Nielurisaleikkaus aikuisiällä

txy
Multa leikattiin 28.5.2008. Nyt on kurkku vielä melko kipeä (4,5pv leikkauksesta), mutta lääkkeiden avulla pärjää hyvin. Panacodia 3xpäivässä ja tulehduskipulääkettä 2xpäivässä. Hyvin on mennyt toipuminen. Joskus aamulla on vikea niellä ensimmäistä tablettia, mutta sen jälkeen menee päivä hyvin. Jos nielurisoista ongelmia suosittelen leikkausta. Itselläni tuli Proppuja risoihin ja olivat myös usein kipeät.
 
mie--
Mulla oli jatkuvasti angiina, parin kuukauden välein. Siksi mut laitettiin leikkausjonoon ja leikkaus auttoikin - kertaakaan ei ole sen jälkeen ollut angiinaa. Leikkauksesta on jo 12 vuotta aikaa.

Sain sairaslomaa viikon, mutta se ei riittänyt mihinkään. Olisinko ollu koulusta pois noin pari viikkoa. Olin 16v, kun leikkaus tehtiin. Ei mitään pahaa sanottavaa leikkauksesta, kaikki meni hyvin. Särkylääkkeitä joutui popsimaan aika lailla sen jälkeen, mutta eipä tuo haitannut. Muistaakseni joka 7. tunti oli pakko ottaa särkylääkkeitä, muuten kivut olivat kamalat.
 
sarppa
Minulla leikattiin viime maanantaina ja en ole 34-vuotiseen ikääni mitään yhtä kamalaa kokenut. Muistakaa ottaa kaikki kipulääkitys mitä annetaan ja enemmänkin.Ainut plussa tällä hetkel et kilot on karisseet kun ei voi syödä ja juominen yhtä vaikeaa...odotan päivää kun tästä toivun.
 
perhoinen84
mulla on leikattu 2 kertaa! Kyllä kaksi kertaa
Ekalla kerralla kun olin about 15v silloin leikattiin kurkkupaiseen takia koska koko ajan pyöri joku ihme pöpö nielussa.
No nyt sitten vuosi sitten leikattiin uudestaan koska mulla kesti mononukleoosi sen 4kk ja lääkäri totes että eka leikkaus on tehty huonosti ja nieluun on jäänyt ylimääräistä joka pyörittää sitä monoa.
Voisin sanoa että kummallakin kerralla leikkaus on ollut iisi. totta kai nielu on sen jälkeen hurjan kipeä,mutta en nyt sanoisi että kuolemaa olisi tehty.
Pari päivää leikkauksesta alkaa jo olo helpottaa.Onneksi on hyvät lääkkeet.
Mulla kävi vielä tän tokan leikkauksen jälkeen niin että vajaa 2vko leikkauksesta aukesi nielusta vuotamaan leikkaus pinta verta ja ei muuta kuin ambulanssilla sairaalaan.
Sain verentyrehdytys lääkkeeitä jotka onneks sai verenvuodon loppumaan ettei tarvinnut nielua polttamaan kiinni ja tästä Oppikaamme sen että Olkaa oikeasti se 2vko RAUHASSA leikkauksen jälkeen vaikka olo sen sallisikin että vois alkaa normaalisit elämään! Se nielu vaatii oman aikansa että paranee koko ajan eikä ala haavat vuotelee verta.

Ja lisäten jos pelkää leikkausta sairaalassa saa niin hyvät rauhottavat ennen leikkausta että se menee aika pitkälti nukkuessa ja sellaisessa sekavassa hyvässä mielentilassa kun odottaa leikkaus saliin pääsyä,ja se nukutus aine pistää heti vintin pimeeks ja sit oletkin jo heräämössä lämpimän peiton alla:)
 
