Nimiä, joiden antamista lapsille et voi ymmärtää? Eli siis jos kuulisit, että jollekin lapselle tietty nimi

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No en mä oikeen ymmärrä et miksi kaverit on antaneet lapsille tosi vaikeat nimet. Heillä on kyllä sukunimikin erikoinen ja vaikea sanoa. Ni miksi niiden lasten nimetkin on sellasia et saavat tavata molemmat joka paikassa. Etu ja sukuniet. Sit vikistään ku ihmiset ei osaa niitä kirjoittaa. On liikaa tai liian vähän kirjaimia.

Hunni
[QUOTE="rene";26046403]Juuri törmäsin 5-vuotiaaseen, jonka nimi oli Adolf. :([/QUOTE]

Adolfhan on hieno nimi. Vai pitääkö olla et "iiks mutku se jahtas juutalaisii, homoja ja mustalaisii ni sit kaikki niinku yhdistää sen meitin poikaa"?

"jep"
[QUOTE="vieras";26041018]Tässä lähipiirissä olen kummastellut nimi valintoja Ea (ensiapu tulee aina mieleen) ja Niko/Nico (joka toinen poika on täälläpäin Niko ja silti vanhemmat edelleen antaa sitä nimeä.)[/QUOTE]

Joo, Ea tai Ia???????? Kirjaimet loppuneet kesken? Vai halutaanko niukka linja säilyttää kaikessa? Jatkossa lapselle mahdollisimman vähän leluja, eikä hyvänen aika ainakaan KOSKAAN mitään herkkuja...

no mä en oikein ymmärrä niitä tarkoitusnimiä, esim Sisu, Otava, Lilja, Onni, Lumi yms. Mun mielestä ne on sanoja eikä nimiä!
Kutakuinkin kaikilla nimillä on jokin tarkoitus, raamatullista perua olevissa se merkitys ei vaan ole suomeksi vaan muulla kielellä.

Mä olisin mieluummin esimerkiksi Ilo, Onni tai Sisu, kuin hepreaksi Jumala on armollinen tjsp.

TJEU: List of biblical names - Wikipedia, the free encyclopedia

"Täydellinen En Ainakaan Ole"
...vai koirien/muiden eläinten nimiä :)
Eiköhän ne eläimet ole ne nimensä ihmiltä saaneet ja niille on nimet aikanaan annettu, kuten ihmisvauvoillekkin...toiset antavat koiransa nimeksi Tessu ja toiset taas Minttu..

Minun kahden lapset nimet löytyvät varmasti joltakin eläimeltä...yhden lapsen nimeä ei taatusti löydy ei eläimeltä eikä ihmiseltä.

Btw
1v sitten ei kyllä löytynyt kuukkelilla että esim Lumi tarkoittaisi mitään rumaa. En usko että kukaan selvittää lapsensa nimen tarkoitusta jollain puolikuolleen takaperähikiämurteen suomentimella. Jessus. Kyllä varmaan monet nimitä tarkoittaa vierialla kielillä jotain muuta kuin suomeksi..

Ihan ekana tulee mieleen Yrjö, Jorma ja Urpo.

Tyttöjen nimistä en oikein ymmärrä väännöksiä miehen nimistä kuten Petriina, Lauriina, Samiina.
Tietty joku vois ajatella että vastaavia ois esim, Pauliina ja Henriikka mutta mun mielestä ei kumminkaan.

Kyllä mä kovin ihmettelen jos joku nyt antais nimen Nico-Petteri tai Jessica - aika leimaava maine noilla nimillä nykyään on...

En myöskään ymmärrä jostain sarjoista poimittuja nimiä kuten Ridge ja Brooke, siis Suomessa.

tuurilla
meidän pojan etunimee kukaan ei osaa lausua oikein kun sukunimi on ulkomaalainen JA pointti on se että se etunimi on suomalainen nii ihmiset alkaa heti vääntää siitä ties mitä versioita ! Aleksi muuttuu heti muotoon Alex, Alexis yms. ja näin käy ihan kaikkien kansallisuuksien kanssa. PRKL!

"Maria"
Nimet jotka muistuttavat jostain kaksmielisestä. Esim. Jorma ja Impi. Ja nimet jotka ovat erikoisuuden tavoittelua, keksittyjä.

Mutta muuten olen aika lailla suvaitsevainen nimien suhteen. Pääasia, että etu ja sukunimi sulautuvat yhteen.

Mutta sitä en ymmärrä kun erikoisuuden tavoittelija halveksuvat tavallisia suomalaisia nimiä. Nimi kun tulee lapsen näköiseksi, tai toisinpäin. Eikä sillä ole väliä kuinka yleinen nimi on, lapsen persoonahan on se joka määrittelee kuinka sähäkkä joku nimi on. Ei se nimi sitä lapsen persoonaa määrää, eli hyvin erikoisella nimellä varustettu lapsi voi olla sitä pullamössöä, massaa.

