Haluaisin ihan ensiksi tietää, mistä joku on saanut päähänsä tuon "kymmenen euroa"? Siihen en ole itse missään törmännyt nettiä selatessani. Olisiko kyseessä siis tällainen 10% suuruinen vero kuten opintotuen kohdalla?
Sitäpaitsi vaikka se olisikin vähimmillään sen kymmenen euroa, kannattaa muistaa, että se on yli 3 lapsisten perheiden tuloista lähemmäs 50 euroa. Se tuntuu jo, sillä saa 4 päivän ruoat joku perhe, (meillä työssäkäyvilläkin) koska meiltä usein palkka on käytetty elämiseen jo lapsilisän tultua, lapsilisillä ostetaan ruokaa ja maksataan pakolliset laskut.
Itse en ole niinkään huolestunut näiden sosiaalietuuksilla toimeentulevien asioista, sillä tiedän, että vaikka lapsilisistä tai muista valtio alkaisi nipistelemään, heillä on se sosiaalihuolto joka varmasti takaa sen perustoimeentulon jokatapauksessa. Jos jostain otetaan pois, sieltä lisätään sen verran, että saadaan se tämänhetkinen perus elintaso mikä on laskettu.
Luulen, että väliinputoajia ja kärsijöitä tulemme olemaan taas me pienituloiset palkansaajat, työssäkäyvät. Me jotka emme saa asumistukea, emme toimeentulotukea, maksamme kaiken palkasta, lasten päivähoitomaksut itse, veroineen päivineen. Minun kuukausipalkastanni (brutto 1600e) jää verojenn jälkeen käteen 1200 euroa. Miehen palkasta jää käteen aavistuksen enemmän. Maksamme näistä joka kuukausi vuokran 760e, lasten päivähoitomaksut , pyöristettynä sata euroa, sähkön 100e kuukaudessa, ruokaan menee 700e kuukaudessa, työmatkat on pakko ajaa autolla ja bensaan menee pelkästään 200e kuukaudessa. Sen jälkeen pakolliset kahdet puhelinlaskut 2*40e ja netin. 4 kertaa vuodessa auton vakuutusmaksun (kerrallaan 100e) toki vielä autovero erikseen ja huollot, katsastukset, mutta nämä ovat näitä epäsäännöllisiä menoja. Siitä voi jokainen huvikseen laskea paljon jää käteen palkasta. Siitäkin vielä osa menee lääkkeisiin, vaatteisiin, pakollisiin hygieniatuotteisiin, minimaalisiin harrastuksiin. Eli meillä ei todellakaan jää säästöön yhtään. En missään nimessä siis pysty kannattamaan ansioverotuksen korotussta, enkä lapsilisien verotusta. Tai siinä tapauksessa mun ei kohta kannata työtä tehdä. Saisin saman toimeentulon kun jäisin työttömäksi ja paremminkin! Asunto ja lastenhoito vaan maksettaisiin puolesta. Tosin itse teen töitä ihan mielenterveyden kannalta, tosin alkaa se kohta vituttamaan jos vielä kaikesta joutuu nipistämään ja oloja kiristetään entisestään.
Ottakaa hyvät päättäjät niiltä hyvätuloisilta pois. Heillä on mistä ottaa. Jos teillä se 10% nipistys lapsilisissä ei tunnu miltään, niin monelle se tuntuu. Helppohan niitä päätöksiä on tehdä sillätavalla , että otetaan pienisiivu kaikilta pois. Mutta kun se pieni siivu meiltä pienituloisilta on sama kun hyvätuloisilta otettaisiin tuntuvasti osa tuloista pois. Sitähän ei tule tapahtumaan. Mielestäni perheillä joissa bruttotulot on yli kuutta tonnia voitaisiin lapsilisät vaikka poistaa.
Kela kuitenkin pidättää