Meidän isännältä leikattiin puolitoista vuotta sitten ja oli sellainen kokemus ettei moisesta väliä :eek: Ensinnäkin kipu oli mieletön , panacodeja meni tämän tästä, sitten viikon kulutta leikkauksesta alkoi nielu vuotamaan uudestaan, eikun sairaalaan. Lääkäri yritti tyrehdyttää vuotoa muttei saanut sitä loppumaan. Sanoi että nyt on tilattu ambulanssi ja lähdettävä Helsinkiin toimenpiteeseen. No lääkäri tuli sitten lopulta itse Hesasta ja poltti nielua. Lääkärikin oli sitä mieltä että oli aika tipalla. Yksi 15 vuotias tyttö kuoli samaiseen toimenpiteeseen vähän tän meidän jutun jälkeen.....
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnniTanniTalleroinen:
Meidän isännältä leikattiin puolitoista vuotta sitten ja oli sellainen kokemus ettei moisesta väliä :eek: Ensinnäkin kipu oli mieletön , panacodeja meni tämän tästä, sitten viikon kulutta leikkauksesta alkoi nielu vuotamaan uudestaan, eikun sairaalaan. Lääkäri yritti tyrehdyttää vuotoa muttei saanut sitä loppumaan. Sanoi että nyt on tilattu ambulanssi ja lähdettävä Helsinkiin toimenpiteeseen. No lääkäri tuli sitten lopulta itse Hesasta ja poltti nielua. Lääkärikin oli sitä mieltä että oli aika tipalla. Yksi 15 vuotias tyttö kuoli samaiseen toimenpiteeseen vähän tän meidän jutun jälkeen.....
Miun miehellä rupesi myös vuotamaan noin viikko leikkauksen jälkeen..Tuupertui vessaan kun vuoti niin paljon ja ambulanssin tulo kesti.Veivät sairaalaan ja oli tiputuksessa pari päivää..Hänellä oli jo leikkauksessa ollut jotain häikkää että eivät olleet saaneet vuotoa loppumaan..Mutta nyt kun on yli vuosi aikaa niin hyvä että meni leikkaukseen, ei kuorsaa enää :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Napander:
Alkuperäinen kirjoittaja AnniTanniTalleroinen:
Meidän isännältä leikattiin puolitoista vuotta sitten ja oli sellainen kokemus ettei moisesta väliä :eek: Ensinnäkin kipu oli mieletön , panacodeja meni tämän tästä, sitten viikon kulutta leikkauksesta alkoi nielu vuotamaan uudestaan, eikun sairaalaan. Lääkäri yritti tyrehdyttää vuotoa muttei saanut sitä loppumaan. Sanoi että nyt on tilattu ambulanssi ja lähdettävä Helsinkiin toimenpiteeseen. No lääkäri tuli sitten lopulta itse Hesasta ja poltti nielua. Lääkärikin oli sitä mieltä että oli aika tipalla. Yksi 15 vuotias tyttö kuoli samaiseen toimenpiteeseen vähän tän meidän jutun jälkeen.....
Miun miehellä rupesi myös vuotamaan noin viikko leikkauksen jälkeen..Tuupertui vessaan kun vuoti niin paljon ja ambulanssin tulo kesti.Veivät sairaalaan ja oli tiputuksessa pari päivää..Hänellä oli jo leikkauksessa ollut jotain häikkää että eivät olleet saaneet vuotoa loppumaan..Mutta nyt kun on yli vuosi aikaa niin hyvä että meni leikkaukseen, ei kuorsaa enää :snotty:
Juu sama juttu, on öisin kyllä niin hiljaista miestä että :D

 
Tarja
moi.mulla on 7päivää sitten leikattu nielurist.leikkaus meni hyvin.vähän suoni vuoti mut se saatiin poltettua paikallispuudutuksessa.kotona menny aika hyvin päivät kun muistaa ottaa ottaa säännöllisesti kipulääkkeen,ennen kuin kipu tulee.yöt ovat pahoja kovaa säteilyä korviin.ja nyt kun tämä kate tuli se on aika ällöä,mutta periksi ei anneta.kyllä olen helpottunu kun sairaat risat lähti.tämä oli elämäni paras ratkasu.
 