Lisäksi kun työskentelen vanhusten parissa, alkavat vanhat, itselle vieraat nimet kuulostamaan kauniilta, kun sitä kantaa viehättävä persoona.

"vieras"
Miksei voi sitten antaa suoraan nimeksi Riia? Miksi pitää tehä niin et lapsi joutuu aina sanomaan "olen Riia, yhdellä iillä" ?
Tosin tiedän Nina, Mona ja Nora nimiset, joita ärsyttää kaikkia jos joku vääntää heidän nimensä "niina, moona tai noora" eli he haluavat, että kutsutaan ihan yhdellä vokaalilla.
Totta, olet oikeassa, on myös nimiä, jotka voidaan lausua kahdella tavalla, kuten mainitsemasi "Nina, Mona ja Nora", riippuen nimen kantajasta. Mitäs pahaa siinä on jos on vaihtoehtoja nimien kirjoitukseen suomen kielessäkin? Tai no alkuperäisestihän nämä eivät ole suomalaisia, mutta nykyisin hyvin tavallisia ovat suomessa. Ulkomailla on hyödyllistä jos tällainen nimi on yhdellä vokaalilla, koska esim. englannin kielessä se kirjoitettaisiin niin. Vähän kansainvälisyyttä, mutta samalla hyvin tavallista suomen kielelle.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26041786]Joo, en voi ymmärtää tätä ketjua. Täynnä tuiki tavallisia nimiä ja ihmiset ei MILLÄÄN voi ymmärtää. Sen nyt ymmärrän ettei pidä jostain nimestä, mutta ettäkö on HIRVEEEEN vaikee ymmärtää esim. nimeä Mia tai Ria. Ja ollaan huolissaan siitä miten nimen omistaja pärjää kun täytyy sanoa aina miten nimi kirjoitetaan :D karmeen rankkaa. Voivoi, kyllä on aikamoisessa pumpulissa eletty.

Ehkä jo outoina oikeasti voi pitää esim. nimiä Puuma, Heppu ja Lada. Nekin tosin ehkä ei-suomalaisen nimiä...[/QUOTE]

Peesi. Jos sattuu kansainvälistymään aikuisena tai on kansainvälisestä perheestä, on HYVÄ jos Mia ja Ria kirjoitetaan yhdellä vokaalilla. VAIN Suomessa joutuu joskus sanomaan että yhdellä i:llä. Ei tosiaan siis ole mikään vakava asia, koska ei sitä nimeä muutenkaan joka päivä tarvitse ympäriinsä tavailla. ;)

meidän pojan etunimee kukaan ei osaa lausua oikein kun sukunimi on ulkomaalainen JA pointti on se että se etunimi on suomalainen nii ihmiset alkaa heti vääntää siitä ties mitä versioita ! Aleksi muuttuu heti muotoon Alex, Alexis yms. ja näin käy ihan kaikkien kansallisuuksien kanssa. PRKL!
Tulee mieleen yksi hoitolapsi jonka nimeä me emme koskaan osanneet oikein lausua (Jean). Aina oli äiti korjaamassa vittuuntuneella äänellä. Vaikka siis minusta me lausuimme aivan yhtä oikein. Perhe ja sukunimi supisuomalaiset.

Silja.S
[QUOTE="vierailija";26036674]Pamela :X

Onko tällä nimellä jokin suomalainen historianmerkitys, jota en tiedä, kun mulla tulee vaan mieleen Pamela Anderson, enkä todellakaan ymmärrä, että joku antaa tämän nimen pienelle vauvalleen.[/QUOTE]

"Pam pam pam pam Pamela, ai kun sinä oot sitten ihana..." Se taisi olla Jaakko Tepon kappale. Dallasin Pamelasta kirjoitettu.

Saippuasarjojen nimet- tyyliin Brooke, Ridge.....
Henkilökohtaisesti ärsyttää kun julkkis/kuninkaallinen ilmoittaa lapsensa nimen ja sitä seuraa piikki tilastoissa, vaikkapa tämä Estelle.

Ja väännökset, herranjumala, ne väännökset, Pipariinat ja vastaavat.

"vieras"
Ite en koskaan laittas lapselle nimeksi esim.
Rauno
Kalervo
Kalevi
Kalle
Urpo
Arto
Ahti
Yrjö
Mauri
Lauri
Matti
Teppo
Seppo
(lista ois aika loputon..)

Naisista:
Impi
Alli
Alma
Anna
Aina
Naima
Rauha
Lempi
Pirkko
Eeva
jne jne.

Ehkä johtuu siitä et meillä on mieheni kanssa ihan perisuomalaiset nimet tyyliin Kaija ja Heikki enkä pidä kummastakaan nimestä (en edes omastani) niin lapsille on annettu jotain muuta kuin perisuomalaista tyyliin Moona, Sunna ja Saaga.

Yhteistyössä