kautta rekrytointia ja sehän oli ihan fiasko.

"poikia3"
Ihan ekaksi poistaisin puoluetuet, niihin ja poliittisten lehtien tukiin menee käsittömät määrät rahaa vuodessa. Miksi veronmaksajien rahoilla pitää pyörittää poliittisten puolueiden organisaatiota?

Toiseksi valtiolla voitaisiin tehostaa käytössä olevien rakennuksien käyttöä, miksi yksityisellä puolella jopa johtajat voivat työskennellä avotiloissa, valtiolla liki kaikilla on omat huoneet. Vapautuneita tiloja voitaisiin myydä tai vuokrata. Sama koskee tietysti kuntiakin, tällä hetkellä esim. Helsinki yrittää säästää lakkauttamalla palveluita, päiväkoteja, terveyskeskuksia yms. kuntalaisten läheltä. Näitä rakennuksia kuitenkin käyttää huomattavasti suurempi määrä ihmisiä, kuin jonkun viraston tiloja.

Kolmanneksi minäkin nostaisin tupakka- ja alkoholiveroja.

Ja voitaisiin myös kehitellä ideaa, että ihmiset voivat lahjoittaa rahaa, jonkin asian hoitamiseksi. Kyllä itsekin maksaisin mieluusti, kun rahani vain kohdistuisivat johonkin mielestäni tärkeään asiaan. Eli minä en haluaisi maksaa elämäntapatyöttömien hyysäämisestä, mutta maksaisin mieluusti vaikka siitä, että kouluun saataisiin pienemmät luokkakoot.

Yhteistyössä