Tarja
minulta leikattiin 3vkoa sitten nielurisat.heti leikkausen jölkeen verenvuoto jo poltettiin.olen ollut kamalan kipeä 2vkoa.koko ajan kova korvasärky vaikka kovat kipulääkkeet.2pientä jälkivuotoa ja uksi kova että piti ambulanssilla mennä poltettavaksi.hidas paraneminen.uusi tulehdus vasemmalla puolella.nyt pystyn syömään jotain kivut loppunu.rankka kokemus mutta varmasti paras ratkaisu.koska kurkku oli kroonisesti tulehtunut.kyllä kivun kestää kun on pakko.kylmä mehujää ja paljon vettä auttoi minua.
 
Oyzz
Miulta leikattiin risat 27.10.08. Kovia kipuja ei ole ollut, epämiellyttävää tunnetta ja pahaa oloa kylläkin. Kerran Kyssiin poltettavaksi, siihen loppui se vuoto. Nyt Kieli on aivan turvonnut, niinkun kurkku ulkoapäinkin.

Onko teille tullu pahaa oloa ja oksennus tunteita monen päivän jälkee leikkauksesta? Määräiskö lääkäri siihenkin jotain?
 
potilas
Alkuperäinen kirjoittaja Oyzz:
Miulta leikattiin risat 27.10.08. Kovia kipuja ei ole ollut, epämiellyttävää tunnetta ja pahaa oloa kylläkin. Kerran Kyssiin poltettavaksi, siihen loppui se vuoto. Nyt Kieli on aivan turvonnut, niinkun kurkku ulkoapäinkin.

Onko teille tullu pahaa oloa ja oksennus tunteita monen päivän jälkee leikkauksesta? Määräiskö lääkäri siihenkin jotain?
Tuli joo, mutta niistä kipulääkkeistä :\ Se oli se joku poretabletti... Laitto koko pään ihan pyörälle ja oksetti niin älyttömästi. Ku makas ihan hiljaa paikallansa, niin sit oli ihan ok. Mut kuka ny viikkoo voi liikkumatta olla?!?!?
 
A
joo ittelläni leikkaus oli 31.10.08 ja ainaki tähä mennes ollu iha jees. buranaa kuuden tunnin välein ja panacodia tarvittaessa. pitäisi juoda miltei kokoajan jäävettä mutta eipä sitä jaksa olla pilli suussa. Kipua tulee puhumisesta (tai sen yrittämisestä) ja nielemisestä mutta kylmä auttaa siihen mihin lääkkeet eivät :)
Leikkauksessa oli epikriisin mukaan ollut runsasta verenvuotoa mutta muuten ei ole syljessä ollut kertaakaan edes yhden yhtä veriviirua *koputtaa puuta*. Nyt ainoana jännityksen aiheena on tuo peitteiden katoaminen ja siihen liittyvät pienten verisuonien vuodot. Pakkasessa valmiina varmaankin kymmenen jääpalapussia jäävettä ja mahdollisia verenvuotoja varten.
 
Oyzz
Eli Siulle on vasta ne pahimmat päivät tulossa :D Jouduin eilen, 3.10 kyssiin tiputukseen, kuivuin yksinkertasesti, ei saanut tarpeeksi nestettä, ja kun ei ole syönyt pahoinvoinnin takia. Nyt olo on kun uudelleen syntyneellä miehellä ja tää muuttuu kait viel voitoks! tänään lähti kerralla melkeen kaikki peitteet, Veri lenti (noin puolilitraa) sairaalan lattialle mutta tyrehty nopeesti. Korvalääkäri totes et jos tyrehty, ei lähetä sitä enää aukomaankaan ja sitten polttelemaan, vaan mieluusti antaa olla sen niine hyvinee. Peite ei vain katoa, niitä nielee tai sylkee, mulla ainaki syljen eritys ollu aika hurja, koko ajan pitää olla kippo mihin sylkeä.. Mutta voitoksi tää muuttuu, ehkä ;)
 
paukku 35v
eilen päivällä hidastetun filmin mukaisesti aloin ottaan pyykkei koneesta ni samantien suu täyttyi verellä ja sit sitä tulikin pulputen. meil kans lavuaari puolillaan. siinä isä haki pihalta lunta ja järvestä jäätä, äiti etsi jakkaraa etten tuuperru totaalisesti. aviomies paniikissa kun ei ees päässy mun lähelle vanhempieni hössätessä ympärillä. jääpussi niskassa veren tulo lakkas n 10 min ja lähdettiinki sit maalta kaupunkiin joulun viettoon jos vaikka sama uusiutuu... klo 23 yöllä just sain pään tyynyyn ni suu täytty uudestaan verellä ja jo hieman paniikkia tuntien että mitäs nyt.. soitettiin miehen kans ensiapuun ja ne sanos että jos jatkuu ni sit sinne ja poltettavaksi. on vaan ollu niin hirveet tuskat koko ajan (leikkaus oli 16.12.) että pelottaa jo ajatuskin joutua takasin suuta aukomaan. haukotteleminen ihan tuskaa, en oo ees nähny kurkkuuni kun on niin turvonneena ja kipeenä paikat. mulla ihan normi panadol särkylääkkeenä, panacod liian vahvaa uniapnean takia ni vamaan senkin takia yhtä tuskaista oloa tää. haaveilen ruoasta. meil meni ketuille hääpäivä ja joulu tuskien takia, oisinpa edes semi kunnossa uutena vuotena...harmittaa etten käynyt puntarissa ennen leikkausta. olis jo kevät...
 
Pia
Alkuperäinen kirjoittaja Frank:
Onkos paikalla immeisiä, joilta risat olisi leikattu aikuisiällä? Mulla siis edessä lähiaikoina ja olisin kokemuksia mielelläni halunnut kuulla...? Oliko kivulias toipumisaika, kuinka kauan saikkua, jne..
Minulla leikattiin nyt lokakuussa 08 ja 34v:n iässä. Kivuliashan toi toipuminen oli, mut kaikesta kipulääkkeillä selviää. sairaslomaa oli 2vko:a
 
MuikkuQ
Jeepjep.. mulla on ollu sellaset puol vuotta koko aja angiinakierre päällä ja sellaset 9 antibioottikuuria. kuukaus sitte mut laitettiin leikkaus jonoon kiireellisenä ja ens viikon alussa olis ite operaatio. vähä jännittää mutta odotukset muuten iha positiiviset. loppuuko kuorsauskin ku nielurisat leikataan?
 
ElluZ^
Positiivinen kokemus täälläkin, ainakin nyt aluksi :) *Koputtelee puuta*

Nielurisat leikattiin torstaina aamupäivällä (nyt on sunnuntai) ja mitään kovia kipuiluja ei ole ollut. Välillä tuntuu semmoista hyvin pientä, mutta se ei juurikaan haittaa mitään. Nielaistessa saattaa tuntua myös pientä kivun tunnetta jos edellisen kipulääkkeen ottamisesta on kulunut jo kauan aikaa, mutta muuten pystyn syömään lähes normaalisti noita soseutettuja ruokia.

Kaksi viikkoa sain sairaslomaa, ajattelin sen ihan rauhassa ottaa ettei mitään komplikaatioita tulekaan. Lääkkeinä syön 2 Panacod poretabua 3x vuorokaudessa ja aamuisin otan yhden pitkävaikutteisemman kipulääkkeen, Arcoxian. Antibiotteja joudun syömään myös kun nielussa oli tulehdus ennen leikkausta.

Leikkausta en missään vaiheessa pelännyt, en oikeastaan edes ehtinyt panikoida kun sain tietää siitä vasta paria päivää ennen toimenpidettä.. sairaalaan jouduin nielupaiseen takia. Esilääkityksen sain, mutta en osaa sanoa poistiko se pelkoja, kun muutenkin kaikki oli henkisellä puolella ok ;D Nukutuspiikki oli jänskä tunne, sinänsä ihan mukavakin. Heräämössä oli hetken aikaa vähän sekava olo, mutta tajusin kuitenkin heti missä olen ja olo oli ihan rauhallinen, olin iloinen kun leikkaus oli tehty. Seurantalaitteita oli kytketty kiinni ja vartin verran heräämisen jälkeen hoitaja laittoi happinaamarin, nukahdin uudestaan. Torkuin heräämössä semmoiset pari tuntia, kunnes pääsin takaisin osastolle. Sielläkin pidettiin hyvää huolta :)

Nyt kotona kaikki on sujunut tähän mennessä ok, ärsyttää vain kun on fyysisesti hyvä olo ja tekisi mieli puuhailla kaikkea, mutta pelaan sairasloman ajan nyt kuitenkin varman päälle ettei syke pääse nousemaan. Kipulääkkeet nyt vähän laittaa unettamaan, mutta kuluu ainakin aika mukavammin kun nukkuu välillä :)
 
Sattuu kurkkuun :(
Alkuperäinen kirjoittaja ElluZ^:
Positiivinen kokemus täälläkin, ainakin nyt aluksi :) *Koputtelee puuta*

Nielurisat leikattiin torstaina aamupäivällä (nyt on sunnuntai) ja mitään kovia kipuiluja ei ole ollut. Välillä tuntuu semmoista hyvin pientä, mutta se ei juurikaan haittaa mitään. Nielaistessa saattaa tuntua myös pientä kivun tunnetta jos edellisen kipulääkkeen ottamisesta on kulunut jo kauan aikaa, mutta muuten pystyn syömään lähes normaalisti noita soseutettuja ruokia.

Kaksi viikkoa sain sairaslomaa, ajattelin sen ihan rauhassa ottaa ettei mitään komplikaatioita tulekaan. Lääkkeinä syön 2 Panacod poretabua 3x vuorokaudessa ja aamuisin otan yhden pitkävaikutteisemman kipulääkkeen, Arcoxian. Antibiotteja joudun syömään myös kun nielussa oli tulehdus ennen leikkausta.

Leikkausta en missään vaiheessa pelännyt, en oikeastaan edes ehtinyt panikoida kun sain tietää siitä vasta paria päivää ennen toimenpidettä.. sairaalaan jouduin nielupaiseen takia. Esilääkityksen sain, mutta en osaa sanoa poistiko se pelkoja, kun muutenkin kaikki oli henkisellä puolella ok ;D Nukutuspiikki oli jänskä tunne, sinänsä ihan mukavakin. Heräämössä oli hetken aikaa vähän sekava olo, mutta tajusin kuitenkin heti missä olen ja olo oli ihan rauhallinen, olin iloinen kun leikkaus oli tehty. Seurantalaitteita oli kytketty kiinni ja vartin verran heräämisen jälkeen hoitaja laittoi happinaamarin, nukahdin uudestaan. Torkuin heräämössä semmoiset pari tuntia, kunnes pääsin takaisin osastolle. Sielläkin pidettiin hyvää huolta :)

Nyt kotona kaikki on sujunut tähän mennessä ok, ärsyttää vain kun on fyysisesti hyvä olo ja tekisi mieli puuhailla kaikkea, mutta pelaan sairasloman ajan nyt kuitenkin varman päälle ettei syke pääse nousemaan. Kipulääkkeet nyt vähän laittaa unettamaan, mutta kuluu ainakin aika mukavammin kun nukkuu välillä :)
Minkä ikäinen olet? Miksi sinulla leikattiin?... useita angiinoja vai?

Mä olen 26v ja tahtoisin kovasti risojen poistoon. Mulla oli elämäni eka bakteeriperäinen angiina helmikuussa, mutta tälläkin hetkellä kurkku ollut jo viikon älyttömän kipeä. Luultavasti virusperäinen angiina taas menossa. Mulla on vähintään kerran kuussa kurkku tosi kipeä :( Nyt käyn joka kurkkukivusta angiinatestissä niin jää ylös kuinka usein mulla on kurkun kanssa vaivaa. Jospa vuoden päästä saisin lähetteen kunnalliseen leikkaukseen kun näkevät, että kärsin tästä todella vaikka kurkku viikossa aina paraneekin ilman antibiottia.

Lisäks mun mies sanoo että kuorsaa, tiesinkin sen kyllä jo + mun henki haisee aina pahalle. Proppuja irtoo aina kun pumpulipuikolla tökkäsee risoihin. Niin ällöä ja tosi nolo vaiva pahanhajuinen hengitys kun joutuu töissä joka päivä olemaan läheisissä tekemisissä ihmisten kanssa.

Hitto kun olis varaa yksityiseen leikkaukseen. Th sanoi, että eivät helpolla leikkaa risoja kun sit tulee keuhkoputkentulehdus herkemmin. Onko teille tullu kp-tulehdusta kellekkään? Mieluummin sekin tyyliin kerran vuoteen kuin, että kurkku kipeä viikon joka vi**n kuukaus!!!
 
ElluZ^
Alkuperäinen kirjoittaja Sattuu kurkkuun :(:
Minkä ikäinen olet? Miksi sinulla leikattiin?... useita angiinoja vai?
Ei oo koskaan ollut angiinoita, leikattiin toistuvan paiseen takia, reilu vuosi sitten oli sama juttu. Silloin sanottiin että on n. 15% mahdollisuus uusiutua ja mikäli näin käy, suositellaan leikkausta. Nyt kun se taas todettiin, pääsin onneksi leikkaukseen ihan parin päivän päästä. Kovin pitkästä leikkauksestahan ei ole kyse ja sairaalassa sanottiin, että parempi varmaan näin niin tulee kaikki kerralla ja selviän yhdellä sairaslomalla :)

Vieläkään ei oo pahempia kipuiluja ollut, vaikka nyt leikkauksesta on aikaa jo useampi päivä. Leikkaus oli torstaina, nyt on tiistai. Mitä näitä muita keskusteluja oon lukenut, niin oon päässyt aika vähällä.. ainakin toistaiseksi. Nyt olisi puun koputtelu taas paikallaan ;)

Ikää löytyy 23, joskus pienenä on leikattu kitarisatkin jatkuvien korvatulehdusten takia. Siitä en muista juurikaan mitään. Aikuisiällä nielurisojen poistosta ei juurikaan ole mitään haittaa, päinvastoin. Tosin saattavathan ne leikkauksen jälkeiset päivät olla ikäviä. Täällä ei paljon kipua näy, kiitos hyvien kipulääkkeiden, mutta noita sosemaisia ruokia ei ole kauhean mukava mutustella montaa päivää :) Lisäksi fyysistä rasitusta pitää välttää, niin ikävää se on sekin. Iloinen olen kuitenkin että leikkaus on takana ja reilu viikko enää niin saa palata normaaliin elämään! :D
 
kipukurkku
Onko kukaan yksityisellä leikkauttanut nielurisoja? Mietin vaan, kun julkisella on kamalat jonot..meillä on myös julkisella puolella vaan yks nenä-, kurkku-, korvalääkäri..eli ainaki lähete pitäis käydä yksityisen kautta hakemassa.

Mietinki, et ku kuitenki jonottaa pitää pitkään..niin onks kukaan yksityisellä leikkauttanu ja mihin hintaan?
 
kipukurkku
Ja unohti vielä kysyä, että kauas ootte julkisella jonottaneet (paikka ja aika) itse leikkausta?

Meiläl tiedän, ettei julkisen kautta saa ees läheteaikaa ennen syksyä X)
 
vierailija
Mun nielurisat leikattiin vajaa viikko sitten ja olo on ollut yllättävän hyvä. Nyt muutaman päivän kipu säteillyt korviin ja leukaniveliin.
Leikkaus tehtiin ykstyisellä, koska Helsingissä olisin joutunut jonottamaan yli 6kk. Hinta 2700e, mutta myös nenää operoitiin samalla. Veikkaan, että hinta 1700e paikkeilla, jos pelkät risat poistetaan. Kallis, etenkin opiskelijalle, mutta uskon silti, että kannatti.
Kuinka nopeasti peitteet ovat muilta kadonneet? Onko se aiheuttanut kipua/vuotoa?
 
kipukurkku
Kiitos! Mietiskelin tässä, että käyn hakemassa ainaki tuon lähetteen yksityisen puolelta (julkiselta ei saa ees siihen lääkärille kovin nopeesti aikoja). Samalla vähä kyselen jonotustilannetta..ainaki julkiselle laitan itseni jonoon ja jos kyllästyn, niin sit yksityisellä.
 

Yhteistyössä